n\ lie.
111 jaargang
Dinsdag 30 September 19M
Eerie week van macht.
BUITENLAND.
Provincie-Nieuws,
ABONNEMENT
Pr|j« per kwartaal, in does f
buiten lioes f
Afzonderlijke nummers 6 cent.
VerschijntMaaudag* Woensdag
en Vrijdagavond
Uitgave Naaail. Vennootachap doeaeha Courant
ADVERTENNkN
van 1S regels f 1,20 elke regel
meer 24 cent.
Driemaal plaatsing wordt tweemaal
berekend.
Familieberichten 110 regels f 2,40
Bewijsnummers 6 rent.
en Rleeuwens A Boas' Drukkers- en Uitgeversbedrijf Advertentiën worden «ingenomen
tot 13 nnr voorntMeg.
COURANT
HET VERKEERS-VRAAGSTUK
I
Het verkeers vraag stuk staat den laat-
stein tijd in ket brandpunt der belang
stelling van een ieder.
De toename van het aantal motor
rijwielen, auto's, vrachtautomobielen en
motorbussen heeft aan het verkeer
een geheel ander karakter gegeven dan
voor een tiental jaren. Het gaat alles
veel sneller. En aan deze grootere
snelheid moeten velen nog wennen. Niet
alleen de voetgangers, ook de rijders.
Door die grootere snelheid wreekt zich
een verkeerde toepassing van de re
gels van den weg terstond en in hevi
ger mate. En wanneer men de ver
keersongelukken, die geregeld iederen
dag voorkomen, in de bladen leest, krijgt
men licht den indruk, dat het met de
veiligheid op onze Hollandsche wegen
al bijster slecht is gesteld.
Nu, zoo allerdonkerst moet men
deze zaak ook niet beschouwen. Ech
ter meenen we wel, dat op het stuk
van veiligheid van den weg verbete
ring mogelijk is.
Men lette wel, we bedoelen niet ver
betering door het verbreeden van nau
we straatjes enz. Hoe wenschelijk op
zichzelf, in vele gevallen is dit niet
mogelijk en zou te groote kosten mee
brengen.
En in den regel letten bij het om
slaan van een gevaarlijken hoek, het
passeeren door een nauwe straat zoo
wel de voorbijgangers als de berijder
van een of ander voertuig wel goed
op en wordt de snelheid behoorlijk
verminderd.
Een verkeersongeluk op een derge
lijk punt is dan ook veelal te wijten
aan een samenloop van onvoorziene
om s tandigheden
Neen we bedoelen, bij den bestaan-
den toestand, verhooging van de vei
ligheid van den weg in het algemeen.
Daarvoor is in de eerste plaats noodi-
zakelijk, dat het verkeer zoo weinig
mogelijk belemmering ondervindt.
Natuurlijk is het wenschelijk, dat
een hoefsmid, een wagenmaker, een
fietsenreparateur dicht bij den verkeers
weg zij. Hij hoede zich er echter
voor in 't belang van het verkeer
waarvan 'hij een dienaar is om voor
de uitoefening van zijn bedrijf beslag
te leggen op een groot deel van den
openbaren weg.
Ook moet de verkeersweg niet wor
den gebezigd als stalling voor voer
tuigen enz. (wij spreken niet over mark
ten of pleinen); ook niet als étalage
plaats voor diverse artikelen.
De verkersweg blijve bestemd voor
het verkeer.
Een belangrijke factor voor de vei
ligheid is voorts dat zij die zich over
den verkeersweg verplaatsen, zich hou
den aan de regels van den weg. Deze
regels bestaan, doch worden dikwijls
niet toegepast, ten nadeele van de vei
ligheid van den weg.
Wij zijn er van overtuigd dat bij
een behoorlijke toepassing dier regels,
het aantal verkeersongevallen aanmer
kelijk zou worden gereduceerd.
Gaan we dus na, waarin dat niet-
toepassen dier regels z'n oorzaak vindt.
Meestal is dit te wijten aan onwetend
heid of aan een zekere laksheid of
onverschilligheid.
r FEUILLETON
Als ik koning was!
OF
NAAR HET ENGELSCH
door
Justin Huntly Mc. Carthy.
Deze mededeeling veroorzaakte een
gemompel van verwondering in het rond.
„Heeft de roode gouden papegaai
je een pak slaag gegeven?" vroeg Mon
tigny als vertegenwoordiger der alge-
meene nieuwsgierigheid.
„Neen, neen", antwoordde Villon,
„dat kwam zoo: Wij rijmelaars bepa
len voor onze wiaren een prijs, dien
slechts weinigen met hunne waarde in
overeenstemming plegen te vinden. In
liefdekoorts schreef ik die dame een
gedicht op een blad perkament, dat
mij een middagmaal heeft gekost
„Had gij gedacht, dat zij op uw
fluiten zou komen, zooals de vogel op
den lokroep?" vroeg Lodewijk schert-
Voor de kwaal der onbekendheid
met de regels is natuurlijk het mid
del, de regels van den weg onder de
aandacht van het publiek te brengen,
terwijl tegen laksheid kan worden op
getreden door scherpere controle.
Wat het eerste middel betreft, dit
doet de Alg. Ned. Wieirijdersbond in
een keurigen vorm aan de hand. Do
A.N.W.B. 'heeft indertijd een handig
boekje uitgegeven, waarin de regeLs
van den weg worden berijmd en in
woord en beeld nog eens worden toe
gelicht.
Wij willen niet nalaten eenige der
practische wenken hier af te drukken.
Doet wat gij doen moet, goed en tijdig
en maakt een ander nimmer nijdig.
Met andere woorden dus: wacht
niet met het opvolgen van de ver
keersregels zóó lang, dat anderenden
ken dat gij ze niet kent en een onge
luk verwachten.
Rijdt steeds recht op straat en wegen,
Voor 't verkeer is dit een zegen.
Voor het passeeren geldt het vol
gende rijmpje:
Moet gij op zij gaan voor een ander,
Doet dit rechts of gij ramt elkander.
En voor het inhalen zijn weer an
dere regels:
Wilt gij wie langzaam rijdt voorbij,
Doet dit dan aan zijn linkerzij.
Het inslaan van zijwegen geeft nog
dikwijls aanleiding tot ongelukken.
Vandaar het versje:
Moet gij links een weg inslaan,
Neemt dan steeds de ruimste baan
Gaat uw weg rechts van de hand.
Houdt dan steeds den binnenkant.
Ook het geven van verkeerstcefcens
61ijft nog menigmaal achterwege.
Wijst met uw hand waarheen gij gaat.
Niet waar een ander heen moet
Veroorzaakt geen gevaar op straat
Doordat gij het verkeerd doet.
Rijdt men over een plein waarop
b.v. in het midden een plansoentja
aangelegd is, dan houdt men steeds
den rechtschen weg.
Dat leert het versje:
Neemt den rechtschen van twee wegen,
Dien gij ziet op plein of laan,
Gij komt dan geen wagens tegen
En hebt zelf een ruime baan.
Wij zouden het bovengenoemd boek
je in veler handen wenschen.
Ook zouden wij het op de scholen
behandeld willen zien. Er is per week
misschien nog wel een half uurtje be
schikbaar om aan de kinderen de re
gels van den weg te leeren. Hetl is
een bij uitstek practische kennis, waar
mede men later ongetwijfeld zijn voor
deel zal kunnen doen. En de wijze,
waarop de A.N.W.B. deze leerstof
voorzet, is zoo smakelijk, dat wij er
zeker van zijn, dat het er als zoete
koek in zal gaan.
Wij zullen in een volgend artikel
nog een voorbeeld geven van gebrek
aan kennis van de regels van den weg
en daarna de intensievere controle op
de uitvoering der regels bespreken. Bij
die controle heeft het instituut der
Vrijwillige verkeerspolitie reeds bewe
zen practisch te zijn. en goedkoop.
Twee eigenschappen welke in deze da
gen niet te versmaden zijn.
send. Francois zuchtte weer.
„In dezen toestand van krankzin
nigheid houdt ieder minnezanger zich
voor een Orpheus, Maar ik heb mijn
antwoord gekregen o ja, ik heb
het gekregen!"
„En hoe luidde dat antwoord?"
vroeg Montigny.
\Villon stiet een luiden, schampe
ren lach uit.
„Een knaap, zoo iets als een page,
zodht mijl voor drie dagen hier in dit
lokaal op en vroeg, of ik een zeker
gedicht aan dat en dat adres had ge
zonden. Zoo ja, dan moest ik met hem
gaan. Als in den droom volgde ik hem
als een schaap, tot wij op eene een
zame plek kwamen, waar vier lummels
op mij aanvielen en mij met stokken
van een meter lang den rug bewerk
ten. Ik was ongewapend verraderlijk
overvallen en hield het voor geeno
schande op den loop te gaan, toen
de slagen hageldicht op mij neerkwa
men. De schelmen vervolgden mij tot
in eene buurt van Parijs, waar hun le
ven geen duit meer waard zou zijn
geweest. Daar moesten zij het opge
ven. Maar ik ben vreeselijk gedorscht,
EAUDECOLOGNE
DUBARRY
DE STRIJD OM DE
BRUID.
Zoowel Frankrijk als Engeland zijn
met Duitschland aan Ket onderhande
len over handelsovereenkomsten. De
beide vroegere vijanden van Duitsohr
land doen thans alle moeite om bij dit
land in een goed blaadje te komen.
Het heeft wel wat van twee jonge
lui, die aan eenzelfde meisje het hof
maken. Het schijnt dat Frankrijk de
meest bevoorrechte is; wellicht werkt
in Duitschland het: Gott strafe Eng
land nog na. j
Men begrijpt dat deze kamp om de
bruid voor de rust en het evenwicht
van Europa van buitengewoon groot
belang is. Vandaar dat wij er wat na
ders over willen mededeelen.
Frankrijk is er heel gauw bij geweest
en 'heeft met Duitschland een overeen
komst gesloten waarbij het zijn toe
komstige behoefte aan kali heeft ge
dekt. i
Bovendien heeft de Fransche re
geering aan de Duitsche het ontwerp
van een algemeen handelstractaat voor
gelegd, waarin zij het met tarieven en
andere afspraken met Duitschland op
een accoord tracht te gooien om met
dit land samen een overheerschende po
sitie op de Europeesche ijzer- en staal-
markt te verkrijgen. Frankrijk's kan
sen staan in dit geval altijd beter dan
die van andere staten, omdat oecono-
mische samenwerking tusschen Frank
rijk en Duitschland noodig zal zijn,
zoolang dit laatste Fransche ijzer
ertsen en Frankrijk zelf Duitsche co
kes noodig heeft.
Het behoeft geen betoog dat hier
door zekere takken van de Britsche
handel en industrie ernstig nadeel zou
den ondervinden en er in deze kringen
groote ongerustheid bestaat.
Mac Donald heeft moeten beloven
dat hij zich met de vertegenwoordigers
van de Engelsche industrieën die door
Europeesche combinaties bedreigd wor
den, in verbinding zou stellen en dat
hij een commissie zou benoemen om
het departement van buitenlandsche za
ken bij de onderhandelingen met Duitsch
land te adviseeren.
De oude strijd tusschen Engeland
en Frankrijk op politiek terrein, krij
gen we dus op economisch gebied
terug.
Voor Duitschland is deze kamp na
tuurlijk een zeer aangenaam verschijn
sel, daar het nu van twee walletjes
kan eten en van beide de sappigste
grassprietjes uitzoeken.
Trouwens Duitschland heeft dat wel
noodig. Het heeft door den oorlog zijn
koloniën verloren, een deel van zijn
handelsvloot (die het inmiddels weer
tot de helft van vóór den oorlog heeft
opgebouwd), zijn buitenlandsche beleg
gingen (geschat op 20 a 30 milliard
gouden marken). Voorts heeft het on
geveer 13 pet. van zijn gebied zien ver
dwijnen, 10 pet. van zijn bevolking,
30 pet. van zijn steenkoolproductie, 74
en mijn rug en zijden zijn erg gevoelig.
Nu ga ik nooit meer uit zonder Exali-
byr". (Naam van het zwaard van ko
ning Arthur). Daarbij klopte hij op
den knop van zijn degen. Huguette zag
hem kwaadaardig aan.
„Heb je er tenminste zooveel uit
geleerd, dat jij je niet meer alsr een
gek aanstelt?" vroeg zij, op hare witte
tanden knarsend.
„Ik 'heb er uit geleerd, mij niet
meer als een gek aan te stellen", ant
woordde Villon droevig. „Ik
droom geene droomen meer. „Hij
en droom geene droomen meer". Hij
schudde zich, als wilde hij lastige her
inneringen verjagen, en reikte Mon
tigny zijne leege kan toe: „Ik heb
weer dorst gekregen! Meer vocht!"
Toen Montigny den aanvoerder der
bende weer inschonk, merkte Lodewijk
op: „Gij drinkt meer, dan goed is
voor uwe gezondheid meneer". Woe
dend, met fonkelende oogen, keerde
Francois zich naar hem toe en brulde:
„Bemoei u met uwe eigen zaken!"
waarop de bende hem toejuichte. „Wat
kan een man beter dpen, wanneer
Frankrijk verloren gaat, wanneer de
pot. van zijn ijzererts-productie, 68
pet. van zijn zinkerts-productie, 16 pet.
van de voortbrenging aan jtarwe en
rogge en 19 pot. van die aan aard
appelen. Ter vervanging van deze be
zittingen zal hard gewerkt moeten wor
den en zullen op zeer groote schaal
grondstoffen ingevoerd dienen te wor
den.
Uit het bezette gebied.
Te Dusseldorp, dat de sterkst be
zette stad is, beginnen de Franschen
thans ook hun troepen te verminderen.
Tot dusver zijn reeds 600 particuliere
woningen vrijgekomen. Wel worden nog
tal van openbare gebouwen bezet ge
houden, doch de Franschen hebben het
vooruitzicht geopend, dat half October,
met de opheffing van de spoorweg
regie, de micum en de douanekanto
ren., althans een deel van de in be
slag genomen scholen, bestuursgebou
wen enz. zullen worden teruggegeven.
RECHTSZAKEN.
Politierechter te Middelburg.
Zitting van 26 Sept. 1924.
De volgende zaken werden behan
deld:
M. G., 21 jaar, slooper te Hans-
weert werd beklaagd dat hij op 19
Aug. 1924 te Terneuzen Joseph Tim
merman op zijn hoofd en zijn gezicht
heeft geslagen. Eisch f 10 b. of 10 d.
h. Uitspraak f 10 b. of 10 d. h.
J. H., 18 jaar, timmerman te Co
lijnsplaat, J. E., 19 jaar, schilder te
Kortgene en J. d. W., 19 jaar, ar
beider te Colijnsplaa/t, werden ten laste
gelegd dat zij in den nacht van 7 op
8 Augustus te Colijnsplaat te samen
en in vereeniging wederrechtelijk een
aangebrachte straat ver siering hebben
vernield. Eisch ieder f 10 b. of 10 d. h.
Uitspraak idem.
A. L. V., 26 jaar, landbouwers-
knecht te Wissenkerke werd ten laste
gelegd dat hij op 23 Aug. j.l. te
Wissenkerke J. C. Kramer heeft mis
handeld door hem met een vork op
zijn hoofd te slaan. Eisch 14 d. gev.
Uitspraak F15 b. of 15 d. h.
J. M. d. V., 47 jaar, licht wachter
te Rilland-Bath werd beklaagd dat hij
in 1924 te Rilland-Bath 7 of 8 scheeps
luiken toebéhoorende aan de eigenaren
van het schip „Assimina M. Embir
ricos", heeft behouden, toen hij die
uit zee had opgevischt. Eisch f25 b.
of 25 d. h. Uitspraak vrijspraak.
C. d. K., 28 jaar, grondwerker te
Goes, werd ten laste gelegd dat hij
op 25 Augustus j.l. te Goes in het
arrestantenlokaal een deksel en een
ketting heeft beschadigd. Eisch f 15
b. of 15 d. h. Uitspraak f 15 b. of 15
d. h.
Wissenkerke. Loting Nationale Mi
litie op 25 Sept. j.l.: 1. W. C.Wirtz;
2. P. de Kam; 3. M. Stokman; 4.
J. J. de Mul; 5. M. C. van Hee; 6.
M. Broekhoven (br.)7. J. L. G.
Snijder; 8. A. de Bruine; 9. Adr.
Poortvliet; 10. AA. C. Clement; 11.
Al>r. J. de Looff; 12. P. de Vos;
13. C. Zwemer; 14. J. Geuze; 15. P.
Bourgondiërs hunne tenten hebben op
geslagen in de open velden, waar men
in zijne jeugd heeft gespeeld, terwijl
er een stuimperd op den troon, zit en
duldt, dat zij zijn stad belegeren?"
De schelmen lachten. Doch Tristan
zeide bij zichzelf: „Het zal u nog be
rouwen, deze woorden te hebben ge
sproken, meneer Villon".
Do koning ging echter op het on
derwerp in.
„Ongetwijfeld zoudt gij het beter
doen, indien gij in des konings plaats
waart?"
„Zoo ik niets beters wist te doen
dan Lodewijk Doeniet, dan Lodewijk
Waagniet, indien ik in zijne plaats
was, dan zou het wel treurig met me
gesteld zijn
Isabeaui zeide;
„Onze Francois heeft er een lied
over gedicht, hoe hij zou doen, indien
hij in de plaats van den koning was".
En Lodewijk vroeg: „Wilt gij het
ons niet laten hooren, heer dichter?
Met gemaakte bescheidenheid had
Villon beproefd, Isabeau te beletten
zijn gedicht te noemen, maar nu sloeg
hij een anderen toon aan: „Dat wil
Karreman (br.); 16. Abr. Imanse; 17.
P. Koole; 18. L. vain der Maas; 19.
Jac. de Looff; 20. J. de Ridder.
Ierseke. Bij het aanslaan van een
auto had de bankwerker Ph. Bom,
werkzaam in de autogarage der firma
van der Peijl en Ufkes, het ongeluk
door het terugslaan van den slinger zijn
arm te breken. Dr. Klinkenberg ver
leende heelkundige hulp.
De mosselhandel is in een be
tere periode getreden, niet alleen zijn
de prijzen voor België beter, maar
ook de export naar Duitschland per
wagon is weer ter hand genomen. De
prijzen die vorige jaren f 1.25 a f 1,50
per ton beliepen, zijn nu reeds f2,
voor den wal en men rekent op hoo-
geren prijs. Ook naar Parijs wordt
nu en dan een wagon geladen. Het is
wel jammer dat de verzending naar
Parijs niet vanuit Zeeland gaat, maar
dat Antwerpen daar de baas blijft.
Belanghebbenden wijten dit speciaal aan
de Ihooge tarieven, van ons spoor; zou
hierin geen verandering kunnen ge
bracht worden
Kapelle. In de Donderdagavond ge
houden vergadering van de schietver-
eeniging „Nederland en Oranje", on
der voorzitterschap van Burgemeester
Bierens, werden de prijzen van de
gehouden schietwedstrijd uitgedeeld en
de uitslag bekend gemaakt. Verdeeling
iri^2 klassen.
Personeele baan Buks, klasse 16
prijzen: 1. Jacob Glerum 98 p., 2. S.
de Puit 97 p., 3. J. A.. Mol 97 p.,
4. P. Mallekote 97 p., 5. A. C. Koo
iman 96 p., 6. Joh. Zuadweg 95 p.,
Personeele baan Buks, klasse I6
1. M. Krijnse Mz. 98 p., 2. Jacs.
Balkenende 98 p., 3. D. Poortvliet
96 p., 4. J. Qv. d. Vrie 95 p., 5.
P. Kramer 94 p., 6. D. v. Maris 94
p., -7. C. Glerum 92 p., 8. C. del
Waard 91 p.
Vaste baan Buks klasse I: 1. M.
Poortvliet 298 p., 2. J. A. Mol 297.
p., 3. J. Glerum 297 p„ 4. C. v. d.
Vliet 297 p., 5. S. de Puit 294 p.,
6. A. C. Kooman 294 p.
Vaste baan Buks klasse II: 1. Jac.
Balkenende 292 p., 2. M. Krijnsen
291 p., 3. D. Poortvliet 289 p., 4.
D. Overbeeke 287 p., 5. J. Q. v. d. Vrie
286 p., 6. J. Wiiiemsteajn 283 p., 7.
P. Kramer 280 p., 8. J. J. Mol 280
p., 9. D. van Maris 276 p.
Vaste baan Cylindergeweer klasse I:
1. J. K. Burger 174 p., 2. C. v. d.
Vliet 172 p., 3. P. Mallekote 172 p.,
4. J. Zuidweg 171 p., 5. A. Evars-
dajk 171 p., 6. J. A. Mol 169 p.
Vaste baan Cylindergeweer klasse
II: 1. D. Overbeeke 163 p., 2. P.
Kramer 160 p., 3. Jacs. Balkenende
156 p.
Kortgene. Bij het kolenlossen uit
een schip in de haven alhier, had, de
arbeider C'hr. Noordhoek het onge
luk, toen hij bij het naar huis gaan
nog ieits van boord wou halen, op een
scherpe rand te vallen, doordat hij uit
gleed. Bij geneeskundig onderzoek
bleek, dat overbrenging naar het Gast
huis te Middelburg noodzakelijk was.
Bij de loting voor de Militie
trokken de heeren A. K. Maas, M.
Verburg, C. Ponse en A. van Gilst*
resp. de nummers 1, 2, 3 en 4.
ik, want het is een waar lied, ofschoon
het mij den hals zou kosten, als het
den koning ter oore kwam. Maar gij
zijt niet voornaam genoeg, om hem in
de ooren te blazen komaan dus!"
Hij sprong op, wierp zijn versle
ten, bevlekten mantel in schilderach
tige plooien om de schouders, nam eene
gebiedende houding aan en decla
meerde
Fransch volk van eiken stand,
Wie bemint den bodem en het
framd van uiw| land
Van Parijs tot hier in Bretagne,
En weer terug tot aan Noronandië?
Gij zijt inderdaad recht domme lieden
Kudden zonder herders, een buit
van het toeval
Geheel anders ging het toe in
het Vaderland,
Zoo Villon koning van Frankrijk
Lodewijk zag grimmig naar Tristan,
terwijl de schurkenbende grinnikend van
pret, de handen wreef.
•Wordt vervolgd,
l