14 ets. per Liter. TÜIN-CONCERT KEN MOTORBOOT TENTOONSTELLING 200 Haarden, Kachels en Fornuizen KI. ASSELBERGS' Ijzerhandel, Sla dit maar over. VROEGTIJDIGE KANS een cursus in Plantenziekten een cursus in Motorkennis. PETROLEUM MAATSCHAPPIJ TUINBOUW TENTOONSTELLING FLINKE LEURDERS OF LEURDSTERS, Zit- en Slaapkamer 9, 10 en 11 September te KAPELLE. N.V. Zaaöhanöel Boomkweekerijen WED. P. DE JONGH - GOES. permanent en voor ieder toegankelijk vanaf f 6,75 tot f 300,—. BINNENLAND. Het spoorwegongeluk. Op vordering van den officier van ju atitie te Den Haag is ter zake van het spoorwegongeluk bij Leiden een straf rechterlijk vooronderzoek ingesteld. De rechter-commissaris van de recht bank te Den Haag, met dit voor onder zoek belast, heeft deskundigen benoemd, teneinde geheel zelfstandig een onderzoek ip te stellen naar de oorzaak (oorzaken) van het ongeluk eu hem omtrent de resultaten van dit onderzoek verslag uit te brengen. De minister van waterstaat heeft, gelet op artikel 106bis van het algemeen regie ment dienst, welk artikel is vastgesteld bij Kon. besluit van 8 Maart 1910 (Staatsblad no. 101) bepaald, dat omtrent de ontsporing van trein 218 der Neder- landsche spoorwegen tusschen Voorschoten en Leiden op 9 September j.l. een onder zoek in het openbaar zal geschieden. Een verslaggever van de „Telheeft te Amersfoort een onderhoud gehad met den machinist van den gederailleerden trein 218, de heer H. Müller, eeu be stuurder, die, blijkens ingewonnen infor maties, ter bevoegder plaatse uitstekend staat aangeschreven en daarom in hoofd zaak de „groote" treinen rijdt. Woensdag», zoo vertelde Müller, „ben ik ook langs hetzelfde traject gereden, doch ik heb, evenmin als mijn collega, iets verdachts gemerkt Er was een aan schrijving geweest, dat daar ter plaatse en trouwens ook elders in de buurt, we gens herstellingen aan of controle van het baanvak langzaam gereden moest worden. Het bewuste stuk zou, als ge bruikelijk is, met groene borden, gemerkt A (aanvang) en E (einde) aangeduid worden. Mi,n machinist-leerling Ettikhoven zei nog, toen wij op de heenreis Leiden passeerden Denk er om, meester, van middag staan de borden hier ook, maar na drieën». Toen wij om drie uur Donderdag pre cies de plek op den terugrit passeerden, stonden de borden er niet en werd er niet aan de baan gewerkt, zoodat wij aan geen limiet op dat stuk bij de Vink ge bonden waren. In den Haag klom van Rhoon, de chef machinist, bij me op de locomotief, naar hij zeide opt naar Leiden te gaan. Hier had n.l. een klein dérail lement plaats gehad en hij moest daar bij zijn. -Nabij de Vink had de trein, naar ik met vrij groote zekerheid meen Ie weten, een snelheid, die tegen de 80 K.M. liep. Het stuk van Den Haag tot Leiden is ruim 15 K.M lang en daarvoor hebben we precies een kwartier rijtijd, wat dus neerkomt op een gemiddelde van ruim 60 K.M. Doch daarbij moet dien in aan merking nemen, dat, zooals u wel zult weten, het vertrek uit Den Haag feitelijk uit eeu kuil plaats heeft. De baan begint direct na het verlaten van het station te klimmen, wat tijd en snelheid bij het aanzetten kost. Op het overige gedeelte van het traject tot Leiden moet dus flink gereden orden en vandaar deze snelheid. Doch daar is niets tegen, omdat het materiaal en de baan op deze sne heden berekend zijn. Van Rhoon zat op het bankje van den leerling, dat is ter linkerzijde in de locomotiefcabine, ik zat achter mijn handles rechts, terwijl Ettikhoven in het midden op de vuurplaat stond. Alles was „patent* in orde. De machine had nooit de minste afwijking vertoond en verdachte dingen voor me uit zag ik door het kijkglas niet. Plotseling op een recht stuk spoor voelde ik een licht schokje, vlak daarop gevolgd door een geluid alsof er iets afknapte De machine huppelde even en daar ik begreep, dat er iets niet in den haak was' duwde ik den regulateur dicht en draaide de kraan van de Westinghouse-snelrem geheel om Hierdoor ontstaat hetzelfde effect als wanneer men aan de noodrem trekt. Het is de snelste wijze van remmen en ik geloof, dat dit van invloed op de gevolgen van het ongeval geweest is. Immers, het buitengewoon krachtige remmen heeft den wagen belet geheel in elkaar te schuiven. De eerste rijtuigen achter de machine zijn op zij gedrukt, de andere in de gewone formatie gebleven, wat zeker niet gebeurd zou zijn, als de trein met dezelfde vaalt, doch ongeremd gederailleerd was. Toen ik de remkraan geheel had omge draaid, begon ik de locomotief, welke tot de grootste klasse machines voor den personendienst behoort en die gekoppelde wielen heeft, te slingeren. Nu eens helde zij over naar den linker-, dau weer naar den rechterkant. Dit alles was slechts een kwestie van een paar seconden Met een hevigen schok viel ze eensklaps naar links. Instinctief greep ik het eerste het beste wat me voor de hand kwam; toe vallig was dat de kraan van het peilglas. Doordat ik er ten gevolge van het kap. sijzen der machine feitelijk aan hing, trok ik haar zonder het te beseffeu dicht. Dit is misschien mijn geluk geweest, want het peilglas brak en ik zou vermoedelijk verbrand zijn door den ontsnappenden stoom, als de kraan open was geweest. Toen wij omver gingen, was het me me helder,wat er met me zou gaan gebeuren Het helsche gesis van den stoom en de hitte er van deden me opspringen Aon der veel moeite klauterde ik door het ziivenster van de cabine naast mijn zit. plaats naar buiten. Zooals u tioort, is er dus geen sprake van, dat ik tijdens het rijden van mijn machine gesprongen ben zooals beweerd werd „Ik had temidden van de stoomwolk noch van Khoon, nbch mijn leer ing ge zien. Ik liep de machine heen en met behulp vau een lieer uit Noordwijk aan Zee ben ik naar mijn metgezel gaan zoeken. Het was door den ontsnappenden stoom géén doen; we werden er door verblind! Het peilglas aan de linkerzijde (er zijn er twee op deu ketel; een aan den kant van den stoker en éen aan dien vaii den machinist) was gebroken en de straal blies door de geh-ele cabine. Ook de stoomfluit was a'gebroken en eveneens uit deze leiding ontsnapte stoom Ik «eb dit zoo goed mogelijk verholpen Toen heb ik opnieuw getracht van Rhoon en Ettikhoven te bereiken. Het bleek, dat ze niet hadden kunnen ontsnappen Im mers de riek (de lange ijzeren tweetand, waarmede de stoker het vuur bewerkt en die steeds schuin op den tender ligt) was door den schok naar voren gescho ven. Het zware stuk ijzer vormde een beletsel voor een snelle ontsnapping, zoo dat mogelijk geweest ware bovendien waren de kolen uit den tender naar voren gekomen, waaronder beide mannen zijn -aakt. In hoofdzaak is het de stoom uit 't peilglas geweest, die hen vermink heeft. Veel vuur was met uit de vuurkist gekomen Ie heer uit Noordwijk en ik hebben de riek er uit getrokken en Ettik hoven verlost. Toen wij hem naast de machine hadden gelegd, zei hij nog: „Help mijn baas maar." Die baas was ik en de goede jongen zag niet eens dat ik over hem ge bogen stond Hij mompelde nog iets over zijn vrouw en kinderen en toen droegen zé mijn makker weg. Van den heer van Rhoon heb ik in het begin niets gezien; later heeft een dokter 'n gat in het dak van de cabine doen hakken en hierdoor heeft men het lijk geborgen. Het was gelijk gemeld door den stoom totaal verbrand. Daarna heb ik het vuur gedoofd met zand, daarbij geholpen door anderen. Pas 's avonds bemerkte ik, dat ik zeil een kleine wonde aan het been en een aan het gezicht had. Ik herinner ine nu ook nog, dat lis naderhand zag, dat de remkraan niet ge heel dicht gedraaid stond; vermoedelijk heb ik bij het uitklauteren tegen de handel getrapt, want ik weet zeker, ik hem geheel toe gedrukt heb Van de locomotief (een Engelsche ma chine) is nogal veel gebroken. Zoo zijn de veerhangers, het truckstel en verschil lende pijpen vernield En dat zal wel me alles zijn. want de zwaarste beschadiging vermoedelijk wel aan de zijde, waarop ~tai; b? betreffende. Omtrent de oorzaak was Mui- er niets bekend. Ik rijd al twee-en twintig jaar, zoo besloot hij, en nog nimmer heb ik een ongeluk gehad. Zelfs heb ik nog nooit iemand overreden of aangereden. Ln deze ellende. Affijn, laten we hopen dat het met meer gebeurt. Morgen ga ik al weer op de kardan rijd ik den express naar Maastricht." De prins heeft zich Zaterdagochtend met zijn adjudant, jhr. Lamau Trip naar Leiden begeven, om vandaar naar de ple te gaan, waar het spoorwegongeluk heelt plaats gehad. LICHT OP. September uur Maandag 13 7.51 Dinsdag 14 7.49 Woensdag 15 7.47 Donderdag 16 7.44 Vrijdag 17 7.42 Zaterdag 18 7.40 Zondag 19 7.37 BURGERLIJKE STAND over de maand Augustus 1926. BORSSELE. Geboren: 4, Adriana d.v. Pieter van Westen en Pieternella Braamse; 23, Bastiaan Jacob z.v. Jaco bus de Bue en Blazina Lanser; 23, Cor nelis Johannes z.v. Pieter Johannes Si- nuc en Maria Ars. Overleden: 25, Jan Fraanje 16 jaar, z.v. Pieter Fraanje en Cornelia Steenblok. inzending van Uw advertenties geeft U op een goede plaats in de courant en op een goede indeeling en zetwijze. VEILINGSVEREENIGING ZUID-BEVELAND TE GOES. Veiling van 10 September 1926. Stoksnijboonen f 1 a f5, Groene boo- ncn f 0,50 a f4, Perfectboonen f3 a f 5, Stokprincesseboonen f 10, Rentegevers f 15. Tomaten fl a f4, Sjalotten fl, Augurken f 0,50 a f 1, alles per 100 K.G., Bloemkool f0,10 a f5,80, Roode kool f 0,50 a f 1, Savoije kool f0,90, Witte kool f 0,50, Andijvie f 1Kropsla f 1,10, Snijboonen f 0,01 a f0,06, Selderij f2, Kroten f0,20, Meloenen f21 a f55, Komkommers fl a f3, Augurken f0,01 a f 0,15, alles per 100 stuks. Veiling van 11 September 1926 Peren: l'onne Louise 'd Avranches f 19 a 36, Triumphe de V'ieune f 18 a f30, Marguerithe Marrilat fll a f 17 Ca'abasse Carafon f 12 a f16, Calabasse Tirlemont f 10 a f 13, Seigneur d' Espereu f8 a f 12, Spaansche Wijnperen f 16 a f 20, Zwijndrechtsche Wijnperen f 6 a f 10 Herzogin Elsa f8 a f 10, William's Du chesse f8 a f 15, Clapp's Favorite f 13 a f 16, Souvenir de Congres f 10 f 16, Vij geperen f 12 f 15, Beurré Hardy f 13 a f24, Beurré de M erode f7 a f9, Beurré Clqiygeau f8 a f 15, Beurré Durandeau f6 a f 12, Beurré Wilhelmina f8 af 13 Beurré Lebrun f7 a f 10, Beurré d' Arem berg f7 a f9, Beurré van der Ham f 10 a f 13, Beurré Alexander Lucas f 6 a f 8, Blanke Beurré f6 a f7, Calleboutsperen f5 a f7, Soldat Laboreui; f5 a f 10 Cons, a la Cour f5 a f8, Nouveau Poi teau f6 a f 7, General Totleben f 7 a f 12 Lange Perzikperen f8 a f 10, Ronde Per zikperen f6 a f 8, Maagdeperen f 8 a f 12, Diamantperen f9 a f 10, Marsepijnperen f8 a f 10, Duifjesperen f4 a f8, Maria Louisse f5 a f8, Hon Chretien William f9 a fll. Koning Carel v. Wurtemburg f7, Dubbele Bergamotten f7 a f 10, Wijnbergamotten f7 a f 8, Bergamotten f8 a f6, Blanke Jutten f 8 a f 10, Póire de Nouvet f5 a f 7, Tertility f6, Kruid peren f5 a f6, Jodenperen f5 a f7, Curé f 6, Peren zonder zaadhuis f 5 a f 6, Riet peren f 6, Pondspereu f6 a f7, Fop peperen f 6 a f7, Afval en Kroetperen f 0,50 a f 4. Appels Transp. de Croncels f 1 5 a f 38, Oranje I einetten f 11 a f25, Manks Codlin f 15 a f 19, Signs Tillish f 10 a f 18 Jacques Lebel f 9 a f 15, Cilini f 1 Cox Pomoua fll, The Queen f '5 a f 21, Warnersking f 12 a f 18, Keizer Alexander f 10 a f-3," Bauinan's Weinetten f 10, Bismarck f 10 a f 13, Sterappels f 12 a f 15, Ganzerodes fll h £l 3, Roode Ribbeling fll a f I 2, Gauzebout f8 a f 13, Con stantijn de Groot f10 a f12, Honds muilen f9 a fll, Clasieappel f7 a f9, Groene Reiuetten f 12, Schutters Hei- netten f6, Zomer Bellefleur f 14, Kool appel f8, Hoode Calville f7 a f 9, Peh- zikappels f7 a f8, Zure Paradijs f 10, Zoete Ribbeling f7 a f 10, Zoete Rusters f7 a f9, Zoete Armgaarde f7 a f 10, Blomzoet f9, Linden appel f9 a f 12, \fval- en Kroetappels f 2 a f 8. Pruimen: Hoode Eierpruimen f2 Witte Eierprui men f 19, Abrikoospruimen f17, Reine Victoriapruimen f 14. Diversen hlauwe druiven f55, Tomaten fl a f6, Snij boonen f I a f7, Groene boonen f 1 a f 8, Sjalotten f I. Alles per 100 Kg Perzi ken fl a f3, Bloemkool f0.20 a f 1, Roode kbol f 0,80, Witte kool f 1, Savoye kool f 1,40, Meloenen f 82 a f 42, Kom kommers fl a f3, Augurken f0,02 a f0,12. Alles per 100 stuks Patrijzen f 0,42 a f 0,45 per stuk. WATERGETIJEN VOOR WEMELDINGE. (Die voor Ierseke vallen ongeveer 5 minuten later en voor Hansweert ruim een half uur vroeger. i Amsterdamsche tijd. Dagen. Hoogwater Laagwater Vrm. Nam Vrm. Nam. 14 Sept. 7 00 7.15 0.34 0.48 15 7 42 8 03 1.14 16 8.40 9 20 2 06 2 35 10 03 10 52 3 21 4.01 18 11.47 4 56 5.34 19 0.25 1.00 6 18 6.45 20 1.29 1.55 7.15 7 33 ADVERTENTIEN. Hiermede vervullen wij den treurigen plicht, U kennis te geven van het overlijden van onze lieve Moeder, Be huwd- en Grootmoeder, Mejuffrouw JOHANNA DEN DECKER, Wed. van D v. d. Berge, in den ouderdom van 67 jaar. Haar heengaan was vrede. Mede namens de bedroefde familie, L. J. LANSENv. d. Berge, en Kinderen Goes, Sept. 1926. Verloofd i TUE ROSS Goes Zierikzee J. J. M. MERLE. II Sept. 1926. De Goesche Melkver- eaniging en Slijters- vereeniging maken bekend, dat de melkprijs van Maandag 20 Sep tember af zal bedragen DE BESTUREN. te geven door de MANDOLINE-CLUB SYMPH0NETTA In plaats van Donderdag 16 September VRIJDAG 17 SEPTEMBER, in het Schuttershof. Entree 40 cent Kring Westelijk Zuid Beveland der Z. L. M. In den aanstaanden winter zullen ge houden worden, bij voldoende deelname en Leerlingen dienen zich vóór 26 Sep tember a.s., aan te melden bij den secretaris, J. M. VAN BOMY.EL VAN VLOTEN te Goes, bij wien nadere in lichtingen zijn te bekomen De Notarissen Mrs. SCHADEE EN LAMBERT, te Rotterdam, zullen bij voorl. en def afslag op D nu dagen 21 en 28 September 1926 v.m. 11 uur in het Notarishuis Gel- dersche Kade no 24 aldaar, publiek verkoopen t 1/70 aandeel in de Burgerlijke Maatschap: „DE WILHELMINA* POLDER'' en mitsdien 1/70 aandeel In de tot die Maatschap behoo- rende onroerende goederen, ge legen in de gemeenten Kaltendijke, Wol- phaartsdijk, 's-Heer Arendskerke en Goes Betaling 15 October 1926. De opbrengst van het aandeel over 1925 blijft geheel ten voordeele van de verkoopers. Nadere inlichtingen ten kantore van de Notarissen, Wijnhaven no. 11. vraagt voor ZUID BEVELAND (Goes en andere plaatsen) tegen de allerhoogste provisie. Brieven No. 472, Bureau van dit blad Foor aanschaffing grootere motorboot TE KOOP groot 94 ton, lang 23 M., breed 5.05 M. Briesen letter Z, Boekhandel Firma A C DK MOOIJ, Zierikzee. Met 1 October a.s. aangeboden met volledig pension. Brieven onder No. 469, bureau van dit blad. Wanneer gij misschien eigenwijs jzijt en U toch niet wilt laten raden. Vele zwakke en lijdende menschen zijn besluiteloos, men moet hen soms letterlijk bidden en smeeken dat zij toch hun waarachtig welzijn betrachten «uilen. Wanneer gij nu in het najaar eene kuur met de Sanguinose doet, dan bevordert gij uw waarachtig welzijn. Houderden bij honderden hebben dat ondervonden Gebruik eens gedurende .eenige weken twee eetlepels Sanguinose per dag en gij zult eens zien hoeveel goed U dit doet. De Sanguinose drijft de kwade sappen uit langs de natuurlijke wegen van de nieren, den lever, de ingewanden. Zij maakt uw bloed frisch en krachtig Gij kunt U geen beter middel verschaffen, zelfs voor veel geld. Wees dan niet eigenwijs, maar begin nu dadelijk met de Sanguinose. Gij kunt u niet voorstellen hoeveel goed u dit doen zal I Prijs per flacon f 2 6 fl. f 11.12 fl. f 21. Verkrijgbaar bij Apothekers en Drogisten. WACHT U VOOR NAMAAK. VAN DAM 8c Co., De Riemerstraat 2c/4. Den Haag. Onze beide inzendingen werden, evenals te Steenbergen en Zierikzee, s ederom bekroond met twee eerste prijzen, waarvan één met lof der Jury. Wij noodigen U beleefd uit tot een bezoek aan onze kweekerijen. Het gewas is prachtig, terwijl wij de prijzen zeer billijk hebben gesteld. Onzen voorraad vruchtboomen MOET ieder zien, die boomgaard wil aanleggen. Kruisbessenstruiken ENGESLCHE WITTE en WHINHAMS INDUSTRIE. PRIJSCOURANT GRATIS EN FRANCO. IS Wij zijn begonnen te étaleeren Lievevrouwestraat 41, BERGEN OP ZOOM.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1926 | | pagina 4