N°. 46 1916 Zaterdag 15 April 103de jaargang. Bij éit no. behoort een Bijvoegsel. Het onderwijsvraagstuk. FEUILLETON Het Geheim van de „Neptunus". Oruitgave dezer Courant geschiedt Maandag-, Woensdag- en'Vrijdagavond uitgezonderd op feestdagen. PrSi per kwartaal, In Goes jT OjïB, bulten Goes, franco f !>S»„ Afzonderlijks nosnmari S cent, tneendlng van edvertentlSis op Maandag, Waamadagr en V8HDA0 vóóï 18 urera. Do prfjs der gewone advertentiSn li van 1-5 regels 50 ct„ elke regel meer 10 at B| directe opgaat van driemaal plaatsing dorzelfde advertentie wordt de prU» slechts tweemaal berekend. Geboorte-, huwelgk- en doodsberichten en de daarop betrekking hebband* dankbetuigingen worden van 1—10 regels i. 1,~ barsksnd. Bswjsnnfflaers 5.«*ar. Telefooonsnuaer 33. Uitgave van ds Naaeil VexBootsskap „UsBseïe Gotuaat". öire«te«r G. W. vak Babnzviih. 7,00 is dan, trots alle sombere voor spellingen, de slantscouiinissie voor liet onderwijs, ingesteld op SI December 1918, tot overeenstemming gekomen en beert met de grootst mogelijke meer derheid, dus met op één na algemeene stemmen, een rapport uitgebracht, dat de grondslagen inhoudt, waarop men tot een definitieve beëindiging van den ouden schoolstrijd kan komen. Wij zullen de eersten zijn om het toe te juichen, als een onderwerp, dat in de laatste jaren zoozeer de politieke hartstochten heeft wakker geroepen, dat onze natie reeds te lang in twee elkaar vijandelijke kampen heeft, ver deeld, voor goed tot ieders tevreden heid wordt geregeld. Geen schoolstrijd meer, het beteekent het dempen van een hreede klove, die lange jaren onoverkomelijk scheen, het beteekent een verslapping van den politiekeu strijd, die ten slotte toch ons volk inwendig verdeeld houdt en de kracht der natie naar huiten moet verzwakken. De opdracht aan de commissie was het ontwerpen van wettelijke voor schriften ten aanzien van de voorziening in de kosten van het openbaar en het bijzonder onderwijs, waardoor de deug delijkheid en de krachtige vooruitgang van het onderwijs der jeugd wordt verzekerd, onder behoud van de opvoed kundige zelfstandigheid van liet bijzon der onderwijs. De commissie had tevens tot taak een redactie te ontwerpen van art. 192 G. W., welke met deze voorschriften niet in strijd is. Voorwaar geen gemakkelijke taak. Want even lastig als het zal zijn, een algemeen vredesvoorstel ter tafel te brengen, dat de goedkeuring van alle strijdende staten zal erlangen, even lastig scheen hel een nieuw artikel 192 der Grondwet te ontwerpen, dat door aanhangers van alle politieke partijen billijk en rechtvaardig zou ge oordeeld .worden. Evenwel de commissie heeft zich met gunstigeu uitslag van haar taak gekweten en een woord van lof mag haar deswege niet worden onthouden. Waar het onderwijs-vraagstuk in alle lagen der bevolking uit den aard der zaak steeds de grootste belangstel ling heeft genoten, zullen wc in korte trekken het thans uitgebrachte rapport der bevredigingscommissie in ons blad weergeven. De commissie heeft gemeend slechts een drietal wetsontwerpen te moeten formuleeren. 28 14 Jnnt. Den volgendan morgen kwam mevrouw Versohoyle niet aau 't ontbjjt, doch Het zeggen, dat z§ hoofdpCn had. Ik sprak haar later op den dag en vroeg haar toen, waarom ze, don avond ts voren, geen antwoord gegeven had op mijn kloppen. Zi zei, dat ze sltsp en 't dus Diet gehoord had. Ik sprak haar niet meer. ZJ hseft belden, haar zust8r en haar minnaars verlorenze heeft haar verdiende loon. Hiorbij eindigen da uittreksels van het dagboek, die ons van eecig nut kannen zjn en u zult er nlt zien, dat, volgens de alleszins betrouwbare ma- dedeeling van mevrouw Dex'.er, blijkt, dat mevrouw Versohoyle, don avond, dat de „Neptunes" afvoer, het huls niet verliet. Dan kan ze ook niet aan boord zjjn geweest en is dut onschul dig aan de misdaad. Nu Is 't natuurlijk een te betwisten vraag, of mevrouw Versohoyle wer kelijk in haar kamer bleef of niet. U znlt hebben opgemerkt, dat ze wei gerde te komen dlneeren. Na het diner ging mevrouw Dcxter naar haar kamer, dooh vond de deur gesloten le. Een wetsontwerp lol wijziging en aanvulling van de wet op het I,. O. 2e. Een wetsontwerp betreffende de opleiding van onderwijzers voor de lagere scholen. 3e. Een wetsontwerp tot regeling van het bewnarschoolonderwijs. Tevens heeft de commissie een voor stel gedaan betreffende een nieuwe redactie van art. 192 der Grondwet, welke met de uitgewerkte wetsvoor stellen niet in strijd is. Zij beveelt ten zeerste aan, deze voorstellen in hun onderlingen samen hang tot wet te verheffen, opdat daar door, naar het gevoelen van onder- scheidcue leden, lang gedragen onrecht wordt weggenomen en samenwerking mogelijk wordt, welke het peil der volksontwikkeling snel doet stijgen. Het nieuw voorgestelde art. 192 der G.W. Juidt als vo'gt le. Het onderwijs is een voorwerp van de aanhoudende zorg der regeering. 2e. Het geven van onderwijs is vrij, behoudens het toezicht der over heid, en bovendien, voor zoover het algemeen vormende zoowel lager als middelbaar onderwijs betreft, behoudens het onderzoek naar de bekwaamheid en de zedelijkheid van den onderwijzer; het een en ander door de wet te regelen. 3e. Het openbaar onderwijs wordt, met eerléediging van ieders godsdien stige begrippen, door de wet geregeld. 4e. Overal in het rijk wordt van over heidswege de gelegenheid gegeven tot het ontvangen van voldoend openbaar algemeen vormend lager onderwijs. öe. De eischen van deugdelijkheid, aan het geheel of ten deele uit de openbare kas te bekostigen onderwijs te stellen, worden bij de wet geregeld, met inachtneming voor zoover het bij zonder onderwijs betreft, van de vrij heid van richting. 6e. Het bijzonder algemeen vormend lager onderwijs, dat aan de bij de wet te stellen voorwaarden voldoet, woidt naar denzelfden maatstaf als het open baar onderwijs uit de openbare kas bekostigd. De wet stelt de voorwaarden vast, waarop voor het bijzonder alge meen vormend middelbaar eu voorbe reidend irooger onderwijs bijdragen uit de openbare kas worden veHeend. De koning doet jaarlijks van den staat van het onderwijs aan de Stateu- Generaal verslag geven. Bij deze nieuwe formuleering wordt dus niet uitsluitend meer van de zorg voor het /openbaar" onderwijs gespro ken. De nieuwe redactie „algemeen vormend", lager en middelbaar onder wijs sluit het vakonderwijs uitlid 4 biedt de waarborgen, dat het openbaar algemeen vormend lager onderwijs voor ieder te verkrijgen islid 5 omvat zoowel het openbaar als het bijzonder onderwijs en lid (i brengt de van rechts ea kreeg geen antwoord. Wat wes nu gemakkelijker voor mevrouw Ver- schoyle, dan gedurende het diner alt haar kamer to sluipen, en, door haar deur aan den buitenkant te sluiten, ellen in den waan te laten, dat ajj ar nog ln wasnaar do boot te gaan om de misdaad te bedrBvon en weer terug te komen Ongelukkiger wjzs voor eni ging mevrouw Dexter vroeg naar bad, want mevrouwVersohcyle's terug keer zou aan haar lycx-oogon niet ontsnapt zijn. Icdlen ajj dus uitging, zooals ik vermosd let wel, 't Is slechts een vermoeden kondon de dienstboden haar hebben zien thuis komen. Ik ondervroeg hen daarom trent, maar kon geen enkel voldoend antwoord bekomen. ZU herinnerden zich niet» en geld kon evenmin hun geheugen verscherpen. Ten elode raad besloot Ik het mevrouw Versohoyle zalf te vragen. Na het dinar, in den salon, leidde ik het gesprek op de goede inrichting onzer hodeudasgseho stoombooten en vroeg haar, of zU da „Neptunes" gezien had. Zjj schrok en kleurde een weinig oa antwoordde .Neen". Mevrouw Dex er trad als mijn bondgenoote op en wij hielden het volgende gesprek. Mevr. Drxter: .Uw iU3ter ging toch mat de .Neptunes" naar Engeland"? Mevr. VersohoyleJa, en mjjn neef, markies Vassalla, ook, maar daarom heb ik de boot nog niet gc2ien*. Ikzelf.Wat Ging u dan lang verheide bepaling, dat het hijzonder algemeen vormend lager onderwijs, dat aan de bij de wet te stellen eischen voldoet, maar denzelfden maatstaf als de openbare overeenkomstige scholen uit de openbare kas wordt bekostigd. Wat de bijdragen voor het bijzonder algemeen vormend middelbaar en voor bereidend liooger onderwijs betreft, is den wetgever eenige meerdere vrijheid van beweging gelaten. In de toelichting tot hare wetsontwer pen vestigt de commissie er den nadruk op, dat het bijzonder onderwijs, dat voor de geldelijke voorziening in aan merking zal komen, natuurlijk aan even hooge eischen van deugdelijkheid moet voldoen als aan het openbaar onderwijs worden gesteld. De grond slag van het openbaar onderwijs, het behoud van de vrijheid van richting en de opvoedkundige zelfstandigheid moeten evenwel onaangetast blijven. De uitgaven voor iedere school wor den verdeeld in bouw- en inrichtings kosten, jaarwedden voor het onderwij zend personeel en overige exploitatie kosten. De gemeenten dragen, volgens deze voorstellen, de zorg en de kosten voor hel stichten van schoolgebouwen, zoo wel voor openbare als voor bijzondere scholen, waarvoor bij den houw met bij algemeenen maatregel van bestuur vast te stellen bepalingen zal zijn rekening te houden. Begrijpelijkerwijze heeft de commis sie het gevaar onder de oogen gezien, dat te kleine of niet noodige scholen tot stand zouden komen en door het adviseerend bestuur lichtvaardig een aanvrage gedaan zou worden. Daarom worden verschillende waar borgen geeischt. De zekerheid moet worden gegeven, dat de bijzondere school, waarvoor men een gebouw verlangt, een in de wet aangegeven getal leerlingen zal tellen, waarbij de gemeenten in die met meer dan 100.000 en die met lager zielental verdeeld worden. In de eerste is het minimum getal leerlingen 100 in de kleinere gemeenten 40, inet een uit zonderingsbepaling voor gemeenten met minder dan 25000 inwoners. Bovendien moet het schoolbestuur een waarborgsom van lo'/o der bouw kosten in de gemeente-kas storten, welke eigendom blijft der schoolvsr- eenigingen, doch geleidelijk eigendom der gemeente wordt naarmate liet aantal leerlingen inkrimpt tot heneden 2/a van het getal leerlingen waarvoor de school gebouwd is. Daalt het cijfer tot beneden 25 leerlingen, dan vervalt de waarborgsom geheel aan de ggmeente en moet de bijzondere school het ge bouw ontruimen, tenzij de daling eerst j- na twintig jaren na de opening der school plaats heeft. 1 Het opmaken van het bouwplan ge niet san boord, om uw zuster vaar wel te zeggen?" Mevr. Varechoyle: .Naon, Ik had hoofdpijn en verliet mjn kamer niet". Mevr. Dexter,Ja, dat herinner ik m(j. Ik klopte asn uw deur en kreeg geen antwoord". Movr. Versohoyle: (ving) „Ik Bliep". Ikzelf: ,'t Is jammer, dat u d« .Neptunes* niet zag. 't Is zoo'n mooia boot". Hiermede eindigde ons gesprek. U ziet dus, dat mevrouw Versehcyle ontkende, het buis dien avond ver laten te hebbenen als dit werksljk 't geval ia, kan zij een alibi bewijzen en dus niet van de misdaad betohul- digd worden. Ik ben echter niet overtnigd door baar ontkenning. Z|j ontstelde, toen ik van de .Neptunes" sprakbovendien wist ze, dat haar echtgenoot aan boord was, daar ze hem dien dag had gcz'eo, hetgeen overeenkomt mat da passage in me vrouw Dexter's dagbosk, dat zs in razende woede thuis kwam. Mjc Inziens zgn da eenige perso nen, dis definitief kunnen zeggen, of zj aan boord kwam, juffrouw Car- ruela Cotonar en msrkieB Vassalla, want als zij aan board is geweest kan ze niet aan 't oog van haar zuster ea haar neef ontsnapt zijo. Ik geef u dus don raad, aan juffrouw Coto nar of markies Vassalla te vragen, of mevrouw Versohoyle den avond van de misdaad aan boord li geweest. schiodt in overleg met het schoolbe stuur, dut het gebouw later ten ge- bruike krijgt. De jaarwedden van liet onderwijzend personeel zullen in iedere gemeente voor de openbare en de bijzondere scholen gelijk zijn en de uitgaven deswege worden door liet rijk gedragen. Voortaan zullen niet de minima- weddpn, doch de nonnale wedden moe ten geregeld worden, waarvan niet mag worden afgeweken. De regeling der wedden komt tege moet aan de gerechtvaardigde verlan gens omtrent salarisvcrbetering. Zij is voor verschillende groepen van gemeen ten uiteenloopend geregeld en bevat een aanvangswedde met periodieke op klimming, waarbij verhoogiugen komen voor het bezit der hoofdakte en bij akten in aan de school onderwezen vakken. Voor het hoofdschap komt daarbij een eveneens naar gelang van den levensstandaard voor de verschillende groepen van gemeenten uiteenloopende bijslag. De vrije woning voor het hoofd, de tegemoetkoming in huishuur voor gehuwden boven 28 jaar benevens de toelage volgens de Toeslagwet 1913 komt te vervallen. Voor de verdeeling der gemeenten in groepen wordt rekening gehouden met de indeeling in klassen volgens de tabel, behoorende bij de wet op de personeele belasting. De overige exploitatiekosten worden uit de gemeentekas bestreden. Voorgesteld wordt de opleiding van de onderwijzers beter te verzorgen en de exameneischen te verzwaren, lil het nieuwe systeem zal een advi- seerende college voor de zaken van het lager onderwijs worden ingesteld, een z.g.n. Onderwijsraad, samengesteld uit mannen met liefde voor en kennis van het ouderwijs, die den minister zal voorlichten, en dezen, benevens de col leges van Ged. Staten, I en aanzien van allerlei geschillen van advies kan dienen. Wat het schooltoezicht betreft, wordt voorgesteld, onder de inspecteurs voort aan slechts één soort schoolopzieners te doen werkzaam zijn. Wat betreft de houding van dit toezicht ten opzichte van de leerplannen der gesubsidieerde bijzondere scholen, is de tusschenweg over en weer te aanvaarden, volgens welken de wet zelve duidelijk de eischen aangeeft, aan welke het leerplan heeft te vol doen en de aanspraak op vergoeding, op grond van ondeugdelijkheid van het leerplan slechts dan verbeurd wordt, wanneer de Onderwijsraad uitmaakt, dat het ten opzichte van die wettelijke eischen te kort schiet. Het getal kinderen, op 15 Januari in de school aanwezig, zal voor de berekening van het aantal leerlingen niet meer gewicht in de schaal leggei^ Zoo dit 't geval is, kunnen we ons onderzoek voortzetten zoo niet, dan moeten we een andere richting ingaan. Daar alle iclichtirg-in, welke ik hier verkrijgen kon, nu la mijn bezit zjja, kom Ik morgan raar Engeland terug. Ik zal te Gibraltar aan land ga-n en daar bij de overheid den dolk opvragen. Ik heb ook eenig schrift van mevrouw Versohoyle, om met het briefje, dat u mij gegeven hebt, te vergelijken en ofschoon 'f op elkaar lijkt, is 't niet geheel hetzelfde, doch een band kan In v|Jf of zes jaar wel eonigszins veranderen, 't Zal dus het bast zijn, er esa exjert over te raadplegen, die gemakkelijk zal kan non zien, cf de beide briefjes door dezelfde persoon geschreven zijn. Ik zal dadelijk na mijn aankomst in Engeland naar meneer Poster's kantoer komen, om meer uitvoerige mededeeling te doen. Uw dleuitwtlllgo, Julian Ropir." XV. Na Roper's brief gelezen to hebban, ging Ronald naar Foster's kantoor, om hem dien te laten zien. De advo caat las hem stilzwijgend en hem op tafel leggend, zag h(j Ronald door dringend asn. ,Je ilet dus, dat Ik gelijk had", I0[ iloch wel een gemiddelde van de op vier verschillende tijdstippen van het jaar in (1e school aanwezige kinderen. De leeftijd van toelating blijft voor het openbaar en bijzonder onderwijs gelijk, terwijl de gemeenteraden de minimum-leeftijd voor toelating vast stellen, goed te keuren door Ged. Staten met beroep op de Kroon. liet nieuwe stelsel zal een vermeer dering van jaarlijksclie uitgaven van ruim 16 millioen vragen, onverminderd de meerdere kosten door de reorganisatie van liet schooltoezicht. De gemeenten zullen, naar liet nieuwe stelsel, ontheven worden van alle uit gaven ten behoeve van de salarieering van onderwijzers. Zij zullen verder voor de bekostiging van het openhaar herha- lingsonderwijs van het Rijk eenebijdrage ontvangen, berekend naar een gulden in plaats van naar dertig cents per lesuur. De schoolgelden voor de openbare en ook voor de bijzondere scholen komen in de gemeentekas.Tegenover deze baten staan als hoogere uitgaven de kosten wegens rente en allossiug vangeldleenin- gen, aan te gaan voor den schoolbouw voor (1e bijzondere scholen, het gemis van de bijdrage des Rijks van 25 pCt. in de bouwkosten van openbare scholen, de jaarlijksclie vergoeding van de exploitatiekosten dier bijzondere scholen en de vergoeding aan de schoolbesturen voor bijzonder herhalingsonderwijs in gemeenten, welke aan het openbaar herhalingsonderwijs meer ten koste leggen dan het Rijk deswege vergoedt. Tn hoeverre de gemeenten voordeel zullen hebben van het stelsel dan wel daardoor voor zwaardere lasten worden gesteld, valt in het algemeen niet aan te geven. Elke gemeente zal dit voor zich zelve gemakkelijk kunnen becijferen. Voor het Rijk komen in de eerste plaats de onderwijzerssalarissen waarvan het totaal geschat wordt op 38 millioen. Hier tegenover vervallen de subsidies aan de gemeente en bijzondere scholen voor de jaarwedden, voor de kosten van schoolbouw enz., totaal 22 millioen. De meerdere kosten voor het Rijk zul len dus bedragen 16 millioen. Wat de onderwijzersjaarwedden be treft wordt voorgesteld, aan iederen onderwijzer aan een openbare school een vaste jaarwedde te geven. Die jaarwedde bedraagt voor een onderwijzer aan een school gelegen in een gemeente of gedeelte eener gemeente, behoorende tot de 7e, 8e of 9e klasse der tabel, bedoeld in art. 5 der wet lot regeling der personeele belasting met minder dan 2 dienstjaren f 600, en vervolgens tot vier dienstjaren f 700 tot zes f 800 tot acht f 900 tot tien f 1000 tot dertien f 11 00 daarboven f 1200. Onderwijzeressen gaan niet boven hij, op den brief w|jzend. Juffrouw Cotoner is de zuster van mevrouw Versehcyle". „Ja", hernam Ronald; „maar za heeft niets met haar gemeen*. „Ah! Denkt u dat nist? Laat me eens zien" en hU keek den brief weer door. „Ze zijn beidon driftig". .Elke vrouw zou driftig worden, als ze met zoo'n boezen geest, als mevrouw Versohoyle, moest hulzen', zei Ronald, Carmela verdedigend. „Ze beminden beiden denzelfden miui". „Maar Carmela's liefde voor hem was slechts een meisjesachtigs inge nomenheid, zooals zQ zelve volgens movrouw Dexter's dagbosk zegt". „Ia 't kort," hervatte Foster", je bent zoo verliefd op haar, datje haar onvolmaaktheden niet inrlet." „Ik ben niet zoo verblind, aio je wel dankt," antwoordde Ronald kop pig. „Al wat ik weet, is, dat ik haar llf f heb en denk haar te vragen, mfln vrouw te worden." „Wanneer „Zoodra dit geheim is opgehelderd." „Ik te grijp je", zei Foster, van z(jn stoel opstaande en do kamer op en neer loopand, „maar naar dezen brief te oordeelen, schijnt die opheldering even veraf als ooit." Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1916 | | pagina 1