re* Stadsnieuws.
Voor de le graad de heeren K. Kooy
(3) C. Schipper beiden Volharding Goes
voor de 2e graad J, Willeboer, L.
Willeboer, J. Hoogesteger, J. Baayjns,
D. Landman, D. Schipper, A. Thoolens
van Olympia KapelleG. v. d. Kuyl (2)
Jb. Vo8,v'.J. Weststrate (2) M. Zandee,
Jac. den Boer en M. Drijgers (2) van
Volharding te Goes.
Afgewezen geen. De cijfers tusschen
haakjes (luiden aan hoeveel maal de
geslaagde Jiqeft deelgenomen.
Inwijding Gebouw
Vrijzinnig Godsdienstigen.
Zondagmorgen, had de inwijding
plaats van het gebouw der ^reeniging
voor Vrijzinnig Godsdienstigen alhier.
De benedenzalen van het gebouw
waren geheel gevuld met leden der
vereeniging en genoodigden. Nadat
door den heer Johannes, Caro, musicus
te Middelburg orgelspel! ten gehoore
was gebracht, waarbij de aanwezigen
zich konden overtuigen van de 'voor
treffelijke kwaliteiten van het orgel
(van Je firma A. S. J. Dekker), dat
door de leden der vereniging is aan
gekocht, eu een gemengd koortje het
lied Frisch als degn morgen, no
183 uit den bundel van den Ned.
Prot. Bond had gezongen, besteeg ds.
Cannegieter den katheder.
Spreker heide le inbeten getuigen
van vreugde, blijdschap en erkentelijk
heid, nu hij als eerste het woord voert
op deze plaats in dit eigen milieu,
dat de bekroning is van noesten
arbeid. Hij hoopt dat alle aanwezigen
zullen aannemen dat wij iets willen,
iets willen met u en door u, dat de
stichting van dit gebouw eeu uitvloei
sel is ,van dien ernstigen wil, welke
werd geboren uit een gevoelde nood
zakelijkheid.
Spreker memoreerde hoe aanvanke
lijk het werk hier geheel zonder preten
tie is begonnen. Door sommigen werd
behoefte gevoeld aan godsdienstonder
wijs voor hunne kinderen in vrijzinnigen
geest en in door de burgeilijke ge
meente afge8iaue schoollokalen kwamea
spreker en later, ds. De Jonge, van
Bergen op Zoom met hunne leerlingen
bijeen.
Toen zich ook ouderen kwamen aan
melden, kwamen er godsdienstoefenin
gen en cursussen en een kerstboom
met de kinderen en hunue ouders.
Toen kwam de wenschelijkheid van de
stichting eener vereeniging naar voren
opdat meerdere lijn in het werk zou
komen en we werden het er over eens
dat deze vereeniging van Vrijzin
nig Godsdienstigen zich zou moeten
aansluiten bij de bestaande vereeniging
van Vrijzinnig Hervormden. Het is
deze vereeniging, die ons onder zeer
gunstig; omstandigheden hielp aan een
godsdienstonderwijzeres.
En meerde vrijz. godsdienstige
beweging in den lande, gelijk ook in
Zeeland, heeft ingezien welkeen groot
belangi^èr ligt in de handhaving van
het vrijzinnig element in de Ned. Herv.
kerk.
Spreker zeide vervolgens hoe het
grootste gedeelte van de vrijz. prot.
bevolking) ook van Goes, nog steeds
in de een!'of andere relalie staat tot
de Herv. kerk. Daardoor is de bedding,
waardoor onze beweging geleid moet
worden, aangewezen, zonder dat we ons
evenwel op een eng - kerkelijk -
standpunt plaatsen. Ook anderen dan
die behooren tot de Herv. kerk zijn
ons welkom.
In den innigen dank, zoo besloot
spreker, waarmede we vervuld zijn, is.
ook geloof en de wil om te slagen.
Nadat gezongen w.as gezang 2 l,
ging spreker, die tot (tekstwoord had
gekozen 1 Tim. 4' 8>: „De gods
vrucht is tot alle dingén nut" na op
welke wijze hij meent dat daartoe te
werk moet worden gegaan.
Wat het karakter van ons werk be
treft, zoo zeide spreker, wij stellen ons
op godsdienstigen grondslag al klinken
ons zulke vertolkingén lIdls welke de
oude statenvertaling,, vau onzen Bijbel-
schen tekst bevat soms wel wat vreemd.
Zij hebben een bijklank gekreges, die
ons niet kan bekoren.
Wij zijn niet van plan een of anderen
godsdienstigen stiijd te ontketenen,
maarjjwe willen zijn wie we zijn, we
formmeeren onze eigen begrippen,
kiezen onze eigen sfeer. Van ons kunt
gij een Christendom verwachten in
aansluiting met den modernen tijd.
En' wij meenen een roeping te ver
vullen te hebben en te mogen hopen
op waardeerijg, waar het modern gods
dienstig woord hier ter stede vaü den
kansel dér Herv. Kerk niet wordt ge
hoord.
Wij willen trachten hen, voor wie
de Volkskerk nog altijd het aangewezen
voertuig voor de godsdienstige behoeften
is, voor hun kerkgenootschap te be
waren en wij hopen in de toekomst op
voorziening^ van de behoeften der min
derheden bok in de Herv. Kerk, Wjj
zouden het betreurd hebben als velen
naar een der kleinere kerkgenootschap
pen zouden zijn overgegaan of de ker
kelijke belangslelling zouden hebben
verloren.
Spreker wees er op hoe er thans een
reactie komt tegen de godsdiensleloos-
heid, die eenige jaren geleden nog
mode waser komt bezinning en men
vraagt weer de aan de orde stelling
van de weer rijzende problemen.
De stichting van dit gebouw is een
antwoord op den roep. De volkskerk, die
nochtans de uwe is, voldoet niet aan
den eisch, dien gij als vrijzinnig gods
dienstigen haar moet stellen.
Gij kunt nu allen hier komen, U
wenden tot dit adres.
Is dit gebouw het antwoord op een
gevoelde behoefte, wij vragen van U
de aangeboden gelegenheid te benutten.
Het geldt hier, spreker verklaart dit
uitdrukkelijk, slechts een proefneming,
het staat aan U of er van bestendiging
sprake zal wezen. Zoo niet, dan zou
het woord uit de Evangeliën gelden
dat „de bruiloft wel bereid was, maar
dat de gasten niet zijn gekomen''.
Evenwel het „dwingt ze om in te
gaan", wordt door ons niet toegepast,
wc willen niet forceeren, uiet lastig zijn.
Als de vraag naar geestelijke goederen
bij V door ons is overschat, zullen we
geen monnikenwerk gaan verichten.
Met goeden moed en vertrouwen
vangen we echter aan.
Spreker wees er daarna op dat er
twee kanten zijn aan het godsdienstig
leven van den mensch, de tene keert
zich tot den mensch zelf, maar daar
naast jaagt het godsdienstig leven hem
de gemeenschap in. De godsdienst heeft
een roeping tegenover de samenleving
en het sociale denken en willen behoort
dus een belangrijke plaats mee in te
nemen in de godsdienstprediking en in
de daad, die op de prediking behoort
te volgen.
Wij moeten ook aan al het sociale,
aan al het maatschappelijk voelen en
willen een religieusen grond trachten
te geven. Wij beseffen hoe het groote
maatschappelijk vraagstuk toch eigenlijk
een geestelijk vraagstuk is. Wij willen
geestelijk leven in den ruimsten zin
des woordsons mede wijden aan de
volksontwikkeling op allerhande wijze.
Spreker roept daartoe te hulp allen,
welke hiermede sympathiseeren. Wie de
volksontwikkeling ter hand wil nemen
zal hier gelegenheid lot arbeid hebben.
Spreker denkt aan lectuurverschaffing
en -verspreiding met of zonder leeszaal,
met of zonder bepaalde direct
aanwezige bibliotheek. Spreker denkt
aan allerlei ontwikkelingsavonden, aan
cursussen op allerlei wetenschappelijk
en geestelijk gebied, openbare debatten,
wijdingsuren, besloten clubs van jon
geren, meisjes en vrouwen.
Wij geven, zoo ging spreker voort,
onze prediking, onze cateahisatie, het
werk van de dames onzer zondagsschool,
de èprichting van een afdeeling van
den Vrijz. Chr. Jongeren Bond, gelijk
die - overal in den lande voorziet in
een bestaande behoefte. Spieker zet
dan de club van vroeger met de oudsten
zijner leerlingen voort en zal deze
trachten uit te breiden onder jongeren
van 1835 jaar, voorts bieden wij U
zoo mogelijk cursussen ook over lité
rair—religieuae onderwerpeu.
Spreker vroeg hun, die belangeloos
een lezing willen houden, den een of
anderen cursus willen geven, zich te
willen aanmelden bij een der bestuurs
leden. Belangeloos 1 Belangeloos is heel
de opzet geweest van deze stichting en
spreker bracht hartelijken dank aan
den architect van dit gebouw en aan
wie zich verder zoo verdienstelijk hebi
ben gemaakt.
•Tên slotte wenschte spreker de
gemeente, van Goes geluk met haar
gebouw. Spreker ried allen aan Aan
vaardt de hand n toegestoken 1 Maakt u
ten arbeid op, opdat deze aan de
gemeenschap ten goede kome. Wij
willen alzoo Sursum corda De harten
omhoog.
Nadat het koor lied 104 uit den
bundel van den N. P. B. had ten
gehoore gebracht werd gebeden en
gezongen psalm 119 vers 1, volgden
enkele mededeelingen o. a. dat de
volgende godsdienstoefening zal gehou
den worden op Zondag 6 Nov. a.s. des
morgens te 10 uur, waarbij spreker
hoopt voor te gaan. Verder 27 Nov.
dr. Miedema, Eem. pred. te Amers
foort18 Dee. ds. de Jonge te Bergen
-op Zoom. Omstreeks 25 Dec. zal een
Kerstfeest worden gehouden, terwijl op
Ondejaarsavond ds. Pattist (Middelburg)
zal spreken.
Tenslotte deelde dr. Cannegieter
mede dat door de eigenaresse van dit
gebouw (mevr. H. Boddaert-Schuur-
becke Boeye te Middelburg by gelegen
heid van de inwijding der eigen kerk
aan de vereeniging het gebouw met
inventaris ten geschenke wordt gegeven
in de hoop dat de vrijzinnig gods
dienstige beweging op de Bevelandsche
eilanden gestadig moge groeien zoowel
in diepte als in breedte.
Met dit voorbeeld voor oogen beval
dr. Cannegieter de vereeniging aan in
de liefde der aanwezigen.
Laten wij van onze vereeniging een
sterke vereeniging maken 1
Ds. J. N. Pattist, voorzitter der
prov. ver. vau Vrijz. Hervormdea,
bracht dank aan de milde schenkster,
wenschte de afdeeling Goes de Ben
jamin der vereeniging met het geschenk
geluk en hoopte dat vele blokken vam
liefde zullen worden aangedragen opdat
hetontstoken vuurmoge blijven branden.
De heer C. Kloosterman, voorzitter
der ver. van Vrijz. Godsd. te Goes
verzocht dr. Cannegieter den warmen
dank der vereeniging aan de geefster
te willen overbrengen
Voor de Russische kinderen.
Zaterdag hebben de Padvindsters een
collecte gehouden voor de Russische
kinderen. Opbrengst f 147,35.
Emiel Hullebroeck.
Wij herinneren er nog even aan dat
Emiel Hullebroeck heden (Maandag)
avond in de sociëteit V. O. V. optreedt.
Miss Hamida.
De bereemde telepathe Miss Hamida,
die alhier de vorige week Woensdag
met zooveel succes is opgetreden (men
zie het verslag) zal Vrijdag a.s. nog
eeu voorstelling geven in de Prins
van Oranje. Voor bijzonderheden zie
men de in dit nr. voorkomende adver
tentie.
Ver. Vrijz. Godsdienstigen.
De Catechisatiën van bovengenoemde
vereeniging zullen Woensdag as. voor
'teerst inliet gebouw der ver., worden
gehouden.
Vrijheidsbond afd. Goes.
Vrijdagavond had in de Prins van
Oranje de eerste vergadering van de
afdeeling „Goes" van den Vrijheids
bond plaats, welke bijeenkomst vrij druk
bezocht was.
Aan iedere(n) bezoeker of bezoekster
werd bij het binueDkomen het laatst
verschenen exemplaar van „De Vrijheid»
benevens eenige geschriften waarbij
het algemeen programma van den Vrij
heidsbond aangeboden.
De voorzitter van het voorloopig
bestuur van de afdeeling Goes van den
Vrijheidsbond, de heer D.A. Constandse,
heette de aanwezigen hartelijk welkom.
Het bedroefde spreker dat nog niet
meer personen aan de roepstem van
het bestuur gehoor hadden gegevéh.
Waar 600 uitnoodigingskaarten zijn
verzonden, had de zaal overvol kunnen
zijn. Spreker weet het aan het feit dat
we nog tamelijk ver van de verkiezin
gen zijn verwijderd, dat dit niet zoo
was en hoopte dat daar in de toekomst
verbetering in zal komen.
Daarna richtte spreker eenige woor
den van welkom tot de spreekster en
den spreker van dezen avond.
De heer Ooastaudse deelde daarna
mede dat de Vrijzinnige kiesvereeni-
ging „Vooruitgang», een afdeeling van
de Liberale Unie in haar laatste ver
gadering besloten heeft en bloc toe te
treden tot deD „Vrijheidsbond" onder
voorwaarde van de noodige vrijheid om
trent de provinciale en de plaatselijke
aangelegenheden en dat aan de demo
cratische lijn zon worden vastgehouden.
De leden van de kiesvereeniging „Voor
uitgang" zullen voortaan beschouwd
worden als te zijn leden van de afdee
ling Goes van den Vrijheidsbond.
Wanneer we niet waren toegetreden,
doch op ons zelf zouden zijn blijven
staaD, zou dit waarschijnlijk tot groot
nadeel zijn geworden voor de liberale
zaak, en zouden zeker velen uit de
vereeniging zijn getreden.
Een voorman der vrijzinnig demo
craten, aan wien spreker gevraagd had
om het verschil tusschen hem en spre
ker eens uiteen te zetten, had hun
gezegd„jullie zijn maar water en
melk». Maar spreker antwoordde dat
hij er vóór is om de 80 pCt. die binnen
gehaald kunneu worden binnen te
halen en later de 20 pCt. in plaats
van te trachten de 100 pCt. in eens
te halen, wat niet kan.
Hierna kreeg mevr. W. Wijnaendts
FrankenDyserinck (den Haag) het
woord, die met applans werd begroet.
Spreekster zeide dat de vrouw moet
gaan begrijpen dat er maar één partij
is, waartoe de vrouw kan behooren en
dat is „de Vrijheidsbond». De Vrij
heidsbond is vaak voor de voeten ge
worpen te zijn reactionair. Maar die
menschen die dat zeggen weten niet
wat reactionair beleekent. Spreekster
wilde zich dat woord wel laten aan
leunen. Er moet actie gevoerd worden
tegen uiterst links en uiterst rechts,
die het land in den economischen af
grond zouden storten.
Er wordt tegen elkaar opgeboden in
sociale maatregelen en daardoor wordt
ons volk door den ondergang bedreigd.
Ons volk wordt geklemd tusschen twee
deuren, tusschen den dwang van cle-
ricale zijde en tusschen den dwang van
de verpolitiekte vakvereenigingen. De
vakvereenigingen, die zooveel goeds
voor de arbeiders hebben gedaan, zijn
zich meer en meer op politiek terrein
gaan bewegen. En de sociaal-democra
ten worden opgezweept door de com
munisten, en m rar weinigen dun en
zieh tegen dien krachtigen uiterst link—
schen stroom te keeren.
De Vrijheidsbond wil echter de
Vrijheid herwinnen. Op het jongstleden
te Utrecht gehouden congres voor
sociale verzekering is gebleken dat de
katholieken en de sociaal-democraten
zieh op veel ponten de hand reiken.
Spr. wilde dit den vrouwen goed duide
lijk maken. De vrouweD, die politiek
ongeschoold zijn, worden zoo vaak aan
getrokken door het woord, „moeder-
schapszorg," dat de socialisten zich
hebben toegeëigend, uit afschuw voor
den oorlog neigen zij naar de partij,
die in haar vaandel heeft geschreven
„Geen man en geen cent.»
Religieuse vrouwen laten zich zeer
gemakkelijk overhalen tot de christ,
bist. partij. Dit laatste verwonderde
spr. in Goes niet, zoolang de heer de
Savornin Lohman dit district vertegen
woordigde, eeu man van eminente
eigenschappen.
Maar die vrouwen moeten toch niet
vergeten dat die partij geketend zit eu
zich ook vóór de komende politieke
periode vrijwillig heeft verbonden aan
de anti-revolutionuairen eu de Roomsch-
Katholieken.
te r. k. minister van arbeid is
bez'g de grootste ellende te ont
ketenen. Wij hebben hier niet de
4'8-urige werkweek, zooals die in andere
landen zal worden ingevoerd, maar we
hebben een 45-urige werkweek en
juist die drie uren zullen g'oote schade
berokkenen, ook aan de schatkist.
Wordt straks bij de spoorwegen de
8-urige "werkdag ingevoerd, dan zal dit
een jaarlijkech tekort van 10 millioen
beteekeneu.
Spreekster betoogde, dat wij veel te
veel aan den fiscus moeten offeren. In
vergelijking met de heerendiensten (14
dagen per jaar) van vroeger, werken
we thans 4 maanden per jaar voor de
gemeen; chap o. a. door de roekelooze
uitgaven van arbeid en onderwijs.
Spreekster kwam tot de ambtenarij.
Wanneer we straks de cont.ole krijgen
op de landarbeiderswet en de 45 uren
wet zal weer een groot stuk van het i olks-
inkomen daardoor medegesleurd worden.
De vrouwen zijn vroeger vaak warm
geloopen voor de tuberculose bestrijding.
Spreekster wilde dat de vrouwen nu
eens warm worden voor den tering-
patient den Nederlandschen staat. Het
schip van slaat is lek, wij moeten
pompen.
Ons volksinkoinen was in 1915/16
1300 millioen gulden en is thans 2200
millioen gulden, maar van dit laatste
bedrag wordt op de tegenwoordige be-
grootiug 800 millioen gevraagd en,
naar de partij-voorzitter vreest, zijn wij
niet ver af van een begrooting van
een milliard.
Spreekster kwam hierna tot de vrij
zinnig-democraten, zij is van oordeel
dat de meerderheid der vrijzinnig
democraten niet de leiding bij
onze partij behoort. Er is de laatste
jaren met het woord democratie ge
speeld, maar dit beteekent niet de dic
tatuur van één bepaalde klasse, c'e
arbeidersklasse. Spr. wees er vervolgens
op boe ook katholieken de tegenstel
ling tusschen werkgevers en werkne
mers willen verminderen, maar hoe het
collectief contractis een verstarring,
b.v. in de typografie. Daar worstelt
men om uit de greep van prof. Veraart
los te komen, men moet daaruit los
komen.
Treub heeft aan het diner, aangei
boden aan nr. Rink ter eere van zijn
70en verjairdag, gezegd dat, als de vrij
heid, de vrijheid van handel, vau ge
dachte, industrie, bedrijven, zich in ons
en in alle landen die nog het hoofd
boven water kunnen houden, niet wordt
hersteld, ook Nederlajid zal verloren
zijn. Het Nederlandsohe volk moet
worstelen voor de vrijheid, als in den
80-jarigen oorlog. Wij moeten worstelen
tegen de golven van de roomsch-
katholieken en van de communisten,
opdat wij weer worden het welvarende
Nederland.
Spreekster behandelde daarna een enkel
punt uit het algemeen program van
den Vrijheidsbond, dat ook alweer be
wijst dat deze partij, de partij voor
de vrouwen is. Zij wees op den ,eisch
„ontwikkeling van het onderwijs in
practische richting, zoodat het meer
dan tot heden opleidt tot geschiktheid
voor het maatschappelijk leven en de
gezinstaak.»
Aan jongeua en meisjes moet het
besef worden bijgebracht dat zij latar
als burgers en burgeressen mede ver-»-
antwoordelijk zijn voor den maatschap-
pelijken toestand. De vrouwen die aan
het hoofd van een huishouden zullen
komen te staan, moeten de taak daar
voor weten te vervullen maar zij moeten
ook belang stellen in de zaken van
stad en land. De vronweü zijn'geroepen,
door het stembiljet, mede 'leiding te
geven aan het staatsleven, zij hebben
de plicht om zich op de hoogte te
stellei van den gang van het publieke
leven. De mannen moeten niet uitgaan
van het spreekwoord Wie zijn vrouw
lief heeft, laat haar thuis. (Applaus)
Spreekster memoreerde 'Öbe veel er nog
ontbreekt aan het onderwijs der toe
komstige moeders en huishoudsters.
Wanneer we hier kregen evenals in
Canada en Engeland, de Boerinnebon-
den, die er op uit zijn om de kennis
van kinderopvoeding hygiëne meer te
verbreiden, zou dat aan de volksge
zondheid zeer ten goede komen. We
moeten streven naar een krachtig volks
bestaan, dat 'is de basis van een ge
zonde politiek.
Het huidig ministerie Voelt daarvoor
niets, dit voelt alleen maar voor steun,
en nog eens steun, dat blijkt ook uit
de plann'fen van minister Aalberse be
treffende het Rijkskiaderfonds. De werk
gevers zouden per arbeider iedere week
eeu zegéF'moeten plakken van 85 in
plaats vaiWeO cent. Dat kwartje zou
gestort worden in het kinderfonds,
waaruit uitkeeringen zouden worden
gegeven aan groote gezinnen. En een
groot deel zou weer gaan naar de.
ambtenarij.
Spreker""betoogde dat de productie
meer voóririt moet gaan, Je productie
moet meerdere volkswelvaart verschaf
fen.
In de Betuwe is een liedje
„Generaal, dominee, advocaat,
Ik vecht voor u, ik bid voor u, ik
Lpleit voor u
Hoe of je ook \echt, hoe of je ook
[bidt, hoe of je ook pleit
Het is de boer, die de eieren leit.»
Spreekster wekle de vrouwen op om
den Vrijheidsbond te steunen en eeu
vrouwen propagandavereen:giDg te
stichten. bn
Hierna werd gepauzeeid.
ia Na de panze kreeg de heer H,
Groenewout (Santpoort) hel woord.
Spreker veelt zich volslagen overbodig,
hij rceli zich als het vijfde éadjaan een
wsgen en roept niet om water maar
om stof. Dit is een hulde aan het
adres' van mevrouw Wijnaendts-Fran-
ken, dié ons mannen de zakken vol
gestopt heeft, maar 't was verdiend en
we beloven beterschap.
Spreker bracht in herinnering wat
we hebben beleefd en genoten op 16
April van dit jaar toen groote scharen
mannen en vrouwen optrokken naar
het conceitgebouw in Amsterdam om
daar den Vrijheidsbond te stichten.
Repetitioest mater studiorum, hefhaling
is de' moeder der wetenschap en spreker
zal nog eens repeteren wat mevrouw
Wijnaends-Franeken heeft gezegd.
In 1918 bij de verkiezingen voor
de Tweede Kamer, stonden spreker en
mevr. W. F. niet achter hetzelfde
kathedertje. De laatsie vond een onder
dak bij den Economischeu Bond en
spreker behoorde tot de Liberale Unie
en spnk heel veel kwaads over den
Economischen Bond. En nu staan wij
hier als goede kameraden onder het
zelfde politieke dak. Spreker vindt dit
gelukkig. Spreker heeft de overtuiging
gekrr-gen, hoezeer wij als liberalen
elkaar verzwakten in den dagelijkschen
strijd.
iDe verschillen van 1918 zullen er
nu ook nog wel zijn. Of waren er geen
verschillen P Want 'in "Ï906 waren
beiden hoofdbestuursleden van de Vrijz.
dem. bond.
Zeven groepen hebben nu alle kleine
verschillen op zij gezet en zijn opge
nomen in hetzelfde politieke verband.
Want wij kunnen elkaar niet missen
in onzen strijd tegen rood en zwart en
lret liberalisme moet meer dau ooit
bevruchtend werken pp het maatschap
pelijk leVën.
Spreker betoogde hoe de punten
van het "Algemeen programma moeten
worden ifiitgewerkt en daarvoor zorgt
de Vrijhëiif; het orgaan waarop u zich
allen moet- abonneeren, zooals de anti-
revolutionnair grijpt Daar de „Stan
daard" en de socialist naar „Het Volk».
Zijn wij zulke politieke mirakels
dat we geen steun en voorlichting
noodig hebben f
Sprekhi'' memoreerde hierna, dal de
vrijzinnig-democraten ontbraken op den
stichtingsdag.
(Geroep„Om de rooien.»)
„Juist, vroeger waren de sociaal- en
de vrijzinnig-democraten op elkaar
verliefd, maar thans zijn zij getrouwd."
Spreker zeide dat er thans nog wel
aan iets anders behoefte is dan alleen
aan democratie.
Onze vrijheid is voor een goed deel
naar de maan, maar die-moeten we nu
met alle krachten terughalen, het is
ons heiligste, ons beste bezit.
Dit is niet goochelen met een groot
woord, geen leuze van klink-klank.
Onze vrijheid is een hcogere dan die
door andere partijen wordt nagestreefd.
He' is vooral een geestelijke vrijheid
die we verlangen, de '«rijheid die de
ziel en de zin van het leven is.
j Wij willen niet zijn een gevangene
en telkens bij onzen dagelijkschen