Be Goesche Courant
Nieuws- eu Advertentieblad
Do heer Dekker achtte het motief
van B. en W. tot dit voorstel niet
juistbjj ging met het voorstel mede
omdat gebleken is dat we dringend
behoefte hebben het bedoelde terrein
te behouden.
De heer HoUmann wees er nog op
dat het algemeen belang moest wor
den behartigd.
Na nadere toelichting van den
voorzitter werd dit voorstel z.h.st.
aangenomen.
Qeldléening.
B. en W. stellen den Baad voor,
ter verdere voorziening in de tijde
lijke behoefte aan kasgeld de aange
gane tgldeiyka geldleening tot een
bedrag van tan hoogste f 50 000 op
nieuw aan te gaan b? de Coöp.
Centrale Bsiffe'.senbank te Utrecht
tegen een rente van 4 pCt. 'sjasrs,
onder bepaling, dat de op te nemen
gelden uiterlijk op 81 Dee. 1918 wor
den afgelost. De Financieel» Commis
sie heeft hiertegen geen beswaar.
Dit voorstel werd na een korte
beraadslaging eveneens aangenomen.
Gemeente benrooting.
De sf- en overschrijving van posten
op de gemeente begrooting voor 1917
ea de wgzis-ing der gemeente begrooi
ting voor 1918 werden goedgekeurd.
Begrooting Burgerlyk Armbestuur.
Eveneens geschiedde met da wQzi-
gimg van een af- enoverschrSvingop
da bsgrooting van het Burgerlek
Armbestuur voor 1917.
4
Schoolgeld,
Het le suppletoir kohier schoolgeld
van de O. L. school voor M. U L. O.
cursus 1917/18 werd vastgesteld tot
een bedrag van f 139,10.
Conform besloten.
De voorzitter deelde mede dat de
burgemeester ia de loop van deze
week zijn functie weer hoopt to aan
vaarden. H§ zal zich in het begin
nog in acht moeten nemen.
B0 de rondvraag merkte de hoer
Piasier op dat Donderdag en Vrijdag
na 11 nur absoluut geen druk was
gegeven van de gasfabriek, wat
spr bezwaarlijk vond bij zieken, on-
geinkken enz.
De voorzifter deelde mede dat de
bedoeling was te maken dat men na
11 niet moor voor rjjn genoegen op
bleef om zoodoende gas te besparen.
Het is niet de bedoeling geheel den
drnk weg to nemen.
De heer Fransen van de Putte lichtte
dit nader toe en zei dat na 11 nur
geen absolute duisternis is ingetreden
De maatregel was heel ODplelzierig,
maar men was er toe gedwongen.
De henr Piasier achtte de drnk,
zooali die Zondag en Zaterdag was
voldoende.
De heer Dekker .vroeg of het waar
was, dat de drnk om half 12 weer
hoogor werd.
De directeur van de gasfabriek, de
heer Bonthuts, die ook ia de zaal aan
wezig was, deelde mede, dat om 1 nur
de druk weer opliep, daar mea dan-
vertrouwde, dat de meeste ingezetenen
zich wel ter ruste hadden begeven.
Hierop sloot do voorzitter de ver
gadering.
Gemengd JNieuws.
De Times over de Duilsche treinen
door Limburg. Reuser ssint uit Londen
Ees; medewerker schrijft in de
,Times over de bijzonderheden, door
den .Times".correspondent in Amster
dam gegeven over het aantal Duitsche
treinen, dat krachtens de juist tusseb.cn
Nederland en Duittchlaod gastoten
overeenkomst door Nederlsndsch-
Llipburg zal rijden
Veel onrustbarender dan het buiten
gewone getal treinen is de openstelling
van een tweede verbieding: over Venlo.
Dit feit bewast, dat de DuiMehers
voornemens Ego het grootst mogelijke
gebruik te maken pan de spoorwegen
door Limburg. Zelfa als geen militaire
benoodfgdhadest van welken aard ook
worden vervoerd door deze treinen,
wat al roer ruim gedacht is, zal de
openstelling van deze nieuwe directe
verbinding met Antwerpen en het
noordelijk deel van Belgis een groot»
opluchting geven, vooral voor de
igneia over Viië en Luik. Desro ijjncn
kunnen in de toekomst uitsluitend
gebezigd worden voor hes vervoer
van troepen. Dnarom is het duidelijk,
dat onwillens, misschien ook onwetens,
de Nedorlandsche regeering aanhaar
buren een dienst zeer op tijd heeft
bewezen en de positie van Duitschiand
zeer verbeterd, wat betreft een spoe
dige verhingen met belangrjjfce deelen
van het westelijk front.
.Waarom hebben do Duitichers oen
directe verbinding Dalhe m—Roer
mond tot stand gebracht door opluch
ting te brengen in het verkeer door
de ronte Kaldenkirchem on Venlo
naar die plaats Slechts eene verkla
ring Is mogelijk: de enkelvoudige
spoor tuaschsB Vlodrop en Roermond
zon niet opgewassen zgn tegen het
drnkke vervoer van 72 treinen in de
24 uur. Mea ban veronderstellen, dat
de inschikkelijkheid van de Neder
landers te Venlo ts dasken is aan
eenige pressie op hen uitgeoefend voor
de bestaande verbinding Vlodropde
Maas ta verdubbelen en dat zij tjjd
zochten te winnen door een zijdeurtje
te openen. Aan de andere zijde zou-
des da Dnitachers zeer blijde zija
geweest met zeir, mat goedvinden van
Nederland, twee afzoaderigko wegen
te openen, welke toegang geven tot
kwetsbare plekken van Nederland.
,Da tchlkkitsg te Venlo heet ge
troffen om bet mogeljjk te maken, dat
ees grooter aantal treinen uit West
falen naar Antwerpen gezonden wordt
via Roermond, maar om sn'dare rede
nen ia Venlo het veel belangrijker
spoorwegcentrum boven Roermond.
Het Dnitsehs doei is niet alleen om
gebruik te maken van Antwerpen,
maar om eontröle te krijgen over de
geheels beneden-Schelde en Venlo
ligt op een van de voornaamste routes
na?r Vlisslngen.
.Wfl (Engeland) zijn volkomen gei
rechtvaardigt!, wanneer wil aan de
Nederlanders vragen, welke maat
regelen sg genomen hebben om zich
te vergewissen van den aard der
goederen, welke, nstuurljjk vallende
bnitsn de omschrijving van ooriogs-
bettoodigdhed.es, zulk een buitenge
woon getal treinen per dag vereisehes,
veel meer dan men ooit gekend heeft,
toen het cog vrede was. Wolke stap
pen doet Nederland om die zendingen
te controleeron De reeds bekende
bijzonderheden van da treinen, welke
Roermond psisaeraa. wekken onze
nieuwsgierigheid op.
Ooggetuigen hebben verklaard, dat
de treinen, dia daar naar België pas- -
soeren, bestaan uit open wagens, met
hont geladen. Maar do wagens uit
België komende zUn gesloten en d.a
inhoud is onbekend. Men heeft ge
zegd, dat Nedorlandsche ambt ener en
do treinen onderzoeken, maar het
onderzoek, dat zij kannen inspsllen,
kan slechts oppervlakkig b5b„ daar
de grootste snelheid noodig; is om,
wil men geen oponthond veroerzakeE,
de treicen te laten patseereo.
,De slotsom moet dns wij s$n, dat
de Duitsohers zonder een /enkel schot
te lossen het eerste aucties hebben
verworven door controls te krijgen
over de Nederlandtche spoorwegen in
Limburg. Het is waarschijnlijk, dat de
toestand spoedig tot verdere ontwik
keling zal komen, daar de Dultechers
groot» haast hebben om hun macht,
over de beneden Schelde verder ait
te breiden."
Geraffineerde prysontduiking Op
toevallige wijze kwam de Centrale
Commissie uit de Arbeidersbeweging
voor de LevetumiddelenvoorzleBipg de
volgende circulaire in handen
Leverisg van uitsluitend verscho
eieren. Dagelijksche levering aan
het hof ten palelze ,Hȕ Loo" en
's Gravenhage.
Apeldoorn, datum postmerk.
M.,
Hierdoor hebben wij het genoegen
U to barlohten. De eieren z.8n mo
mentaal zeer schasrsa'a, en deze moe
ten bij de boeren v-an huis werden
gehaald, zoodat er ,»asr veel kosten
by komen.
Do prjs is op heden f14 psr 100
stuk? fsjjnde roerJmnmprjj»),
De verpakking en arbeidsloon wor-
dsn afzonderlijk berekend en vsrleei
ren.
Voor hat door U gevraagde kwam
turn, 50, bedragen deze kosten f 4,
De zendingen getchieden niet franko
en alleen t.7. ontvangst van postwis
sel.
Uw antwoord tegemoet ziende, ver
blijven v/'ij met de meests hoogachting,
Beleefd aanbevelend,
Gsbr. DE BRUIN.
Drozen steeds vrij bij vend.
Kclinmentaar overbodig
H'j; origineel werd iipor de Cen
trale Commissie toegezonden aan den
minister van Landbonw, met verzoek
haar mede te deelen, of het mogelijk
/ia tegen de geraffineerde wjse, waarop
de maximumprijzen voor eieren wor
den ontdoken, afdoende maatregelen
te treffen.
Het antwoord wordt met belang
stelling tegemoet gezien.
Op een mijn. De Nedorlandsche tjalk
,De Vier Gebroeders", kapitein Eef.
ting, met een lading hout van Frederik-
stad bestemd voor Holland, schjjntin
de buurt van Doggersback Noord op
een mijn te zijn geloopen en daardoor
lek te oijn geslagen. Toch wist het
schip nog Ameland ta bereiken, waar
het Zaterdagavond aankwam en bniten
de kust aDkerde.
Twee man van de opvarenden be
gaven zich met een sloep aan wal.
doch de sloep sloeg om, zoodat de
opvarenden zwemmende den wal heb
ben bereikt.
Men bekrimpt sich. Uit de .Deut
sche Balksn-Zeitung" van 6 Juni
Ik heb nooit kunnen werken
zonder er bg te rooken. Maar tegen
woordig, nu de sigaren zoo duur ge
worden ign
Hebt u het zeker afgewend?
Niet afgewend, maar men be
krimpt .zich Ik werk minder.
Speenho/f académicien.
Koos. zeg, had je 't durven droomaa
Ben je nu niet effen, bij
Zoo maar fijn er ia gekomen:
Lid der Leidsche Maatschappij
Laat je baard eet haren knippen
Naar professorale!) snit;
KJk eens goed, of elk der slippen
Van je das wel rhytmisch zit.
Koos, wij noemen je niet langer
.Overste", of weet ik veel
Onze simpte dichtcr-zanger
Werd nu dichter effleleei.
Zouden ze 't nu gaan gelooven
In den kisagsonnetten-hoek,
Dat soms 't levend lied gast boven
't Ongelezen verzenboek
Speenhoff is 't jo niet te machtig?
Kr(jg geen academisch air 1
Speenhoff, kerel, toon je krachtig,
Wordt van schrik niet .literair".
Want lang voor jo letterkundig
Werd gedoopt, naar Leidichen trant,
Juichte he»l eau volk uitbundig
Voor den .bard van Nederland".
f t (Avp.)
Werkverschaffing aan Duitsche
deserteur». Men schrijft uit Schoorl
aan de ,N. R. Ct.":
Even ten Noordon van de bekende
schilderachtige dennenbostohen tus-
schen Bergen en Schoorl heeft het
Staatshoschbehëer een groot werk in
het duin ondernomen. Een honderdtal
deserteurs legt hier dwars do'or het
hooge, machtige duin een weg aan in
westelijke richting, dis, wanneer hg
gereed is,"«een verbinding met de knst
zal vormen. Een prachtig stuk natuur
zal daardoor in dit woeste dnin met
zgn grillig gevormde henveis worden
ontsloten.
De mannen zijn onder leiding van
twee staatsbosehwaehfers en onderdo
noodige militaire bewaking werkzaam.
IS ALS
het meest aanbevelenswaardige.