N" 7 mo Zaterdag 15 Januari 978te jaargang. Bij dit na. behoort een Bijvoegsel. 55 FEUILLETON. In stormachtige Tijden. Do uitgave dezer Courant geschiedt Maandag-, Woensdag- en Vrijdagavond, uitgezonderd op feestdagen, Prijs per kwartaal, in Goes f 0|73, buiten Goes, franco f 5,23. Afzonderlijke nommers 5 cent. inzending van advertentlën vóór 2 uren op den dag der uitgave. IMmtT De prijs der gewone advertentitin'i» van 1-5 regels50 ct., eiken regel meer 10 ct Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Geboorte-, hnwelyk- en doodsberichten en de daarop betrekking hebbende dankbetuigingen worden van 1—10 regels k f 1,— berekond. Bewijsnummers 5 cent. Telefoonnummer 33. Directeur A. F. A. ,van Setebs. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Gcesche Courant". Hoofdredacteur W. Kerremaks. Na Dinsdag 18 Januari a. s. wordt buiten de gemeente per postkwitantie beschikt over de dan nog onbetaalde abonnements- en advertentiegelden over het Jaar 1910. DE ADMINISTRATIE. Het licht der waarheid. Door alle tyden heen is zoowel het godsdienstig als het moreel begrip der menschen afhankelijk geweest van de ontwikkeling der gedachte en der wetenschap. In 't begin, zoover de geschiedenis der menschheid terug gaat, tastten de menschen rond in een geestelyke duisternis en de vreemdsoortigste en kinderljjkste voor stellingen werden gemaakt van wereld bestuur en goden. De Grieken b.v. met hun levendige en poëtische fantasie organiseerden'n mythologie.zoo ryk en zoo puur menschelijk dat de c ichtcrs en schrijvers er door alle eeuwen heen er aan te gast konden gaan. De stryd om het bestaan leerde den menschen langzaam eenige moreele begrippen en heel geleidelijk verdwenen de fan tastische godendiensten der verschil lende volkeren, tervvyl meer ontwik kelde en hoogere zedelijke begrippen veld wonnen. Deze ontwikkeling of loutering is ten allen tijde doorgegaan gaat nog door en niemand zal zoo verwaand zijn te denken dat zy tot rypheid is gekomen. Nu is 't echter merkwaardig op te merken, dat, terwyl het fantas tisch bygeloof nit den jongen tijd der wereld en ook de godsdienstige dogma's van later en nu steeds ver anderd zijn met de ontwikkeling van het menschelyk verstand, de zedeleer daarentegen betrekkelijk vroeg een zeer hoog standpunt inge nomen heeft. Heel spoedig al zijn zekere beginselen aangenomen, die later slechts weinig of in 't geheel niet veranderd zyn. Daar zyn b.v. hot ethisch begrip in den Griekschen g Dds- dienst, in het Boeddhisme en in het Christendom. De dogma's en het by- geloof dezer godsdiensten verschillen onderling zeer sterk, maar de zedeleer is nagenoeg dezelfde. Merkwaardig is dat, wel onverklaarbaar niet. Dat zedc- lyk begrip toch berust op wetten die de organische ontwikkeling der wereld regelen, terwijl de godsdienstige dog ma's voortkomen uit een sfeer die buiten deze wereld is gelegen. Wij hebben hier twee geheel verschillende gedachtenkringen, verschillend ook in hun belangrijkheid voor de samen leving. Voor maatschappij en staat zijn de zedelijke begrippen van een volk van hot grooiate gewicht, terwijl de godsdienst volkomen persoonlijk is. Het belang van den staat eischt, dat ieder, welke godsdienstige opvatting hy ook hebbe, goede en gezonde zede lijke begrippen worden geleerd en deze moeten hom zoo worden ingeprent, ilaar het Engelsch va* Barones ORCZT. 'Volg mij kalm! fluisterde eon heesche stem in hun ooren, terwijl zij dat deden, anders heb ik het bevel u neer te schieten, waar ge staat. Maar geen van beiden toonde eeni- ged lust weerstand te bieden. Juliette hing koud en verkleumd aan den arm van Déroulède, die zijn arm beschermend om haar had heenge slagen. Déroulède merkte op, dat een half dozyn mannen hem en Juliette sche nen te omringen, maar de motregen hulde alles in een nevel. Ook was nu de avond-duisternis geheel ingevallen, en de stemmen van de volksmenigte werden steeds onduidelijker. HOOFDSTUK XXVHI. Het Onverwachto, Het kleine gezelschap ging zwijgend verder. Het scheen ie bestaan uit enkele mannen van de Nationale Gar de, die Santerre onder commando ge- dat zjj levenslang een bescherming zyn, ook als godsdienstige twijfel hem in gevaar zou brengen. liet leven in den tegenwoordigen tjjd is zoo gecompliceerd, hetiszoo'n jacht geworden, dat we het grootste deel van onze geestkracht moeten ge bruiken om staande te blijven, uit vrees voor achteruitgang. Zoodoende bljjft er weinig tjjd over voor dieper nadenken. Hier komt nog iets by. In onze eeuw komen een oud en een nieuw geloof met elkaar in botsing, die in tal van gemoederen een dikwijls zwaren stryd doen ont staan. Die voortdurende inspanning om de materieele ontwikkeling by te houden en die kamp tusschen oud en nieuw geloof, zouden misschien als oorzaken genoemd mogen worden van het verschijnsel dat in onze dagen meer pessimisme voorkomt dan noo- dig is. Er zyn, in trouwe, menschen, die <meenen dat het juiste middel om te ontkomen aan de moeielykheden, welke uit die inspanning en die bot sing geboren worden, is te strijden tegen de nieuwe waarheden der we tenschap. Hoe weinig hebben zulken van de geschiedenis geleerd. Wie iets van de historie der menschheid kent, die weet dat geen waarheid eeuwig blijft bestaan, maar dat zy haar tijd heeft en als die er is, dan is 't even vruchteloos tegen haar te strijden als het is om te trachten haar vast te houden als haar tijd voorbij is* Ee ervaring leert dat zoo onomstootelijk, dat daaraan geen twijfel mogelijk is. Het helpt niet en 't heeft nooit ge holpen om de wetenschap in haar voortgang te dwarsboomen zij is on verstoord haar gang gaan en zal dien blijven gaan. De inquisitie dwong Galileï om de beweging der aarde te ontkennen. Galileï zwoer tegen beter weten in dat zy stilstond, maar dit hield de waarheid niet tegen en niet de leer van Galileï moest veran derd worden, maar de leer van de kerk die hem noopte zyn ontdekking te dementeeren. Niet de wetenschap tegenwerken, want dit kan toch niets baten, maar onze ideeën en leerstellingen brengen onder haar licht. Dit is niet slechts aan te bevelen 't is ook noodig, want de nieuwe ont dekkingen der wetenschap zullen in de toekomst tot een grooter deel der bevolking doordringen dan vroeger en er zyn door de moderne weten schap gedachten ontstaan over het leven en het heelal, die zeer gevaar lijk kunnen worden, als men er niet op voorbereid is ze te aanvaarden. Het zoeken maar waarheid moet niet slechts een phrase zyn, maar ernstig en oprecht. Hoe onze illusies en idealen er ook door verstoord mogen worden, hoe nuchter zelfs neerdruk kend de wereldbeschouwing ook schijnen moge die de wetenschap ons aanwijst, zij kan daarom niet veroordeeld en nog minder ontkend worden. Niet, zooals Nansen het aardig uit drukte, coquetteeren met de waarheid op een afstand en teruggaan als gij steld had van den soldaat, die do bevelen van de burger-afgevaardig den aan hem had overgebracht. Juliette en Déroulède vroegen zich beiden af, waar zy heengebracht wer den misschien naar een andere ge vangenis, weg van de woede der bevol king. Zij waren zich bewust van een ge voel van voldoening by de gedachte, dat zy bevryd waren van het schel den dier woedende, wilde menschen. Overigens liet alles hen onverschil lig. Beiden voelden den schaduw des doods om zich heen hangen. Het be langrijkste oogenblik van hun leven was gekomen, en zy waren by elkaar. Wat vrees noch wroeging, verdriet noch vreugde konden doen, dat bracht de groote en machtige Schaduw des Doods in één oogenblik tot stand. Terwyl Juliette den dood moedig onder de oogen zag, stak zij haar hand uit en zocht die van den man, dien zy beminde. Er werd geen woord tusschen hen gesproken zelfs niet gefluisterd. Dé roulède begreep uit het nooit dwa lend instinct van zyn eigen onzelf zuchtige liefde, alles, wat het fijne handeje hem wenschte toe te vertrou wen. In een oogenblik was alles verge ten, behalve de vreugde van deze haar op een nauw pad ontmoet, waar geen plaats is om haar te ontwijken. Of wy zoeken de waarheid en nemen haar gevolgen aan óf wy zoeken haar niet. 't Is immers geen ernstig werk de logische gevolgtrekkingen onzer waarnemingen te ontkennen, omdat zy ons niet lyken en niet samen kun nen gaan met vroegere ideeën. Toen Copernicus de wereld deed schudden en de aarde voortdreef langs haar baan om de zon, bracht dat een geweldige revolutie in het denken. De aarde en de mensch waren het middelpunt geweest van het heelal, de aarde was het groote belangrijkste centrum en de overige lichamen dien den haar. En nu bloekdie aarde slechts een schakel in een keten, een nietig stofje vergeleken by kolossen in de onbegrensde ruimte. Dat was een val een vernedering haast voor den y delen mensch die zich zelf gaarne voor het allervoornaamste uit de schepping be schouwde. Had men toen, omdat de ontdekking zoo verdrietig was voor de menschelyke ydelheid en omdat zy verbeelding en geloof van voorheen zoo schaadde, moeten overleggen zoo'n waarheid kunnen we niet accep teeren, zy verstoort onze illusies en begrippen en das bepalen we dat de aarde staat en de zon om haar heen draait Niemand zal zoo'n redeneering durven aanbevelen, maar wel zal men aanvaarden wat men ziet als het licht der waarheid straalt op zaken die eerst niet te onderscheiden waren. üslteniaBd. De misdaden in Frankrijk worden zoo veelvuldig dat de bladen krasser maatregelen eisohen tegen de zoogenaamde apachen. De schurk die zjjn armen bekleedde met riemen, waarop scherpe jjzeren punten, zoodat de agenten die hem aangrepen hem los moesten laten en die een agent doodde en een andere zwaar wondde, ligt, ernstig gekwetst, in het hospitaal. Maar hoewel zeer zwak, gaat hy ge weldig te keer tegen depolitie-mannen, die hem bewaken en tegen den rech ter van instructie, die hem kwam on dervragen, zeide hjjIs het je om mjjn hoofd te doen Geneer je dan maar niet en neem het. Ik wil jouw hoofd en dat van alle klabakken. Lia- beuf vertelde, dat hy' al een poos loerde op twee agenton. die hem in Juli opgepakt hadden. Het was hun schuld, zeide lijj, dat hij veroordeeld was. Daarom was hjj bly, dat hy nu den agent Deray doodgeschoten had en het speet hem, dat hij niet alle agen ten had kunnen dooden. Dan is verder nog te Parijs Zon dagnacht een 72-jarige portierster ge wurgd en beroofd van de 3C0') francs welke zy den vorigen dag aan huis huur had opgehaald. Te Neuilly-Plaisance vond een werk man het ontzielde lichaam van een eerzame rentenierster, wier geweld dadige dood zij bleek gestikt te zyn in een prop, die men in haar mond had geduwd, waarna een klein aanraking. Dood, of vrees voor den dood, had opgehouden te bestaan. Het leven was schoon en in de ziel van deze twee menschelyke wezens heerschte volkomen vrede, bjjna vol komen geluk. Met een handdruk hadden zy eikaars ziel gezocht en gevonden. Wat gaven zy om die tierende menigte, om de drukte en het ramoer van deze som bere wereld Zy hadden elkaar ge vonden on hand in hand, schouder aan schouder gingen zy wandelen in het land der droomen, waar twjjfel noch verraad woont, waar niets te vergeven is. Hy zei niet moor„Zy heeft my niet lief zou zjj mjj anders verra den hebben Hy voelde de stevige vertrouwelijke aanraking van haar hand, en wist, dat met al Haar ge breken, haar groote zonde, haar bljj vond verdriet, haar vrouwenhart op recht aan hem toebehoorde. En zjj wist, dat lijj vergeven had neen, dat hjj niets had om te vergeven want liefde is zacht en teer, en oordeelt niet. En zoo volgden zjj hun escorto, waar het hen verkoos te brengen. Hun oogen dwaalden doelloos over het mistige landschap van dit deel van verlaten Parjjs. Zjj hadden nu den oever der rivier verlaten en wa ren de rue des Arts ingeslagen. zakmes haar in den hals is gestooten de justitie voor een geheimzinnig geval plaatst, daar aan diefstal of een aanslag tegen de zeden als beweeg reden niet kan gedacht worden. En zoo zouden nog eenige soort gelijke „gemengde berichten" kunner vermeld worden. De Temps, evenals de andere bladen, acht het tjjd dat de overheid ingrijpt; mocht zjj hiertoe niet nit eigen bewe ging overgaan, dan zal de veront waardiging van het publiek haar wel dwingen. Intusschen zoekt het blad naar middelen, welke ertoe kunnen medewerken, dat aan dien toestand een einde komt en stelt voor, in na volging van de wet van 1885 op de fabricatie en verkoop van handwapens, zooals die bjj het leger on de marine in gebruik zyn, een wettelijke bepaling te maken, waarbjj wapenhandelaars onder strafbedreiging de verplichting wordt opgelegd, geen schietwerktuig te verkoopen zonder in een, door de autoriteiten gewaarmerkt boek, naam en adres op te teekeuen van den kooper. Het blad maakt zich geen illusie, hiermede een beslist afdoenden maat regel aan do hand te doen. Zjj geeft het voorstel voor beter, maar er moet iets gedaan worden om een einde te stellen aan de apachen- regeering. Nu we toch over misdaden bezig zjjn, moeten we even terugkomen op een vorig bericht als zou een samen zwering zjjn gesmeed tegen den koning van Portugal. Een nader onderzoek moet hebben uitgebracht, dat noch van een samen zwering, noch van een verjjdelden aanslag sprake is. Kunst en Wetenschap. Draadloos Eleotrisch licht. De bekende electro-technicus Nicola Tesla, die reeds jaren lang pogingen doet om draadloos electriseb licht te maken, deelt mede, dat hjj er in ge slaagd is het probleem op te lossen. Tesla verklaart„Door mjjn zeer ster ken overbrenger zon het mogeljjk zjjn de geheele Yereenigde Staten te ver lichten. De stroom gaat de lucht in, verspreidt zich in alle richtingen en geeft het effect van sterk noorderlicht zoodat men alle voorwerpen 's nachts duideljjk kan onderscheiden. Mjjn eer ste plan is, op deze wjjze de haven van New-York te verlichten vanuit een centraal-station op Long Island. Mijn lampen sljjten niet, omdat er niets in kan verbranden of verkolen Het zjjn eenvoudige, hermetisch ge sloten glasbollen, gevuld met een zeer jjl gas. Oudheden uit Peru. Een koopman, nit de City, die on bekend wenscht te bljj ven, heeft aan het Britseh Museum een collectie zeld zame en kostbare praehistorische oud heden nit Peru aangebt den. De ouder dom van het aardewerk, vazen van verschillende soort, bedraagt 2000 h 7000 jaar. Deze vazen werden govon- Dichtbjj aan de rechter zjjde was het onoogljjke kroegje „De Gebroken Kruik", waar Sir Blakeney woonde. Déroulède merkte dat op, toen zjj er dichtbjj kwamen en vroeg zich in vage verwondering af, wat er van zjjn Engelschen vriend geworden zou zjjn. Maar daarvoor werd zelfs meer scherpzinnigheid gevraagd dan de Roode Pimpernel bezat, om in deze tjjden twee beruchte gevangenen bui ten Parjjs te krjjgen. Zelfs als Haiti Dit woord klonk scherp en duide ljjk in de donkere omgeving. Déroulède stak zijn hoofd op en luisterde. Iets vreemds on onverklaar baars in het geluid van die stem had zjjn gevoelig oor getroffen. Intusschen was het gezelschap bljj- ven staan en een kletteren als van bajonetten of musketten, klaar om af te vuren, was duideljjk te hooren. Dat alles had maar enkele secon den geduurd. Het volgend oogenblik klonker een luide kreet Kom hier, Déroulède, het is de Roode Pimpernel. Een krachtige slag van een on zichtbare hand sloeg den dichtstbjj- zjjuden straatlantaren naar den grond. Déroulede en Juliette voelden, dat zjj haastig een open deur binnenge trokken werden, juist op het oogen den in een grafheuvel en de uitste kende staat, waarin ze nog verkeeren wordt toegeschreven aan de aanwe zigheid van salpeter, in den grond, waarin ze begraven lagen. De meeste vazen zjjn versierd met dessins, welke het bewjjs leveren, dat er een hoog ontwikkelde zin voor schoonheid was in het oude Pern. Een groot deel van deze verzameling vazen, die bijna in haar geheel naar Amerika zou zijn gegaan, is dank zjj den anonymen koopman voor Engo- land bewaard gebleven. 8ch*«l en Kerk. Luther. De pastoor A. Lenders te Venlo beantwoordt in de N. JR. Ct. het inge zonden stuk van de Maastrichtsche predikanten. Hjj voert aan dat hjj alleen Luther's eigen woorden heeft gebruikt en geeft de plaatsen der boeken jwaaruit hjj putte en vervolgt dan: Ik zon nit haat tegen het Protes tantisme aldus over Luther gesproken hebben I Ik ben mijn lezing begonnen mot te zeggen, dat ik achting en eer bied heb voor de overtuiging van een geloovig Protestant. Luther en Protes tantisme zjjn twee heel verschillende zaken. De Heeren kennen mjj het recht toe mjjn Katholiek geloof te verdedigen tegen de Hervorming. Wel- nu. bjj een bespreken der He: vorming kan ik geen abstractie maken van Luther. En dan staat vóór mij geen ideale Lnther, welken sommige Protestanten geschapen hebben, maar een historische Lnther. En die Luther, Heeren, is geen God, ook geen halfgod, geen heilige, zooals gjj zegt, maar een mensch, zooals wij allen. Hjj behoort aan de geschiedenis en moet het zich laten welgevallen dat de geschiedenis hem oordeelt. Als iomand do geschiedenis van Nero sehrjjft, zal het niemand invallen te zeggen, dat die schrjjver de schen- nende hand naar Nero uitstrekt, ook al is het oordeel hard. Aan Christus- den Zoon Gods, waagt zich de Protes- tantsche critiek en de Katholieke zon halt moeten maken voor Lnther, den mensch I Mjj dunkt, znlks is wel wat veel gevorderd. Op het verzoek, mjjn rede te laten drukken zal ik maar niet in gaan. Het ljjkt me doelloos, want daar de Heeren reeds gezegd hebben, dat hetgeen ik beweerd heb, onwaar is, zonder het gelezen te hebben, is zjj toch reeds van te voren geoordeeld en veroordeeld. Met recht? Dat Iaat ik gaarne aan het oordeel van een ieder over. Rechtszaken Arrondissemen/s-RecJUbank te Middelburg. In de zitting van 14 Januari zjjn veroordeeld wegens: MishandelingM. J., 29 j. timmer mansknecht, Goes, flO b. of 10 d. h. DiefstalD. D. B., 24 j. koopman, Kapelle, f3 b. of 3 d. h. blik, dat de vrooljjke stem in de nauwe straat weerklonk. Een half dozjjn mannen worstelden beneden in den modder en er werden heel wat Engelsche vloeken vernomen. Het maakte den indrnk, of de man nen van de Nationale Garde elkaar te ljjf gegaan waren en zonder die zelfde Engelsche vloeken zouden Dé roulède en Juliette er misschien heele- maai niets van begrepen hebben. Mooi zoo, TonySapperloot, Floulkes, dat was een heel stukje werk I In die langzame, aangename stem kon men zich niet vergissen, maar, waar ter wereld kwam zjj vandaan In één ding kon men zich niet meer vergissen. De twee mannen, door Santerre afgezonden, lagen ont wapend op den grond, terwjji drie andere soldaten bezig waren hen met touwen vast te binden. Wat beteekende dat alles? Kom, vriend Déroulède, je hadt toch zeker niet gedacht, dat ik ma demoiselle Juliette in zoo'n ver- wenselit, onherbergzaam hol zou ach terlaten En daar, vlak bjj Déroulède en Juliette, stond de lange gestalte van den Jacobjjnschen redenaar, de bloed dorstige burger Lenoir. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1910 | | pagina 1