14 ets. per Liter.
TÜIN-CONCERT
KEN MOTORBOOT
TENTOONSTELLING
200 Haarden, Kachels en Fornuizen
KI. ASSELBERGS' Ijzerhandel,
Sla dit maar over.
VROEGTIJDIGE
KANS
een cursus in Plantenziekten
een cursus in Motorkennis.
PETROLEUM MAATSCHAPPIJ
TUINBOUW TENTOONSTELLING
FLINKE LEURDERS
OF LEURDSTERS,
Zit- en Slaapkamer
9, 10 en 11 September te KAPELLE.
N.V. Zaaöhanöel Boomkweekerijen
WED. P. DE JONGH - GOES.
permanent en voor ieder toegankelijk
vanaf f 6,75 tot f 300,—.
BINNENLAND.
Het spoorwegongeluk.
Op vordering van den officier van ju
atitie te Den Haag is ter zake van het
spoorwegongeluk bij Leiden een straf
rechterlijk vooronderzoek ingesteld.
De rechter-commissaris van de recht
bank te Den Haag, met dit voor onder
zoek belast, heeft deskundigen benoemd,
teneinde geheel zelfstandig een onderzoek
ip te stellen naar de oorzaak (oorzaken)
van het ongeluk eu hem omtrent de
resultaten van dit onderzoek verslag uit
te brengen.
De minister van waterstaat heeft, gelet
op artikel 106bis van het algemeen regie
ment dienst, welk artikel is vastgesteld
bij Kon. besluit van 8 Maart 1910
(Staatsblad no. 101) bepaald, dat omtrent
de ontsporing van trein 218 der Neder-
landsche spoorwegen tusschen Voorschoten
en Leiden op 9 September j.l. een onder
zoek in het openbaar zal geschieden.
Een verslaggever van de „Telheeft
te Amersfoort een onderhoud gehad met
den machinist van den gederailleerden
trein 218, de heer H. Müller, eeu be
stuurder, die, blijkens ingewonnen infor
maties, ter bevoegder plaatse uitstekend
staat aangeschreven en daarom in hoofd
zaak de „groote" treinen rijdt.
Woensdag», zoo vertelde Müller, „ben
ik ook langs hetzelfde traject gereden,
doch ik heb, evenmin als mijn collega,
iets verdachts gemerkt Er was een aan
schrijving geweest, dat daar ter plaatse
en trouwens ook elders in de buurt, we
gens herstellingen aan of controle van
het baanvak langzaam gereden moest
worden. Het bewuste stuk zou, als ge
bruikelijk is, met groene borden, gemerkt
A (aanvang) en E (einde) aangeduid
worden. Mi,n machinist-leerling Ettikhoven
zei nog, toen wij op de heenreis Leiden
passeerden Denk er om, meester, van
middag staan de borden hier ook, maar
na drieën».
Toen wij om drie uur Donderdag pre
cies de plek op den terugrit passeerden,
stonden de borden er niet en werd er
niet aan de baan gewerkt, zoodat wij aan
geen limiet op dat stuk bij de Vink ge
bonden waren. In den Haag klom van
Rhoon, de chef machinist, bij me op de
locomotief, naar hij zeide opt naar Leiden
te gaan. Hier had n.l. een klein dérail
lement plaats gehad en hij moest daar
bij zijn.
-Nabij de Vink had de trein, naar ik
met vrij groote zekerheid meen Ie weten,
een snelheid, die tegen de 80 K.M. liep.
Het stuk van Den Haag tot Leiden is
ruim 15 K.M lang en daarvoor hebben
we precies een kwartier rijtijd, wat dus
neerkomt op een gemiddelde van ruim
60 K.M. Doch daarbij moet dien in aan
merking nemen, dat, zooals u wel zult
weten, het vertrek uit Den Haag feitelijk
uit eeu kuil plaats heeft. De baan begint
direct na het verlaten van het station
te klimmen, wat tijd en snelheid bij het
aanzetten kost. Op het overige gedeelte
van het traject tot Leiden moet dus flink
gereden orden en vandaar deze snelheid.
Doch daar is niets tegen, omdat het
materiaal en de baan op deze sne heden
berekend zijn.
Van Rhoon zat op het bankje van den
leerling, dat is ter linkerzijde in de
locomotiefcabine, ik zat achter mijn handles
rechts, terwijl Ettikhoven in het midden
op de vuurplaat stond.
Alles was „patent* in orde. De machine
had nooit de minste afwijking vertoond
en verdachte dingen voor me uit zag ik
door het kijkglas niet. Plotseling op een
recht stuk spoor voelde ik een licht
schokje, vlak daarop gevolgd door een
geluid alsof er iets afknapte De machine
huppelde even en daar ik begreep, dat
er iets niet in den haak was' duwde ik
den regulateur dicht en draaide de kraan
van de Westinghouse-snelrem geheel om
Hierdoor ontstaat hetzelfde effect als
wanneer men aan de noodrem trekt. Het
is de snelste wijze van remmen en ik
geloof, dat dit van invloed op de gevolgen
van het ongeval geweest is.
Immers, het buitengewoon krachtige
remmen heeft den wagen belet geheel in
elkaar te schuiven. De eerste rijtuigen
achter de machine zijn op zij gedrukt, de
andere in de gewone formatie gebleven,
wat zeker niet gebeurd zou zijn, als de
trein met dezelfde vaalt, doch ongeremd
gederailleerd was.
Toen ik de remkraan geheel had omge
draaid, begon ik de locomotief, welke tot
de grootste klasse machines voor den
personendienst behoort en die gekoppelde
wielen heeft, te slingeren. Nu eens helde
zij over naar den linker-, dau weer naar
den rechterkant. Dit alles was slechts een
kwestie van een paar seconden Met een
hevigen schok viel ze eensklaps naar
links. Instinctief greep ik het eerste het
beste wat me voor de hand kwam; toe
vallig was dat de kraan van het peilglas.
Doordat ik er ten gevolge van het kap.
sijzen der machine feitelijk aan hing, trok
ik haar zonder het te beseffeu dicht. Dit
is misschien mijn geluk geweest, want
het peilglas brak en ik zou vermoedelijk
verbrand zijn door den ontsnappenden
stoom, als de kraan open was geweest.
Toen wij omver gingen, was het me me
helder,wat er met me zou gaan gebeuren
Het helsche gesis van den stoom en de
hitte er van deden me opspringen Aon
der veel moeite klauterde ik door het
ziivenster van de cabine naast mijn zit.
plaats naar buiten. Zooals u tioort, is er
dus geen sprake van, dat ik tijdens het
rijden van mijn machine gesprongen ben
zooals beweerd werd
„Ik had temidden van de stoomwolk
noch van Khoon, nbch mijn leer ing ge
zien. Ik liep de machine heen en
met behulp vau een lieer uit Noordwijk
aan Zee ben ik naar mijn metgezel gaan
zoeken. Het was door den ontsnappenden
stoom géén doen; we werden er door
verblind! Het peilglas aan de linkerzijde
(er zijn er twee op deu ketel; een aan
den kant van den stoker en éen aan dien
vaii den machinist) was gebroken en de
straal blies door de geh-ele cabine. Ook
de stoomfluit was a'gebroken en eveneens
uit deze leiding ontsnapte stoom Ik «eb
dit zoo goed mogelijk verholpen Toen
heb ik opnieuw getracht van Rhoon en
Ettikhoven te bereiken. Het bleek, dat
ze niet hadden kunnen ontsnappen Im
mers de riek (de lange ijzeren tweetand,
waarmede de stoker het vuur bewerkt en
die steeds schuin op den tender ligt)
was door den schok naar voren gescho
ven. Het zware stuk ijzer vormde een
beletsel voor een snelle ontsnapping, zoo
dat mogelijk geweest ware bovendien
waren de kolen uit den tender naar voren
gekomen, waaronder beide mannen zijn
-aakt. In hoofdzaak is het de stoom
uit 't peilglas geweest, die hen vermink
heeft. Veel vuur was met uit de vuurkist
gekomen Ie heer uit Noordwijk en ik
hebben de riek er uit getrokken en Ettik
hoven verlost.
Toen wij hem naast de machine hadden
gelegd, zei hij nog: „Help mijn baas
maar." Die baas was ik en de goede
jongen zag niet eens dat ik over hem ge
bogen stond Hij mompelde nog iets over
zijn vrouw en kinderen en toen droegen
zé mijn makker weg.
Van den heer van Rhoon heb ik in het
begin niets gezien; later heeft een dokter
'n gat in het dak van de cabine doen
hakken en hierdoor heeft men het lijk
geborgen. Het was gelijk gemeld door den
stoom totaal verbrand. Daarna heb ik het
vuur gedoofd met zand, daarbij geholpen
door anderen.
Pas 's avonds bemerkte ik, dat ik zeil
een kleine wonde aan het been en een
aan het gezicht had.
Ik herinner ine nu ook nog, dat lis
naderhand zag, dat de remkraan niet ge
heel dicht gedraaid stond; vermoedelijk
heb ik bij het uitklauteren tegen de
handel getrapt, want ik weet zeker,
ik hem geheel toe gedrukt heb
Van de locomotief (een Engelsche ma
chine) is nogal veel gebroken. Zoo zijn
de veerhangers, het truckstel en verschil
lende pijpen vernield En dat zal wel me
alles zijn. want de zwaarste beschadiging
vermoedelijk wel aan de zijde, waarop
~tai; b?
betreffende. Omtrent de oorzaak was Mui-
er niets bekend.
Ik rijd al twee-en twintig jaar, zoo
besloot hij, en nog nimmer heb ik een
ongeluk gehad. Zelfs heb ik nog nooit
iemand overreden of aangereden. Ln
deze ellende.
Affijn, laten we hopen dat het met
meer gebeurt. Morgen ga ik al weer op
de kardan rijd ik den express naar
Maastricht."
De prins heeft zich Zaterdagochtend
met zijn adjudant, jhr. Lamau Trip naar
Leiden begeven, om vandaar naar de ple
te gaan, waar het spoorwegongeluk heelt
plaats gehad.
LICHT OP.
September
uur
Maandag 13
7.51
Dinsdag 14
7.49
Woensdag 15
7.47
Donderdag 16
7.44
Vrijdag 17
7.42
Zaterdag 18
7.40
Zondag 19
7.37
BURGERLIJKE STAND
over de maand Augustus 1926.
BORSSELE. Geboren: 4, Adriana
d.v. Pieter van Westen en Pieternella
Braamse; 23, Bastiaan Jacob z.v. Jaco
bus de Bue en Blazina Lanser; 23, Cor
nelis Johannes z.v. Pieter Johannes Si-
nuc en Maria Ars.
Overleden: 25, Jan Fraanje 16 jaar,
z.v. Pieter Fraanje en Cornelia Steenblok.
inzending van Uw advertenties geeft U
op een goede plaats in de courant en op
een goede indeeling en zetwijze.
VEILINGSVEREENIGING
ZUID-BEVELAND TE GOES.
Veiling van 10 September 1926.
Stoksnijboonen f 1 a f5, Groene boo-
ncn f 0,50 a f4, Perfectboonen f3 a
f 5, Stokprincesseboonen f 10, Rentegevers
f 15. Tomaten fl a f4, Sjalotten fl,
Augurken f 0,50 a f 1, alles per 100
K.G., Bloemkool f0,10 a f5,80, Roode
kool f 0,50 a f 1, Savoije kool f0,90,
Witte kool f 0,50, Andijvie f 1Kropsla
f 1,10, Snijboonen f 0,01 a f0,06, Selderij
f2, Kroten f0,20, Meloenen f21 a f55,
Komkommers fl a f3, Augurken f0,01
a f 0,15, alles per 100 stuks.
Veiling van 11 September 1926
Peren: l'onne Louise 'd Avranches
f 19 a 36, Triumphe de V'ieune f 18 a
f30, Marguerithe Marrilat fll a f 17
Ca'abasse Carafon f 12 a f16, Calabasse
Tirlemont f 10 a f 13, Seigneur d' Espereu
f8 a f 12, Spaansche Wijnperen f 16 a
f 20, Zwijndrechtsche Wijnperen f 6 a f 10
Herzogin Elsa f8 a f 10, William's Du
chesse f8 a f 15, Clapp's Favorite f 13 a
f 16, Souvenir de Congres f 10 f 16, Vij
geperen f 12 f 15, Beurré Hardy f 13 a
f24, Beurré de M erode f7 a f9, Beurré
Clqiygeau f8 a f 15, Beurré Durandeau
f6 a f 12, Beurré Wilhelmina f8 af 13
Beurré Lebrun f7 a f 10, Beurré d' Arem
berg f7 a f9, Beurré van der Ham f 10
a f 13, Beurré Alexander Lucas f 6 a f 8,
Blanke Beurré f6 a f7, Calleboutsperen
f5 a f7, Soldat Laboreui; f5 a f 10
Cons, a la Cour f5 a f8, Nouveau Poi
teau f6 a f 7, General Totleben f 7 a f 12
Lange Perzikperen f8 a f 10, Ronde Per
zikperen f6 a f 8, Maagdeperen f 8 a f 12,
Diamantperen f9 a f 10, Marsepijnperen
f8 a f 10, Duifjesperen f4 a f8, Maria
Louisse f5 a f8, Hon Chretien William
f9 a fll. Koning Carel v. Wurtemburg
f7, Dubbele Bergamotten f7 a f 10,
Wijnbergamotten f7 a f 8, Bergamotten
f8 a f6, Blanke Jutten f 8 a f 10, Póire
de Nouvet f5 a f 7, Tertility f6, Kruid
peren f5 a f6, Jodenperen f5 a f7,
Curé f 6, Peren zonder zaadhuis f 5 a f 6,
Riet peren f 6, Pondspereu f6 a f7, Fop
peperen f 6 a f7, Afval en Kroetperen f 0,50
a f 4. Appels Transp. de Croncels f 1 5 a
f 38, Oranje I einetten f 11 a f25, Manks
Codlin f 15 a f 19, Signs Tillish f 10 a
f 18 Jacques Lebel f 9 a f 15, Cilini f 1
Cox Pomoua fll, The Queen f '5 a f 21,
Warnersking f 12 a f 18, Keizer Alexander
f 10 a f-3," Bauinan's Weinetten f 10,
Bismarck f 10 a f 13, Sterappels f 12 a f 15,
Ganzerodes fll h £l 3, Roode Ribbeling
fll a f I 2, Gauzebout f8 a f 13, Con
stantijn de Groot f10 a f12, Honds
muilen f9 a fll, Clasieappel f7 a f9,
Groene Reiuetten f 12, Schutters Hei-
netten f6, Zomer Bellefleur f 14, Kool
appel f8, Hoode Calville f7 a f 9, Peh-
zikappels f7 a f8, Zure Paradijs f 10,
Zoete Ribbeling f7 a f 10, Zoete Rusters
f7 a f9, Zoete Armgaarde f7 a f 10,
Blomzoet f9, Linden appel f9 a f 12,
\fval- en Kroetappels f 2 a f 8. Pruimen:
Hoode Eierpruimen f2 Witte Eierprui
men f 19, Abrikoospruimen f17, Reine
Victoriapruimen f 14. Diversen hlauwe
druiven f55, Tomaten fl a f6, Snij
boonen f I a f7, Groene boonen f 1 a f 8,
Sjalotten f I. Alles per 100 Kg Perzi
ken fl a f3, Bloemkool f0.20 a f 1,
Roode kbol f 0,80, Witte kool f 1, Savoye
kool f 1,40, Meloenen f 82 a f 42, Kom
kommers fl a f3, Augurken f0,02 a
f0,12. Alles per 100 stuks Patrijzen
f 0,42 a f 0,45 per stuk.
WATERGETIJEN VOOR
WEMELDINGE.
(Die voor Ierseke vallen ongeveer 5
minuten later en voor Hansweert ruim
een half uur vroeger. i
Amsterdamsche tijd.
Dagen.
Hoogwater
Laagwater
Vrm.
Nam
Vrm.
Nam.
14 Sept.
7 00
7.15
0.34
0.48
15
7 42
8 03
1.14
16
8.40
9 20
2 06
2 35
10 03
10 52
3 21
4.01
18
11.47
4 56
5.34
19
0.25
1.00
6 18
6.45
20
1.29
1.55
7.15
7 33
ADVERTENTIEN.
Hiermede vervullen wij den treurigen
plicht, U kennis te geven van het
overlijden van onze lieve Moeder, Be
huwd- en Grootmoeder, Mejuffrouw
JOHANNA DEN DECKER,
Wed. van D v. d. Berge,
in den ouderdom van 67 jaar.
Haar heengaan was vrede.
Mede namens de bedroefde familie,
L. J. LANSENv. d. Berge,
en Kinderen
Goes, Sept. 1926.
Verloofd i
TUE ROSS
Goes
Zierikzee
J. J. M. MERLE.
II Sept. 1926.
De Goesche Melkver-
eaniging en Slijters-
vereeniging maken bekend, dat de
melkprijs van Maandag 20 Sep
tember af zal bedragen
DE BESTUREN.
te geven door de
MANDOLINE-CLUB SYMPH0NETTA
In plaats van Donderdag 16 September
VRIJDAG 17 SEPTEMBER,
in het Schuttershof. Entree 40 cent
Kring Westelijk Zuid Beveland
der Z. L. M.
In den aanstaanden winter zullen ge
houden worden, bij voldoende deelname
en
Leerlingen dienen zich vóór 26 Sep
tember a.s., aan te melden bij den
secretaris, J. M. VAN BOMY.EL VAN
VLOTEN te Goes, bij wien nadere in
lichtingen zijn te bekomen
De Notarissen Mrs. SCHADEE EN
LAMBERT, te Rotterdam, zullen bij voorl.
en def afslag op
D nu dagen 21 en 28 September 1926
v.m. 11 uur in het Notarishuis Gel-
dersche Kade no 24 aldaar,
publiek verkoopen t
1/70 aandeel in de Burgerlijke
Maatschap: „DE WILHELMINA*
POLDER'' en mitsdien 1/70 aandeel
In de tot die Maatschap behoo-
rende onroerende goederen, ge
legen in de gemeenten Kaltendijke, Wol-
phaartsdijk, 's-Heer Arendskerke en Goes
Betaling 15 October 1926.
De opbrengst van het aandeel over
1925 blijft geheel ten voordeele van de
verkoopers.
Nadere inlichtingen ten kantore van de
Notarissen, Wijnhaven no. 11.
vraagt voor ZUID BEVELAND (Goes
en andere plaatsen)
tegen de allerhoogste provisie. Brieven
No. 472, Bureau van dit blad
Foor aanschaffing grootere motorboot
TE KOOP
groot 94 ton, lang 23 M., breed 5.05 M.
Briesen letter Z, Boekhandel Firma
A C DK MOOIJ, Zierikzee.
Met 1 October a.s.
aangeboden met volledig pension.
Brieven onder No. 469, bureau van
dit blad.
Wanneer gij misschien eigenwijs jzijt en U toch niet wilt laten raden.
Vele zwakke en lijdende menschen zijn besluiteloos, men moet hen soms
letterlijk bidden en smeeken dat zij toch hun waarachtig welzijn betrachten
«uilen.
Wanneer gij nu in het najaar eene kuur met de Sanguinose doet, dan
bevordert gij uw waarachtig welzijn. Houderden bij honderden hebben dat
ondervonden Gebruik eens gedurende .eenige weken twee eetlepels Sanguinose
per dag en gij zult eens zien hoeveel goed U dit doet.
De Sanguinose drijft de kwade sappen uit langs de natuurlijke wegen van
de nieren, den lever, de ingewanden. Zij maakt uw bloed frisch en krachtig
Gij kunt U geen beter middel verschaffen, zelfs voor veel geld. Wees dan
niet eigenwijs, maar begin nu dadelijk met de Sanguinose. Gij kunt u niet
voorstellen hoeveel goed u dit doen zal I
Prijs per flacon f 2 6 fl. f 11.12 fl. f 21.
Verkrijgbaar bij Apothekers en Drogisten.
WACHT U VOOR NAMAAK.
VAN DAM 8c Co.,
De Riemerstraat 2c/4. Den Haag.
Onze beide inzendingen werden, evenals te Steenbergen en Zierikzee, s ederom
bekroond met twee eerste prijzen, waarvan één met lof der Jury.
Wij noodigen U beleefd uit tot een bezoek aan onze kweekerijen. Het gewas is
prachtig, terwijl wij de prijzen zeer billijk hebben gesteld.
Onzen voorraad vruchtboomen MOET ieder zien, die boomgaard wil aanleggen.
Kruisbessenstruiken ENGESLCHE WITTE en WHINHAMS INDUSTRIE.
PRIJSCOURANT GRATIS EN FRANCO.
IS
Wij zijn begonnen
te étaleeren
Lievevrouwestraat 41, BERGEN OP ZOOM.