N', 15 1911 Donderdag 2 Februari, 988te jaargang. 73 FEUILLETON. 3Cei geheim van den JCerenlesburehf. - GOBSGHB De uitgave dezer Courant geschiedt Maandag-, Woensdag- en Vrijdagavond uitgezonderd op feestdagen. Prijs per kwartaal, in Goes 0|75, buiten Goes, franco f 1,(5. Afzonderlijke nommers 5 cent. Inzending van advertentiën vóór 2 uren op den dag der uitgave. "GOlMNl. De prijs der gewone advertentiénu van 1-5 regels 50'ct., eiken regel meer lOct Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Geboorte-, huwelijk- en doodsberichten en de daarop betrekking hebbendo dankbetuigingen worden van 110 regels f 1,— berekend. Bewijsnummers 5 cent. Telefoonnummer 22. Directeur A. F. A. van Seters. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Goesche Courant". Hoofdredacteur mr. W. S. Kalma. Buitenland. Kieswet voor Portugal. De nieuwe regeering in Portugal is druk bezig haar programma van ver beteringen af te werken. Momenteel beeft zy de kieswet onder handen, die al flink opschiet. Het ontwerp kent geen kiesplicht. Kiezers zijn alle Portngeezen, die den eersten April den leeftijd van 21 jaar bereikt hebben, kunnen lezen en schrijven en die behoorlyk zijn inge schreven ais burger by de laatste volkstelling. Militairen in actieven dienst kunnen geen stem uitbrengen, evenmin als strafrechterlijk veroor deelden, zwakzinnigen en bedeelden. Verkiesbaar zjjn allen, die kunnen lezen en schrijven. Niet verkiesbaar zjjn de militaire en civiele rechters, geestelijken en directeuren van door den staat gesubsidieerde maatschap pijen, enz. Voor Lissabon en Oporto wordt de evenredige vertegenwoor diging aanvaard. In de andere distric ten zou de verkiezing plaats hebben volgens een onvolledige lijst, die een maximum van drie namen draagt op vier, die gekozen moeten worden. Elk district kiest vier afgevaardigden, Lissabon en Oporto zullen in twee kiesdistricten verdeeld worden. Elke kolonie kiest een afgevaardigde, bet aantal districten is nog niet vastge steld. Over zeven hoofdstukken wordt nog in den Ministerraad beraadslaagd. Die berichten luiden vrfj wat gun stiger dan hetgeen uit Oostenrijk-Hon- garije gemeld wordt. Te Krakau is n 1. een studentenstaking uitgebroken, die zich ernstig laat aanzien. De clericale studenten lig gen met de vrijzinnigen overhooo en hadden die Maandag buiten het uni- versiteits-gebouw gesloten door de hoofddeur dicht te spijkeren en de wacht te houden bij de zijdeuren. Voor het gebouw kwam het tot bot- Bingen tusscheu de vrijzinnigen en de politie. Later ontstond een gevecht tusscheu clericale en vrijzinnige stu denten, waardoor eenige verwoestin gen werden aangericht en vooral de ramen en kronen het moesten ont gelden. In den namiddag moest zelfs de hulp der troepen worden ingeroe pen. Twee compagnieën inianterie omsingelden het universiteitsgebouw. De vrijzinnigen, die in de aula 'en in de andere zalen erg hadden huisge houden, weigerden het gebouw te verlaten, wijl zij vreesden, dat enkele niet-studenten, die zich bij hen had den aangesloten, aan de politie zou den worden uitgeleverd. Tegen den avond werd bevel gegeven de troe pen te laten inrukken, en konden de studenten, die in de universiteit waren opgesloten, het gebouw ontruimen Op bevel der regeering is de uni versiteit voorloopig gesloten. Erger nog moet het toegaan in het MET pest BESMETTE KHARBIN en omliggende plaatsen. Te Foedsjadan en op de straten in den omtiek liggen de lijken bij tien tallen zü worden aangevreten door Uit het Fransch van GASTON LEROUX. Wensch u zelf geluk, mynheer Dar zac, wensch u zelf geluk. Als ik bedenk dat ik, zoodra ik in mjjn kamer kwam, de deur op slot en grendel heb gedaan en toen ben gaan zitten werken, terwijl de bandiet vlak achter mij wasNiets zon gemakke lijker voor hem zijn geweest dan mij te dooden. Eouletabille trad op Darzac toe. Waarom zon hij het niet gedaan hebben? vroeg hij, hem strak aan ziende. Ge weet wel dat hy op iemand wachtte. En Darzac keerde zyn pynlyk ver wrongen gelaat naar Mathilde. Rouletabille richtte nu uitsluitend het woord tot Darzac. Hy legde beide handen op zjjn schouders. Mjjnheer Darzac, zei hy, en zyn stem was weer helder en uitdagend, ik moet u een bekentenis doen. Toen ik hoorde hoe de andere Darzac bin- do honden, raven en andere vogels, die de pest over het geheele land verspreiden. Tegen dergelijke infectie- dragers zyn alle beschermingsmaat regelen ter wereld nutteloos. Tallooze lyken worden in de Soenghari-rivier geworpen, en komen dan zoo ook in den Amoer. Hoe weinig de Chineezen het besmettingsgevaar duchten of, juister uitgedrukt, begrijpen, volgt uit het volgeDde straattooneel Een handelaar, die met een korf vol noten en zaad van zonnebloemen in de straat staat, wordt ziek aan de pest. De doodstrijd overvalt hem en hy stort op zijn waren neer. Een veer tigtal Chineezen staan intnsschen in een kring den dood niet zonder bij bedoelingen af te wachten. Nauwelijks was de ongelukkige overleden, of zij storten zich op zyn waren en Diaken er zich van meester. De gevolgen van dergelijk optreden zyn natunrly k niet te overzien. tó 1 k ii e it I a ii (f. Bakkerswet. Het bestuur van de Vereeniging van Broodbakkerspatroous uit de luxe-, gemengde- en middenbedrijven heeft tot de Tweede Kamer een adres geneht, waarin, na een uitvoerige toe lichting, het volgende wordt gezegd Ie. By de voorloopige behandeling der Bakkerswet zyn de patroon» uit de luxe-, gemengde- en middel bedrij ven buiten hun wil en in strjjd met de waarheid tot de voorstanders van de afschaffing van nachtarbeid gere kend. 2e De financieele bezwaren zyn voor velen zóó overwegend, dat het hen onmogelijk zal blijken, hun be drijf voort te zetten. 3e. Voor twee volkomen gelijk waardige categorieën van staatsbur gers, als de leden onzer vereeniging en de banketbakkers, schept de wet voor de eerste willekeurig zulke be perkende bepalingen, dat het hun niet mogelijk blijft den strijd om het be staan vol te houden, dat is on rechtvaardig. 4e. Ten koste van Nederlanders biedt de wet een niet te bestrijden afzetgebied aan buitenlanders, die onze grensprovinciën van brood kun nen voorzien. Ook verdrijft zij Neder- landsche bakkers uit Nederland om even over de grenzen nieuwe bakke rijen op te richten. 5e. De moreele en financieele schade, aan een belangrijk deel der ny verheidsbevolking toegebracht, is door geen enkelen maatregel onge daan te maken." Met aandrang wordt aan de Tweede Kamer verzocht, de aanhangige Bak kerswet op de Bakkersraden te ver werpen. Wijziging Arbeidswet. De hoofdbesturen van den Algem. Ned. Bond van Textielarbeiders De Eendracht, den Ned. Chr. Textielar- beidersbond Unitas en den Ned. R.K. Textielbond St. Lambertus hebben aan de Tweede Kamer een adres ge nen was gekomen, en ik merkte op dat gjj niets deedt om ons uit de dwaling te helpen, toen iedereen (be halve ik) dacht, dat gij om vijf uur deze kamer waart binnengegaan ja, toen vond ik, dat ik het reebt had my af te vragen of degeen, die dien middag te vjjf uur in de gedaante van Darzac het Oude Kasteel was binnen gegaan, misschien niet de beruchte bandiet was, dien wy zoo vreezen Integendeel, ik heb gedacht, dat die Darzac wel eens de echte en dat gij de valsehe Darzac zoudt kunnen zijn Ach ja, mynheer Darzac, ik moet het eerlijk bekennen, ik heb u verdacht, ernstig verdacht. Onzinzei Darzac. Ik heb u niet uit de dwaling geholpen, ik heb u niet gezegd dat ik niet degeen was, die om vyf uur deze kamer was bin nengegaan, eenvoudig omdat ik toen ik hier werkelijk een uur later ge komen ben, heelemaal niet op den tijd lette. Ik hechtte er geen gewicht aan en herinnerde mij dus later niet precies hoe laat het toen geweest was. Zoo ernstig heb ik u verdacht, mijn heer Darzae, vervolgde Kouletabille, niet lettende op de verontwaardiging van Darzac, op de ontroering van Mathilde en op onze verwarring en verbazing, zóó ernstig heb ik u verdacht, dat ik mij verbeeldde stel u gerust, mynheer Darzac, ik verbeeldde het my immers maar dat richt, waarin zy te kennen geven, dat zy met belangstelling hebben kennis genomen van de Wijziging der Ar beidswet" door den minister van land bouw, nijverheid en handel by de Tweede Kamer ingedienddat zy een spoedige behandeling van dit wets ontwerp ten zeerste op prijs stellen, doch, in tegenstelling met de bezwaren, welke van de zijde de'' werkgevers tegen bet wetsontwerp zijn ingebracht van oordeel zyn, dat dit ontwerp nog een verdere strekking dient te hebben j dat zy vertrouwen, dat de Kamer ernstig nota zal nemen van de wen- sehen der georganiseerde textielar beiders, opdat onderstaande bepalin gen in de textielindustrie over 't algemeen kunnen worden ingevoerd a. om den minimum-leeftijd, waarop de arbeid door jongens en meisjesin de fabrieken kan worden aangevan gen, te brengen op 14 jaar; b. om den maximum-arbeidstyd van beschermde zoowel als van onbe schermde, dus van alle arbeiders te brengen op 10 uur per etmaal c. om aan een middag rusttijd van 11/3 uur vast te houden, doch de morgen-schatttyden niet verplicht te stellen d. om voor de textielindustrie te bepalen, dat de arbeid des Zaterdags voor alle arbeiders behoudens nood zakelijke uitzonderingen des namid dags om 1 uur moet zyn geëindigd e. om de leeftijdsgrens voor be schermde personen op 18 jaar te brengen. Nieuw Malthusiaansche Bond. Te Utrecht is de 29 ste jaarlyk- scbe algemeene vergadering van den Nieuw-Mathusiaanschen Bond gehou den, onder voorzitterschap van mevr. Kutgers-Hoitsema, uit Den Haag. Uit het verslag van den secretaris, dr. J. Rutgers, bleek, dat bet ledental dit jaar is gestegen van 2217 tot 2860. Besloten werd een medicus af te vaardigen naar een N.-Malth. Confe rentie, dezen zomer in Dresden te hou den bij gelegenheid van de Hygiëne- tentoonstelling aldaar. Op- en Aanmerkingen. Een woord aan de Christelijk- Historisohen. Er is onrust in de Christelijk-Histo- rische gelederen. Nu hier dan daar gaan stemmen op, die waarschuwen tegen een langer samengaan met Antirevolutionairen en Roomsch-Ka- tholieken. Hoe langer zoo meer komen er mensekeu, die begrijpen, dat de gemeenschappelijke wortel geen wortel des geioofs is, dat de eere Gods iets anders vraagt dan het politiek gedoe der eoalitiegenooten. Een dezer is Ds. A. G H. van Hoogenhnyze, een Ned. Herv. predikant van orthodoxe richting. Deze heeft een brochure uit gegeven getiteld „Hoe lang nog Een woord aan Hervormden, die de Christelijk-Historische beginselen zyn toegedaan". Daaruit willen wy het een en ander overnemen ter voor lichting misschien voor Christelyk- Historischen, die twijfelen. gij, geholpen door mevrouw Darzae, den echten Darzac, die hier was bin nengedrongen om de plaats in te nemen, waarvan gij u wederrechtelijk hadt meester gemaakt, voorgoed on schadelijk hadt gemaakt. Met andere woorden, mijnheel' Darzac, dat ik heb durven denken, dat, als gij Larsan waart, de man in den zak Darzae moest zyn geweest. Ja, hoe kon myc verbeelding zoo op hol slaan, nietwaar? Wat een allerdolste onderstelling! Och kom I zei Darzac meer bij zich zelf. Wy hebben elkander hier alle maal verdacht. Rouletabille keerde hem den rug toe, stak de handen in de zakken, wendde zieh tot Mathilde, die een flauwte nabij scheen, en zei Nog een beetje moed, mevrouw. Toen vervolgde hy weer met een andere stem. een stem, die ik wel van hem kende en die my deed denken aan die van een professor in de wis kunde, die een probleem oplost. Ziet u, mijnheer Darzae, wij hadden dus te doeu met twee Darzaos, den echten Darzac en den valschen, waarin Larsan zich verschool. Nu was het myn plicht, om zondervreesof schroom en volstrekt onpartijdig die beide Darzacs te bestuaeeren. En ik ben met n begonnen, mijnheer Darzac. Genoeg hieroverzei Darzac streng. Ge verdenkt mij immers niet meer! Zeg ons na dadelijk wies Larsan is. Ds. van Hoogenhuyze schrijft dan o. a „De Anti-Revolutionaire party heeft zieh vereenigd met de Roomseh-Katho- lieke party en met de Christelijk-His torische Unie en zoo is de „coalitie" ontstaan. Het doel wasmeerderheid te ver krijgen langs den weg vaD de meer derheid het liberalisme ten onder te brengenlangs den weg van de meer derheid te verkrijgen wat alleen de Geest des Heeren kan doen. In haat tegen het liberalisme, in begeerte naar subsidies voor eigen instellingen, in verlangen naar bet bekleeden van verschillende betrek kingen door leden hunner partyen, vond men aanknoopingspunten, en nu is men over de verschillen heenge stapt, nu heeft men van zyn begin selen wat laten vallen en nu is men gezamenlijk opgetrokken als de Chris telijke coalitie. Aan deze coalitie had de Christelijk- Historische Unie,*Üclowel uit Christelijk als uit Historisch oogpunt nooit mogen meedoen. Het is toch „politiek" in den verkeerden zin van bet woord. Het is „tactiek" die nooit voor God te verantwoorden is. Het is verwateren van beginsel, dat in een Christelijke party te laken is. Het is toepassen van het anti-christelyke„bet doel heiligt de middelen", en een vergeten van de waarheid, dat het beter is het doel niet te bereiken, dan dat te doen door verkeerde middelen. Het is een voorbijzien van het woord van den Heiland: „Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld". Vragende, of deze coalitie reeht van bestaan heeft, gaat de schrijver dan de drie party en na en komt tot de conclusie „De Christelyk-Historische Unie, en dat is het allereerste wat zij heeft te doen, en wat zy zoo spoedig moge- ljjk heeft te doen, moet hare zelfstan digheid herwinnen. Zij heeft zich los te maken uit een coalitie, die onzede lijk is, leidende tot beginsel verzaking, die onhistorisch is en gevaarlijk voor eigen instellingen, die een zaak is van ongeloof, toonende dat men zich niet durft verlaten alleen op God, die tenslotte voert tot loslating en prysgeving van een deel der natie, waardoor in de hand gewerkt wordt dat wat zy het meest wil bestrijden, daar zy de breede massa van het volk afkeerig maakt van alle gods dienst en geloof en in de armen voert van de Sociaal-DemocratLe. Zieh losmaken uit de coalitie, zoo spoedig mogelijk I Dat eischt de eere Gods. Als ter wille van de coalitie dingen worden verzwegen en goed gepraat, die ver keerd zynals, om vooruit te komen mensehen zich aansluiten bij de Chris telijke partyen, niet omdat zij zelf Christelijk zijn, maar omdat die par tijen aan het bewind zyn; als begin selen, die men meent op grond van Gods Woord dat levensbeginselen zjjn voor een Christelijke staatkunde, niet kunnen worden doorgevoerd, omdat de andere coalitie-leden een andere meening daaromtrent hebbeD, laat Ik wil hetIk eiscb het Wy willen het allen! En dadelijk ook! riepen wy en verdrongen ohs om hem. Mathilde ging voor haar zoon staan, alsof zy hem met haar lichaam wilde beschermen tegen mogelijke bedrei gingen. Maar dit tooneei had nn reeds lang genoeg geduurd en ons geduld was op. Als hjj het toch weet, welnu, laat hij het dan zeggen. Laten wy er toch een eind aan makenriep Arthur Rance uit. Op dit oogenblik knalde er buiten weer een schot. Dit greep ons zoo aan, dat onze toom met een slag wegdreef en wjj, plotseling van toon veranderd, Rouletabille nu uiterst be leefd begonnen te smeeken toch een einde te maken aan dezen onhoudbaren toestand. Rouletabille was, zoodra hy het tweede schot had gehoord, van phy- sionomie veranderd. Zyn geheele wezen trilde van woest opbruisende kracht. Hij praatte niet meer op den spottenden toon, dien hy tegen Darzac had aangeslagen en waaraan wij ons min of meer geërgerd hadden. Mathilde die zieh nog steedB tegen hem aan drong, duwde hij zachtjes weg. Toen i ging hij met den rug tegen de denr staan, kruiste de armen op de borst j en zei: Id een saak als deze mag mea Biets dan zulk een streven gedekt worden door de leuze „voor de eere Gods", dan is het in werkelijkheid eigen eer die wordt bedoeld en dan is het juist ter wille van de eere Gods, dat men zich uit zulk een verbond losmake. Dat eischt de eer van de party. Door de coalitie heeft „rechts" de meerderheid verkregen, maar de coa litie heeft tegelijkertijd van de Chris telijk-Historische Unie de geestelijke kracht verzwakt, de uitbreiding tegen gehouden, het beginsel verwaterd en den naam oneer aangedaan. Die Chris telijk Historisch is, is het aan het be ginsel van zjjn part(j verplicht zich los te maken nit een coalitie, die noch Christelijk is, noch Historisch. Dat eischt ook het belang van de party. Een breede schare geloovige Hervormden staan tusschen de par tijen in. Zy weten niet wat ze doen moeten en welken kant zy moeten gaan. Meegaan met het ongeloof, zy kunnen- het niet, hun geweten ver biedt het. Meegaan met de coalitie kunnen zy evenmin. Ook daartegen komt Gods Woord en hun geweten in verzet. Zü wachten op het uittre den uit de coalitie van de Christelyk- Historische Unie, die feitelijk hun sympathie heelt, om zich dan by die party aan te sluiten. De partij kan er niet dan bij winnen, wanneer zy den moed heeft alleen te gaan staan. Daarby komt, dat de mogelijkheid niet is uitgesloten, dat er zieh zullen aansluiten, die nu door de ongeeste lijke rcchtsebe politiek onverschillig geworden zyn, maar dan weer be langstelling zullen gaan toonea; dat zich zullen aansluiten geloovige libe ralen, wier oogen ook door den steeds sterkeren opmarseh naar de uiterste linkerzijde opengaan voor de waarheid der Christelijk-Historische beginselen; ja, zelfs dat zich zullen aansluiten Hervormde Anti-Revolutionairen, die zullen voelen, dat in de Christelyk Historische Unie hunne plaats is. Zoo heeft dan de aldus vrijgekomen Chris- teljjk-HistoriBche Unie front te gaan maken zoowel tegen de niterste linker zijde, als tegen de uiterste rechterzijde. Daar ligt haar eer en daarin ligt baar kracht. Zy heeft te gaan voeren eea eigen politiek, niet Anti-Roomseh, wat een politiek van onderdrukking zou zyn, niet Anti-liberaal wat een negatieve politiek zou wezen. Maar een nationale politiek, gegrond op de eeuwige be ginselen, neergelegd in Gods Woord, zich aanpassende aan de historie van ons volk, een waarlijk Christelijke politiek. En dan „Christelyk" niet slechts een naam, om dienst te doen als een vlag, maar „Christelyk", als wandelende in de wegen Gods. Het moet haar streven zyn, zooals de Beukelaar het uitdrukt, dat de overheid openlijk belijde Jezus Chrii- tus als Koning en Heer; zü moet, krachtig steunende de bijzondere Christelyke School, ook de Staatsschool voor den Christus opeischenz(j moet de beteekenis van de Nederlandsch- Hervormde Kerk voor ons volksleven door de overheid uitdrukkelyk willen erkend zienzy moet de Zondagsrust over het hoofd zien. Twee Darzacs, die naar binnen gaan, twee Darzacs die naar huiten gaan, een nog wol in een aardappelzak 'tis wel geschikt om iemand van de wys te brengen. U. mynheer Darzac, znlt moeten toe geven, dat er zeer veel excuses voor waren dat ik n verdacht. „Hoe jammer dat by het my niet heeft gezegd," dacht ik bij deze woor den van Rouletabille. ,Dan had ik hem dadelijk uit de onzekerheid ge holpen door hem opmerkzaam te maken op „Australië". Darzac was vlak voor den reporter gaan staan en riep hem nu woedend toe Welke excuses Welke excuses dan Ik zal het u zeggen en ge znlt mjj begrypen, antwoordde de reporter, altjjd even kalm. Het eerste wat ik tot myzelf zei, toen de mogelijkheid in my opkwam, dat gy wel eens de als Darzac vermomde Larsan kondt zyn, was: „Onzin! Als hy Larsan was, zou de dochter van professor Stan- gerson het toch hebben moeten mer ken." Dat spreekt van zelf nietwaar? Bat spreekt van zelf! Welnu, toen ik de houding van haar, die aan uw arm mevrouw "arzae werd, bestu deerde, kreeg ik langzamerhand de zekerheid, dat zy er n altijd van heeft verdacht Larsan te zijn. f Wordt vervotgdj

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1911 | | pagina 1