Be Goesche Courant Nieuws- eu Advertentieblad Do heer Dekker achtte het motief van B. en W. tot dit voorstel niet juistbjj ging met het voorstel mede omdat gebleken is dat we dringend behoefte hebben het bedoelde terrein te behouden. De heer HoUmann wees er nog op dat het algemeen belang moest wor den behartigd. Na nadere toelichting van den voorzitter werd dit voorstel z.h.st. aangenomen. Qeldléening. B. en W. stellen den Baad voor, ter verdere voorziening in de tijde lijke behoefte aan kasgeld de aange gane tgldeiyka geldleening tot een bedrag van tan hoogste f 50 000 op nieuw aan te gaan b? de Coöp. Centrale Bsiffe'.senbank te Utrecht tegen een rente van 4 pCt. 'sjasrs, onder bepaling, dat de op te nemen gelden uiterlijk op 81 Dee. 1918 wor den afgelost. De Financieel» Commis sie heeft hiertegen geen beswaar. Dit voorstel werd na een korte beraadslaging eveneens aangenomen. Gemeente benrooting. De sf- en overschrijving van posten op de gemeente begrooting voor 1917 ea de wgzis-ing der gemeente begrooi ting voor 1918 werden goedgekeurd. Begrooting Burgerlyk Armbestuur. Eveneens geschiedde met da wQzi- gimg van een af- enoverschrSvingop da bsgrooting van het Burgerlek Armbestuur voor 1917. 4 Schoolgeld, Het le suppletoir kohier schoolgeld van de O. L. school voor M. U L. O. cursus 1917/18 werd vastgesteld tot een bedrag van f 139,10. Conform besloten. De voorzitter deelde mede dat de burgemeester ia de loop van deze week zijn functie weer hoopt to aan vaarden. H§ zal zich in het begin nog in acht moeten nemen. B0 de rondvraag merkte de hoer Piasier op dat Donderdag en Vrijdag na 11 nur absoluut geen druk was gegeven van de gasfabriek, wat spr bezwaarlijk vond bij zieken, on- geinkken enz. De voorzifter deelde mede dat de bedoeling was te maken dat men na 11 niet moor voor rjjn genoegen op bleef om zoodoende gas te besparen. Het is niet de bedoeling geheel den drnk weg to nemen. De heer Fransen van de Putte lichtte dit nader toe en zei dat na 11 nur geen absolute duisternis is ingetreden De maatregel was heel ODplelzierig, maar men was er toe gedwongen. De henr Piasier achtte de drnk, zooali die Zondag en Zaterdag was voldoende. De heer Dekker .vroeg of het waar was, dat de drnk om half 12 weer hoogor werd. De directeur van de gasfabriek, de heer Bonthuts, die ook ia de zaal aan wezig was, deelde mede, dat om 1 nur de druk weer opliep, daar mea dan- vertrouwde, dat de meeste ingezetenen zich wel ter ruste hadden begeven. Hierop sloot do voorzitter de ver gadering. Gemengd JNieuws. De Times over de Duilsche treinen door Limburg. Reuser ssint uit Londen Ees; medewerker schrijft in de ,Times over de bijzonderheden, door den .Times".correspondent in Amster dam gegeven over het aantal Duitsche treinen, dat krachtens de juist tusseb.cn Nederland en Duittchlaod gastoten overeenkomst door Nederlsndsch- Llipburg zal rijden Veel onrustbarender dan het buiten gewone getal treinen is de openstelling van een tweede verbieding: over Venlo. Dit feit bewast, dat de DuiMehers voornemens Ego het grootst mogelijke gebruik te maken pan de spoorwegen door Limburg. Zelfa als geen militaire benoodfgdhadest van welken aard ook worden vervoerd door deze treinen, wat al roer ruim gedacht is, zal de openstelling van deze nieuwe directe verbinding met Antwerpen en het noordelijk deel van Belgis een groot» opluchting geven, vooral voor de igneia over Viië en Luik. Desro ijjncn kunnen in de toekomst uitsluitend gebezigd worden voor hes vervoer van troepen. Dnarom is het duidelijk, dat onwillens, misschien ook onwetens, de Nedorlandsche regeering aanhaar buren een dienst zeer op tijd heeft bewezen en de positie van Duitschiand zeer verbeterd, wat betreft een spoe dige verhingen met belangrjjfce deelen van het westelijk front. .Waarom hebben do Duitichers oen directe verbinding Dalhe m—Roer mond tot stand gebracht door opluch ting te brengen in het verkeer door de ronte Kaldenkirchem on Venlo naar die plaats Slechts eene verkla ring Is mogelijk: de enkelvoudige spoor tuaschsB Vlodrop en Roermond zon niet opgewassen zgn tegen het drnkke vervoer van 72 treinen in de 24 uur. Mea ban veronderstellen, dat de inschikkelijkheid van de Neder landers te Venlo ts dasken is aan eenige pressie op hen uitgeoefend voor de bestaande verbinding Vlodropde Maas ta verdubbelen en dat zij tjjd zochten te winnen door een zijdeurtje te openen. Aan de andere zijde zou- des da Dnitachers zeer blijde zija geweest met zeir, mat goedvinden van Nederland, twee afzoaderigko wegen te openen, welke toegang geven tot kwetsbare plekken van Nederland. ,Da tchlkkitsg te Venlo heet ge troffen om bet mogeljjk te maken, dat ees grooter aantal treinen uit West falen naar Antwerpen gezonden wordt via Roermond, maar om sn'dare rede nen ia Venlo het veel belangrijker spoorwegcentrum boven Roermond. Het Dnitsehs doei is niet alleen om gebruik te maken van Antwerpen, maar om eontröle te krijgen over de geheels beneden-Schelde en Venlo ligt op een van de voornaamste routes na?r Vlisslngen. .Wfl (Engeland) zijn volkomen gei rechtvaardigt!, wanneer wil aan de Nederlanders vragen, welke maat regelen sg genomen hebben om zich te vergewissen van den aard der goederen, welke, nstuurljjk vallende bnitsn de omschrijving van ooriogs- bettoodigdhed.es, zulk een buitenge woon getal treinen per dag vereisehes, veel meer dan men ooit gekend heeft, toen het cog vrede was. Wolke stap pen doet Nederland om die zendingen te controleeron De reeds bekende bijzonderheden van da treinen, welke Roermond psisaeraa. wekken onze nieuwsgierigheid op. Ooggetuigen hebben verklaard, dat de treinen, dia daar naar België pas- - soeren, bestaan uit open wagens, met hont geladen. Maar do wagens uit België komende zUn gesloten en d.a inhoud is onbekend. Men heeft ge zegd, dat Nedorlandsche ambt ener en do treinen onderzoeken, maar het onderzoek, dat zij kannen inspsllen, kan slechts oppervlakkig b5b„ daar de grootste snelheid noodig; is om, wil men geen oponthond veroerzakeE, de treicen te laten patseereo. ,De slotsom moet dns wij s$n, dat de Duitsohers zonder een /enkel schot te lossen het eerste aucties hebben verworven door controls te krijgen over de Nederlandtche spoorwegen in Limburg. Het is waarschijnlijk, dat de toestand spoedig tot verdere ontwik keling zal komen, daar de Dultechers groot» haast hebben om hun macht, over de beneden Schelde verder ait te breiden." Geraffineerde prysontduiking Op toevallige wijze kwam de Centrale Commissie uit de Arbeidersbeweging voor de LevetumiddelenvoorzleBipg de volgende circulaire in handen Leverisg van uitsluitend verscho eieren. Dagelijksche levering aan het hof ten palelze ,H»ï Loo" en 's Gravenhage. Apeldoorn, datum postmerk. M., Hierdoor hebben wij het genoegen U to barlohten. De eieren z.8n mo mentaal zeer schasrsa'a, en deze moe ten bij de boeren v-an huis werden gehaald, zoodat er ,»asr veel kosten by komen. Do prjs is op heden f14 psr 100 stuk? fsjjnde roerJmnmprjj»), De verpakking en arbeidsloon wor- dsn afzonderlijk berekend en vsrleei ren. Voor hat door U gevraagde kwam turn, 50, bedragen deze kosten f 4, De zendingen getchieden niet franko en alleen t.7. ontvangst van postwis sel. Uw antwoord tegemoet ziende, ver blijven v/'ij met de meests hoogachting, Beleefd aanbevelend, Gsbr. DE BRUIN. Drozen steeds vrij bij vend. Kclinmentaar overbodig H'j; origineel werd iipor de Cen trale Commissie toegezonden aan den minister van Landbonw, met verzoek haar mede te deelen, of het mogelijk /ia tegen de geraffineerde wjse, waarop de maximumprijzen voor eieren wor den ontdoken, afdoende maatregelen te treffen. Het antwoord wordt met belang stelling tegemoet gezien. Op een mijn. De Nedorlandsche tjalk ,De Vier Gebroeders", kapitein Eef. ting, met een lading hout van Frederik- stad bestemd voor Holland, schjjntin de buurt van Doggersback Noord op een mijn te zijn geloopen en daardoor lek te oijn geslagen. Toch wist het schip nog Ameland ta bereiken, waar het Zaterdagavond aankwam en bniten de kust aDkerde. Twee man van de opvarenden be gaven zich met een sloep aan wal. doch de sloep sloeg om, zoodat de opvarenden zwemmende den wal heb ben bereikt. Men bekrimpt sich. Uit de .Deut sche Balksn-Zeitung" van 6 Juni Ik heb nooit kunnen werken zonder er bg te rooken. Maar tegen woordig, nu de sigaren zoo duur ge worden ign Hebt u het zeker afgewend? Niet afgewend, maar men be krimpt .zich Ik werk minder. Speenho/f académicien. Koos. zeg, had je 't durven droomaa Ben je nu niet effen, bij Zoo maar fijn er ia gekomen: Lid der Leidsche Maatschappij Laat je baard eet haren knippen Naar professorale!) snit; KJk eens goed, of elk der slippen Van je das wel rhytmisch zit. Koos, wij noemen je niet langer .Overste", of weet ik veel Onze simpte dichtcr-zanger Werd nu dichter effleleei. Zouden ze 't nu gaan gelooven In den kisagsonnetten-hoek, Dat soms 't levend lied gast boven 't Ongelezen verzenboek Speenhoff is 't jo niet te machtig? Kr(jg geen academisch air 1 Speenhoff, kerel, toon je krachtig, Wordt van schrik niet .literair". Want lang voor jo letterkundig Werd gedoopt, naar Leidichen trant, Juichte he»l eau volk uitbundig Voor den .bard van Nederland". f t (Avp.) Werkverschaffing aan Duitsche deserteur». Men schrijft uit Schoorl aan de ,N. R. Ct.": Even ten Noordon van de bekende schilderachtige dennenbostohen tus- schen Bergen en Schoorl heeft het Staatshoschbehëer een groot werk in het duin ondernomen. Een honderdtal deserteurs legt hier dwars do'or het hooge, machtige duin een weg aan in westelijke richting, dis, wanneer hg gereed is,"«een verbinding met de knst zal vormen. Een prachtig stuk natuur zal daardoor in dit woeste dnin met zgn grillig gevormde henveis worden ontsloten. De mannen zijn onder leiding van twee staatsbosehwaehfers en onderdo noodige militaire bewaking werkzaam. IS ALS het meest aanbevelenswaardige.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1918 | | pagina bijlage 2