Van buiten mooi -
Van binnen goed!
Ingezonden Mededeelingen.
De heer Risch wijst er op, dat de
grond-verontrelDiging aanleiding tot
besmettelijke ziekten kan gevon. Ook
da luoht i.i zeer ongetond en hinder-
ïyk. Spreker gaat volkomen met het
voorstal van B. on W. mede. Men kan
nu niet weer opnieuw uitstel geven.
De heer Pilaar wijst er op, dat de
mestputten van het nieuwe cysteom
veel meer slechte uitwaseming geven,
dan de ouderwetache mestvaalton. Hy
acht het zeer gewenscht, da verorde
ning voorloopig een jaar uit te stellen.
Men kan dan onderzoeken of men
haar wil handhaven.
De Voorzitter meent, dat veto om
wonenden nog water alt den bodem
kannen betrekken. Bovendien men
moet de bestaande verordening toe
passen.
De heer Dekker deelt mode, dat
Iemand, dia aan do verordening vol
deed, oen te kleine mestput maakte,
wat de zaak zeer verergerde. Het
voorstel-Pilaar ltjkt hem niet sleeht.
De Voorzitter wfist er op, dat B. en
W. niets kunnen doen zonder de
gezondheidscommissie te raadplegen.
Wanneer het voorstel van B. en W.
wordt aangenomen, mosten alle putten
voor 1 Januari in orde zjjn. Anders
kunnen de eigenaars proces verbaal
krjjgen.
JEIet voorstel van B, en W. wordt
met 7 tegen 3 stemmen aangenomen.
Tegen stemmen de heeren Dekker,
Pilaar en Donner.
Subsidie-aanvraag N, V. Spoorweg
maatschappij Zuid-Beveland'
Naar aanleiding van het bjj B. en
W. op 4 November 1914 ingekomen
schrflvsn van don fungaerend direc
teur der N.V. Spoorwegmaatschappij
Zuid-Beveland dd. 31 Juli 1914
(verzonden 2 November 1914), doelen
B. en Whet volgende, made
Zooals bekend Is, word in de ver
gadering van 16 Juli 1914, ia verband
met een voorstel van 18 Juni 1914,
besloten, aan de N.V. Spoorwegmaat
schappij „Zi d-jBaveland* te verzoeken,
om zoo uitvoerig mogelijk ta worden
ingelicht, waarom de lijn Wolphaarts-
djkGoes niet kan worden aange
legd zooals in het schrgven van
B. en W. van 27 April 1914 word
aangegeven en dan tevens daarbij te
voegen een kostenberekening ia ver
band met den geheelen flnancioslan
opzet.
Uit het antwoord nu vernemen B.
en W.
le. dat het geheel ruim drie milli-
oen gulden zal kosten, doch dat het
niet wel mogelijk en evenmin voeg
zaam ls, vooreerst een kostenbereke
ning in verband met den geheelen
financieelen opzet te geven, vóór dat
de rijks- en de provinciale autoriteiten
iri het bezit daarvan zijn
2e. dat het onmogelijk is, inwilli
ging van de wensehen van den raad
der gemeente Goes zelfs in overwe
ging te nemen, omdatde gemeente
Goes te veel voor hare helaDgen op
komt;
3a. dat het niet eenmaal noodig
wordt geacht, naar de kosten van den
door den raad, in het belang van
Goes, gewenaehten weg een onder
zoek te laten instellen, omdat deze
berekening voor de N. V. van geen
belang is;
4e dat men eenvoudig van oordeel
is, dat Goes subsidie heeft te geven
(voorloopig vast tos te staan tot een
bedrag van f900 per jaar, terwijl
later wel zal worden bepaald, welke
som daaraan nog is toe te voegen)
Goes verder niets hoeft te cisehen en
de gemeente maar moet afwachten,
hoe met haar zal worden gehandeld
O e grond van hot bovenstaande,
handhaven B. en W. hun voorstel van
18 Juni jl. en herinnoren daarbij aan
het adres der Vereeniging Handels
belangen, alsmede aan het oordeel der
financieels commissie, welke commis
sie eenparig van gevoelen was, dat
de door B. en W. voorgestelde wijzi
ging meer in het belang is van deze
gemeente en alleen dat belang heb
ban B. en W. voor te staan.
Da financieels commissie, In wier
hamlen is gesteld het ingekomen
ach ij ven d.d. 31 Juli en verzonden
2 November 1914 van de N.V. Spoor
weg Maatschappij Zuid-Beveland, als
mede hot prea-advies van B. en W.
over de subsidie dezsr gemeente,
rapporteert daarover het volgende
Hot schrSvea der vennootschap heeft
aan de fin. com evenmin bevrediging
gegeven als aan het college van B.
en W.
Het trekt de aandacht, dat op de
namens den Baad van Goes dnidelfjk
gestelde vraag wAArom de door dezen
gawonschte richting voor de verbin
ding met Wolfertsdyk niet kan wor
den gevolgd, een tamalQk ontwijkend
antwoord ls gegeven en dat, wat
betreft het verlangde vergeiyk van
koBten, nu wordt neergeschreven, dat
daarnaar nimmer een onderzoek is,
en blijkbaar niet zal worden inge
steld, wat onwaarschQniyk klinkt en
zeker onwelwillend is tegenover een
gemeenteraad, die over een niet on
belangrijke subsidie heeft te beslissen.
Als oenig motief voor de dezerzyds
niet begeerde richting, wordt nu voor
het eerst genoemd het belang van
verbeterde verbinding van Noord-
Beveland ook met Walcheren, maar
daarentegen ls het juist, dat het tegen
het belang van de gemeente Goes
ingaat.
Borhaaldeiyk wordt, en niet zonder
geheimzinnigheid, ook op de belangen
in de toekomst gewezen, voor die
verbinding met Walcheren, wat de
fin. com. doet vragen, of wellicht by
de spoorwegonderneming iets bepaalds
voor oogen staat, zonder dat men dit
aan den raad kan toevertrouwen.
Alles overwegend, kan de fin.com.
volkomen aceoom gaan met de con-
clusio van B. en W. om hun voorstel
van 18 Juni onveranderd te hand
haven en vereeuigt z{j zieh in meer
derheid daarmede.
De minderheid alleen meent opnieuw
da vraag te mceten stellen of het goed
gezien zou z(jn van deze gemeente
om, waar de onaannemelijkheid van
de gestelde voorwaarde wel niet
aangetoond, maar met groote stellig
heid uitgesproken is, die voorwaarde
te blijven oandhaven en daarmede In
gevaar te brengen het tot stand komen
van den spoorwegaanleg, die toch ook
in den voorgeleiden vorm voor deze
plaats onschatbare voordeelen aan
biedt.
(Het oorspronkelijk voorstel van B.
on W. was, de subsidie a f 900, gedu
rende 20 jaren, toe te staan op voor
waarde, dat op het stations emplace
ment ts Goes de noooige werken zou
den uitgevoerd worden cu do spoor
lijn van Goss in de richting 'sHeer
Hondrikskluderea zal worden aange
legd, de spoorlijn das ongeveer
bfl de zgn. Tiende Schuur op den
's Heer Hendrikskinderendyk zal ko
men. Wordt aan het laatste niet vol
daan, dan vervalt, volgens het voor
stel va» B. en W., de subsidie.)
De Voorzitter wysi er nog eens
nadrukkelijk op, dat Burg. en Weth.
tot een en ander besloten na den brief
van de spoorweg-maatschappij. Op
18 Juli vroeg de raad inlichtingen
waarom men biet de ijn kon loggen
als door den raad guweuseht werd
en achtte tevens een financieelen op
zet noodzakelijk. Het antwoord was,
dat men onmogelijk het verzoek in
overweging zon kunnen nemen. Te
vens werd medegedeeld, dat hot niet
voegzaam zou zijn, den raad nu reeds
een financieelen opzet te verstrekken.
Hier komt nog bij, dat Goes ook niet
voldaan ral worden in het verzoek,
om de gebouwen binnen haar grenzen
te krygen. Spreker is sterk voor een
goede spoorlijn, maar waar Goes wordt
voorgeschreven, wat het te doen en
te laten heeft, daar ls een ernstige
waareehawlsg noodzakelijk.
In den brief van 4 Maart vroeg men
voorloopig een subsidie, gel$k aan
dat, toegestaan aan den heer Huyge-
baert en verklaarde men zich tot
nader overleg bereid. Dit nader over
leg nu bljjkt al zeer zonderling toe
gepast te worden. B. ea W. wensehen
d lijn niet ten voordeele van Mid
delburg maar van Goes te doen loopen.
Zy kragen het antwoord, dat de be
langen van twee eilanden geschaad
zonden worden door de belangen van
Goes. Maar daze laatste belangen
hebben B. en W. alleen voor to staan.
Het antwoord van de Maatschap ij is
in hooge mate onbillijk. Men had in
ieder geval beloofd kannen antwoor
den, dat de kosten te hoog zonden
loopen. Men had dan kunnen zoggen:
ge kant uw zin krijgen als ge hoo
ger subsidie wilt geven. Thans ls
botweg de vraag van de gemeente
afgewezen.
Het is zeer natuurlek, dat Goes
een financieelen opzet vraagt. Dit kan.
voor de Maatschappij toch geen over
wegend bezwaar zijn.
Thans kent men geen enkel cyfor,
de eiseh6n van Goes worden on-
mogeiyk verklaard en de raad
heeft aan te nemen, wat haar toe
gevoegd wordt. De raad dient m- ordore
gegevens te hebben. In het andere
geval zou het lichtvaardig zy, sub
sidie te govcn. Men zou zich met
handen en voeten aan de maatschappij
binden.
De heer Risch is van meening, dat
de houding van de N.V. zeer on.-ympa
thiek en allesbehalve welwillend is.
Die houding lykt dwang. Zjj ls des
te meer te laken, daar men den raad
thans etn gunst vraagt Hier willen B.
en W. zoggen: gij krijgt geen subsi
die of gy moet uw iyn verleggen.
Alleen wanneer spreker het groote
belang voor Goes van die wijziging
inziet, zal hij met B. en W. mod: gaan.
Dit is thans nog niet het gev 1.' Men
zal Goes vkn uit N.-Boveland blijven
bezoeken en bovendien zal Goes vele
bezoekers uit andere dorpen van Zuid-
Bsvoland krijgen. Mocht sprekers
meenlnp door do discussies nog ge
wijzigd worden, dan zal hfl met B. en
W. medegaan. HQ acht den trein van
groot belang voor deze streken.
De heer Donner is door het ant
woord van de maatschappij evenmin
tevreden. Niettegenstaande dat, ls
spreker ook niet bevredigd met de
gedachte van B, en W Waarom kan
men nu geen subsidie van f 600
of f700 voorstellen Dan had ieder wat.
Spreker ziet do belangrijkheid va:
de HjnWoifertsdykGoes niet mode in.
Hy kent Noord-Beveland van bulten.
Uit Kamperland zal hier niemand
komer en uit Wiesenkerkeen Colyne-
plaat ook niet. De thans bastaando
verbindingen van die plaatsen met
Middelburg zjn veel eenvoudiger dan
over 's Heer Areodekorko. Men ver
wacht te veel van het lijntje. Men
most wel de balangen van Goes in
het oog honden, maar groote werken
worden hier uitgevoerd, Goes wordt
het centraal punt en de verbinding
met W .st-Vlaanderen wordt veel
beter. Wie men uit N. Beveland zou
missen,krjjgt men zeker wel van andere
zijden. Een groente- en fruitveiling is
ons ook beloofd. En bovendien uit de
dorpen uit den omtrek zullen zeer
velen Goer in do naaste toekomst be
zoeken. Spreker verklaart zich dus
voor de subsidie en wenacht, dat de
spoorweg tot stand komt.
Da heer Dekker verlangt ook sterk
naar een lokaal-spoor. Hg is or van
overtuigd, dat het spoor er toch komt,
ook al geeft men de subsidie niet.
Mocht dit voorstel verworpen worden,
dan zal zeker van B„ en W. In de
volgende zitting een nieuw voorstel
inkomen 1
Do heer Hollmann wijst er op, dat
het punt op dit oogonblik behandeld
moet worden.
De Voorzitter zegt, dat, wat na de
stemming de houding van B. en W.
aangaat, alles logisch in elkaar zal
zitten.
Da heer Fransen van de Putte acht
het noodzakeiyk, dat or nu eens oen
beslissing genomen wordt. Hy zou dan
niet verder willen gaan, dan de twee
beperkende voorwaarden besproken,
welke B. en W. geBteld hebben.
De Secretaris leest het voorstel van
B. en W. van 18 Juni nogmaals voor.
De heer Pilaar wgst er op, dat de
N.V. voorloopig wel alle gebouwen
blar zal zetten, maar dat dit niet voor
later bepaald 1b. Deze voorwaarde kan
men dus niet vasthouden. In verband
m t de grillig9 grenzen der gemeente
is het mogeiyk, dat er ook buiten
Gobb gebouwd wordt.
De Voorzitter deelt, op een vraag
van den heer Dekker, over oen even-
tue 1 latere houding van B. on W.,
mede, dat B. en W. altyd nog met
eer ander voorstel kannen komen.
De heer Dekker wy3t op het Inge-
zor den stuk van den heer Hollmann
De heer Hollmann meent, dat da be-
tvousrs van Noord-Beveland heel ge
makkelijk van de Frov. boot gebruik
i.nonen maken. Evenwel, in het col
lego van de Staten zy n meerdere leden,
die gevoelen voor het verleggen van
rils boot naar Womeldiage. Gebeurt
dl:, dan is de verbinding tusschon
Meiburg en Cortgene verbroken.
O ik, om een volgend punt in dit
t::t el te behandelen, is het logisch,
dat Iemand, die In Goes zaken wil
doer, zich niet in 'sH. Arendskerke
zal bedenker en nsarMlddelbnrg gaan.
Maar hp kan thuis al plannen maken,
naar Middelburg te gaan ais hem dit
voordeeliger nitkomt. Waarom moeten
de raadsleden de maatschappij ter
wille zjjn en niet omgekeerd? Wat is
de reden, dat de raad de rede niet
mag weten Dat is d» kwestie. Niemand
zal hot in het openbaar kunnen zeggen.
De trein zal vooreerst wal niet rgden.
Spreker is zeer voor den trein. Hg
wil er graag aan medewerken, maar
het wordt hetn onmogelijk gemaakt.
De heer Risch meende, dat niet leder
een dadelUk naar Middelburg zou
gaan. Zeker niet. Dit zal niet ineens
gebeuren, maar wel lanzamerhand
Noord-Beveland komt op, ook in
het algemeen verkeer. De heer Donner
kent alle verkeerswegen et! heeft zijn
oordeci gegeven. Maar wanneer nu
eens ae decauvillo-tr-m naar Noord-
Beveland verlegd wordt. Dan is ook
daar de verbinding met Zuid-Beveland
gemakkelijk. Spreker gelooft, dat de
directie van de N. V. in het schaakspel
van den raad een sprong met hef
paard heeft gedaan, die niet veroor
loofd is. Er is ntets tusschen Wolferts
dyk en Middelburg. De trein moet
naar Goss komen, dat is de logische
en natuurlijke weg, de kortste afstand
en Goes ls het centrum van het
eiland. De tirade, .opzettelijks bena-
deoliDg van twee eilanden* enz.,
beteeïent voor spreker niets. Hy wil
het wal noemen, hoe hy hierover
denkt. Bovendien, de subsidie van
de Staten zou, ondanks do subsidie
van Goes, evengoed gegeven worden.
Men w$st op de toekomst, maar
dasr heeft de raad nu niets mee te
maken. Heelt men voor dia plannen
van de N.V. een bepaald doel voor
later, laat dan Goes waakzaam zyn.
We mogen ons niet stellen onder den
dwang van ds Maatsehappy. Het be
lang van Goes is ook het belang van
de dorpen. Wordt het eerste bena
deeld, dan benadeelt men ook de dor
pen.
Den heer Fransen van de Putte is
de ontstemming, welke het sebrjven
van de N.V. gevoelt wordt, volkomen
begrypeiyk. Men heeft zich niet ont
zien om het dagelgksch bestuur om den
tuin te lelden door mede te deeler,
dat aan de wensehen van Goes tege
moet gekomen was. Men tast ondanks
het telkens weer vragen naar inlich
tingen nog altyd in het duister. Eenige
leden van den raad hebben bfl do N.V.
inlichtingen gewonnen en dan kwam
het antwoord, dat het eenige motief te
gen het voorstel van B. en W.de kosten
van de lyn-wflsiglng was.Suis even
wel gebleken, dat daarnaar zelfs geen
onderzoek Is Ingesteld. Een dergeiyke
houding wil spreker niet nader quali-
ficeeren. Thans is evenwel aangevoerd,
dat het voorstel van B. en W. onaan
nemelijk is. Men verwerpt het met
zeer besliste woorden, waarschijnlijk,
spreker gist dat, omdat het do maat
schappij persoonlijk niet wenscheiyk
voorkomt.
Telkens dringt zich de vraag op den
voorgrond of er in de toekomst soms
iets met de maatschappij zal plaats
hebben, waardoor men een jul6ter
standpunt zon kunnen Innemen. De
houding der heeren van de spoorweg
maatschappij ls ln alle opzichten te la
ken. Maar Ir at thans de raad nunleteen
voorstel uit teleurstelling nemen. Men
waet, dat de lyn-wSzlgirg voor de
Mtp ona' nnemeiyk is en er dreigt dns
gevaar, dat de trein er niet komt als
men geen subsidie geelt. Het zou toch
zeer jammer zijn, dat da treiD, waar
naar men zoo lang heeft verlangd,
ons no nog zou ontglippen. De bolsu-
gen z{jn zoo groot, dat spreker de
fSOO zou willen toestaan in ieder ge
val. De heeren z{n tereeht ontstemd,
maar dat mag geen reden zijn, de
groote belangen voor one eiland over
het hoofd te zien.
De heer Hollmann wjjst er op, dat
do N. V. wel degelijk meedeelde, dat
de ljjn, zocals B. en W. die wensehen,
veel duurder zou zijn. Men vraagt
thans Iets, nietwaar, dat de maat
sehappy onmogelijk is.
De provincie en het rijk zouden
wellicht later terecht onaangenaam
getroffm kunnen zfln. Overigens biyft
spreker volkomen bjj hetgeen hij in
z{jc ingezonden stuk reeds mededeel
de. Men moot de Maatsehappy ter
wille zyn. Deze werkt „met een groot
kapitaal en biedt Goes in de toekomst
groots voordeelen aan. Er is wel om
gelachen, maar het is toch een ieit,
dat er tal van meneehen op Zuld-
Boveland zgn, die nog nooit in Goes
geweest zijn. Dia menschen zouden
toch in allan gevalle v?,n den trein
gebruik maken. Wanneer men nu
afstemt, zal nooit meer een Maatschap
pij dergelijke plannen op den voor
grond brengen.
De heer Pilaar wil er even aan
herinneren, dat de Maatschappij zegt,
dat zy waarschyniyk de gelden van
rjjk en provincie niet zon krijgen, als
men Goes ter wille was.
Hot ryk en de provincie worden dus
als boeman aangewezen. Het geheele
stuk van de N.V. ademt een zokere
geheimzinnigheid voer de toekomst.
Men vermoedt wel, dat 's Heer-
Arondskeike een emplacement voor
goederenvervoer zal krygen en alle
leden zullen wel by zich zelf de over
tuiging hebben, waarom dit nood-
zrksiyk geacht wordt. Spreker zal
zioh daar nu niet verder over uitlaten.
Maar hy is er van overtuigd, dat de
trein er toch zal komen en durft de
verantwoording daarvoor gerust op
zich nemen.
De heer Hollmann is formeert, wet
er dan vcor geheimzinnigs en belang
rijks voor de treinbestuurders lu de
toekomst kan >{jn.
De Voorzitter kan daar niet verder
op ingaan.
De heer Dekker deelt mede, dat
men in het geheel niet een voorstel
in boosheid behoeft te nemen. Da
stukken loopen daarvoor over te langen
tyd. Da eyfers, welke men Goes wei
gert, zal men zeker aan staat en pro
vincie niet onthouden. Deze znlien ze
wel krygen, traject voor traject. Daarop
heeft Goes ook recht.
De heer Van den Bout wjjst er op,
dat mon dan aanleg duurder noemt
van Wolfertsdyk naar Goes, maar
andere lijnen zyn toch ook dnnr.
Bovendien, de ljjn GoesWo!fort?dijk
is korter dan de lyn Goes's Heer-
Arocdskerke—Wolfertsdyk, het is één
zjjde van den driehoek. Ds Goesche
raad is als aan groote nul bahandeld.
Nu heelt zj nog iets te zoggen,
is eenmaal da subsidie toegekend, dan
wordt men heeiemaal als qoastié
nêgligsabie behandeld.
Voorloopig vraagt men f900 sub
sidie. Da tram-Niauwvoen had ook
iets dergeljks. Men vroeg daar ook
iets, dat later te weinig bleek. Goes
moest 15 jaar lang f 700 betalen. Past
men de gegevens van toen nu toe, dan
zou onze gemeente ruim f50 000 sub
sidie moeten geven. Men zal later
dus ongetwyfeld om hooger subsidlo
komen. Men ia cu bang, dat de trein
er niet zal komen, maar wie zegt,
dat niet een andere combinatie met
nieuwe plannen zal komen Gerust
durft spreker zjjn stem te handhaven.
Hy zi»t wel gevaar als men nu toe
geeft, maar niet, als men de N. V.
nu hot gevraagds weigert.
De heer Fransen van de Putte meent,
dat er van een hooger subsidie dan
f 9C0 wel niots zal komen. Hy is
daarvan volkomen overtuigd. Dat In
gezetenen zelf een combinatie voor
het loggen van een trein zonden
vormen, acht sprekor uitgefloten. De
treinpDsnen zyn nu eindeljjk eensin
goede handen, nu is er kans, dat
er elndelyk eens iets van zal komen.
De heer Hollmann wyst er op, dat
ook de arbeidars veel voordeel aan
de gemeente zullen brengen.
Het voorstel van B. en W. wordt
vervolgens In stemming gebracht.
Do stemmen staken. Vóór stemmen
de h?er Dekker, Von Schmidt, Van
den Bout, Pilaar en Temperman, togen
de heeren Kakebeeko, Hollmann, Fran
sen van de Putte, Risch en Donner.
Vaststelling pensioensgrondslag.
Overeenkomstig de bepalingen der
pensioenwetten voor de gemeente
ambtenaren 1913,worden de pensioens
grondslagen vastgesteld voor den heer
J. A J. Bekaar, benoemd tot com
mies ter secretarie alhier, met ingang
va". 16 December 1914 en tot ambte
naar van den Burgerlijken Stand
met Ingang van 1 Januari 1915, of
zooveel eerder als hfl als zoodanig
zal zyn beëdigd.
Vaststelling 2e suppl. kohier van den
H. O. 1914.
Vastgesteld wordt ten slotte, in be
sloten zitting, het 2e suppletoir kohier
van den H. O. 1914.
Onze bakende Kerstbus, kun-
stenaarsontwerp, prachtig, In
geïmiteerd oud zilver, is weder
In de zaken, die onze koffie
„HAG", de caffeïnvrije bconen-
koffie, verkoopen, verkrijgbaa-.
inhoud 1 pond. Prijs slechts f 1.
Kaïfee-Hantfals-Aktiengesellscliaf^
A&nslerdam.
School en Kerk.
Geslaagd.
Woensdag slaagden te Venlo voor
het examen in de vrye en orde oefe
ningen dar gymnastiek, do dames
O. A. Zandee van Goes en I. J. Noord,
hoek van Wolfertsdyk, leerlingen der
R. N. L. te Goes.
ïag-ezonden Stukken.
Buiten verantwoordelijkheid der
Redactie. De opname van de in deze
rubriek oorkomende artikelen bewijst
geenszins, dat de Redactie er mede
instemt.)
Mijnheer de Redacteur t
Mag ik voor onderstaand een plaatsje
In Uw veelgelezen blad By voorbaat
myn dank.
Zooals bekend, is het dit najaar veel
mesgeloopen met het weer en geluk
kig, want door de mobilisatie zyn er
veel jonge maneen uit hnn werkkring
weggenomenby sleeht weer had er
dns niet veel van de bieten-campagne
en andere werkzaamheden knnnen
terecht komen. Nu is echter alles op
tjjd klaar geweest en bovendien... het
land en de wegen zjjn weinig stuk
gereden.
Toch is er op het dorp 'sHeer
Arendskerke nog wel een eindje weg
in zoo'n stuk gereden toestand te
vinden en dat steekt zeer af bij de
mooie straten, die pas zijn aangelegd,
en het praehtige, dure Gemeentehuis.
Het door my bedoelde eindje weg
beeft den naam van Westhofschen
Zandweg, maar het ls geen zandweg,
het is een ware modderweg l
En hoe komt dat Ja, er wonen
daar niet minder dan drie boeren-
vraehtryders en één, die met paard
en kar naar Goes rijdt, dus dat is al
heel wat. Maar toch nog maar een
beetje. Want nu de wagen in den
Polder van Breo zoo goed zyn, komen
ze van verschillende gemeenten met
karren vol bieten enz. dit eindje weg
nog mee helpen stuk rijden! En het
onderhond ervan is zoo goed, dat dit
jaar al éénmaal '/s gedeelte van de
geheele lengte door onzen gemeente
werker is afgekrabd en zoo ligt het
zeker weer op de laag grind ie wach
ten. Die manier van werken is slechts
geld verspillen, want, goed of slecht
wear, een volgend najaar is het toch
weer bij den minsten regen een ware
modderweg I Zou het gemeentebestuur
hier niet eens wat aan kunnen en
willen doen Als de hoop steen, die
als overschot opgestapeld staat hy een
vraehtryder, wonende aan bedoelden
weg, gebruikt werd, dan zou de
modderweg veranderd kunnen worden
in een fllnken straatweg, zooals de
andere wegen dns pas aangelegd zyn.
Met dank voor de plaatsing, hoog
achtend,
Een Inwoner.
'sHeer Arendskerke, 11—12—1914.
POSTERIJEN.
Lijst van onbestelbare brieven en
briefkaarten van hier verzonden ge
durende de ie helft der maand
Dec. J914.
Binnenland, brieven.
Claassen A., Bergen-op-Zoom
Geluk Adr., WemeldingeTeniers
A., Ilansweert.
Binnenland, briefkaarten.
I zonder adresBallieu Mainel,
Goes Van Stralen J.,
Buitenland, brieven.
Cenguetil G., Havre; Koninck H.,
Calais.
Hulpkantoren, Brieven.
Bazen I., 's GraveDhage Lieseu-
borght C., San Francisco.
N.B. Aan de atzenders wordt aan
bevolen hun adres op de brieven
en briefkaarten te vermelden, opdat
deze bij onbestelbaarheid aan hen
kunnen terug gegeveu wordeD.
Verkoopingeü
en Verpachtingen.
December.
19 Borsele, wilgen, Herv. Kerk.
22 's Gravenpolder, verpachting bouwland,
v. Dissel.
29 Schore, inschr. canadaboomen, Schram.
Januari.
6 Hoedekenskerke, woonhuis en inboe-