BIJVOEGSEL G OESO HE COURANT. F. D. C. BEN HOLLANDER, Wieuwste Engelsche Stoffen Tweede Bijvoegsel. ZATERDAG FEBRUARI 1907. No. 21. De laatste drie passa giers, allen Duitsche vrou wen, zijn nog gered heden nacht. Laatst® -m teletjra|!h!S5he berichten. AD V E RTENTIEN. Een drachtige Zeug, Mdeeling Kleeding nnar Maat. voor levering naar maat. W0* Voor goede cou pe en d a u g d e 1 ij k e be werking wordt onvoor tvaardel ijk ingestaan. De schipbreak van de „Berlin". Do groote deelneming, overal betoor d met en de groote belangstelling waarmee telkens wordt uitgezien naar nade e berichten omtrent de verschrikkelijke schipbreuk aan den Hoek van flollan heeft ons doem besluiten, nog heden ond< de oogen onzer lezers te brengen, w verschillende groote bladen in da ocl - tendedities vermelden. De correspondent van de N. R. C t geeft een groot verslag van de roddir 4 van gister, luidende als volgt »Zooals ik u reeds meldde, kon h< verslag in bet Eerste Blad slechts in hoofdpunten volledig wezen, omdat d.i telefoonlijnen van bier verstoord warcr. door den storm, en het telegraafkantoor 700 overstelpt was van telegrammen vo> r bet binnenland en heel Europa, dat i-r op tp dig overseinen niet viel terekenej. Met dat al verdwijnt de actualiteit vso de nadere bijzonderheden voor het all isoverheerschende feitde redding. Fo om u daarvan bericht, te doen, vertel ik u het onderhoud na, dat ik onmiddellijk na aankomst had met den stosren kap tein van de stoomloodsboot Hellevoetslui deD onverschrokken J. Berkhont, die, met Jansen van de Reddingboot sameo, het wei k der helden heeft geleid. »lk was uit zee binnengekomen vertelde mp deze schipper in zjjn hut, terwijl de dankbaarheid om het dappere doen van zijn jongens hem uit de oogea glom omdat ik een signaal van hot. loodswezen had gokregeD. Toen ik in d Berj-haven aanlag, kwam daar niemand minder dan Prins Hendrik aan boord, en ainstond op de brug staan, waar bij niet afging, al zetten de sneeuwvlogf i ook nog zoo fel op, en al was het bui ten ook nog zoo bruin, een onverschrol kenheid voor een vorst, die daar ni.'i aan gewend is, waarvoor wjj allen der grootsten eerbied hebben. Dapper ble-.f hg tot het einde toe staan, gd goed i- orde, wat Z. K. H. rookte nog smakelp zpn sigaar. >D® bedoeling was, dat do Prins bij 013 do stoomreddingboot zou volgen, die ge lijktijdig uitging, om een nieuwe poging ta wagen. En zoo gebeurde het. Jansen had nu een jol achter zich, bemand vier matrozen van het loodswezen. En waarachtig, die jongens hebben er het begin mee gemaakt, al was do zee ook nog zoo moeilijk en spaarden dw kwade buien hen allerminst. Die jol kreeg ver binding met het Noorderhoofd, waar h' t wrak zit, en werd tegen de pier gesmeten, zoodat wij dachten dat zij te pletter zou slaan. Maar inpiaats daarvan gaf Klaas Ree zichzelf een gooi en joempte op do steensn, waar de branding overheen liep Half loopende, half zwemmende, tot dei hals in de golven en het vrat«r is koud scharrelde hp voort naar don kop. Ieder oogenblik vreesden wij ham te zit-> wegslaan. Maar hij bereikt* een pari, k oip erop, en bleef er wol een half nut op zitten. Met een I|Jn zat hp aan do reddingboot vast. vlnmiddels volgden zijn drie kameraden uit d' jol zjjn dapper voorbeeld, joemp ten ook op de keien, waarover heen de branding raasde. De reddingboot was in- tusschen voor anker gegaan. >Toen grepen de vier jongens elkandt r vast, om s'eun te hebben tegen het geweld van de zee, en zwemmend», loopend gingen zp rl verder n«.ar buiten, tot zij allen het ho#rd bereikten, op een 50 met< van waar het wrak zat. En het geschreeu v en gewuif van de schipbreukelingen misschien ook wel de Prias die hen gadesloeg maakten de jongens zoo dapper als leeuwen. »Nu wilde hef goluk dat er van de »Berlin" nog een tros afaing in zoo, opgewaaid door den storm naar hen tor. Telkens werden a jongens door de sneeuwvlagen en de bruiskoppeD aan onze oogen onttrokken. En toen ik zag zei de kapiteii van de loodsboot »hoe die vier arme jongens daar tobden met de zee, dacht ik Z1 moeten en zo zullen hulp hebben. En ;k vroeg aaD de mannetjes aan boord: »Kom jongelui, wie wil er Meteen kre* g ik or veel te veel. En daar zaten ei alweer vier anderen van mpn loodsboot in de tweede jol, de leerlingen C. de G >rter, Harm van der Meulen, L. Braam en J. de Geus. Hun hulp is het geluk geweest. Want op dezelfde wps kwan en zij aen de Noorderpieï, sprongen o\ de over spoelde keien, ploeterden aim in arm door de branding naar de keien, tot er daar acht jongens samen waren aan h*t hoofd, vaak tot de halzen in het, koude bad." »Ja", vervolgde een van de >jo<igens", die er bij was geweest, simpelweg, »waiit schipper, de zee ging zoo bulderend te keer. Maar we pakten den tros van do vBerlin", en bonden er een nieuw tind aan, tot we het op een jpaal van do pier vast konden zetten. En zoo konden z[i komen. »Het wrak lag 5 meter boven ons uit, de tros in de schuinte naar de pier zal een 20 meter lang zpn geweest. Op bet wrak was een steward, die begreep on*. En hp maakte het zpn verkleumde ge zellen duidelijk. Toen eerst kwamen er twee stokers naar voren zij bonden zich een lpn om het middel en lieten zich i; dan kwam de steward zelf, dan twee vrouwen en de anderen, tot tien n het tal, allemaal mei de handen glpdenrte langs het eind. Wjj met ons achten, ar n in arm, kwamen zoo ver mogelijk in oe branding vooruit, grepen de stumper bp armen en been >n om hen vast vatten, want ze waren zoo slap do r al die ellende. Een enkel# sloeg te watt: kwam weer op, en r,e grepen hem. Tw -o aan twee zwemmende, brachten we stuk voor stuk eerst naar een droog 0 op de pier. Die s>' me bliksems van vrouweD, alle fut w*s er uit. Over on ruggen sjorden we h ar »Ja" zei de kapitein »eu tot 11 op een moment kwan er weer een Bti water dat do jongens mot vrouwen en omsmeet. Wp zpn v >or geen klein g ruchtje vervaard, mi ar we stonden trillen aan boord, om de kerels." De »jongen" die m -e had gered, ve - volgde »Die vrouwen hebb 3D we eorst op e« baken gelicht, en door een Rottordamscl jol, die ik nog niet Irc, kregen we to waarachtig weer verbinding met de re< dingsboot. Zoo haalde we van daar e' dikkei'e lpn naar do baken ea d.iarat trokken ze hen stuk voor stuk naar oe schuit van Jansen. »Jo hield jo hart vi st. Zo waren v*n al die kou, zoo doorw iternat, onb-jscbu onder het sloependek *an het wrak, tot in hun merg uitgeput. Toen we kwamen, lagen zo als lam over de verschansing maar nog wuifden d' stakkers, terwrl ze al niet moer op hun beenen kond(,u staan. En vierkant hac den ze zich laten zakken. »Tocb kregen we (r zoo tien op de reddingboot. Twee vro iwen er onder en een kind zal ik maar zeggen, want bet scheen met die pakbemde kleeron druipende baren nog vel een heel jong deerntje. »Maar waarachtig, dde dames bleven er achter, en oen meske, behalve de ljjken, die er van go! rek al gestorven lagen. En dat was niet om aan te kijken, want die stumpers duifden niet, waren versuftToch, wai rempel, toen - allemaal op de reddingboot zpn, zien w een van die dames d m laatsten mo« 0 samenvatten, en in Gi dsnaam ook ar.:, de lpn gaan hangen. Maar of haar be wustzijn haar ontzonk, ze kon niet uai-r beneden komen, en bl; ef zitten op h"i berghout. »Dat was niet langer om aan te zien. Want het duurde zoo o isschien wel een uur. Wp er weer heen, waar op do pier, baar tosgescbresuwd od> toch te volge r>, en ineensliet zo do handen los en sloeg neer. Maar nog grepen we hanr en voerden kaar zwemmende mee." Nooit" zoi do kapitein »al zpa we nu ook niet van was, maar nooit zr.l ik het gehuil vergeten an de drie ram] - zalige vrouwen, die niet durfden en d we du3 achter moesten laten in de brar diDg, op dat ontreddei ('e wrak. Ja, ae tranen rolden me uit do oogen. Ik kroez hot zóó te kwaad, dat ik God dankt- toen wo uit dat gejammer mochteB gaai- De jongelui hadden fc 30 laven gewaagd, niets was er nu meer te doen aan d innige stumperB. En de vloed kwam wee op, 'twas er zoo schrikkelijk bruin. Eeu van da jongens, de Re?, do eerste die 't waagde, was do kluts al een beetje kwjj »Maar di0*doorwatern»tte, verkleumd- schipbreukelingen,door bot pzige sneeuv - wator gehaald, waron op jdie kleine ree dingboot, zonder oenig j irief in da 01- stuimige buien immers r iet. best En c Prins gelastte, dat ze bij 00s aan boor moesten worden gebracht, om ze to wa? men on goed to doen. Dus de jollen gin gen weer uit en brachten ze hier op Ce boot »Ocb, schipper", zei do redder on roerd, »en hoe slap ze ook waren, i wisten niet hoe ze ons onder het zwen men hun dankbaarheid moester bctuige de zielen. Die laatste vrouw aaide oi-s met baar verkleumd© handen in 't gozic en kon niets moer uitbrc'ngen dan »tak - tak - tak I" Krampachtig knepen de and< ren onze handen i>Wat een heorlpkheid" vervolgro glimmend van welbehagen de kapitein toen wo zo daar allemaal in hun natt« plunje aan boord hadden en ze daielpk in de warme logies konden stoppen, de druipende phmje uit doen, ondei dikke dekens, gloeiende kruiken. De hulp van Prins Hendrik daarbij, die 't alles aar- gezien had, is niet om na te vei tollen, zoo hartelpk geweest vaor die menscheu. Handig hielp hp mee om hen de psVouo'o bullen uit te trekken en in het droge goed te stekenvan de bemanning gincr bp kleoren en handschieoon hulea om ze hun aan te trekken, on zelf vi erde hij hun thee en brood, on sprak m»t ze als een doodgewoon menseh zoo hartr lijk. Prins Hendrik heeft h«t hart gestolen van ieder die hem bezig zag in dat een voudige, innige doen, on 't den bibbe renden stakkers maar behagelijk te make 1. En u had zpn gezicht tens moeten zien. Daar straalde de genegenheid uit, en n A zoo sprak hp ook met ze. Ja want, niet waar, die arme bli - soms hadden in die 36 uren, dwars ;o de sneeuwstormen en het barkoude wee geen andere beschutting voor de ove - spielende branding gehad dan dat arr zalige, van beide kanten open slcepe? - dek, dag en nacht door, met den ve - drinkingsdood voor oogen. Toch vielen ze mp mee, zooals ze nog waren, al kon den de nussten niet meer staan. Ze namen het eten graag, hadden in al dien t£ I ook niets te eten of te drinken gahat een enkel® wou zelfs rooken. Eu de co, - nac gleed erin »'t Was zulk vervaarlijk slecht wet- Uwe Hoogheid moet naar beneden gtiB zal een ziekte oploopon" zei telke bezorgd 's Prinsen adjudant. Maar d-. glimlachte Prins Hendrik on scbudr - manhaftig van neen tot hij eind - lpk kon helpen om de schipbreukeling' 1 warm te wrpven. »De burgemeester en de loodscommi-- saris, de heer V%u Heuvelen, waron oc c aan boord Wat waren die handt en voeten van de geredden toch el lend wit »Eea mooi moment was hst, toen t Prins, zelf heelemaal onder de SD3eu' de acht matrozen van het loodsweze' die de redding hadden verricht, liot aa - treden om zo rondweg te bedanken f -i hun ieder de hand toe te steken. Tegen mij zei Zpne HoogheidKapitein, d 22sten Februari zal mp laDg heugen fMair aan dat huilen van dio achte - geblevenen moet ik niet terugdenken ontzettend was het, meneer. Ed nu moe' u van boord, want we gaan wear na r zee »Meteon maar weer kaptein, met dien storm Wat zou dat. Van gisternacht twaalf uur hob ik er in gezeten »HJn de redders?' Verdrogen zich, en gaan mee." Dat zijn de helden van ods waterland, en je woet niet wat je die jong6 kerels zou aan willen doen. »Goede reis, kapitein Van alle kanten waren uit den wal do verrekijkers op hot wrak on da redders gericht geweest. Honderden stonden ge schaard langs de keien en het strand, eo dat meeleven, die emotie op de bleeko gezichten is niet te beschrpven. Opge drongen stond de menigte uit *e zien, de voeten iu de sneeuw, de lp ven onbe schut in de doordringende sneeuwbuien, die daar aan zee koud maakten tot in het mergMaar niemand dacht, aan schui len. Enkel jammerklachten gingen er langs de rijen, als er weer zoo'n barre bui op kwam zetten, om het onvolprezen holden werk van de dappere »jongens" in co branding opnieuw te remmea. Langzaam aan viel de avond, loodgr^ r bleef de lucht, witte schuimkoppen kwL men aanjachten en in de verte zag me de brokers huizenhoog opspringan ovf r het wrak. Maar de mannen achter d knkers hielden den moed erin, en hu berichten gingons als loopvuren rond »E*n man op de pier, nog één, nogéé en dan de geredden." Zp wilden w< juichen, de verkleumde toeschouwers an zee. Toen kwamen de sloepbooten, die e om gelogen hadden, eindelijk terug, er rapporteerden, onduidelpk, slecht te ve, - staan. De Wodan, Hoek van Holland li, Katwijk. Door de handen voor do monde riepen de menschen ze aan om tpdinf ToJ het eindelijk klonk elf gered D: sensatie was ontroerend. En nu kwam de stoomreddingsboi binnen, waarvan de bemanning dag »k dag hat leven koen had gewaagd, lukte het haar niet. Spontaan klonk r ook voor kapitein Jansen en zpn wal keren oen hoera van den wal. Ea eindelpk, eindelijk, een rookpluin telkens weer weg in do sneeuwjacht, to *r eon schrijnend gele zon even door wolkbanken aan de kim brak, zoo on stellend dramatisch. En m«n zagèotoi lichten van de »Hellevoetsluis" opdo; - men, en later de vlag in top. Nader c nader kwam dat slanke schip. De mei schen verdrongen elkaar. Hot was a een paniek. Ze zagen den kapitein op de brug, zijn gezicht onverstoord glunder ondc/ de berenmuts. En dan, achter hem, den Prins. En de kapitein wenkte met de vingers, dat het er elf waren. Brancards waren aangedragen. Auto mobielen stonden gereed om de schip breukelingen vliegend naar hot hotel Amerika te vervoeren. De dokters, pleegzustors op den BteigerEn do sHellevoetsluie" meerde. Maar do menigte juichte niet. Op zoo menig stoereü zee manBkop zag ik tranen. En ieder was stil van eerbiedige ontroering. De vuurtoren op de pier flappert al weer zpn licht door de buien. Het is halfzes, reeds grauwe schemer in die doordringende sneeuwjacht. Dikke sneeuv- beneemt het zicht. Daar op dat wrak in de branding leven nog drie vrouwen En nu, stuk voor stuk, worden de ge redde schipbreukelingen uit de logi'-s gedragen, het traptje *op eindelijk weer aan den vasten wal. Maar in de brancards worden ze neorgologd, zoo zwak als ze zpn, en in dekens gerold, op Ce armen van de stoere dragon. Zoodra de auto's vol zpn, «norren zo naar hot hotel. Dat is voor het publiek gesloten, als hoi- pitaal ingericht. D« verpleegsters gaan er heen. Die zaligheid om de verkleumd uitgeputte ljjven in do bedden te latfi zakken, en onder de warme dekens 3 stoppen 1 De Prins komt van boord. Dan metec 1 breekt door de ontroering de geestdril En nooit bob ik Prins Hendrik zóó war a door het volk toe hooren juicher. GUd - lachend dankt Z. K. H. vriendelpk vo' - deze ovatie, verbleekt even, stapt gau iu zpn automobiel, cn rijdt terug n»:.." het Paleis om Hare Majesteit de Konin gin de prachtige tijding te brengen als ooggetuige op de brag, in buien en branding. Do geredden in het behagolpk logies, ouder de goede verpleging, maken het allen bevredigend wel. De moeston be gonnen met zich aan bouillon t« good te doen. De eerste vraeg van één jongen kerel was geweest om esn sigaar. De namen van de drie geredde dames zpn Buitel, uit Borlpn, Giibler, uit Dm- don on Sohrödter, allen van het Duitsche operagezelschap. Daartoe behooren ook do dames Theile, uit Dresden, en mevrouw Wennberg, uit Berlpn, met haar zestien jarige dienstbode, die nog op hot wit achterbleven. De heer Wennberg is reeds onder de lijken herkend, en de geredde Iersche kapitein heeft verteld, dat h:j-, toen hij over boord sloeg, mevrouw Wennberg in de cabin had zien zitter, met het lpk van haar kind op den schoot. Verder zijn gered de heeren Jaboulet Verschere, do Franschman Frodessin, ui' Iden (Drome) en Emile Yung, allen pas sagiers, benevens da hoeren Carte;, F .rthing (een tienjarige dokjongen), de matroos Fisher, de stoker Pond ea Ls- geraft, allen van de bemanniDg. Hedenochtend zpn nog aangebracht drie lijken, dus genummerd 34, 35 en 36. No. 34 is Jaek Keen, een jonge ste ward, No. 35 is de heer Jozef Helfer- steyn, een Zwitser uit Londea. No. 36 is nog niet kerkend. Van de gisteren opgegeven lijst zpn hedenochtend door familieleden en de be manning van do Vienna, die vanochtend binnenkwam, herkend no. 2 de heer Eb- wortb, XIII. de Duitscher Wennberg uit Berlpn, lid van het operagezelschap, No. 21 de heer Bulrner, No. 23 de heer Wood- ham Davis, No. 30 de heer Grosfils, No. 32 movrouw Süez Schemann, voorheen Wed. Artz, uit Den Haag. Voorts is no. 29 niet de heer Grandworth, maar de heer John. Washington, paardenhandelaar in den Haag. Later zpn door de bemanning en uit papieren nog herkend do heoren Monroe en een tweede heer Lamotte, passagiers, benevens de heeren W. Wilding, Easter on Durrand van de bemanning. De heer Washington, als herkend vermeld, seinóe uit Engeland dat hp welvarend is. Den geheelen dag bemoeide de inspec teur der H. S. M., de heer Ruflelsen, die den zoo stemmigen tooi van de lp- kenkamer aangaf, zich wederom met de famiiieledon en vrienden, die kwamen om drenkelingen te herkennen. De heer RnffHsen heeft voor zpn eerbiedige zor gen zich van alle betrekkingen der over ledenen den dank verdiend. De hoofd ambtenaar van de Holland-Amerika Lpn, de heer R. T. Murchort, stond hem hierbij onvermoeid terzijde. Zes lijken zpn nog niet horkend. Reeds is er verlof verleend om enkele overle denen naar Eügeland te vervoeren. De begrafenis in 's-Gravenzande zal vermoe delijk Maandag geschieden. Loodsen, die 's avonds omstreeks 9 uur binnenkwamen uit ze», rapporteorden, dat zp op het wrak hadden hooren gillen. Van de gereddon vertelde mejuffrouw Griibon, dat er na het breken van het schip veel opvarenden door uitputting waren weggeslagen, zoodat er per slot nog slechts 15 over waren. Kort voor de red ding werd nog een dame orer boord govaagd. De overgeblevenen klemden zich zoo krampachtig vast, dat haar alle boven klceren van het lijf gescheurd waren. Frl G&bler zat tegen de verschansingdoor dat de menschen in huD bedwelming telkens over haar beenen vielen zpn db opgezwollen. De matrozen deelden broo- derlpk hun laatst rantsoen. Mejuffrouw Schroder was evenals vo rengenoemde dame vol dankbaarheid voor de goede zorgen van den PriüS. Het lpk eerst horkend als dat van den heer Washington, blijkt te zpn de over leden heer Granswortb, 2e stuurman van de Mumidor, die hp met kapitein Par kinson ging halen". Naar het Bbl. verneemt, behoort tot de slachtoffers de heer Wouter Visser Luitzoon, landbouwer te Schermer, iemand van ruim 40-jarigen leeftijd. Hij had zpn eenig kind (een dochter) naar Engeland gebracht, waar zp ter voltooiing harer opvoeding eenigen tijd zou verblpven. Bp de vertegenwoordigers der Grut Eastern Railway, de firma Hudig e i Pietera alhier, zpn telegn.mmen van deel neming ontvangen van H. M. de Koningh - Moeder en minister Kraus. Reuter seint heden uit Londen De burgemeester van Harwich heolt een inschrpving geopend ter ondersteu ning van hen, die door de schipbreuk van de Berlin" z'waar ge'.roffen zpn. Great Eastean spoorwegmaatschappij teo kende voor 500. Op last van den Minister van Justitie zjjn een aantal rijksveldwachters nara den Hoek van Holland gedetacheerd t< r bewaking van het strand en de str .n- dingsplaats en dit met het oog op hot eventueel plunderen van aangespoelde lpken* GOES, 2'i Fehr. 1907. De Minister van Buitenlandscho Zaken vestigt de aandacht van belang hebbenden op de proclamatie van dm Gouverneur van de Transvaal, waarvan de tekst voorkomt in de Transvaalscho Staatscourant van 18 Januari 1907, no. 438, volgens welke proclamatie personen, die op of vóór den SOn Juni 1906 ver zoekschriften hebben iügediend om eigen domsbewijzen voor gronden, toegekend of verkocht door de Regeering der voor malige Zuid-Afrikaansche republiek, hun rechten daarop kunnen doen gelden tot den 30n April e. k. Wolphaartsdijlr. Voor de Afd. van den Chr. Nationalen Werkmansbond trad j.l. Vrjjdagavond in de leeskamer dor Herv. Kerk alhier r.p de heer W. P. Cal- liber van Middelburg. Hp had tot on derwerp gekozen »Een Bpbelsche Karak terstudie" waarbp hp het leven vanJo- hannis de Dooper schetste. Met aandacht werd die rede aangehoord en na afloop daarvan werd den spreker door den voor zitter der afdeeling namenB de aanwezi gen dank toegebracht voor het gesprokene. Rechtzaken. Voor de Rechtbank te Middelburg is gisteren in hooger beroep behandeld de zaak tegen F. Q. C. 4. H., te Go-: door bet kantongerecht aldaar wegeus overtreding der Arbeidswet veroordeeld tot f3 boete sub. 2 d. hechtenis. De officier van justitie vroeg bevesti ging van bet vonnis; torwpl de verde diger op vernietiging daarvan aandrong. Telegrafissh Weerbericht naar waarnemingen m den morgen van 23 Februari medegedeeld door het Kon. Ned. Meteor. Instituut te De Bilt. Hoogste barometerstand 765,0 te Va- lentia, Laatste barometerstand 740,1 to Memel. Verwachting (tot den avond van den 24 dezer): Matige tot N. W.-lpke tot, Noordeljjke wind. Bewolkt, weinig of geen neerslag, iets kouder. Ele Crisis. Men seint ens nit den Den Haag: Van b.trouwbare zijde vernemen wo, dat h.t Kabinet hoogst wasrschjjnljjk tal terugkomen op zijn ontslagaanvrage. He den is er w.d.r Ministerraad. TE KOOP: rekenende van af 23 November, bp G. VAN OOSTEN te Driewegen Centraal Kleeding-Magazij n GOES MIDDELBURG. BERICHT DE ONTVANGST DER

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1907 | | pagina bijlage 3