BSUW-enWEILilB, Deventer Ellekoek G emeente- Publieatiën. BHASDWEÉC ADVEKTEJST1EK. Yeor m late Openbare ïerpaeftting Vrijdag 26 September 1913, 47 KlfifUN DONDERDAG 2 OCTOBER 4913, 2.68,80 Heef, Bouwland, VRAAQT Openbare Verknoping. Maandag 15 September 1913, Openbare Verkooping'. Zaterdag 20 September 1913, HOUTWAAS: N. WOENSDAG 47 SEPTEMBER 4943, 50 stuks nieuwe le kl. Dames- en Heeren Rijwielen, HEINKENSZAND. Groote Openlucht-Meeting, Particulier Kapitaal beschikbaar. SCHOUWING Jt ÜÜISIIK Gevraagd flinke Agenten waar de grooten dit jaar van feest vieren verstoken bl(jven, men dit den kindertjes niet mag onthouden. De heer Fransen van de Putte voélt weinig voer een opgedrongen onaf- hankeHjkheidsfeest in Goes. Tweemaal is het ernstig beproefd en tweemaal moest het schipbreuk lijden. Nu komt men met dit plan, wat dus feitelijk een opgedrongen feestviering kan heeten. Spreker zou daaraan zeker zijn steun niet geven, als het niet was, dat het uitsluitend voor kinderen be stemd is. Daarom alleen zal hjjj een beseheiden bijdrage goedkeuren. De heer Dekker heeft tegen het verzoek van B. en W. geen bezwaar, maar dit punt stond niet op de agenda en kan het nu toch behandeld worden, waar er in den raad meeningsversehil over blijkt te bestaan De Voorzitter wijst er op, dat de tijd dringt en de kwestie nu moet worden afgehandeld. De heer Dekker meent toch, dat vooraf zal moeteo gaan een besluit van dea raad om dit pust nog op de agenda te plaatsen. De heer Hoümann is het daarmede De heer Donner zou In ieder ander geval zeggen, dat hj het volkomen met den heer Dekker eens is, het betreft hier echter een kwestie, die geen uitstel kan dulden. De heer Lekker trekt, na inzsge van het reglement, zijn bezwaren in. De Voorzitter brengt in stemming of zi,n voorstel thans in behandeling zal komen. Goedgekeurd wordt, met op een na algemeene stemmen, b6t voorstel nu aan de orde te stellen. Tegen stemt da heer HoUmann. Vervolgens wordt over het voorstel zelf gestemd. Dit wordt aangenomen met op één na algemeene Btemmen. Tegen stemt nogmaals de heer Ho l- mann. De raad gaat nu in geheime zitting over. Buitenland. De strijd In de lucht. liet verkeer in de lueht, tot voor korten tyd nog een denkbeeldig iets, neemt van dag tot dag vasteren vorm aan. De tjjd, dat stoutmoedige avon turiers da menigte verbaasden door zieh in toestellen van eigen vinding korteren of langeren tjjd in het lucht ruim te bewegen, is voorbij en wat in de laatste jaren is bedacht en gecon strueerd om het verkeer in de lucht te beveiligen en te volmaken, verdient onze oprechte belangstelling en dank bare waardeering. Wanneer nu in de vliegsport een ongeluk voorkomt, is dit, naast een niet te voorziene weigering van het mechanisme der machine, in den regel aan roekelooze onvoorzichtigheid van den aviateur te danken en waar deze reeds de looping the loop is hun vlieg machines probeerden, mag het aller minst aan de onvolmaaktheid dor hedendaagsche machines geweten wor den, wanneer een ernstig ongeluk voorvalt. In Frankrijk vooral heeft de vlieg sport zieh In de laatste jaren volmaakt. Dat is het land geworden van de koene luohtvaarders, die geheel Europa hebben verbaasd door hun stoutmoedige vluchten van stad tot stad en van land tot land. Dultsehland bleef tot nu toe vrfjwel het vaderland van het groote lucht schip. Voor alles militaire staat, werd hier allereerst het oog geslagen op het nut van het luchtverkeer voor oorlogs doeleinden en het slanke en vlugge vliegtuig, dat zieh alleen maar eigent voor het doen van verkenningen door een of meer personen werd door het reusachtige luchtschip op den achter grond gedrongen. Graaf Zeppelin, de vader der Duit- sche ballonvloot, bouwde zijn lueht- forten groot en sterk zoodat met een voltallige bemanning de nieuwste oorlogs- en vernielingsmiddelen mee het luchtruim ingingen. Wanneer een van zgn scheppingen over land en steden dreef, juichte de bevolkingen het trotsche luchtgevaarte enthousiast toe, wetende, dat daar dreef een van Duitschlands machtigste oorlogswapens, oen luchtfort, dat, gemakkelijk verplaatsbaar een niet te onderschatten steun voor leger en vloot zou zijn. Maar het luchtverkeer is gevaarlek en evenals de Titanicramp bewezen heeft, dat da grootte van een Btoom- Behip geen waarborg voor de veilig heid der opvarenden biedt, zoo heeft ook reeds menig luchtkasteel,hoe hecht en groot ook gebouwd, zjjn tol aan de elementen moeten betalen. Nog niet zoo lang geleden geraakte een groote Zeppelin, wier constructie geheel Duitschland met trots ver vuld had, in de toppen der boomen en konden de bewondenaars van den genialen uitvinder slechts hun leven redden door langs de takken een weg naar den veiligen grond te zoeken. Daarna hebben meermalen de statige, maar brooze luchtgevaarten hun af hankelijkheid van weer on wind ge toond en heeft menige storm in enkele oogenbllkken vernield, wat maanden lang met de uiterste zorg in elkander gezet was. Dan waren de elementen te hevig om te trotseeren, dan vroeg de natuur haar tol aan den hrutalen m«nseh. die zich niet meer tevreden stelde met de heerschappij over land en water. En de Duitschers, steeds gedachtig hun weerkracht te vergrooten, steeds droomend van de nieuwste oorlogs middelen, van het zekerste geschut en de ingewikkeldste explosiestoffen', vergaten, dat de bestuurbare lucht schepen niet zijn als hun forten en dreadnoughts en dat er een grens is aan de bewapening, welke men deze nieuwste oorlogslichamen kan toe voegen. Door te groote zorg voor een Inven taris van de modernste oorlogswapens werd menigmaal de veiligheid der Zeppelin-bemanning over het hoofd gezien en tot welke treurige resultaten dit leidde is dezer dagen weer meer dan overtuigend gebleken. Dinsdagavond is het Duitsehe mili taire luchtschip de L. I., dat ten dienste der marine bfj Helgoland militaire oefeningen verrichtte, een prooi van storm en water geworden en de bij zonderheden, welke daarover nu open baar gemaakt worden, bewyzen maar, al te zeer, dat het oorlogschip in de lucht even gevaarlijk voor vriend als voor vijand kan zgn. Eecige bijzonderheden over het vergaan van de L. I. willen w(j hier laten volgen. Het luchtschip voer op ongeveer 1300 M. hoogte, toen een heftige hnl opkwam, die het gevaarte in een oogenblik geheel met regenwater door trok. De motoren werkten door en het luchtschip bleef het hoogtestuur gebruiken om te trachten over de bui heen te komen, maar een vreeseljjke stormvlaag slingerde het van 1O0O M. hoogte met den voorsteven naar be neden op de woelige zee neer, waar het dadelijk doormidden brak en ge heel of gedeeltelik onder water ver dween. Vooraf waren eanige mannen uit de schuitjes gevallen en tussehen de binten beklemd geraakt. Anderen konden zieh geruimen tijd boven water houden en werden later gered, Van de geheele bemanning werden slechts zes menschen gered. Het bljjkt nu, dat door allerlei, op last van militaire autoriteiten aange brachte nieuwigheden, zooals een tweede machinegeweer, oen zware inrichting met accumulatoren voor zoeklichten en een zeer zwaar tele graaftoestel het luchtschip te veel be last Is geweest. Was hier meer voor zichtigheid betracht, wat meer om de veiligheid der bemanning en wat minder om de maximum gevechts- waarde van het luchtschip gedacht, dau was dit ongeval, dat thans geheel Duitschland bezig houdt, waarschfjnlyk niet voorgevallen. Ontmoedigd zjjn de Duitschers evenwel nog niet. BJj een nieuwe L II en bjj later te bouwen marinelnchtschepen zullen verbeteringen aangebracht worden, waardoor zy zelfs hevige stormen zul len kunnen trotseeren' Dat moeten dan de betrouwbare luchtschepen worden, die niet alleen verkenningen doen, maar ook vjjandeljjke dokken, slnizen en marine-inrichtingen met explosie-middelen moeten vernielen. De eenlge lichtzijde van ernstige ongelukken is dan ook, dat zy een waarschuwing inhouden tot verbete ring van verschillende ongewenschte toestanden en vooral op het gebied der militaire luchtvaart kan nimmer voldoende voor het leven en voor de veiligheid der opvarenden gewaakt worden. De onafhankelijkheidebeweging In Westelijk Thracië. Een aanzienlijk deel der bevolking van de stad Gumuldsjina en van Weste lijk Thraeië heeft geweigerd,zich onder Bulgaarsche heerschappij te stellen en zich onafhankelijk verklaard. ReedB hebben zij een afvaardiging naar KonBtantinopel gezonden, welke afvaardiging tevens de voorloopige regeering uitmaakt Deze zal Enver bei verzoeken, als vorst van het nieuwe, onafhankelijke rjjk op te treden. Te Konatant'nopel gelooft men, dat Enver bel reeds wekenlang bezig geweest is, deze beweging voor te bereiden om zijn eigen eerzucht te kunnen bevredigen. De toestand op den Balkan wordt daardoor nog ingewikkelder, want de Thraciërs beschikken over 30 000 man, die onder Enver bei een zeer gevaar lijke strijdmacht vormen, welke Bul garije waarschijnlijk wel te sterk zal blijken. Ingezonden Stukken. {Buiten verantwoordelijkheid der Re dactie. De opname van de in deze rubriek voorkomende artikelen bewijst geenszins, dat de Redactie er mede instemt.) Schore, 11 September 1913. Mijnheer de Redacteur. Verzoeke beleefd opname In Dw geaebt blad voor onderstaande regelen. Bij voorbaat mjjn dank. In de gemeente Sehore zjjn, evenals In vele andere gemeenten Van Zuid- Beveland, door het polderbestuur der Breede Watering bewesten Ierseke een groot aantal wegen in 't midden van den weg van een grlntlaag voor zien, hetgeen een zeer goede verbe tering kan en zal worden, doch wat laat het polderbestuur thans doen, ten einde te zorgen, dat de bermen der wegen niet bereden zullen worden Dat bestnur beeft thans lantts den Jokweg te Sehore, aan weerszijden van den weg, dwars door de bermen diepe breede greppels laten maken, die voor voetgangers en fietsrijders, des avonds of bjj donker of mistig weder, zeer gevaarlijk, ja zelfs levens- gevaarlSk kunnen zijn. Wandelt men ln 't donker langs dien weg en heeft men het ongelnk, in zoo'n greppel te stappen, wis en zeker maakt zoo'n wandelaar een halsbrekenden toer, doch hoe zal het gaan als een fiets rijder dien weg passeert en deze rijdt in zoo'n greppel 7 Dan is niet te voor spellen, hoe dat zaakje zal afioopen, maar kans van armen of beenen bre ken is niet nitgesloten. Zouden B. en W. van Sehore met dergelijke handelingen op de hoogte zgn Zoo ja, dan is het voor dat college toeh een onverantwoordelijke zaak, om op openbare wegen toe te laten, dat dwars door de wegen diepe, breede greppels worden gegraven, die voor mensch en dier gevaarlijk zijn, en ik vertrouw dan ook, dat Burge meester en Wethouders onverwgld maatregelen znllen nemen, opdat de gevaarlgke greppels zullen worden gedempt. Met dank voor de verleende plaats ruimte. Hoogachtend Uw dw. dn J. VERHAAGEN. Watergetijen voor ierseke. Dagen. Hoogwater. Laagwater. Vrm. Nam. Vrm. Nam. 13 Sept. 2.02 2 22 7.49 8.07 14 2 44 2.59 8.29 8.43 15 3.19 332 8.58 9.11 16 351 4.04 9.23 9 38 17 4.19 4.33 9.46 10.05 18 4.52 4.58 10.16 10.36 19 5.17 5.26 10.48 11.05 Het eerste suppletoir kohier van den hoofdelijken omslag voor 1913, zooals het door den ge meenteraad in zijne vergadering van 28 Augustus 1913 werd vastgesteld, is door Gedeputeerde Staten van Zee land bjj hun besluit van 5 September 1913 goedgekeurd ec heden aan den ontvanger ter Invordering uitgereikt, welk kohier, in afschrift, gednrende vijf maanden ter Becretarie voor een ieder ter lezing zal liggen, kunnende binnen drie maanden na de dagtee- kening der aanslagbiljetten bezwaren tegen den aanslag, op ongezegeld papier, bjj den gemeenteraad worden Ingebracht. Goes, 11 September 19lS. Burgemeester enWethouders van Goes, J. B. DE BEAUFORT. De Secretaris, G. A. HAJENIUS. In verband met de reorganisatie der BRANDWEER brengen Burge meester en Wethouders van Goes ter algemeene kennis, dat personen, die geschikt en genegen zjjn dienst te nemen bij het Gemeentelijk Brandweerkorps, zich daartoe kannen aanmelden ten hnlze van den heer L. DE BESTE, 's-Heer Hendrikskinderenstraat D no. 95, op Dinsdag 16, Woensdag 17, Vrijdag 19 en Zaterdag 20 Sep tember a.stelkens tnsechen 7 en 9 uur 's avonds. Het benoodigd personeel zal bestaan uit brandwachten en brandgasten, die elk eene jaarlijksehe vergoeding zul len genieten van f 2,50, terwijl in geval van brand ral worden vergoed voor het le unr f O,SO en voor elk volgend uur f O 35, gedeelten van uren voor geheele gerekend. Burgemeester en Wethouders voornoemd, J. B. DE BEAUFORT, Burgemeester. G. A. HAJENIUS, Secretaris. Heden overleed, tot onze diepe droefheid, onze innig geliefde Moeder, Behuwd- en Grootmoe der, BLIJKE VAN DER MEULEN, in den leeftijd van ruim 75 jaar. Leeuwarden, 9 Sept. 1913. N. St. Anthony Gasthuis. J. F. HIJMA—Stbinvoorte. W. HIJMA en Kleinkinderen. Goes. Heden overleed onze geliefde Moeder, Behuwd-, Groot- en Over grootmoeder, MARIA VERMAIRE Wed. van A. Mol, In den ouderdom van 89 jaren en 6 maanden. Namens de familie P. MOL. Oudelande, 6 Sept. 1913. Heden overleed, tot onze diepe droefheid, onze geliefde Zuster en Behuwdzuster, JOHANNA DE JONGE, in den ouderdom van ruim 40 jaren. CAÏHa. DE JONGE. I's Graven-f) j polder. 's Heer I Abtskerke .8 J. DE JONGE. C. DE JONGE— Allemekindkrs. C. DE GRAAG— De Jonge, A. DE GRAAG, fnunadorp, M. DE GRAAG— De Jonge. J. DE GRAAG. Wilhel- 's Graven-1 polder. Voor de veie blijken van deelne ming, betoond gedurende de ziekte en na het overlijden van mijne ga- liefde Echtgenoot®, Moeder, Bahnwd- enGrootmoeder, ADRIANA LOKERSE, betuigen wij onzen innigen dank. Uit aller naam, J, EOLLESTELLE, Wiiheiminadorp, 119'13. die te veel van zijn kracht gevergd heeft; wiens zenuwen zfln uitgeput; die de verschijn selen heeft van anaemie (bloed- armoede) of neurasthenie (zenuw zwakte) is de Sanguinoee het middel, dat snel de verlorene krachten herstelt. Doordat de SANGUINOSE het bloed ver nieuwt, verrijkt en versterkt, grijpt zij met vaste hand in tal van kwalen,die alle samenhangen met zwakke zenuwen of arm bloed. Neemt er de proef van 1 Prijs per flacon f 1,50; 6 fl f 8,— 12 fl. f 15,—. Tweemaal per dag een eetle pel is voldoende. Bij alle eerste Apothekers en voorname Drogisten. WACHT U VOOR NAMAAK. VAN DAM Co., Do Riemerstraat 2c/4, Den Haag. OP das voormiddags 9 nur, op het „Slot Oostende", te Goes, voor het Burgerlijk Armbestuur te Goes, ten ove'staan van Notaris W. VAN CAMPEN, te Goes, van in de gemeente 'a-Heer Abtskerke. I)c pereeelen 3» tot en met 33 vormen één groot geheel van 7 H.A. 86 A., in 4 gedeelten beweidbaar, en z\jn uitmuntend geschikt voor groote veehouders ln andere ge meenten. Gedrukte boekjes zijn gratis ver krijgbaar ten kantore van den Notaris De Notarissen M. C. SCHRAM ta Kruininqen en J. J. M. MERTENS te Roosendaal, znllen op des middags 12 uur, le Goes, in het „Slot Oosteinde", ten verzoeke van de Erven van Mej. Corna da Jonge, wed. van den heer B. Dirks, publiek veilen en verkoepen in „De Nieuwe West-Craayert", onder Borsselen, in 2 pere. en in massa, als 1,33.30 Hoot., Seetie A noB. 152 en 354, in buur bij dhr. Corns, de Jonge, aldaar, tot 31 Dee. 1915, voor f 93,90 per jaar 1.35 50 HeetSectio A nes. 153 en 155, in huur bij dhr. Krijn da Jonge, aldaar, tot 31 Dee. 1915, voor f 95,50 per jaar. De huur, verschijnende 1 Nov. a.s. en bij vooruitbetaling te voldoen, komt ten bate der koopers. onze prima Edammer Kaasjes 4 pond h 45 cent per pond. Ook per half kaasje verkrijgbaar. Prima NagelkaaB 16 cent per pond. Eerste kwaliteit kruidenierswaren aan de bekende lage prijzen. J. F. VAN DER LEEUW HAAGSCHE WINKEL. Ds Notaris W. HIOOLEN, to Mid delburg, is voornemens te verkoopen: OP des voormiddags half twaalf nur, ten verzoeke van den heer J. de Jager te Sehore, op de door hem be woonde hofstede aldaar: |p3$Sf 14 Melkkoeien, 2 Kalf- uSiMBSt vaarzen, 1 tweejarige Stier, 3 éénjarige Stieren, 3 vette Vaarzen, 2 vette Varkens en 10 Loopvarkens VOORTS: een Watervat met Kar, eenig Melkgerij en Landbouwersgereed- schappenen hetgeen verder mocht worden gepresenteerd. De Deurwaarders HOLLMANN en VERHOEK te Goes zullen voor den Beer J. Degenaars te Klun- dert verkoopen o des voormiddags om 10 nur aan de herberg van Geds te Heinkenszand en b des namiddags om 1 nnr aan de herberg van Cb. v. Iwaarden te 's Heer Arendskerke aen partij nieuwe De Notaris M. C. SCHRAM te Krui- ningen zal op des voorm. 11 uur, in of nab{| het „Hotel Korenbeurs" te Kruiningtn, ten verzoeke van den heer A. Bomers, „Eersie Zuid-Nederlandsche Rijwiel- fabriek en Verzendhuis" Arnhem publiek verkoopen met en zonder freewheels, alsmede eenige zwaar gebouwde Slagers-, Transport- en W erkmansrij wielen. ZONDAG a.s. (14 Sep.) door het LEGER DES HEILS, op de weide van den heer Dieleman (achter denmolen).Het Muziekkorps en Man nenkoor znllen mooie stukken doen hooren. Aanvang 4.45 u. Toegang 5 ct. Tegen 4 Va rente is beschikbaar E£ N GROOT KS PITA AL voor le hypotheken, (uitsluitend op lande rijen) Br. fr. no. 100, bureau v. d. blad. Do BESTUREN van de West-, Noord-, Zuid- en Nieuwe West- Kraaiertpolders maken bekend, dat zal worden gehouden op pile Watergangen en Springwater- gangen, Heulen en Dammen, alsmede op de Bermen der Dijken en de Wegen, in genoemde pol ders gelegen, op Dondsrdag 25 September 1913. voor den verkoop van NAAIMACHI NES en RIJWIELEN voor Westelij Noord-Brabant en Zeeland. Hooge provlBie. Vast loon. Brieven letters F. A>, bureau dit blad.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1913 | | pagina 2