98*" jaargang. i FEUILLETON. Telefoonnummer 33. Directeur A. F. A. van Beters. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Goesche Courant". Hoofdredacteur mr. W. S. Kai.ma. (iOESCHE De uitgave dezer Courant geschiedt Maandag-,'* Woensdag- en Vrijdagavond uitgezonderd op feestdagen. Prijs per kwartaal, in Goes 0,73, buiten Goes, franco f 1,23. Afzonderlijke nonimers 5 cent. Inzending van advertentiën op Maandag en Woensdag vóór 2 uren, op VRIJDAG vóór 12 uren. De prijs der gewone ad vertentiën is van 1-5 regels 50'ct., eiken regel moer lOet Bjj directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Geboorte-, huwelijk- en doodsberichten en de daarop betrekking hebbendt dankbetuigingen worden van 1—10 regels li 1,— berekend Bewijsnummers 5 cent. NOG EENS HET VERROESTE SABELTJE VAN DE ZEEUW. De geestigheid van de Zeeuw wordt van een verdacht allooi. Wanneer straatjongens ruzie hebben en de een scheldt: „aap", dan schreeuwt de an der terug: „aap". Zoo ongeveer doet, mutatis mutandis, de Zeeuw. Wij schreven „o, oolijke redacteur van de eerwaardige Zeeuw", en de Zeeuw antwoordt: „O, ooljjke redacteur van de eerwaardige Qoesche Courant". De redactie van het blad schijnt voorts haar eigen vondst, dat iemand, die uit bijbel of catechismus citeert, een catechiseermeester uit den ouden doos lijkt, zoo aardig te vinden, dat zij ons dit woord nog eens als een soort scheldwoord achterna roept. Wij, die voor catechiseermeesters, ook als ze uit den ouden doos komen, niet de minachting koesteren, die genoemde redactie voor deze menscheu schijnt te hebben, voelen ons door deze vergelijking in het minst niet be zwaard en laten het gaarne aan De Zeeuw-redactie over zich tegenover catechiseermeesters te verantwoorden. Maar uwe geestigheid, geachte col lega van De Zeeuw, hadden wij hooger aangeslagen. En wij meeuen u daarom geen slechten dienst te bewijzen door het terrein, waarop gij u zoo moeilijk schjjnt te bewegen, te verlaten en den strijd naar een ander over te brengen. De Heidelbergsehe Catechismus en de tien geboden zijn dus nu weer niet antiek. Nu, het is ons goed. Gij kunt het krijgen, zooals ge het hebben wilt. Eerlijk gezegd, vonden we die be kentenis van u ook wel een beetje vreemd. Maar, zoo dachten we, men kan nooit weten, een kat, die in het nauw zit, doet rare sprongen. En we wilden u gaarne de positie laten uit kiezen, waar ge u het makkelijkst meendet te kunnen verdedigen. Wan neer ge u daarbjj verkeken hebt en liever naar een andere stelling over loopt, we hebben geen bezwaar den strijd een oogenblik op te schorten, teneinde u daartoe gelegenheid te geven. Mits ge dan eindelijk ook eens blyft, waar ge zijt en niet morgen, wanneer het aan den gang is en u te heet wordt, weer roept„even op houden, ik moet nog ergens anders zijn". We kunnen er geen kinderspelletje van maken. Antiek of niet antiek. Maar niet vandaag antiek, morgen niet antiek, overmorgen weer wel antiek, als een rad, dat men maar heeft rond te draaien, al naar gelang het in uw kraam te pas komt. Het is dus, wel begrepen, nu niet antiek. Dus dan is want dat met dat sabeltje was immers maar een gekheidje mijn beroep daarop ook niet antiekGe zult toch niet in ernst willen beweren, dat uw beroep op bijbel of catechismus niet antiek is, maar ons beroep daarop wel. Ileusch, hoe gaarne we u ook terwille zjjn, daar kunnen we niet inkomen. Wat als wapen in uwe hand gij gebruikt toch bijbel of catechismus ook nog wel eens ter overtuiging, al houdt ge dan meer van Ons Program Afval als een bron van rijkdom. Van de Amerikanen heeft men wel eens gezegd, dat zij het meest ver kwistende volk der wereld zijn. Zelfs de statistieken hebben aangewezen, dat zjj niet begrepen, welk een ver borgen waarde er zat in het aival, dat zij iederen dag wegwierpen of moedwillig vernietigden. Indien deze bewering ooit waarheid heeft bevat, aldus een Amerikaansch tijdschrift, dan is hierin wel verandering geko men. Tegenwoordig dankt een groot leger van nederige werkers een bij wijlen verre van karig stukje brood, aan de duizenden tonnen afval, die in de groote steden worden weggewor pen. Deze voddenrapers, meestal geen Amerikanen van geboorte, moeten een groote mate van geduld aan den dag leggen bij het beoefenen van hun vak. Zy beginnen met uit de enorme bergen afval de verkoopbare artikelen te zoeken, die zy, tot een zekere hoe veelheid verzameld, aan de groot handelaren verkoopen. Deze verkoo- pen het oude ijzer, de oude tinnen kannen, glasscherven, oud papier, beenderen en de duizend-en-een an dere voorwerpen aan de fabrikanten, die het afval in hun eigen fabrieken kunnen gebruiken of wel al hun ver niet antiek is, wordt het ook niet, wanneer wjj het in handen nemen. Dat is dunkt ons, nogal duidelyk. Zoo dit beroep al meer en ook bij anderen heeft dienst gedaan, wat doet dat er toe Door liet gebruik zou het eerder, zoo het al verroest geweest is, uit de roest gekomen zijn. Bovendien des te gemakkelijker is het voor u te weerleggen. En dat is het juist, waar naar we verlangen. Maar ge schijnt op dit punt wat langzaam van begrip, collega. We willen ons dus moeite geven nog eens te herhalen, wat we al zooveel malen beweerd hebben. Maar ga dan nu weer eens rustig en netjes op uw stoel zitten, maak u niet zenuwachtig, want zenuwachtige menschen hooren slecht, en luister aandachtig. Gij of laten we liever zeggen, de rechtzinnige protestanten, want na uw opmerkingen over catechiseer meesters en bijbels en uw jongste uitlatingen, weten we niet precies meer, hoe we 't met u hebben de rechtzinnige protestanten dan, in hun kwaliteit van antirevolutionairen en christeljjk-historischen beweren, dat hun verbond met de katholieken ten dool heeft de verdediging van de eere van den levenden Uod, en dat dit verbond, strijdende onder de banier des kruises, gevestigd staat in ge meenschappelijke godsdienstige begin selen. Wanneer dit waar zal zijn, dan moeten toch dunkt ons misschien vergissen we ons en kunt u ons daar omtrent anders inlichten die recht- zinnigen gelooven, dat-de katholieken de eere van den levenden God zoeken van denzelfden God, dien zij vereeren, en dat deze katholieken zich werkeiyk scharen onder de banier des kruises, d. w. z. in den kruisdood van Christus het offerande zien, ter verzoening van onze zonden. Aangezien nu die recht- zinnigen hun geloofsbeiydenis hebben in den Heidelbergschen Catechismus alweer we kunnen ons vergissen en verwachten dan uwe terechtwijzing moet, zoo dachten we, die cate chismus dit geloof omtrent de katho lieke leer uitspreken, wil het werkeiyk rechtzinnig zijn. Dat nu blykt niet het geval. En waar we dit ook altyd heb ben gemeend en beweerd, hebben we ter staving van dat beweren we hebben nameiyk de gewoonte, een goede journalistieke, collega, dien ik u kan aanbevelen, voor ons bewe ren bewijzen bjj te brengen, eenvoudig neergeschreven, wat de catechismus daaromtrent zegt. Dat nu klinkt niet aangenaam voor die recht- zinnigen, die aan den gemeenschap- pelyken wortel des geioofs willen vast houden. Maar dat moet ge ons niet kwalyk nemen. Wy hebben niet in den catechismus geschreven, dat de katholieken afgoden-dien aars zijn en overtreders van het eerste en tweede gebod en loochenaars van het lijden en de offerande van Chris tus. Zoo ge dus boos zjjt, keer die boosheid tegen den catechismus en maak er onze collegialiteit geen ver wijt van. Dwaalden we, toon het ons aan, we willen gaarne van u leeren. Maar die dwaling kan toch alleen nuft aanwenden om er gloednieuwe artikelen van te fabriceeren. In Amerika is een vrij groot aan tal mannen, die een 20 jaar geleden nog kleine opkoopers van afval wa ren, en thans een schitterend paleis te New-York, Boston, Philadelphia, Chicago, Cincinnati ot een der andere groote steden bewonen. Er zijn min stens wel een bail dozyn van deze werkers in alle groote verkeerscentra. De man, die de grootste zaken op dit gebied doet, woont te Cincinnati en heeft een reeks van filialen, over ge heel Amerika verspreid. De gewone voddenraper kan slechts een kleine som besparen, doch hier mede begint hij zaken te doen. Hjj is meestal een immigrant en zjjn uitrus ting bestaat uit een voddezak, een scherp oog en een grondige kennis van do verschillende soorten afval. Hij begint met het napluizen van aschvaten e. d. Na korten tjjd heeft hy een klein kapitaaltje, soms 5 dol larcents, soms een dollar. Nu begint hy dingen, die hij niet voor 't oprapen heeft, te koopen, oude rommel, die een zuinige huisvrouw nog te goed vindt om weg te gooien, doch waar een bedelaar zjjn neus voor zou optrekken. De man, die nog kort geleden het straatafval doorzocht, wordt spoedig eigenaar van een karretje met een ver klinkende bel en vervolgens van een paard en wagen. Na een paar hierin bestaan lo. dat de rechtzin nige protestanten niet zouden bewe ren, dat hun verbond met de katho lieken onder de banier der kruises staat en ter verdediging van de eere van den levenden God dient, 2o. dat de catechismus niet bevat de geloofsbe lijdenis der rechtzinnige protestanten. 3o. dat die catechismus van het ka tholicisme niet leert, wat we neer schreven. Kunt ge ons een dezer drie dingen aantoonen, we zullen ons ge wonnen geven, maar eerder ook niet. Hoe gaarne we u, als collega, ook een genoegen zouden doen, ons geweten verbiedt het ons. Kom, beproef nu uwe krachten eens. Werkeiyk we zyn altyd bljj uw stem te hooren, dat hebt ge goed gezien, mits ze niet van drift overslaat. Dat ver haal van dat verroeste sabeltje, waar mee ge u wel een beetje in de vin gers gesneden hebt, zuilen we dan heuseh vergeten. En om u het spreken gemakkelijk te maken, zullen we u een openhartige bekentenis doen. Kijk, geachte collega, ge hebt ons vrijzinnigen altyd voor te bescheiden gehouden. Ge hebt gemeend, dat wy het niet erkennen wilden, dat we ook het christelijk gebod der naastenliefde betrachten. Maar dat hebt ge mis, wer keljjk wy kunnen het u op ons woord van eer verzekeren. Wanneer we ook al niet by voorkeur onze christelijk heid van de daken uitschreeuwen, zoo verre gaat onze bescheidenheid toch niet. We willen het gaarne weten, dat we ook voor onze naasten, ook voor u, het goede weDSchen, dat we daarom niets liever zouden zien dan u allen, collega's en met-collega's, te doen ge nieten van het verklarend licht der vrijzinnigheid, waarbij wy onzen weg gevonden hebben. Ilenschjes, geloof u my, dat hebben wij er niet uitgeflapt. Maar nu na onze ekentenis ook eerlijk, de hand op het hart. Heeft onze ontdekking van uw ondoordachte bekentenis van dat sabeltje, ge weet wel, u geen rust gelaten Woudt ge op uw beurt ook een ondoordachtheid ontdekken en, gebruik makende van onze bemerking omtrent dronken menschen en kinderen, ons by de kin dertjes indeelen 't Collega, collega, pas op 1 De eigen toon klinkt het zuiverst, ook in de journalistiek. li u i t e n I a n d. Rusland en de Joden. Een joodsche familie, uit Rusland in het Galicische grensplaatsje Pod- woloczyska aangekomen, maakt mel ding van gruwelijke tooneeien, die in Rusland, in het gouvernement Tschernigof, by de jodenvervolging voorkomen. De gouverneur van dat gouvernement heelt last gegeven, dat alle Joodsche familiën, die nog geen tien jaar in die streek wonen, zyn gouvernement moeten verlaten. Wjj hebben reeds medegedeeld, op welk een hondsche wijze de uitvoerders van dat besluit optreden, om de Joden tot vertrekken te noodzaken. Bij ont zettende koude worden in Joodsche jaar kan hy het voddenrapen al aan anderen overlaten, en vanaf dat oogen blik kan hjj zijn fortuin in Amerika gemakkelijker maken dan in elk ander land ter wereld. De ontwikkeling der verschillende industrieën in de Ver. Staten heeft een totale omwenteling gebracht in het voddenrapersbedrjji. Voor dingen, die vroeger geen cent waarde hadden, kunnen nu goede prijzen gemaakt worden. Oude rubber was een twintig jaar geleden zoo goed als waardeloos en geen voddenkoopman achtte dit artikel een bod waard. Thans is de vraag naar rubber zoo groot, dat ieder voorwerp, waaraan slechts een stukje rubber te bekennen valt, zorgvuldig ter zjjde wordt gelegd. lu de laatste tien jaren is de prys voor oude rub ber aanzienlijk gestegen en niemand kan zeggen waar de grens is. De automobiel-industrie en het daar- daarmede verbondene enorme verbruik van rubberbanden was een der voor naamste oorzaken van de buitenge wone prijsstijging van rubberafval. Bovendien bestaat er een groote vraag naar rubber voor isoleerdoeleinden in de eleetrische industrie. De geschool de voddenraper lacht dan ook witjes als hy een paar oude gummischoenen bemachtigen kan, en de concurrentie onder de opkoopers van rubber is zeer groot. Zoodra de opkooper een voldoende woningen door de politie voortdurend ramen en deuren open gehouden zieken en grjjsaards worden, zonder eenig mededoogen, op straat gezet. De graanhandelaar Kopalewski, kreeg last, binnen 24 uur, met vrouw en kinderen zyn woonplaats te veriaten. Daar de vrouw pas zes dagen geleden bevallen was, werd uitstel van dit bevel gevraagddit verzoek werd gewei gerd en toen de '24 uur om waren, werd de geheele familie door de politie uit het huis gehaald. Daarbij werd Kapolowski met een nagaika afgeran seld, zyn knecht door een revolver schot gedood. De jonge moeder was zoo ziek, dat zy naar een hospitaal moest worden gebracht, waar zjj aan een longontsteking, die zy door de ruwe, onmenschelijke behandeling ge kregen ha stierf. Op die w. e worden inhetrykvan den Tsaar de Oetc herwetten, welke vrijheid van godsuienst beloofden, uitgevoerd. Samenzwering in Portugal. Volgens de bladen te Rio de Janeiro is er een samenzwering op touw gezet tot herstel der raonarehie in Portugal. Londen zou de zetel van het hoofd comité zjjn. Het blad Pais bevat ver trouwelijke brieven in facsimile, dooi de samenzweerders aan vrienden te Lissabon gezonden, waarin deze wor den aangespoord Theophile Braga en de andere ministers te vermoorden. Er wordt, naar het sehjjnt, op verzoek van den Portugeeschen gezant, door de politie te Rio de Janeiro een onder zoek ingesteld omtrent de samenzwe ring, die niet alleen ten doel zou heb ben de regeering te Lissabon te vermoorden, maar eveneens de Portu- geesche republikeinen te Rio de Janeiro. Volgens den berichtgever van de Küln. Zei.t. te Rio de Janeiro zyn de meeste te Brazilië wonende Portugeezen ko ningsgezind velen hunner zyn zeer rijk en hebben het voornemen te ken nen gegeven belangrijke sommen be schikbaar te stellen voor het herstel der monarchie in Portngal. Het Voorloopig Bewind heeft be sloten strikt de hand te houden aan het verbod, waarby den priesters ver boden wordt het hun door den aarts bisschop toegezonden herderlijk schrij ven betreffende de republikeinsehe in stellingen aan de gemeenten van den kansel voor te lezen. De bisschoppen en de priesters, die handelen tegen de voorschriften van de regeering, zullen vervolgd wor den. Verschillende geestelijken zyn reeds in hechtenis genomen Op ruime schaal worden nu afschriften van het volk verspreid. De toestand in Marokko. Marokko schijnt weer het tooueel te zullen worden van een nitgebreiden opstand. Niet alleen zyn de Cherarda in opstand gekomen, doch ook enkele andere stemmen hebben de vaan van het verzet geheven. Bovendien wordt verwacht, dat nog meer stammen zich by de opstandelingen zullen aansluiten. Kortom de toestand is zeer kritiek. De sultan heeft dan ook dadelijk hoeveelheid bijeen heeft, wordt de rub ber, in balen verpakt, naar de molens gezonden, wa ,r het artikel tot zeer kleine stukjes wordt gemalen. Daarna worden er, door middel v an een che misch bad, de vreemde vezelstoffen, die zich steeds tussehen de rubber bevinden, uit verwijderd. Met behulp van een magneet is reeds alles wat naar ijzer zweemt aan de rnbbermassa onttrokken. Nadat dus alle vreemde be- standdeelen zorgvuldig zyn verwijderd, wordt het residu nauwkeurig onder zocht, ten einde bet juiste percentage zuivere caoutchouc te bepalen. De rub ber wordt ten slotte, vergezeld van een afschrift dezer analyse, aan de fabrikanten verkocht, om opnieuw voor het vervaardigen van autoban den ot voor andere industrieele doel einden te dienen. Afval van leder werd in vroegere jaren eve ns weggegooid en in de nabijheid leder- of schoenfabrie ken zag mbn gewoonlijk een berg afval, waarmede d eigenaar geen raad wist om het kwjjt te worden. Sommige fabrikanten trachtten hun afval te verbranden, doch de dikke onwelriekende rook, die hierbij ont stond, wekte een koor van klachten uit de omgeving. Tegenwoordig zyn de hergen afval naast de fabrieken nergens meer te vinden en ieder stukje wordt zorgvuldig bewaard om voor de bereiding van lederkarton t9 krachtige maatregelen genomen, om snel en nog voor de opstand zich uit breidt, dezen te kunnen onderdrukken. Alle beschikbare troepen zyn voor het vertrek in gereedheid gebracht, te weten vijf afdeelingen infanterie, drie cavalerie, een battery snelge- schut en een bergbattery. Van hel Fransehe leger nemen 2 comman danten, een kapitein, een luitenant, een majoor van den geneeskundigen dienst, en een aantal onderofficieren aan de expeditie deel, waarby zich ook eenige Engelsche onderofficieren hebben aangesloten. Nai r beweerd word tou de opstand der C lerarda een gevolg zyn van de houding, door den "root-vizier tegen dezen stam aangem en. In elk ge val heerscht in Fez groote ontstel tenis. Binnenland. Opgepast. De hoofdcommissaris van politie te 's-Gravenhage brengt het volgende onder de aandacht In verschillende bladen, voorname lijk provinciale, komt een annonce voor onder het hoofd „Tegen den Woeker",waarin door het zieh noemen de 's-Gravenhaagsch Middenstands bureau (Vereeniging tot hulp aan den Middenstand), van Speykstraat 249 te 's-Gravenhage, geld t.. leen wordt aangeboden, vo^ - le of 2e hypotheek, tegen 41/< k 4 V» rente, onder ge heimhouding, reëeie behandeling, spoe dige afwikkeling, geen extra aisluit- provisie en andere aantrekkelijkheden. De hoofdcommissaris voornoemd maakt bekend, dat dit kantoor, dat gehouden wordt door zekeren M. Pennings, in geen enkel verband staat met de bekende „Nationale vereeni ging tot bestrijding van den Woeker", en dat hjj degenen, die op de aan biedingen van dit kantoor willen in gaan, aanraadt vooraf hjj hem, hoofd commissaris, informatiën in te winnen. XlIIde Internationaal Congres tegen het Alcoholisme. Op het 13de Intern. Congres tegen het Alcoholisme van 11 tot 16 Sept. in den Haag te houden zullen de volgende onderwerpen behandeld wor den le serie de Staat en het Alcoho lisme. A. Overzicht van wetten en stelsels, plaatselijke keuze. B. Koloniën, theorie prnctjjk, ei varingen. C. Dwangver pleging, voorwaardelijke veroordee ling. D. Hoe wint men regeering en volksvertegenwoordiging. 2de serie de Maatschappij en het Alcoholisme. A. Organisatie, stad en platte land, religieus of niet. B. Indirecte drank bestrijding woningen, tuinsteden, huisvlijt, toynbeewerk. C. Bemoeiin gen met alcoholisten, in de gewone samenleving (huisbezoek, patronaten, consultatie-bureaux) en daarbuiten (asylen). D. Medische onderwerpen. Onthulling borstbeeld Joh an van Oldenbamevelt. Te Amersfoort is het horstbeeld d,enen. Het is een algemeen bekende zaak, dat de beste knnstmest in de Ver. Staten van oude beenderen gemaakt wordt. Het „bone meal", zooals het in gemalen toestand genoemd wordt, en by bloemisten hoog staat aange schreven, brengt byna even veel per pond op als de goedkoopste soorten vleesch. Daarom zal het ook niet dikwijls gebeuren dat het kleinste beentje aan het spiedend oog van den voddenraper ontgaat. In de steden New-York, Philadelphia en Chicago werd het afval in vroeger jaren vernietigd, d. w. z. de stad Nou Y'ork b. v. betaalde groote som men om haar afval, o' pramen gela den naar de zee, alv, ,.:ir zij werden geledigd, vervoerd te krygen. Op een goeden dag echter ku ,i het Gemeen tebestuur er achter, at de lieden, waarmede de stad etn contract had afgesloten, geld maakten van het afval. Zij hadden een groot aantal mannen en vrouwen in dienst om het afval te sorteeren en verdien den kapitalen met dit bedryf. Te genwoordig trekt de stad zelf een aardige som van dit artikel, waar voor zij vroeger geld moest betalen om het uit den weg geruimd te krygen. Alleen het geheel waarde- looze afval gaat nu op de pramen en wordt in zee geworpen. (Slot volgt.)

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1911 | | pagina 1