liUilMnll fl£ iiUUuilli I
Gravin Pia
Woensdag 6 Juli 1927 1148 Jaargang.
N\ 79.
Buitenland
LlNTVËLT's BAZAR
Koloniën.
School en kerk.
Sport
Land en Tuinbouw
Rechtszaken.
m l^yéi I Dienstaanbiedingen ea aanvragen 15
UitgaveNaamlooze Vennootschap Goesche Courant WiÉS8lB:W en Kleeuwens Ross' Drukkers- en Uitgeversbedrijf cent per regel. Advertentiën worden.
aangenomen tot 12 uur voormiddag.
ABONNEMENT
Prijs per kwartaal, in Goes f2,
buiten Goes f2,
Afzonderlijke nummers 5 cent.
Verschijnt: Maandag-, «Woensdag
en Vrijdagavond.
OVERZICHT.
Het kabinet Poincaré.
De Fransche minister van openbare
werken Tairdieu, heeft te Belfort in e^n
bijeenkomst van de onlangs ge organism"
de unie der links-repulbliikteamiein een rede
voering uitgesproken over bet werk van
het kabinet-Poinoaré, waarvan hij deel uit
maakt. Hij; heeft daarin een overzicht ge-
gegeven van den economlschen en finian-
cieelen vooruitgang van Frankrijk geduren
de de regeeriitig van Poincaré. Tardieu
dieed een beroep op zijn gehoor om het
werk van de financieel© ein economische
opheffing van het land voort te zetten.
Tardieu bracht daarbij op welsprekende
wijze hulde aan Poincaré. De animo van
buitenlanders, zeide hij o.m., om Fransch
staatspapier te koopen, bewijist hoezeer
Frankrijks crediet is verbeterd en in de
moderne wereld is crediet macht. Tar
dieu zette uiteen, dat de Kiamerverkie
ziing van het fvtoigend jaar de politiële
moet steunen, die nu door de regeering
van Poincaré wordt gevolgd. Hij drong
aan op de vorming van een centrale partij.
Zoo Frankrijk in staat is geweest met
eigen krachten zich uit het moeras te hel
pen, dan komt dat omdat zijn leiders en
zijn vertegenwoordigers begrepen hebban
dat Frankrijk verloren was wanneer zij
niet door een gemeenschappelijke inspan
ning zich aan die taak hadden gewijd, met
uitsluiting van elke andere. De dag, waar
op de aan de regeering vijandige partijen
zich- eerlijk bij haar aansloten scheen haar
succes in de zon van haar" land.
De viootconferentie.
Hoe moeilijk het is over ontwapening
overeenstemming te bereiken, valt thans
weer in Genève waar te nemen gedurende
de viootconferentie. Gisteren was de stem
ming zelfs zoo, dat reeds over een totale
mislukking der conferentie werd gefluis
terd. Aan wie de schuld is nog niet bekend.
De Amerikanen schuiven haar op de scnou
ders der Engels chen en de Engelschen
beweren dat de Amerikanen hier de hand
in het spel hebben.
Imtusscben beerscht in Britsche kringen,
groote ontevredenheid over de de uitiekking
vajn de tonnagecijfers van de Britsche aan
spraken inzake de kruisers, die op ongeveer
600.000 ton geschat zijn. Uit de Britsche
ontstemming zou men geneigd; zijn op te
maken, dat deze cijfers ongeveer juist zijn.
En aangezien volgens de berekening van
de maritieme jaarboeken de Britten thans
ongeveer 450.00U ton in aanbouw of ge
autoriseerd bezitten, zouden de Britsche
eischen dan neerkomen op een nieuwbouw
Hoek Koningstraat. - Magdalenastraat.
Speciaal adres in:
Glas, Porcelein en Aardewerk.
37 FEUILLETON.
DOOR
H. COURTHS—MAHLER.
Zij zag er zoo allerliefst verlegen uit,
dat hij snel zijn arm om haar heen sloeg
en haar op den mond kuste. Hij voelde,
hoe de beroering van zijn lippen haar sid
deren deed! Ademloos, mat, als een ge
vangen vogeltje, lag zij een o ogenblik aan
zijn borst. Hij zag, dat de zonderlinge
gewaarwording, waaraan zij ten prooi
was, haai" beangstte. Bezorgd blikte hij
op haar neder. Zij hield haar oogen ge
sloten, haar adem kwam snel over haar
half-geopende lippen. Hij moest den
schroom, die haai" bevangen had, tot el-
ken prijs verdrijven, hij moest haar haar
kinderlijke ongedwongenheid hergeven
Gaarne zou hij nog eenmaal zijn lippen
op het kleine, bevende mondje hebben
gedrukt, maar hij hield zich in.
„Zoo, kleine Pia, dat was onze
verlovimgskus, die behoort nu eenmaal
bij een rechtgeaarde verloving!" sprak
hij luchtig. „Nu ben je pas echt mijn
aanstaande vrouw
Er kwam weer leven in haar roer-
looze gestalte.
„Ach, wat ben ik geschrokken!'
bekende zij naïef en duwde haar muts
naar achteren, alsof zij het warm gekre-
van ongeveer 150.000 ton of althans de
vrijheid om zooveel bij te bouwen. Dit nu,
zoo luidt de theorie, zou de Britsche ad
miraliteit voorloopig niet aan de openbaar
heid willen prijsgeven,, ten einde de Brit
sche belastingbetalers niet te veromtru,sten-
In Britsche kringen hoort men dan ook
scherpe critiek oefenen op de partij, welke
deze ais vertrouwelijk bedoelde cijfers aan
de pers heeft overgeleverd en de schuiid
wordt daarbij dan vrij duidelijk aan den
Franschen informateur geweten, wiens re-
geering nu eenmaal steeds tegen deze con
ferentie is geweest.
Iwtusschen zouden de F ranse ik n daar
mede slechts revanche nemen voor wat
de Britten in 1921 in Washington omtrent
de hooge Fransche tonnage eischen ded.tn
uotlekken, waardoor een storm van oppo-
sntie in Amerika ontstond, waarvoor de
Franschen eindelijk moesten zwicK cn. De
toestand is nu vermoedelijk, dat die Britten
ongeveer 450.000 ton kruisers bezitten en
250.000 tot 300.000 ton vragen voor zich
zelf en ook voor de Britben. De aanvaar
ding van het Amerikaansche voorstel zou
neerkomen op een lichte vermeerdering
voor d© Amerikaainsche kruisers en een
opoffering van ongeveer 150.000 ton be
staande Britsche kruisers. Het Britsche
plan zou Engeland de vrijheid geven om
150.000 ton bij te bouwen en de Ameri
kanen in geval zij pariteit begeeren, dwin
gen om 355.000 ton kruisers bij te bouwen.
Compromisgerucbten spreken Hu van de
Amerikaansche bereidwilligheid om even
tueel het maximum voor Amerika en Enge
land tot ongeveer 400.000 ton te verhoogem
terwijl de Britten bereid zouden zijn om
eventueel hun maximum tot 450.000 ton
(wa.t zij nu ook hebben) te verlagen. Blijkt
dit juist, dan liggen beide partijen dus nog
ongeveer 40.000 ton uit elkander. Maar
ook dan blijft nog het vraagstuk over van
de verdeeling dezer -tonnenmaat over de
groote kruisers van maximaal 10.000 ton,
welke de Britten in aantal willen limi'.ee-
ren, en de kleinere kruisers, welke de
Britten binnen die totale tommenmiaat in aan
tal- willen vrijlaten. Ook hieromtrent be
staan nog meeninigsverschilkn.
De toes tand der Westkust.
Op de Westkust is men volgens het Alg.
Iind. Dgbld. in tot oordeelen bevoegde
kringen nog lang niet gerust op de ko
mende gebeurtenissen met betrekking tot
de z.g.n. communistische woelingen.
Algemeen is de opinie, zoo schrijft men
uit Padang aan dat blad, dat de regeering
hier de zaak veel te rooskleurig inziet.
De commissie, belast met het opsporen
der redenen tot ontevredenheid, werkt ge
deeltelijk op een wijze die er op gericht
is, allesbehalve het prestige, van het ge
zag, te weten van het B. B., de militaireln
cn de politie, hoog te houden.
Weliswaar hebben de marechaussees de
op sitamdpo gingen voorloopig lamgeslagen en
zijn „alle" leiders gevangen of dood, doch
miemschein van wie het vaststaat, dat ziij
toestanden en bevolking hier dooir endoor
gen had.
Hij legde opnieuw haar hand op zijn arm.
„Nu zullen we vlug naar huis gaan.
naar je vader!" sprak hij bedaard.
Zij ademde verlicht op.
„Ja, dat is goed!"
Zij gevoelde zich' nog een weinig ver
ward. Zijn kus ilad een wonderlijk gevoel
op haar lippen achtergelaten.
Hij trachtte haar door ongedwongen
gebabbel af te leiden, maan- zij ging daarop
niet zoo levendig in als andiers.
Thuisgekomen, stormde zij regelrecht
naar de kamer van haar vader, zoodat
Ried haar nauwelijks kon bijhouden.
„Papa, o, Papa, er is wat won
derlijks gebeurd! Mijnheer von Ried wil,
flat ik zijn vrouw word! En en ik moest
„je" tegen hem zeggen en „Hans" en...."
Zij hield in. Zij had willen zeggen„En
hij heeft mij ook gekust!" Maar dat wilde
haar niet over de lippen komen. Verlegen
besloot zij:
„Ein nu zijn wij verloofd!"
Zij wierp zich in de armen van haar
vader en verborg haar gezichtje aan zijn
borst.
Over het gouden hoofdje van zijn kind
heen richtte graaf Buchenaiu zijn blik op
Hans von Ried. Ernstig en zwijgend zagen
de beide mannen elkander in die oogen, ter
wijl de graaf kalmeerend zijn dochtertje
over het gebogen hoofd streelde.
Eindelijk sprak hij op rustigen toon:
„Nu is mijn klein meisje dus een ver
loofde, jonge dame geworden! In de toe
kennen en die reeds vóór het uitbreken der
jongste onlusten bewezen hebben, een juis-
ten kijk te hebben op wat er broeide, zijn
overtuigd,, dat op&tandpiaunien zoowel in
de Beneden- als Bovenlanden voortsmeu-
Lem en binnen zeer veel kortoren tijd dain
miem verwachten zal, zullen deze plannen
in daden omgezet worden.
Op dit oogenibiik heeft men alle dra
dien in handen en thans kunnen de betrok
ken autoriteiten die draden houden, mits
zij over het noodige personeel beschikken.
Wij noemen bijv. de afdeehng gewestelijke
recherche. Reeds lang zijn de reorganisa
tievoorstellen bij de regeer ing, doch de
betrokken besluiten blijven uit, terwijl een
hoop kostbare tijd verloren gaat, gedu
rende welken nieuwe leiders reeds gaan
ageeren en een nieuw gestook begn'v Im
mers, de kwaadwillende elementen heb
ben uiterst weinig te vreezen. De militairen
zijn weggestuurd-, de gewestelijke recher
che zit vrijwel zonder mannetjes en het
bes-tuur behoort te werken in de lijn van
„herstel van geschokt vertrouwen".
Zou er van hooger hand wel eens aan
de mogelijkheid gedacht worden, dat in
die Europeesch© ambtenaars- en, particu
liere wereld ook wel eens zoo iets als
geschokt vertrouwen zou kunnen be
staan?
Ned. Herv. Kerk.
Aangenomen het beroep naar Dene
kamp (O.) door ds. J. Hofkes- to 'sHee-
reinlhoek.
Luchtvaart.
Gediplomeerd vlieger.
Zooals bekend is, bestaat in Neder-
derland nog geen opleiding tot burger-
vliegtuigbestuurder of tot navigator in de
groote luchtvaart. De K.L.M. krijgt haar
vliegtuigbestuurders van leger of marine
cn leidt deze zelf verder op om ze te
bekwamen voor de burger-luchtvaart. In
Engeland heeft het luchtvaartministerie wél
een diergelijke op-leiding ter hand genomen
cm daar worden geregeld- examens afge
nomen.
Donderdag is de heer I. A. ALer, as
sistent-stationschef van de K.L.M. op
Waalhaven, te Londen geslaagd voor het
examen navigator 2e klasse. Hij is de
eerste Nederlander, die dit examen heeft
afgelegd en vermoedelijk ook de eerste
buitenlander. De heer Aler was, voor hij
in dienst der K.L.M. trad, eerste luite
nant-vlieger bij de luchtvaart-afdeeling te
Soesterberg.
Byrd.
Zondagavond waren Byrd en zijn met
gezellen de gast van den heer Noer, het
hoofd van de Fokker-fabriek te Parijs,
Stepham, Fokker's medewerker in Neder
land stelde een dronk in op Amerika, het
komst zal Hans von Ried je steun en je
toeverlaat zijn! Ik ben er blij om! Hij is
jong en sterk en zal trouw over je waken.
Je hebt hem immers lief?"
Zij hief het hoofd op en keek hem met
haar eerlijke, zonnige oogen aan.
„Ja, Papa, ik heb hem heel lief! En
hij heeft mij gezegd, dat hij van Riedberg
weg zou gaan, als ik zijn vrouw niet wilde
worden. En dat zouden wij niet uithouden,
u en ikNietwaar, dat kunnen wij niet
toelaten! Maar, als ik met hem naar
Riedberg ga, zult ge u hier dan niet ver
schrikkelijk eenzaam gevoelen?'
„Neen, neen, maak je daarover maar
niet ongerust! Ik kan je immers toch eiken
dag zien! En bovendien, in den Bijbel
staat, dat een vrouw vader en moeder
verlaten moet, om haar man aan te hangen.
Het is dus goed, dat je mij verlaat! Het
maakt mij gelukkig, dat ik nu voortaan be
halve mijn dochtertje ook een lieven zoon
zal hebben, en het verheugt mij eveneens,
dat je in mijn nabijheid zult blijven! Het
had immers ook kunnen zijn, dat mijn
Pia een man gevonden had, die haar ver
van haar vader wegvoerde!
Zij maakte een afwerend gebaar.
„O neen, waar denkt u aan! Ik zou
immers nooit meegegaan zijn met een
vreemdeEn neen, met niemand an
ders zou ik willen trouwen dan met mijn*
heer von Ried, met Hans bedoel ik,
want hij is mijn beste vriend en ook de
uwe, niet waai", Papa?
Graaf Buchenau legde zacht haar band
land dat de vier groote luchtmanmen aan
de wereld geschonken heeft.
Byrd antwoordde hierop met het eerste
openbare toespraakje, dat hij sinds zijn
vlucht gehouden heeft: „Ik moet hier op
antwoorden" zei hij„Mijn vriend Stephan
heeft gezegd, dat de grootste natie ter
wereld deze vlucht mogelijk heeft gemaakt.
Mem moet echter bedenken,, dat de vleu
gels van de America in Nederland gemaakt
zijn, dat Balchen een Noor is, Acosta van
Spaansehe voorouders afstamt, en No-
villie van Fransche afkomst is, zoo dat, als
een land eer toekomt het niet alleen de
Vereen. Staten zijn, doch ook die andere
landen".
Gedurende den tijd, dat de vliegers in
het café vertoefden, werden zij voortdu
rend belegerd door vrouwen,, die om een
handteekening vroegen», tot zelfs op haar
manchetten en handschoenen.
In een interview heeft Byrd te kenn:m
gegeven, dat naar zijn overtuiging, over
een tiental jaren een geregelde vliegdkmst
over dien Oceaan mogelijk zal éijn. Wind
en weer, zomer of winter, zullen dan van
geen invloed meer zijn.
Wat de Zuidpoolvlucbt betreft, schijnt
Byrd er geen gras over te willen Laten
groeien. Volgens de New York Herald
zou hij die (al „over eemige weken" wil
len ondernemen, Behalve zijn drie met
gezellen van thans zal dan ook Lloyd Ben
nett van de partij zijn. Lloyd Bennett is
de vlieger, die Byrd ook op zijn vlucht
over de Noordpool vergezeld heeft.
Paard of motor?
Elk jaar wordt te Londen een keuring
gehouden van paarden, die gebruikt wor
den bij het stedelijk goederenvervoer. Men
wil daardoor in de hand werken een
betere verpleging der dieren en een betere
kennis omtrent het type voor dit werk.
Aan de koetsiers worden dan prijzen uit
gereikt voor de goede verzorging ejd.
Dit jaar werden 801 dieren voorge
bracht, waaruit de Londensche consulent
ir. Gerritzen o.i. terecht concludeert, dat
in de Engelsche hoofdstad nog voldoende
belangstelling bestaat voor paard en wa
gen.
Ook in dat land zijn verschillende slee
persfirma's er al weer toe overgegaan
hun motor-lorrie te vervangen door dier
lijke tractie, hetwelk van landbouwers-
zijde met groote interesse wordt gevolgd
in verband met de perspectieven der ook
daar eenigszins in verval geraakte- trek
paardfokkerij.
Ter gelegenheid eener tentoonstelling
te Harword in Lancashire is de quaes-
tie „paard of motor" tot een onderwerp
van bespreking gemaakt. Daarbij bleek,
dat het aantal zware trekpaarden voor
vervoer over kleine afstanden in de ste
den, weer toeneemt en dat de prijs in
twee jaar tijds is opgeloopen van f600 a
f720 per stulc tot f 1200 a f 1440.
De „Liverpool Corporation" (fokkers
in die van Hans von Ried.
„Ja, mijn kind, hij is je beste, trouw
ste vriend! De hemel zegene uwe ver
bintenis! Hebt elkander lief en houdt
elkander in waarde!"
Door aandoening overmand, wendde hij
zich' af.
Pia zag schuchter en onrustig tot Hans
op; haar hart klopte luid en angstig;
zij' wist zich' geen rekenschap te geven
van haar zonderlinge gewaarwordingen.
Vol medelijden niet haar onrust, atninig
verlangend, haar angstig hartje tot kalm
te te brengen, breidde Hans von Ried
zijn armen uit.
„Kom, Pia!" smeekte hij; zacht.
Toen wierp zij' zich met al de on
stuimigheid van haar levendige natuur aan
zijn borst. Hij drukte haar zacht tegen
zich aan. Veilig en warm rustte zij aan
zijn hart. Zij hoorde het kloppen, heel
rustig en regelmatig. Als zij later aan dit
oogenblik terugdacht, herinnerde zij zich
weder dien kalmen hartslag. Het was
haar alsof zij in zijn armen voor pile
leed en onrust gevrijwaard zou zijn!
De dagen, die volgden, gingen voor
Pia voorbij als een wondere droom
Zij kon zich geen verklaring geven, van
hetgeen in haar binnenste had plaats ge
vonden; zij wist alleen maar, dat haar
leven plotseling geheel veranderd was.
Er waren oogenblikken, waarin haar stem
ming gedrukt was, waarin de ernst en |het
gewicht van hetgeen zij op zich genomen
van zware trekpaarden) wil gedurende
drie maanden een vergelijkende proef
nemen omtrent kosten en prestaties van
dierlijke en motorische trekkracht.
Het s m o k k e 1 a ar s d r ama te S1' ui i is
De rechtbank te Middelburg veroordeel
de P. v. L„ 33 jaar, koopman, t© Doornik
en J. L. P„ 20 jaar, chauffeur te Mous-
cron, ieder tot een gevangenisstraf van ,eem
Slaand en 14 dagen wegens verzet tegen de
politie en wegens het op vordering van de
politie niet stilstaan met een auito.
Beide personen trachtten destijds onder
de gemeente Sluis komende vanuit Beligië
de Nederlandsche grens te passeeren met
een auto, waarop zich eenige vaten ge
distilleerd bevonden,, zonder van dezen in
voer accijnsrechten te betalen, hetgeen hun
door de marechaussee te Sluis werd belet,
die daartoe den straatweg met voertuigen
had gebairicadeerd. Bij een bij die gelegen
heid ontstane schietpartij verloor een mare
chaussee het leven.
Rechtbank te Middelburg.
In de zitting van 5 Juli 1927 werden de
volgende zaken uitgesproken
Verduistering: W. V., 23 jaar, grond
werker te Vlissingen, gedetineerd, 1 jaar
gevangenisstraf met aftrek van de pre
ventieve hechtenis.
Wederspanni^ieidP. O. L„ 33 jaair,
koopman te Doornick, 1 maand gevange
nisstraf.
Mishandeling: P. O. L„ voornoemd,
vrijspraak.
Wederspaimigheid: J. L. P., 20 jaar,
chauffeur, Toureoug (F.) 1 maaod 'ge
vangenisstraf. l
Niet voldoen bevel ambtenaar: J. L.
Pvoornoemd, 14 dagen gevangenisstraf.
Overtreding motor- en rijwielwet: J.
,L. Pvoornoemd, 14 dagen gevangenis
straf.
Verduistering: A. H. v. d. B„ 26 jaar,
vrachtrijder, Schore, f25 of 25 d. h.
Vernieling: M. H., 42 jaar, werkman,
's Heer Arendskerke, f25 of 25 d. k;
J. M., 37 jaar, huisvr. M. H„ 's Heer
Arendskerke f25 of 25 d. k
Diefstal te Rilland-Baithi: M. M„ 20 jr.,
werkman, Rucphen, 1 maand gevangenis
straf; A. B„ 39 jr., werkmian, Rucphen,
1 maand gevamgenistraf.
Medeplichtigheid aan diefstal te R.B.:
N. H„ 28 jaar, werkman te Rucphen,
14 dagen gevangenisstraf.
De zaken L. en P. betreffen het smok
kelen, drama te Sluis, waarbij de opper
wachtmeester Briede het leven verloor.
Politierechter te Middelburg.
Beleed,iging.
C. M, v. B., 25 jaar, ambtenaar ter sec
retarie te Rilland-Batli, wegens beleedi-
ging van J. M. tie Veij te Rilland-Bath
op 23 Maart j.l.
Eisch f 3 of 3 dj., uitspraak idem.
had, haar benauwden; dan liep zij' lang
zaam en plechtig door de groote zalen
van het kasteel en trachtte zich een hou
ding van statige voornaamheid te geven.
Op andere oogenblikken lachte zij scha
terend om haar eigen deftigdoen en om
het denkbeeld, dat zij die verloofde van
Hans von Ried was en eenmaal meeste*
res se van Riedberg zou worden!
Pias stemming was zeer ongelijk. Nu
eens liep zij lachend en zingend rond,
stoeiend en allerlei dwaasheden uithalend,
dan weder zat zij langen tijd in een stil
hoekje roerloos te peinzen. Hoofdschud
dend sloeg juffrouw Dornemamn haar
gade.. Zij wist niets van Pias verloving.
Graaf Buchenau had bepaald, dat die ge-
heim gehouden zou worden, totdat Pia
van haar verblijf bij gravin Eckhoff te
rugkeerde. En dus nam juffrouw D-orne-
mann aan, dat Pia's zonderling gedrag
voortsproot uit haar opwinding over haar
op-handen zijnde reis naar de groote, on
bekende wereld.
Het stemde de goede, oude virouw dank
baar en gelukkig, dat haar gravinnetje
nu. eindelijk, evenals andere jonge dames
van haar stand, in de uitgaande wereld
gebracht zou worden en dat zij, wat haar
ontbrak, zou leeren bij een voorname dia-
me, die tot een uitgelezen kring behoor
de. Maar tegen de aanstaande scheiding
zag zij bijna even sterk op als 'graaf
Buchenau zelf. Evenmin als de graaf,
liet zij- daarvan echter niets merken!
(Wordt vervolgd).