Dinsdag 18 Februari 1919,
f068 jaargang.
N°. 21.
ABONNEMENT
Pi'Ss per kw&rts&I, in Gots f J,25
buiten Goes f 5,40.
AfzonderiSka nommers 5 cent.
Varaebgat: Maandag-, Woansdsg-
en Vrijdagavond.
(IOESOHE
Uitgave Naanti. Venn. „Goesebe Courant".
COURANT
OLrecteurj: 9. W, Yan'BaiUdveld.
Belgisch annexionisme.
In het laatst van 1918 ontstond in
België een beweging tegen ons land,
die bedenkelijke afmetingen aannam.
Door verschillende berichten in de daar
verschijnende bladen over onneutrale
handelingen onzer regeering ontstond
onder de bevolking een stemming, die
het voor Hollanders gevaarlijk ma'akie,
daar te komen. De bedoeling van deze
kunstmatig gewekte animositeit werd
spoedig duidelijk door de daarmee ge
paard gaande eischen betreffende afstand
van Limburg en Zeeuwsch-Vlaand eren.
Zooals wij toon reeds schreven, is een
zoodanige perscampagne te beschouwen
als de diplomatieke patrouilledienst.
Wanneer de bedoeling daarvan niet
alleen is geweest om de Belgische be
volking vertrouwd te maken met deze
onrechtmatige eischen, maar tevens de
resonuans te hooren, die uit Holland
zou klinken, dan moest de verontwaar
diging, waarmee deze plannen werdcu
begroet en de betuigingen van onaf
hankelijkheid uitde begeerde landstreken
het der Belgische diplomatie wel
duidelijk hebben gemaakt, dat zij tegen
over dergelijke verlangens bij het
Nederlandsche volk en haar regeering
geen tegemoetkomende houding kon
verwachten.
De roes der overwinning schijnt het
rechtsbegrip der Belgische regeering
echter zoodauig te hebben beneveld,
dat zij des ondanks van deze annexatie
plannen niet wil afzien.
Ofschoon in December door verschil
lende bladen is verzekerd, dat deze
eischen slechts werden gesteld dcor
enkele onverantwoordelijke journalisten
en ofschooD door Camille Huvsmans in
de socialistische Volksgazet werd ver-
zekerd, dat noch v. d. Velde, noch
Hymans, de minister van Buiten],
zaken er aan dacht, Nederl, grondgebied
te annexecren, is nu, volgens de be
richten, die wij in het vorig nummer
reeds vermeldden, door dieuzelfden
Hymans, bij den „Raad van Tien" te
Parijs, een voorstel ingediend, dat in
meer of min concreten vorm, de door
hem ontstreden plannen, bij dien Raad
aanhangig maakt.
Deze berichten zijn niet officieel.
Baar de zoo fel bestreden geheime
diplomatie op de vredesconferentie weer
in eere is hersteld, komen, behalve het
dagelijksch communique, dat slechts
bevat, wat men kwijt wil wezen, slechts
de door correspondenten der bladen
opgevangen mededeelingen tot ons.
De algemeene besprekingen, die in
de bladen der ententelanden aan dit
onderwerp worden gewijd, zonder dat
de strekking daarvan in twijfel wordt
getrokken, wettigen de opvatting, dat
we hier maar niet met een ongerijmde,
of overdreven voorstelling te doen
hebben.
Ook onze regeering schijnt van den
ernst van deze berichten doordrongen.
Ofschoon haar langs officiëelen weg van
de begeerlijkheid der Zuider buren niets
bekend is (wat aan de zaak nog een
achterbaksch cachet geeft), zijn ook haar,
zooals de minister van buitenlandsche
zaken in de Tweede Kamer verk'aarde,
de dagbladberichten niet ontgaan en
heeft zij zich in verband daarmee tot
het Parijsche congres gewend. Als
antwoord daarop is de verzekering ge
geven, dat geen vraagstukken of onder
werpen zouden worden behandeld,
welke Nederland betreffen, zonder dat
dit land tot de beraadslagingen zou
worden toegelaten, De minister ver
zekerde verder dat hij vast vertrouwt,
dat geen beslissingen zullen worden
genomen, die inbreuk zouden maken
op de vaststaande rechten van den
staat of zouden indruischen tegen de
uitgesproken gevoelens van aanhanke
lijkheid en saamhoorigheid der bevolking
van eenig gebied van het rijk. -De
regeering acht het nauwelijks noodig te
verklaren dat zij, hoezeer ook bezield
door den wensch goede betrekkingen
van nabuurechap te bevorderen, tegen
over eischen, die op gebiedsafstand van
welken aard ook mochten gericht zijn,
met den meesten nadruk en beslist af
wijzend zou moeten optredeu. Overigens
beschikt de Regeering nog niet over
zoodanige gegevens, dat zij in staat is
het optreden der Belgische regeering
en de daardoor geschapen verhouding
met nauwkeurigheid te beoordeelen.
Onder deze omstandigheden behoudt
de Regeering zich in deze ernstige
aangelegenheid hare houding tegenover
de Belgische regeering voor.
Wij vinden het zeer betreurenswaar
dig, dat de Belgische regeering in deze
niet meer open kaart speelt. Hulds-
betoogingen aan het vorstelijk paar en
sympathiebetuigingen door de regee
ringen aan elkaar, zouden doen veron
derstellen, dat men tegenover dit
vriendschappelijk gezinde land, waarvan
het reeds zoo doorslaande bewijzen
heeft gegeven, geen bedoelingen heeft
waarvoor men niet durft uit te komen,
til elk geval hadden we het recht te
verwachten, dat de Belgische regeering
zich in de eerste plaats zou wenden
tot die bevriende natie, met een ver
zoek om hare wenschen en verlangen
aan een bespreking te onderwerpen.
Wanneer zij zich echter buiten ons om
wendt tot de Parijsche conferentie,
dan blijkt daaruit, dat haar bedoclin
gen uiet zuiver zijn, en dat zij van
een openhartige bespreking daarvan
niet veel heil voorziet. Bij den „Raad
vau Tien" znllen de belangen van den
bondgenoot allicht zwaarder wegen dan
die van een neutralen slaat als Neder
land. Toch gelooven we, dat de Bel
gische politici zich zullen verrekenen,
wanneer zij meeue», dat dit lichaam,
waarop zoo zware zedelijke verplichtin
gen rusten, zich zoover zal vergeten,
dat het een der eerste beginselen van den
toekomstige» volkenbond zal verlorene*
nen. liet zelfbcstemmingsrecht der
bevolking, dat met zooveel woorden is
gehuldigd, zou men geweld moeten
aandoen, wanneer Zeeuwsch-Vlaanderen
en Limburg werden afgescheiden van
Nederland. De protesten, die daartegen
zijn losgekomen, hebben voldoende ge
toond aan welke zijde men de grens
lijn wil trekken, en de Parijsche cou-
fèrentie zal dat feit niet kunnen ot
willen uegeeren.
Desniettemin blijft het. een betreu
renswaardig feit, dat de goede ver
standhouding tusschen Nederland en
België hierdoor ernstig is geschaad.
Nederland heeft zich gedurende den
oorlog als een goede buur gedragen
en datzelfde kan nu niet meer van
België worden gezegd. E'
Buitenland.
De Volkenbond.
Db commissie voorden Volkenbond
ls reeds tot overeenstemming gekomen
omtrent de grondwet, waarop dit
Heuwo institnat sal moeten rosten.
Wileou heeft het stnk In do laatste
sitting der Vredesconferentie, die hg
voor sün vertrek naar Amerika bg-
woonde, voorgelezen en uitvoerig toe
gelicht, waarbg lij o.s. deed uitkomen
dat de ontwerper» hun hoop voor-
namelïk hebben ge»teld op de moreels
macht der openbare manning van de
wet eld op de reinigende, lichtende,
dwingende invloeden der openbaar
heid. Eerst indien de morcsle macht
niet voldoende 1», sal, al» laatste toe
vlucht, de fysieke maeht der wereld
optreden.
Wilson betreurde, dat In het ont-.
werp clot ii vooralen in een kern van
eer- internationale strijdmacht, wat
echter de gedachte van de souvereit
cltciï der nRtle» raakt en daarom
thaua dok achterwege bleef. HU wee»
erop- dat rie arbeidende klaise ia de
gehecle wereld op den voorgrond
treedt, waarmede rekening ls gebon
den Spr. verweet Dulteohland dat het,
blijkens onthullingen, In tgn koloniën
hutnelooïa mensehan had uitgeroeid
en uitgebuit, wat voortaan oadar het
mandrrtenetelMl niet mogelijk zou z5n.
Wilson eindigde met te zeggen, dat
de volken, die elkaar mat achterdocht
beschouwden, nu als vrienden en
kameraden in één gezin kunnen sa-
menie veu sn dit ook wenschen te
doen. Het moera. van w&ntronwen
en knlperU 1» opgernlmdWij zijn
broeders on hebben ean gemeen-
schftppöïöfc dool.
Na Wilson spïakon Cecil en Bmbos
tact groote ingenomenheid en veel
vertrouwen over den ontworpen Vol
kenbond. Orlando om»chreef dezen
als e-:n Charter de» Leven», geboren
In smarten en uit da sleltogtng van
ontelbare dooden.
Wil «even bier, kort «aamgevat, het
stuk van wareldhistorliche beteekeiiii
W°De beginselen, door de sioh aeu te
luiten mogendheden te aanvaarden,
«Bn de volgende: onderlinge .amen-
werking tot waarborg van vrsda en
ciligheld, zonder tot oorlog *ln toe
vlucht te ühmen i openhjrtlge. rechV
vaardige en eervolle betrekkingen
tussohen de volkenhet iateruatlonaa
recht bepaalt de gedrag«lUn der
Ingezonden Mededeeiing.
Het Asthmapoeaef van Apotheker Boom geeft b§ inademing direct ver
lichting b(j Althuiu en daarnit voortkomende Borstbenauwdhold et' Borst-
beklemming. Verkrijgbaar in de meeste Apothekon en Oroglstvsinkola pronte
gesloten dooien A f 1,25 en te Goes b| GEBRa. MULDER.
regeariBgenrechtvaardigheid en eer-
blsdiging van verdragen.
n ™r8chJ">,Ed6 artikelen behelzen
in hoofdzaak hst volgende
Art. 1 Er 1» een lichaam van ge
delegeerden, een permanente uitvoe
rende raad en een permanent inter
nationaal «eeratariaat.
Art. 2. Vergaderingen van gede.
legeerden worden op bepaald» tBden
en zoo noodig tussehemijds, gehouden.
Elxa partj heeft 1 item en niet meer
dan 8 vertegenwoordiger».
Art. 3. In den uitvoerenden raad
nemen sitting de Vereen. Staten,
Eageland, Frankrijk, Italië en Japan
benevens 4 andere staten, door do
gedelegeerden te kiezen.
Ds uitvoerende raad vergadert wan
neer het noodig ia en mlmtens één
maal per jaar. Elke mogendheid wordt
b| de behandeling van een haar
ogzoader betrsffendpuat ultgenocdigd.
®rt- Verdere aangelegenheden
betreffende werkwjze, werden door
de college» self bfl meerderheid van
stemmes geregeld. Wilson sal de
eerste bijeenkomst uitschrijven.
Art. 5. Aan het hoofd vaa het
permanent secretariaat etaat een sec-
rstar is geseraal, door den uitvoerenden
raad te kiezen. Secr.-Generaal benoemd
de ovorigc leden van secretariaat.
De kotten van «ecrotarlaat worden
geiamenljk gedragen, verdeeld over
eenkomstig de kosten voor ds al gom.
Post>Unie. s
Art. 6. Gedelegeerden genieten
oaichendbaarheid van diplomatieke
vertegenwoordiger». Gebouwen, ambtei
naren ons. genieten voorrecht van
exterritorialiteit.
Art 7. Voor toelating van andere
staten dan In het protocol genoemd,
ii Biinisem fc geaderde der ileiamea
noodig:. Toelating ia beperkt tot staten
mes volledig zelfbestuur, zelfbastu-
rende gebieden en koloniën inbegrepen.
Sssn ttaet zal tot den volkenbond
worden toegelaten, tensö hg in staat is
.effectieve waarborgen te geven van zijn
oprechte voornemen om zUn internati
onale verplichtingen na te leven en
tenzQ h'J zich lal schikken naar zoo
danige beginselen al» door den Volken
bond inden worden vastgesteld, wat
zfjn maritieme en militaire strijd
krachten ei wapeningen aangaat.
Art. 8, Vermindering van bsirspel
nlng tot laagste peil, dat ie overeen
te brengen met nationale veiligheid
en «vent. gemeenschappelijke actie.
Hierbö worden geogrsfl-.che ligging
en omstandigheden van lederen staat
in acht genomen,
Ds uitvoerends raad bepaalt welke
wapening redelijk en billijk ia en zal
onderzoeken hoe de bezwaren van
munitieaaamaak door particulieren
ta ondervangen zgn. Geen onderlinge
geheimhouding omtrent oorlogilcda-
itrie, bewapening, militaire ea mari
tieme programma'».
Art. 9. Instelling eener permanente
commissie voor contrële op in art. 8
genoemde kweatie».
Art. 10. Verplichting tot onder
linge bescherming tegen bultenland-
«cho aanvallen.
Art. 11. R'ke oorlog of oorlog»-
bedreiging gaat den Volkenbond: aan,
walk© ïleh h©t recht voorbehoudt iot
elke actie die in het belang van den
wereld vrods wordt geacht. Elke con-
tractesrende partij heef: hst recht alle
omstandigheden betreffende een be
dreigde Internationale vontandhon
ding, onder de aandaoht te brengen
van gedelegeerden of uitvoerenden
raad.
Art, 12. B(j voorkomend onderling
geschil, dat niet kan worden beileebt
door gewone diplomatie, sal In geen
geval tot oorlog worden overgegaan,
zonder van tevoren de kwestie aan
den uitvoerenden Raad te hebben
voorgelegd tot het vollen van een
Boheldirechterljko uitipraak of tot het
doen van een onderzoek. Daarna zal
3 «naacdon wordon gewacht en ook
dan niet tot oorlog worden overge
gaan tegen een lid van dan bond, dat
zich aan de uitipraak of hot advies
van den Raad houdt. Het advies van
den Uitv. Raad zal afkomen binnen
ze» maasden nadat hot gaval ii
voorgelegd.
Art. 13. Geschillen en moeiigkhe-
den worden zoo noodig aan een hof
van arbitrage onderworpen, welker
uitipraken te goeder trouw sullen
worden nagekomen, op itraffc van
door den Uitv. Raad te bepalen maat
regelen.
Art. 14. Ioitelltng van een perma>
tent hof van iuternatlonale (nititie.
Art. 15. Wordt een gcichll niet
aan arbitrage onderworp dan komt
het voor d»*s Uitv. Raad. EfV; dar
betrokken partijen verschaft de-
lecretaris-generaal inlichtingen, die
onmlddellUk gepubliceerd kun*: on
worden.
Wordt het geicbil b^gelegd, dan
geschiedt hiervan uitvoerige publicatie.
Wordt het geschil niet bfteelegd,
dan publiceert de Uttv. Raad zijn ad leg
tot bgiegging van het geschil.
Wordt dit advies, met uitzondering
van betrokken partUen, eene'ammlg
j goedgekeurd, daa zal geen oorlo
worden gevoerd met eenige pattij,
dis initemt met hot advies on zoo
eenige partg zich er r-ict bffneerl t,
zal de Raad ma-.tregalen voorstellen
om het advies te doen opvolgen.
Komt er geen algemeen goedge
keurd rapport tot stand, dsa publil
ceeren meerderheid en mind; held
hun opvatting. In teder geval krs hot
geschil naar hst callage van gedele
geerden wordon verwezen.
Art. 16. Mocht een dev' contrac.
toerende partijen de verplichting®»
krachten» artikel 11 overtreden of uiat
nakomen, dan zal sij ipso facto geacht
worden een oorlogsdaad ta hebben
begaan tegen -silo andera loden va
den bond, dia haar d;,n oomlddeligk
znllan afsnijden van alle hand-is
of financieel» betrekkingen, trrwpl
ook alle financieel, commercieel en
persoonlijk verkeer tuisohen de onder
danen van den staat, die sjn ver
plichtingen niet is nagekomen pp de
onderdanen ven eiken anderen staat,
lietsij lid van den bond of niet, zal
worden bel6t.
De Uitv. Raad beslist hoeveel strijd
krachten elk der leden moet leveren.
De taaeEwerkepde leden zullen
elkaar bU deze fittsnelesle en cco -'j-
mischa maatregelen steunen ca door
tocht vsrlsenea aan de st.-gdkraohto»,
die samenwerken voor h uor-n
biadigea van de verplichtingen van
den bond.
Art. 17. Bij geschil tuischon een
lid en een niet lid of tn-.schen t.Iot-
laden woröea do betrokken etsten
uitgenoodigd de verplichtingen van
den bond ten behoeve van hun ge
schil te aanvaarden.
Wordt deze nltnoodiglng niet aan
genomen en soa een lid gedwongen
worden tot overtredlcg van art. 12,
dan suilen da voorschriften var ut.
16 worden toegepast tegen bet be
trokken niet lid.
Weigeren twee nlst leden do utt-
noodlging, dan kan de Uitv. R a l
voorstellen doen, welke vijandelijk
heden zullen voorkomen en tot beslech
ting van het geschil zullen lalden-
Art. 18. Da boad haaft hst toszlcat
op handel In wsprne en munitie.
Art, 19. Regeling dor Koloniale
kwestie, volgen» het mandaten -Seleel,
waarbU do bond da voogdU varlecat
aan ontwikkelde uatiss, die alt hoofde
van hun hulpmiddelen, ervaring en
aardrijkskundige ligging ds jrant-
wooröi-jg hst best op zich kunnen
nemen.
Hot karakter van het mandaat ver
schilt naarmate hst stadium van ont
wikkeling der inboorlingen. Ia iedrr
geval is de mandataris gebonden aan
voorwaarden, die de vrUhuld van gewe
ten en godsdienst sullen waarborgen
alsmede de handhaving van de open
bare orde en hst moresl, bat verbod
van misbruiken als de slaver hand
do handel in wapenen en sterken
drank eu het verhinderen van de
iorlohtlBg van verdedigt-- gswerken,
militaire steunpunten, enz. Er zal
goigks gelagenheid voor verkee- en
handel zUn van alle leden van hét
verbond.
De mandaat-mogendhedsu moeten
elk jaar aan een mandatoire comm: sie
van den bond verelag uitbrengen over
het gebied, dat aan haar hoeda is
toevertrouwd,
Art. 20. Stichting van een permanent
arbeidsbureau ter verkrijging en hand
having van 6srlUka en bumaaearbeldi-
voorwaarden voor mannen, vrouwen
en kinderen.
Art. 21. Onderlinge vrijdom van
doorvoer, apcciaal met hst oog op
hetgeen noodig is voor da in den
oorlog verwoeste gebieden.
Art. 22. Contrö'e van den Volken
bond over alle andere internationale
bureaux.
Art. 23, Registratie bU den secre
taris generaal vaa alle tractaten, aan
gaande Internationale verblnterrissan
te sluiten, zonder hetwelk bedoeld
tractaat niet bindend zal z(n.
ADVBRTENTIËN
va 1—5 regels 75 csst, t-lks
ra-racer 16 csut.
Drlr. ,1 plaatsing wordt tweemaal
bsreksad.
FsmUteborlohten 1—10 rogala f 1,50
Tijdelijke toeslag 20 0/0.
BewUiiiammera 6 cent.
Ad: 'te ëe woeden aangenomen
tot 12 uur mraiidZzg»,
A 24. Recht der delegaties her-
t! vragen van tractaten en
tare-' stic .ale- verhoudingen, die ge
vaar opleveren.
Art. 25, D.iso overeenkomst maakt
cc;: eind aan allo tot dusverre s»n-
-se onderlinge verbintenissen,
walk - hiermede in strUd zijL.
De e S.G erende partijen aanvaar
den do verplichting, om in de toekomst
geen onderlinge verdragen meer te
sluiten, met het verdrag inzake den
volkerenbond in strijd. Ingeval een
mo;<üvisïvjicli diö tböE.8 toasireoüt tot
dm'« volkerenbond, of ©r lator in werdt
teeg ds»rvóóir eenige verpltcli-
pr.g heeft aangogaau in strUd met
Ltj.o; Teun zfcl zg gehouden ayn
üüml<i<l3ll$k maatregelen te nemen
om Tan dergelijk© Torpliohting ont-
slagen te worden.
A» 26, Wgsigingan in dit verdrag
aull: niet van kraobt zja voordat
ze rijn geratifletsrd door do Staten
welker v ertegenwoordigera den uit
vaar iden raiv, vormen, en doordrio
vierden v .n de Statea wter vertegen-
woordigera den raad van gedelegeer
den vormen.
Uit BovonataaEde blUkt o.s. dat er
geen international? gendarmerie komt
e nationale Ichors gehandhaafd
biijvoB.
Er is gi instrument om te straffen
tot bi.ehlkklng van den volkenbond
gesteld.
Z-i»r ba! rijk ie naar do .Times
opr. iit, no bepaling, dat do tuohti.
gnubstregalen do mogendheid,die
lobreuk heeft gemaakt, bloot zaletel-
I a &aa het verbreken van »1 hare
kkingeu met de onderdanon voor
felta sia a, onvct BOhllig oi zU lid van
ho verbond zijn of niet en vorder
dat allo leden doortocht door hun
g biccl rallen geven a-.n da strijd-
kr i van het volkerenverbond.
Het gevolg van deze bepalingen
t, cv.t. nis Dultsehiand b.v. ooit
v.- oorlog zou voeren, indorgalUke
OIO'-'I jdigtu den als die, welke tot den
j;, o og hebben gelald, Neder:
1 „ii, Dancnir-rkeD, Zweden, alle ver-
piL.ht aohden zijn ds financieels,
eoinmerolaele of eeouomiiohe betrek-
,i 'b. l; :o, o; .•«racHIUig of
r.lj ite van het verbond sön ot nlotj
ala zij lid van het verbond z{o,
go'iea zg bovendien verplicht zgn,
r contingenten te leveren voor de
irjjdk: achten van het verbonden
r:e. ocht te verleenen ovsr hun gebied
i i de troopon, die voor dit verbond
opereeren.
aetsriido blad merkt nog op, dat
als NaC'orland tot het verbond toe
treedt, alle vraagstukken op grond
w»a België aanspraak maakt op
ZcöU ach Viss',-doreneiiZuld-Ltmburg
ipjo facto geregeld sullen ago. Ds
b ,-ategisoha grieven van België z«n,
dat i iJg®val van oorlog de mond van
do Schelde en Limburg neutraal zouden
kunnen «U -s- Ingeval Nederland tot
VöPboiid böliaorï, cecmt 8yö
neutraliteit sen binds en zouden de
mond van öe Schelde en Limburg aan
België'» verdedigingsplannen biet
I, ;- Isr In den weg «taan.
Men kan zeggen dat da afiohamog
v - da o. ïüdigheld het belangrUkete
kenmerk vsu het Btataut vau het
verbond ie. Hot »t«ulS e8\'r!
eigenmachtige daad dat het verbond
voor do geheele wereld een wet
afkondig h on ook de eeonumlsehc
o'. ij dig bold voor landoc afschaft, dlo
niet tot b." verbond behoor», maar
in do praktgk draagt bei recht om
tot het vsrbond too te treden op
gellksn voet met anderen er veel toe
Hi 'ca» - a igel biervan weg te nomen.
All; - ae F.aocehs pers 1» over t
«izstnorn wsiaig Iicgenomen met het
nieuwe o: werp en ziet er gean vol-
doanta basoliorming in tegen een
n '.''ho wraakneming. Het
ie moeilijk n^ te gaan of deze houding
voortkomt uit b-.krompanheld, een
slacht geweten of w-rkc)ljk praotisch»
oovatting van wereldsobe zakon.
I ieder geval isdoFransoheziens-
wijss ondergeschikt aan de Evgelsch-
Amorlk»-nr,alie, dlo voorgeeft prac-
tlich-IdSBlhtlseh te zgn »n veraoenlngs-
eïloa, w.'.t echter eerst door da aan
Dut'.sebland te stellen vredesvoor-
WRi»rden ottdübbeliloülg k$R blijken.
tot dat oo^en^Uk mootsa wij ook
tegenover de sehooao woorden en
plannen, dia thace weer te berd» s8n
gebracht, een zekere gereserveerdheid
li. acht blijven nemsn. De oude Adam
is een taala klant »a de wereld werd
te laag bedrogen om op gezag ta
geloovsjo. D© feitsö aullon het
rpoadig hitwijzen, waaraan de volken
der aarde zloh ta houden hebben.