N\ 88 1911. Donderdag 27 Juli. 98ste jaargang. Donkere Schaduwen. 7 FEUILLETON. GOESCHE Telefoonnummer 33. Directeur A. F. A. van Seters. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Goesche Courant". Hoofdredacteur mr. W. S. Kalma. De uitgave dezer Courant geschiedt Maandag-, Woensdag- en Vrijdagavond nitgezonderd op feestdagen. Prijs per kwartaal, in Goes 0,75, buiten Goes, franco 1,55. Afzonderlijke nommers 5 cent. inzending van advertentlën op Maandaggen Woensdag vóór 2 uren, op VRIJDAG vóór 12„uren. De prijs der gewone ad vertentiën is van 1-5 regels 50 ct., elke regel meer lOct Bjj directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Geboorte-, huweljjk- en doodsberichten en de daarop betrekking hebbende dankbetuigingen worden van 110 regels A f 1,berekend. Bewijsnummers 5 cent. De luchtvaart. De sage van Daedalus en Ikarus nit de Grieksche oudheid eadeNoor- sche sage van Wieland toonen, hoe de menschheid al in haar vroegste kindschheid het verlangen kend6, om zich evenals de vogels in de lucht te kunnen verheffen. Maar het heeft lang geduurd, voor zy den weg vond, waarlangs dit verlangen bevredigd kon worden. De eerste welbewuste, op weten- scbappeljjken basis steunende poging is die van Bartbolomao Lourenyo de Gusman, die op 8 Augustus 1709 op het plein van het Indische huis te Lissabon in een met heete lncht ge- vulden ballon tot ongeveer 70 Meter opsteeg. Het beginsel, waarvan hy uitging, wasechter waarschijnlijk reeds vroeger in praktyk gebracht door Archj-tas van Trente, die volgens vele Middeleenwsche geschriften een duif vervaardigde, welke met „anrae-spiri- tns" gevuld, zich in de lucht verhief, in elk geval had een monnik, Francisco Lana, genaamd, in een in 1670 ver schenen werk, al groote, met ver dunde lucht gevulde holle bollen met dunne metalen wanden als de eenigo geschikte luchtschepen aanbevolen. En de verdere pogingen om in de lncht te kunnen opstjjgen, hebben zich tot op onzen tjjd ook alle in die richting bewogen. Men zocht toestellen te vervaardigen, lichter dan de lucht en die dus volgens de wet van Archimedes, dat elk lichaam, dat soortelijk lichter is dan de middenstof, waarin het zich bevindt, moet op stijgen, in de lucht omhoog moesten gaan. Dit was te bereiken door een uit lichte stof vervaardigde bol to vullen met een gas, lichter dan de dampkringslucht. Een dergelijke bol, in zjjn geheel lichter dan de lucht, moet daarin noodzakelijkerwijs omhoog stij gen en wel tot op die hoogte, waar de dampkring zooveel ijler en dns lichter geworden is, dat een evenwichts toestand optreedt. Voor de vulling gebruikte men aan vankelijk heete lucht. Maar al spoe dig trad daarvoor het waterstofgas in de plaats. Terwijl toch de gebroeders Montgolfler, de eigenlijke uitvinders van den luchtballon, die naar hen dan ook eerst Montgolfière genoemd werd, hun eersten met warme lucht gevulde a ballon den 5den Jnni 1783 to Anno- nay lieten opstygen, gebruikte reeds in Augustus van datzelfde jaar de hoogieeraar Charles voor zijn ballon waterstofgas. Van dien tijd af is de luchtvaart zich meer en meer gaan ontwikkelen. Zooala nu ten opzichte van de vlieg machines waren de menschen, vooral in Frankrijk, in buitensporig enthou siasme over de nieuwe uitvinding. Verschillende luchtreizigers deden de menschen verbaasd staan. Pilatre de Roziers ondernam den 27sten Nov. 1783 'in een prachtig geschilderde Montgolfière de eerste luchtreis en 7 Januari 1785 deed Blanchard de eerste reis over zee van Dover naar Calais, waar, ter herdenking van dit feit, op de landingsplaats een gedenk- teeken werd opgericht. De ballons hadden soms allerlei fantastische vormen, maar in 't algemeen hield men zich aanvankelyk toah aan den bolvorm. De gewekte geestdrift begon echter al spoedig te luwen, toen men tever geefs bleef zoeken naar middelen om den ballon bestuurbaar te maken. Eerst de onderzoekingen van Gif- fard omstreeks 1852, die het eerst een, zy het nog gebrekkig, bestuurbaren luchtballon vervaardigde, deden de belangstelling weer herleven. Ter zelfder tijd begon men ook te zoeken naar middelen, die den ballon een eigen beweegkracht konden geven. Opstijgende toch tengevolge van de lichtheid van het gas, waarmee hjj gevuld was, bleef hij in de lncht ge heel afhankelijk van den wind, zoo lang geen aan hem bevestigde ma chine een kracht kon ontwikkelen sterker dan de wind. En het zon al spoedig blijken, dat alleen door het geven van een eigen beweegkracht, ook het bestuurmaken van den ballon te bereiken was. Aanvankelyk pro beerde men het door het aanbrengen van zeilen, Bleeptonwen, enz. Door de snelle ontwikkeling der motoren-tech niek vond men echter eindelijk den eenig j nisten weg door het aanbrengen van laehtschroeven, door motoren in beweging gebracht. En de Fransche officieren Renard en Krebs, die van mo toren gebruikmaakten,deden den 9den Augustus 1884 met hun luchtschip „La France" te Chalais Mendon een tocht van 20 minuten, waarna zij op het pnnt van uitgang terugkeerden, üe arbeidsduur der motoren was ech ter nog te gering en daardoor de waarde van hun luchtschip voor de praktijk nog niet groot. De moeilijk heid bij het zoeken naar betere mo toren was de zwaarte der motoren. Toen men dan ook lichtere motoren uitvond, was het probleem, zoowel van de aan den ballon te geven eigen beweegkracht als van de bestuurbaar heid opgelost. En van dat oogenblik af heeft de luchtvaart zich op ver bazende wijze ontwikkeld, van welke ontwikkeling wjj van nab(j getuigen zijn geweest. Het zyn vooral de Duitschers Zep pelin en Parseval en de Franschmau Lebaudy, die in dezen jongsten tyd op het gebied van de luchtvaart, voor zoover de luchtballons betreft naar voren treden. Ieder van hen is boven dien de vertegenwoordiger van een bepaald stelsel. Terwijl men toch tot nu toe de ballons uitsluitend van slappe stof vervaardigde, begon men langzamerhand dit niet meer als zoo vanzelf sprekend te vinden. En zoo kreeg men naast het slappe systeem, waaraan Parseval vasthield, hetstjjve van Zeppelin en het halfstijve van Naar het Duitseh. Het is niet mogelijk, het slot open te maken, zei hij eindelijk moedeloos, ik moet met een center boor het geheele slot er uit halen. Doe dat dan maar, antwoord de de rechter van instructie. Wjj zullen intusschen het hnis eens door- loopen. Met den dienaar voorop ging de commissie, terwyl er een politieagent b(j den ijverig werkenden slotenma ker achterbleef, naar het sousterrain. Dit werd nauwkeurig doorzocht, zonder dat ergens een schijntje van een spoor te ontdekken was. Da ach terpoort, dio naar den tuin leidde, was op slot. De freule droeg den sleutel daar van altijd bjj zich, helderde de dienaar op, na een vragenden blik van den rechter. Een politieagent werd naar boven teruggezonden, om in de kamers, en, zoo noodig, in den zak van de ver moorde naar haar sleutels te zoeken. Na een poosje kwam hij met een kleinen, stalen sleutel terug, dien hij in den zak van de vermoorde gevon den had. Maar het was niet eens mo gelijk dezen sleutel in het sleutelgat to-steken. ite slotenmaker moest er bij geroe pen worden, om de deur te openen, wat hem dadelijk gelukte. Nu gingen de heeren den tuin in. Deze was maar matig groot, door be lendende muren was het plekje ge heel ingesloten. Links verhiel zich een zware brandmuur, rechts stonden de bjj de villa behoorende en al jaar en dag leegstaande stallen en remise- gebonwen De achterzijde van den tuin werd door een tamelijk hoogeu muur begrensd, tot waar do stallen doorliepen. Ongeveer in het midden van dien muur was een kleine, smal le deur. Aan den anderen kant van dien zelfden mnnr zag men oen niet heel hoog gebouw in Zwitserschen stjjl, dat er al wat vervallen uitzag, en waarvan de eerste verdieping geheel omgeven was door een houten balcon. Dat balcon kwam met zyn Bmalle zjjde zoo dicht tegen den scheidings muur aan, dat het van den tnin der villa nit leek, of het den muur raakte. Dadelyk schonk de rechter van in structie zjjn aandacht aan dit houten baleon. Van daar nit zou men eigenlijk gemakkeljjk op het grondgebied der villa kannen komen meende hjj. Wie woont daar zei hy nn tot den dienaar. Ik heb straks al over hem ge sproken antwoordde de dienaar ijverig. Mynheer do rechter heeft my zooeven naar hem toegezonden de kunstslotenmaker Karl Beek. De rechter scheen haastig nog iets te willen vragen, maar hij bedacht Lebaudy. Bij het stijve stelsel wordt de vorm bewaard door een aantal spanten of verstijvingen, by het half stijve en slappe wordtde strakke vorm van den op zich zelf slappen ballon- wand doorgaans verkregen door een aantal ballonets. Want ook de slappe ballon behield niet de oorspronke lijke gedaante, een groote bol van zij de, katoen, perkaal of goudvlies, die met het noodige gas werd gevuld. Maar in den ballon, die ook lang zamerhand een meer langwerpige vorm aannam, bracht men verschil lende kleine ballons, die de eigenlijke gashouders waren. Het verschil tus- schen de slappe en halfstijve ballons berust dan enkel daarop, dat by de laatste vlak boven het schuitje een styf vlak is aangebracht in de ge daante van een soort platvorm. Over de meer en mindere voor treffelijkheid van elk dezer drie stelsels wordt nog voortdurend gestreden. Maar de schitterende resultaten van Zeppelin gedurende de laatste jaren, deden het publiek reeds onbewust party kiezen voor het stjjve stelsel. Allerlei groote en lange tochten met bestuur bare Zeppelins en de aandacht, die de Duitsche Keizer aan graaf Zep pelin's verrichtingen schonk, hebben de algemeene belangstelling hoofd zakelijk by deze Zeppelins, groote luchtschepen, zelfs voor passagiers ingericht, bepaald. Maar deze belangstelling zou onge twijfeld nog grooter geweest zijn, wanneer niet iets nieuws op dit ge bied, de plotselinge, snelle ontwikke ling van de dynamische inehtvaart, de algemeene aandacht verrassend- snel tot zich getrokken had. Terwijl men aanvankelijk het vraag stuk van de opstijging in de lucht trachtte op te lossen door de voor werpen, die stygen moesten, lichter te maken dan de dampkringslucht, be gon men omstreeks 1868 ernstig te den ken aan de mogelijkheid om ook licha men, zwaarder dan de lncht, door eigen beweegkracht in de lucht te doen stij gen. Toen toch richtte de luchtvaarder Nadar een vereeniging op met den spreuk „Plus lourd que l'air" (zwaar der dan de lucht). Dezelfde beweeg kracht, die men nu ging aanwenden om luchtschepen te doen bewegen, onafhankelijk van den wind, wilde men ook gebruiken om de ballons omhoog te doen stijgen. Niet door het lichter zjjn van de lueht, maar door een zelfstandige kracht wilde men de voorwerpen doen stijgen. De eerste pogingen daartoe in 1896 waren niet gelukkig. Otto Liiienthal, die het probeerde, verloor er het leven bjj. Het waren de gebroeders Wilbnr en Orville Wright, die het eerst succes hadden. Ongeveer terzelfder tijd slaag den ook Farman en Delagrange erin in Frankrijk een vliegtoestel te ver vaardigen. En van dien tyd af heeft de vliegkunst zich met verbazende snelheid ontwikkeld tot de hoogte, die wy alien van nabij kennen. zieh, terwyl onmiskenbare sporen van verrassing op zijn gelaat zichtbaar werden en trad een stap achteruit. Kari Beek mompelde hy toen. Zeg eens, zei hy nu tot den commissaris, waren dat niet de letters K. B. op het beft van het graveermes, dat wij zooeven zagen De commissaris bevestigde dit. Heeft u er zich zooeven niet over uLgelaten, dat nw meester den kunst- slotenmaker Beek gisterenmiddag bij zieh had laten komen, om zyn brand kast te openen vroeg hij aan den dienaar. Ja. En bewoont hy in dat hnis de eerste verdieping f Om u te dienen. Zou hij zich in geldelijke moei lijkheden bevinden De dienaar trok de wenkbrauwen op. Ik heb me altijd maar weinig om andere mensehen bekommerd, boven dien staat zyn huis in een heel andere straat, maar ik vond, dat het er erg armelijk uitzag in zyn woning. Hier in de buurt vertelt men dat de deur waarder dikwijls bij hem over den vloer is. Nu, wij zullen zien, zei de rech ter kortaf. Toen wees hij met zyn rechterhand op de kleine poort in den achtermuur. Deze deur leidt zeker naar den tuin van het huis, dat ge deeltelijk door dien Blotenmaker be woond wordt, niet waar De dienaar knikte van ja. Ia sy op slot? Motoren leveren zoowel de opstij gende als de voortstuwende kracht Eerst trachtte men met de zooge naamde orthoptères de vlucht der vogels na to bootsen. Maar hot Bteeds lichter worden der motoren deed dezen vorm van vliegtoestellen geheel ver dwijnen, waar het de aëroplanen tot steeds grooter volkomenheid bracht. Deze aëroplanen bestonden in het eerste stadium van haar ontwikkeling uit een stevig geraamte van bamboe met linnen zweefvlakken. Later werden zy verbeterd door het aan brengen van een horizontalen staart. De zweeivlakken zijn de belangrijkste deelen. Tengevolge van de door de werking der luehtsohroeven verkregen snelheid verdicht zich de lueht onder zulk een zweefvlak en oefent dns een druk erop uit, die naar boven gericht is. Deze weerstand is even redig met de tweede macht van de snelheid van den toestel. Staat nu het zweefvlak schuin, dan zal de tegenwerkende kracht kunnen ont bonden worden in een horizontalen en een vertikalen, opwaarts ge- richten weerstand. De vertikale weer stand dient om de zwaartekracht op te heffen, terwijl de horizontale door den motor kau worden overwonnen. Naast de aëroplanen heeft men ook nog een weinig gebruikt soort vlieg toestellen, héliooptères genaamd. Hier bij ontbreken de zweetvlakken, zoodat dus de luehtsohroeven rechtstreeks moeten zorgen zoowel voor het stijgen als voor de horizontale beweging. it i a n it 1 a n d. Lid van de Eerste Kamer voor Friesland De Provinciale Staten van Friesland hebben gisteren tot lid van de Eerste Kamer, in de vacature-wijlen mr. Sickenga, gekozen mr. C. Th. van Deventer, vrjjz.-dem., oud-lid van de Tweede Kamer, met 26 stemmen, te gen 22 op den heer L. W. de Vries, ehrist.-hist., lid van de Staten van Friesland. De Zeeliedenstaking. De 5 te Amsterdam bestaande Chris telijke Sociale bonden hebben aan do besturen der Christelijke bootwerkers- vereenigingen Ons Beginsel en van de R. K. Transportarbeidersvereeniging St. Clemens een schrijven gezonden, waarin met klem op beëindiging van den strijd wordt aangedrongen opdat niet meer slachtoffers vallen. Ter toe lichting van deze aanmaning wordt er o. m. op gewezen, dat bovenge noemde bootwerkers- en transportar- beidersvereenigingen nimmer een be sluit hebben genomen tot staking, maar den arbeid neerlegden uit vrees tengevolge van geweldpleging. Voorts wordt de wensoh uitgespro ken, dat de patroons bereid worden bevonden, de bootwerkers, die zich tot den arbeid aanmelden, weder aan te nemen. Ingevolge het Zaterdag genomen be- Met die woorden was hy vlak bij de deur gaan staan. Nu draaide hy aan den klink, maar de deur was geslo ten. Behoort die munr bjj dit hnis of by dat De muur behoorde nog aan mijn meester, zei de dienaar. Freule Dora gebruikte haar heel dikwyls ais zy uitging. In de Kochstrasze zijn geen winkels; als freule Dora dus bood schappen moest doen, wat regelmatig iederen dag gebeurde, ging zy door den tnin van onzen buurman direct naar de Linkstrasze. Wie bezat den sleutel voor de verbindingsdeur Freule Dora droeg hem altijd bij zieh. Er kwam een veelbeteekenende trek op het magere gezicht van den rechter. Ah zoo, misschien past dan de sleutel, die zooeven in den rokzak van het lijk gevonden was. Ja juist, dat is de Bleutel van die deur I merkte de dienaar nu haastig op. De rechter van instructie had maar weinig moeite om de deur te openen. Zijn blik viel op eene kleine, tamelijk t erwaarloosde binnenplaats, waar 't gras tussohen de ongelijke keien groeide. Vlak tegenover hem stond het huis met het houten baleon. Ha, nu begrijp ik het, zei hij, met de hand naar de openstaande gang deur wijzend, da freule liep over de binnenplaats de gang van dit huis sluit zyn de schuitenvoerders gisteren weer aan het werk gegaan. In een gecombineerde vergadering van de twee Christelijke bootwerkers- vereenigingen is met algemeene stem men besloten het advies, gegeven door de eommissiën, benoemd door de vijf Chr. Sociale bonden, te aanvaarden, en zich dns aan te melden bjj de patroons. Het bestuur van Recht en Plicht heelt aan het bestuur der vereeniging van werkgevers op scheepvaartgebied in Noord-Holland een brief gezonden van den volgenden inhoud Nu het ons bekend is, dat er ook door andere organisaties in het trans portbedrijf by u op wordt aangedron gen, door minnelijke schikking een einde aan het conflict in de haven te maken, nemen ook wy nogmaals de vrijheid er by u op aan te dringen, langs dezen weg die zaak tot klaarheid te brengen. Onze meening is nog steeds, trots de kweslie reeds langer bestaat dan verwacht werd, dat alleen door ge meen overleg aan het huidige conflict een goed einde kan worden gemaakt. Wij verzoeken n dan ook nogmaals in ernstige overweging te willen ne men ons een onderhoud toe te staan, teneinde langs den weg van bespre king te trachten tot een minnelijke oplossing te komen. In afwachting van een gunstig ant woord, enz. Maandagavond heeft Recht en Plicht eene vergadering gehouden, om te beraadslagen over al of niet opheffing van de staking. Een groot aantal sta kers waren opgekomen, zoodat zoowel de hoven- als de benedenzaal van Planeins gevuld waren. Met gesloten briefjes werd een stemming gehouden, met dezen uit slag, dat met overweldigende meer derheid besloten werd de staking voort te zetten. Bij bet nit elkander jagen van een oploop op de Geldersche kade, bij de Binnen-Bantammerstraat, is door een inspecteur van politie een lossen boot werker het oor afgeslagen. De man beweert, dat daartoe niet de minste aanleiding bestond, hy hield vol, dat er niets aan de hand was, dat dit optreden rechtvaardigt. Ooggetuigen verklaarden dat er ongeveer vjjftig menschen by een waren, die aan de herhaalde aanmaning tot doorloopen geen gevolg gaven. Aan de Houthaven hebben de hout werkers den arbeid hervat. Achtste Middenstandscongres. Te Roermond wordt dit jaar het 8ste Middenstandscongres gehouden. Het aantal congresdagen is met een verlengd, doordat op verzoek van de Handslsvereeniging Rotterdam, ge steund door rnim veertig andere middenstandsvereenigingen, aan het congres een buitengewone vergade ring voorafgaat, om te protesteeren tegen het wetsontwerp tot heffing door en was dan dadelyk in de Linkstrasze. Zoo is het, bevestigde de dienaar De commissaris van politie was in tusschen met een onderzoekenden blik langs de stallen geloopen Nn ver zocht hy den rechter even by hem te komen. Midden in den smallen muur van den stal, die tegen den scheidings muur aanstiet, was een getralied ven ster. Op de ijzeren staven daarvan was nog straat vuil zichtbaar alsof het van schoenzolen afkomstig was. Te gen den bovenkant van het venster echter waren nog pas stukken steen van den muur afgestooten. Het maakt den indruk, alsof iemand met grooten haast van den tuin der villa uit over het dak van den stal op den muur geklommen is, fluisterde de eommisBaris. Eenmaal op den muur gekomen, zal het den schurk gemakkelyk gevallen zyn zieh op het houten balcon te slingeren. De rechter van instructie knikte toe stemmend. U kan gelijk hebben, antwoord de hy. Maar heeft u al bedacht, dat in uw woorden een ernstige aanklacht tegen den bewoner van dit huis ligt opgesloten Met die woorden wees hy op de bjj het huis van den kunstslotenmaker behoorende vensters. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1911 | | pagina 1