n\ lie. 111 jaargang Dinsdag 30 September 19M Eerie week van macht. BUITENLAND. Provincie-Nieuws, ABONNEMENT Pr|j« per kwartaal, in does f buiten lioes f Afzonderlijke nummers 6 cent. VerschijntMaaudag* Woensdag en Vrijdagavond Uitgave Naaail. Vennootachap doeaeha Courant ADVERTENNkN van 1S regels f 1,20 elke regel meer 24 cent. Driemaal plaatsing wordt tweemaal berekend. Familieberichten 110 regels f 2,40 Bewijsnummers 6 rent. en Rleeuwens A Boas' Drukkers- en Uitgeversbedrijf Advertentiën worden «ingenomen tot 13 nnr voorntMeg. COURANT HET VERKEERS-VRAAGSTUK I Het verkeers vraag stuk staat den laat- stein tijd in ket brandpunt der belang stelling van een ieder. De toename van het aantal motor rijwielen, auto's, vrachtautomobielen en motorbussen heeft aan het verkeer een geheel ander karakter gegeven dan voor een tiental jaren. Het gaat alles veel sneller. En aan deze grootere snelheid moeten velen nog wennen. Niet alleen de voetgangers, ook de rijders. Door die grootere snelheid wreekt zich een verkeerde toepassing van de re gels van den weg terstond en in hevi ger mate. En wanneer men de ver keersongelukken, die geregeld iederen dag voorkomen, in de bladen leest, krijgt men licht den indruk, dat het met de veiligheid op onze Hollandsche wegen al bijster slecht is gesteld. Nu, zoo allerdonkerst moet men deze zaak ook niet beschouwen. Ech ter meenen we wel, dat op het stuk van veiligheid van den weg verbete ring mogelijk is. Men lette wel, we bedoelen niet ver betering door het verbreeden van nau we straatjes enz. Hoe wenschelijk op zichzelf, in vele gevallen is dit niet mogelijk en zou te groote kosten mee brengen. En in den regel letten bij het om slaan van een gevaarlijken hoek, het passeeren door een nauwe straat zoo wel de voorbijgangers als de berijder van een of ander voertuig wel goed op en wordt de snelheid behoorlijk verminderd. Een verkeersongeluk op een derge lijk punt is dan ook veelal te wijten aan een samenloop van onvoorziene om s tandigheden Neen we bedoelen, bij den bestaan- den toestand, verhooging van de vei ligheid van den weg in het algemeen. Daarvoor is in de eerste plaats noodi- zakelijk, dat het verkeer zoo weinig mogelijk belemmering ondervindt. Natuurlijk is het wenschelijk, dat een hoefsmid, een wagenmaker, een fietsenreparateur dicht bij den verkeers weg zij. Hij hoede zich er echter voor in 't belang van het verkeer waarvan 'hij een dienaar is om voor de uitoefening van zijn bedrijf beslag te leggen op een groot deel van den openbaren weg. Ook moet de verkeersweg niet wor den gebezigd als stalling voor voer tuigen enz. (wij spreken niet over mark ten of pleinen); ook niet als étalage plaats voor diverse artikelen. De verkersweg blijve bestemd voor het verkeer. Een belangrijke factor voor de vei ligheid is voorts dat zij die zich over den verkeersweg verplaatsen, zich hou den aan de regels van den weg. Deze regels bestaan, doch worden dikwijls niet toegepast, ten nadeele van de vei ligheid van den weg. Wij zijn er van overtuigd dat bij een behoorlijke toepassing dier regels, het aantal verkeersongevallen aanmer kelijk zou worden gereduceerd. Gaan we dus na, waarin dat niet- toepassen dier regels z'n oorzaak vindt. Meestal is dit te wijten aan onwetend heid of aan een zekere laksheid of onverschilligheid. r FEUILLETON Als ik koning was! OF NAAR HET ENGELSCH door Justin Huntly Mc. Carthy. Deze mededeeling veroorzaakte een gemompel van verwondering in het rond. „Heeft de roode gouden papegaai je een pak slaag gegeven?" vroeg Mon tigny als vertegenwoordiger der alge- meene nieuwsgierigheid. „Neen, neen", antwoordde Villon, „dat kwam zoo: Wij rijmelaars bepa len voor onze wiaren een prijs, dien slechts weinigen met hunne waarde in overeenstemming plegen te vinden. In liefdekoorts schreef ik die dame een gedicht op een blad perkament, dat mij een middagmaal heeft gekost „Had gij gedacht, dat zij op uw fluiten zou komen, zooals de vogel op den lokroep?" vroeg Lodewijk schert- Voor de kwaal der onbekendheid met de regels is natuurlijk het mid del, de regels van den weg onder de aandacht van het publiek te brengen, terwijl tegen laksheid kan worden op getreden door scherpere controle. Wat het eerste middel betreft, dit doet de Alg. Ned. Wieirijdersbond in een keurigen vorm aan de hand. Do A.N.W.B. 'heeft indertijd een handig boekje uitgegeven, waarin de regeLs van den weg worden berijmd en in woord en beeld nog eens worden toe gelicht. Wij willen niet nalaten eenige der practische wenken hier af te drukken. Doet wat gij doen moet, goed en tijdig en maakt een ander nimmer nijdig. Met andere woorden dus: wacht niet met het opvolgen van de ver keersregels zóó lang, dat anderenden ken dat gij ze niet kent en een onge luk verwachten. Rijdt steeds recht op straat en wegen, Voor 't verkeer is dit een zegen. Voor het passeeren geldt het vol gende rijmpje: Moet gij op zij gaan voor een ander, Doet dit rechts of gij ramt elkander. En voor het inhalen zijn weer an dere regels: Wilt gij wie langzaam rijdt voorbij, Doet dit dan aan zijn linkerzij. Het inslaan van zijwegen geeft nog dikwijls aanleiding tot ongelukken. Vandaar het versje: Moet gij links een weg inslaan, Neemt dan steeds de ruimste baan Gaat uw weg rechts van de hand. Houdt dan steeds den binnenkant. Ook het geven van verkeerstcefcens 61ijft nog menigmaal achterwege. Wijst met uw hand waarheen gij gaat. Niet waar een ander heen moet Veroorzaakt geen gevaar op straat Doordat gij het verkeerd doet. Rijdt men over een plein waarop b.v. in het midden een plansoentja aangelegd is, dan houdt men steeds den rechtschen weg. Dat leert het versje: Neemt den rechtschen van twee wegen, Dien gij ziet op plein of laan, Gij komt dan geen wagens tegen En hebt zelf een ruime baan. Wij zouden het bovengenoemd boek je in veler handen wenschen. Ook zouden wij het op de scholen behandeld willen zien. Er is per week misschien nog wel een half uurtje be schikbaar om aan de kinderen de re gels van den weg te leeren. Hetl is een bij uitstek practische kennis, waar mede men later ongetwijfeld zijn voor deel zal kunnen doen. En de wijze, waarop de A.N.W.B. deze leerstof voorzet, is zoo smakelijk, dat wij er zeker van zijn, dat het er als zoete koek in zal gaan. Wij zullen in een volgend artikel nog een voorbeeld geven van gebrek aan kennis van de regels van den weg en daarna de intensievere controle op de uitvoering der regels bespreken. Bij die controle heeft het instituut der Vrijwillige verkeerspolitie reeds bewe zen practisch te zijn. en goedkoop. Twee eigenschappen welke in deze da gen niet te versmaden zijn. send. Francois zuchtte weer. „In dezen toestand van krankzin nigheid houdt ieder minnezanger zich voor een Orpheus, Maar ik heb mijn antwoord gekregen o ja, ik heb het gekregen!" „En hoe luidde dat antwoord?" vroeg Montigny. \Villon stiet een luiden, schampe ren lach uit. „Een knaap, zoo iets als een page, zodht mijl voor drie dagen hier in dit lokaal op en vroeg, of ik een zeker gedicht aan dat en dat adres had ge zonden. Zoo ja, dan moest ik met hem gaan. Als in den droom volgde ik hem als een schaap, tot wij op eene een zame plek kwamen, waar vier lummels op mij aanvielen en mij met stokken van een meter lang den rug bewerk ten. Ik was ongewapend verraderlijk overvallen en hield het voor geeno schande op den loop te gaan, toen de slagen hageldicht op mij neerkwa men. De schelmen vervolgden mij tot in eene buurt van Parijs, waar hun le ven geen duit meer waard zou zijn geweest. Daar moesten zij het opge ven. Maar ik ben vreeselijk gedorscht, EAUDECOLOGNE DUBARRY DE STRIJD OM DE BRUID. Zoowel Frankrijk als Engeland zijn met Duitschland aan Ket onderhande len over handelsovereenkomsten. De beide vroegere vijanden van Duitsohr land doen thans alle moeite om bij dit land in een goed blaadje te komen. Het heeft wel wat van twee jonge lui, die aan eenzelfde meisje het hof maken. Het schijnt dat Frankrijk de meest bevoorrechte is; wellicht werkt in Duitschland het: Gott strafe Eng land nog na. j Men begrijpt dat deze kamp om de bruid voor de rust en het evenwicht van Europa van buitengewoon groot belang is. Vandaar dat wij er wat na ders over willen mededeelen. Frankrijk is er heel gauw bij geweest en 'heeft met Duitschland een overeen komst gesloten waarbij het zijn toe komstige behoefte aan kali heeft ge dekt. i Bovendien heeft de Fransche re geering aan de Duitsche het ontwerp van een algemeen handelstractaat voor gelegd, waarin zij het met tarieven en andere afspraken met Duitschland op een accoord tracht te gooien om met dit land samen een overheerschende po sitie op de Europeesche ijzer- en staal- markt te verkrijgen. Frankrijk's kan sen staan in dit geval altijd beter dan die van andere staten, omdat oecono- mische samenwerking tusschen Frank rijk en Duitschland noodig zal zijn, zoolang dit laatste Fransche ijzer ertsen en Frankrijk zelf Duitsche co kes noodig heeft. Het behoeft geen betoog dat hier door zekere takken van de Britsche handel en industrie ernstig nadeel zou den ondervinden en er in deze kringen groote ongerustheid bestaat. Mac Donald heeft moeten beloven dat hij zich met de vertegenwoordigers van de Engelsche industrieën die door Europeesche combinaties bedreigd wor den, in verbinding zou stellen en dat hij een commissie zou benoemen om het departement van buitenlandsche za ken bij de onderhandelingen met Duitsch land te adviseeren. De oude strijd tusschen Engeland en Frankrijk op politiek terrein, krij gen we dus op economisch gebied terug. Voor Duitschland is deze kamp na tuurlijk een zeer aangenaam verschijn sel, daar het nu van twee walletjes kan eten en van beide de sappigste grassprietjes uitzoeken. Trouwens Duitschland heeft dat wel noodig. Het heeft door den oorlog zijn koloniën verloren, een deel van zijn handelsvloot (die het inmiddels weer tot de helft van vóór den oorlog heeft opgebouwd), zijn buitenlandsche beleg gingen (geschat op 20 a 30 milliard gouden marken). Voorts heeft het on geveer 13 pet. van zijn gebied zien ver dwijnen, 10 pet. van zijn bevolking, 30 pet. van zijn steenkoolproductie, 74 en mijn rug en zijden zijn erg gevoelig. Nu ga ik nooit meer uit zonder Exali- byr". (Naam van het zwaard van ko ning Arthur). Daarbij klopte hij op den knop van zijn degen. Huguette zag hem kwaadaardig aan. „Heb je er tenminste zooveel uit geleerd, dat jij je niet meer alsr een gek aanstelt?" vroeg zij, op hare witte tanden knarsend. „Ik 'heb er uit geleerd, mij niet meer als een gek aan te stellen", ant woordde Villon droevig. „Ik droom geene droomen meer. „Hij en droom geene droomen meer". Hij schudde zich, als wilde hij lastige her inneringen verjagen, en reikte Mon tigny zijne leege kan toe: „Ik heb weer dorst gekregen! Meer vocht!" Toen Montigny den aanvoerder der bende weer inschonk, merkte Lodewijk op: „Gij drinkt meer, dan goed is voor uwe gezondheid meneer". Woe dend, met fonkelende oogen, keerde Francois zich naar hem toe en brulde: „Bemoei u met uwe eigen zaken!" waarop de bende hem toejuichte. „Wat kan een man beter dpen, wanneer Frankrijk verloren gaat, wanneer de pot. van zijn ijzererts-productie, 68 pet. van zijn zinkerts-productie, 16 pet. van de voortbrenging aan jtarwe en rogge en 19 pot. van die aan aard appelen. Ter vervanging van deze be zittingen zal hard gewerkt moeten wor den en zullen op zeer groote schaal grondstoffen ingevoerd dienen te wor den. Uit het bezette gebied. Te Dusseldorp, dat de sterkst be zette stad is, beginnen de Franschen thans ook hun troepen te verminderen. Tot dusver zijn reeds 600 particuliere woningen vrijgekomen. Wel worden nog tal van openbare gebouwen bezet ge houden, doch de Franschen hebben het vooruitzicht geopend, dat half October, met de opheffing van de spoorweg regie, de micum en de douanekanto ren., althans een deel van de in be slag genomen scholen, bestuursgebou wen enz. zullen worden teruggegeven. RECHTSZAKEN. Politierechter te Middelburg. Zitting van 26 Sept. 1924. De volgende zaken werden behan deld: M. G., 21 jaar, slooper te Hans- weert werd beklaagd dat hij op 19 Aug. 1924 te Terneuzen Joseph Tim merman op zijn hoofd en zijn gezicht heeft geslagen. Eisch f 10 b. of 10 d. h. Uitspraak f 10 b. of 10 d. h. J. H., 18 jaar, timmerman te Co lijnsplaat, J. E., 19 jaar, schilder te Kortgene en J. d. W., 19 jaar, ar beider te Colijnsplaa/t, werden ten laste gelegd dat zij in den nacht van 7 op 8 Augustus te Colijnsplaat te samen en in vereeniging wederrechtelijk een aangebrachte straat ver siering hebben vernield. Eisch ieder f 10 b. of 10 d. h. Uitspraak idem. A. L. V., 26 jaar, landbouwers- knecht te Wissenkerke werd ten laste gelegd dat hij op 23 Aug. j.l. te Wissenkerke J. C. Kramer heeft mis handeld door hem met een vork op zijn hoofd te slaan. Eisch 14 d. gev. Uitspraak F15 b. of 15 d. h. J. M. d. V., 47 jaar, licht wachter te Rilland-Bath werd beklaagd dat hij in 1924 te Rilland-Bath 7 of 8 scheeps luiken toebéhoorende aan de eigenaren van het schip „Assimina M. Embir ricos", heeft behouden, toen hij die uit zee had opgevischt. Eisch f25 b. of 25 d. h. Uitspraak vrijspraak. C. d. K., 28 jaar, grondwerker te Goes, werd ten laste gelegd dat hij op 25 Augustus j.l. te Goes in het arrestantenlokaal een deksel en een ketting heeft beschadigd. Eisch f 15 b. of 15 d. h. Uitspraak f 15 b. of 15 d. h. Wissenkerke. Loting Nationale Mi litie op 25 Sept. j.l.: 1. W. C.Wirtz; 2. P. de Kam; 3. M. Stokman; 4. J. J. de Mul; 5. M. C. van Hee; 6. M. Broekhoven (br.)7. J. L. G. Snijder; 8. A. de Bruine; 9. Adr. Poortvliet; 10. AA. C. Clement; 11. Al>r. J. de Looff; 12. P. de Vos; 13. C. Zwemer; 14. J. Geuze; 15. P. Bourgondiërs hunne tenten hebben op geslagen in de open velden, waar men in zijne jeugd heeft gespeeld, terwijl er een stuimperd op den troon, zit en duldt, dat zij zijn stad belegeren?" De schelmen lachten. Doch Tristan zeide bij zichzelf: „Het zal u nog be rouwen, deze woorden te hebben ge sproken, meneer Villon". Do koning ging echter op het on derwerp in. „Ongetwijfeld zoudt gij het beter doen, indien gij in des konings plaats waart?" „Zoo ik niets beters wist te doen dan Lodewijk Doeniet, dan Lodewijk Waagniet, indien ik in zijne plaats was, dan zou het wel treurig met me gesteld zijn Isabeaui zeide; „Onze Francois heeft er een lied over gedicht, hoe hij zou doen, indien hij in de plaats van den koning was". En Lodewijk vroeg: „Wilt gij het ons niet laten hooren, heer dichter? Met gemaakte bescheidenheid had Villon beproefd, Isabeau te beletten zijn gedicht te noemen, maar nu sloeg hij een anderen toon aan: „Dat wil Karreman (br.); 16. Abr. Imanse; 17. P. Koole; 18. L. vain der Maas; 19. Jac. de Looff; 20. J. de Ridder. Ierseke. Bij het aanslaan van een auto had de bankwerker Ph. Bom, werkzaam in de autogarage der firma van der Peijl en Ufkes, het ongeluk door het terugslaan van den slinger zijn arm te breken. Dr. Klinkenberg ver leende heelkundige hulp. De mosselhandel is in een be tere periode getreden, niet alleen zijn de prijzen voor België beter, maar ook de export naar Duitschland per wagon is weer ter hand genomen. De prijzen die vorige jaren f 1.25 a f 1,50 per ton beliepen, zijn nu reeds f2, voor den wal en men rekent op hoo- geren prijs. Ook naar Parijs wordt nu en dan een wagon geladen. Het is wel jammer dat de verzending naar Parijs niet vanuit Zeeland gaat, maar dat Antwerpen daar de baas blijft. Belanghebbenden wijten dit speciaal aan de Ihooge tarieven, van ons spoor; zou hierin geen verandering kunnen ge bracht worden Kapelle. In de Donderdagavond ge houden vergadering van de schietver- eeniging „Nederland en Oranje", on der voorzitterschap van Burgemeester Bierens, werden de prijzen van de gehouden schietwedstrijd uitgedeeld en de uitslag bekend gemaakt. Verdeeling iri^2 klassen. Personeele baan Buks, klasse 16 prijzen: 1. Jacob Glerum 98 p., 2. S. de Puit 97 p., 3. J. A.. Mol 97 p., 4. P. Mallekote 97 p., 5. A. C. Koo iman 96 p., 6. Joh. Zuadweg 95 p., Personeele baan Buks, klasse I6 1. M. Krijnse Mz. 98 p., 2. Jacs. Balkenende 98 p., 3. D. Poortvliet 96 p., 4. J. Qv. d. Vrie 95 p., 5. P. Kramer 94 p., 6. D. v. Maris 94 p., -7. C. Glerum 92 p., 8. C. del Waard 91 p. Vaste baan Buks klasse I: 1. M. Poortvliet 298 p., 2. J. A. Mol 297. p., 3. J. Glerum 297 p„ 4. C. v. d. Vliet 297 p., 5. S. de Puit 294 p., 6. A. C. Kooman 294 p. Vaste baan Buks klasse II: 1. Jac. Balkenende 292 p., 2. M. Krijnsen 291 p., 3. D. Poortvliet 289 p., 4. D. Overbeeke 287 p., 5. J. Q. v. d. Vrie 286 p., 6. J. Wiiiemsteajn 283 p., 7. P. Kramer 280 p., 8. J. J. Mol 280 p., 9. D. van Maris 276 p. Vaste baan Cylindergeweer klasse I: 1. J. K. Burger 174 p., 2. C. v. d. Vliet 172 p., 3. P. Mallekote 172 p., 4. J. Zuidweg 171 p., 5. A. Evars- dajk 171 p., 6. J. A. Mol 169 p. Vaste baan Cylindergeweer klasse II: 1. D. Overbeeke 163 p., 2. P. Kramer 160 p., 3. Jacs. Balkenende 156 p. Kortgene. Bij het kolenlossen uit een schip in de haven alhier, had, de arbeider C'hr. Noordhoek het onge luk, toen hij bij het naar huis gaan nog ieits van boord wou halen, op een scherpe rand te vallen, doordat hij uit gleed. Bij geneeskundig onderzoek bleek, dat overbrenging naar het Gast huis te Middelburg noodzakelijk was. Bij de loting voor de Militie trokken de heeren A. K. Maas, M. Verburg, C. Ponse en A. van Gilst* resp. de nummers 1, 2, 3 en 4. ik, want het is een waar lied, ofschoon het mij den hals zou kosten, als het den koning ter oore kwam. Maar gij zijt niet voornaam genoeg, om hem in de ooren te blazen komaan dus!" Hij sprong op, wierp zijn versle ten, bevlekten mantel in schilderach tige plooien om de schouders, nam eene gebiedende houding aan en decla meerde Fransch volk van eiken stand, Wie bemint den bodem en het framd van uiw| land Van Parijs tot hier in Bretagne, En weer terug tot aan Noronandië? Gij zijt inderdaad recht domme lieden Kudden zonder herders, een buit van het toeval Geheel anders ging het toe in het Vaderland, Zoo Villon koning van Frankrijk Lodewijk zag grimmig naar Tristan, terwijl de schurkenbende grinnikend van pret, de handen wreef. •Wordt vervolgd, l

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1924 | | pagina 1