98*" jaargang.
i FEUILLETON.
Telefoonnummer 33. Directeur A. F. A. van Beters. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Goesche Courant". Hoofdredacteur mr. W. S. Kai.ma.
(iOESCHE
De uitgave dezer Courant geschiedt Maandag-,'* Woensdag- en Vrijdagavond
uitgezonderd op feestdagen.
Prijs per kwartaal, in Goes 0,73, buiten Goes, franco f 1,23.
Afzonderlijke nonimers 5 cent.
Inzending van advertentiën op Maandag en Woensdag
vóór 2 uren, op VRIJDAG vóór 12 uren.
De prijs der gewone ad vertentiën is van 1-5 regels 50'ct., eiken regel moer lOet
Bjj directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt
de prijs slechts tweemaal berekend.
Geboorte-, huwelijk- en doodsberichten en de daarop betrekking hebbendt
dankbetuigingen worden van 1—10 regels li 1,— berekend
Bewijsnummers 5 cent.
NOG EENS HET VERROESTE
SABELTJE VAN DE ZEEUW.
De geestigheid van de Zeeuw wordt
van een verdacht allooi. Wanneer
straatjongens ruzie hebben en de een
scheldt: „aap", dan schreeuwt de an
der terug: „aap". Zoo ongeveer doet,
mutatis mutandis, de Zeeuw. Wij
schreven „o, oolijke redacteur van
de eerwaardige Zeeuw", en de Zeeuw
antwoordt: „O, ooljjke redacteur van
de eerwaardige Qoesche Courant".
De redactie van het blad schijnt
voorts haar eigen vondst, dat iemand,
die uit bijbel of catechismus citeert,
een catechiseermeester uit den ouden
doos lijkt, zoo aardig te vinden, dat
zij ons dit woord nog eens als een
soort scheldwoord achterna roept. Wij,
die voor catechiseermeesters, ook als
ze uit den ouden doos komen, niet de
minachting koesteren, die genoemde
redactie voor deze menscheu schijnt
te hebben, voelen ons door deze
vergelijking in het minst niet be
zwaard en laten het gaarne aan De
Zeeuw-redactie over zich tegenover
catechiseermeesters te verantwoorden.
Maar uwe geestigheid, geachte col
lega van De Zeeuw, hadden wij hooger
aangeslagen. En wij meeuen u daarom
geen slechten dienst te bewijzen door
het terrein, waarop gij u zoo moeilijk
schjjnt te bewegen, te verlaten en den
strijd naar een ander over te brengen.
De Heidelbergsehe Catechismus en
de tien geboden zijn dus nu weer niet
antiek. Nu, het is ons goed. Gij kunt
het krijgen, zooals ge het hebben wilt.
Eerlijk gezegd, vonden we die be
kentenis van u ook wel een beetje
vreemd. Maar, zoo dachten we, men
kan nooit weten, een kat, die in het
nauw zit, doet rare sprongen. En we
wilden u gaarne de positie laten uit
kiezen, waar ge u het makkelijkst
meendet te kunnen verdedigen. Wan
neer ge u daarbjj verkeken hebt en
liever naar een andere stelling over
loopt, we hebben geen bezwaar den
strijd een oogenblik op te schorten,
teneinde u daartoe gelegenheid te
geven. Mits ge dan eindelijk ook eens
blyft, waar ge zijt en niet morgen,
wanneer het aan den gang is en u te
heet wordt, weer roept„even op
houden, ik moet nog ergens anders
zijn".
We kunnen er geen kinderspelletje
van maken. Antiek of niet antiek. Maar
niet vandaag antiek, morgen niet
antiek, overmorgen weer wel antiek,
als een rad, dat men maar heeft rond
te draaien, al naar gelang het in
uw kraam te pas komt.
Het is dus, wel begrepen, nu niet
antiek. Dus dan is want dat met
dat sabeltje was immers maar een
gekheidje mijn beroep daarop ook
niet antiekGe zult toch niet in ernst
willen beweren, dat uw beroep op
bijbel of catechismus niet antiek is,
maar ons beroep daarop wel. Ileusch,
hoe gaarne we u ook terwille zjjn, daar
kunnen we niet inkomen. Wat als
wapen in uwe hand gij gebruikt
toch bijbel of catechismus ook nog
wel eens ter overtuiging, al houdt
ge dan meer van Ons Program
Afval als een bron van rijkdom.
Van de Amerikanen heeft men wel
eens gezegd, dat zij het meest ver
kwistende volk der wereld zijn. Zelfs
de statistieken hebben aangewezen,
dat zjj niet begrepen, welk een ver
borgen waarde er zat in het aival,
dat zij iederen dag wegwierpen of
moedwillig vernietigden. Indien deze
bewering ooit waarheid heeft bevat,
aldus een Amerikaansch tijdschrift,
dan is hierin wel verandering geko
men. Tegenwoordig dankt een groot
leger van nederige werkers een bij
wijlen verre van karig stukje brood,
aan de duizenden tonnen afval, die in
de groote steden worden weggewor
pen. Deze voddenrapers, meestal geen
Amerikanen van geboorte, moeten een
groote mate van geduld aan den
dag leggen bij het beoefenen van hun
vak. Zy beginnen met uit de enorme
bergen afval de verkoopbare artikelen
te zoeken, die zy, tot een zekere hoe
veelheid verzameld, aan de groot
handelaren verkoopen. Deze verkoo-
pen het oude ijzer, de oude tinnen
kannen, glasscherven, oud papier,
beenderen en de duizend-en-een an
dere voorwerpen aan de fabrikanten,
die het afval in hun eigen fabrieken
kunnen gebruiken of wel al hun ver
niet antiek is, wordt het ook niet,
wanneer wjj het in handen nemen.
Dat is dunkt ons, nogal duidelyk. Zoo
dit beroep al meer en ook bij anderen
heeft dienst gedaan, wat doet dat er
toe Door liet gebruik zou het eerder,
zoo het al verroest geweest is, uit de
roest gekomen zijn. Bovendien des
te gemakkelijker is het voor u te
weerleggen. En dat is het juist, waar
naar we verlangen.
Maar ge schijnt op dit punt wat
langzaam van begrip, collega. We
willen ons dus moeite geven nog eens
te herhalen, wat we al zooveel malen
beweerd hebben. Maar ga dan nu
weer eens rustig en netjes op uw
stoel zitten, maak u niet zenuwachtig,
want zenuwachtige menschen hooren
slecht, en luister aandachtig.
Gij of laten we liever zeggen,
de rechtzinnige protestanten, want na
uw opmerkingen over catechiseer
meesters en bijbels en uw jongste
uitlatingen, weten we niet precies
meer, hoe we 't met u hebben de
rechtzinnige protestanten dan, in hun
kwaliteit van antirevolutionairen en
christeljjk-historischen beweren, dat
hun verbond met de katholieken ten
dool heeft de verdediging van de eere
van den levenden Uod, en dat dit
verbond, strijdende onder de banier
des kruises, gevestigd staat in ge
meenschappelijke godsdienstige begin
selen. Wanneer dit waar zal zijn, dan
moeten toch dunkt ons misschien
vergissen we ons en kunt u ons daar
omtrent anders inlichten die recht-
zinnigen gelooven, dat-de katholieken
de eere van den levenden God zoeken
van denzelfden God, dien zij vereeren,
en dat deze katholieken zich werkeiyk
scharen onder de banier des kruises,
d. w. z. in den kruisdood van Christus
het offerande zien, ter verzoening van
onze zonden. Aangezien nu die recht-
zinnigen hun geloofsbeiydenis hebben
in den Heidelbergschen Catechismus
alweer we kunnen ons vergissen
en verwachten dan uwe terechtwijzing
moet, zoo dachten we, die cate
chismus dit geloof omtrent de katho
lieke leer uitspreken, wil het werkeiyk
rechtzinnig zijn. Dat nu blykt niet het
geval. En waar we dit ook altyd heb
ben gemeend en beweerd, hebben we
ter staving van dat beweren we
hebben nameiyk de gewoonte, een
goede journalistieke, collega, dien ik
u kan aanbevelen, voor ons bewe
ren bewijzen bjj te brengen,
eenvoudig neergeschreven, wat de
catechismus daaromtrent zegt. Dat nu
klinkt niet aangenaam voor die recht-
zinnigen, die aan den gemeenschap-
pelyken wortel des geioofs willen vast
houden. Maar dat moet ge ons niet
kwalyk nemen. Wy hebben niet in
den catechismus geschreven, dat de
katholieken afgoden-dien aars zijn
en overtreders van het eerste en
tweede gebod en loochenaars van
het lijden en de offerande van Chris
tus. Zoo ge dus boos zjjt, keer die
boosheid tegen den catechismus en
maak er onze collegialiteit geen ver
wijt van. Dwaalden we, toon het ons
aan, we willen gaarne van u leeren.
Maar die dwaling kan toch alleen
nuft aanwenden om er gloednieuwe
artikelen van te fabriceeren.
In Amerika is een vrij groot aan
tal mannen, die een 20 jaar geleden
nog kleine opkoopers van afval wa
ren, en thans een schitterend paleis
te New-York, Boston, Philadelphia,
Chicago, Cincinnati ot een der andere
groote steden bewonen. Er zijn min
stens wel een bail dozyn van deze
werkers in alle groote verkeerscentra.
De man, die de grootste zaken op dit
gebied doet, woont te Cincinnati en
heeft een reeks van filialen, over ge
heel Amerika verspreid.
De gewone voddenraper kan slechts
een kleine som besparen, doch hier
mede begint hij zaken te doen. Hjj is
meestal een immigrant en zjjn uitrus
ting bestaat uit een voddezak, een
scherp oog en een grondige kennis
van do verschillende soorten afval.
Hij begint met het napluizen van
aschvaten e. d. Na korten tjjd heeft
hy een klein kapitaaltje, soms 5 dol
larcents, soms een dollar. Nu begint
hy dingen, die hij niet voor 't oprapen
heeft, te koopen, oude rommel, die een
zuinige huisvrouw nog te goed vindt
om weg te gooien, doch waar een
bedelaar zjjn neus voor zou optrekken.
De man, die nog kort geleden het
straatafval doorzocht, wordt spoedig
eigenaar van een karretje met een
ver klinkende bel en vervolgens van
een paard en wagen. Na een paar
hierin bestaan lo. dat de rechtzin
nige protestanten niet zouden bewe
ren, dat hun verbond met de katho
lieken onder de banier der kruises
staat en ter verdediging van de eere
van den levenden God dient, 2o. dat de
catechismus niet bevat de geloofsbe
lijdenis der rechtzinnige protestanten.
3o. dat die catechismus van het ka
tholicisme niet leert, wat we neer
schreven. Kunt ge ons een dezer drie
dingen aantoonen, we zullen ons ge
wonnen geven, maar eerder ook niet.
Hoe gaarne we u, als collega, ook een
genoegen zouden doen, ons geweten
verbiedt het ons.
Kom, beproef nu uwe krachten eens.
Werkeiyk we zyn altyd bljj uw stem
te hooren, dat hebt ge goed gezien,
mits ze niet van drift overslaat. Dat ver
haal van dat verroeste sabeltje, waar
mee ge u wel een beetje in de vin
gers gesneden hebt, zuilen we dan
heuseh vergeten. En om u het spreken
gemakkelijk te maken, zullen we u
een openhartige bekentenis doen.
Kijk, geachte collega, ge hebt ons
vrijzinnigen altyd voor te bescheiden
gehouden. Ge hebt gemeend, dat wy
het niet erkennen wilden, dat we ook
het christelijk gebod der naastenliefde
betrachten. Maar dat hebt ge mis, wer
keljjk wy kunnen het u op ons woord
van eer verzekeren. Wanneer we ook
al niet by voorkeur onze christelijk
heid van de daken uitschreeuwen, zoo
verre gaat onze bescheidenheid toch
niet. We willen het gaarne weten, dat
we ook voor onze naasten, ook voor u,
het goede weDSchen, dat we daarom
niets liever zouden zien dan u allen,
collega's en met-collega's, te doen ge
nieten van het verklarend licht der
vrijzinnigheid, waarbij wy onzen weg
gevonden hebben. Ilenschjes, geloof u
my, dat hebben wij er niet uitgeflapt.
Maar nu na onze ekentenis ook
eerlijk, de hand op het hart. Heeft
onze ontdekking van uw ondoordachte
bekentenis van dat sabeltje, ge weet
wel, u geen rust gelaten Woudt ge
op uw beurt ook een ondoordachtheid
ontdekken en, gebruik makende van
onze bemerking omtrent dronken
menschen en kinderen, ons by de kin
dertjes indeelen 't
Collega, collega, pas op 1 De eigen
toon klinkt het zuiverst, ook in de
journalistiek.
li u i t e n I a n d.
Rusland en de Joden.
Een joodsche familie, uit Rusland
in het Galicische grensplaatsje Pod-
woloczyska aangekomen, maakt mel
ding van gruwelijke tooneeien, die
in Rusland, in het gouvernement
Tschernigof, by de jodenvervolging
voorkomen. De gouverneur van dat
gouvernement heelt last gegeven, dat
alle Joodsche familiën, die nog geen
tien jaar in die streek wonen, zyn
gouvernement moeten verlaten. Wjj
hebben reeds medegedeeld, op welk
een hondsche wijze de uitvoerders
van dat besluit optreden, om de Joden
tot vertrekken te noodzaken. Bij ont
zettende koude worden in Joodsche
jaar kan hy het voddenrapen al aan
anderen overlaten, en vanaf dat oogen
blik kan hjj zijn fortuin in Amerika
gemakkelijker maken dan in elk ander
land ter wereld.
De ontwikkeling der verschillende
industrieën in de Ver. Staten heeft
een totale omwenteling gebracht in
het voddenrapersbedrjji. Voor dingen,
die vroeger geen cent waarde hadden,
kunnen nu goede prijzen gemaakt
worden. Oude rubber was een twintig
jaar geleden zoo goed als waardeloos
en geen voddenkoopman achtte dit
artikel een bod waard. Thans is de
vraag naar rubber zoo groot, dat ieder
voorwerp, waaraan slechts een stukje
rubber te bekennen valt, zorgvuldig
ter zjjde wordt gelegd. lu de laatste
tien jaren is de prys voor oude rub
ber aanzienlijk gestegen en niemand
kan zeggen waar de grens is.
De automobiel-industrie en het daar-
daarmede verbondene enorme verbruik
van rubberbanden was een der voor
naamste oorzaken van de buitenge
wone prijsstijging van rubberafval.
Bovendien bestaat er een groote vraag
naar rubber voor isoleerdoeleinden
in de eleetrische industrie. De geschool
de voddenraper lacht dan ook witjes
als hy een paar oude gummischoenen
bemachtigen kan, en de concurrentie
onder de opkoopers van rubber is
zeer groot.
Zoodra de opkooper een voldoende
woningen door de politie voortdurend
ramen en deuren open gehouden
zieken en grjjsaards worden, zonder
eenig mededoogen, op straat gezet.
De graanhandelaar Kopalewski, kreeg
last, binnen 24 uur, met vrouw en
kinderen zyn woonplaats te veriaten.
Daar de vrouw pas zes dagen geleden
bevallen was, werd uitstel van dit bevel
gevraagddit verzoek werd gewei
gerd en toen de '24 uur om waren,
werd de geheele familie door de politie
uit het huis gehaald. Daarbij werd
Kapolowski met een nagaika afgeran
seld, zyn knecht door een revolver
schot gedood. De jonge moeder was
zoo ziek, dat zy naar een hospitaal
moest worden gebracht, waar zjj aan
een longontsteking, die zy door de
ruwe, onmenschelijke behandeling ge
kregen ha stierf.
Op die w. e worden inhetrykvan
den Tsaar de Oetc herwetten, welke
vrijheid van godsuienst beloofden,
uitgevoerd.
Samenzwering in Portugal.
Volgens de bladen te Rio de Janeiro
is er een samenzwering op touw gezet
tot herstel der raonarehie in Portugal.
Londen zou de zetel van het hoofd
comité zjjn. Het blad Pais bevat ver
trouwelijke brieven in facsimile, dooi
de samenzweerders aan vrienden te
Lissabon gezonden, waarin deze wor
den aangespoord Theophile Braga en
de andere ministers te vermoorden.
Er wordt, naar het sehjjnt, op verzoek
van den Portugeeschen gezant, door
de politie te Rio de Janeiro een onder
zoek ingesteld omtrent de samenzwe
ring, die niet alleen ten doel zou heb
ben de regeering te Lissabon te
vermoorden, maar eveneens de Portu-
geesche republikeinen te Rio de Janeiro.
Volgens den berichtgever van de Küln.
Zei.t. te Rio de Janeiro zyn de meeste
te Brazilië wonende Portugeezen ko
ningsgezind velen hunner zyn zeer
rijk en hebben het voornemen te ken
nen gegeven belangrijke sommen be
schikbaar te stellen voor het herstel
der monarchie in Portngal.
Het Voorloopig Bewind heeft be
sloten strikt de hand te houden aan
het verbod, waarby den priesters ver
boden wordt het hun door den aarts
bisschop toegezonden herderlijk schrij
ven betreffende de republikeinsehe in
stellingen aan de gemeenten van den
kansel voor te lezen.
De bisschoppen en de priesters, die
handelen tegen de voorschriften van
de regeering, zullen vervolgd wor
den. Verschillende geestelijken zyn
reeds in hechtenis genomen Op ruime
schaal worden nu afschriften van het
volk verspreid.
De toestand in Marokko.
Marokko schijnt weer het tooueel
te zullen worden van een nitgebreiden
opstand. Niet alleen zyn de Cherarda
in opstand gekomen, doch ook enkele
andere stemmen hebben de vaan van
het verzet geheven. Bovendien wordt
verwacht, dat nog meer stammen zich
by de opstandelingen zullen aansluiten.
Kortom de toestand is zeer kritiek.
De sultan heeft dan ook dadelijk
hoeveelheid bijeen heeft, wordt de rub
ber, in balen verpakt, naar de molens
gezonden, wa ,r het artikel tot zeer
kleine stukjes wordt gemalen. Daarna
worden er, door middel v an een che
misch bad, de vreemde vezelstoffen,
die zich steeds tussehen de rubber
bevinden, uit verwijderd. Met behulp
van een magneet is reeds alles wat
naar ijzer zweemt aan de rnbbermassa
onttrokken. Nadat dus alle vreemde be-
standdeelen zorgvuldig zyn verwijderd,
wordt het residu nauwkeurig onder
zocht, ten einde bet juiste percentage
zuivere caoutchouc te bepalen. De rub
ber wordt ten slotte, vergezeld van
een afschrift dezer analyse, aan de
fabrikanten verkocht, om opnieuw
voor het vervaardigen van autoban
den ot voor andere industrieele doel
einden te dienen.
Afval van leder werd in vroegere
jaren eve ns weggegooid en in de
nabijheid leder- of schoenfabrie
ken zag mbn gewoonlijk een berg
afval, waarmede d eigenaar geen
raad wist om het kwjjt te worden.
Sommige fabrikanten trachtten hun
afval te verbranden, doch de dikke
onwelriekende rook, die hierbij ont
stond, wekte een koor van klachten
uit de omgeving. Tegenwoordig zyn
de hergen afval naast de fabrieken
nergens meer te vinden en ieder
stukje wordt zorgvuldig bewaard om
voor de bereiding van lederkarton t9
krachtige maatregelen genomen, om
snel en nog voor de opstand zich uit
breidt, dezen te kunnen onderdrukken.
Alle beschikbare troepen zyn voor
het vertrek in gereedheid gebracht,
te weten vijf afdeelingen infanterie,
drie cavalerie, een battery snelge-
schut en een bergbattery. Van hel
Fransehe leger nemen 2 comman
danten, een kapitein, een luitenant,
een majoor van den geneeskundigen
dienst, en een aantal onderofficieren
aan de expeditie deel, waarby zich
ook eenige Engelsche onderofficieren
hebben aangesloten.
Nai r beweerd word tou de opstand
der C lerarda een gevolg zyn van de
houding, door den "root-vizier tegen
dezen stam aangem en. In elk ge
val heerscht in Fez groote ontstel
tenis.
Binnenland.
Opgepast.
De hoofdcommissaris van politie te
's-Gravenhage brengt het volgende
onder de aandacht
In verschillende bladen, voorname
lijk provinciale, komt een annonce
voor onder het hoofd „Tegen den
Woeker",waarin door het zieh noemen
de 's-Gravenhaagsch Middenstands
bureau (Vereeniging tot hulp aan den
Middenstand), van Speykstraat 249 te
's-Gravenhage, geld t.. leen wordt
aangeboden, vo^ - le of 2e hypotheek,
tegen 41/< k 4 V» rente, onder ge
heimhouding, reëeie behandeling, spoe
dige afwikkeling, geen extra aisluit-
provisie en andere aantrekkelijkheden.
De hoofdcommissaris voornoemd
maakt bekend, dat dit kantoor, dat
gehouden wordt door zekeren M.
Pennings, in geen enkel verband staat
met de bekende „Nationale vereeni
ging tot bestrijding van den Woeker",
en dat hjj degenen, die op de aan
biedingen van dit kantoor willen in
gaan, aanraadt vooraf hjj hem, hoofd
commissaris, informatiën in te winnen.
XlIIde Internationaal Congres tegen
het Alcoholisme.
Op het 13de Intern. Congres tegen
het Alcoholisme van 11 tot 16 Sept.
in den Haag te houden zullen de
volgende onderwerpen behandeld wor
den
le serie de Staat en het Alcoho
lisme.
A. Overzicht van wetten en stelsels,
plaatselijke keuze. B. Koloniën, theorie
prnctjjk, ei varingen. C. Dwangver
pleging, voorwaardelijke veroordee
ling. D. Hoe wint men regeering en
volksvertegenwoordiging.
2de serie de Maatschappij en het
Alcoholisme.
A. Organisatie, stad en platte land,
religieus of niet. B. Indirecte drank
bestrijding woningen, tuinsteden,
huisvlijt, toynbeewerk. C. Bemoeiin
gen met alcoholisten, in de gewone
samenleving (huisbezoek, patronaten,
consultatie-bureaux) en daarbuiten
(asylen). D. Medische onderwerpen.
Onthulling borstbeeld Joh an van
Oldenbamevelt.
Te Amersfoort is het horstbeeld
d,enen.
Het is een algemeen bekende zaak,
dat de beste knnstmest in de Ver.
Staten van oude beenderen gemaakt
wordt. Het „bone meal", zooals het
in gemalen toestand genoemd wordt,
en by bloemisten hoog staat aange
schreven, brengt byna even veel per
pond op als de goedkoopste soorten
vleesch. Daarom zal het ook niet
dikwijls gebeuren dat het kleinste
beentje aan het spiedend oog van
den voddenraper ontgaat.
In de steden New-York, Philadelphia
en Chicago werd het afval in vroeger
jaren vernietigd, d. w. z. de stad
Nou Y'ork b. v. betaalde groote som
men om haar afval, o' pramen gela
den naar de zee, alv, ,.:ir zij werden
geledigd, vervoerd te krygen. Op een
goeden dag echter ku ,i het Gemeen
tebestuur er achter, at de lieden,
waarmede de stad etn contract had
afgesloten, geld maakten van het
afval. Zij hadden een groot aantal
mannen en vrouwen in dienst om
het afval te sorteeren en verdien
den kapitalen met dit bedryf. Te
genwoordig trekt de stad zelf een
aardige som van dit artikel, waar
voor zij vroeger geld moest betalen
om het uit den weg geruimd te
krygen. Alleen het geheel waarde-
looze afval gaat nu op de pramen
en wordt in zee geworpen.
(Slot volgt.)