Bij dit Bij'mgï wn N°. 21 Zaterdag 17 Februari 1917 104de jaargang. Plannen tot uitbreiding der gemeente Goes. Uitgave deier Conrani geschiedt Maandag-, Woensdag- en Vrijdagatunts uitgezonderd op feestdagen. I'rji per kwartaal, in Goes jT 1,—Puiten Goes, franco 1,25. Afzonderlijke nummers 5 sent. standing wan advei-ïeatttsa op Maandag, Woensdag en VRIJDAG vóóe 12 uï«b. Deprjjsdergewonoadvertentiênievan 1-5 regels50 ct., elke regel meer lOet Bfj directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Geboorte-, huwelfk- en doodsberichten en de daarop betrekking hebbende dankbetuigingen wordea van 1—10 regels 1 1,berekend stdwKiaaseases'» 5 «ent. Telefoonnummer 22. Uitgave van de Naaml. VennoolBcbap .Goesche Conrant". Directeur G. W. van Barnbvbld. Nu de plannen tot uitbreiding onzer gemeente in eerste lezing door den Raad zijn aangenomen, komt het ons niet ondienstig voor, na hetgeen wij daarover in ons jongste raadsverslag reeds mede deelden, aan deze plannen eens een meer uitvoerige bespreking te wijden. Wij hebben daarom een tweetal cliché's laten maken, aan de hand waar van de plannen van onzen gemeente bouwmeester, naast de algemeene toe lichting, die wij, zijn rapport in hoofdzaak volgende, hierbij geven, voor onze lezers zeer gemakkelijk zijn na te gaan. Het plan tusschen de spoorlijn, Voor stad, Stationsweg en Jacob Valckestraat, kortweg Plan I genoemd, werd door den heer Rothuizen ontworpen in over leg met den heer Jhr. de Graeff, in specteur der Volksgezondheid voor Zeeland en den heer Ankersmit, inge nieur der S.S., die belast is met de uitbreidingsplannen voor het stations emplacement. Het uitbreidingsplan aan den Westsingel, Plan II dus, werd door den heer Rothuizen alleen samengesteld. In verband met den voorgenomen aanleg der iocaalspoorwegen op Zuid- Beveland en de daardoor noodzakelijke vergrooting van het stations-emplace- meut, de stichting van een nieuw vei lingsgebouw en een appelstroopfabriek nabij het station en de in de naaste toekomst noodzakelijke woningen voor het spoorwegpersoneel, lag een uitbrei dingsplan in de nabijheid van het station voor de hand. Zooals op de kaart te zien is, behoeven in Plan I slechts enkele woningen te wor den weggebroken en werd de onteige- ningslijn de zware gebroken lijn voor de gemeente en de tegenwoordige bewoners der bij dit plan betrokken panden zoo voordeelig mogelijk vast gesteld. Wat ten Zuiden van de onteigenings- lijn langs de Noordzijde van het stati onsterrein ligt, heeft de spoorwegmaat schappij voor haar uitbreidingsplannen noodig en zal dus te zijner tijd ook j onteigend worden. Met het oog op het nieuw te stichten veilingsgebouw op het terrein der S.S. en mede tot het verkrijgen van een korteren verbindingsweg vanaf den overweg naar het station, werd een nieuwe parallelweg (A) ontworpen. Een korte verbindingsweg (C) van uit de stad naar het veilingsgebouw en verder over eerstgenoemden weg naar de voorstad en de buitengemeenten, is ter ontlasting van de voor druk verkeer onbruikbare voorstad eveneens wenschelijfc gebleken, evenals een recht- streeksche verbindingsweg van het station naar den Oostsingel (B). Uit deze hoofdwegen zijn de zijstraten verder ontwikkeld, waarbij er allereerst rekening mee werd gehouden, de bouw blokken, welke tusschen de straten zijn ontstaan zoodanig te vormen, dat de beschikbaar komende bouwterreinen zoo voordeelig mogelijk geëxploiteerd kun nen worden. Nadat dit uitbreidingsplan was voor bereid, werd bekend, dat de Rijkswa terstaat een nieuwe verkeersweg door geheel Zuid-Beveland zou ontwerpen, die volgens voorloopige teekening ten Z. van het station, dus geheel buiten de stad om zou loopen. Na verschillende besprekingen werd verkregen, dat de nieuwe verkeersweg door dit uitbreidingsplan zon gaan, waarvoor de weg (C) werd aangewezen op voorwaarde, dat de breedte daarvan niet op 12 doch op 14 M. zou ge bracht worden. De nieuwe Rijksweg zou dan verder loopen door de L. P. v. d. Spiegel straat, de Koepoort, de Westwal, door de Westvest en verder een klein ge deelte van den Westsingel volgen, zooals op Plan II is aangegeven. Dat het voor Goes een levensbelang is, dat de Rijksweg door Zuid-Beveland niet langs maar door de gemeente gaat, behoeft geen betoog. Bij Plan I is rekening gehouden met de moderne eischen, die thans aan stadsuitbreiding worden gesteld, met breede straten en wegen, zooveel moge lijk met boomen beplant, met den aanleg van pleinen en plantsoenen. Een mid denplein met plantsoen b.v. heeft on-

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1917 | | pagina 1