gang bij de dear reeds zulk een steek met een mee, dat hQ dood neerviel. Van drie personen, die gearresteerd werden, werd zekere 8. als vermoede lijke dader met het HJk geconfronteerd. Misbrnlk van drank schjnt ook hier weer de oorzaak van deze treurige misdaad te zjn. Een botiing. Terwjl Zaterdag avond twee treinen van den Maasbonrt- spoorweg op het station te Well moes ten kruisen en de eerst aar gskomene op den wissel niet geheel vrü stond, kwam die van do andore richting dasrmede in hevige botsing. Een goederenwagen werd vernield en een andere nit bet spoor geworpen, terwjjl de postwagen van den eenen trein ernstig beschadigd werd. Da gasver lichting geraakte defect, zoodat de postbeambte zich verder met een kaarsje moest bohelpon. Persoonlijke ongelnkken kwamen niet voor. Hoe ondankbaar. Te Reuver, op de Limb. Dnltsehe gr6ns, arriveerde dezer dagen 's avonds om tien uur een verhuiswagen bespannen met twee paarden. Da wagen verliet daar den hoofdweg en reed een weg op in de richting van de grens. Ten slotte werd ook deze weg verlaten en een veldweg gevolgd. Maar zoo gemakkelijk zou de lading van 3000 K.G. tarwebloem niet de grens over komen. Bet ge vaarte verzakte in den slappen bodem. En toen zat er wel niet andera op dan te ontladen. Een moeizaam werkje werd het, om zak voor zak over de grens te dragen. Toch, het kwam in orde. Maar nn was het de Daiteche grenswacht, die eens niet do hand over bat hart streek. Het meel werd geconfisqueerd. Twee zoons van den koopman T. uit Reuver werden „ver- haitet", wjl ze zonder pas da grens passeerden. En 't zelfde lot deelde een begeleidend heerschap, dat wel aandeel in de onderneming scheen te hebben. Te Keuver vindt men do Dnlt- sobers erg ondankbaar. Schoenen zonder leer. Ia Dultsch- land is men tegenwoordig bezig schoe nen zonder leer te fabrlceeren. Deze zjjn op de volgende wjza samenge steld: Zolen en hakken bestaan uit hout; hiervoor gebruikt men water dichte houtlagen. Wel zijn zulke zolen in het begin zeer hard, maar door het loopen worden ze vrfj snel zacht, zoodat het geklo3 slechts korten t$d duurt. Het bovendeel van de schoen bestaat uit grijs of zwart zeildoek, zooals de soldaten dat voor bun ransels hebben, en is evenals de zolen waterdicht. De schoenen, die veel goedkooper zijn dan leeren laarzen, moeten nog het voordeel hebben, dat ze veel warmer z(Jn. Een vechtenbaas. Een Engelsch- man, die zich op 67-jarigen leeftijd als rekrunt laat werven en wien het jftlukt, daarbfj voor 38 door te gaan, is zeker geen alledaagBch man. Omdat hg een krnlwagen gestolen had kwam deze man, korporaal Goodchild, te Windsor voor den magistraat. De eigenaar van den kruiwagen had intussehen laten weten, dat hfj de vervolging tegen zoo'n goed vader lander niet wilde doorgezet hebben. Bovendien kwam uit, dat korporaal Goodchild dronken was geweest, toen hi) den kruiwagen meenam. Voor de rechtbank bleken 'b mans antecedenten de volgende te sijn Hij had in 1869 dienst genomen bij de artillerie en was tot 1886 soldaat ge weest. Bij nam deel aan den oorlog ln Afgaalstan, waar hg de medaille met vier strepen verdiende, en heeft in Egypte dapper meegevochten in de slagen van Telel Kehlr en Toelir, waarvoor hem de medaille en de ster met vier strepen ten deel viel, On langs had hij zich weer als soldaat bij het leger laten Infljvan en het door hard werken en goed gedrag tot korporaal gebracht. Verdere promotie staat voor hem open ou hot is moge lijk, dat hij eerlang naar het front zal gezonden worden. De magistraat, die hem van rechts vervolging ontsloeg, prees zgn vader landsliefde en sprak de hoop uit, dat hü vooruit zou komen en weer een medaille zou veidlenen. Laatste en Telegrafische Berichten. DE OORLOG. Weenon. (Officieel.) Een onzer dulkbooten heeft op 5 December, te 10 aar 's morgens, bi) V'ilona. een kleine ltaliaansche kruiser met twee sohoorsteenen ld dsn grond geboord. Ingezonden Stukken. [Buiten verantwoordelijkheid der Redactie. De opname van de in deze rubriek voorkomende artikelen bewijst geenszins, dat de Redactie er mede instemt.) Toestanden In Zeeuwsch-Vlaan- deren (Nederland). Oeachte Redactie, Het zal voor velen in ons vader land, in het algemeen met de toestan den onzer streek geheel onbekend mogelijk van belang zijn, te vernemen hoe in da zitting der Prov. Staten van Zeeland zelfs voor Zeeuwen nog een krachtig pleidooi word geleverd voor de erkenning van de noodzakelijkheid van een verharden verbindingsweg tusschen Oostelijk en Westelijk Zeeuwsch Vlaanderen (Nederland). Hoe deze toestanden nog zgn en reeds jaren, doch vooral in dezen droevigen tgd klemmend worden ge voeld, zonder dat dit lang geleden verzuim ook maar op eenigerlel wgze werd hersteld, zslu duldeljk worden uit de in-treurlge, doeh helaas zeer zware feiten, aangevoerd op zeer waardige wgze door ons geacht Sta tenlid mr. P. Dleleman, die door de verdediging dezer belangrijke zaak voor de Zeeuwsoh-Vlaamaehe Neder landers de volgende curiositeiten ver meldde. De heer Dleleman zei o. a. Bg traetaat van 15 Februari 1844 tusschen Nederland en België werden de grenzen van belde landen geregeld, en daarbg bepaald in art. 26, o. a. Het gedeelte van den weg, gelegen ten Westen van de wogen van Bou- ehaute naar Philippine en van den z g. Vlotweg, dat grensscheiding vormt, behoort België. en voorts in art 30 :Het Koninkrijk der Nederlanden behoudt (art. 7 van het verdrag van 5 November 1842) den vrjen overgang op de geheele uitgestrektheid der dijken, gelegen van den Vrije straat af, tot aan het punt waar de grens den dijk verlaat om den zoogenaamden Krokeelpolder door te loopen, welke dgkec te zamen genomen den algemeenen naam dragen van Vrijendijk. Dat die Vrijendtlk aan België be hoort blijkt art. 7 van het verdrag van 5 November 1842 Van de Zwarte Slnls tct aan den polder, genaamd Krckeel, wordt de grens, zoodanig blijvende als zij onder het Kcninkrjk der Nederlanden geweest 1b, gevormd door het midden van de afwaterlngs- sloot, noordoigk loopende langs de dijken, tusschen die beide punten be slaande, en waarvan het geheel den naam draagt van Vrijendijk. Bet Koninkrijk der Nederlanden behoudt den vrijen overgang op de geheele uitgestrektheid vau genoem den Vrgen Dgk. Desa dus is absoluut Belgisch. Hoe nu ook do vrije overgang moge gewaarborgd zgn, het feit, dat de weg Belgisch is, is oorzaak van veie formaliteiten en moeiigkheden voor den grensbewoners. Men ls en blijft immers onderworpen aan de for maliteiten der douanen door België zoowel als door Nederland gesteld. Het behoeft hier geen oeconomlsch betoog, dat dergelQke formeels sta ketsels met soms buitengewoon onaan gename gevolgen de bevordering der volkswelvaart tegenhouden, eveneens en evenveel als het gemis aan ver keerswegen tusschen de verschillende landen of deelen van hetzelfde land dit zouden doen. Nu kan men bewe ren, dat het internationaal verkeer zgn moeiigkheden moet opleveren ter dek king van de nationale vlag, maar het is toch een reeds jaren overwonnen standpunt, dat door bepalingen van in-, uit of doorvoer en dus ook door daaraan verbonden formaliteiten het verkeer van het oene doel des lands naar het andere moet worden bemoei- igkt, en nimmer is het zelfs een theo rie geweest, dat dit moest voor deelen van dezelfde gemeente, gaigk dit thans met name voor Philippine het geval is. Het is niet mogelijk van het eene deel van Philippine ln het andore te komen met een rijtuig, tenzij over Belgisch gebied en dat la tijdens den oorlog ook uitgesloten. Het verkeer staat daardoor geheel stop. Vele landbouwers uit Clar&polder, Isabellapolder etc., die wonen op grond gebied van Philippine, moeten de kom der gemeente bezoeken per tram, één enkele maal per dag is daartoe ge legenheid, moeten er dus geld voor uitgeven, bjj een Bterfgeval hebben *g. (felSk het geval ls geweest, of moeten begraven in een andere ge meente, waaraan ook zeer veel for malltelten verbonden zgn, of het lijk moeten modegeven met de tram, hetgeen, behalve de formaliteiten, ook zeer veel moeiigkheid voor den be grafenisstoet oplevert wat onkosten aangaat, bgv, om (men heeft daar meestal katholieken) beboorlpk oen lijkdienst te hebben en dergelgken. Anders was de afstand ook we! groot, soms 1V» b 2 uur, maar kon men tcch met wat moeite en formaliteit vii België er komen. Niet eens heelemaal langs den Vrijen Dijk, want oen ge deelte bleef daarvan wegens het niet vethard zgn, toeh onbruikbaar. Men moest dan vla Bsucbaute en de gun stige bepalingen van vrijen overgang, waarvoor nu althans al eenige forma liteiten in acht genomen waren, waar door men soms öf vrijdom van onder zoek kr. eg, öf althans niet behoefde te batsLn, gelden daarvoor niet. Zoo is het ook, zelfs ln gewone tijden wegens de kosten onmogelijk, dat do boeron in die genoemde pol ders ambachtslieden met hun materi alen uit de kom der gemeente laten komen om werk6n bij hen uit te oefenen, via Bouchautn is het niet mogelijk zonder totaling van rechten, langs den Vrijen Dgk is het niet mo gelijk, omdat een belangrgk verbin- dingsgedeelte niet verhard is. Geldt dit bezwaar voor schoolgaande kinderen, deelnrme aan cursussen, onderling handels- en iandbouwverkeer zoowel als geesteigk verkeer der burgers eener zalfde gemeente, in ruimen en ultgebrolden kring geldt het voor de bewoners van de belde deelen van Zeeuwieh-Vlaanderen. Wel voorziet de tram ln een behoefte zoor grooter en verder vervoer, maar geigk door den aanleg van de tram tusschen Middelburg en Vlisslngen of van den spoorweg tusschen die plaatsen, men niet den weg er tusschen missen kan, kan men ook niet een verbindingsweg missen tusschen 2 groote, rijke en belangrijke deelen eener provincie. Vrceger door de indgking der polders en de verandering van den Braakman glDg bet verkeer wel ongelukkig, maar kon het toch nog te water gaan, door de aanslibbingen en inpolderin gen is dat ten eenenmale onmogeigk geworden. Tal van polders met vele en vein hectaren grond zijn als Braek- manpolders ingedijkt, en liggen ook tusschen het 4s en 5e dlBtrlet of tuBBchen Oostelijk en Westelijk Zeeuwsch Vlaanderen. Tonnen gouds, zoo niet millloenen heeft de Staat der Nederlanden daar van genoten, duizenden geniet ïjj nog door de belastingen, dia de rjjke en vruchtbare gronden moeten opbrengen, maar men heeft bij de indijking er niet aangedacht, een verbindingsweg tot stand te brengen. Allerlei redenen kunnen daarvoor hebben bestaan als b.v. de ongeigke lndflkingstgd en bg de oudBte polderindijking een zekere aan dien tgd eigens kortzichtigheid. Zoo ligt er langs den d(jk van Phillp- plnepolder absoluut geen weg, nauwe- igks een voetpad er boven op. Hoe dit ook moge zijn, de beide Zeeuwsch Vlaamsche deelen blijven wreed gescheiden. Deze toestand is onverdrageigk. Dat springt te meer ln 't oog nu tengevolge van het bezet zgn van België (althanB van dat deel) door de Dulticher alle verkeer is gestremd. Maar afgescheiden daarvan ls de toeBtand hoe langer hoe meer onhoud baar nu er meer polders in de laatste jaren gekomen zijn en dus de behoefte aan verkeer voor landbouw en vee teelt zoo belangrgk toenam. Voor bet verplaatsen van het vee, het bebouwen vau het land, het leveren ook van vele landbouwartiken aan haven en tram ls het absoluut noodlg, een eigen Nederlandschen weg te hebben. Hemel en aarde zijn bewogen om een ver bindingsweg te krijgen tusschen Noord-Brabant en Zeeland en zeker ook deze is dringeed noodlg. Maar hot is toch zeker wel een provinciaal belang om een rijweg te hebbeD tus schen 2 groote deelen van het gewest als hier. Dat is een provinciaal belang, waar een belangrijke groep polder» en gemeenten aan de eene z(jde staan en een even groote groep aan de andere, het gemeenschappelijk hooger belang moet dan door de provincie worden waargenomen. In 'tbgzonder ligt het ook op de taak van het rgk om de hand uit te strekken en van zijn vele genoten millloenen en belas tingpenningen uit die polders getrok ken, ietB ai te staan en den geeiBchten weg te leggen. Het ligt thans niet op onzen weg om te onderzoeken hoe dat moet. Het principe moet uitgemaakt worden dat die weg noodzakelijk ia. Dit moet ultgeeproken worden. Dit moet ge- eischt. Het was professor Drummond, die eens gezegd heeft, het ls geen bewijs van hoogstaande ontwikkeling van de negers, dat zjj zoo weinig eischen. Het ls wel een bewgs van de intensieve kracht en van de krach tige klem voor ontwikkeling der volkswelvaart welke er schuilt in Zeeuw-Vlaanderen, dat men er niet rust na reeds jaren lang om een heir baan te verkregen, waarlangs handel en verkeer zieh vrijelijk kunnen be wegen. Laat het nu niet langer ook bg ons dogma zgu, dat vrijheid en deugdelijkheid van verkeersmiddelen noodzakelijke voorwaarden zijn voor den vooruitgang. Maar laten wg het toonen door eenparig uit te spreken dat deze wantoestand, vernederend ook voor ons nationaal gevoel, niet langer bigft, en laten wg Gedeputeerde Staten, aan welk verrezlend en rgp overwegend collega wij die zaak veilig thans kunnen overlaten, veizoeken, bij do regeering en waar noodlg de geeischte maatregelen te nemen. Laat Zaelands Staten toonen, dat de frissuhe wind, die nu nog langs den Braek- tnandgk aan de lsabellasluls, de Clasa- polder en de Philippiuepolder het landschap onzonrljk verfrlecht,ookaan alles wat herinnert aan Nederlandeche kruidenierspolitiek een eind wil zien. Wel schatten gouds genieten door de inpolderingen eu aanslibbingen, maar zoo weinig mogelilk geld voor de verder® ontwikkeling der polders en streek gegeven. Ons nationaal gevoel komt er tegen op, of deed het dat niet, toen ln 1906, het jaar van den Zeeuwscben watersnood, onze eigen Koningin niet van het eene deel van Zeeuwsch Vlaanderen in het andere kon komen dan over den bodem, zij het al van ean bevrionden, maar toeh een anderen staat? Het oude Gene raltteiuland wil deelen in de generale voordeelen van ons vrij land. Daarom wesrklinke der en krachtig om ons daar te helpen mannentaal uit Zeelauds staten tot ln 's lands verga derzaal eu b§ onze hooge regeering. Wij zien het daghen in de Oostl als niet kan gazegd worden in Den Haag: Zeeland kent zelf dat land niet en acht het niet eens noodig 1 De hand op de beurs 1 Dankend voor de plaatsing, Em inwoner uit Zeeuwsch Vlaanderen. Watergetijen voor lerseke. Dagen. Hoogwater. Lasgwater. Vrm. Nam. Vrm. Nam. 9 Deo. 4 42 5 05 10.19 1042 10 5 29 5.57 11.13 1137 11 619 6.45 009 12 7 09 7.38 0.30 1.03 13 8 8.29 1 20 158 14 8.51 9 29 2.20 2 54 15 9.52 10.34 3.24 3 54 Marktberichten. GOES, 7 December 1915. Ruime aan veer van alles. Nieuwe Tarwe (100 K.G.) 12,— a 12,50 Wintergerst per icok.g. - 14,— a Zomergerst per 100 k,g.a Haver per 100 k g. - 12,50 a - 12,75 Kookerwten per 100 k.g, - 23,— a - 24, Kroonerwten per iook.g. - 18,a - 23,— Bruine Boonen 100 k.g. - 15,a - 23,50 Mosterdzaad per ico k.g.a Maanzaad (50 K.G.)a Karwijzaad per 50 k.g,a Eleien per 100 stuks - 8,— a Boter per K.G. - 1,40 a - 1,50 Mlddenprijs eieren per 25 stuks f 2, idem boter 1 0,73 per halve kilo. Eieren aan particulieren verkocht voor (o,per 25 stuks. Boter idem t o,per halve kilo. Aanvoer eieren loao stuks. Aanvoer boter 650 pond. Elerenverkoop. Onderatdeellng Zuid-Beveland V. P. N. Aangevoerde eieren 674 stuks. Prijs 17,60 a i 0,per 100 stuks. Veiüngs-Vereenlglng „Göes en 0 nu trek en." Veiling van Dinsdag 7 Dec. 1915. Groote Veiling. Zure Bellefleur f 7, Court Peudu i 5, beideu per 100 K.G. Kleine Veiling. Peren. Weldragcr 4 a 5, Gieser Wildeman 3 a 5, Witte Cozijn 4 a 5, Suikerijpeer 4, Pondspeer 4 a 5, Bezy van Schoonouwen 10 a iz, Bergamot 5 a 7, Jodenpeer 4 a 5, Beurré Curé 8 a 10, Rietpeer 5 a 6 ct. Alles per K.G. Appels. Goud Reinet7 a 10, Belle fleurs 4 a 8, Pomme d'Orange 5 a 6, Court Pendu 4 a 6, Armhaarde 4 a 5, Champagne Zoet 5 a 6, Paradijs-appel 5 a 7, Princesse Noble 8 a 12, Rei- nette Tulpa 7 a 12, Rusters 4 a 6, Bismarck 8 a 10, Eier-appels 5J/2J Hondsmuil 4 a 5 ct. Alles per K.G. Diversen. Honing 50 a 55 per K.G., Kippen 40, Kool (witte) 4 a 5, Kool (savoye) 4 a 5 ct., alles per stuk. Peeën 4, Prei 8 ct., beiden per bos. Spruitjes 6 a 7 ct. per K.G. Andijvie I ct. per struik. Zaterdag wordt om 2 uur en Dins dag om 12 uur geveild. Velllngs-Vereenlglng Zuld-Beveland. Veiling van Dinsdag 7 Dec. 1915. Groote Veiling. Zoete Champagne f 5,20Mei- pipping 1 5, to Gieser Wildeman f 4,10 Weidragers f3.50. Alles per too K.G. Kleine Veiling. Appels. Goud Reinet 3 a 9, Notaris appel 5 a 7, Reinet d'Angleterre 5 a 6, Kanteloo 435, Zoete Bellefleur 4 a 5, Huismanszoet 4 a 5, Rusters 3 a 5, Pomme d'Orange 3 a 5, Court Pendu 2 a 5, Zure Bellefleur 3 a 8, Hollandsch Zoet 4 a 5, Armgaarde 5 a 6, Bismarck 7 a 9, "W estl. Belle fleur 5 a 7, Reinette Tulpa 6 a 8, Fransche Bellefleur 4 a 5, Goud-appel 2 a 3, Hondsmuil 4 a 5 ct.Alles p. Kg. Peren. Groene Chamontel 4 a 6, Winter Louwtje 3 a 5, Gieser Wilde man 3 a 5, Kleipeer 3 a 5, Ponds peren 3 a 4, Jodenpeer 4 a 5, Dr Alexander Lucas 20, Triumf de Jodoigne 12 ct. Alles per K.G. Diversen. Spruiten 8 a 10, Wor telen I a 2, Mispels 4 a 5 ct. per K.G. Bloemkool 7, Wittekool 2 a 4, Gele kool 2 a 3, Groene kool 1 a 3, Roode kool 3 a 5 ct., alles per stuk. Noten 40 ct. p. 100. Prei 4 a 5 ct- per bosje. Zaterdags geen veiling meer. ROTTERDAM, 7 December 1915. Ter veemarkt waren heden aangevoerd 130 paarden, 1 veulen, 1 ezel, 1085 magere en 736 vette runderen, 170 vette, 357 nuchtere en 127 graskalveren, o schapen of lammeren, o varkens, 236 biggen, II bokken ol gelten. Koeien 36 tot 43 a 50 c., ossen 35 tot 41 a 48 ct., stieren 38 tot 40 a 421/1 ct., vette kalveren 42Vj tot 50 a 60 ct., alles per halve kilo. Melkkoeien 1175 a f 350, kaltkoelen 190 a I375, stieren 1130 a f410, pinken f90 a 1140, graskalveren f 40 a 1 80, vaarzen 1 140 a 1 190, alles mager vee; biggen f ii,a 117,—.slachtpaardeal 100 a 1175, werkpaarden i 200 a 1 350, hitten 1 100 a t 200. Nuchtere kalveren fok- 123,— a 130,—, slacht- f 13,— a t 18,—. Biggen f1,50 a 11,70 per week. Op vette markt aanvoer koeien en ossen flink, handel williger, prijzen ongeveer op dezelfde hoogte. Stieren met kleinen aan voer, weinig handel, prijzen stationnalr. Vette kalveren met gewonen aanvoer, handel redelijk, ptijzen iets beter. Aanvoer van melk- en kalfkoeien goed, handel stroei, ptijzen bijna onveranderd. Jong vee met Hinken aanvoer, handel lang. zaam, oude prijzen. Graskalveren met be perkten aanvoer, handel stil, prijzen station nalr. Nuchtere (ok- en slachtkalveren met mid- delmatigen aanvoer, handel eer-t tamelijk vlug, later langzaam, prijzen bijna onver anderd. Biggen met Hinken aanvoer, redelijke handel, prijzen iets minder. Op de botermarkt werden aangevoerd: 27/8, 13/16 vn. en 164 stukken van '/i kilo. Prijzen: ie kwal. f 64, 2e kwal. i 62, 3e kwal. 160 per 40 kg.stukken van '/i hg. 80 a 83 ct. Burgerlijke Stand v an Goes. Van 5—8 Dee. Ondertrouwd: 7, Dirk do Vlieger, 23 jjm. te Pernis, en Johanna Kerk- hove, 21 j., jd. te Goes, onlangs te 's Gravenhage. Geboren 5, Marinus, z. v. Jan Pau las de Regt eu Neeltje Knijper. telegrafisch Weerbericht. Naar waarnemingen in den morgen van it Dec. medegedeeld door het Eon. Ned. Meteor. Instituut te De Bilt. Hoogste barometerstand 755.7 te Muuchen. Laagste barometerstand 735.5 te Skagen. Verwachflcg tot den avond van 9 dezermatige tot kraohtlgen later wel licht weer toenemende westeigke tot zuidelijken wind betrokken of zwaar bewolkt met tgdelijke opklaring regenbuien; zelfde temperatuur. Burgerlijke Stand over .November 1915. Hoedekenskerke. Geboren27, Jan, zoon van LouruB Lans en Catha- rina Wisse. Ove.leden 16, Martha Janse, 81 weduwe van Hermanns de Regt. Oudelande. Geboren: 14, AUda, d.v. Cornells Mol en Adriana Goud; 16, Maatjs, d.v. Jan Sandee en Thona de Jager; 25, Johannes, z.v. Jacobus Daalman en Maatje Moison. OverledenI, Cornelia Westveer, 3 d., d.v. Laurus Westveer en Jaeoba Blok. Driewegen. Geboren18, Maria Hendrika, d.v. Jan Maat en Johanna Lamper. Ondertrouwd: 20, Willem van Waarde, 29 j. jm. on Jaeoba Koeman, 25 j. jd. Waarde. Geboren10, Janna, d.v. Marinus WeBtstrate en Jozina van den Berge; 19, Jan z.v. Adriaan Water man en KorneUa Schrier; 27, Korne- lls, z.v. Adriaan de Jager en Aaltje Mol29, Jannetje d.v. Lukas Kopmels en KorneUa WeBtstrate. Levenloos aangegeven een kind van Pietsr Verbrugge en Marina DOL Rilland Bath. Geboren: Adriaan, z.v. Johannes Fleters en Cornelia Vermeulen; Johannes, z.v. Johannes Miunaard en Adriana Cornelia Lam- breeht. Huw. aang.10, Johannes Goossens, 22 jr. jm. en Pletemella Maria Hage 22 jr. jd. GehuwdJohannes Baptist Machiels, 20 jr. jm. eu Pletemella Verbiest, 22 jr. jd. Overleden Pieter Engolaar, 18 jr., z.v. Pieter Engelaar en Maria Wil- helmiua Hefjbotr. 410de Staatsloterij 2e kl. Trekking van Maandag 6 Dec. Ie 1. f20000: 13285 f 500075U f2000: 1211 f15007582 f100014815 t 400: 14788 f 100: 1079 1931 5440 6098 f 30: 1469 2848 4003 4016 4066 4110 4117 9067 9183 9197 10417 1043610448 1049413095 13124 1884918898 Trekking van Dinsdag 7 Dec. 8e 1. f1590: 116 f10006992 f 400: 12915 f 200: 6321 6371 f 100 9000 16649 1748118919 19789 f 30: 1460 1486 1498 2807 3904 4027 4060 4114 5059 5064 9513 10387 10418 1044410456 13123 13125 16498 18844 Afloop Aanbestedingen en Verkoopingen. Wemaldinge. Door notaris J. C. A. Havers te Kapelle word publiek verkochtEen woon- en winkelhuis, broodbakksrlj met schuur, erf en tuin, groot 9 Aren 40 Centiaren, eigendom van den heer J. van den Bnrgh alhier. Kooper werd de heer J. Cok, te Krab- bendflke voor f4500, plus f70, voor overname roerende goederende, on verminderd 81/1% onkosten. V erkoopingen en Verpacntingea. December. 14 Goes, inschr. verpachting bouwland, Van Dissel. 14 Goes, Insch. verpachting wUschenbosch, Van Dissel. 14 Goes, inschr. wilgen en canada's, Van Dissel. 17 Kapelle, woonhuis, Huvers. 31 Goes, paarden, Hollman en Verhoek. Waarde, kapitale hofstede, Pilaar.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1915 | | pagina 3