Van buiten mooi - Van binnen goed! Ingezonden Mededeelingen. De heer Risch wijst er op, dat de grond-verontrelDiging aanleiding tot besmettelijke ziekten kan gevon. Ook da luoht i.i zeer ongetond en hinder- ïyk. Spreker gaat volkomen met het voorstal van B. on W. mede. Men kan nu niet weer opnieuw uitstel geven. De heer Pilaar wijst er op, dat de mestputten van het nieuwe cysteom veel meer slechte uitwaseming geven, dan de ouderwetache mestvaalton. Hy acht het zeer gewenscht, da verorde ning voorloopig een jaar uit te stellen. Men kan dan onderzoeken of men haar wil handhaven. De Voorzitter meent, dat veto om wonenden nog water alt den bodem kannen betrekken. Bovendien men moet de bestaande verordening toe passen. De heer Dekker deelt mode, dat Iemand, dia aan do verordening vol deed, oen te kleine mestput maakte, wat de zaak zeer verergerde. Het voorstel-Pilaar ltjkt hem niet sleeht. De Voorzitter wfist er op, dat B. en W. niets kunnen doen zonder de gezondheidscommissie te raadplegen. Wanneer het voorstel van B. en W. wordt aangenomen, mosten alle putten voor 1 Januari in orde zjjn. Anders kunnen de eigenaars proces verbaal krjjgen. JEIet voorstel van B, en W. wordt met 7 tegen 3 stemmen aangenomen. Tegen stemmen de heeren Dekker, Pilaar en Donner. Subsidie-aanvraag N, V. Spoorweg maatschappij Zuid-Beveland' Naar aanleiding van het bjj B. en W. op 4 November 1914 ingekomen schrflvsn van don fungaerend direc teur der N.V. Spoorwegmaatschappij Zuid-Beveland dd. 31 Juli 1914 (verzonden 2 November 1914), doelen B. en Whet volgende, made Zooals bekend Is, word in de ver gadering van 16 Juli 1914, ia verband met een voorstel van 18 Juni 1914, besloten, aan de N.V. Spoorwegmaat schappij „Zi d-jBaveland* te verzoeken, om zoo uitvoerig mogelijk ta worden ingelicht, waarom de lijn Wolphaarts- djkGoes niet kan worden aange legd zooals in het schrgven van B. en W. van 27 April 1914 word aangegeven en dan tevens daarbij te voegen een kostenberekening ia ver band met den geheelen flnancioslan opzet. Uit het antwoord nu vernemen B. en W. le. dat het geheel ruim drie milli- oen gulden zal kosten, doch dat het niet wel mogelijk en evenmin voeg zaam ls, vooreerst een kostenbereke ning in verband met den geheelen financieelen opzet te geven, vóór dat de rijks- en de provinciale autoriteiten iri het bezit daarvan zijn 2e. dat het onmogelijk is, inwilli ging van de wensehen van den raad der gemeente Goes zelfs in overwe ging te nemen, omdatde gemeente Goes te veel voor hare helaDgen op komt; 3a. dat het niet eenmaal noodig wordt geacht, naar de kosten van den door den raad, in het belang van Goes, gewenaehten weg een onder zoek te laten instellen, omdat deze berekening voor de N. V. van geen belang is; 4e dat men eenvoudig van oordeel is, dat Goes subsidie heeft te geven (voorloopig vast tos te staan tot een bedrag van f900 per jaar, terwijl later wel zal worden bepaald, welke som daaraan nog is toe te voegen) Goes verder niets hoeft te cisehen en de gemeente maar moet afwachten, hoe met haar zal worden gehandeld O e grond van hot bovenstaande, handhaven B. en W. hun voorstel van 18 Juni jl. en herinnoren daarbij aan het adres der Vereeniging Handels belangen, alsmede aan het oordeel der financieels commissie, welke commis sie eenparig van gevoelen was, dat de door B. en W. voorgestelde wijzi ging meer in het belang is van deze gemeente en alleen dat belang heb ban B. en W. voor te staan. Da financieels commissie, In wier hamlen is gesteld het ingekomen ach ij ven d.d. 31 Juli en verzonden 2 November 1914 van de N.V. Spoor weg Maatschappij Zuid-Beveland, als mede hot prea-advies van B. en W. over de subsidie dezsr gemeente, rapporteert daarover het volgende Hot schrSvea der vennootschap heeft aan de fin. com evenmin bevrediging gegeven als aan het college van B. en W. Het trekt de aandacht, dat op de namens den Baad van Goes dnidelfjk gestelde vraag wAArom de door dezen gawonschte richting voor de verbin ding met Wolfertsdyk niet kan wor den gevolgd, een tamalQk ontwijkend antwoord ls gegeven en dat, wat betreft het verlangde vergeiyk van koBten, nu wordt neergeschreven, dat daarnaar nimmer een onderzoek is, en blijkbaar niet zal worden inge steld, wat onwaarschQniyk klinkt en zeker onwelwillend is tegenover een gemeenteraad, die over een niet on belangrijke subsidie heeft te beslissen. Als oenig motief voor de dezerzyds niet begeerde richting, wordt nu voor het eerst genoemd het belang van verbeterde verbinding van Noord- Beveland ook met Walcheren, maar daarentegen ls het juist, dat het tegen het belang van de gemeente Goes ingaat. Borhaaldeiyk wordt, en niet zonder geheimzinnigheid, ook op de belangen in de toekomst gewezen, voor die verbinding met Walcheren, wat de fin. com. doet vragen, of wellicht by de spoorwegonderneming iets bepaalds voor oogen staat, zonder dat men dit aan den raad kan toevertrouwen. Alles overwegend, kan de fin.com. volkomen aceoom gaan met de con- clusio van B. en W. om hun voorstel van 18 Juni onveranderd te hand haven en vereeuigt z{j zieh in meer derheid daarmede. De minderheid alleen meent opnieuw da vraag te mceten stellen of het goed gezien zou z(jn van deze gemeente om, waar de onaannemelijkheid van de gestelde voorwaarde wel niet aangetoond, maar met groote stellig heid uitgesproken is, die voorwaarde te blijven oandhaven en daarmede In gevaar te brengen het tot stand komen van den spoorwegaanleg, die toch ook in den voorgeleiden vorm voor deze plaats onschatbare voordeelen aan biedt. (Het oorspronkelijk voorstel van B. on W. was, de subsidie a f 900, gedu rende 20 jaren, toe te staan op voor waarde, dat op het stations emplace ment ts Goes de noooige werken zou den uitgevoerd worden cu do spoor lijn van Goss in de richting 'sHeer Hondrikskluderea zal worden aange legd, de spoorlijn das ongeveer bfl de zgn. Tiende Schuur op den 's Heer Hendrikskinderendyk zal ko men. Wordt aan het laatste niet vol daan, dan vervalt, volgens het voor stel va» B. en W., de subsidie.) De Voorzitter wysi er nog eens nadrukkelijk op, dat Burg. en Weth. tot een en ander besloten na den brief van de spoorweg-maatschappij. Op 18 Juli vroeg de raad inlichtingen waarom men biet de ijn kon loggen als door den raad guweuseht werd en achtte tevens een financieelen op zet noodzakelijk. Het antwoord was, dat men onmogelijk het verzoek in overweging zon kunnen nemen. Te vens werd medegedeeld, dat hot niet voegzaam zou zijn, den raad nu reeds een financieelen opzet te verstrekken. Hier komt nog bij, dat Goes ook niet voldaan ral worden in het verzoek, om de gebouwen binnen haar grenzen te krygen. Spreker is sterk voor een goede spoorlijn, maar waar Goes wordt voorgeschreven, wat het te doen en te laten heeft, daar ls een ernstige waareehawlsg noodzakelijk. In den brief van 4 Maart vroeg men voorloopig een subsidie, gel$k aan dat, toegestaan aan den heer Huyge- baert en verklaarde men zich tot nader overleg bereid. Dit nader over leg nu bljjkt al zeer zonderling toe gepast te worden. B. ea W. wensehen d lijn niet ten voordeele van Mid delburg maar van Goes te doen loopen. Zy kragen het antwoord, dat de be langen van twee eilanden geschaad zonden worden door de belangen van Goes. Maar daze laatste belangen hebben B. en W. alleen voor to staan. Het antwoord van de Maatschap ij is in hooge mate onbillijk. Men had in ieder geval beloofd kannen antwoor den, dat de kosten te hoog zonden loopen. Men had dan kunnen zoggen: ge kant uw zin krijgen als ge hoo ger subsidie wilt geven. Thans ls botweg de vraag van de gemeente afgewezen. Het is zeer natuurlek, dat Goes een financieelen opzet vraagt. Dit kan. voor de Maatschappij toch geen over wegend bezwaar zijn. Thans kent men geen enkel cyfor, de eiseh6n van Goes worden on- mogeiyk verklaard en de raad heeft aan te nemen, wat haar toe gevoegd wordt. De raad dient m- ordore gegevens te hebben. In het andere geval zou het lichtvaardig zy, sub sidie te govcn. Men zou zich met handen en voeten aan de maatschappij binden. De heer Risch is van meening, dat de houding van de N.V. zeer on.-ympa thiek en allesbehalve welwillend is. Die houding lykt dwang. Zjj ls des te meer te laken, daar men den raad thans etn gunst vraagt Hier willen B. en W. zoggen: gij krijgt geen subsi die of gy moet uw iyn verleggen. Alleen wanneer spreker het groote belang voor Goes van die wijziging inziet, zal hij met B. en W. mod: gaan. Dit is thans nog niet het gev 1.' Men zal Goes vkn uit N.-Boveland blijven bezoeken en bovendien zal Goes vele bezoekers uit andere dorpen van Zuid- Bsvoland krijgen. Mocht sprekers meenlnp door do discussies nog ge wijzigd worden, dan zal hfl met B. en W. medegaan. HQ acht den trein van groot belang voor deze streken. De heer Donner is door het ant woord van de maatschappij evenmin tevreden. Niettegenstaande dat, ls spreker ook niet bevredigd met de gedachte van B, en W Waarom kan men nu geen subsidie van f 600 of f700 voorstellen Dan had ieder wat. Spreker ziet do belangrijkheid va: de HjnWoifertsdykGoes niet mode in. Hy kent Noord-Beveland van bulten. Uit Kamperland zal hier niemand komer en uit Wiesenkerkeen Colyne- plaat ook niet. De thans bastaando verbindingen van die plaatsen met Middelburg zjn veel eenvoudiger dan over 's Heer Areodekorko. Men ver wacht te veel van het lijntje. Men most wel de balangen van Goes in het oog honden, maar groote werken worden hier uitgevoerd, Goes wordt het centraal punt en de verbinding met W .st-Vlaanderen wordt veel beter. Wie men uit N. Beveland zou missen,krjjgt men zeker wel van andere zijden. Een groente- en fruitveiling is ons ook beloofd. En bovendien uit de dorpen uit den omtrek zullen zeer velen Goer in do naaste toekomst be zoeken. Spreker verklaart zich dus voor de subsidie en wenacht, dat de spoorweg tot stand komt. Da heer Dekker verlangt ook sterk naar een lokaal-spoor. Hg is or van overtuigd, dat het spoor er toch komt, ook al geeft men de subsidie niet. Mocht dit voorstel verworpen worden, dan zal zeker van B„ en W. In de volgende zitting een nieuw voorstel inkomen 1 Do heer Hollmann wijst er op, dat het punt op dit oogonblik behandeld moet worden. De Voorzitter zegt, dat, wat na de stemming de houding van B. en W. aangaat, alles logisch in elkaar zal zitten. Da heer Fransen van de Putte acht het noodzakeiyk, dat or nu eens oen beslissing genomen wordt. Hy zou dan niet verder willen gaan, dan de twee beperkende voorwaarden besproken, welke B. en W. geBteld hebben. De Secretaris leest het voorstel van B. en W. van 18 Juni nogmaals voor. De heer Pilaar wgst er op, dat de N.V. voorloopig wel alle gebouwen blar zal zetten, maar dat dit niet voor later bepaald 1b. Deze voorwaarde kan men dus niet vasthouden. In verband m t de grillig9 grenzen der gemeente is het mogeiyk, dat er ook buiten Gobb gebouwd wordt. De Voorzitter deelt, op een vraag van den heer Dekker, over oen even- tue 1 latere houding van B. on W., mede, dat B. en W. altyd nog met eer ander voorstel kannen komen. De heer Dekker wy3t op het Inge- zor den stuk van den heer Hollmann De heer Hollmann meent, dat da be- tvousrs van Noord-Beveland heel ge makkelijk van de Frov. boot gebruik i.nonen maken. Evenwel, in het col lego van de Staten zy n meerdere leden, die gevoelen voor het verleggen van rils boot naar Womeldiage. Gebeurt dl:, dan is de verbinding tusschon Meiburg en Cortgene verbroken. O ik, om een volgend punt in dit t::t el te behandelen, is het logisch, dat Iemand, die In Goes zaken wil doer, zich niet in 'sH. Arendskerke zal bedenker en nsarMlddelbnrg gaan. Maar hp kan thuis al plannen maken, naar Middelburg te gaan ais hem dit voordeeliger nitkomt. Waarom moeten de raadsleden de maatschappij ter wille zjjn en niet omgekeerd? Wat is de reden, dat de raad de rede niet mag weten Dat is d» kwestie. Niemand zal hot in het openbaar kunnen zeggen. De trein zal vooreerst wal niet rgden. Spreker is zeer voor den trein. Hg wil er graag aan medewerken, maar het wordt hetn onmogelijk gemaakt. De heer Risch meende, dat niet leder een dadelUk naar Middelburg zou gaan. Zeker niet. Dit zal niet ineens gebeuren, maar wel lanzamerhand Noord-Beveland komt op, ook in het algemeen verkeer. De heer Donner kent alle verkeerswegen et! heeft zijn oordeci gegeven. Maar wanneer nu eens ae decauvillo-tr-m naar Noord- Beveland verlegd wordt. Dan is ook daar de verbinding met Zuid-Beveland gemakkelijk. Spreker gelooft, dat de directie van de N. V. in het schaakspel van den raad een sprong met hef paard heeft gedaan, die niet veroor loofd is. Er is ntets tusschen Wolferts dyk en Middelburg. De trein moet naar Goss komen, dat is de logische en natuurlijke weg, de kortste afstand en Goes ls het centrum van het eiland. De tirade, .opzettelijks bena- deoliDg van twee eilanden* enz., beteeïent voor spreker niets. Hy wil het wal noemen, hoe hy hierover denkt. Bovendien, de subsidie van de Staten zou, ondanks do subsidie van Goes, evengoed gegeven worden. Men w$st op de toekomst, maar dasr heeft de raad nu niets mee te maken. Heelt men voor dia plannen van de N.V. een bepaald doel voor later, laat dan Goes waakzaam zyn. We mogen ons niet stellen onder den dwang van ds Maatsehappy. Het be lang van Goes is ook het belang van de dorpen. Wordt het eerste bena deeld, dan benadeelt men ook de dor pen. Den heer Fransen van de Putte is de ontstemming, welke het sebrjven van de N.V. gevoelt wordt, volkomen begrypeiyk. Men heeft zich niet ont zien om het dagelgksch bestuur om den tuin te lelden door mede te deeler, dat aan de wensehen van Goes tege moet gekomen was. Men tast ondanks het telkens weer vragen naar inlich tingen nog altyd in het duister. Eenige leden van den raad hebben bfl do N.V. inlichtingen gewonnen en dan kwam het antwoord, dat het eenige motief te gen het voorstel van B. en W.de kosten van de lyn-wflsiglng was.Suis even wel gebleken, dat daarnaar zelfs geen onderzoek Is Ingesteld. Een dergeiyke houding wil spreker niet nader quali- ficeeren. Thans is evenwel aangevoerd, dat het voorstel van B. en W. onaan nemelijk is. Men verwerpt het met zeer besliste woorden, waarschijnlijk, spreker gist dat, omdat het do maat schappij persoonlijk niet wenscheiyk voorkomt. Telkens dringt zich de vraag op den voorgrond of er in de toekomst soms iets met de maatschappij zal plaats hebben, waardoor men een jul6ter standpunt zon kunnen Innemen. De houding der heeren van de spoorweg maatschappij ls ln alle opzichten te la ken. Maar Ir at thans de raad nunleteen voorstel uit teleurstelling nemen. Men waet, dat de lyn-wSzlgirg voor de Mtp ona' nnemeiyk is en er dreigt dns gevaar, dat de trein er niet komt als men geen subsidie geelt. Het zou toch zeer jammer zijn, dat da treiD, waar naar men zoo lang heeft verlangd, ons no nog zou ontglippen. De bolsu- gen z{jn zoo groot, dat spreker de fSOO zou willen toestaan in ieder ge val. De heeren z{n tereeht ontstemd, maar dat mag geen reden zijn, de groote belangen voor one eiland over het hoofd te zien. De heer Hollmann wjjst er op, dat do N. V. wel degelijk meedeelde, dat de ljjn, zocals B. en W. die wensehen, veel duurder zou zijn. Men vraagt thans Iets, nietwaar, dat de maat sehappy onmogelijk is. De provincie en het rijk zouden wellicht later terecht onaangenaam getroffm kunnen zfln. Overigens biyft spreker volkomen bjj hetgeen hij in z{jc ingezonden stuk reeds mededeel de. Men moot de Maatsehappy ter wille zyn. Deze werkt „met een groot kapitaal en biedt Goes in de toekomst groots voordeelen aan. Er is wel om gelachen, maar het is toch een ieit, dat er tal van meneehen op Zuld- Boveland zgn, die nog nooit in Goes geweest zijn. Dia menschen zouden toch in allan gevalle v?,n den trein gebruik maken. Wanneer men nu afstemt, zal nooit meer een Maatschap pij dergelijke plannen op den voor grond brengen. De heer Pilaar wil er even aan herinneren, dat de Maatschappij zegt, dat zy waarschyniyk de gelden van rjjk en provincie niet zon krijgen, als men Goes ter wille was. Hot ryk en de provincie worden dus als boeman aangewezen. Het geheele stuk van de N.V. ademt een zokere geheimzinnigheid voer de toekomst. Men vermoedt wel, dat 's Heer- Arondskeike een emplacement voor goederenvervoer zal krygen en alle leden zullen wel by zich zelf de over tuiging hebben, waarom dit nood- zrksiyk geacht wordt. Spreker zal zioh daar nu niet verder over uitlaten. Maar hy is er van overtuigd, dat de trein er toch zal komen en durft de verantwoording daarvoor gerust op zich nemen. De heer Hollmann is formeert, wet er dan vcor geheimzinnigs en belang rijks voor de treinbestuurders lu de toekomst kan >{jn. De Voorzitter kan daar niet verder op ingaan. De heer Dekker deelt mede, dat men in het geheel niet een voorstel in boosheid behoeft te nemen. Da stukken loopen daarvoor over te langen tyd. Da eyfers, welke men Goes wei gert, zal men zeker aan staat en pro vincie niet onthouden. Deze znlien ze wel krygen, traject voor traject. Daarop heeft Goes ook recht. De heer Van den Bout wjjst er op, dat mon dan aanleg duurder noemt van Wolfertsdyk naar Goes, maar andere lijnen zyn toch ook dnnr. Bovendien, de ljjn GoesWo!fort?dijk is korter dan de lyn Goes's Heer- Arocdskerke—Wolfertsdyk, het is één zjjde van den driehoek. Ds Goesche raad is als aan groote nul bahandeld. Nu heelt zj nog iets te zoggen, is eenmaal da subsidie toegekend, dan wordt men heeiemaal als qoastié nêgligsabie behandeld. Voorloopig vraagt men f900 sub sidie. Da tram-Niauwvoen had ook iets dergeljks. Men vroeg daar ook iets, dat later te weinig bleek. Goes moest 15 jaar lang f 700 betalen. Past men de gegevens van toen nu toe, dan zou onze gemeente ruim f50 000 sub sidie moeten geven. Men zal later dus ongetwyfeld om hooger subsidlo komen. Men ia cu bang, dat de trein er niet zal komen, maar wie zegt, dat niet een andere combinatie met nieuwe plannen zal komen Gerust durft spreker zjjn stem te handhaven. Hy zi»t wel gevaar als men nu toe geeft, maar niet, als men de N. V. nu hot gevraagds weigert. De heer Fransen van de Putte meent, dat er van een hooger subsidie dan f 9C0 wel niots zal komen. Hy is daarvan volkomen overtuigd. Dat In gezetenen zelf een combinatie voor het loggen van een trein zonden vormen, acht sprekor uitgefloten. De treinpDsnen zyn nu eindeljjk eensin goede handen, nu is er kans, dat er elndelyk eens iets van zal komen. De heer Hollmann wyst er op, dat ook de arbeidars veel voordeel aan de gemeente zullen brengen. Het voorstel van B. en W. wordt vervolgens In stemming gebracht. Do stemmen staken. Vóór stemmen de h?er Dekker, Von Schmidt, Van den Bout, Pilaar en Temperman, togen de heeren Kakebeeko, Hollmann, Fran sen van de Putte, Risch en Donner. Vaststelling pensioensgrondslag. Overeenkomstig de bepalingen der pensioenwetten voor de gemeente ambtenaren 1913,worden de pensioens grondslagen vastgesteld voor den heer J. A J. Bekaar, benoemd tot com mies ter secretarie alhier, met ingang va". 16 December 1914 en tot ambte naar van den Burgerlijken Stand met Ingang van 1 Januari 1915, of zooveel eerder als hfl als zoodanig zal zyn beëdigd. Vaststelling 2e suppl. kohier van den H. O. 1914. Vastgesteld wordt ten slotte, in be sloten zitting, het 2e suppletoir kohier van den H. O. 1914. Onze bakende Kerstbus, kun- stenaarsontwerp, prachtig, In geïmiteerd oud zilver, is weder In de zaken, die onze koffie „HAG", de caffeïnvrije bconen- koffie, verkoopen, verkrijgbaa-. inhoud 1 pond. Prijs slechts f 1. Kaïfee-Hantfals-Aktiengesellscliaf^ A&nslerdam. School en Kerk. Geslaagd. Woensdag slaagden te Venlo voor het examen in de vrye en orde oefe ningen dar gymnastiek, do dames O. A. Zandee van Goes en I. J. Noord, hoek van Wolfertsdyk, leerlingen der R. N. L. te Goes. ïag-ezonden Stukken. Buiten verantwoordelijkheid der Redactie. De opname van de in deze rubriek oorkomende artikelen bewijst geenszins, dat de Redactie er mede instemt.) Mijnheer de Redacteur t Mag ik voor onderstaand een plaatsje In Uw veelgelezen blad By voorbaat myn dank. Zooals bekend, is het dit najaar veel mesgeloopen met het weer en geluk kig, want door de mobilisatie zyn er veel jonge maneen uit hnn werkkring weggenomenby sleeht weer had er dns niet veel van de bieten-campagne en andere werkzaamheden knnnen terecht komen. Nu is echter alles op tjjd klaar geweest en bovendien... het land en de wegen zjjn weinig stuk gereden. Toch is er op het dorp 'sHeer Arendskerke nog wel een eindje weg in zoo'n stuk gereden toestand te vinden en dat steekt zeer af bij de mooie straten, die pas zijn aangelegd, en het praehtige, dure Gemeentehuis. Het door my bedoelde eindje weg beeft den naam van Westhofschen Zandweg, maar het ls geen zandweg, het is een ware modderweg l En hoe komt dat Ja, er wonen daar niet minder dan drie boeren- vraehtryders en één, die met paard en kar naar Goes rijdt, dus dat is al heel wat. Maar toch nog maar een beetje. Want nu de wagen in den Polder van Breo zoo goed zyn, komen ze van verschillende gemeenten met karren vol bieten enz. dit eindje weg nog mee helpen stuk rijden! En het onderhond ervan is zoo goed, dat dit jaar al éénmaal '/s gedeelte van de geheele lengte door onzen gemeente werker is afgekrabd en zoo ligt het zeker weer op de laag grind ie wach ten. Die manier van werken is slechts geld verspillen, want, goed of slecht wear, een volgend najaar is het toch weer bij den minsten regen een ware modderweg I Zou het gemeentebestuur hier niet eens wat aan kunnen en willen doen Als de hoop steen, die als overschot opgestapeld staat hy een vraehtryder, wonende aan bedoelden weg, gebruikt werd, dan zou de modderweg veranderd kunnen worden in een fllnken straatweg, zooals de andere wegen dns pas aangelegd zyn. Met dank voor de plaatsing, hoog achtend, Een Inwoner. 'sHeer Arendskerke, 11—12—1914. POSTERIJEN. Lijst van onbestelbare brieven en briefkaarten van hier verzonden ge durende de ie helft der maand Dec. J914. Binnenland, brieven. Claassen A., Bergen-op-Zoom Geluk Adr., WemeldingeTeniers A., Ilansweert. Binnenland, briefkaarten. I zonder adresBallieu Mainel, Goes Van Stralen J., Buitenland, brieven. Cenguetil G., Havre; Koninck H., Calais. Hulpkantoren, Brieven. Bazen I., 's GraveDhage Lieseu- borght C., San Francisco. N.B. Aan de atzenders wordt aan bevolen hun adres op de brieven en briefkaarten te vermelden, opdat deze bij onbestelbaarheid aan hen kunnen terug gegeveu wordeD. Verkoopingeü en Verpachtingen. December. 19 Borsele, wilgen, Herv. Kerk. 22 's Gravenpolder, verpachting bouwland, v. Dissel. 29 Schore, inschr. canadaboomen, Schram. Januari. 6 Hoedekenskerke, woonhuis en inboe-

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1914 | | pagina 2