BSUW-enWEILilB,
Deventer
Ellekoek
G emeente- Publieatiën.
BHASDWEÉC
ADVEKTEJST1EK.
Yeor m late
Openbare ïerpaeftting
Vrijdag 26 September 1913,
47 KlfifUN
DONDERDAG 2 OCTOBER 4913,
2.68,80 Heef, Bouwland,
VRAAQT
Openbare Verknoping.
Maandag 15 September 1913,
Openbare Verkooping'.
Zaterdag 20 September 1913,
HOUTWAAS: N.
WOENSDAG 47 SEPTEMBER 4943,
50 stuks nieuwe le kl.
Dames- en Heeren Rijwielen,
HEINKENSZAND.
Groote Openlucht-Meeting,
Particulier Kapitaal
beschikbaar.
SCHOUWING
Jt ÜÜISIIK
Gevraagd flinke Agenten
waar de grooten dit jaar van feest
vieren verstoken bl(jven, men dit den
kindertjes niet mag onthouden.
De heer Fransen van de Putte voélt
weinig voer een opgedrongen onaf-
hankeHjkheidsfeest in Goes. Tweemaal
is het ernstig beproefd en tweemaal
moest het schipbreuk lijden. Nu komt
men met dit plan, wat dus feitelijk
een opgedrongen feestviering kan
heeten. Spreker zou daaraan zeker zijn
steun niet geven, als het niet was,
dat het uitsluitend voor kinderen be
stemd is. Daarom alleen zal hjjj een
beseheiden bijdrage goedkeuren.
De heer Dekker heeft tegen het
verzoek van B. en W. geen bezwaar,
maar dit punt stond niet op de agenda
en kan het nu toch behandeld worden,
waar er in den raad meeningsversehil
over blijkt te bestaan
De Voorzitter wijst er op, dat de
tijd dringt en de kwestie nu moet
worden afgehandeld.
De heer Dekker meent toch, dat
vooraf zal moeteo gaan een besluit van
dea raad om dit pust nog op de
agenda te plaatsen.
De heer Hoümann is het daarmede
De heer Donner zou In ieder ander
geval zeggen, dat hj het volkomen met
den heer Dekker eens is, het betreft
hier echter een kwestie, die geen
uitstel kan dulden.
De heer Lekker trekt, na inzsge van
het reglement, zijn bezwaren in.
De Voorzitter brengt in stemming
of zi,n voorstel thans in behandeling
zal komen.
Goedgekeurd wordt, met op een na
algemeene stemmen, b6t voorstel nu
aan de orde te stellen.
Tegen stemt da heer HoUmann.
Vervolgens wordt over het voorstel
zelf gestemd.
Dit wordt aangenomen met op één
na algemeene Btemmen.
Tegen stemt nogmaals de heer Ho l-
mann.
De raad gaat nu in geheime zitting
over.
Buitenland.
De strijd In de lucht.
liet verkeer in de lueht, tot voor
korten tyd nog een denkbeeldig iets,
neemt van dag tot dag vasteren vorm
aan. De tjjd, dat stoutmoedige avon
turiers da menigte verbaasden door
zieh in toestellen van eigen vinding
korteren of langeren tjjd in het lucht
ruim te bewegen, is voorbij en wat in
de laatste jaren is bedacht en gecon
strueerd om het verkeer in de lucht
te beveiligen en te volmaken, verdient
onze oprechte belangstelling en dank
bare waardeering.
Wanneer nu in de vliegsport een
ongeluk voorkomt, is dit, naast een
niet te voorziene weigering van het
mechanisme der machine, in den regel
aan roekelooze onvoorzichtigheid van
den aviateur te danken en waar deze
reeds de looping the loop is hun vlieg
machines probeerden, mag het aller
minst aan de onvolmaaktheid dor
hedendaagsche machines geweten wor
den, wanneer een ernstig ongeluk
voorvalt.
In Frankrijk vooral heeft de vlieg
sport zieh In de laatste jaren volmaakt.
Dat is het land geworden van de
koene luohtvaarders, die geheel
Europa hebben verbaasd door hun
stoutmoedige vluchten van stad tot
stad en van land tot land.
Dultsehland bleef tot nu toe vrfjwel
het vaderland van het groote lucht
schip.
Voor alles militaire staat, werd hier
allereerst het oog geslagen op het nut
van het luchtverkeer voor oorlogs
doeleinden en het slanke en vlugge
vliegtuig, dat zieh alleen maar eigent
voor het doen van verkenningen door
een of meer personen werd door het
reusachtige luchtschip op den achter
grond gedrongen.
Graaf Zeppelin, de vader der Duit-
sche ballonvloot, bouwde zijn lueht-
forten groot en sterk zoodat met een
voltallige bemanning de nieuwste
oorlogs- en vernielingsmiddelen mee
het luchtruim ingingen.
Wanneer een van zgn scheppingen
over land en steden dreef, juichte de
bevolkingen het trotsche luchtgevaarte
enthousiast toe, wetende, dat daar
dreef een van Duitschlands machtigste
oorlogswapens, oen luchtfort, dat,
gemakkelijk verplaatsbaar een niet te
onderschatten steun voor leger en
vloot zou zijn.
Maar het luchtverkeer is gevaarlek
en evenals de Titanicramp bewezen
heeft, dat da grootte van een Btoom-
Behip geen waarborg voor de veilig
heid der opvarenden biedt, zoo heeft
ook reeds menig luchtkasteel,hoe hecht
en groot ook gebouwd, zjjn tol aan
de elementen moeten betalen.
Nog niet zoo lang geleden geraakte
een groote Zeppelin, wier constructie
geheel Duitschland met trots ver
vuld had, in de toppen der boomen
en konden de bewondenaars van den
genialen uitvinder slechts hun leven
redden door langs de takken een weg
naar den veiligen grond te zoeken.
Daarna hebben meermalen de statige,
maar brooze luchtgevaarten hun af
hankelijkheid van weer on wind ge
toond en heeft menige storm in enkele
oogenbllkken vernield, wat maanden
lang met de uiterste zorg in elkander
gezet was.
Dan waren de elementen te hevig
om te trotseeren, dan vroeg de natuur
haar tol aan den hrutalen m«nseh.
die zich niet meer tevreden stelde
met de heerschappij over land en
water.
En de Duitschers, steeds gedachtig
hun weerkracht te vergrooten, steeds
droomend van de nieuwste oorlogs
middelen, van het zekerste geschut
en de ingewikkeldste explosiestoffen',
vergaten, dat de bestuurbare lucht
schepen niet zijn als hun forten en
dreadnoughts en dat er een grens is
aan de bewapening, welke men deze
nieuwste oorlogslichamen kan toe
voegen.
Door te groote zorg voor een Inven
taris van de modernste oorlogswapens
werd menigmaal de veiligheid der
Zeppelin-bemanning over het hoofd
gezien en tot welke treurige resultaten
dit leidde is dezer dagen weer meer
dan overtuigend gebleken.
Dinsdagavond is het Duitsehe mili
taire luchtschip de L. I., dat ten dienste
der marine bfj Helgoland militaire
oefeningen verrichtte, een prooi van
storm en water geworden en de bij
zonderheden, welke daarover nu open
baar gemaakt worden, bewyzen maar,
al te zeer, dat het oorlogschip in de
lucht even gevaarlijk voor vriend als
voor vijand kan zgn.
Eecige bijzonderheden over het
vergaan van de L. I. willen w(j hier
laten volgen.
Het luchtschip voer op ongeveer
1300 M. hoogte, toen een heftige hnl
opkwam, die het gevaarte in een
oogenblik geheel met regenwater door
trok. De motoren werkten door en
het luchtschip bleef het hoogtestuur
gebruiken om te trachten over de bui
heen te komen, maar een vreeseljjke
stormvlaag slingerde het van 1O0O M.
hoogte met den voorsteven naar be
neden op de woelige zee neer, waar
het dadelijk doormidden brak en ge
heel of gedeeltelik onder water ver
dween. Vooraf waren eanige mannen
uit de schuitjes gevallen en tussehen
de binten beklemd geraakt. Anderen
konden zieh geruimen tijd boven
water houden en werden later gered,
Van de geheele bemanning werden
slechts zes menschen gered.
Het bljjkt nu, dat door allerlei, op
last van militaire autoriteiten aange
brachte nieuwigheden, zooals een
tweede machinegeweer, oen zware
inrichting met accumulatoren voor
zoeklichten en een zeer zwaar tele
graaftoestel het luchtschip te veel be
last Is geweest. Was hier meer voor
zichtigheid betracht, wat meer om de
veiligheid der bemanning en wat
minder om de maximum gevechts-
waarde van het luchtschip gedacht,
dau was dit ongeval, dat thans geheel
Duitschland bezig houdt, waarschfjnlyk
niet voorgevallen.
Ontmoedigd zjjn de Duitschers
evenwel nog niet.
BJj een nieuwe L II en bjj later te
bouwen marinelnchtschepen zullen
verbeteringen aangebracht worden,
waardoor zy zelfs hevige stormen zul
len kunnen trotseeren' Dat moeten
dan de betrouwbare luchtschepen
worden, die niet alleen verkenningen
doen, maar ook vjjandeljjke dokken,
slnizen en marine-inrichtingen met
explosie-middelen moeten vernielen.
De eenlge lichtzijde van ernstige
ongelukken is dan ook, dat zy een
waarschuwing inhouden tot verbete
ring van verschillende ongewenschte
toestanden en vooral op het gebied
der militaire luchtvaart kan nimmer
voldoende voor het leven en voor de
veiligheid der opvarenden gewaakt
worden.
De onafhankelijkheidebeweging
In Westelijk Thracië.
Een aanzienlijk deel der bevolking
van de stad Gumuldsjina en van Weste
lijk Thraeië heeft geweigerd,zich onder
Bulgaarsche heerschappij te stellen en
zich onafhankelijk verklaard.
ReedB hebben zij een afvaardiging
naar KonBtantinopel gezonden, welke
afvaardiging tevens de voorloopige
regeering uitmaakt Deze zal Enver bei
verzoeken, als vorst van het nieuwe,
onafhankelijke rjjk op te treden.
Te Konatant'nopel gelooft men, dat
Enver bel reeds wekenlang bezig
geweest is, deze beweging voor te
bereiden om zijn eigen eerzucht te
kunnen bevredigen.
De toestand op den Balkan wordt
daardoor nog ingewikkelder, want de
Thraciërs beschikken over 30 000 man,
die onder Enver bei een zeer gevaar
lijke strijdmacht vormen, welke Bul
garije waarschijnlijk wel te sterk zal
blijken.
Ingezonden Stukken.
{Buiten verantwoordelijkheid der Re
dactie. De opname van de in deze
rubriek voorkomende artikelen bewijst
geenszins, dat de Redactie er mede
instemt.)
Schore, 11 September 1913.
Mijnheer de Redacteur.
Verzoeke beleefd opname In Dw
geaebt blad voor onderstaande regelen.
Bij voorbaat mjjn dank.
In de gemeente Sehore zjjn, evenals
In vele andere gemeenten Van Zuid-
Beveland, door het polderbestuur der
Breede Watering bewesten Ierseke
een groot aantal wegen in 't midden
van den weg van een grlntlaag voor
zien, hetgeen een zeer goede verbe
tering kan en zal worden, doch wat
laat het polderbestuur thans doen, ten
einde te zorgen, dat de bermen der
wegen niet bereden zullen worden
Dat bestnur beeft thans lantts den
Jokweg te Sehore, aan weerszijden
van den weg, dwars door de bermen
diepe breede greppels laten maken,
die voor voetgangers en fietsrijders,
des avonds of bjj donker of mistig
weder, zeer gevaarlijk, ja zelfs levens-
gevaarlSk kunnen zijn. Wandelt men
ln 't donker langs dien weg en heeft
men het ongelnk, in zoo'n greppel te
stappen, wis en zeker maakt zoo'n
wandelaar een halsbrekenden toer,
doch hoe zal het gaan als een fiets
rijder dien weg passeert en deze rijdt
in zoo'n greppel 7 Dan is niet te voor
spellen, hoe dat zaakje zal afioopen,
maar kans van armen of beenen bre
ken is niet nitgesloten.
Zouden B. en W. van Sehore met
dergelijke handelingen op de hoogte
zgn Zoo ja, dan is het voor dat
college toeh een onverantwoordelijke
zaak, om op openbare wegen toe te
laten, dat dwars door de wegen diepe,
breede greppels worden gegraven, die
voor mensch en dier gevaarlijk zijn,
en ik vertrouw dan ook, dat Burge
meester en Wethouders onverwgld
maatregelen znllen nemen, opdat de
gevaarlgke greppels zullen worden
gedempt.
Met dank voor de verleende plaats
ruimte.
Hoogachtend Uw dw. dn
J. VERHAAGEN.
Watergetijen voor ierseke.
Dagen.
Hoogwater.
Laagwater.
Vrm.
Nam.
Vrm.
Nam.
13
Sept.
2.02
2 22
7.49
8.07
14
2 44
2.59
8.29
8.43
15
3.19
332
8.58
9.11
16
351
4.04
9.23
9 38
17
4.19
4.33
9.46
10.05
18
4.52
4.58
10.16
10.36
19
5.17
5.26
10.48
11.05
Het eerste suppletoir kohier
van den hoofdelijken omslag
voor 1913, zooals het door den ge
meenteraad in zijne vergadering van
28 Augustus 1913 werd vastgesteld,
is door Gedeputeerde Staten van Zee
land bjj hun besluit van 5 September
1913 goedgekeurd ec heden aan den
ontvanger ter Invordering uitgereikt,
welk kohier, in afschrift, gednrende
vijf maanden ter Becretarie voor een
ieder ter lezing zal liggen, kunnende
binnen drie maanden na de dagtee-
kening der aanslagbiljetten bezwaren
tegen den aanslag, op ongezegeld
papier, bjj den gemeenteraad worden
Ingebracht.
Goes, 11 September 19lS.
Burgemeester enWethouders van Goes,
J. B. DE BEAUFORT.
De Secretaris,
G. A. HAJENIUS.
In verband met de reorganisatie
der BRANDWEER brengen Burge
meester en Wethouders van Goes
ter algemeene kennis, dat personen,
die geschikt en genegen zjjn dienst te
nemen bij het
Gemeentelijk Brandweerkorps,
zich daartoe kannen aanmelden ten
hnlze van den heer L. DE BESTE,
's-Heer Hendrikskinderenstraat D no.
95, op Dinsdag 16, Woensdag 17,
Vrijdag 19 en Zaterdag 20 Sep
tember a.stelkens tnsechen 7 en 9
uur 's avonds.
Het benoodigd personeel zal bestaan
uit brandwachten en brandgasten, die
elk eene jaarlijksehe vergoeding zul
len genieten van f 2,50, terwijl in
geval van brand ral worden vergoed
voor het le unr f O,SO en voor elk
volgend uur f O 35, gedeelten van
uren voor geheele gerekend.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd,
J. B. DE BEAUFORT, Burgemeester.
G. A. HAJENIUS, Secretaris.
Heden overleed, tot onze diepe
droefheid, onze innig geliefde
Moeder, Behuwd- en Grootmoe
der,
BLIJKE VAN DER MEULEN,
in den leeftijd van ruim 75 jaar.
Leeuwarden, 9 Sept. 1913.
N. St. Anthony Gasthuis.
J. F. HIJMA—Stbinvoorte.
W. HIJMA
en Kleinkinderen.
Goes.
Heden overleed onze geliefde
Moeder, Behuwd-, Groot- en Over
grootmoeder,
MARIA VERMAIRE
Wed. van A. Mol,
In den ouderdom van 89 jaren
en 6 maanden.
Namens de familie
P. MOL.
Oudelande, 6 Sept. 1913.
Heden overleed, tot onze diepe
droefheid, onze geliefde Zuster
en Behuwdzuster,
JOHANNA DE JONGE,
in den ouderdom van ruim 40
jaren.
CAÏHa. DE JONGE.
I's Graven-f)
j polder.
's Heer
I Abtskerke .8
J. DE JONGE.
C. DE JONGE—
Allemekindkrs.
C. DE GRAAG—
De Jonge,
A. DE GRAAG, fnunadorp,
M. DE GRAAG—
De Jonge.
J. DE GRAAG.
Wilhel-
's Graven-1
polder.
Voor de veie blijken van deelne
ming, betoond gedurende de ziekte
en na het overlijden van mijne ga-
liefde Echtgenoot®, Moeder, Bahnwd-
enGrootmoeder, ADRIANA LOKERSE,
betuigen wij onzen innigen dank.
Uit aller naam,
J, EOLLESTELLE,
Wiiheiminadorp, 119'13.
die te veel van zijn kracht
gevergd heeft; wiens zenuwen
zfln uitgeput; die de verschijn
selen heeft van anaemie (bloed-
armoede) of neurasthenie (zenuw
zwakte) is de Sanguinoee het
middel, dat snel de verlorene
krachten herstelt. Doordat de
SANGUINOSE het bloed ver
nieuwt, verrijkt en versterkt,
grijpt zij met vaste hand in tal
van kwalen,die alle samenhangen
met zwakke zenuwen of arm
bloed.
Neemt er de proef van 1
Prijs per flacon f 1,50; 6 fl
f 8,— 12 fl. f 15,—.
Tweemaal per dag een eetle
pel is voldoende.
Bij alle eerste Apothekers en
voorname Drogisten.
WACHT U VOOR NAMAAK.
VAN DAM Co.,
Do Riemerstraat 2c/4, Den Haag.
OP
das voormiddags 9 nur, op het
„Slot Oostende", te Goes, voor het
Burgerlijk Armbestuur te Goes,
ten ove'staan van Notaris W. VAN
CAMPEN, te Goes, van
in de gemeente 'a-Heer Abtskerke.
I)c pereeelen 3» tot en met 33
vormen één groot geheel van 7 H.A.
86 A., in 4 gedeelten beweidbaar,
en z\jn uitmuntend geschikt voor
groote veehouders ln andere ge
meenten.
Gedrukte boekjes zijn gratis ver
krijgbaar ten kantore van den Notaris
De Notarissen M. C. SCHRAM ta
Kruininqen en J. J. M. MERTENS
te Roosendaal, znllen op
des middags 12 uur, le Goes, in het
„Slot Oosteinde", ten verzoeke van de
Erven van Mej. Corna da Jonge,
wed. van den heer B. Dirks,
publiek veilen en verkoepen
in „De Nieuwe West-Craayert", onder
Borsselen, in 2 pere. en in massa, als
1,33.30 Hoot., Seetie A noB. 152 en
354, in buur bij dhr. Corns, de Jonge,
aldaar, tot 31 Dee. 1915, voor f 93,90
per jaar
1.35 50 HeetSectio A nes. 153 en
155, in huur bij dhr. Krijn da Jonge,
aldaar, tot 31 Dee. 1915, voor f 95,50
per jaar.
De huur, verschijnende 1 Nov. a.s.
en bij vooruitbetaling te voldoen,
komt ten bate der koopers.
onze prima Edammer Kaasjes 4
pond h 45 cent per pond. Ook per
half kaasje verkrijgbaar.
Prima NagelkaaB 16 cent per pond.
Eerste kwaliteit kruidenierswaren aan
de bekende lage prijzen.
J. F. VAN DER LEEUW
HAAGSCHE WINKEL.
Ds Notaris W. HIOOLEN, to Mid
delburg, is voornemens te
verkoopen:
OP
des voormiddags half twaalf nur, ten
verzoeke van den heer J. de Jager
te Sehore, op de door hem be
woonde hofstede aldaar:
|p3$Sf 14 Melkkoeien, 2 Kalf-
uSiMBSt vaarzen, 1 tweejarige
Stier, 3 éénjarige Stieren, 3 vette
Vaarzen, 2 vette Varkens en 10
Loopvarkens
VOORTS:
een Watervat met Kar, eenig
Melkgerij en Landbouwersgereed-
schappenen hetgeen verder mocht
worden gepresenteerd.
De Deurwaarders HOLLMANN en
VERHOEK te Goes zullen
voor den Beer J. Degenaars te Klun-
dert
verkoopen
o des voormiddags om 10 nur aan de
herberg van Geds te Heinkenszand en
b des namiddags om 1 nnr aan de
herberg van Cb. v. Iwaarden te 's Heer
Arendskerke
aen partij nieuwe
De Notaris M. C. SCHRAM te Krui-
ningen zal op
des voorm. 11 uur, in of nab{| het
„Hotel Korenbeurs" te Kruiningtn, ten
verzoeke van den heer A. Bomers,
„Eersie Zuid-Nederlandsche Rijwiel-
fabriek en Verzendhuis" Arnhem
publiek verkoopen
met en zonder freewheels,
alsmede eenige zwaar gebouwde
Slagers-, Transport- en
W erkmansrij wielen.
ZONDAG a.s. (14 Sep.)
door het LEGER DES HEILS, op de
weide van den heer Dieleman (achter
denmolen).Het Muziekkorps en Man
nenkoor znllen mooie stukken doen
hooren. Aanvang 4.45 u. Toegang 5 ct.
Tegen 4 Va rente is beschikbaar
E£ N GROOT KS PITA AL voor le
hypotheken, (uitsluitend op lande
rijen)
Br. fr. no. 100, bureau v. d. blad.
Do BESTUREN van de West-,
Noord-, Zuid- en Nieuwe West-
Kraaiertpolders maken bekend, dat
zal worden gehouden op pile
Watergangen en Springwater-
gangen, Heulen en Dammen,
alsmede op de Bermen der Dijken
en de Wegen, in genoemde pol
ders gelegen, op
Dondsrdag 25 September 1913.
voor den verkoop van NAAIMACHI
NES en RIJWIELEN voor Westelij
Noord-Brabant en Zeeland.
Hooge provlBie. Vast loon.
Brieven letters F. A>, bureau
dit blad.