SUNLIGHT ZEEP N» 3#se Zaterdag 26 Maart 1921. Iu8ü jaargang. Bij dit aeu behoort een Bijvoegsel, HET HUWELIJK V&H LADY TANCRED. ABONNEMENT ADVABTBNriE» ri jYptli WIï? JIAV III 1 WT'~s 1.1 MAi ilHii» I ilil ilfil 1 m-'" "cKr"™'"" 4isondorlSka nommern eelt, \J| \]r <gLjK..f M..Am.MWLJl A mJ A fUM-i M M JFwatlIzbe'ichteu 3-XO regale 18,40 v hi y va rnTjl^-: -Biwyiaumwars 5 csnt. erze a Mn oeizsse Uitgave Ns&ml. Venn. Goesclie Courant ^KslllsR en Kleeuwens Ross' Drukkers-en Uitgeversbedrijf. *4T8riiBtiïa wordee szngMtomii 8® VïSflafffe? - tol 23 ear w^rssüiflilag®* ons kunnen overtuigen, maar wij weten het, wij weten het allen, of we het onszelf willen erkennen of niet, wij weten het, bewuster dan gewoonlijk,wan neer wij op Paaschraorgen de leeuwerik jubelend hooren stijgen tot hoog boven de ontwakende aarde, wij weten het wanneer wij dan onze medemenschen diep in de ontsluierde oogen zien, wij weten het, wanneer in de rust van dien geheiligden Zondagmorgen de roepende en verkondigende klank der klokken tot ons komt en ous door huivert met het mysterie van Christus' opstauding uit den dood. Eu de menschheid heeft hel ten allen tijde geweten en vierde haar Paaschfeest om uiting te geven aan haar devotie. De heidenen o, laat in dit woord geen zweem van laatdunkende verachting zijn de heidenen kenden niet de openbaring vau later tijd, maar zij kenden ook niet de misbruiken hier van door schijnheiligen en dweepers gemaakt, zij kenlen slechts in hun eenvoud de hen omringende natuur en aanbaden de machten, waaraau zij hun bestaan ondergeschikt wisten. En wanneer zij het leed van den winter hadden doorstaan en zagen hoe de bleeke zon ging winnen aan kracht, hoe haar koesterende warmte de ver starde sappen der aarde weer deden vloeien en bruisen, zoodat het groen uit de harstige knoppen ontlook en bloemen haar teere kelkjes hieven tot het zegenend licht, wanneer zij aan zichzelf voelden hoe hun leden zich ontspanden als na een zwaren slaap en hun hartstochten oplaaiden van nieuwe levenslust, dan, voor zij zich overgaven aan hun onstuimigen drang tot daden, moesten zij eerst voldoen aan een be hoefte, waarvan zij zich geen rekenschap konden geven, eeu behoefte om te offeren en te aanbidden en zij ontstaken hun hooge vureB, en in het licht der opwaarts strevende vlammen volbrachten zij de geheimzinnige verrichtingen, welke voor hen het symbool waren der eeuwige wedergeboorte, der onsterfelijk heid van het leven. Dit lentefeest, dat ook thans nog in landelijke streken, schoon minder mystisch, wordt gevierd, is in wezen verwant aan het Pascha der IsraelieteD, hetwelk de herdenking is van den uit tocht uit Egypteland naar het land, overvloeiende van melk en honig, de herdenking van de wedergeboorte van het Joodsche volk, dat bevrijd uit de vernedering en de ballingschap, zijn tabernakel bouwde en de heilige wet ten deelachtig werd. Ook hier voelen wij achter alles, waarvan het Oude Testament gewaagt, het mysterie der onsterfelijkheid, dat ons menschelijk echter zooveel nader is gekomen door de openbaring, vvelke de menschheid dooi hetgeen Jezus leerde en volbracht, is geworden. Paschen als Christelijk feest, als vroome traditie in een Christelijk ge moed, als ziele uiting van diepe over tuiging, moet voor ons zijn als een zuive rend bad, als een stralend rijzende zon, waarvoor de nachtelijke nevels onzer kleingeloovigheid optrekken en vervluchtigen in het smetteloos blauw van den lentehemel. Met Christus wiekt onze ziel op sneeuwwitte vleugelen tot Grods troon en met Christus keert zij weder, ver vuld van mededoogen en erbarmende ing-ezond n Mededeeling1. „Ruwe handen? Weineen. hoor! Ikwaschzewel loo maal op 'n d&g, maan ---„metSunlighflZeep.En ze blijven zoo zacht" als dames handjes! OE LEVER'3 ZEEPMff. VLAARD1NGEN liefde voor al wat op deze aarde wor stelt in de stof. Hoezeer hebben wij vooral thaDS deze geestelijke verheffing en loutering van noode in dezen tijd van gisting en maatschappelijke ellende. Op alledaagsch niveau en temidden van het tumult schijnt het ons of blinde, ontzinde krachten onder de volken woeden en de menschen voeren tot de meest roekelooze daden en algeheele zelfvernietiging. Wanneer men zich wat meer reken schap geeft van de diepere oorzaken der tegenwoordige gebeurtenissen en stroomingen onder de massa, valt het niet moeilijk een logisch verband te zien en ook voelen velen zich geroepen om den weg aan te duiden, waarlangs volgens hun meening, de verzoening der maatschappelijke klassen kan wor den bereikt en de rust van ordelijke toestanden kan worden herwonnen. Maar te weinigen nog beseffen dat alles wat wij thans beleven, zoowel de oorlog zelf als zijn nog dieper ingrij pende gevolgen, in hoofdzaak een geestelijk proces is, dat zich wel in stoffelijke dingen doet gevoelen, doch slechts door geestelijke middelen tot een gelukkige oplossing kan worden gevoerd. Slechts wanneer het individu zich geestelijk en dus moreel weet te verheffen, niet in schijn-heschaving of huichelende conventie, maar door de waarachtigheid van zijn persoonlijke overtuiging en inzicht, zal bet moge lijk zijn de menschelijke samenleving op een peil te brengen waar de idealen van recht en gerechtigheid, waarnaar thans door enkelingen ernstig wordt gestreefd, door allen kunnen worden benaderd. Wat de menschheid thans misschien vóór alles, ja zelfs boven alle materieele verbeteringen, noodig heeft, is de geestelijke leider, in staat om deze woelige en troebele tijden te beheerschen door zijn geweldig en levendwekkend woord, een geestelijke Napoleon, wiens macht door geen sneeuwvelden van Rusland zou worden gestuit, een men schelijke geest, zoo onbesproken groot en edel, dat zijn erkenning door allen even onvermijdelijk zou zijn als de erkenning van de alles in stand hou dende zon. Maar vóór deze leider zal kunnen Zij, die zich met X April 1921 op ons blad abonneeren, ontvan gen de tot dhn datum verschij nende nummers gratis. BERICHT. Wegens het Paaschfeest zal de „Goesche Courant" op MAAN DAG 28 Maart niet verschijnen. PASCHËN! Het is geen verbeelding, zelfs geen dichterlijke verbeelding, maar een occulte, voor het menschelijk denken ondoorgrondelijke waarheid. De Paaschi morgen heeft zijn eigen licht, zijn eigen gloed en glans, zijn eigen klaarte en helderheid. Hij schenkt aan alle dingen, die wij alle dagen om ons zien, een nieuw voorkomen, iets liefs en teers, dit wij, tot onze stille verwondering, tevoren niet hadden opgemerkt. Hij geeft aan de gezichten der menschen, aan de ons zoo vertrouwde en dierbare gezichten zoowel als aan de onbekende gezichten, waaraan wij anders onbe wogen voorbijgaan, een innigheid die orts, tot onze stille vreugde, treft en ontroert. De Paaschmorgert baadt de wereld in het zuiverend licht, hij opent plotse ling voor onze sterfelijke, op wereldsche zaken schier blindgetnurde oogen het perspectief der eeuwigheid en zelf als nieuw geboren slaken wij dien kreet waarmede het levend kindeke, verlost uit moeders schoot, het licht begroet en de oneindigheid, dien eersten kreet, welke is een mengeling van nooddruft en verlaDgen, van verrukking en heime lijke vrees. Wat zijn wij volwassenen, wij zelf bewuste mannen, die met vasten stap den eenmaal ingeslagen weg ten einde gaan, wij kloeke vrouwen, wier zorgende hand nimmer rust, wat zijn wij menschen tegenover het groote, geestelijke leven anders dan kinderen, zonder begrip, zonder besef, maar met dat zuivere en nimmer falende vermogen de intuïtie, welke grooter en dieper zekerheid geeft dan alle door het verstand logisch opgebouwde wetenschap. Hoe zouden wij, zonder deze intuïtie, die de grond slag is van alle geloof, de nuchterheid en het leed van dit leven kunnen dragen, hoe zouden wij blijmoedig en vol ver trouwen kunnen blijven, instede van onder te gaan aan de problemeD, waar voor ons vorschend verstand ten allen tijde moet blijven staan. Wij zien het, maar doorgronden 't niet en eerst wanneer onze zucht om te doorgronden, om te begrijpen tot staan is gebracht, leeren wij te aanvaarden, niet met gevoel van berus tende machteloosheid of bittere teleur stelling, maar met de bevredigende erkenning van onze menschelijke be perktheid tegenover de alles-omvat- tende, alles bestierende goddelijke macht en met de zaligmakende zekerheid van de onsterfelijkheid der ziel. Hiervoor zijn geen „bewijzen" aan te voeren, geen wonderen zelfs zouden us FEUILLETON Naar hes Engelsen van ELI N O K GLÏH. ,lk weet alles. Ik begryp na sa hoewol Ik ;o achterhoudendheid tegen- over mS afkeur, heb ja mjn voile sympathie ia je verdriet Ik ga een week op reis, je zult dus stiet nog het verdriet vaa my bj je to «fan bovendien hebben! Maar sa dien tijd snoet ik je Sceh om een onderhond vragen hier of ia het buis van ja com om over onze toekomstige seheidiag to beraadslagen. Je Tailored. Toen schelde by om sen loopjon gen en gaf dien de beide briefjes ter bezorging. Daarna schelde h'j zijn knecht op en beval dien sifo koffers te pakken en die aanstonds bier naar syn onde apartementen te brengen. En als haar ladyschap mocht tho'n komen, moest hg er vaar zorgen, dat z3 aanstonds het brisfjs kreeg, das hi) haar daarjuist gezonden had. Fisnoia Markrme itota nu wel aaar do Chy gegaan zijn en zou by Ethel rlda gaan lunches', dat belde hi) «en vsn de klerken op ea toen hst bleek dat de pstrooc werkelijk uit w»% drosghy hem op hem te zeggen, dat hij voor eeu week op reis moeit en k m IsStr soa sehrfhe». Zij zca zoodoende hst eorst van allen haar oom ontmasten. Of sil hem iets zou vert'llss! vgn het gebaarde ef niet, was hsarzask fxfj wil niets doen om haar het leven tog moetij) ker te maken sis het voor haar reads zyn moest. Es tjoa bj dit alles geregeld had, overviel hem opnieuw een hartstoeh' telijke jalousie van den echtgenoot en als h!3 »fi.u Mimo dacht, wemchte h9 opnieuw hem te kannen vermoorden. XL. Het was laat ia dsn namiddag, eer Zara naar het huis van haar oom terugging. Haar smart had te zeer vervuld, dar, dat zQ op den tijd had kunnen letten of zich had kuci nen afvragen, wat men wel van haw afwezigheid aou denken. Ja<ss nadat het arms kereltje ge «torvea was, waren er angstige tele grammen gekomen van de Storiey's, die hevig varsehrokïsEi wsren over Mitko'a verdwper. er, Mimo, geheel gebroken door zijn smart, selijk j,g ook geweest was by haar moaders dosni, had alle praktische dingen maar aar Zsr# overgelaten. Er was ook geen dokter gekomen. Mimo had niet duidelgs genoeg zjjn adres in do telefoon opgegeven. Zoo brachten s9 den dag In droefenis door an ten (lotte kreeg Zsur.i haar besinning weer terug Zij wilde naaf haar oom en hem verzoeken, haar te helpen om alles te regelen zy wist dat zB erop kou rekeaea, dat hij dat ook doen zou. Frasels Markrute, ongerust en ang. stlg over Tritiramz bhodeohap, au over haar uitbleven, ontving haar toen gg thuis kwam en nam haar mes naar sijn studeerkamer. Ds bostelier had haar Tristrams briefje gegevou, maar zy hield het lusteloos in haar hand en opende het niet. ZJ was nog tb do we van haar verdriet om notitie te sternen van ge' wane dit gen. Haar oom zag aanstonds dat hsssr Iets vreeseiyke was ovar- koman. Ztra, m{jn lieve kind, zei hij, hasr met teedera liefde in zgn armen sei mand, vertel me r.He» maar. ZJ btsd nu gren tranen meer, en haar etem had een vreemden klank. Mirko ia dood, oom Franeis, was al wat zij saide. B(j liep uit Bourn 5- mouth weg, omdat Agash® bet öoehtarsje van da Morley's %9u viool gsoroksB had. Hg hield aoovesl van dio viool, weet ge, het was een geeoheck vast Mam» HJ kwam des sssohte bij zijn vader asn, alleen, aiek van de koorts, m vanmorgen brak er iets la sju borat «u by stierf in mSo armen citer in dat armos tilga ksffieftje, o Francis Msrkrute had haar naar de sofa gebracht en streelde haar banden. By wse dïsp cnirosrd. Mya arme, lieve kicdl M'Jr. arme Zaral zei hij. Toei drong zü met gevoelvolle stem aan O, oom Francis kunt g{ dien armsa Mimo au niet vergeven Mama is komen moet het individualisme haar uiterste grens hebben bereikt, eerst na een volkomen ontleding zal de nieuwe verbinding der menschheid tot een ondeelbaar en harmonisch geheel moge lijk zijn, eerst dan zal de echte Paascb- morgen aan de kimmen lichten in purper en goud, eerst dan zal deze gefolterde en gekruisigde wereld uit haar diepe vernedering opstaan en in haar smetteloos gewaad der lente de handen betten tot de bron van al wat good is en schoon, eerst dan znllen wij allen, met allen die vóór ons waren en na ons zullen zijn, de wedergeboorte als een verlossing uit de zonden van dit leven beseffen en elkander kunnen groeten met den waarachtigen Paasch- groet„Chistus is opgestaan Buiteiluiad. BESCHAVING. Zouten er wertetjys nog menschep zijes, oahsvooroordaeicl mssischea, dia niet gümlachsE, ws- tieer wordt gu- eprokeu .over de vooruitgang der bsschavtug Oase „verlichte" eeuw ii la dutiiorais gehuld teagevolga van kortBlultfDgde asroom vzn liefde tot zija naaste is den mansets is over 't algemeen zoo diep onder do rotaen van hot egcïime es da efganwJjiheld ve: borgen, dst het nsgtaau «au die liefde door dan mantab zelf niet meer wordt gsvoeld. Beeahnvlbg Is een tijdperk dut ge- lypsord gast worden door de woor den .BcSseidsschuwheid" es .malaise', een gouden eauw, wszr- to da slapte hoogty viert Eeu tijd perk van bloei, nu tra geen minnen zls Se Wtttea meer hebaen, m»sr we! vroeds vaderen zls Wijnkoop ea ■tr,ks misschien Hsd js me mazr? Zeker, er zgc gelukkig ook andere vertegenwoordigers van nadere eats- goriSa van one volk. Msar de schreeuwen hebben tegenwoordig wel wat meer ln de melk te brokken dan vroeger, leggen meer beslag op kostbaren t£d. zy zjn de mannen van het geweld van hot woord, dat aanvangt te heersoheo natst het ge weld van de daad, dat door de geal lieerden zoo druk beoefend wordt. Uit Bynland wordt gemeld, dat Fransche troepen hot Stulon Oiter- feld by Oberhausen bebben be.et. Gaan de Franschen langsamarhand hst geheel» Rünlend essnexeeren? Dultschland neeft bericht gezonden dat het onmogelijk de 12 milliard gouden marken, die het volgens de commitsfe voor ds schadevergoedingen moet betalen voor 1 Mei, kan four: nesre». Dit opent voor da Franscho troepen weder nlenwe vergezichten, de RiiMldo'fl dia van den overval- iene .Je geld of ja laven" eiichen zyn in onzen tyd log niet uitge storven. Na de voiksstsmmisg in Opper- SllesiS is afgeloopcn, beginnen de Poleu weer mot huu kwallerjen dor Duitsche bsvolklrg. Over d«n toestand in Oppor- Sllazië, wordt uit Kmitowliz aan de Berliner Zeliung am Mi a? gemeld) De terreur, dfe sedert Maandag ln de gamesde oaweershoek vaa Kattowltz weer wzs opgeleefd, neemt zlender- oogen toe. Hat spoorwegpersoneel op de groote stations ln deze streek voelt zich zoo onveilig dat het by de spoori wegdirectie te Kattowltz militaire bescherming heeft aangevraagd, Kre gen zy dia Biet, zoo werd gedreigd, dan moesten zy da dienst in den steek laten, en zou het verkeer dor kolen- treinen, waarvan er dagsljks houder' dood es Mirko is dood, en als ge ooit later ztslf een kind hsbt, dan znlt ga besefifn, wat dia arme vader nu lijdt. Wilt ge oes niet hslpon Hy U altoos os verstandig, oapraktisch en bb ver suft van verdriet. G(! zijt zoo sterk wilt gij niet zorgen voor ds begrafe nis van mijn armsn lieveling? Natuurlijk Sf.i ik dat, lieve kind antwoordde hy. Je moogt geen verdriet snser hebben. Laat alles maar aas mi over. Ea hij boog sieb over haar en kuste haar bloeka wangen, terwijl hy bo- zorgd da spsklen uit hsar bostmutsjo befoa te trekken. Dauk je, zei ze wieadsiyk, toenzy hsar muts van hem asuasm e» caast bom naoilegda. Ik heb verdriet, omdat ik zooveel vzss hem hield, taHa arme lieve broertje, zya zisl was lou ter tauzitk, ea 6r was hier beneden gess plaats voor hem. En, o, ik hield zooveel vau mzsna I Mr,ar ik weet dat het zói beter Is j hy Is nu veilig daar bg hsar, ver weg van al zjn verdsiet. By sag haar, toen hg stierf. Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1921 | | pagina 1