O STEMBILJET. OPEN BRIEF Zoo moet uw stembiljet er uit zieu, als gij 'tin de bus steekt. Candidaten. kiesrecht vindt hg niet voortreffelijk en ook niet verwerpelijk, Spr. weet ook niet of de heer Lohman 't; wel *00 erg vindt dat Biecht* 60 procent der manneljjke ingezetenen het kiesrecht hebben, maar wel weet hjj dat men rechts bevreesd i6 voor het algemeen kiesrecht en dat men den iluipmoord op minister Van Rappard heeffc bedacht om zoo het ministerie De Meester te wippen en het dreigende blanco-artikel, den voorlooper van het alg. kiesrecht, op te bergen. Men zat rechts verlegen met het kiesrecht en toen be dacht Kuyper het hnismanskiesrecht of gezinshoofden kiesrecht, waarvan nie mand begrepen heeft, wat 't omvatte en bedoelde, en waarvan professor Fabius zelfs zeide dat 't was »een hutspotkiesrecht." Talma schreef een brochure »Mammon's ot Mannenkiesrecht", waarin hg zeide dat het geld geen maatstaf mocht zjjn van het al of niet verleenen van kiesrecht. Maar thans nog bestaan 90 procent der kiezers uit belasting-kiezers. Is dat dan geen Mammons kiesrecht De room- schen hebben zich ook nog niet dui- deljjk uitgelaten. Toen onlangs in Deven ter iemand op een vergadering van de roomsehe kiesvereeniging vroeg, of 't nu geen tjjd werd om eens een staats programma voor de roomsehe staats-* partg op te maken, toen werd hem van de bestuurstafel gezegd, dat hg daaraan niet denken moest, want dat zoo iets zou leiden tot een breuk in de coalitie. Door de roomsehe partij m0t oeu groote minderheid het alg. kiesrecht verworpen en het gezinshoofden kiesrecht aangeno- men, hoewel in het Centrum het algemeen kiesrecht verdedigd is geworden op de leer van Thomas van-Aquinen. Komt weer een kerkelijke kabinet aan de rogeering, dan zullen we in 1913 precies even ver zjjn als nu. We staan stil ook ten opzichte der ouderdoms verzorging. Het kabinet-Borgesius had de wet hiertoe uitmuntend voorbereid, maar van de christenen is voor de ouden van dagen niets te hopen. Lohman zei in antwoord op een brief van v. Houten dat de christelijk historisch en zich altgd zullen verzetten tegen verplichte ziekte verzekering. En dat wil juist minister Talma, als hg aan de regeering bljjft, zon 't een van do eerste wetten zgn, die hg indient. Wil men dus Talma een pleizier doen dan moet men niet Lohman stemmen, die tegen Talma's plannen is. De heer BorgeBius is tegen het zaaien van tweedracht onder de landgenooton, tegen het toespitsen van de antithese, voor het algemeen kiesrecht en voor de staatspensioneering. Het pensioneeren van oude werklieden zal geld kosten, maar dat kan gevonden worden door progressieve verhooging van successie- en vermogensbelasting, maar niet door verhooging van invoerrechten. Dit wil men rechts en men zegt dat die verhooging er zgn moet om de miliioenen die de regeering noodig heeft en om de nationale njjverheid te bevorderen. Dat is een dwaasheid, want bet eene sluit het an dere uit. Spr. nam ais voorbeeld een tafel, die tegen een verkoopprgs van f6 inge voerd wordt uit Duitschland. Nu verhoogt men het tarief van invoer »om de njjverheid ie bevorderen" en de tafel zon dan in ons land f 7 moeten kosten. De Ned. njjverheid zou dan die tafels zeil gaan maken, maar dan big ven de verhoogde inkomsten van de invoerrechten weg. En in het andere geval als de invoer rechten wèl meer opbrengen en er dus wel nog tafels ingevoerd worden dan is de ngverheid niet geholpen. Samen gaan kan dit niet. Voor de landbouwers zou het ver- hoogen der invoerrechten een ramp zgn. Alles wat zjj voor hun bedrgf noodig hebben en dat niet in het eigen land gemaakt wordt, zal duurder zgn en de landbouw zal worden teiuggedrongen naar de ongunstige tijden van voor een 20 jaar. In uw eigen peraoonljjk belang is 'i dan ook om mr. GOEMAN BORGLSIUS te stemmen, die vóór vrjjhandol en tegen protectie is. (Applaus.) Debat Mevrouw Jonker vroeg den spreker dat hg wel gezegd had dat 't schande was dat 40 der manneljjke inwoners geen kiezer waren, maar dat hjj niets gezegd had over het treurige feit dat 100 der vrouwen hiervan uitgesloten waren. Mevr. Jonker beval aan om te stemmen op dr. v. d. Brink, die voor algemeen mannen- en vrouwenkiesrecht is. De heer Kloos wees er op dat de S. D. A. P. sinds haar bestaan strjjdt voor alg. kiesrecht, zeide dat het program der kerkelgkzn wel vaag was, maai dat ook de vrjjzinnigen niet konden doen zooals ze wilden. De heer v. Raalte had gezegd dat als de clericalen aan de regeering kwamen we in 1918 even ver zouden zgn als nu, maar hjj (dhr. Kloos) geloofde dat als de liberalen aan het bewind kwa men, 't vermoedeljjk ook wel zoo zou zgn. Spr. wekte daarom op te Btemmen op dr. van den Brink. Hoe meer socia listen in de Kamer hoe scherper de prikkel voor alle burger partgen, om hun aandacht te wgden aan het volk. De heer Van Raalte repliceerde, zeide ook voor vrouwenkiesrecht te zgn en wees er op dat de liefde der soc. dem. voor vrouwenkiesrecht nog heel jong is. 't Deed spr. genoegen van den heer Kloos gehoord te hebben, dat we bjj een liberale regeering vermoedelijk even ver zouden zgn, maar bjj een clericalo zeker. Dat is verschil. Beter dan zooals de soc.-dem. doen steeds te wjjzen naar een verre toekomst, vindt spr. 't om een prac- tische politiek te volgen en voorloopig het goede te nemen, wat men kon krjjgen. Na een woord van dank door den voor zitter, werd de vergadering gesloten. Mr. H. GOEMAN B0RSESIHS. geboren den 4en 1847, promoveer Ie te Groningen in de rechten en vestigde zich in 1868 als advocaat te Sneek, waar hij tevens leeraai in de staatshuishoudkunde was aan de H. B. R. In 1870 aanvaardde hij een dergelijke betrekking in Arn hem, die hij reeds een jaar latei- verliet om hoofdredacteur van Het Vaderland te worden. Dit bleef hij tot 1877 toen hij tot lid van de Tweede Kamer gekozen werd voor het district Winschoten. VaDaf' dat oogenbhk begint zijn schitterende politieke .carrière. De parlementaire loopbaan van den beer Borgesius was er een als weinig in ons land gekend hebben en nie mand van zijn felste bestrijders en vijanden zal 't ontkennen, dat de heer Borgesius een der eminents te schranderste en beleidvolste staats mannen is van dezen tijd. Van 1897 tot 1901 wa« hij mi nister van Binnenlandsche Zaken en in 1905 trad hij weer als kabi- nets-formateur op, zonder zelf in liet ministerie zitting te nemen. De heer Borgesius is de leider der Liberale Unie groep, ridder van den Nederlandschen Leeuw, Groot officier van het Legioen van Eer, voorzitter van den Volksbond tegen drankmisbruik. Hij schreef verschillende werken over over coöperatie, drankbestrij ding, staatkundige opstellen enz. enz. Zeggen en doen I)e Nederlander heeft zich ver weerd tegen Van Houten's aanklacht in zake beginselslap te der Christe- lijk-Historische politiek. Naar aan leiding daarvan schrijft het TJtr. Dagbl. „Heel sterk lijkt die verdediging niet. Grif kan worden toegestemd en niemand trecht dan ook dit te ontkennen dat af eti toe de leids man der Ghristelijk-Histovischen poogt tegen stroom op te roeien. Maar ter andere zijde heeft de poli tieke geschiedenis der laatste jaren 't ook uitgewezen, dat liet herhaal delijk bij pogen blijft, om voorts het roer oui te werpen en lustig mee te drijven op de coalitie-wateren. Wie noemt zich gaarne een groot voorstander van handelsvrijheid en gaat als 't er op op aankomt, altijd (motie Dobbelman in 1895, conclusie og het adres van meelfabrikanten in 1899) met de protectionisten mee? Mr. de Savornin Lohman. Wie veroordeelde herhaaldelijk de politieke antithese en laat zich toch in 1901, in 1905 en in 1909 inlijven bij het gild der antithese kampi oenen? Mr. de Savornin Lohman. Wie pleitte scherp en onverzoen: tegen Minister Kuyper's hooger on derwijswet en stemde voor? Mr. de Savornin Lohman. Wellicht zou het aantal dier „tegenstellingen" nog wri vergroot kunnen worden. Maai- .iet drietal is reeds voldoende om de kronkel- vaardigheid van de politiek dei- Christelijk Historische Unie te doen uitkomen. .Op de allerbelangrijkste momenten en bij deallerbelangrijkste beslissingen schroomt do erkende leidsman niet om de met klem be leden beginselen in het aangezicht te siaan. Bewijzend, helaas dat zeg gen en doen wel eens twee zijn. Godsdienst en antithese. Vrjjdag zullen de kiezers te bellissen hebben wat ee willen een regeering die alle Nederlanders op dezelfde wjjze be schouwt en behandelt of een regeering die de mensehen verdeelt ia beminden en onbeminden. Men behoeft zich geen oogenblik af fco vragen wat gebeuren zal als een rechtsche meerderheid wordt ge wonnen, want 't is boven eiken schijn van twgfel verheven, dat ons land dan weer zal te lijden hebben van de autocratie van Kuyper. Hetzjj hg zelf weer een ministorszetal begeert, of dat hg er de voorkeur aan geeft om achter de scher men te blgven, in elk geval zal de re geering Kuyper zgn. Er zgn in ons district veel aanhangers van de coalitie-partgen, maar'onder hen zgn goddank heel veel, die van een Kuyper-regime oven afkeerig zgn. als wjj en die liever dan weer den boozen en verderfelijke» invloed van Kuyper over het land los te laten, de regeering in handen willen brengen van mannen, die zonder geloofsverdeeldheid 's lands zaken behartigen. Bjj hen echter is door het voortdurend on stoutmoedig liegen van schrijvers en sprekers de vrees ge boren, dat een vrgzinnige regeering be- teekent een regeering van anti-godsdien stige menschen. 't Zou een zware taak zgn iets te be denken wat zoo geheel en al onwaar is als dit praatje. Een der eerlgksfce en loyaalste strgders van de rechtsche par tgen, de christeljjk-hiBtoriBcbe ds. Wage- naar schreef hierover»Vat men het woord christelijk op in'ruimer zin zooais, in de tegenstelling christenvolk en hei- denmenschen, b. v. Nederland en China, dan aarzel ik niet alle liberalen en ook zelfs sociaal-democraton onder de chris tenen te rekenen. »Vat men het woord ^christen" in enger zin, zooals b. v, de Heidelb. cate chismus »door het geloof van een levend lidmaat van Christus", dan meen ik, dat het niets anders dan groote willekeur en onge% asle aanmatiging wordt de deelings- ljjn te trekken langs de politieke partij begrenzing von rechter- en linkerzjjde. Althans de schrgver van den cate chismus zou groote oogen opzetten, als om nu van de linkerzgde te zwggen hij alles, wat zich tegenwoordig als rechts aandient, onder de >levende lid maten van Christus" geboekt zag. »Kortom de antithese tusschen geloof en ongeloof bestaat wel, bestaat alle eeuwen dpor, doch is een religieuze tegen stelling, welke overgebracht op politiek terrein onwaar wordt (veel te eng of veel te ruim, al naar mate men het bedoeld) en gevaarljjk voor de religie zelve, daar ze een onheilige vermenging van godsdienst en politiek tengevolge heeft." Dit is de meening van een der voor mannen, die er bljjkbaar van walgt, dat zoo met heilige zaken gesold en ge en geknoeid wordt. Die antitbase, waarmede in deze dtfgen weer zoo druk gewerkt; wordt, is niets anders dan een middel om de kiezers schichtig te maken en het bjjeen te drg- ven. Waaneer is in do Kamer iets daar van gebleken Men zou denken bij groote. belangrijke kwesties, als't gaat om chris telijke beginselen. Maar dat is juist niet het geval, want dan stonden dikwijls de kerkeljjken scherp tegenover elkaar of wel het onderwerp werd behandeld zonder dat iets van een antithese bleek. Bg kwesties over huisgezin en ouderljjke macht, jï.v. bij de behandeling der wet op het onderzoek nèar het vaderschap, gingen de clericalen uiteen en stond o.a. dr. de Visser ljjnrecht tegenover mr. Lohman. Bg de aanvraag, om subsidie van een gymnastiek-verbond, dat dr. Schokking niet wilde toestaan, omdat het oefeningen en feesten geeft op Zondagen, stonden 25 kerkelgken tegenover de anderen. Zelfs was er geen scheiding tusschen rechts en links in zake de gubsidieering van leenbanken, die als leden slechts per sonen aannemen eerbiedigende God, Eigendom en Huisgezin. De vrjjzinnigen hebben altgd en vol komen de vrjje geloofs-overtuiging van anderen geöerbiedigd,wat Kuyper c.a. nooit gedaan heeft en nooit kan doen. Deed hg dit, wel dan zou hg nooit zulk godlaster- ljjkeflaad hebben gebezigd als hg deed in zgn Laatste deputatenrede. »Wij calvi nisten" waarin hg zelfs durfde zeggen »Hoe scherper ge de antithese in het >oog vat, hoe vaster uw coalatie staan »zal. Ons bljjft Gods geopenbaarde wil »ons eonig rechtsnoer. De tweedracht »die het hier geldt, zaaide de Christus »zelf." Zóó durft Kuyper te spreken, in den naam van den zachtmoedige Christus, die zoozeer alle menschen lief had. Wie, die zich waarljjk christen, dat is volgeling van Christus leer, gevoelt, wendt zich niet af van zoo liederljjko taal. Christus leerde om zelfs uw vjjanden lief te hebben en uw naasten te bemin nen als u zelf. Kuyper maakt er van haat en vervolgt hen, die niet van onze partij zgn. Want hoe loopt toch de scheidings lijn der antithese. 8cheidt ze kerkge nootschappen en sekten of alleen politieke partgen. Kuyper blaast de tweedracht aan en beveelt de liberalisten te haten, maar die zelfde mannen, door Knyper te vuur en te zwaard vervolgd, zgn veelal van uw geloof, zitten met u in hot zelfde kerkgebouw. En zg die naar geen kerk gaas,zgn dat godsdienstloozenPIs het geregeld bgwonen van kerkeljjke oefeningen een bewjjs van godsdienstzin of is het ter kerke gaan hoogstens een middel om tot don gods dienst te komen. Er zgn honderden en honderden ongodsdienstige menschen, die Zondags onder den preekstoel zitten, maar die de eerste en grootste beginselen van Christus leer versmaden. In de philosophic van Thomas van Aquinen, waarop de roomsehe scholastiek is gebouwd, wordt langB den weg der redeneering het bestaan der Godheid bewezen. Het vierde argument is ge baseerd op de verschillende gronden van goedheid, waarheid, adel die men aan treft in het geschapene 9n hjj wil ons zoo opvoeren naar het hoogste daarin. Wie in het leven er naar streeft waar te zgn, goed ea adel van karakter te toonen, zal daardoor naderen, zg het op gsbrekkig-menschelgke wijzf, tot het vol maakte dier hoedanigheden, die Thomas van Aquinen zich in de Godheid dacht en is dus zeker godsdienstig. Dat is de godsdienst voor alle menschen zonder onderscheid van secte of partij er naar streven te doeu wat men al3 goed, waar on edol kent en wie dezen godsdienst aanhangt, bg zal niets wecen, niets begrijpen van een antithese, van een haat jegens menschen die niet vol komen met zgn begrippen instemmen. Zoo iemand aal niet schrijven als De Standaard »dat het verleenen van poli tieke rechten in een Christenland aan een jood, in den grond ougerguad is." Wilt ge nu weer jaren van tweedracht, godsdiensthaat, geloofsverdeeldheid en ketterjacht, stemt dan Vrjjdag op den rechtscheE candidaat. Wilt ge vrjjheid voor alle overtuigingen en geljjkheid van alle landgenooten, stemt dan op den candidaat, die deze beginselen verdedigt Mr H. GOEMAN BORGESIUS. AAN DE Nederlandsche Kiezen van alle voor uitstrevende partgen. Op rajjn vergevorderde» leeftjjd ver oorloof ik mg een ernstig welgemeend woord tot u allen te richten. Circa drie eeuwen hebben de Neder landers met warmte, soms ten offer van goed en bloed, voor gepaste vrjjheid ge streden. Sinds 1848 is daarvoor gestadig een jjverige parlementaire strjjd gevoerd. Edoch, sinds eenige jaren is de reactie, d.w.z. de vrienden van den ouden ver sleten tijd, jjverig in de weer om ons naar den ouden pruikentgd terug te voeren, en dat ze daarin meer en meer is geslaagd ii voor een groot deel te wjjten aan de lauwheid, onverschilligheid en vooral aan de ongelukkige verdeeldheid ouder de vooruitstrevende politieke par tgen. Van de reactie hebben we aller eerst te verwachten hooge invoerrechten, aecjjnzen op de eerste levensbehoeften, gunstbetoon aan minderwaardigen, ach terstand in alles wat de Ijjdgeest eischt. Zg zal strgden en blgven strgden tegen wat in het materieel belang van het volk wordt voorgesteld en erger nog geljjk een Kuyper godsdiensthaat kwee- ken. Zjj groeien on bloeien door uiieder treurige verdeeldheid, door het verdeel en heer8ch'\ De reaccionnaire coalitie is bg elke verkiezing een aaneengesloten phalanx. Daartegenover zgn ulieden nalatig onver schillig, verdeeld bg de stembus. Men houdt niet op met kiesrecht te eischen, men wil het altemaal hebben, maar een maal er toe gerechtigd, bljjft men 61 tehuis, of men stuurt de kans op over winning in de boonen door de partgver- deeldheid. Treurig voorwaar 1 Dat alles doet mg soms de zucht sla ken >Zgn wg neg waardig den naam te dragen van een vooruitstrevend, vrij heidlievend volk O ik bid u, gjj voor- uitstreveaden van alle richtingen, neemt een voorbeeld aan de reaetionnairen en vereenigt u, laat alle kleine verschillen rusten, in de meeste groote belangen is wel overeenstemming te verkrijgen, alB men maai wil. Het belang van u allen, van het vader land, ea van de miogegoeden eischt drin gend dat er warm gestreden wordt over het meesterschap der vooruitstrevende staatkundige en sociale belangen, opdat er een einde kome aan de regeerings- taktiek volgens Kuyper. GgÜ9den moet u de schellen vaü de oogen wrjjven en met langer onverschillig of nalatig blij ven bjj gelegenheid der verkiezingen. Vooral in ieder district op een zelfden candidaat stemmen, op den candidaat, waarvan go de overtuiging hebt, dat bg bekwaam en genogen is den strjjd aan te binden voor de vrgzinnige beginselen, die ge weet dat zal willen en durven strgden voor de belangen des volks. De reactie, de afbrekers van Neerlands grootsfcen roem, do Openbare Neutrale School, den schoonen grondslag onzer alom bekende en zoer gewaardeerde gods dienstige verdraagzaamheid, die vóór behoedmiddelen, zooals de vaccinatie, verfoeit, maar wel als voorbehoedmiddel bliksemafleiders op de torens hunner kerken plaatst, die reactie moet bestreden worden met al de energie die in het ordelievend vooruitstrevende deel van ons volk huist. Men gelieve wel te bedenken, dat vele en zeer gewichtige volksbelangen op afdoening wachten. Ie. De pensioenwet voor ouden van dagen. 2e. Ziekteverzekering. 3e. Verbetering der ongevallenwet. 4e. Strenge bezuiniging op de uitgaven voor de doode weermiddelen. 5. Vereenvoudiging van ons ingewik keld belastingstelsel, en nog vele andere zaken. En gjj allen, die tot de vrgzinnige partgen behoort, hebt gelegenheid genoeg onze gezonde vrgzinnige denkbeelden des nieuweren tjjds te helpen verspreiden onder de blinde volgelingen der reactie bg elke gepaste gelegenheid uw vrienden en kameraden, die, ongelukkigerwijze, met de reactie willens of onwillens medo- gaan, pogen te bewegen hot reactiepad vaarwel te zeggen, door ze te overtuigen dat ook hun belang grooteljjks bevorderd wordt door de beginselen der vrijzinnigen. Denkt daarbjj, dat iedere gewonnen kiezer is gewin. Zoodoende, zoo denkende, koester ik de koop wij in 1909 glorierjjk uit de stembus komen. Mocht dit eenvoudig geschrift daartoe iets bjjdragen, zal ik mij genoeg beloond vinden. Uw Dienaar, LIBERTAS. STEMMING TER VERKIEZING VAN Mn lid van de Tweede Kamer der Staten-(lener aal in het Kiesdistrict Goes, OP 11 JUNI 1909. f N I'S s 9 <1 NAMEN. VOORLETTERS VAN DEN BRJNK, 1 J dr. J. A. H. GOEMAN BORGESIUS, Mr. H. j DE SAVORNIN LOHMAN,: Jhr. inr. A. P. 1

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1909 | | pagina bijlage 2