N°. 6.
Zaterdag 12 Jannari 19i4*
111 jaargaog
Bij dit nummer behoort
een Bijvoegsel.
Gemeenteraad van Goes.
ABONNEMENT
Prijs per kwartaal, in Goes f 2,
buiten Goes f 2,
Afzonderlijke nummers 6 cent.
Verschijnt -.! JMaandag-, Woensdag
en Vrijdagavond.
«OESCHE
Uitgave Naaml. Vennootschap Goesche Courant
ADVERTENTIËN
van 15 regels f 1,20 elke regel
meer 24 cent.
Driemaal plaatsing wordt tweemaal
berekend.
Familieberichten 110 regels f 2,40
Bewijsnummers 5 cent.
en Kleenwens Ross' Drukkers- en Uitgeversbedrijf* Advertentiën worden^ aangenomen
tot 13 nnr voormiddag.
COURANT
Woensdagmiddag vergaderde de ge
meenteraad voltallig. Voorz de bur
gemeester.
Na de opening biedt de voorz. den
leden zijn beste wenschen in dit nieuwe
jaar aan. De beer V. Melle bedankt en
wenscht den voorz. nieuwe kracht en
wjjsheid toe.
De voorz. stelt voor om de inge
komen stukken voor kennisgeving aan
te nemen, ouk dat i.z. den Biester-
mansput.
De heer Orucq wil met het oog op
het groot aantal werkloozen en de vorst
juist beginnen met het dempen van den
Biestermansput.
Dhr. Buys ondersteunt dit.
Dhr. Flink vraagt naar het aantal
werkloozen.
De vsorz antwoordteen zestigtal.
Dhr. Labrijn is het met het adres
eens en zou dit stukje natuur willen
sparen. Is het mogelijk een put te
dempen die stijf bevroren is?
Dhr. Vienings zegt dat begonnen
kan worden met het rooien der hoornen
en het afbreken der doodgraverswoning.
Dhr. v. Poelgeest acht het ook on-
piactisch thans grond te gaan rijden.
Spr. vraagtstaat het vast dat voor
1 1500 de jut gedempt wordt. Spr.
heeft den indruk gekregen dat dit niet
het geval is.
De voorz. kan geen antwoord geven,
dat hangt van 't materiaal af.
Dhr. V. Poelgeest zegt dat de con-
srqnentie van het omdraaien der volg
orde is, dat misschien niet voldoende
geld voor andere werken overblijft.
Dhr. V. d. Bout zegt dat het de
bedoeling is om zoo spoedig mogelijk
aan te vangen met de werkverschaffing.
Zooals reeds gemeld is werd het
adres voor kennisgeving aangenomen
en zullen B. en W. over de vraag van
den heer Crucq prae-advies uitbrengen.
Verhuring woning.
Dhr. Orucq vindt de huur te hoog,
het is een arbeiderswoning. Er is nogal
verschil met de woning van den op
zichter der gemeente-reiniging.
Dhr. v. Poelgeest meent dat de
laatste woning een dienstwoning is,
de eerste is een vrije woning, de man
hoeft er niet in.
Dhr. Stieger zegt dat de huidige
bewoner geen bezwaar tegen de huur
had. Er is ook geen verzoek tot ver
laging ingekomen.
Het voorstel wordt z.h.s. aangenomen.
Straatlantaarns.
Dhr. Orucq zou wat eerder lantaarns
willen plaatsen. De straat is niet in
orde en de menschen wonen er al 3
weken.
Dhr. Stieger zegt dat hiertoe niet
kan worden overgegaan voordat de
straat gereed is.
Dhr. Goedbloed acht den raad niet
competent om over dergelijke ponten
te beslissen. Dit is een loopende zaak,
die B. en W. wel kunnen uitvoeren.
Dhr. v. d. Bout zegt dat B. en W.
wel met een voorstel kunnen komen,
maar de raad moet de uitgave goed
keuren.
Het voorstel wordt z.h.e. aangenomen.
Verzoek Jacobs.
De voorz. zegt dat nog een verzoek
is ingekomen van de afd. Goes van de
Nat. Ohr. Geheelonthouders ver. om
niet toe te staan.
Dhr. Goedbloed vraagt naar de
meening van B. en W., die blijkt niet
uit het advies. Spr. vreest voor meer
dere dergelijke aanvragen. Spr. staat
op het standpuntNieuw Goes alleen
woongelegenheid.
Veranderen we echter van standpunt
laten we dit dan aan gegadigden be
kend maken.
Dhr. Labryn meent dat de plek
toch aan het uiterste eind der woonwijk
is. Echter meent spr. dat de grond
indertijd onteigend is onder voorwaarde
dat er alleen woonhuizen gebouwd
mogen worden.
Is dit niet bindend
Dhr. vd. Bout zegt dat de Raad
in dezen te beslissen beeft, dit staat
in de voorwaarden.
Dhr. Eckhardt meent dat als men
den een verbiedt, men ook den ander
moet verbieden.
Dhr. Vienings wijst er op, dat de
autogarage in het midden der wijk zou
komen. Spr. legt er nog eens den na
druk op dat dit een melksalon zal
worden. We moeten in deze het part.
initiatief steunen. Van deze zaak zal
men geen hinder hebben, hel wordt
uitsluitend eeo verlof-inrichting.
Dhr. v. Melle meent, dat er wel
serieuse gronden zijn om te weigeren.
Denaamdezerinrichtingeuis onschuldig,
maar ze mogen voor de jeugd een
gevaar worden geacht.
Dhr. F link vraagt waarom hier nu voort
durend sprake is van een café-restau-
rant. Dat is toch verwarrend. De com
missie v. h. Grondbedrijf heeft gunstig
geadviseerd ten opzichte van een melk
salon.
De voorz. antwoordt dat uit de stuk
ken blijkt, ook die de Grondcommissie
gehad heeft, dat het een café-restau
rant wordt.
Dhr. Stieger zegt dat B. en W.
oorspronkelijk gunstig geadviseerd heb
ben. B. en W. meenen thans, waar
het blijkt dat de plaats deel uitmaakt
van bouwplan I, waar vroeger (aan den
Blanker) een dergelijke inrichting ge
weigerd is, het verzoek Jacobs te moeten
weigeren.
Dhr. v. Bommel v. Vloten vraagt
hoe het staat met het gevaar voor het
verkeer. Gaat de inrichting meer naar
achteren, dan heeft spr. geen bezwaar.
De voorz. hiermede zal rekening
worden gehouden.
Dhr. de Looff beaamt dit. De heer
Jacobs geeft er niet om waar het ge
bouw zal staan.
Dhr. Crucq heeft geeu bezwaar als
vergunning uitgesloten is.
Dit is het geval.
Met 76 st., zooals we reeds ge
meld hebben, wordt hierna het verzoek
Jacobs ingewilligd.
Aftrek 8 Va
voor pensioenpremie
Dhr. Labrijn houdt de rede welke
wij in ons vorig nr. in onze
editie nog vermeld hebben.
Dhr. Crucq gaat niet accoord met
het voorstel van de fin. comm., wél
bijna met het rapport van B. en W.
Door pensioen -aftrek verhaaidt men de
slechte omstandigheden op een klein
gedeelte der burgerij, dat weinig draag
kracht heeft. Spr. zegt dat indertijd de
loonen niet op peil gebracht zijn. B.
en W. geven thans toe dat de voor
stellen De Die niet zoo onzinnig waren.
Was dit wel geschied, dan zou over
vermindering te spreken zijn, natuur
lijk na overleg met de organisatie.
De index-cijfers zijn niet zoo sterk
gedaald, alles is nog even duur, ook
de huishuur, en in den laatsten tijd
stijgen de index-cijfers weer. Spr.
noemt melk, Blue Band enz. Spr. geeft
eenige cijfers waaruit blijken moet dat
Goes den toets i.z. belastingdruk met
andere gemeenten schitterend doorstaan
kan.
Dhr. LabrijnAbsoluut verkeerd
verouderd.
Dhr. Crucq concludeert dat de
belastingdruk voor de hoogere inkomens
milder is dan de lagere. Van 109
gemeenten in Zeeland zijn 18 lager
dan Goes en 90 hooger in belasting
druk.
Spr. vraagt of de voorstellers niet
bang zijn voor woordbreuk Men zou
dan ook gemeenteleeningen kunnen
converteeren tegen een lage rente.
De 8Va pet. is een onbillijke loous.
verlaging, want boven de f 3000 wordt
voor weduwenpensioen niet betaald.
Toch kunnen de hoogere inkomens het
beter missen. Spr. vindt de voorstellen
onbillijk.
De heer Labryn antwoordt dat bij
de socialisten de loonen nooit op peil
zjjn. Het peil dat die heeren willen is
nooit te bereiken.
De cijfers van dhr. Crucq zijn on
juist. Want ze zijn een jaar ten achter
en sindsdien is de belasting hier met
50 pet. gestegen.
We moeten het belang van het alge
meen behartigen, niet van enkelen. Of
iemand f 10.000 of f 3000 heef', zijn
weduwe krijgt niet meer pensioen,
daarom wordt van inkomens boven de
f 3000 geen weduwe- en wezenpensioen
betaald. Bij hooger inkomen stijgen de
de belastingen progressief. Spr. gelooft
dan ook de opmerking dat de hoogere
inkomens niet zoo zwaar belast zijn als
de lagere, geen hout snijdt. Het con
verteeren van leeningen acht spr. niet
mogelijk.
Dhr. Crucq acht zijn cijfers juist.
Dhr. vd. Bout protesteert er
tegen dat, dbr. Labrijn het college van
B. eu W. onverzoenlijk noemt, liet
college behartigt het algemeen belang.
Het college wil gaarne bezuinigen. Dit
is uit de begrooting gebleken. We zijn
niet een minister die eigmloachlig kau
optreden, wij zijn uitvoerders van dtn
wil van den raad. We moeten billijk
blijven. De rijka-adminis ralie zou
beter op de hoogte zijn dan indertijd
de gemeente, van de foutieve opgaven.
Toen het rijk de belasting overnam,
ging het 'oeiastbaar inkomen omhoog,
maar de ambtenaren hebben altijd het
juiste betaald. Spr. heett cok rijks
ambtenaren gesproken, d e het in Goes
niet duur vonden.
Indertijd zijn in gelijksoortige ge
meenten de salarissen opgevraagd en
hiervan het gemiddelde genomen. Op
alle mogelijke pogingen om salarissen
naar boven te brengen, heb ten wij
weigerend geantwoord en gezegdja,
maar er is premievrij pensioen.
De aftrek bij het Rijk kon men te
voren zien aankomen, in ander opzicht
kwam het er ook weer bij.
Op het oogenblik achten B. en W.
het oogenblik nog niet aangebroken
om bij de gemeente 8'/2 pet. af te
trekken.
De belastingdruk bij 1914 verge
leken, is dezelfde gebleven.
Dhr. LabrijnEu de opcenten
Dhr. vdBoutDe menschen met
mindere inkomens hebben weinig last
van vermogens. Op personeel zijn
massa's gemeenten, die niet als Goes
90 opcenten heffen, maar meer dan
100, (Wormerveer 290) en bovendien
opcenten op de vermogensbelasting
(Goes 100).
We hebben hier geen opcenten op
tantièmes en retributien (bedrijven) geen
zakelijke belasting, ook geen straxtbe-
lasting. Spr. merkt op ;lat in 's Heer
Areadskerke een agent van politie werd
opgeroepen tegen f 1495 salaris, min
8^ pet. Het werk aan het Goesche Sas
valt niet mee.
Wanneer het Rijk tot salarisverla
ging overgaat, zullen we hier zoo iets
ook doen. Maar het is nog zoo ver
niet. Het ontslag der getrouwde amb
tenaressen zal b.v. wel meevallen,
Spr. gelooft dat de aftrek geen
f 12000 voordeel opleveren zal, maar
f 8000, Het personeel der gasfab iek
moet er buiten blijven, daar de be
grooting daardoor niet gebaat zou
worden.
Dhr. Stieger vindt de fin. comm. een
officier van instructie. En B. en W.
zitten op de beklaagdenbank, Spr.
heeft een gerust geweten, hij heeft z'n
plicht gedaan. De kreetbezuinigen
is ook tot B, en W. doorgedrongen.
B. en W. krijgen geen percenten van
de belasting. B. en W. hebben de voor
stellen van B. en W. nagegaan punts
gewijs. Maar zij moeten zorgen voor
een menschwaardig bestaan van het
gemeenteper8oneel. B. en W. willen de
loonen niet laten bevriezen, maar zij
achten de tijd tot verlaging nog niet
gekomen.
Dhr. Goedbloed gaat accoord met de
voorstellen van de fin. commissie. De
dir. belastingen in Nederland zijn veel
te hoog. Er is geen land in Europa
dat hier bij haalt. De belastingen mogen
niet meer omhoog en daar gaan we
naar toe, wanneer we op dezen voet
doorgaan, daar het belastbaar inkomen
minder wordt. De inflatie komt van de
publieke lichamen.
En het voorkomen van inflatie is
voornamelijk van belang voor de klei
nere inkomens, In Duitschland zijn
de kapitalisten er goed afgekomen.
Sinds 1914 zijn de rijksbelastingen
veel gestegen, en dat komt niet uit
één portemonnaie, des te meer rust. de
plicht op een gemeentebestuur om te
bezuinigen.
Deze aftrek is de voornaamste be
zuiniging. We moeten deze post hebben.
Dit zou contractbreuk zijn. Maar u
bent tegen bevriezing, dus er kan een
tijd komeu dat de salarissen naar be
neden moeten. Maar dan zou dat ook
contractbreuk zijn. Deze stelling is on
houdbaar. Wij hebben niet beloofd dat
ten eeuwigen dage het personeel het
zelfde salaris zal genieten.
De bezoldiging van ambtenaren is
geen weeldebezoldiging. De maatregel
is geweldig hard. Maar spr. acht het
wel billijk en ook weischelijk voor de
lagere salarissen. Wat schiet een ambte
naar er mee op als hij inplaats van
een gulden slechts 80 cent krijgt. Dat
is camouflage.
De indexcijfers geven een tendenz
aan. De richting is die van mindere
levenskosteu (vermindering 1620 pet.)
en er wordt van de gemeenteambtenaren
maar 8Va pc. gevraagd. Spr. wijst er
op dat in hel past. beds ij f de loonen
aanmerkelijk gedaald zijn.
Dhr. v Mel e vraagt met hoedanig
percentage zou het. totaal inkomen der
burgerij gedaald zijn. Spr. kent per
sonen wier inkomen met, 12'/3 pet.
gedaald is, vergeleken bij verleden jaar.
Spr. ziet niet m dat, het onbillijk zou
zijn, dat. van het gemeente-personeel
81/. pet, zou worden afgetrokken. Het
tijdstipnu moet het, is er thans.
Men moet de tering naar de nering
zeiten, anders krijgt de nering de
tering.
Misschien zullen sommige tracte-
menten worden herzien, omdat zij
minder zouden verdienen dan hun
prestaties waard zijn.
Dhr. Vienings wijst er op dat
vroeger de premievrijheid v. pensioen
door den raad is aangenomen Spr.
acht de fin. toestand van Goes nog
niet een nood-toestand en de belasting
druk nog niet ondraaglijk. Alle be
lastingen zij o zwaar. Goes is niet
berucht om zijn hooge belastingen.
Spr. wijst op de verkeerde cijfers der
Ad. commissie, die door B. en W.
gecorrigeerd werden. Spr. heeft dus
het volste recht te zeggen, dat de
cijfers der fin. commissie niet wel
sprekend zijn.
Het gaat niet aan om uit zucht naar
bezuiniging het geheele corps ge
meente ambtenaren aan te pakken. Spr.
zou dit onrecht vinden. Spr. is niet
overtuigd dat thans de nood zoo hoog
gestegen is j dat hiertoe zou kunnen
worden overgegaan.
Spr. wijst op de verantwoordelijke
positie van den burgemeester, ook van
een kleine plaats. De gemeentebemoei-
iigen hebben zich de laatste 12 jaren
uitgebreid.
Dhr. v. d. Bout antwoordt dhr.
Goedbloed. Spr. heeft de zaak niet
juridisch beschouwd, maar het zou on
billijk zijn deze contractbreuk toe te
passen.
Dhr. Goedbloed: Het is geen con
tractbreuk.
Dhr. v. dBout zegt dat het Rijk
de belastingen hoog maakt. In de ge
meentebelastingen zit hooge druk van
het Rijk. B.v. voor de vereeniging de
Ambachtsschool vroeger een subsidie
van f 4500, thans in 1921 f 28000.
Spr. wijst ook op de uitgaven voor
het middelbaar onderwijs.
Dhr. v. Poelgeest stelt de vraag
als we vandaag niet meegaan met de
voorstellen van de fin. comm. is het
dan de bedoeling van B. en W. het
heele jaar de bevriezing te laten door
gaan. De openbare lichamen werken
zeer langzaam. Aan de Gasfabriek was
de werktijdregeling onlangs nog zoo
danig alsof de wijziging der Arbeids
wet het vorige jaar niet bestond.
De werktijd moet zoo hoog mogelijk
worden opgevoerd als de wet, het toe
slaat. Spr. acht het noodig dat geeu
personeel meer op de oude voorstellen
wordt aangesteld.
Spr. zou gaarne zoo spoedig moge
lijk voorstellen hebben, hoe de salarissen
voor het gemeentepersoneel zullen
moeten zijn als we 10 pet. en als we
20 pet. verlagen. Spr. is overtuigd dat
de salarissen binnenkort omlaag moeten.
Spr. acht echter de 81/» pet. aftrek
|f wel gemakkelijk maar niet juist. Het
is een nood-voorstel, geen goede
j maatstaf.
Komen B. en W, niet met voor
stellen, dan zou spr. er voor zijn om
het voorstel der fin, comm. aan te
nemen.
Eenparig zullen we moeten reggen
dat, binnenkort de salarissen 10 h 20
pet. omlaag zullen moeten.
Dhr. v. d. Bout merkt op dat,
behalve aan de gasfabriek, nooit ten
8-urige arbeidsdag is geweest in de
gemeente, de politie werkt b.v. meer
dan 60 uur.
Dhr. v. Poelgeest meent dat voor
verschillende categorieën de werktijd
aan de hand van de wet verhoogd
kunnen worden. Dat geeft b.v. aan de
gasfabriek f 3000 besparing. Reeds
was het anderhalf jaar geleden moge-
lijk den werktijd te verlengen.
Dhr. v. Bommel van Vloten geeft
dhr. van Poelgeest in overweging om
vóór het voorstel der fin, commissie te
stemmen, herziening kost tijd en de
heer van Poelgeest meent dal thans
reeds verlaging van salaris moet worden
ingevoerd. Met de aftrek zouden B. en
W. dan rekening kunnen houden.
Dhr. vPoelgeest wil het voorstel
binneu 3 maanden in elkaar hebben,
het wordt dan ingevoerd op het tijd
stip, waarop we het algemeen noodig
oordeelen.
(Bovenstaande werd nog in onze
Stadseditie opgenomen.)
Dhr. Goedbloed is het met den heer
van Poelgeest eens, dat de pet, altrek
een stomme bezuiniging is. Echter
kunnen B. en W. in 3 maanden niet
met de gevraagde salarisregeling komen.
Dat zal veel langer duren. Spr. wijst
op den langen duur bij de vorige ver
heuging.'Zou dhr. van Poelgeest met
5 pet. aftrek accoord kunnen gaan?
Dor. van PoelgeestNeen, niet met
5, met met 1 pet. Omdat het over
den pensioengrondslag is. Het peasioen
is feitelijk uitgesteld loon. En we moe
ten niet het uitgestelde loon, maar het
directe loon verlagen.
Dhr. Vienings meent dat het de
bedoeling van den heer van Poelgeest
is, dat B. en W. paraat zullen zijn
en gaat in dien geest accoord.
Dhr. Goedbloed meent dat we over
het juiste moment steeds van meening
zullen verschillen.
Dhr. Labrijn vraagt of dhr. van
Poelgeest niet meent dat thans het
moment tot verlagen is aangebroken.
In Zeeland is alleen in Oostburg de
belastingdruk hooger dan te Goes. We
zijn al voorb\j Den Haag, Rotterdam
en het goedkoope deel van Amsterdam,
in aanmerking genomen de 100 opcen
ten op de vermogensbelasting. Waarom
maar steeds^de verlaging uitstellen?
Dhr. v. d. Bout noemt eenige ge
meenten die hoogere opcenten nemen
dan Goes en meent dat in Huist de
belastingdruk ook zwaarder is dan
hier.
Dhr. Labrijn toont aan dat Goes
hooger is dan Hulst.
Dhr. v. d. BoutU kunt goochelen
met de cijfers.
Dhr. Labrijn't Is de waarheid.
Het voorstel tot aftrek van 81/»
pet. voor pensioenpremie wordt ver
worpen met 76 stemmen (voor
v. Melle, Goedbloed, Labrijn, Eckhardt,
v. Vloten, Flink.)
Begrooting
Dhr. Crucq vangt de algemeene be
schouwingen over de begrooting aan.
Spr. betoogt dat de tegenstelling tus-
schen links en rechts niet bestaat in
dezen raad. In de fractie van den
Vrijheidsbond is groote tegenstelling.
De Vrijheidsbond is een verzameling
van diverse pluimage, de heer v. d. Bout
staat tegenover den heer Labrijn. Alle
liberalen hebben voorts meegewerkt om
een r.k. wethouder achter de groene
tafel te brengen. Het gaat voor of tegen
de arbeidersklasse, wier pleitbezorgers
wij zijn. Spr. zegt nog dat veel kiezers
niet gestemd hebben op den Vrijheids
bond, maar op dhr. v. d. Bout. Er is
op een persoon gestemd en niet op
beginsel.
De belastingen zijn hier niet zoo
hoog en men is hier niet zoo royaal
met soc. maatregelen geweest. Wat
meer stabiliteit in den beLsting-factor
ware wel wenschelijk. Spr. gelooft d«t
de fin. toestand in Goes goed is. Spr.
houdt een pleidooi voor herhalings-
onderwijs, zoo noodig met lagere sala
rissen voor de onderwijzers. Spr. vraagt
of hier een plakverbod bestaat. Het
oranje zit nog aan de telefoonpalen.
Spr. betreurt de afschaffiug van het
presentiegeld voor den raad.
ggühr. Vienings vindt het houden
van retrospectieve beschouwingen over
de verkiezingen verkeerd.
De gemeentewet eischt dat we hier
zitten voor de belaugen van all« ge-
meentenaren en niet van een bepaalde
partij. Vanzelf zal het gemeentebestuur
de helpende hand uitstrekken over de
hulpbehoevenden. De geheele raad heeft
hieraan steeds meegeholpen, niet de
s.d.a p'ers alleen. Maar er zijn o>k
middenstanders en anderen.
Op het fin. beheer van het gemeente
bestuur der vorige jaren mst volgens
spr. geen enkele blaam.
Ook spr. is vóór herstel van het
presentiegeld. Bij loonderving door