Ingezonden Mededeelingen.
BK&GHAfö
A
van Neuzen over Hoedekenskerke
doorluopencie n»ar Haoa weert. Zoo-
i' anige dienst zou Inderdaad reden van
bestaan hebben.
Hy zon de gelegenheid openen, voor
Neuzen en een groot deel van
Zeeuwach-Vlaand eren, voor Hoede
kenskerke en een groot deel van Zuid-
Beveland, een betere verbinding te
krygen met den Staatsspoorweg te
Vlako.
Wanneer als type voor dezen dienst
wordt aangenomen een schip met een
snelheid van 11 Eogeleche mfllen ln
den gewonen dienst, oogeveerovereen-
komende met die van de booten van
den Provincialen stoombootdienst op
de Ooster-Schelde, zal, rekening
hondende met het tU, met het aan
leggen te lloedekenskerke enz., de
afstand van de ponton te Neuzen tot
het station te Vlake io ten hoogste een
uur on vüftig muniten kunnen worden
afgelegd. Met eeno boot kan dan zeker
driemaal, wellicht viermaal, por dag
oen verbinding vice versa worden tot
stand gebracht.
Het is thans nog niet mogelijk, eone
dienstregeling aan te geven en te
bepalen, op en van welke treinen te
Vlake correspondentie zal kunnen
worden gegevenuit den aard der
zaak houdt dit verband met de dienst
regeling, welke de geregelde corres
pondentie op Walzoordeu voor de
tram llansweort—Vlake zal noodig
maken.
Het inleggen van een nienwe boot
NeuzenHansweert zon voor reizi
gers van en naar Neuzen en omgeving
oen niet onaanzieniyke besparing aan
tfld opleveren. Ook in de kosten zou
die dienst, zooals Burgemeester en
Wethouders van Neuzen becflferden
in hun adres van 28 October 1912, een
belangryk verschil opleveren.
Voor een groot deel van Zuid-
liaveland zou de nieuwe lijn van niet
minder belang zfln. Inwoners van Hoe-
dekenskerke en de plaatsen in den
omtrek daarvan gelegen, zijn thans
over een aistand van circa twee uur
gaans van de spoor 100 verwijderd.
Wie niet iiatBt hetgeen trouwens
niet onder alle omstandigheden moge
lgk is -*■ moet loopen of een rijtuig
nemenhet eerste eischt veel tfld en
het tweede is kostbaar. De nieuwe
dierst zou hen ln minder tfld en voor
minder geld op den trein brengen,
maar bovendien in de gelegenheid
stellen, relatiën te onderhouden of te
opeDen met een aDder doel van Zuld-
lleveland oi met Zeauwsch- Vlaanderen
(led Staten meenen, op grond van
een n ander, dat de opening van een
geregelde stoomvaart verbinding tus-
suhen Neuzen en Danaweert, met
Uoedekenskerke als tusschenslationln
het algemeen belang moet worden
geacht.
Ken berekening van de kosten
daarvan is moeiISk te maken. Naar
bet hun collega voorkwam, zou, zooalB
reeds werd aangegeven, met ééne
stoomboot oen behoorlijke dlenBt knn
nen worden uit; evoerd. Daarvoor zou
een schip van het type Schouwen en
Noord-Beveland in aanmerking kun
nen komen. L' tiende op de groote
drukto in het sclie-p3bouwbedrijf, zou
do prys van aanbouwvan een dergeiyk
schip thans iets hooger moeten worden
geraamd; ook met het oog op andere
uitgaven k nonen de kosten van Inrich
•ting van den dienst op f 100.000 wor
den gestcTi.
De exploitatie uitgaven zullen ver
moedelijk i-'ts hooger zfln dan die van
de Hjn W.alzoorden—Vlake, omdat het
schip iets grooter wordt dan het op
deze I0n gebru'kte De exploitatie
ontvangst n zyu mocil0k te ramen.
Oed. Staten meenden echter niet te
optimistisch te ;fln, als z{ het ver
voer van Neuzen en omgeving en van
Hoedekenaksrke en omgeving naar
Hansweert en omgekeerd niet lager
schatten dan dat van Walzoorden
naar Hansweert en omgekeerd. Het
tekort op den nieuwen dienst kan dan
ook naar hunne meening dat op den
dienst Walzoorden—Vlake niet be
langrijk overtreffen.
De voorgaande overwegingen leid-
d-n er Ged Staten toe. het voorstel te
doen tot inrichliDg van den dienst Neu-
zen Hocdekenskerke Hansweert.
ZJ deden dit evenwel niet, zonder
ultdrnkkel0k de aandacht te vestigi n
op den financleolen last- die op de
Provincie zal worden gelegd De aan
neming van het voorstel zal leiden tot
een biyvende uitgaaf, waarvan het
bedrag tbans niet met zekerheid op
te geven is. Neemt men daarbij in
aanmerking de sommen, welke binnen
niet te langen tfld de Provinciale
begrooting zullen bezwaren voor de
r< nte en de aflossing van de leeningen,
aan to gaan. tot betaling van de rente-
looze voorschotten voor de tramwegen
in Zeeuwscb-Vlaanderen en Zuid-
Beveland, dan Is het niet twijfelach
tig, dat do Provinciale belastingen
zullen mieten worden verhoogd.
iotusschen meeDden Ged Staten,
d ,t dit niet behoeft terug te houden
van een overigens go°d geachten
maatregel.
Op grond van eon on ander stelden
Ged Staten voor te besluiten, voor
rekening der provincie een stoom-
bootdienst in te richten tusschen Neu
zen en Uansweertmat HoedokeDskerke
als tasschenstationten behoeve van
dien dienst een schroefbout ..an te
fthsö'n lot een prijs van ten hoigste
I 100,000 aan Gsd Staten machtiging
ie vorleenen. om deagewenecht deze
1 Ged. Staten te machtigen tot het nemen
van de verder noodlge maatregelen,
om den uienst zoo spoedig mogelflk
te doen aanvangen,
i Ben der leden bracht hu de aan
Ged. Staten voor de voortvarendheid
waarmee deze zaak is voorbereid.
Eenigo leden vroegen of de voor
gestelde boot wet de meest gewenschte
is en niet een goedkoopere is aan te
bevelen.
Een ander lid vroeg of voor dozen
dietst niet gehrnikt kunnen worden
de booten op Schouwon, om dan deze
te vervangen door een stel minder
diepgaande.
Door Ged. Staten werd een onder
zoek toegezegd Zfl vonden in het
verlag geen aanleiding in hun voorstel
wflziging te brengen.
Het voorstel werd aangenomen.
Vernieuwing steiger Hoedekenskerke
De steiger te Hoedekenskerke moet
nu worden vernieuwd en tevens ver
plaatst, daar tengevolge van een
dyksverhooging na den aanleg van
den Bteiger, de toegang zeer ongunstig
en verbetering daarvan op dezelfde
plaats technisch zeer moeilflk is Wil
men een steiger maken met een ge-
makkelijken, ook voor rgtnlgen bruik-
baren toegangsweg, dan is verbouwing
onmogelijk en behoort een geheel
nieuwe steiger gebouwd te worden op
eenigen afstand van den bestaan dor,,
waarvan de kosten aanvankelflk op
f 29.000 waren geraamd.
De plaats van den nieuwen steiger
is ontworpen met het midden op 70
M. bezuiden dijkpaal 32 en is zoover
zuidwaarts bepaald moeten worden,
eensdeels door de aanwezigheid van
het g.-leidellcht op den zeedijk, dat
niet verplaatst kan worden en waar
binnen de oprit gelegen moet zijn, en
anderdeels, omdat het anders Diet
mogelijk zon zfln, een plateau te ver-
krflgen, waarop de rü-ea voertuigen,
welke naar den steiger gaan, kunnen
draaien. Dit plateau is te maken op
de nol (Kapuinhook) door aigraving,
wat by don dflk niet mogelflk zou
zfln zondar geheele omlsgging van
den dflk.
Na gehouden besprekingen omtrent
den bouw van den steiger is het plan
eenigszins uitgebreid,tengevolge waar
van de oorspronkelijke raming f29 000
is gestegen tot f 33.000 Het is namelflk
wenschelflk gebleken, aa i de steiger
drie bruggen, een isagwaterbrng, een
middenbrug en een booge brug, te
maken, inplaats t an do oorspronkelijk
bedoelde laagwater- en hoogebrug.
In alle sfdeeiingen vereenlgdon zich
de leden met het voorstel.
Dit voorstel werd aangenomer.
Subsidie aanleg van proefvelden
Voor den aanleg van proef ee'd-n
bfl de wiutercursussen voor landbouw
kunde werd voor het jaar 1913 wed r
een subsidie van f 100 uit de provin
ciale fondsen gevraagd
Ged. Staten, gehoord de adviezen
van den rflkBlandbouwleerasr te Gres
en het dagelflksch bestuur der Zeeuw-
scbe landbouwmaatschappy, en oDder
opmerking, dat van 1902 af, telken
jare, behalve van 1910 en 1912, be
doeld subsidie is toegekend, stelden
voor het verzoek in te willigen
In alle afdeellngen vereenigden zich
de leden met het voorstel.
Het voorBtel werd aangenomen.
Veer en tusschen Noorden
Zuid Beveland.
Ter uitvoering van het besluit tot
overname van het veer Wolphaarts-
dflk - Kortgene zfln door Ged Staten
de volgende maatregelen getroffen.
De overdracht van het recht van
overzetveer van Wolpbaartsdijk op
Kortgene voor f 9000 vrij geld had
plaats 3 Januari 1913.
De gerechtigden In de smb&cbts
heerlijkheid Kortgene verklaarden zich
bereid, het recht van veer van Kort
gene op Wolphaartsdflk voor den tyd
van 25 jaren, ingaande 1 Jat-narl 1915,
aan de Provin.ie te verhuren voor de
Bom van i 450 per jaar. De pachter
van het veer had er geen bezwaar
tegen, de provinoie met ingang van
1 Janusri 1913 als hunrBter vaD het
veer van Kortgene op Wolphaartsdflk
te erkennen, mits vóór 1 Januari 1915
in de bestaande voorwaarden betref
fende de verhuring geen verandering
zou worden gebracht. Ambachtsbearen
haf den daarevenmln bedenking tegen.
Mitsdien werd bfl overeenkomst van
20 Januaii 1913 van de Ambachts
heerlijkheid gehuurd het recht van
veer van Kortgene op Wolpbaartsdijk
voor den tfld van 27 jaren, ingaande
1 Januari 1913, tegen een som van
f200 per jaar voor de eerste twee
jaren cn van f450 per jaar voor al
de volgende jaren.
Bfl overeenkomst van 3 Januari
1913 is aan 1. van der Voorde, veer
schipper te Wolphaartsdyk, de bedie
ning van het overzetveer van Wol
phaartsdyk op Kortgene met een hoog-
aarts, een zeilboot ea twee ro dbooten,
verpacht voor het kalenderjaar 1913
tegen een pachtsom van f450.
By overeenkomst van 24 Januari
1913 is aan C. Schippers, veerschipper
te Kortgene, de bediening van het
overzetveer van Kortgene op Woi-
phaartsdflk verpacht, ovencons met
oen hoogaarts, een zeilboot en twee
roeibooteD, voor Je kalenderjaren 1913
en 1914 tegen een pachtsom van f200
per jaar, welke som door dezen pachter
tot 31 December 1914 elk jaar aan de
Ambachtsheeriykheid Kortgene zou
Da pachters biyven gedurende de
genoemde pachttermflnen de veer- en
vrachtgelden volgens het bestaande
tarief genieten.
De rentmeester van de Ambachts
heeriykheid Kortgene deelde Ged.
Staten mede, dat de administrateuren
dier ambachtsheeriykheid geen be
zwaar hadden, aan de provincie toe
te kennen het recht op behoud van
den steigerdam te Kortgene met aan
legplaats van veerbootenen aanslultiug
aan den provincialen steiger, mits dit
recht zou vervallen by het eindigen
der huurovereenkomst van het veer-
recht.
Volgens de overeenkomsten, tusschen
het bestuur der gemeente Kortgene en
Gerechtigden in de Ambachtsheeriyk
heid Kortgene, gesloten 14 Juni 1867
en 19 April 1887, blflven evenwel de
steigerdam, tevens veerdam, met het
vergroote oi verbreer'e gedeelte der
wisselplaats, de inrichting tot het vast
zetten van vee en de aanlegplaats
voor Btoombooteo, voor den openbaren
dienst en ten algemeenen natte be
staan, zoolang dit door het Provinciaal
bestuur noodig wordt geacht. Aanne
ming van de door Ambachtsheeren
gestelde voorwaarde zou alzoo ver
korting van he. recht op den steiger-
d m c a. ten gevolge hebben. Daarom
meenden Ged. Staten in het openbaar
belang tegon dia voorwaai de bezwaar
te moeten maken.
Waar Ambachtsheeren op de voor-
waarde bleven aandringen, gaven zfl
er de voorkeur aan, aat d8 oorspron-
k"iyke overeenkomsten gehandhaafd
bloven,
Omlrent de definitieve bediening
van do beide veren hebben door de
Commissie van Toezicht op de Pro
vinciala Stoomb otdiensten besprekin
gen pl tats gehad met dc beide vc er
schippers in tegenwoordigheid van den
hoofdingenieur van den Provincialen
Waterstaat en den ingenieur van den
Provinctalen Waterstaat te Goes.
Deze besprekingen hebben geleld
tot het doen opmak°n van een bestek
van een motorboot, welke dlonst zou
kunnen doen tusschen Wolfertsdflk en
Kortgene, van davolgende afmetingen:
lengte van 20 M., breedte 5 M holte
1.70 M.met een voorkajuit, bestemd
vcor 16 4 20 personen en eeD achterdek,
voldoende mimto biedende voor vee,
paarden en rfltuigen.
Da prüs dezer boot wordt geacht
ruim 112.000 te zullen bedragen.
Met een dergelflke boot zal, volgens
verklaring van de veerschippers, aan
alia eiseben van het vervoer kunnen
worden voldaan terwyi in reserve
zouden worden gehouden een hoDg-
aarts en twee toeibooten
Ia verband daarmede is de hoofd
ingenieur van den Provincialen Water
staat uitgeooodljgd.een voorlooplg plan
met raming van kosten op te maken
van de werken, welke aan de steigeis
te Kortgene en Wolfertsdflk dienen
plaats te hebben.
De hoofd ingenieur stelde na ge
houden overleg met de veerschippers,
voor, te maken halftybruggen aan de
beide steigers en ter weerezflden van
het veer een steigertje voor zeer hooge
waterstander.
Volsens de veerschippers zal daar
mede bereikt worden, dat by alle
waterstanden zal kannen worden over
gezet en dat de boot te allen tflde een
veil ge ligplaats zal hebben.
De kosten van die midden- ofbalf-
tflbrnggen zfln geraamd voor Kortgene
op f 3400, voo" Wolphaartsdyk op
f 3320.
De kosten van het maken van de
steigertje, voor zeer hoogen water
stand worden begroot voor Kortgene
op i 1220, voor Wolphaartsdflk op
1 1340.
By deze sommen zon nog gevoegd
moeten worden een bedrag van f 300
voor dagelflksch toezicht bfl de uit
voering
In het geheel zullen dus do be-
noodigde werken bfl bedienlDg van
het veer met een motorboot een uit
gaaf van ongeveer f 9580 vordereD.
Bfl een bespreking, welke de Com
misBie van Toezicht had met de belde
veerschippers, bleken deze gaarne
genegen, den veerdienst met oen
motorboot, zooaD 1b aangegeven voor
eigen r kening te explolteeren en ver
klaarden zy zich hereid, leder een
pacht van f 450 per jaar te betalen.
Voorts werd door de Commissie met
de veerschippers gezamenlijk een ra
ming gemaakt van de ontvangsten en
uitgaven van het bedrflf, w&arbfl zfl
tot de slotsom zfln gekomen, dat dit
na aftrek der noodige sommen voor
afschrijving, onderhoud, exploitatie,
belooning veerschippers en personeel
enz., een winst van f 2855 zou ople
veren. Daarvan zou in de eerste plaats
aan de pachtera worden uitgekeerd
4 pCt. van bet kapitaal ad f 14 000;
van het restant zou hun 30 en de
Provincie 70 pCt. toekomen.
Do ontvangBten en uitgaven der
Provincie voor het veer kunnen dan
worden becijferd in ontvangsten op
12506.50 en in uitgaven op f2837.50.
De Provincie zou naar doze raming
aan het veer ten koste leggen f331.
In het verslag der door de Staten
benoemde Commissie van onderzoek
naar de mogelijkheid eener betere
verbinding tusschen Zuid- en Noord-
Beveland werd het denkbeeld geop
perd den dienst te doen uitvoeren
door een pontveer. In dit geval zou
den evenwel zeer bolangrflke werken
voor havens mosten plaats hebben,
.de kollen globaal zijn g-
raamdvoor Kortgene op f62.000,
voor Wolphaartsdyk op f 67.000.
Daarbfl komen nog de niet geringe
kosten van onderhond, zoodat van
de Provincie asnzienlflke offers zon
den worden gevraagd Hiervoor von
den Ged 8taten geen termen aanwe
zig, te minder, waar de veerschippers
verklaarden, dat de bedoelde motor
boot san alle elschen zal voldoen,
God. Staten m<-endeD, dat het niet
alleen in het belang van den dienst,
maar ook in het floaccieel voordeel
der Provincie zou zfln, den veerdienst
tUBsehen Kortgene en Wolphaartsdflk
door de beide veerscbipp-rs, zooals
met hen is besproken, voor eigen
rekenirg te doen uitoefenen, waarom
zfl voorstelden ln dien geest te be
sluiten.
In een der sldrelingen maakte een
lid bezwaar tegen de onvoordeelfge
besomming der ontvangsten en uit
gaven voor de provinoie. Hfl meende,
dat er door de provincie niet op toe
gelegd behoefde te worden.
Door een lid van Ged. Staten werd
hierop geantwoord, dat de overgelegde
berekening slechts een begrooting was,
welke bfl de uitvoering vermoedelflk
zal blijken eer mee, daD tegen te vallen.
Een ander lid in dezelfde afdeeling
meende, dat het van belang is, dat
hBt contract met do veerschippers niet
voor te langen te mfln worde aange
gaan opdat, wanneer mocht blflkeu,
dat er voordeelig werd gewerkt, het
tarief van overzetten zal kunnen wor
den verlaagd.
Nog weer een ander lid kon zich
met het voorstel van Ged. Staten ver
eenigen, doch stolde voor, dat er een
proef worde genomen van drie jaren
en dat, Indien na die proef de over-
ieDkomst beëindigd wordt, demotjr-
boot zal worden overgenomen door de
provincie voorden prijs, die zfl gekost
heeft, met aftrekking der bepaalde
jsarlyksche aflossingen. Dit voorstel
in stemming gebracht werd met 113
stemmen aangenomen.
In een andere afdeeling werd ge
vraagd of Ged. Staten niet voordeeli-
ger condities hadden kunnen bedingen
tegenover de veerschippers.
Hierop werd door een lid van Ged.
Staten gerepliceerd, dat deze mogelflk
wel wat voordeeliger voorwaarden
hadden kunnen bedingen, doch dat
me- dit niet wenschelflk achtte, om
des te beter eischen aan het materieel
te kunnen stelleD, en ook om den
veerschippers een behoorlflk bestaan
te verzekeren.
In alle aideelingen vereenigden zich
voorts alle leden met het voorstel van
Ged. Staten, die In dit verslag geen
aanleiding von.'en, om wflziging te
brengen in hun voorstel.
De heer Kakebeeke stelde voor, een
voorloopig overeenkomst te sluiten
voor den tfld van drie jaren, met
bepaliDg, dat indien na de proei geen
naders overeenkomst wordt gesloten
de boot door de provincie zal worden
overger omen.
De heer Duvekot diende een sub
amendement ln, dat de proefneming
geen geldelflke offers van de provincie
zal eischen.
De heeren Dekke- en van Oevcren
verklaarden zich ook voor een proef
neming.
De heer van Jtompu (lid van Ged.
Stalen) aehtie een proefneming niet
noodzakelijk, daar verwacht mag wor-
deD, dat de veerschippers voort zullen
gaan, hun plicht op dezelfde wflze als
tot nu toe te vervullen op lolwaardige
wflze.
Het sub-amendement Duvekot raad
de hfl af, waarop dit sub amendement
door den voorsteller werd ingetrokken.
De heer kakebeeke verduidelijkte de
bedoeling van zfln amendement. Een
proef Is gewettigd omdat de dienst, nu
zfl machinaal gedreven wordt, van
karakter veranderd is.
Nadat de heer Dieleman zleh tegen
het amendement had verklaard en de
heeren Dekker, Duvekot, Kakebeeke
en van Bompu hadden gerepliceerd,
werd het amendemen Kakebeeke aan
genomen met 2218 stemmen.
Subsidie wagendienst
Wissenkerke—Kortgeenscheveer.
J. J. Jeronimus te Wissenkerke vroeg
voor zflu wagendienst van Wisse
kerke over Geersdflk naar het Kort-
geensche veer een subsidie uit de
Provinciale fondsen.
Naar de meening van den hoofd
ingenieur van den provincialen water-
Btaat voorziet de dienst, welke ver
band houdt met de uren van vertrek
en aankomst van de aan den steiger
te Kortgene aanleggende boo'en van
den stoombootdieost tusschen Middel
burg en Kotterdam en omgekeerd,
vooral voor het niet wielrfldende
publiek eo handelsreizigers, in een
zekere behoefte. Ook door den gemeen
teraad van Wlssekerke wordt die
behoefte erkend, daar he' tot dusver
uit de gemeentekas toegekende sub-
Bidie van f 100 per jaar tot 1200 werd
verhoogd.
Ged. Staten stelden voor f 200 sub-
Bidle te verleenen.
In alle aideelingen vereenigden zich
de leden met het voorstel.
Dit werd aangenomen.
Prov. rekening.
Ged Staten stelden voor de Prov.
rekening over 1911 goed te kenren,
in ontvangst op f927.095 431/2, in uit
gaat op f853.000.60, alzoo met een
batig saldo van f74 094.83 V» en de
begrooting over 1914 op 1757.279.43
in ontvang en uitgaaf met een post
voor onvoorzien van f 9740 68. Dit
weid goedgekeurd.
Heffingen.
Ged. S'aten stelden voor tot dekking
van de uitgaven der provincie voor
het dienstjaar 1914 te beffen
39 opcenten op de hoofdsom der
grondbelasting voor de ongebouwde
eigendommen, 31 opcenten op de
hoofdsom der grondbelasting voor de
gebouwde eigendommen en 25 op
centen o; de hoofdsom der personeele
belasting. Prov. Staten gingen bier
mede accoord.
Reclame.
|Taar een badplaats met kinderen
te gaan moet niet alleen voor hen,
maar ook voor de moeder een uit
spanning wezen. Toch moeten de kin
deren er niet onder lflden en vooral
de kleintjes hebben dezelfde zorgvul
dige verpleging en voeding ais thuis
van noode. Een voedsel, dat de voor-
deelen heeft van gemakkelijke berei
ding en lange houdbaarheid, waarbfl
zich nog voedzaamheid en gemakke
lijke verteerbaarheid aansluiten, is
„KUFEKE", dat in zulke gevallen
bflzonder is aan le beveleD.
it echtzaken.
Artundissemenls-Hechlbank
te Middelburg.
In de zitting van Dinsdag zfln ver
oordeeld wegens
het beletten van de handeling van
een ambtenaarM. V. Pz 25 j
boerenknecht, P. V., 56 jlandbouwer,
beiden te Kapelle, leder tot f 10 boete
of 10 dagen hecht (eiscb ieder 1 m.
(?®v
mishandelingII. D., 33 je, werkman
te Vli8singenf gedetineerd te Goea,
tot f 10 boete of 10 d. hecht, (eiseh
f 20 boete of 20 dagen hecht.
IS UW LEVER ZIEK
Maak hem dan in orde het is
gemakkelijk te doen. Zonder pfln,
zonder stoornisalleen door het
eilzaam effekt merkt ge dat ge
genezen zflt door
Stadsnieuws
De overwinning gevierd.
Maandagavond, tijdens het nagaan
van de stemmencflfers, verzamelden
zlcb, onder leldiDg van den heer A.
C. Boluflt, op de bovenzaal van eafé
.Boudellng* talrijke leden van de
Liberale Kiesvereeniglng, het Comité
van Actie en de Vrijzinnige Propa-
ganda-Vereeniging. Op een groot bord
werd daar de stand der verschillende
candidaten onafgebroken bijgehouden
en toen het ten slotte zeker was, dat
alle vier aftredende liberale raadsleden
waren herkozen, bewees een donde-
rerd gejuich, met welke instemming
deze nieuwe liberale overwinning In
het vrijzinnige kamp begroet werd.
De herkozenen, Inmiddels gewaar
schuwd, lieten niet lang op zich waoh-
ten en zetten eenige oogenblikken
later zich alle vier aan de feesttafel,
waar zfl met spontane nitingen van
blfldschap begroet werden.
Aehtereenvolgens voerden de voor
zitter, de herkozenen, de hoofdredac
teur der Qotsche Courant, de bestuurs
leden der Vrflz Kiesvereeniglng en
andere belangstellenden het woord.
Allen, die aan deze verkiezing hadden
medegewerkt en de redactie der
Qoesche Courant, werd hulde gebracht
voor wat zfl voor de goede zaak
hadden verricht.
In de loop van den avond kwam
de burgemeester de gekozenen gelnk
wenscben en sprak een woord van
dank voor de ovatie, hem bfl z|jn
binnenkomen gebracht en de woorden
van waardeering, door den voorzitter
tot hem gericht.
Staande werd het Wilhelmus ge
zongen en nog tot laat Id den avond
drongen liederen van sttfld en over
winning nit de bovenzaal van het
café over het stille marktplein naar
bniten.
k tesvbreeniging .vooruitgang*.
Nog steeds doet de Liberale Kies
vereeniglng haar naam eer aan. Maan
dagavond hebben zieh weer 30 nienwe
leden opgegeven.
Ingelanden Vergadering.
In de Dinsdag alhier gehonden ge
combineerde vergadering van stem
bevoegde ingelanden van de polders
Noord-, West-, Zuid- en Nieuwe West-
Kraalert werd met algemeene stem
men besloten, een bijdrage te verlee
nen voor grondaankoop ten behoeve
van den aanleg aan den spoorweg bfl
de halte Noord-Kraalert.
De bfldrage werd toegezegd gedu
rende twee achtereenvolgende jaren
door de twae eerstgenoemde polders
A vflftig eent en door de twee laatst
genoemde polders A vflf en twintig
cent per hectare.
Hbngbtenkeurinq.
Heden werd alhier de centrale keu
ring gehonden van de 15 paarden (5
hengsten en 10 merrlén), dlo zullen