1900. N°. 99.
Donderdag 23 Augustus
8?"* jaargang.
FEUILLETON.
Op de locomotief.
De uitgave dezer Courant geschiedt Maandag-, Woensdag- en Vrij dagavond,
uitgezonderd op feestdagen.
Prijs per kwartaal, zoo binner als buiten Goes, 1,75.
Afzonderlijke nommers 5 cent; met bgblad 10 cent.
Inzending van advertentiën vóór* 2 uren op den dag der
uitgave»
De prijs der gewone advertentiën is van 1-5 regels 50 cent, eiken regel meer 10 ct.
Bg directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prijs
slechts tweemaal berekend.
Geboorte-, huwelijks- en doodberichten en de daarop betrekking hebbende
dankbetuigingen worden van 110 regels f 1,berekend.
Dienstaanbiedingen, niet meer dan 4 regels beslaande en contant betaald, 20 ct.
Aanvragen om en vermelding van liefdegaven 5 cent per regel.
OPENBARE VERGADERING
van den
HA AO der tfemeente GOHS,
op MAANDAG 27 AUGUSTUS 1900,
des avonds te 8 uren.
Goes, 22 Augustus 1900.
De Secretaris,
A. A. VAN DELLEN, 1. s.
Punten van behandeling
1. Resumtie der notulen van de vorige vergade
ringen.
2. Ingekomen stukken.
3. Verzoek dr. A. Borgeld om bem eervol ont
slag te verleenen als leeraar bij bet M. O.
4. Benoeming van een onderwijzer bij het L. O.
5. Opmaking voordracht zetters.
6. Staten van oninbare posten en restanten op
den H. O.
7. Idem van de belasting op de bonden.
GOES, 22 Augustus 1900.
Gelijk wij reeds meldden, hoeft de Regeering
een vooistel ingediend tot wijziging van het tarief
dir invoerrechten.
liet ontwerp stelt de eerste levensbehoeften met name
granen en de grondstoffen geheel vrijhet belast de
fabrikaten, die hulpmiddelen zijn van de nijverheid
of weder de grondstof vormen voor binnenlandsche
industrieën (halffabrikaten) met een laag recht van
2 of 3 pet. het heft van volledige fabrikaten, die
als weelde-artikelen te beschouwen zijn, een recht
van 6 pet., dus 1 pet. meer dan thans. De groote
handelsartikelen, als koffie en tabak, die wellicht
een groot invoerrecht konden dragen, althans de
dure soorten, blijven of vrij (koffie) óf onderworpen
aan een zeer laag reebt (tabak in rollen of bladen
slechts 70 cent per 100 kilo.)
De Minister verwacht uit deze regeling een bate
van f 1.800,000, dat is ruim 20 pet. van de tegen
woordige opbrengst der invoerrechten. Om aan te
toonen, waaruit dat bedrag in de voornaamste plaats
wordt verwacht, dient het volgend lijstje, uit de
bijlage getrokken.
Aardewerk meer21,979
Garens 36,376
Gember 33,968
Glas- en glaswerk 37,508
Hoeden 15,337
Houtwerk 33,088
Huiden (schoenmakerswork,
peltergen, enz.) meer23,848
Instrumenten37,861
Kleederen, enz75,557
Kramergen en galanterieën 82,295
Manufacturen, zeildoek enz. 363,487
Metalen waren als buizen, spijkers, bou
ten, kettingen, enz. (2 pet.) 96,937
Naar het Duitsch van H. de Graffigny.
Den 27 April 1881 was do locomotief »Constan-
tine" in het depót van Algiers teruggekeerd om
daar terdege nagezien te wordende machinist en
de stoker maakten den schoorsteen schoon en rei
nigden den stoomketel vaD ketelsteen om met de
machine een nieuwe reis te kunnen ondernemen.
Daarbij onderhielden de beide mannen zich over
de gebeurtenissen van den dag.
»Ja," zeide de machinist Laurent, een krachtig
man met gespierde armen en aangename, manne
lijke gelaatstrekken, »ja, ik verzeker u, Lebert,
binnen drie dagen zullen de telegraafdaden tus-
schen Bone, Philippeville, Constantine en Tunis
doorgesneden zijn en niemand zal de ravijnen van
Mejana meer bereiken kunnen."
De stoker schudde het hoofd.
»Ik kan het niet gelooven", zeide hij, »dat de
volksstammen ten Westen van Algiers zoo ver
schrikkelijk en zoo wild zijn, als men altijd be
weert. Bovendien zijn zij slecht gewapend en hun
oude keigeweren kunnen niet op tegen de Fran-
sche Chasse-pots. Ik geloof, dat ze ook spoedig on
derworpen zullen worden en de opstand gedempt
zal zijn."
»Ik wensch het van harte," hernam de machi
nist, »doch ongelukkigerwijze vergaan de Fransche
troepen, die men ons zendt, als sneeuw voor de
zon, zoodra zij aan de temperatuurs-verandering
van het klimaat zijn blootgesteld. Bovendien is de
strijd, zooals hij hier wordt gevoerd, voor onze
wapens zeer gevaarlijk het is een schermutseling,
waarin de vijand van uit eenig houtgewas of van
achter een aardhoop, onze soldaten den eenen na
ld. gepolijst, enz. 16 pet.)122,275
Meubelen24,700
Modewaren37,237
Olie204,692
Papier, prenten, platen enz74,249
Specerijen11,255
Hardsteen, zandsteen, marmer en berg
steen en voorw. daarvan 24,662
Sukade159,144
Tabak (gekorven en sigaren)35,396
Tapijten31,040
Touw (nu vrij) 3 pet36,450
Vet (ongesmolton runder-) 60,000
Amandelen10,866
Rozijnen37,847
Citroen- en Oranjeschillen (geconf.) 23,065
Vruchten (vorsche en gedr. boor) 47,323
Men ziet uit dit lijstje dat de verzwaring van
j rechten grootondeels zal drukken op w eeld e-
'artikelen, die ten deele hier te lande niet
voorkomen of niet vervaardigd worden. Daar de
heffing geschiedt naar de waarde, bedraagt de ver-
hoogiug voor de goedkoopo soorten zeer weinig.
»Maar een verhooging, dus een duurder maken
van die artikelen bewerkt de voordracht toch zeker
en 20 pet. meer is geen kleinigheid zegt het
Handelsbl. Daarom zal de Minister nog in meer
bijzonderheden, dan hij in zijne toelichting heeft
gedaan, moeten aantoon en dat zulk een versterking
van de schatkist, ook uit artikelen, die slechts zeer
betrekkelijk als weeldezaken zijn te beschouwen,
(met name goedkoopo manufacturen, kleederen,
kramerijen, metalen waren enz.), onvermijdelijk is."
Men meldt uit Vlissingen
De Uawarden Castle kwam gisterochtend om 6
uur aan met de quarantainovlag in top. De qua-
rautaincdokter begaf zich daarna aan boord. Om 8
uur ongeveer kwam de boot iu de haven en te
8.15 meerde zi) aan de zuidelijke ponton. Op de
ponton werden eenige familieleden en vrienden
toegolaten. De 800 passagiers, waaronder ook vrou
wen en kinderen, vertoonden zich op het dak en
wisselden met de menschen aan wal groeten. Er
heerschte onder de passagiers een gedrukte stem
ming. Later bij het ontschepen, dat te 9.40 aan
ving, toen een der passagiers het Nederlandsche en
het Transvaalscbe volkslied blies, dapper door de
anderen medegezongen, kwam er wat leven onder
hen. De menigte aau deo wal riep hun een luid
hoera toe.
Onder de passagiers bevond zich ook oen klein
zoon van Paul Kruger, de heer T. G. W. Kruger
mot vrouw cn twee kinderen. Hij was wegens ziekte
van Rustenburg naar Pretoria gezonden en nu ging
hij voor herstel van gezondheid naar zijne familie
te Kampen, die hom hier verwelkomde. De heer
Kruger is een spraakzame en minzame man. Hij
heeft van zijn 12e tot zijn 20ste jaar zijne opvoe
den anderen doodt
»Nu, wij zullen zien" meende de stoker en stak
zijn pijp weer aan.
De beide mannen zetten hun arbeid voortde
»Constantine" werd droog gemaakt en gepoetst
de kranen, raderen en schroeven werden gepolijst
en gesmeerd, de ketelsteen afgekrabd en het stof
weggeveegd. Des avonds was de locomotief klaar
om haar tocht over de Algiersche spoorlijnen op
nieuw te beginnen. Het vuur behoefde slechts te
worden aangestoken, de ketel gevuld, en de tender
van kolen voorzienook het noodige water was
voorhanden. De »Constantine" wachtte slechts op
den machinist Laurent en den stoker Lebert, om
weg te rijden.
Terwijl beiden zich onderhielden over den voort
gang van den opstand, die tusscben de westelijke
en zuidelijke bewoners van Algiers was uitgebro
ken, had op het bureau van den chef-ingenieur
een gewichtig onderhoud plaats. De heer Kergue-
voud, de ingenieur, was in gesprek met een dik
ken heer met krijgshaftig uiterlijk, die niemand
anders was dan generaal Leteral, de militaire gou
verneur van de stad Algiers.
»Dus", zeide de dikke man, »de telegraaflijnen,
die Tunis en Goletta verbinden met Constantine
en Algiers, zijn doorgesneden
»Dat is meer dan waarschijnlijk", verzekerde de
ingenieur, »sedert gisteren is het telegraaftoestel
stom gebleven en we hebben geen enkele tijding ont
vangen. De lijn moet dus ergens doorgebroken zijn."
»Hoe zal men het nu aanvangen om met het
westen der kolonie te correspondeeren
»Ja, dat weet ik waarachtig niet, en toch heb
ik aan alles gedacht. Daar ons electriciteit ontbreekt,
heb ik aan postduiven, luchtballons en do telefoon
gedacht, doch dat alles is onuitvoerbaar of duurt
te lang."
»Maar met een schip
ȟat zou nog langer dureneen zeilschip heeft
ding genoten te Kampen, waar hij ook is getrouwd.
Over het succes van den oorlog was zijn hoop
maar gering. De overmacht is te groot meende
bij doch de oorlog zal nog lang duren, en wie
weet als de burgers volhouden, wat hij van harte
hoopte, of nog niet alles ten goede kau ver
anderen. Van do overwinningen van De Wet wist
hij natuurlijk nog niets, doch hij achtte hem daar
toe wel in staat.
Met deze boot is ook teruggekeerd onze vroegere
stadgenoot mr. J. C. Kakebeeke, die, gelijk men
weet, een werkzaam deel aan den strijd heeft ge
nomen.
Reeds vroeger arriveerden hier ook de heeren
Nieuwenbuijze eh P. Spruiteerstgenoemde is bij de
ambulance in betrekking geweest. De laatste was
apotheker te Pretoria.
Wolfertsdijk* De gemeenteraad benoemde
Maandagavond jl. eene commissie tot onderzoek dor
gemeenterekening over 1899, de rekening van bet
burgerlijk armbestuur over hotzelfde dienstjaar en
de begrooting over 1900 van hetzelfde college. Do
gemeenterekening sluit met oen saldo van f570,28 1/2,
tegenover f 14210,44 aan ontvangsten en f 13640,15 1/2
aan uitgaven. Op de voordracht voor 2 zetters
werden geplaatst de heeren P. den Herdei-, J. Kal-
lomein (aftredenden), J. M. Parhan en D. Vleugel.
Ton slotte werd nog besloten in verbaud met de
hoogero uitgaven voor het onderwijs onder nadere
goedkeuring vau Gedeputeerde Staten en van het
Nederl. Herv. kerkbestuur als geldschieter, met
ingang van 1901 f550 in plaats van f700 af te
lossen. Het restant der leening bedraagt f13200,
die dan in 24 jaar is afgelost.
Aan de Kon. Maatschappij »d e Schelde"
te Vlissingen, is op de Wereldtentoonstelling te
Parijs, voor bare inzending scheepsmodellen en
teekeningen, de gouden medaille toegekend.
Een Eugelschmau over onze Ko
ningin.
Julian Ralph, de bekende Engelscbe journalist,
heeft tijdens de visschersvlootrevue ook de Konin
gin gezien en schrijft daarover een artikel»De
eenzame Koningin" getiteld in de Daily Mail.
De schrijver is vol bewondering over de schoon
heid der Koningin. »Zij is van lief kind gegroeid
tot frissche, gezonde, flinke, krachtige jonge vrouw",
zegt hij, »en zij is langer dan hare moeder, maar
slank, zoodat haar schoonheidslijnen niet verloren
zijn zij is een schoone, jonge vrouw".
Merkwaardig is, wat de heer Ralph vertelt over
de weinige uren van vreugde, die ze beeft gehad.
Er wordt verteld, dat de uren van werkelijk
genot, die Koningin Wilhelmina gekend heeft, wa
ren ter gelegenheid vaneen hofbal, toen de jongere
broeder van haar moeder, de Prins van Waldeck-
36 en een stoomschip 24 uren noodig om van
Algiers naar Tunis te varen".
»Maar over land zou toch een trein kunnen
De ingenieur wilde juist antwoorden, toen er
aan de deur werd geklopt, en de onder-directeur
van de Algiersche Oostelijke lijn ontsteld binnen
kwam.
»Üe treinen rijden niet meer tusscben Saïda
en Ben-Kebir" riep hij uit, »de stam der Uled-
Sciamahs heeft de spor rstaven op verscheidene plaat
sen over een lengte van 10 kilometer doen springen."
De militaire gouverneur werd bleek en mompelde
met gedempte stem
»Maar generaal Logerot moet toch van het voor
gevallene bericht worden gezonden en de munitie
en levensmiddelen ontvangen, waarom hg heeft ver
zocht."
»Wie heeft u dit bericht medegedeeld vroeg
de ingenieur op koelen toon aan den onder-direc
teur der westelijke lijn.
>De machinist van trein 78, die op het oogen-
blik van Constantine aangekomen is. Hij verzekert,
toen hij Ben-Kebir passeerde, ontploffingen gehoord
te hebben en in La Verdure, waar de telegraaf
nog werkte, beeft hij een depêche uit Saïda ont
vangen, waarin de stationschef mededeelde, dat
de spoorbaan over een lengte van 25 meter in de
nabijheid van het station was gestoord en dat de
vijand in grooten getale naar de heuvelen van Tif-
fech oprukt."
De drie mannen keken elkander zwijgend aan.
»Wij moeten een koen besluit nemen", zeide de
ingenieur eindelijk en vroeg den ondor-directeur
»Hebt gij onder uw trein-personeel ook koene,
krachtige, moedige manDen
»Zonder twijfel", antwoordde deze, »daaraan ont
breekt het niet."
»Laat een van hen komen."
De onder-directeur boog en verliet de kamer.
Na een half uur keerde hij terug, vergezeld van
Pyrmont, een bezoek aan het hof bracht. Toen,
in plaats van zooals de etiquette meebracht, alleen
statig, plechtig en afgemeten de quadrille mee te
dansen, heeft de Koningin met haar jongen oom
gewalst en wel zoo wild en vroolijk, dat baar dia
manten tiara losraakte en een wrong haar los kwam.
Zij werd daarover hevig bceritiseerd, doch eigenlijk
had 't geval weinig om 't lijf," zegt de schrijver,
»en was zij geen Koningin geweest, dan zou er
beelemaal geen gewag van zijn gemaakt".
»De merkwaardigste en treffendste geschiedenis,
die ooit van een koningin verteld werd, zoo zegt
de heer Ralph verder, is die van Wilhelmina en
haar pop. Het is 't verhaal van de stoute pop, die
niet rechtop zitten wou. Ze wilde niet rechtop
zitten en 't hielp Diet, met hoeveel geduld dit ge
poogd werd en hoe ze werd bekuord en geslagen.
»Jou stoute pop", zei haar koninklijke meesteres,
»als je je niet goed gedraagt, dan zal ik je koningin
maken, en dan heb je niemand om moe te spelen."
Dit verhaal is niet nieuw, maar ik herbaal bet,
omdat ik er van overtuigd ben, dat het waar is.
De Hollandois gelooven twee dingen zeker. Het
eerste is, dat Duitschland het plan heeft hun land
vroeg of laat op te slokken. En het tweede, wat
zij stellig gelooven, is dat Keizer Wilhelm te zeer
hecht aan »het heilige recht der koningen", dan
dat hij een hand zou uitstrekken naar hot kleine
koninkrijk, zoolang daar Oranje regeert. Dat is bet,
waarom de eenzaamheid van zijn Koningin ieder
Hollander dubbel zoo treft als een vreemde. Zij
willen, dat ze trouwt en een opvolger krijgt.
En zal ze huwen Zou het waar zijn, dat ze
31 Augustus, op haar twintigsten verjaardag, haar
aanstaanden gemaal zal noemen? Toen ze twee jaar
geleden gekroond werd, zei zo tot een harer mi
nisters, die er op zinspeolde »Spreek me nog niet
over een huwelijk, twee jaar van vrijheid heb ik
nog noodig."
En deze opmerking is bet, die nu velen uit de
koogere kringen in Holland groote dingen doet
verwachten, hoewel ze niet beweren een partij voor
H. M. te kunnen noemen.
We laten een en ander natuurlijk gaarne voor
rekening van den heer Julian Ralph.
Eenige landbouwers te Heer Hugowaard, heb
ben geweigerd de tienden te beta
len, tengevolge waarvan 0. a. drie van hen ge
rechtelijk worden vervolgd. Om dezen niet alleen
voor deze kwestie te laten staan, is in eene verga
dering, den 16cn gehoudon, daarover van gedachten
gewisseld. Bij contract hebben reeds nu een 70
landbouwers zich verbonden, tegen de tiendheffing
zich te verzetten, en het is te voorzien dat het
een algemeen verzet zal worden. Ten einde de kosten
van een mogelijk proces te dekken, is besloten, dat
van weiland 25 cent en van bouwland fl per bun
der zal bij gedragen worden. Reeds is oen advocaat
een man, in een werkpak. Dat was de machinist
Laurent.
De ingenieur keek hem een oogenblik zwijgend
aan en herkende aan zijn mannelijke en vastberaden
houding in hem een soldaat, een held in de kleederen
van den arbeider.
»De telegraafdraden", voegde de ingenieur hem
toe, »zijn van Guelma tot Goletta doorgesneden,
de rails zijn in stukken van 20 tot 25 meter tus-
schen Saïda en Ben-Kebir opgebroken, de vijand rukt
naar het station op en generaal Logerot verwacht
een trein levensmiddelen en munitie, waarom hij
verzocht heeft. Gelooft gij in staat te zijn een trein
te rijden tot Mejana
»Ja", verzekerde Laurent eenvoudig.
»Ik verzwijg niet, dat misschien uw leven op
bet spel staat."
»Dat weet ik, en ik zweer u de trein, die mij
toevertrouwd wordt, zal op zijn plaats van bestem
ming aankomen, wat er ook gebeuren moge."
»Goed, maak uwe machine gereedvan avond om
8 uur zult gij afrijden."
»Ik zal gereed zijn."
Laurent verliet de kamer. Toen hii vertrokken
was, richtte de ingenieur zich tot den onder-directeur
en tot den gouverneur, die bij dit onderhoud waren
tegenwoordig geweest:
»Goneraal Logerot zal zijn trein hebben", zoide
bij tot hen.
Een oogenblik later steeg Laurent op het plat
form der »Constantine". Hij was vergezeld van zijn
stoker, wien hij in een paar woorden alles verteld
bad. Lebert had alleen het hoofd geschud en ge
vraagd
»Hoc zullen wij er over komen, als er stukken
spoor van 25 meter lengte ontbreken
»Wjj moeten den trein met volle stoom laten
loopen," hernam Laurent. »Onze machine kan, in
geval van nood, 30 meter per seconde afleggen,
110 kilometer per uurmisschien komen wg met