gang bij de dear reeds zulk een steek
met een mee, dat hQ dood neerviel.
Van drie personen, die gearresteerd
werden, werd zekere 8. als vermoede
lijke dader met het HJk geconfronteerd.
Misbrnlk van drank schjnt ook hier
weer de oorzaak van deze treurige
misdaad te zjn.
Een botiing. Terwjl Zaterdag
avond twee treinen van den Maasbonrt-
spoorweg op het station te Well moes
ten kruisen en de eerst aar gskomene
op den wissel niet geheel vrü stond,
kwam die van do andore richting
dasrmede in hevige botsing. Een
goederenwagen werd vernield en een
andere nit bet spoor geworpen, terwjjl
de postwagen van den eenen trein
ernstig beschadigd werd. Da gasver
lichting geraakte defect, zoodat de
postbeambte zich verder met een
kaarsje moest bohelpon. Persoonlijke
ongelnkken kwamen niet voor.
Hoe ondankbaar. Te Reuver, op
de Limb. Dnltsehe gr6ns, arriveerde
dezer dagen 's avonds om tien uur
een verhuiswagen bespannen met twee
paarden. Da wagen verliet daar den
hoofdweg en reed een weg op in de
richting van de grens. Ten slotte werd
ook deze weg verlaten en een veldweg
gevolgd. Maar zoo gemakkelijk zou
de lading van 3000 K.G. tarwebloem
niet de grens over komen. Bet ge
vaarte verzakte in den slappen bodem.
En toen zat er wel niet andera op
dan te ontladen. Een moeizaam werkje
werd het, om zak voor zak over de
grens te dragen. Toch, het kwam in
orde. Maar nn was het de Daiteche
grenswacht, die eens niet do hand
over bat hart streek. Het meel werd
geconfisqueerd. Twee zoons van den
koopman T. uit Reuver werden „ver-
haitet", wjl ze zonder pas da grens
passeerden. En 't zelfde lot deelde
een begeleidend heerschap, dat wel
aandeel in de onderneming scheen te
hebben. Te Keuver vindt men do Dnlt-
sobers erg ondankbaar.
Schoenen zonder leer. Ia Dultsch-
land is men tegenwoordig bezig schoe
nen zonder leer te fabrlceeren. Deze
zjjn op de volgende wjza samenge
steld: Zolen en hakken bestaan uit
hout; hiervoor gebruikt men water
dichte houtlagen. Wel zijn zulke zolen
in het begin zeer hard, maar door
het loopen worden ze vrfj snel zacht,
zoodat het geklo3 slechts korten t$d
duurt. Het bovendeel van de schoen
bestaat uit grijs of zwart zeildoek,
zooals de soldaten dat voor bun
ransels hebben, en is evenals de zolen
waterdicht.
De schoenen, die veel goedkooper
zijn dan leeren laarzen, moeten nog
het voordeel hebben, dat ze veel
warmer z(Jn.
Een vechtenbaas. Een Engelsch-
man, die zich op 67-jarigen leeftijd
als rekrunt laat werven en wien het
jftlukt, daarbfj voor 38 door te gaan,
is zeker geen alledaagBch man. Omdat
hg een krnlwagen gestolen had kwam
deze man, korporaal Goodchild, te
Windsor voor den magistraat. De
eigenaar van den kruiwagen had
intussehen laten weten, dat hfj de
vervolging tegen zoo'n goed vader
lander niet wilde doorgezet hebben.
Bovendien kwam uit, dat korporaal
Goodchild dronken was geweest, toen
hi) den kruiwagen meenam.
Voor de rechtbank bleken 'b mans
antecedenten de volgende te sijn Hij
had in 1869 dienst genomen bij de
artillerie en was tot 1886 soldaat ge
weest. Bij nam deel aan den oorlog
ln Afgaalstan, waar hg de medaille
met vier strepen verdiende, en heeft
in Egypte dapper meegevochten in de
slagen van Telel Kehlr en Toelir,
waarvoor hem de medaille en de ster
met vier strepen ten deel viel, On
langs had hij zich weer als soldaat
bij het leger laten Infljvan en het
door hard werken en goed gedrag tot
korporaal gebracht. Verdere promotie
staat voor hem open ou hot is moge
lijk, dat hij eerlang naar het front
zal gezonden worden.
De magistraat, die hem van rechts
vervolging ontsloeg, prees zgn vader
landsliefde en sprak de hoop uit, dat
hü vooruit zou komen en weer een
medaille zou veidlenen.
Laatste en Telegrafische
Berichten.
DE OORLOG.
Weenon. (Officieel.) Een onzer
dulkbooten heeft op 5 December, te
10 aar 's morgens, bi) V'ilona. een
kleine ltaliaansche kruiser met twee
sohoorsteenen ld dsn grond geboord.
Ingezonden Stukken.
[Buiten verantwoordelijkheid der
Redactie. De opname van de in deze
rubriek voorkomende artikelen bewijst
geenszins, dat de Redactie er mede
instemt.)
Toestanden In Zeeuwsch-Vlaan-
deren (Nederland).
Oeachte Redactie,
Het zal voor velen in ons vader
land, in het algemeen met de toestan
den onzer streek geheel onbekend
mogelijk van belang zijn, te vernemen
hoe in da zitting der Prov. Staten van
Zeeland zelfs voor Zeeuwen nog een
krachtig pleidooi word geleverd voor
de erkenning van de noodzakelijkheid
van een verharden verbindingsweg
tusschen Oostelijk en Westelijk
Zeeuwsch Vlaanderen (Nederland).
Hoe deze toestanden nog zgn en
reeds jaren, doch vooral in dezen
droevigen tgd klemmend worden ge
voeld, zonder dat dit lang geleden
verzuim ook maar op eenigerlel wgze
werd hersteld, zslu duldeljk worden
uit de in-treurlge, doeh helaas zeer
zware feiten, aangevoerd op zeer
waardige wgze door ons geacht Sta
tenlid mr. P. Dleleman, die door de
verdediging dezer belangrijke zaak
voor de Zeeuwsoh-Vlaamaehe Neder
landers de volgende curiositeiten ver
meldde.
De heer Dleleman zei o. a.
Bg traetaat van 15 Februari 1844
tusschen Nederland en België werden
de grenzen van belde landen geregeld,
en daarbg bepaald in art. 26, o. a.
Het gedeelte van den weg, gelegen
ten Westen van de wogen van Bou-
ehaute naar Philippine en van den
z g. Vlotweg, dat grensscheiding
vormt, behoort België.
en voorts in art 30 :Het Koninkrijk
der Nederlanden behoudt (art. 7 van
het verdrag van 5 November 1842)
den vrjen overgang op de geheele
uitgestrektheid der dijken, gelegen
van den Vrije straat af, tot aan het
punt waar de grens den dijk verlaat
om den zoogenaamden Krokeelpolder
door te loopen, welke dgkec te zamen
genomen den algemeenen naam dragen
van Vrijendijk.
Dat die Vrijendtlk aan België be
hoort blijkt art. 7 van het verdrag
van 5 November 1842 Van de Zwarte
Slnls tct aan den polder, genaamd
Krckeel, wordt de grens, zoodanig
blijvende als zij onder het Kcninkrjk
der Nederlanden geweest 1b, gevormd
door het midden van de afwaterlngs-
sloot, noordoigk loopende langs de
dijken, tusschen die beide punten be
slaande, en waarvan het geheel den
naam draagt van Vrijendijk.
Bet Koninkrijk der Nederlanden
behoudt den vrijen overgang op de
geheele uitgestrektheid vau genoem
den Vrgen Dgk. Desa dus is absoluut
Belgisch.
Hoe nu ook do vrije overgang
moge gewaarborgd zgn, het feit, dat
de weg Belgisch is, is oorzaak van
veie formaliteiten en moeiigkheden
voor den grensbewoners. Men ls en
blijft immers onderworpen aan de for
maliteiten der douanen door België
zoowel als door Nederland gesteld.
Het behoeft hier geen oeconomlsch
betoog, dat dergelQke formeels sta
ketsels met soms buitengewoon onaan
gename gevolgen de bevordering der
volkswelvaart tegenhouden, eveneens
en evenveel als het gemis aan ver
keerswegen tusschen de verschillende
landen of deelen van hetzelfde land
dit zouden doen. Nu kan men bewe
ren, dat het internationaal verkeer zgn
moeiigkheden moet opleveren ter dek
king van de nationale vlag, maar het
is toch een reeds jaren overwonnen
standpunt, dat door bepalingen van
in-, uit of doorvoer en dus ook door
daaraan verbonden formaliteiten het
verkeer van het oene doel des lands
naar het andere moet worden bemoei-
igkt, en nimmer is het zelfs een theo
rie geweest, dat dit moest voor deelen
van dezelfde gemeente, gaigk dit
thans met name voor Philippine het
geval is. Het is niet mogelijk van het
eene deel van Philippine ln het andore
te komen met een rijtuig, tenzij over
Belgisch gebied en dat la tijdens den
oorlog ook uitgesloten.
Het verkeer staat daardoor geheel
stop. Vele landbouwers uit Clar&polder,
Isabellapolder etc., die wonen op grond
gebied van Philippine, moeten de kom
der gemeente bezoeken per tram, één
enkele maal per dag is daartoe ge
legenheid, moeten er dus geld voor
uitgeven, bjj een Bterfgeval hebben
*g. (felSk het geval ls geweest, of
moeten begraven in een andere ge
meente, waaraan ook zeer veel for
malltelten verbonden zgn, of het lijk
moeten modegeven met de tram,
hetgeen, behalve de formaliteiten, ook
zeer veel moeiigkheid voor den be
grafenisstoet oplevert wat onkosten
aangaat, bgv, om (men heeft daar
meestal katholieken) beboorlpk oen
lijkdienst te hebben en dergelgken.
Anders was de afstand ook we! groot,
soms 1V» b 2 uur, maar kon men tcch
met wat moeite en formaliteit vii
België er komen. Niet eens heelemaal
langs den Vrijen Dijk, want oen ge
deelte bleef daarvan wegens het niet
vethard zgn, toeh onbruikbaar. Men
moest dan vla Bsucbaute en de gun
stige bepalingen van vrijen overgang,
waarvoor nu althans al eenige forma
liteiten in acht genomen waren, waar
door men soms öf vrijdom van onder
zoek kr. eg, öf althans niet behoefde
te batsLn, gelden daarvoor niet.
Zoo is het ook, zelfs ln gewone
tijden wegens de kosten onmogelijk,
dat do boeron in die genoemde pol
ders ambachtslieden met hun materi
alen uit de kom der gemeente laten
komen om werk6n bij hen uit te
oefenen, via Bouchautn is het niet
mogelijk zonder totaling van rechten,
langs den Vrijen Dgk is het niet mo
gelijk, omdat een belangrgk verbin-
dingsgedeelte niet verhard is. Geldt dit
bezwaar voor schoolgaande kinderen,
deelnrme aan cursussen, onderling
handels- en iandbouwverkeer zoowel
als geesteigk verkeer der burgers
eener zalfde gemeente, in ruimen en
ultgebrolden kring geldt het voor de
bewoners van de belde deelen van
Zeeuwieh-Vlaanderen. Wel voorziet
de tram ln een behoefte zoor grooter
en verder vervoer, maar geigk door
den aanleg van de tram tusschen
Middelburg en Vlisslngen of van den
spoorweg tusschen die plaatsen, men
niet den weg er tusschen missen kan,
kan men ook niet een verbindingsweg
missen tusschen 2 groote, rijke en
belangrijke deelen eener provincie.
Vrceger door de indgking der polders
en de verandering van den Braakman
glDg bet verkeer wel ongelukkig,
maar kon het toch nog te water gaan,
door de aanslibbingen en inpolderin
gen is dat ten eenenmale onmogeigk
geworden. Tal van polders met vele
en vein hectaren grond zijn als Braek-
manpolders ingedijkt, en liggen
ook tusschen het 4s en 5e dlBtrlet
of tuBBchen Oostelijk en Westelijk
Zeeuwsch Vlaanderen.
Tonnen gouds, zoo niet millloenen
heeft de Staat der Nederlanden daar
van genoten, duizenden geniet ïjj nog
door de belastingen, dia de rjjke en
vruchtbare gronden moeten opbrengen,
maar men heeft bij de indijking er
niet aangedacht, een verbindingsweg
tot stand te brengen. Allerlei redenen
kunnen daarvoor hebben bestaan als
b.v. de ongeigke lndflkingstgd en bg
de oudBte polderindijking een zekere
aan dien tgd eigens kortzichtigheid.
Zoo ligt er langs den d(jk van Phillp-
plnepolder absoluut geen weg, nauwe-
igks een voetpad er boven op.
Hoe dit ook moge zijn, de beide
Zeeuwsch Vlaamsche deelen blijven
wreed gescheiden. Deze toestand is
onverdrageigk. Dat springt te meer ln
't oog nu tengevolge van het bezet zgn
van België (althanB van dat deel) door
de Dulticher alle verkeer is gestremd.
Maar afgescheiden daarvan ls de
toeBtand hoe langer hoe meer onhoud
baar nu er meer polders in de laatste
jaren gekomen zijn en dus de behoefte
aan verkeer voor landbouw en vee
teelt zoo belangrgk toenam. Voor bet
verplaatsen van het vee, het bebouwen
vau het land, het leveren ook van
vele landbouwartiken aan haven en
tram ls het absoluut noodlg, een eigen
Nederlandschen weg te hebben. Hemel
en aarde zijn bewogen om een ver
bindingsweg te krijgen tusschen
Noord-Brabant en Zeeland en zeker
ook deze is dringeed noodlg. Maar
hot is toch zeker wel een provinciaal
belang om een rijweg te hebbeD tus
schen 2 groote deelen van het gewest
als hier. Dat is een provinciaal belang,
waar een belangrijke groep polder»
en gemeenten aan de eene z(jde staan
en een even groote groep aan de
andere, het gemeenschappelijk hooger
belang moet dan door de provincie
worden waargenomen. In 'tbgzonder
ligt het ook op de taak van het rgk
om de hand uit te strekken en van
zijn vele genoten millloenen en belas
tingpenningen uit die polders getrok
ken, ietB ai te staan en den geeiBchten
weg te leggen.
Het ligt thans niet op onzen weg
om te onderzoeken hoe dat moet. Het
principe moet uitgemaakt worden dat
die weg noodzakelijk ia. Dit moet
ultgeeproken worden. Dit moet ge-
eischt. Het was professor Drummond,
die eens gezegd heeft, het ls geen
bewijs van hoogstaande ontwikkeling
van de negers, dat zjj zoo weinig
eischen. Het ls wel een bewgs van
de intensieve kracht en van de krach
tige klem voor ontwikkeling der
volkswelvaart welke er schuilt in
Zeeuw-Vlaanderen, dat men er niet
rust na reeds jaren lang om een heir
baan te verkregen, waarlangs handel
en verkeer zieh vrijelijk kunnen be
wegen. Laat het nu niet langer ook
bg ons dogma zgu, dat vrijheid en
deugdelijkheid van verkeersmiddelen
noodzakelijke voorwaarden zijn voor
den vooruitgang. Maar laten wg het
toonen door eenparig uit te spreken
dat deze wantoestand, vernederend
ook voor ons nationaal gevoel, niet
langer bigft, en laten wg Gedeputeerde
Staten, aan welk verrezlend en rgp
overwegend collega wij die zaak veilig
thans kunnen overlaten, veizoeken,
bij do regeering en waar noodlg de
geeischte maatregelen te nemen. Laat
Zaelands Staten toonen, dat de frissuhe
wind, die nu nog langs den Braek-
tnandgk aan de lsabellasluls, de Clasa-
polder en de Philippiuepolder het
landschap onzonrljk verfrlecht,ookaan
alles wat herinnert aan Nederlandeche
kruidenierspolitiek een eind wil zien.
Wel schatten gouds genieten door de
inpolderingen eu aanslibbingen, maar
zoo weinig mogelilk geld voor de
verder® ontwikkeling der polders en
streek gegeven. Ons nationaal gevoel
komt er tegen op, of deed het dat
niet, toen ln 1906, het jaar van den
Zeeuwscben watersnood, onze eigen
Koningin niet van het eene deel van
Zeeuwsch Vlaanderen in het andere
kon komen dan over den bodem, zij
het al van ean bevrionden, maar toeh
een anderen staat? Het oude Gene
raltteiuland wil deelen in de generale
voordeelen van ons vrij land.
Daarom wesrklinke der en krachtig
om ons daar te helpen mannentaal uit
Zeelauds staten tot ln 's lands verga
derzaal eu b§ onze hooge regeering.
Wij zien het daghen in de Oostl als
niet kan gazegd worden in Den Haag:
Zeeland kent zelf dat land niet en
acht het niet eens noodig 1 De hand
op de beurs 1
Dankend voor de plaatsing,
Em inwoner uit Zeeuwsch Vlaanderen.
Watergetijen voor lerseke.
Dagen.
Hoogwater.
Lasgwater.
Vrm.
Nam.
Vrm.
Nam.
9 Deo.
4 42
5 05
10.19
1042
10
5 29
5.57
11.13
1137
11
619
6.45
009
12
7 09
7.38
0.30
1.03
13
8
8.29
1 20
158
14
8.51
9 29
2.20
2 54
15
9.52
10.34
3.24
3 54
Marktberichten.
GOES, 7 December 1915.
Ruime aan veer van alles.
Nieuwe Tarwe (100 K.G.) 12,— a 12,50
Wintergerst per icok.g. - 14,— a
Zomergerst per 100 k,g.a
Haver per 100 k g. - 12,50 a - 12,75
Kookerwten per 100 k.g, - 23,— a - 24,
Kroonerwten per iook.g. - 18,a - 23,—
Bruine Boonen 100 k.g. - 15,a - 23,50
Mosterdzaad per ico k.g.a
Maanzaad (50 K.G.)a
Karwijzaad per 50 k.g,a
Eleien per 100 stuks - 8,— a
Boter per K.G. - 1,40 a - 1,50
Mlddenprijs eieren per 25 stuks f 2,
idem boter 1 0,73 per halve kilo. Eieren
aan particulieren verkocht voor (o,per
25 stuks. Boter idem t o,per halve kilo.
Aanvoer eieren loao stuks.
Aanvoer boter 650 pond.
Elerenverkoop.
Onderatdeellng Zuid-Beveland V. P. N.
Aangevoerde eieren 674 stuks. Prijs
17,60 a i 0,per 100 stuks.
Veiüngs-Vereenlglng
„Göes en 0 nu trek en."
Veiling van Dinsdag 7 Dec. 1915.
Groote Veiling.
Zure Bellefleur f 7, Court Peudu
i 5, beideu per 100 K.G.
Kleine Veiling.
Peren. Weldragcr 4 a 5, Gieser
Wildeman 3 a 5, Witte Cozijn 4 a
5, Suikerijpeer 4, Pondspeer 4 a 5,
Bezy van Schoonouwen 10 a iz,
Bergamot 5 a 7, Jodenpeer 4 a 5,
Beurré Curé 8 a 10, Rietpeer 5 a
6 ct. Alles per K.G.
Appels. Goud Reinet7 a 10, Belle
fleurs 4 a 8, Pomme d'Orange 5 a 6,
Court Pendu 4 a 6, Armhaarde 4 a 5,
Champagne Zoet 5 a 6, Paradijs-appel
5 a 7, Princesse Noble 8 a 12, Rei-
nette Tulpa 7 a 12, Rusters 4 a 6,
Bismarck 8 a 10, Eier-appels 5J/2J
Hondsmuil 4 a 5 ct. Alles per K.G.
Diversen. Honing 50 a 55 per
K.G., Kippen 40, Kool (witte) 4 a 5,
Kool (savoye) 4 a 5 ct., alles per
stuk. Peeën 4, Prei 8 ct., beiden
per bos. Spruitjes 6 a 7 ct. per K.G.
Andijvie I ct. per struik.
Zaterdag wordt om 2 uur en Dins
dag om 12 uur geveild.
Velllngs-Vereenlglng Zuld-Beveland.
Veiling van Dinsdag 7 Dec. 1915.
Groote Veiling.
Zoete Champagne f 5,20Mei-
pipping 1 5, to Gieser Wildeman
f 4,10 Weidragers f3.50. Alles per
too K.G.
Kleine Veiling.
Appels. Goud Reinet 3 a 9, Notaris
appel 5 a 7, Reinet d'Angleterre 5
a 6, Kanteloo 435, Zoete Bellefleur
4 a 5, Huismanszoet 4 a 5, Rusters 3
a 5, Pomme d'Orange 3 a 5, Court
Pendu 2 a 5, Zure Bellefleur 3 a 8,
Hollandsch Zoet 4 a 5, Armgaarde
5 a 6, Bismarck 7 a 9, "W estl. Belle
fleur 5 a 7, Reinette Tulpa 6 a 8,
Fransche Bellefleur 4 a 5, Goud-appel
2 a 3, Hondsmuil 4 a 5 ct.Alles p. Kg.
Peren. Groene Chamontel 4 a 6,
Winter Louwtje 3 a 5, Gieser Wilde
man 3 a 5, Kleipeer 3 a 5, Ponds
peren 3 a 4, Jodenpeer 4 a 5, Dr
Alexander Lucas 20, Triumf de
Jodoigne 12 ct. Alles per K.G.
Diversen. Spruiten 8 a 10, Wor
telen I a 2, Mispels 4 a 5 ct. per K.G.
Bloemkool 7, Wittekool 2 a 4, Gele
kool 2 a 3, Groene kool 1 a 3, Roode
kool 3 a 5 ct., alles per stuk. Noten
40 ct. p. 100. Prei 4 a 5 ct- per bosje.
Zaterdags geen veiling meer.
ROTTERDAM, 7 December 1915.
Ter veemarkt waren heden aangevoerd
130 paarden, 1 veulen, 1 ezel, 1085 magere
en 736 vette runderen, 170 vette, 357
nuchtere en 127 graskalveren, o schapen of
lammeren, o varkens, 236 biggen, II bokken
ol gelten.
Koeien 36 tot 43 a 50 c., ossen 35 tot
41 a 48 ct., stieren 38 tot 40 a 421/1 ct., vette
kalveren 42Vj tot 50 a 60 ct., alles per
halve kilo.
Melkkoeien 1175 a f 350, kaltkoelen 190
a I375, stieren 1130 a f410, pinken f90
a 1140, graskalveren f 40 a 1 80, vaarzen
1 140 a 1 190, alles mager vee; biggen
f ii,a 117,—.slachtpaardeal 100 a 1175,
werkpaarden i 200 a 1 350, hitten 1 100
a t 200.
Nuchtere kalveren fok- 123,— a 130,—,
slacht- f 13,— a t 18,—.
Biggen f1,50 a 11,70 per week.
Op vette markt aanvoer koeien en ossen
flink, handel williger, prijzen ongeveer op
dezelfde hoogte. Stieren met kleinen aan
voer, weinig handel, prijzen stationnalr. Vette
kalveren met gewonen aanvoer, handel
redelijk, ptijzen iets beter.
Aanvoer van melk- en kalfkoeien goed,
handel stroei, ptijzen bijna onveranderd.
Jong vee met Hinken aanvoer, handel lang.
zaam, oude prijzen. Graskalveren met be
perkten aanvoer, handel stil, prijzen station
nalr.
Nuchtere (ok- en slachtkalveren met mid-
delmatigen aanvoer, handel eer-t tamelijk
vlug, later langzaam, prijzen bijna onver
anderd.
Biggen met Hinken aanvoer, redelijke
handel, prijzen iets minder.
Op de botermarkt werden aangevoerd:
27/8, 13/16 vn. en 164 stukken van '/i kilo.
Prijzen: ie kwal. f 64, 2e kwal. i 62, 3e
kwal. 160 per 40 kg.stukken van '/i hg.
80 a 83 ct.
Burgerlijke Stand v an Goes.
Van 5—8 Dee.
Ondertrouwd: 7, Dirk do Vlieger,
23 jjm. te Pernis, en Johanna Kerk-
hove, 21 j., jd. te Goes, onlangs te
's Gravenhage.
Geboren 5, Marinus, z. v. Jan Pau
las de Regt eu Neeltje Knijper.
telegrafisch Weerbericht.
Naar waarnemingen in den morgen van
it Dec. medegedeeld door het
Eon. Ned. Meteor. Instituut te De Bilt.
Hoogste barometerstand 755.7 te
Muuchen. Laagste barometerstand
735.5 te Skagen.
Verwachflcg tot den avond van 9
dezermatige tot kraohtlgen later wel
licht weer toenemende westeigke tot
zuidelijken wind betrokken of zwaar
bewolkt met tgdelijke opklaring
regenbuien; zelfde temperatuur.
Burgerlijke Stand over
.November 1915.
Hoedekenskerke. Geboren27,
Jan, zoon van LouruB Lans en Catha-
rina Wisse.
Ove.leden 16, Martha Janse, 81
weduwe van Hermanns de Regt.
Oudelande. Geboren: 14, AUda,
d.v. Cornells Mol en Adriana Goud;
16, Maatjs, d.v. Jan Sandee en Thona
de Jager; 25, Johannes, z.v. Jacobus
Daalman en Maatje Moison.
OverledenI, Cornelia Westveer, 3
d., d.v. Laurus Westveer en Jaeoba
Blok.
Driewegen. Geboren18, Maria
Hendrika, d.v. Jan Maat en Johanna
Lamper.
Ondertrouwd: 20, Willem van
Waarde, 29 j. jm. on Jaeoba Koeman,
25 j. jd.
Waarde. Geboren10, Janna, d.v.
Marinus WeBtstrate en Jozina van den
Berge; 19, Jan z.v. Adriaan Water
man en KorneUa Schrier; 27, Korne-
lls, z.v. Adriaan de Jager en Aaltje
Mol29, Jannetje d.v. Lukas Kopmels
en KorneUa WeBtstrate.
Levenloos aangegeven een kind van
Pietsr Verbrugge en Marina DOL
Rilland Bath. Geboren: Adriaan,
z.v. Johannes Fleters en Cornelia
Vermeulen; Johannes, z.v. Johannes
Miunaard en Adriana Cornelia Lam-
breeht.
Huw. aang.10, Johannes Goossens,
22 jr. jm. en Pletemella Maria Hage
22 jr. jd.
GehuwdJohannes Baptist Machiels,
20 jr. jm. eu Pletemella Verbiest, 22
jr. jd.
Overleden Pieter Engolaar, 18 jr.,
z.v. Pieter Engelaar en Maria Wil-
helmiua Hefjbotr.
410de Staatsloterij 2e kl.
Trekking van Maandag 6 Dec. Ie 1.
f20000: 13285
f 500075U
f2000: 1211
f15007582
f100014815
t 400: 14788
f 100: 1079 1931 5440 6098
f 30: 1469 2848 4003 4016 4066
4110 4117 9067 9183 9197
10417 1043610448 1049413095
13124 1884918898
Trekking van Dinsdag 7 Dec. 8e 1.
f1590: 116
f10006992
f 400: 12915
f 200: 6321 6371
f 100 9000 16649 1748118919 19789
f 30: 1460 1486 1498 2807 3904
4027 4060 4114 5059 5064
9513 10387 10418 1044410456
13123 13125 16498 18844
Afloop Aanbestedingen en
Verkoopingen.
Wemaldinge. Door notaris J. C.
A. Havers te Kapelle word publiek
verkochtEen woon- en winkelhuis,
broodbakksrlj met schuur, erf en tuin,
groot 9 Aren 40 Centiaren, eigendom
van den heer J. van den Bnrgh alhier.
Kooper werd de heer J. Cok, te Krab-
bendflke voor f4500, plus f70, voor
overname roerende goederende, on
verminderd 81/1% onkosten.
V erkoopingen
en Verpacntingea.
December.
14 Goes, inschr. verpachting bouwland,
Van Dissel.
14 Goes, Insch. verpachting wUschenbosch,
Van Dissel.
14 Goes, inschr. wilgen en canada's, Van
Dissel.
17 Kapelle, woonhuis, Huvers.
31 Goes, paarden, Hollman en Verhoek.
Waarde, kapitale hofstede, Pilaar.