pinksteren" Na. 67. Zaterdag 7 Juni 19t9. 106" jaargang» Bij dit nummer behoort een bijvoegsel. Maandag 0 Juni zal de courant niet verschijnen, 2 PKihiiktir-»*. CIRCUS-LNCIÜEM ABONNEMENT Pi'S« per kwartaal, in (loer f 1,25 bulten doe» f 1,40. Afzonderiyke nummer» 5 cent. Verschynt i Maandag-, Woensdag- an VrUdagavoad Uitgave Naaml. Tenn. „Goesche Courant". COURANT Directeur): C. W, ran iferneteld. ADVERTENTIËN van 1—5 regels 75 cent, elk» regel oasr 16 cent. Driemaal plaatsing wordt tweemaal berekend. Familieberichten 1—10 regels f 1,5C Tijdelijke toeslag 20 0/g. Bewijsnummers 5 cent, Advertnntiën worden aangenomen tot 12 uur voormiddag*. Pinsteren al, en nog geen vrede Ziedaar de verzuchting, diezich uitons bedrukt gemoed een weg baant, wanneer wij ons rustig nederzetten en onze gedachten een wijle concenlreeren op de viering van dit derde der groote Christelijke feesten, het Pinksterfeest, het feest der geméenschap bij uit nemendheid. Met Kerstmis herdenken wij Christus' komst op aarde, met Pascben de vol brenging van zijn goddelijke zending; Pinksteren echter herinnert ons minder aan den persoon van Jezus,doch sym boliseert ons de vestiging en verbreiding van zijn liefdeleer, die met de uit storting van den Heiligen Geest de onuitputtelijke kracht heeft verworveu, de harten van millioeiien te treffen en te vervullen met troost en hoop, mefc vertrouwen en berusting, met alles wat noodig is en onmisbaar om ons leven temidden van zoovele ondoorgrondelijke raadselen mogelijk en vruchtbaar te maken. Het Pinksterfeest is voor ons het feest der vervulling, het feest van den vollen zomertijd. Eerlang vierden de Israëlieten met dit feest den korenoogst, het winnen en binnenhalen van de vrucht van den arbeid en zoo ook vieren wij, Chris tenen, de vrucht van Christus arbeid onder de meiischen, oorspronkelijk voor zijn zuivere volgelingen belichaamd in de Heilige Kerk, zijn stof-geworden liefde, als hoedanig deze thans in het gemeene leven niet meer mag gelden. I)oor den hoogmoed en het machts misbruik haper dienaren-in naam is de Kerk geworden tot hetgeen zij thans is, voor velen een vooze leegte, voor velen een sombere bedreiging, voor anderen weer een krachtig wapen in den strijd om macht en voor enkelen nog, voor de innerlijk-vroomen, doch geestelijk weinig ontwikkelelden, de schoot vau Christus, waarin zij hun hoofd slechts hebben neder te leggen om zijn ge- nezenden zegen deelachtig te worden. Pinksteren is het feest der vestigiug van Christus Kerk op aarde. Wanneer wij, niet-kerksche, moderne menschen dit feit onder de oogen zien, bekruipt ons zoo licht een gevoel van wrevel, omdat wij, door onze oogenen ons verstand te laten werken, geen genoegen hebben kunnen nemen met het dogma en den uiterlijken schijn der dingen en voorgoed het wezenlijk onderscheid hebben begrepen, dat er bestaat lusschen hetgeen zich thans in den vorm van uiterlijken eeredienst als christelijk geloof presenteert en de waarachtige godsvrucht, welke er voor den geloovigen, dat is voor den goe den en het goede willenden menseh schuilt in het eenvoudige woord, waar mede Jezus den nacht der eeuwen van het verleden heeft herschapen in den stralenden dag der toekomst. door R. J. F. Mara, die den eeratec avond vanaf haar gewone plaats ia da stalles had .toegekeken, was even geschrokken. Zij wist dat de toer heel gevaarlijk was, dat de jongen, wanneer htf even had gestreeld, even niet had gedurfd, zon gevallen sfjn op de scherpe kant van de gebogen plank. Maar toan hij daar stond in de manege zoo trotcch en zoo zeker, brutaal buigend® en glimlachend, toen kwam er weer kleur op haar wangen, gevoelde zij bewon dering. De jonge man had kennis gemaakt met de broers, die ongeveer even oud waren als bij Zfj stelden hem aan Mara voor, en spraken vaak over hem omdat ie hem een aardigen, vlotten kerel vonden. Vaak gingen zo des avonds met bun vieren naar huis, wanneer de voorstelling geëlo* digd was. Op een avond, de broers zaten bjj den administrateur te praten over hun contract, bracht hfl haar alleen naar huls. Samen liepen se door het donker van de stille straten, de verlaten Maar dit gevoel van wrevel is mis* plaatst en wanneer wij het peilen met ons bewustzijn, kunnen wij het bannen en het Christelijk Pinksterfeest ook in zijn feitelijke en oorspronkelijke be- teekenis met al geheel e overgave vieren, zoo dat het ons een verkwikking wordt en een steun op den weg, waarop het leven ons straks weer rusteloos verder voert en waar de hindernisseri, moei lijkheden en gevaren in zoo velerlei vorm pn geda-nle liggen opgetast.. Christus' Kerk op aarde heeft voor den denkenden mensch niets gemeen mei de broed-- en verzamelplaatsen dier tallooze, tot 1 steeds venijniger verdeeldheid aanwakkerende //gelooven" en secteu, onder-secten en richtingen, waarin pastoors en dominë's, hulppre dikers eu andere geroepeneu in alle onschuld hun broodwinning vinden. Christus' Kerk op aarde is voor ons het onaantastbaar symbool van de ideale gemeenschap, waarnaar elk individu in het diepst van zijn wezen, lfetzij bewust, of onbewust, streeft en verlangt. En juist in deze schijnbaar sombere tijden beseffen wij het dieper dan ooit, wat deze bron van licht en klaarheid voor ons te beduiden heefthoe alleen de liefde, die Jezus bezielde en welke hij ons ia het hart heeft, geplant, bij alle wording in de toekomst ons richt snoer moet zijn eu de zuurdeesera waarvau alles zij doortrokken. Nog staan wij slechts in de eerste schemering van den dag der Toekomst, nog heerschen de machten der duisternis en voeren de verblinde of te kort zichtige menschen tot handelingen, ingegeven door zelfzucht en afgunst nog kunnen zij het woord voor negentien eeuwen verkondigd, niet toepassen in hun persoonlijk of staatkundig leven en zoo hun taal ook reeds getuigt van nieuw begrip en juister besef, hun daden blijven veelal nog duister en gewrongen eu vloeken tegen den lichtenden achtergrond van den purper- doorschemerden hemel der komende wereld en der betere, meer zuivere en meer oprechte menschheid. Hoe zouden wij wanhopen en waartoe kan wanhoop en vertwijfeling ons dienen Wat zijn negentien eeuwen van Christendom. Wat is onze geheele historische herinnering in den stroom der eeuwigheid, die geen eii^e kent en geen begin, waarin ons gansche aarde leven vervloeit eu oplost tot één alles-omvattend begrip, de éénheid der gemeenschap, de éénheid en ondeelbaar heid van het heelal het ondefini- ëerbare Godsbegrip, dat onze ziel bevrijdt uit de sfeer van hetgeen voor ons is gebonden aan plaats en tijd en wat wij vergankelijk noemen. Laten wij ons op dit Pinksterfeest, verheugen en ons gemoed lucht geven in een juichende hymne aan het onverwoestbare, altijd verjongende leven, het krachtige, volle leven, dat thans om ons in de natuur tot bruis ende weelde wordt van groeu en bloemen, waarbiunen de jonge vrucht zich reeds zet en de kiem draagt van nieuw, leven, nieuw, uog ongeboren, toe komstig leven Nog is de vrede niet geteekend en ook, al wordt hij binnenkort bezegeld wijken. D-. j wg*a word verirouwalbk on h5 be*on over ?t}o lov»n \o ve-- telle*?. S;m< voelde by jtcb soo e*m saam, en bij wat blfl in Mara'» broer» sulke goede vrienden gevonden te hebben „Je moet maitr vaak by om komen,M antwoordde «y warm. „Viodt je dat goed?' Zfj boog het hoofd. Nataariyk vond ze het goed, mstr se *ei niet» meer. „Mars?' vroeg hQ, en keek naar haar, vond dat se er byconder aardig aitsag in het nauw. ilultend grQza pakje, dat de kleine zwartgelakte hoed haar ccqiet stond. Een brandende begeerte joeg door hem heen. H{j bedwong sich, op zQn tanden bijtend. Niet dadeiyk te harts tochtelijk, dacht hQ, dat zou alles bederven. Kalm aan vriend, je hebt de saak al meer dan een» voor je verbruid. .Mars!" drong hfl nog eens aan. .Waarom vraag je me dat," ant- woorde se kort, „ali ik het niet wilde, sou ik je toch niet versoeken by on» te komen ,ik dacht dat je het zoo maar xei, uit beleefdheid." „Zoo ben ik heelemaal niet." ZwfJ- gend liepen se naait elkaar. Hij wist niet hoe weer een gesprek te be ginnen, ij had aptJfc dat ze hem zoo bits had geantwoord. Maar dan had en bekrachtigd, zoo zal dit erbarmelijk besluit van den erbarmelijksten aller oorlogen den waarachtigen vrede niet brengen. Ook in dit opzicht leven wij nog slechts in de prille schemering, maar liet Jicht is gezien, de dageraad js aangebroken. Laten wij du^ geduld oefenen en het volmaakte niet opeens begeeren laten vsij trachten ons' persoonlijk gpvoels- en gedachtenleven zoo te stemmen, dat er harmonie is tusschen onze wenschcn en het stadium der ontwikkeling, waarin zich de wereld onzer maatschappelijke economische en politieke samenleving thans bevindt. Slechts wanneer wij er in slagen ons tot een objectief en philisofisch peil te verheffen, waar oos deze harmonie deelachtig kan worden, zullen wij kunnen voorkomen, dat wij worden opgezogen in bet moeras van een ver stikkend pessimisme of ons te buiten gaan aan een alles vernietigende reactie gelijk in het van-oorsprong zoo begrijpelijke, 'ja, bijna sympathieke, maar in zijn resultaten zoo fnuikende bolsjewisme tot uiting komt. Ons zuivere idealisme, ons aan al onze woorden eu daden richting en inhoud gevende verlangen naar een beter en gelukkiger wereld zij door Christus' liefde gedragen, opdat wij ons, mensch voor mensch, waardig maken eenmaal het groote Pinksterfeest te mogen medevieren, wanneer de Heilige Geest ons allenmet vlammende tongen zal hebben gelouterd. Dan, eu eerst dan, zal het ook vrede zijn uitenland. Vooruitgang. By het beschouwen v»n de ellende dor laatste jirea, by he: dag In dag alt l»z»n en herlezen van da pogingen die de menacben in het Kerk stellen om elkaar het lavan meeilgk en onaangenaam ie maken, by het alen hoe da eene menseh den ander het dagelQksch brood niet gant, hoe men zyn tegenstander, indien dit mogalyk ware, gaarne de laeht, welke men inademt soa raotsoeueerpn, valt het m.eiiQk sijn geloof te bewaren in den vooruitgang oer beschaving, vals het wel eeos swaar te geloovcn, dat de lange lfidensweg tenslotte aal voeren alt de duisternis naar het licht. Na vier j«ar oorlog bl{ken de aashtere gevoslena nog verstard in de borst der overwinnaars. Moorden in Bas- land de menschen elkander in naam der vooraiteang, in de hoop op een tchoorore toekomst Vol walging wenden wy ons af on loopen rond la vertwijfeling. Maar dan treft ons de schoonheid van een enkele bloem, die sljn bladen wyd nit spreidt naar het licht, den wonderen groei der boomen, den rijken bloei der nataar. We alen een kind in argelooae vreugde onbewust vas het leed dat rondwaait in de wereld, dansen in de aon van lonter levensblijheid. We alen op een warmen aomeravond de hamel altge spannen itaan over het wyda vlakke veld, over de geheimzinnig rulsebende kralnen der donkere boomen, de hemel, waarin da sterren flonkeren en de maansikkel lichtend Btast getee kend. En dan bruist in ons op het koor uit ,Dle Schópfuog* van den onvolpreaen Hay in: ,Dle Hlmmel hjj ook maar niet soo dom moeten vragen, rechtvaardigde bU sich. Na een tijdje begon zjj te .preken over sfjn darf, zja stoutmoedigheid, lederen avond den doodel(ken sprong te wagen„Ik kan maar niet begrypen dat je niet bang beat.' H{ was dank baar d t ze weer gewoon met hem praatte, iel dat het toeh werkeljk zoo gevaarlek niet was, niet meer dan de toeren die zij deden op ban rijwiel. Zjj waren voor het hnls aan gekomen. Een gaslantaarn belichtte de donkere deur, de gryzs maar, de gesloten lalken. Het was alsof het huisje sliep, Mara stak haar handje alt, hy greep hst, trok Mars naar zich toe en halsterde haar naam, harts tochteiyk. Zijn eiem beefde, hQ was heel wit in sljn g'licht, waarin de oogen stonden als zwarte sterren Zij rukte sich los, liep snel het hals in. De dear viel met een slag ia het slot. Zenuwachtig streek Mara een laolfer aan, ontstak het lampje, ontdeed zich van hoed en mantel Ze had hst warm gekregen, en met een haastige be weging streek ie een haarlok van de gloeiende wangen weg. Dan zette z\j sich neer in een leunstoel en legde haar handjes ln den schoot Zj) her baalde in haar gedachten Ieder woord dat hij gezegd had, zij hoorde den eriougm die Esre Gottes.' In on1 stoimlg wellende waatellng komt over ons weer de zekerheid het geloof ln eoo betere tijd, waarin do menschen niet sallen leven nsait het galak, niet meer hnn gedachten, hnu In.paonlng zullen richten op wat toch geen be- vredigiog brengen kan, op hun eigen, klein egoïstisch doel. ,0e Matin* geelt cjfers over de be: o klDg.to-staed ln het gebied, dat lsspen tyd b.sst 1» gewsa.t door de legers vao don kroonprins. Wanneer we dat lijstje bezien, is onsen indruk D.ar leeft bjjsa gern mssseb. Goddank d»t dia bange j ireo voorbij syn. Voorbij Nog ls de vrede biet ge, toekend. Nog vragen we ons af: „ZaU-n do geallieerden hun voorwaarden een'gr- alos matigen?* De „Dafly Chronicle" gelooft dat tittel noch jota aan het verdrag ze! worden veranderd en meent d»t do geallieerden lof en roem toekomt voor de prachtige voorwaar den. Het blad stshtijf: .Do geallieerden houden niet van het denkbeeld, rechter, te zijn in eigen zaak, maar er sQn weinig neutralen die ten volle onpartijdig zflu, en minder rog dlo over h»t noodige gewicht en voldoends autoriteit be schikken. Alles zal worden gedaan om volledig recht te verkregen. Voor het overige zullen de geallieerden, wat betreft hun verantwoordelijkheid, bloot •taan aan het oordeel der g-schie. deels." Daarentegen meent de Ualted Press dat Lloyd G-orge er voor ls dat de voorwaarden worden gewijzigd. Ook de Amerlkaansche deskundigen achten veranderingen wenseheljk. Evenwol schijnt men aan deu bails der begin selen niet te wliloa tonnen. Die basis is da overbekende stelling: Dultich- Ircd is de sehnld ven allet en moet daarvoor boeten Evenwel ae'.nt de correspondent van da Daily News dat een geest van verzoening in de lncht hangt Dadeljjk afsnijden en de kanst- matige ademhaling toepassen. De bekendmaking der vredesvoor waarden heeft ln O >»tenrfl k denzelfden verpletterenden Indruk gemaakt als lnde'tQd de pablleatie der voorwaarden aan Duitsehland opgelegd in hst Dalticho tjjk De beurs is eenige dagen gesloten De bladen oiten ban voroot. waardlglng op dsnzslfden toon als indertijd de Dultsehe pers. Hier volgt een enkel staaltje De Neue Tag zegt, dat de voor waarden, die Oos'e-rijk zal onder, teekenen een anderen inhoud moeten hebban. De vluchtigheid van het oot werp, z{j<i theoretische onhoudbaarheid en practische onuitvoerbaarheid troos ten het blad en hebben z'jn ontstel- tenls over dit caricaluur van een vredesverdrag helpen bodaren. Het vertrouwt op de wjjiheld, tact en monichenkennia van de OostenrSksche delegate, die wel al haar overreding* kracht zal aanwenden om Oo.tenrjk dezen ondrageiyken vrede en daarmee Wilson een moreels beschaming te besparen. Voor de Ootlenrykera ls het te hopen, dat de Daltschera met hun pogingen om de gestrengheid der be palingen verzacht te krflgon zullen •lagen, zQ kunnen zich daaraan dan voorloopig zterken. Het is voor de Donau monarchie wel gemakkelflk dat Dultscblaud voorgaat, zj kzn dan de klippen vermyden waaraan de Dolt sche afvaardiging zich stoot. Zoo is toou weer, zy zag afin gezicht, zga oogen, zfln handen. Zjj gevoelde weer dat lauwe, huiveringwekkende gevoel ln haar opkruipen. Hield hy van haar Het scheen haar zoo tos, maar z( wilt geen zekerheid ln zich. ZJn woorden klonken te onecht, hy was te weinig eerlflk en spontaan. Mara raakte ln vsrwarriog, en zjj schudde alle gedachten aan hem van zich tf. Zn ztond op, borg hoed en mantel weg eu ging naar bed. Maar nog lang lag ze wakker, telkens weer kropen overpeinzingen aan Zy kwam niet tot klaarheid. De volgende dagen vermeed zy het met hem alleen te zjjo. Wanneer zfl met baar broers hem ontmoette, was hj altyd heel vriendelijk tegen haar. Maar zy, ofschoon ze zich voorgeno men had, heel gewoon te zjn, was kortaf en kleurde telkens, en vond dit heel onaangenaam 's Avonds win- neer zy haar toeren verrichtte, wist zy dat hy al haar bewegingen volgde, voelde zy dzt zyn gedachten steedi om haar waren. Dit maakte haar onzeker, eenmzal was hazr een moei ïyke toer mislakt en slechts met inspanning van si haar wilskracht kon zy hazr gedachten bepalen by het rydeo. Den tweeden keer gleed hei rywiel nit. Renner bU hst beantwoorden van Clameaaeau't rsde opgeresen en zal door de geallieerden das als een geciviliseerde Hun ijjn beschouwd geworden. De atschenricg van Rijnland ver loopt niet zoo vlot als Frankrijk gehoopt had, ofschoon het een nit- gemaakte zaak sohyot te zya dat Fraosohe officieren de beruchte pro clamaties hebben doeu aanplakken en Dsuwkeurig hebben toegezien dat ze niet door de betoogeode bevolking' worden afgescheurd. Hierby hebben eenige relletjoB plaats gevoud&n waar- b9 de rijzweep der officieren een voor- name rol heeft gespeeld. Dit alles doet denken aan Zabern. De Frisssohen moeiten toch de slechte gewconten der Pruisen niet zuo maar voetstoots overnemen. Het Duitsche volk gaat io 't geheel niet aecoord met de af- scheidlngspolitlek en de haat tegen de Fracichen neemt toe. De een tram leden der Nat. Vergadering hebben verklaard dat zy met leedwezen en verontwaardiging konnis hebben go; nomen van het gewetenloos dry ven van enke'o persouen en dat zy leder, die by znlk streven ls gemoeid, be schouwen als buiten de party te staao. Het praa'js dat „het Centrum* de afscheiding zou voorstaan is hier- mede den kop iogedrnkt. Dr. Dorten, de president der RUn republiek, zond bericht aan de Nat. Vergadering dat hy den presidente zetel had ingenomen en van plan was op eigen bontje te gsan onderhandelen In Versailles. Het antwoord was lang niet malsch. Dr. Dorten wordt be sehuldigd van hoogverraad on tegen hem is rechtsingang vuleend. Al zyn daden zyn onwettig. In Wiesbaden eischten de Franschen de onmiddellijke opheffing van de proteststaking tegen het uitroepen der repabllek op straffe van stopzetten van den levensmiddelen toevoer. De Franschen gebruiken met groote vlr tuoslteit het scherpe zwaard vaa den honger. Het gaat hier wel hard tegen hard. In Parijs en in geheel Frankryk nemen de stakingen steeds grooter afmetingen aan. Da metaai >ewerkers staken, een groot deel der mijnwerkers, de stakiug breidt zich alt in de textiel, indattrle en in de modezaken. Zoo staakt b.v. het geheele personeel van de Printemps. Hit bedryf der omnl- bnsmaatschappyen en der trams ligt stil. Parys zit zonder licht. De stakers hebben de telefonische verbinding met Versailles verstoord en de draden doorgesneden. In tegenstelling met de berichten dat de beweging een zalvor econo mlsch karakter droeg, seint de Rassl sche Tel. Union dat de staking een politiek karakter aanneemt. Men zou eischen het staken der vyandeiykhedon tegen de bolsjewlken, opheffing der blokkade eu mildere vredesvoor waar den voor Daitrchland en Oustenryk. Dit bericht komt nit Daltsche bron, maar ook la do „Hamanlté* werd gestreden voor afschaffing der Qlt- althongerinspolltiek en voor een rechtsrrede, Holts jak. Da voorwaarden welke de geallieer den aan Koltsjak sullen stellen, wor den door de „Westminster Garetta* bekend gemaakt. Koltsjak moet, zoodra hy Moskoa heeft veroverd, een nationale verga dering by eenroepen om een grondwet Op een morgen was ay alleen tha's. Zy zat in de woonkamer, een heel eenvoudig, bnrgoriyr vertrek. Over de gladde bruine tafel een gehaakte tafellooper, in het midden een goed- koope glazen schaal, het pronkstnk van de juffroaw. In de schaal lagen twee hoedespelden. Door de ramen kwam het bleeke morgenlicht, ver helderde de fletse portretten, toonde vlekken op het gebloemde behang, verried krasjes op het kenrig glad gewreven buffilje, Mara zat op de onde sopha, die met brnln leer was overtrokken en waarvan de voeren als van pyn kraakten toen zy ging zitten. Zy zat met haar gezicht naar het licht gekeerd, het hoofdje gebogen over haar werk, de fijne sokken van de jongens Bet klare licht deed haar gelaatskleur bleekor «ij o, verfde bet haar zwarter, glanzend. Haar teere vingers trokken voorzichtig den draad door de stof en telkens spitsten zich haar roode lipjesingespannen ar beidde zy. De denr ging open. Zy merkte het niet. Het slanke lichaam, dat eiken avond door de clrcasraimte schoot, gleed naar binnen. De jongen had de broers zien nltgaan en begreep dat Mara alleen was. (Slot volgt).

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1919 | | pagina 1