N" 42 1909.
Donderdag 8 April.
96slt jaargang.
as FEUILLETON.
WRAAK.
De litgave dezer Oo«r*nt geiehiodt Maandag-, Woeaidag- ea Vrgdagavoad,
nitgezoadord op feoatdagen.
Prijr per kwartaal, in Goea f 0,73, buiten Goea, franco, f 1,10.
Afzoadsrlgke «ommen S oast.
Inze^dline ran adaerianliia vtor 2 uraai no dan Sarj clap
uitgave.
De prijder gewono adverrentiün it van I -5 regela 50 cent, eiken regel meer 10 ct.
Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt da prgt
alechta tweemaal berekend.
Geboorte-, buweljjks- en doodberichten en de daarop betrekking hebbende
dankbetuigingen wordea van 110 rege a 1,berekend
Bewgtnnmmert 5 Cent,
Telefoonnummer 22.
Directeur A. P. A. van Seters. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Goesche Conrant". Hoofdredacteur W. Kerremans.
COURANT.
Het Christendom en de Vrouw.
Het comité voor vrouwenkiesrecht
in de NederlandBche Hervormde Kerk
heeft de namen bekend gemaakt van de
predikanten, die zich hebben bereid ver
klaard om op de clessicalo vergadering
van 1909 (op 30 Juni a.s.) een voorstel
in te dienen tot vaststelling van de kies
bevoegdheid der vrouwelijke lidmaten.
226 predikanten, verdeeld over 38 classes,
verklaarden zich bereid. De Jjjst vor-
moldt 54 predikanten in Friesland en
45 predikanten in Noord-Holland. In zes
classes verklaarde zich geen enkole predi
kant bereid om zulk een voorstel te doen
en een dezer zes classes is Goes.
Dit beschamende bericht valt samen
met de verschoning eener brochure van
den ovangelisch-lutherschon predikant
J. W. K. Hoevers getiteld »Het Christen
dom en de Vrouw". De schrjjver heeft
blpkbaar van de rechten der vrouw en
hare plaats in de samenleving een andere
opvatting dan zjjn Goesche ambtgenoot©»
van de Hervormde Kerk. Tot leering en
stichting van doze hoeren namen we hier
een stuk uit bedoeld workjo over.
•Wat wil nu het Christendom f Hier
is eene moeilijkheid. Want er is tweeërlei
Christendom een, dat uitgaat van eene
beschonwing van den Bijbel in dien zin,
dat deze een onfeilbaar boek is, welks
inhoud ais het ware aan de schrijvers
der bjjbelboeken op bovennatuurlijke
wijze is ingegeven, zoodat elk bjjbelwoord
van een volstrekt bindend gezag is, waar
aan de mensch zich eenvoudig beeft te
onderwerpen. Bjj zulk eene opvatting is,
geljjk wel van zelf spreekt, verwerping
van, ja zelfs reeds twijfel aan de onfeil
baarheid van eenig bjjbelwoord zonde.
Er is ook eene andere beschouwing
van den bjj bel, eene andere opvatting
van zijne uitspraken mogeijjk. Vrijzinnige
Christenen zjjn tot het inzicht gekomen,
dat de bjjbelboeken, geschreven door
menschen, die, hoe hoog zjj gestemd
mochten zjjn, aan dwaling onderhevig
konden wezen, dit karakter van onfeil
baarheid missendat derhalve de uit
spraken van dit boek geen bindend
karakter uit zich zeiven hebben, maar
hun gezag over ons alleen kunnen doen
gelden voor zoover zjj bevestigd worden
door onze eigene inzichten aangaande de
waarheid in de dingen van het gods
dienstige en het zedeljjke loven. Voor
ons is niet de eerste en beslissende vraag
hoe is dit boek ontstaan of welke is zjjn
uiterlijk gezag, maar wjj kennen hom
zulk een hooge waarde toe, omdat wjj
er in vinden eeuwige levenswaarheden,
welke te kennen en te beminnen ons de*
grootste levenszegen is.
Voor hen cu, die de eerBte beschou
wing van den Bjj bei huldigen, staat de
zaak tatneljjk eenvoudig. Wanneer de
Bjjbel inderdaad het onfeilbaar Gods
woord is, dan is, men kan wel zeggen,
de geheele vrouwenbeweging uit den
booze. Immers, wat de vrouw vraagt als
haar rechteene met den man geljjke
plaats in het levon is in strjjd met wat
de Bjjbel zegt. Dan bljjft de vrouw wat
zjj is, neen, moer nog, dan moet zjj wor
den teruggezet naar eene plaats, nog
lager dan die, welke zjj nu inneemt.
Do vrouw late zich in stilheid leeren,
in alle onderdanigheid". Het kan wel
ROMAN
VAN
Doris, Vrijvrouwe van Spattger.
Hoogstens een kwartier daarna stond
ik weer, zonder dat iemand mij gezien
had, in de kamer, waar zich voor een
oogenblik het afschuwelijke drama had
afgespeeld. Er lag echter nu geen ver-
stjjfd ljjkje meer in mjjn armen, maar
een warm frisch kinderlichaampje, het
lichaam van mjjn eigen kind, dat maar
een klein beetje ouder was dan het ge
storven gravinnetje. Was er een verschil
op te merken Ik verruilde de armoedige
kleertjes tegen het fijne met kant ver
sierde ondergoed van Isabelle en woldra
was het donkere kopje bedekt door een
aardig mutsje. Leek mjjn kleintje niet
als twee druppelen water op het arme
doode kindje
Het uur, waarop gravin Lommitz, nog
slechts half genezen, mjj rp mjjn gebied
kwam bezoeken, sloeg eindeljjk het was
wol eerBt weken drama, maar Bedert dat
vreeselijk oogenblik werd mjjn geweten
voortdurend gepjjnigd door wroeging.
•Boscha, ik vind Isabelle wel wat ver
anderd." Zjj liep met het kind op haar
niet dnideljjkor worden gezegd»in alle
onderdanigheid" naar do uitspraak van
dit woord kan er geen sprake van ge
lijkwaardigheid met den man zj)d,enals
men nog klaarder wil hebben uitgespro
ken wat do vrouw toekomt »doch ik
sta de vrouw niet toe, dat zij onderwjjze
of over den man heersche, maar dat zjj
in stilheid zjj". »Laat geijjk in al de
vergaderingen der heiligen de vrouwen
in uwe vergaderingen zwjjgen want hot
staat haar niot vrjj te spreken, maar on
derdanig te gjjn geljjk ook de wot zegt".
Gjj gevoelt, welke de gevolgtrekkingen
van deze woorden zouden moeten zijn,
indien ze inderdaad werden toegepast.
Zwjjgend, ook onder het grievendste on
recht, zal zjj in don eerbied der onder
danigheid togen haar heer en meester
opzien 1 Welk een geluk, dat ook in
kringen dergenen, die den Bjj bel als een
onfeilbaar, met onvoorwaardelijk gezag
bekleed boek beschouwen, eene kleine
ongeboorzaan heid aan zgne uitspraken
wordt geduid. »Doch ik sta de vrouw
niet toe, dat zjj onderwjjze" de na
tuur gaat gelukkig toch nog altjjd boven
de leer is er niet een groot getal »Chris-
ljjke" onderwijzeressen, die haar schoone
levenstaak kunnen vervullen alleen door
stillekens zulke woorden als niet gespro
ken op zjjde te schuiven.
Het spreekt wel van zelf, dat wjj, niet
gehouden aan de letter van den Bjjbel,
een ander inzicht in deze dingen hebben
dan de schrjjver der aangehaalde plaatsen.
Ons gevoel voor recht, ons geweten ver
biedt ons zoo volstrekt moge<jjk deze
woorden als rechtvaardige te erkennen.
Wjj kunnen zelfs zeggen, dat een der-
geljjke beschouwing over de vrouw en
hare plaat» in onze samenleving ons
voorkomt in strjjd met den geest van
Jezus te zjjn.
Er zullen er zjjn, die er op wjjzon,
hoe Jezus met geen enkel woord over
deze kwestie beeft gesproken. Volkomen
waar. En evenzeer volkomen natuurljjk
om do eonvoudige reden, dat in zjjne
dagen deze vraag niet bestond. Maar
daarom behoeven wjj nog niet verlegen
te staan, alsof ons Christendom in deze
dingen geen woord zou kunnen mede-
spreken. Er is in werkeljjkbeid niet één
vraagstuk van zedeljjken aard of het
christendom wjjst een weg om tot op
lossing te geraken. Hierin ligt juist de
groote kracht en de voor alle tjjden
bljjvende waarde van onzen godsdienst.
Want het christendom geeft de groote
ljjnen aan, waarlangs het leven zich heeft
te bewegen om tot een hoogeren trap
van ontwikkeling te geraken. Men zou
van het christendom eene caricatuur
maken, indien men het ging voorstellen,
alsof het voor alle denkbare gevallen als
't ware een recept aan do hand deed.
Maar evenzeer zou men zjjne beteekenis
ouderschatten, indien men, omdat het
zwjjgt over zoovole stoffeljjke en zedeljjke
nooden onzer huidige maat'cbappjj,
meende, dat het daarom buiten het leven
stond. Zoodra het christendom tegenover
welken nood, welk onrecht, welk ljjden
ook zwjjgend moest staan, zou het zjjn
karakter van een voor 't leven oninis-
baren godsdienst hebben verloren.
Waar het groote grondbeginsel van
ons geloof »heb God lief boven alles en
uwen naaste als u zei ven" oprecht als
arm naar het venster.
»Bedoelt mevrouw de Gravin, dat zjj
magerder is dan Lory Maar aan den
anderen kant is zjj ook veel grooter.
Kjjk eens wat een lengte I" Dat zeg
gende, sloeg ik het dekbed em weinig
terug en wees lachend naar het sparte
lend bloote lichaampje.
•Ja, dat is waar, wat ie ze groot, mjjn
aardig tweetalletje is wel erg verschil
lend. Maar zorg er maar voor dat Isabelle
niet te slap wordt."
»Zooal8 mevrouw de gravin het be
veelt I"
Toen de arme, lieve, zoo schandeljjk
bedrogen vrouw de kamer verlaten had,
viel ik op mjjn knieën neer en hief mjjn
handen op tot God. De vreeseljjke ljjdens-
kelk was goddank voorbjj gegaan, zonder
dat ik hem had behoeven to ledigen.
En het doode kind, dat ik bjj mjjn
moeder gebracht had Ik weet niet meer
precies, wat deze als oorzaak van den
dood had opgegeven, en hoe de armen-
dokter zich in die ietwat gehe'mzinnige
zaak gedragen hoeft. Het was duideljjk
dat er een ongeluk gebeurd was. In-
tu8scben kon men de gebrekkige, f
halfblinde oude vrouw niet de verant
woordelijkheid op de schouders leggen.
God had het goed gemeend met het
arme schaap. Dat dacbton de buren en
kennissen zeker
Er zou hier een einde kunnen komen
aau deze bekentenis maar ik moet nog
het hoogste levenagebod wordt aanvaard,
daar zal dit immer zjjn wondere kracht
doen gevoelen. Tegenover elk onrecht
staat Christus en wie luistert naar zjjne
stem, weet, dat er maar één ding noodig
is te strjjden togen dat onrecht. Gjj
kent het schoone beeld uit het schep
pingswerk. Aan het einde der schepping,
als bekroning van dit heerljjke werk,
roept God den mensch in het leven
»laten wjj menschen maken als ons even
beeld zoo schiep God den mensch
als Zjjn evenbeeld man en vrouw
Bchiep Hjj hen". Tot welk een hoogte
heeft zich de dichter van dit verhaal
verheven, toen hjj God den mensch Zich
voor den geest stelde 1 »Man en vrouw
als Zijn evenbeeld" hoe eenvoudig,
hoe rustig is zjjn woord ter verheerlij
king van den mensch, maar tegelijkertijd,
hoe duideljjk en waardig wordt aan bei
den, man en vrouw, dezelfde hooge plaats
aangewezen. Hier is geen sprake van een
meerdere of van een mindere bjj alle
verschil, hetwelk tusschen deze Gods
kinderen mag bestaan. Voor God zjjn zjj
geljjk, elkander aanvullend tot eene
schoone eenbeid.
En hoe kan men ook slechts één oogen
blik in den waan verkeeren, dat Jezus
de vrouw bjj den man zou hebben achter
gesteld sprak hjj niet van God al*
den Vader, en wij, man en vrouw, Zjjne
kinderen. Zou het in Zjjn geest gelegen
hebben op de vrouw noer te zien als op
een minderwaardige waren er geen
vrouwen met hem op Zgnen weg, wier
liefde en vereering bjj dankbaar als eene
vergoeding voor veel leed aannam Niec
één voorval uit Zjjn leven, niet één woord
uit Zgnen mond geeft recht tot het ver
moeden, dat hjj het zou billjjken in de
samenleving de vrouw naar achteren te
dringen.
6 ti i i a n 1 a r d.
Regeering en ambtenaren.
Nog verBch ligt de onverwachte tele
grafistenstaking in Frankrjjk in het
geheugen. Nadat eenige dagen lang het
telegrafisch verkeer voor een deel onder
broken was geweest, hervatten de ambte
naren den arbeid,maar dit wil niet zeggon,
dat tevens de rust in het corps was
teruggekeerd. Er bljjft een agitatie
heerscheu, die nog wordt vermeerderd
door de maatregelen der regeering om een
staking van ambtenaren in den vervolge
strafbaar te stellen.
Do regeering gaat hierbjj uit van het
juiste beginsel, dat de rijksambtenaren
verkeeren in een bjjzondere positie. Den
werknemer in dienst van een particulier
bljjft soms geen ander middel over dan de
staking, de rijksambtenaren knnnen steeds
een beroep doen op de volksvertegen
woordiging, dat is het volk.
Bovendien is het onduldbaar, dat
misschien om een nietige reden, de ambte
naren ,de verschillende organen van het
openbare leven plotseling tot werkeloos
heid zouden bunnen doemen.
De ambtenaren eischen echter voor
zich het recht van staking en niet achter
gesteld te worden bjj de andere werk
nemers.
In eenige te Parjjs gehouden vergade-
een paar woorden zeggen over mjjne
dochter, nu Isabelle, gravin Lommitz.
Zjj was op alle punten een kind der
smarte, bjjzonder teer gestel, en zwak
lichaam, zjj heeft mjj heel veel zorgen
bereid en heel wat slapelooze nachten
gekost.. Vaak meende ik dat het zwakke
levenslicht uitgedoofd zou worden. Eerst
na haar veertiende jaar begon het bleeke,
armzalige knopje tot een bekoorljjke
bloem te ontluiken. Ir hing met mjjn
geheele hart aan haar, die door de zonde
en schuld barer eigen moeder in rjjkdom
en eer werd opgevoed. Het vervulde mjj
echter met bitterheid en smart, dat gravin
Lommitz haar andere dochter altjjd voor
trok. Des te meer deed ik mjjn best om
Isabelle te koesteren en te bederven, iets
waarvan de kwade gevolgen niet zjjn
uitgebleven. Al heel spoedig tyran-
niseerdo het kind mjj. Haar aangeboren
trots, haar egoïsme en liefdeloosheid
hebben mjj dikwjjls veel verdriet ver
oorzaakt, maar ik heb mjjn geduld ge
oefend en gezwegen. Was het niet een
groot geluk voor mjj haar altjjd bjj mjj
in de omgeving te hebben en er getuige
van te zjjn, dat zjj als een voorname
dame werd opgevoed en behandeld
Waarom ik dit eigenlijk allemaal neer-
schrjjf, is mjj zelf een raadsel. De een
of andere geheimzinnige macht spoort er
mjj toe aan en misschien is de pjjnljjke
gedachte, dat ik met die groote zonden
op mjjn geweten zou kunnen sterven, er
ringen is dat beslist {uitgesproken en
verschillende arbeidersorganisaties heb
ben den ambtenaren steun toegezegd voor
het geval zjj meenden het werk te moeten
nederloggen.
Licht begrijpeljjk is het onder deze
omstandigheden, dat zich een geweldig©
onrust openbaart. Waar zou het heen
mceten als werkeljjk telegraaf- en post
ambtenaren,het personeel der spoorwegen,
der electrische centrales, der gasfabrieken,
dor waterleidingen plotseling zich niet
langer kwjjten wilden van hun taak De
gevolgen zouden niet te overzien zjjn.
Geheel denkbeeldig is het gevaar, dat
het zoo ver komen zal, niet. Do leiders der
vakvereenigingen zijn bezield met een
strjjdlu8tigen geest, in d0 overtuiging,
dat de regeering machteloos zou zjjn
tegenover een eendrachtig optreden der
arbeiders.
Zjjn in Frankrjjk dus mogeljjke buiten
gewone gebeurtenissen aanstaande, ook
iD Duitschland is iets op til. Daar spreekt
mon over ©en waarschjjnlgke
Kanselierscrisis.
Vrjj algemeen is men overtuigd, dat
de meerderheid, bestaande uit vrjjzin-
nigen en conservatieven, het zoogenaamde
blok", heeft afgedaan. De conserva
tieven zullen zich dan aansluiten bjj
hun oude vrienden, de leden van het
centrum (de R. K. partjjy en met hen
de meerderheid vormen.
Dat hot eenmaal zoo ver zou komen,
was te voorzien. Een bondgenootschap
tusschen conservatieven en vrjjzinnigen,
op een oogenblik noodzakeljjk gemaakt
door de houding van het centrum, sloot
te veel elementen voor ontbinding in
zich, dan dat het op den duur stand zou
kunnen houden.
Het centrum zou daD weder regeerings-
partjj worden, maar het centrum zou
tevens weigeren samen te werken met
von Bülow, zoodat deze als rjjkakauselier
onmogeljjk zou kunnen worden gehand
haafd.
Uit de Pers.
Christelijke politiek.
In de anti-revolutionaire Rotterdammer
komt een breedvoerig artikel voor van
prof. L. Lindeboom te Kampen. De re
dactie van het bladj noemt het >ernstig
bedoelde professorale bedenkingen"de
hoogleeraar zelf schjjnt zjjn stuk als een
•conscientiekreet" beschouwd te willen
hebben.
De inhoud komt kort weergegeven
hierop neer, dat er iets op moet
worden gevonden, om er onder de broe
deren tegen de aanstaande verkiezingen
wat gloed in te krjjgen. Het samenflansen
meent professor van redevoeringen,
om die onder den »geliefkoosden term"
•christeljjke politiek" »te markt" te bren
gen, baat daartoe niet. >Onder de ge
meente het christenvolk in zjjn ge
heel en al zjjne geledingen, is nog weinig
bezieling." En die komt er, volgens den
heer Lindeboom, ook niet in door ver
kiezingsprogramma's, goljjk er thans een
aan do deputatenvergadering der anti
revolutionaire partjj ter goedkeuring zal
worden voorgelegd. Wat ia daar ken
merkend christeljjks in Huismanskies-
recht, verplichte verzekering, herziening
de oorzaak van
Zou de dag ooit aanbreken waarop
Isabelle mjjn zorgvuldig bewaard geheim
ontdekt
De vreeB voor Btraf tegenover de ruite-
looze Btem der natuur?
De wegen van God zjjn wonderljjk.
Boscha Lubienscha".
Geschreven te X.
Op den achttienden verjaardag van
Isabelle.
Nadat bjj het manuscript had doorge
lezen, stond de prinB van zjjn stoel op
en begon hjj langzaam de kamer op en
neer te loopen.
•De waarheid, kras en onbewimpeld,
spreekt uit deze zonderlinge bladzjjden
maar waar zjjn echter de bewjjzen De
eenvoudige woorden van een lichtzinnige,
overspannen vrouw, zjjn die geldig voor
de rechtbank of voor de wet 1" fluisterde
hjj voor zich heen, terwijl hjj het manu
script nog altjjd tusschen de vingers ge
klemd hield.
Welk een gevaarljjk wapen heeft
Boscha mjj daar in de band gedrukt.
Zottin! Wilde ze mg daardoor vernede
ren of vernietigen Degenen die ge eens
bedrogen hebt, zjjn dood. Waarom dan
nu dingen aan het licht brengen, waar
door alleen stof opgejaagd zou worden
en waardoor men voedsel zou geven aan
de praatzncht der menschen Ik ben de
eenige die benadeeld is. Het zou eigen
van het tarief, meer gelijkstelling wat
scholenbouw betreft tusschen openbaar
en bjjzonder onderwjjs de heer Linde
boom kan het zich denken, dat men die
zaken begeert. >Maar dat nu daarin hot
chriBteljjke van do antirevolutionaire of
van de coalitie-politiek in heldor licht
treedt, dat is mg en velen niet duideljjk".
Professor Lindeboom vreest daarom
zeer, dat dit alias niet zal spreker tot
hart en consciëntie van het volk Gods#
Voor dat program is weinig gebed te
verwachten", hetgeen »een ernstig en
kwaad verschjjnsel" moet wordon geacht.
Hg stelt dus andere, meer kenmerkend
christelijke leuzen voorwederinvoering
van de doodstraf; herziening van art.
171 der Grondwet (1); afschaffing van
den vaccinedwang.
•Indien deze punten niet op den voor
grond worden gesteld, dan is ook van
een krachtige meerderheid, die van de
Juni-stembus gowenscht wordt, geen heil
te wachten voor de hoogere en hoogste
belangen vau Vorstenhuis en Volk, van
Kerk en Land.
Wat baat dan een Deputaten-vergade-
ring van een paar duizend bezoekers
Zou niet meer zegen tot leiding in den
rechten weg en saambinding en sterking
der harten tot en in den arbeid en strjjd
voor ons volksleven mogen verwacht
worden van een samenkomen, in alle
plaatsen des lands, tot schuldbelijdenis
en smeeking, of de Heere zich uit genade
over Vorstenhuis en Volk ontferme en
door Zgnen Geest in alle kringen een
machtige beroering der wateren geve
•Het antwoord" eindigt prof. Linde
boom »wat zal het zjjn
De hoogleeraar schjjnt zich dus wer-
keljjk nog illusies te maken, dat bij een
hem bevredigend antwoord zou kunnen
erlangen, zegt de N. R. Ct. Dit toont,
dat hjj van de christeljjke politiek nog
bjj uitstek weinig begrip heeft kunnen
vatten. Zjjn »kenmerkeDÖ" christelgk
program zal nooit een program van
•christelgk" politiek worden, om de een
voudige reden, dat de »ehristelijke" par
tgen juist over deze >kenmerkende" aan
gelegenheden het met elkaar volstrekt
oneens zjjn. Zjjn program moge, naar
hjj meent, tot het hart en de consciëntie
van het volk Gods spreken, de •chris
teljjke" politiek zal het links laten liggen.
Het zal reeds mooi zjjn, zoo do professor
op de komendo deputatenvergadering er
tien minuten over zal mogen spreken.
Dan stemt men het, zonder meer, af.
(1) Art. 171 van de Grondwet bevat
de regeling van de tractementen der
predikanten. Herziening (d. i. verhooging)
hiervan dat noemt prof. Lindeboom »ken-
merkond christelgk". Red. O. Ct.
Rechtzaken.
Door don kantonrechter alhier werd
nog veroordeeld wegens overtreding der
bouwverordening 0. C. te Hoedekenskerke
tot f 10 boete.
(Bij vergissing den vorigen keer uit
gevallen.)
In jos vorig nummer staat ver
meld, dat door A. F. te Heinkenszand
hooger beroep is aangeteekend tegen het
vonnis van den Kantonrechter te Goes
van den 22 Maart 1.1., dit moet echter
zjjn A. T.
ljjk alleen voor mjj van belang moeten
zjjn, om de zaak opgehelderd te zien.
Bet kind van een ondergeschikte Och
wat 1 Krjjg ik bjj die gedachte geen
kleur van woede en schaamte Kan ik
me nu Isabelle's doen en laten niet uit
stekend verklaren Kom Heinz, breng
Boscha's bedrog maar zoo snel mogeijjk
aan den dag
Voor jou zelf is dat zeker de beste
reden tot echtscheiding van een trouwe-
looze, onbeminde vrouw 1"
Maar op eens drukt hjj beide handen
tegen zjjn voorhoofd od roept juichend
uit alsof hg van een zwaren last bevrjjd
was»Lory 1" In zjjn verbeelding ziet
Heinz die edele, reine vrouw voor zich
staan, ziet hjj haar vriendeljjken, van
goedheid sprekenden blik.
•Neen weg, verleiding! De huwelijks
band is heilig 1 Ik zal zwjjgenWie
belet mg dat Boscha l Och watMet
een wilden haast alsof een plotseling
genomen besluit weer aan het wankelen
gebracht zou kunnen worden, loopt de
prins naar het vuur, dat nog flauwtjes
brandt en werpt het manuscript er in.
Het vuur wordt er weer door aange
wakkerd en het dicht beschreven papier
breidt zich als een waaier uit onder de
begeerig lokkend vlammen. Het ruischt
en ritselt nog een oogenblik geheimzin
nig, dan is het niets meer dan asch
en stof!
Wordt vervolgd.)