-jmrrII? 5Ü (PAI |DI TOT
Bij dit nummer behooree
twee bijvoegsels.
32.
Zaterdag 15 Maart 1919.
106° jaargang,
ABONNEMENT
Afzonderde nommer. 5 cent. jj| Mj pj^ V IJ Ilili 1 1
VerschijntMaandag-, Woensdag- F
Uitgave Naaml. Venn. „Gocscke Courant'. Directeur: W. Tan Barneveld.
on Vrgaagavona.
Buitenland.
Langs een omweg.
Wij kunnen ons, naar het schijnt,
maar heel mooilQk een voorstelling
maken van de stemming, zooals die
heeracht bg aen volfe, dat ala over
winnaar nit den oorlog ia te vaorsehjn
getreden. Het komt ona echter voor
dat niets het gssonde verstand en net
vermogen tot het trekken van logische
conclnates zoozeer benevelt ala een
overwinningaroea, gelijk de Entente'
volken thans doormaken. Overal doen
zich bedenkelgke verschijnselen voor.
Uit België bereiken ons uitingen van
zelf overschatting, die de grens van
het belaebelgke ralmachoots overschrij
den, in Frankrgk schreeuwt men zich
heesch dat do „Bocbas" moeten op
dokken, zonder dat men zieh eens
even afvraagt hoe dat wel mogelijk
zou zfin, terwijl ook elders een gebrek
aan lnricht wordt vertoond, dat angst
wekkend genoemd mag worden.
De volkspsyoho is oen eigenaardig
iets en men beeft daarop in de Enten-
teianden gedurende don oorlog stelsel
matig een zeer bijsonderen invloed
Uitgeoefend, waardoor een persoonlijk
en onafhankelijk, een vrfl en recht
vaardig oordeel aldaar thans tot de
hooge zeldzaamheden behoort. Het gif
der tendentlouse berichten en eenzü
dige of geheel valscho voorstellingen
heeft de volksziel zooseer doortrokken,
dat zQ thans eigenlijk niet geschikt
is voor den vrede. Zij heeft slechts
loeren haten en het ondervonden leed
Is niet omgezet ln een heilig streven
naar een menseheljjker samenleving,
doch in een ontembaar verlangen
naar wraak en een wreede begeerte
den ovoi wonnen vijand voor eeuwig
te vernietigen.
De leiders hebben niets onbeproefd
gelaten om deze stemming, die zjj
noodlg achtten ten einde den honger-
oorlog lang genoeg te knnnen rekken,
aan te wakkeren, hetgeen zóó goed
gelakt is, dat het thans niet mogelijk
sehtnt aan de eocmaal gewekte pu
blieke opinie een nieuwe wending te
geven en geen motieven van men-
sehelijkheld in staat zijn de massa
tot inkeer en tot besef van den waren
toestand te brengen.
Bi) de leiders zelf echter dringt
langzaam aan het begrip door, dat de
toekomst Iets anders van hen zal
eiiohen dan zjj zich aanvankelijk
hebben voorgesteld en wij schrijven
deze gunstige wendiDg voornamelijk
toe aan den persoonlijken invloed van
president Wilson, wiens komst naar
Europa wellicht eenmaal als een der
grootste historische feiten zal worden
geboekstaafd. Er is een groot versebll
tussehen Wil*ou en da politieke
leiders van Europa, die door hun
jarenlang gedrijf en gekonkel en
diplomatiek geknoei uit zieh zelf geen
kijk meer hebben op eea zuivere,
eenvoudige oplossing, gelijk Wilson
ze telkens, slechts geleld door zijn
menscbelfjk gevoel en ruim verstand,
aan de hand wast te doen. En Wilson
li er werkelijk in geslaagd door de
harde, verpolitiekte schaal, het ver
kwlkkend lieht van zijn idealisme te
zenden tot in de kern van het hart
van menig Europeeseh staatsman,
torwfjl zijn beginselen op den duur
ook voor do breedo lagen der Euro
peesohe volken hun ware beteekenls
zullen kragen. Voorlopig kunnen zij
dit nog niet vanwege de heerschende
overwinningsroes en de juichkreten,
wasamede WUion ll begroet, golden
minder zijn Ideaal dan zjn personi
ficatie van Amerika's hulp, die in den
oorlog den doorslag gaf en, naar men
hoopte, aan de te stellen eisohen de
noodlge kracht zou bjsetten.
Het ware lieht dat Wilson, do
meusohheid voor de toekomst wil
brengen is thans nog slechts doorge
drongen tot enkele leiders, die mis
schien nog niet bekeerd of overtuigd
ijjo, maar althans de noodsakelfikheld
iosleu bun politiek op Wilsoos least
te schoeien en hem stounen, s{J het
ook greotnndeelf uit zucht tot zelf
behoud.
Onder dese vriendan neemt Lloyd
Qeorge een eerste plaais in, gelijk bij
door zijn houding inzake het ontwerp
voor den Volkerenbond duidelijk heelt
getoond. Ook op het gebied der alge;
meene ontwapening zjn de opvattin
gen van Lloyd George blikbaar zeer
geavanoeerd en men kan zulks van
een Eogelseh staatsman, waar bet de
landmacht betreft, ook gereeder ver,
wachten dan van een Clemenceau.
Deze en mót hem het Frauiehe volk
zjjo nog lang niet geruit omtrent
Dultsehe revanche droomenóin zouden
er weinig voor voelen wanneer hun
weerbaarheid door afschaffing van
den dienstplicht werd gefenlkt.
Daarom Is Lloyd George langs een
omweg op z{n doel afgegaan en heeft,
onder toajuichhg vau de Franscben,
Dultsehiaads ontwapening geetBcht
want als zoodanig mag men den eisoh
wel beschoawen, volgens welke bet
Daitseho leger tot 100090 man sou
worden teruggebracht en Duitsehland
het vrij wllligorssteUel wordt opgelegd
terwijl de juichende Fransehen
niet begrepen, dat zij door het aan
nemen van dit voorstel ook het vonnis
over hun eigen strijdmacht velden.
Inderdaad is dit eehter het geval,
want Lloyd George's denkbeeld li
niet zoo zeer tegen Duitsehland
waar h{| wslDig oppositie zal vinden
als wel tegen óe conscriptie in het
algemeen gericht en das, langs een
omweg, tegen het thans meest te
vreezea Fransche mllitairisme.
Lloyd George heeft door deze ma-
noanvre Wilson een grooten dienst
bewezen en thans heeft ook Lansing,
de Amerikaansene minister van bui
tsnlandsche zaken, getracht zulks te
doen ln een te Parijs uitgesproken
rede, waarin hij den Fransehen veel
lof en liefelijks toezwaaide maar
tevens poogde hen langs een omweg
te winnen voor da door Engeland en
Amerika voorgestane politiek tegen,
over Duitsehland.
Bp aleld daarbij wel rekening met
de stemming van het volk en deed
geen loos beroep op afwezige gevoe
lens van reeht en menacheljjkheld,
doch speculeerde, en vermoedelijk
niet zonder succes, op het grove
eigenbelang, toen hij de noodzakelijk'
held bepleitte om Duitsehland van
voedsel te voorzien.
,Ons medeleden met Daltsckland,
zelds hij, ls opgedroogd' en Dultseh
land most lilden voor wat het heeft
gedaan, bet heeft het loon voor zQn
misdaad en do straf voor zijn envel
Maar thans is het groote oorloge-
werktnig van Pruisen vtrbrflzeld en
bedreigt ons een nieuwe brand
het Bolsjewisme, Gevoelens van wraak
en haat mogen ons niet beletten dese
vlammen te statten. Wij moeten
trachten ln Duitsehland een normale,
sQ het verzwakte sociale orde te her
stellen an wel door voedsel en vrede.
Hat ls niet uit medelijnen met het
Duiteahe volft, dat dit zonder utt
stel moet geschieden, maar omdat wij,
de overwinnaars in dezen oorlog, de
ergete lijden zullen zijn Indien het
«iet gebeurt.'
Hier heeft men biykbanr hot eenlgs
motief, dat in staat is een volk in de
overwinningsroes ta beletten van
louter vreugde in een afgrond te
springen. Geen beroep op wijsheid,
op billijkheid en grootmoedigheid zou
baten, wasr eon treffend beroep op
het eigenbelang voldoende ls.
Wilson staat te boog om langs zulke
omwegen tot zijn doel te komen
hü beschikt eehter over handige
helpers, die het politieke vak kennen
en niet tegen een kunstgreep opzien
Voor den niet al te kortziehtlgen
waarnemer is hst wel belangwekkend
zulke toeren te zien verrichten, ten-
elndo de massa ln 't gewenBchte spoor
te leiden, al voelt men er zjn achting
voor het menschdom in 't algemeen
niet door stijgen.
Voedsel voor Duitsehland.
De sot-respondent van de Times te
P&r{j> verneemt, dat de geassocieerde
mogendheden zich te Brussel by mon
de van admiraal Wemyss bereid zul
len verklaren tot 1 September Dnltseh-
land. maandelijks 300,000 ton meelkost
en 70,000 ton vet te leveren. De Dolt
sehs koopvaardijvloot zal aan de ge
associeerden worden overgedragen
zonder dat daarmee over haar toe
komstige bestemming iets wordt
beslist. Ze zal onder geassocieerd
toezicht varen, terwijl in de commissie
der geassocieerden één Duitseher
zitting krpet.
Boeken en Tijdschriften.
Eéa weg, één doel, door B. 0.
Sllggere. Uiig. Oosterbaan
Le Cointre te Goes.
De heer B. C. Sllggers, redaetenr
van .De Zeeuw,'pleit in een brochure
vau bovenstaanden naam voor da
hareeciging van de anti revolutionaire
en ChrlstelUk'Hlitorisehe partjjeo en
doet zulks op bescheiden wflze, waarbij
h§ veel plaats inruimt aan uitlogen
van verschillende fechtsche vóór
mannen.
De sehrtjver heeft zieh blijkbaar
geroepen gevoeld tot een verzoening
op te wekken na betgeen hier ln Janl
11. door jhr. de Savornin Lobman in
een rede is gezegd en waarbg deze
jnlst tot de conclusie kwam dat her-
eenlglng niet gewen seht is. Later
heeft de auteur in de revolutionaire
gebeurtenissen ln binnen- en buiten
land nog meer reden gezien om mat
klem aan te dringen op een on ge'
broken reehtsch front tegen het
dreigend gevaar.
Hoewel aan dit werkje veel zorg is
besteed en de schrijver niet zonder
tact beproeft de bestaande en ge
waande verschillen te overbruggen,
wordt er oi. op da kwestie niet diep
genoeg ingegaan om den lezer te
overtuigen, dat de bestaande scheiding
slechts een persoonlijke en geen prin
cipieels zon zijn.
Mét den chr. hist. mr. J. Sehokklng,
die evenals de a r. oud minister Coljn
een kort voorbe icht schreef, geloovan
wij, dat de verschillen tussehen belde
rechtsche partijen meerdere en nog
van anderen aard zijn dan ln deze
brochure uitkomt.
Maar de heer Sliggers erkent ook
slechte een eonvondlg en onvolkomen
pleidooi te honden, dat niet anders
wil wezen dan een .schier pretentie
loos woord-uit-het-hart".
Eenige pretentie is er dus wel asn-
wesig maar toch zeker niet de
pretentie, hst verlossend woord te
hebben gesproken. Daartoe is het o.i.
te oppervlakkig en verraadt het te
duidal(jk de bedoeling, om door weg.
doezellng vau het kenmerkend ver
schil in geestesgesteldheid, tussehen
a.-r. en chr.-hlst., voor rechts mant
te slaan uit de thans heerschende
zenuwaehtigha d, verwekt door da
.geestelijke boosheid ln de Ineht'.
Iotusseben kan het boekje stof tot
nadenken geven, ook in het liberale
kamp.
Stadsnieuws
De bktezkems van den Godsdienst.
Zeer vele belangstellenden hadden
gisteravond gehoor gegeven aan den
oproep om ln de Sociëteit V O V. den
heer dr. J. P. Cannegieter uit Middel
burg te hooren spreken over ,Do
beteekenls van den godsdienst voor
den menseh en de maatschappij*.
Da heer Van Ballegoffen de Jong
wees ln zijn openingswoord op het
gemis aan vrfizianlg godsdienstig leven
te dezer stede- en dead mededesllng
van de alhier gekoesterde pLnnen tot
het honden van oen catechisatie onder
leiding van dr Cannegieter, waarvoor
zieh reeds zeer veel leerlingen hebben
opgegeven. Om de oaders en anderen
ln de gelegenheid te stellen met dr.
Cannegieter kennis te maken, was
deze avond belegd, mede met bet nog
minder vast omlijnde doel hier, bij
voldoends belangstelling een afdesllng
van den Nedarl. Protestantenbond te
vormen
Hierna was het woord azn dr.
Cannegieter, die zQn door allen met
geluidlooze aandacht gevolgde toe
spraak begon, met er op te wijzen,
dat het godsdienstig leven van een
msnseh nooit bulten zijn elgon leven
mag staan.
Spr. wil zjjn onderwerp daarom
intiem behandelen en niet in cathe-
dertermoD, maar huiselijk achter een
tafeltje gezeten.
Er zijn veel meuachen die meenen,
dat godsdienst en wetenschap tegen-
deelen zijn, waartsgenoyer spr. stelling
wil nemen, door er op te wjjzeo, dat
ln de wiskunde bestaat het bewjs uit
het ongeremde.
Zoo is ook te bewflzen dat de
godsdienst beteekenls heeft voor den
enkelingen voor de maatschappij, door
te bedenken wat zonder godsdienst
zou worden gemist. Menseh en maat
sehappjj zouden dan iets ontberen. Zoo
velen spijt bet, niet te kunnen ge
looeea en bij sterfgevallen doet zich
dikwijl» een jaloeaie voor, jegens de
godsdienstige mensehen.
Spr. wil er tegen waarschuwen dat
een geestelfik levend, denkend menseh
voetstoots het geloof zon omhelzen,
enkel om het te hebben. Slechts
wanneer men van de waarheid over-
tnigd is, ban bet geloof stenn geven.
Een denkend menseh kan zlchniot
in den blinde aan den godsdienst
overgeven. Bjj heeft zich af te vragen
of da godsdienst iets ls wat tvaar is.
De meeste rnzles werden veroorzaakt
door misverstand, ook ten aansien
van den godsdienst, evenzeer in den
kring van vrijzinnige mensehen.
Wij zijn als menseh niet onafhanke
lijk en kannen ooi niet ontdoen van
den invloed van opvoeding, omgeving,
tfld. enz.
Ook wat den godsdienst betreft, zijn
thans nog vele ldseén nit het verleden
van kracht. Zoo denkt men bij het
begrip godsdienst dadelijk aan de
kerk, door de eeuwenoude samenhang
dezer twee ln de Chr. wereld.
In dezen tijd, die snakt naar gees
telilk leven en religie, komt het
buitenkerkelijk godsdienstig leven tot
uiting, ln velerlei vorm. als gods
dienstig socialisme, theosofie, ens. Dit
toeken des tfids is eehter nog niet
sterk.
Spr. ontkent dat godsdienstig leven
afh&nkelgk ls van een kerk. Met den
val van de kerk zal de Godsdienst
niet vallen en het zou wel eens kunnen
«Ja, dat de Kerk zal moeten vallen,
zal qo Godsdienst geboren worden.
Dit is reeds door Amon, Jesaja en
andere profeten verkondigd. Ook Jezns
maakte teberp onderscheid tussehen
de kerkelijke instellingen en het
vroome naar God dorstende hart.
Dit is ook de oorsprong van hef
protestantisme, toen hef legen het
Katholicisme in verzet kwam en geen
ding wilde tussehen God en den
menseh. Hot vrijzinnig protestantisme
komt nit dezelfde kracht op tegen het
ortodox protestantisme.
Spr. wees vervolgens op het mis
verstand, dat godsdienst zou afhangen
van een leer of stelsel.
Door zieh van een leer af ie keeren,
hoeft men den Godidlenii niet over
boord ta werpen.
Het aanvaarden van een dogma is
heel iets anders, dan de ontroering te
beleven die aan het dogma is vooraf
gegaan.
Op treffende wfjze schetste spr. hoe
de godsdienst komt dour ontroerlDg
eerst daarna gaat men zich reken
schap geven en komt h t opstellen
van een leer-Jezus heeft geen leer en
geen vermoeiende bescfiouwlegen ge
geven. Hfj beeft alleen a(|n ontroering
genlt. Na hem z{n de theologen go
komen en se hebben het e.-ns bekeken
en uiteengerafeld. Ze ïfia gaan kib
belen over de leer en men meende,
dat wat men ervan daeht, het wosen-
lgk godsdienstige was.
Alle geestelijk leven bestaat alleen
ala Inhoud van een mensebeiyke per
soonlijkheid. Ieders godsdienstig le
ven ls zijn geheim. Men moet het
boek niet lezen om het boek, maar
om den mensen, die het geschreven
heeft.
Dit ls de fout van het Christendom
geweest, dat men het boek, den Bjj bel,
op zich zelf beschouwd beeft, en de
letter voor den geest heeft gesteld.
Spr. ging na hoe een menseh tot
het versebgnssl godsdienst kan komen,
wat voor een kind even noodlg ls als
alles wat het moet leeren, daar het
verschijnsel godsdienst nu eenmaal
bestaat. Uit een boek is het niet te
Isorsn,- maar alleen door het kind iu
aanraking te brengen met een gods
dienstig menseh. Dese kan geen gods
dienst geven, maar de kinderen kun
nen het leeren afkijken.
Spr. noemde zichzelf een godsdien
stig menseh, doch wees er daarbij
dadeltlk op, dat men zulks niet altfid
is, evenmin als men alt{jd denkt aan
den dood, hoezeer deze ook een plaats
heelt ln ons leven.
Op de Catechisatie zou spr. zijn
godsdienstig leven ln zijn natuurlijk
heid willen laten zien. In dezen t(|d
ls meer dan ooit natuurlijk leven van
de meniehelQke ziel noodlg, waardoor
hst godsdienstig leven vanzelf zon
opbloeien. Mot nadruk wees spr. er
nogmaals op dat hj bet niet over kerk
of leer, maar over godadtenst zelf
heeft. Qodidienet ie beeef hebben van
een andere wereld dan de sintutgelyk
waarneembare.
Spr. ging na hoe het onde supra-
naturalisme zieh dit heeft voorgesteld,
waarbQ God en menseh twee zijn,
waarvan de laatste als knecht doet
wat da Heer wil, omdat het moet
Ook het wonder maakt van deze op
vatting deel nit, ofschoon men er toch
ook voor terugdeinsde, bljkens het
geen geschreven staat van de wonde
ren door Eliza verricht.
In deze nataurlijke wereld zelf laat
zich do goddelijke wereld gelden.
Onze menschelgkheld bestaat nit
goddelijk leven.
Ons zinnelijke leven, de natuur, is
geesteeopenbaring. Dit aanvaardt de
godsdienstige. Godsdienst die niet
persoonlijk ls, is geen godsdienst, maar
surrogaat of minder dan dat. Gods
dienst moet worden beleefd, ook door
de kinderen, die geen leer te leeren
hebben uit vragenboek) es.
De godsdienstige figuren uit den
BB bel moeten voorde kinderen leven,
tot zjj zelf de vreugde, de kracht en
de troost van dan godsdienst ervaren,
misschien diroet, misschien na 50 jaar.
Men zal niet straffeloos in aanraking
komen met een godsdienstig menseh.
Wie geen godsdienst hooft, mist
het besef, dat in alles een plan ligt
verborgen.
Ook de maatschappij zou zonder
godsdienst dit besef missen.
De maatschappij zon zonder gods-
dienst haar stuur missen en zonder
norm zijn, zonder plan en zonder
doel. De vrghaid zou ontaarden in
ongebondenheid, waarbij ieder zich
op zich zelf Btelt en den strijd om
het bestaan voert ten koste van do
anderen.
Qodedienet it eenheidsbetef, beeej van
eenheid met al wat leeft.
ADVEBTENTIËN
van 1—5 regels 75 cent, elke
regel meer 15 cent.
Driemaal plaatsing wordt tweemaal
berekend.
Familie berichten 1—10 regels f 1,50
Tijdelijke toeslag 20 o
Bewijsnummers 5 cent.
AdvertentiSn worden aangenomen
tot 12 uur voormiddag».
Spr. stond uitvoerig stil bij de
opvatting van eenheid en veelheid.
Wie leeft voor den ander en zieh
zelf, heeft besef van de eenheid en
kent de liefde, die alles vereenigt.
Het begrip apart bestaat niet.
Op treffende wijze gaf spr. een Uit
legging .van het bekende scheppings
verhaal.
Oodcdiemt ie beeef van de oneindige
waarde van elke mentchelijke ziel en
van alle leven.
Wat de wereld ie kan men zien
aan den menseh, in wlen het leven
tot zUn volste ontplooiing komt en
de Goddelijke geest zich bet meest
openbaart.
Het menichenleven, ln onzen cngaei-
telijken (fid by mlllioenen geofferd,
is van oneindige waarde.
Na op dese wijze en door tal van
aangrijpende voorbeelden en in ver
voering voorgedragen uitweidingen
zijn opvatting van de beteekenls van
don Godsdienst duidelgk te hebben
gemaakt, kwam dr. Cannegieter ten
slotte te spreken over de hier be
staande eateehisatieplannen, waarna
hfj zjjn sehoone en boeiende rede
op waardige wijze besloot.
De heer Van Batlegoijen de Jong
was zeer zeker aller tolk toen hij den
spr. z{jn dank uitte en de overtuiging
uitsprak dat door diens woorden by
menigeen een snaar getrild sou heb
ben, van welker bezit men zieh
tevoren niet bewnst was.
Hfl was overtuigd, dit velen ver
langend zullen syn hun kinderen aan
het godsdlenstonderwys van dr. Canne
gieter te laten deelnemen en bracht
ten slotte de aanwezigen dank voor
de betoonde belangstelling.
Van da gelegenheid voor ouders
om nader met dr. Cannegieter in
eantaet te komen, werd druk gebruik
gemaakt.
Wfi hopen, en zeker velen met ons,
dat ook voor do onderen van dagen
de gelegenheid te Goes geschapen zal
worden, veel, en liefst heel veel met
dr. Cannegieter in aanraking te komen.
Moge de gisteren betoonde belang',
stelling en ontvangen vertroosting
daartoe leiden.
ZoNDA<3SLOITINa APOTHEKEN.
Zondag a.s. zal de apotheek van
den heer Van Kalmthout voor het
publiek s$n opengesteld.
l'rovincie-nieuws.
Niaee. Woensdagavond trad ln de
stampvolle kerk alhier het zangkoor
van da Weesinriehtlng te Neerbosck
op onder directie van den heer Sneep.
De liederen werden znlver gezongen
en maakten indruk.Doorden predikant
directeur Ds. J. Sehry ver, werd ln de
twee pauzen op pakkende wyze
allerlei interessante bij iondorheden
verteld van het groote Weezendorp.
Wisaankerka. Als curiositeit diene,
dat den beer M. J. van Hee, die dezer
dagen den ouderdom van 76 jaar
bereikte, een biljet toegezonden werd,
dat by by evcntneele 2e mobilisatie
zieh aan moest malden in het Wiel-
ryders Depót, Gouda.
Evenals op zoovele andere pisst
een is er gisteren een goedgeslaagde
demonstratie in het hotel „de Kroon"
gegeven met de zoozeer bekende
aVulcns-briketten". Goede wfin behoeft
geen krans, zoo ook hier. Jammer
dat er geen bekendheid aan gegeven
was, anders ware de opkomst van
liefhebbers meer geweest.
Ingezonden stukken.
VRIJWILLIGE LANDSTORM.
Na de tyd van aangename bnlten-
oefenlngen weder aanbreekt, vooral
de schietoefeningen, wil ik nog eens
alle jongelieden van 17 jaar en daar
boven, die in de toekomst toch de
soldatenrok znllen moeten dragen,
aanmoedigen hiervan gebruik te ma
ken, en verzoekt ondergeteekende
daarby steun van de ouders eu ook
door patroons, werkgevers enz.er
kan van de laatstgenoemden een stille
kracht uitgaan, door hun personeel
er op te wijzen wat het weerbaar
maken thans beteekent, voor de
onderen is de Burgerwacht hun plaats.
Immers voor do patroon is het een
geruststelling, 'dat zjjn personeel met
zulk een gevoel is bezield, en voor
de iaatsteo is het hun plicht om zieh
beschikbaar te stellen ter bescherming
van de zaak waar ze hun bestaan
vinden, en bedenk toch, dat eenheid
en organisatie kraoht geeft, met ter
zyde stelling van partyen, kleuren,
persoonlijke wentchen en gevoellghe.
den. Eén doel en waakt ter bescher
ming van huls en haard, dus allen
weerbaar.
Gelegenheid tot aanmelden voor de
L S. M bestaat voor Goes en omstre
ken bjj den Commandant van de
Afdeellng te Goes.