Bij dit Bij'mgï wn N°. 21 Zaterdag 17 Februari 1917 104de jaargang.
Plannen tot uitbreiding der
gemeente Goes.
Uitgave deier Conrani geschiedt Maandag-, Woensdag- en Vrijdagatunts
uitgezonderd op feestdagen.
I'rji per kwartaal, in Goes jT 1,—Puiten Goes, franco 1,25.
Afzonderlijke nummers 5 sent.
standing wan advei-ïeatttsa op Maandag, Woensdag
en VRIJDAG vóóe 12 uï«b.
Deprjjsdergewonoadvertentiênievan 1-5 regels50 ct., elke regel meer lOet
Bfj directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt
de prijs slechts tweemaal berekend.
Geboorte-, huwelfk- en doodsberichten en de daarop betrekking hebbende
dankbetuigingen wordea van 1—10 regels 1 1,berekend
stdwKiaaseases'» 5 «ent.
Telefoonnummer 22.
Uitgave van de Naaml. VennoolBcbap .Goesche Conrant". Directeur G. W. van Barnbvbld.
Nu de plannen tot uitbreiding onzer
gemeente in eerste lezing door den Raad
zijn aangenomen, komt het ons niet
ondienstig voor, na hetgeen wij daarover
in ons jongste raadsverslag reeds mede
deelden, aan deze plannen eens een
meer uitvoerige bespreking te wijden.
Wij hebben daarom een tweetal
cliché's laten maken, aan de hand waar
van de plannen van onzen gemeente
bouwmeester, naast de algemeene toe
lichting, die wij, zijn rapport in
hoofdzaak volgende, hierbij geven, voor
onze lezers zeer gemakkelijk zijn na
te gaan.
Het plan tusschen de spoorlijn, Voor
stad, Stationsweg en Jacob Valckestraat,
kortweg Plan I genoemd, werd door
den heer Rothuizen ontworpen in over
leg met den heer Jhr. de Graeff, in
specteur der Volksgezondheid voor
Zeeland en den heer Ankersmit, inge
nieur der S.S., die belast is met de
uitbreidingsplannen voor het stations
emplacement. Het uitbreidingsplan aan
den Westsingel, Plan II dus, werd door
den heer Rothuizen alleen samengesteld.
In verband met den voorgenomen
aanleg der iocaalspoorwegen op Zuid-
Beveland en de daardoor noodzakelijke
vergrooting van het stations-emplace-
meut, de stichting van een nieuw vei
lingsgebouw en een appelstroopfabriek
nabij het station en de in de naaste
toekomst noodzakelijke woningen voor
het spoorwegpersoneel, lag een uitbrei
dingsplan in de nabijheid van het station
voor de hand.
Zooals op de kaart te zien is, behoeven
in Plan I slechts enkele woningen te wor
den weggebroken en werd de onteige-
ningslijn de zware gebroken lijn
voor de gemeente en de tegenwoordige
bewoners der bij dit plan betrokken
panden zoo voordeelig mogelijk vast
gesteld.
Wat ten Zuiden van de onteigenings-
lijn langs de Noordzijde van het stati
onsterrein ligt, heeft de spoorwegmaat
schappij voor haar uitbreidingsplannen
noodig en zal dus te zijner tijd ook
j onteigend worden.
Met het oog op het nieuw te stichten
veilingsgebouw op het terrein der S.S.
en mede tot het verkrijgen van een
korteren verbindingsweg vanaf den
overweg naar het station, werd een
nieuwe parallelweg (A) ontworpen.
Een korte verbindingsweg (C) van
uit de stad naar het veilingsgebouw
en verder over eerstgenoemden weg
naar de voorstad en de buitengemeenten,
is ter ontlasting van de voor druk
verkeer onbruikbare voorstad eveneens
wenschelijfc gebleken, evenals een recht-
streeksche verbindingsweg van het
station naar den Oostsingel (B).
Uit deze hoofdwegen zijn de zijstraten
verder ontwikkeld, waarbij er allereerst
rekening mee werd gehouden, de bouw
blokken, welke tusschen de straten zijn
ontstaan zoodanig te vormen, dat de
beschikbaar komende bouwterreinen zoo
voordeelig mogelijk geëxploiteerd kun
nen worden.
Nadat dit uitbreidingsplan was voor
bereid, werd bekend, dat de Rijkswa
terstaat een nieuwe verkeersweg door
geheel Zuid-Beveland zou ontwerpen,
die volgens voorloopige teekening ten
Z. van het station, dus geheel buiten
de stad om zou loopen.
Na verschillende besprekingen werd
verkregen, dat de nieuwe verkeersweg
door dit uitbreidingsplan zon gaan,
waarvoor de weg (C) werd aangewezen
op voorwaarde, dat de breedte daarvan
niet op 12 doch op 14 M. zou ge
bracht worden.
De nieuwe Rijksweg zou dan verder
loopen door de L. P. v. d. Spiegel
straat, de Koepoort, de Westwal, door
de Westvest en verder een klein ge
deelte van den Westsingel volgen,
zooals op Plan II is aangegeven.
Dat het voor Goes een levensbelang
is, dat de Rijksweg door Zuid-Beveland
niet langs maar door de gemeente gaat,
behoeft geen betoog.
Bij Plan I is rekening gehouden met
de moderne eischen, die thans aan
stadsuitbreiding worden gesteld, met
breede straten en wegen, zooveel moge
lijk met boomen beplant, met den aanleg
van pleinen en plantsoenen. Een mid
denplein met plantsoen b.v. heeft on-