1900. N°. 99. Donderdag 23 Augustus 8?"* jaargang. FEUILLETON. Op de locomotief. De uitgave dezer Courant geschiedt Maandag-, Woensdag- en Vrij dagavond, uitgezonderd op feestdagen. Prijs per kwartaal, zoo binner als buiten Goes, 1,75. Afzonderlijke nommers 5 cent; met bgblad 10 cent. Inzending van advertentiën vóór* 2 uren op den dag der uitgave» De prijs der gewone advertentiën is van 1-5 regels 50 cent, eiken regel meer 10 ct. Bg directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Geboorte-, huwelijks- en doodberichten en de daarop betrekking hebbende dankbetuigingen worden van 110 regels f 1,berekend. Dienstaanbiedingen, niet meer dan 4 regels beslaande en contant betaald, 20 ct. Aanvragen om en vermelding van liefdegaven 5 cent per regel. OPENBARE VERGADERING van den HA AO der tfemeente GOHS, op MAANDAG 27 AUGUSTUS 1900, des avonds te 8 uren. Goes, 22 Augustus 1900. De Secretaris, A. A. VAN DELLEN, 1. s. Punten van behandeling 1. Resumtie der notulen van de vorige vergade ringen. 2. Ingekomen stukken. 3. Verzoek dr. A. Borgeld om bem eervol ont slag te verleenen als leeraar bij bet M. O. 4. Benoeming van een onderwijzer bij het L. O. 5. Opmaking voordracht zetters. 6. Staten van oninbare posten en restanten op den H. O. 7. Idem van de belasting op de bonden. GOES, 22 Augustus 1900. Gelijk wij reeds meldden, hoeft de Regeering een vooistel ingediend tot wijziging van het tarief dir invoerrechten. liet ontwerp stelt de eerste levensbehoeften met name granen en de grondstoffen geheel vrijhet belast de fabrikaten, die hulpmiddelen zijn van de nijverheid of weder de grondstof vormen voor binnenlandsche industrieën (halffabrikaten) met een laag recht van 2 of 3 pet. het heft van volledige fabrikaten, die als weelde-artikelen te beschouwen zijn, een recht van 6 pet., dus 1 pet. meer dan thans. De groote handelsartikelen, als koffie en tabak, die wellicht een groot invoerrecht konden dragen, althans de dure soorten, blijven of vrij (koffie) óf onderworpen aan een zeer laag reebt (tabak in rollen of bladen slechts 70 cent per 100 kilo.) De Minister verwacht uit deze regeling een bate van f 1.800,000, dat is ruim 20 pet. van de tegen woordige opbrengst der invoerrechten. Om aan te toonen, waaruit dat bedrag in de voornaamste plaats wordt verwacht, dient het volgend lijstje, uit de bijlage getrokken. Aardewerk meer21,979 Garens 36,376 Gember 33,968 Glas- en glaswerk 37,508 Hoeden 15,337 Houtwerk 33,088 Huiden (schoenmakerswork, peltergen, enz.) meer23,848 Instrumenten37,861 Kleederen, enz75,557 Kramergen en galanterieën 82,295 Manufacturen, zeildoek enz. 363,487 Metalen waren als buizen, spijkers, bou ten, kettingen, enz. (2 pet.) 96,937 Naar het Duitsch van H. de Graffigny. Den 27 April 1881 was do locomotief »Constan- tine" in het depót van Algiers teruggekeerd om daar terdege nagezien te wordende machinist en de stoker maakten den schoorsteen schoon en rei nigden den stoomketel vaD ketelsteen om met de machine een nieuwe reis te kunnen ondernemen. Daarbij onderhielden de beide mannen zich over de gebeurtenissen van den dag. »Ja," zeide de machinist Laurent, een krachtig man met gespierde armen en aangename, manne lijke gelaatstrekken, »ja, ik verzeker u, Lebert, binnen drie dagen zullen de telegraafdaden tus- schen Bone, Philippeville, Constantine en Tunis doorgesneden zijn en niemand zal de ravijnen van Mejana meer bereiken kunnen." De stoker schudde het hoofd. »Ik kan het niet gelooven", zeide hij, »dat de volksstammen ten Westen van Algiers zoo ver schrikkelijk en zoo wild zijn, als men altijd be weert. Bovendien zijn zij slecht gewapend en hun oude keigeweren kunnen niet op tegen de Fran- sche Chasse-pots. Ik geloof, dat ze ook spoedig on derworpen zullen worden en de opstand gedempt zal zijn." »Ik wensch het van harte," hernam de machi nist, »doch ongelukkigerwijze vergaan de Fransche troepen, die men ons zendt, als sneeuw voor de zon, zoodra zij aan de temperatuurs-verandering van het klimaat zijn blootgesteld. Bovendien is de strijd, zooals hij hier wordt gevoerd, voor onze wapens zeer gevaarlijk het is een schermutseling, waarin de vijand van uit eenig houtgewas of van achter een aardhoop, onze soldaten den eenen na ld. gepolijst, enz. 16 pet.)122,275 Meubelen24,700 Modewaren37,237 Olie204,692 Papier, prenten, platen enz74,249 Specerijen11,255 Hardsteen, zandsteen, marmer en berg steen en voorw. daarvan 24,662 Sukade159,144 Tabak (gekorven en sigaren)35,396 Tapijten31,040 Touw (nu vrij) 3 pet36,450 Vet (ongesmolton runder-) 60,000 Amandelen10,866 Rozijnen37,847 Citroen- en Oranjeschillen (geconf.) 23,065 Vruchten (vorsche en gedr. boor) 47,323 Men ziet uit dit lijstje dat de verzwaring van j rechten grootondeels zal drukken op w eeld e- 'artikelen, die ten deele hier te lande niet voorkomen of niet vervaardigd worden. Daar de heffing geschiedt naar de waarde, bedraagt de ver- hoogiug voor de goedkoopo soorten zeer weinig. »Maar een verhooging, dus een duurder maken van die artikelen bewerkt de voordracht toch zeker en 20 pet. meer is geen kleinigheid zegt het Handelsbl. Daarom zal de Minister nog in meer bijzonderheden, dan hij in zijne toelichting heeft gedaan, moeten aantoon en dat zulk een versterking van de schatkist, ook uit artikelen, die slechts zeer betrekkelijk als weeldezaken zijn te beschouwen, (met name goedkoopo manufacturen, kleederen, kramerijen, metalen waren enz.), onvermijdelijk is." Men meldt uit Vlissingen De Uawarden Castle kwam gisterochtend om 6 uur aan met de quarantainovlag in top. De qua- rautaincdokter begaf zich daarna aan boord. Om 8 uur ongeveer kwam de boot iu de haven en te 8.15 meerde zi) aan de zuidelijke ponton. Op de ponton werden eenige familieleden en vrienden toegolaten. De 800 passagiers, waaronder ook vrou wen en kinderen, vertoonden zich op het dak en wisselden met de menschen aan wal groeten. Er heerschte onder de passagiers een gedrukte stem ming. Later bij het ontschepen, dat te 9.40 aan ving, toen een der passagiers het Nederlandsche en het Transvaalscbe volkslied blies, dapper door de anderen medegezongen, kwam er wat leven onder hen. De menigte aau deo wal riep hun een luid hoera toe. Onder de passagiers bevond zich ook oen klein zoon van Paul Kruger, de heer T. G. W. Kruger mot vrouw cn twee kinderen. Hij was wegens ziekte van Rustenburg naar Pretoria gezonden en nu ging hij voor herstel van gezondheid naar zijne familie te Kampen, die hom hier verwelkomde. De heer Kruger is een spraakzame en minzame man. Hij heeft van zijn 12e tot zijn 20ste jaar zijne opvoe den anderen doodt »Nu, wij zullen zien" meende de stoker en stak zijn pijp weer aan. De beide mannen zetten hun arbeid voortde »Constantine" werd droog gemaakt en gepoetst de kranen, raderen en schroeven werden gepolijst en gesmeerd, de ketelsteen afgekrabd en het stof weggeveegd. Des avonds was de locomotief klaar om haar tocht over de Algiersche spoorlijnen op nieuw te beginnen. Het vuur behoefde slechts te worden aangestoken, de ketel gevuld, en de tender van kolen voorzienook het noodige water was voorhanden. De »Constantine" wachtte slechts op den machinist Laurent en den stoker Lebert, om weg te rijden. Terwijl beiden zich onderhielden over den voort gang van den opstand, die tusscben de westelijke en zuidelijke bewoners van Algiers was uitgebro ken, had op het bureau van den chef-ingenieur een gewichtig onderhoud plaats. De heer Kergue- voud, de ingenieur, was in gesprek met een dik ken heer met krijgshaftig uiterlijk, die niemand anders was dan generaal Leteral, de militaire gou verneur van de stad Algiers. »Dus", zeide de dikke man, »de telegraaflijnen, die Tunis en Goletta verbinden met Constantine en Algiers, zijn doorgesneden »Dat is meer dan waarschijnlijk", verzekerde de ingenieur, »sedert gisteren is het telegraaftoestel stom gebleven en we hebben geen enkele tijding ont vangen. De lijn moet dus ergens doorgebroken zijn." »Hoe zal men het nu aanvangen om met het westen der kolonie te correspondeeren »Ja, dat weet ik waarachtig niet, en toch heb ik aan alles gedacht. Daar ons electriciteit ontbreekt, heb ik aan postduiven, luchtballons en do telefoon gedacht, doch dat alles is onuitvoerbaar of duurt te lang." »Maar met een schip »üat zou nog langer dureneen zeilschip heeft ding genoten te Kampen, waar hij ook is getrouwd. Over het succes van den oorlog was zijn hoop maar gering. De overmacht is te groot meende bij doch de oorlog zal nog lang duren, en wie weet als de burgers volhouden, wat hij van harte hoopte, of nog niet alles ten goede kau ver anderen. Van do overwinningen van De Wet wist hij natuurlijk nog niets, doch hij achtte hem daar toe wel in staat. Met deze boot is ook teruggekeerd onze vroegere stadgenoot mr. J. C. Kakebeeke, die, gelijk men weet, een werkzaam deel aan den strijd heeft ge nomen. Reeds vroeger arriveerden hier ook de heeren Nieuwenbuijze eh P. Spruiteerstgenoemde is bij de ambulance in betrekking geweest. De laatste was apotheker te Pretoria. Wolfertsdijk* De gemeenteraad benoemde Maandagavond jl. eene commissie tot onderzoek dor gemeenterekening over 1899, de rekening van bet burgerlijk armbestuur over hotzelfde dienstjaar en de begrooting over 1900 van hetzelfde college. Do gemeenterekening sluit met oen saldo van f570,28 1/2, tegenover f 14210,44 aan ontvangsten en f 13640,15 1/2 aan uitgaven. Op de voordracht voor 2 zetters werden geplaatst de heeren P. den Herdei-, J. Kal- lomein (aftredenden), J. M. Parhan en D. Vleugel. Ton slotte werd nog besloten in verbaud met de hoogero uitgaven voor het onderwijs onder nadere goedkeuring vau Gedeputeerde Staten en van het Nederl. Herv. kerkbestuur als geldschieter, met ingang van 1901 f550 in plaats van f700 af te lossen. Het restant der leening bedraagt f13200, die dan in 24 jaar is afgelost. Aan de Kon. Maatschappij »d e Schelde" te Vlissingen, is op de Wereldtentoonstelling te Parijs, voor bare inzending scheepsmodellen en teekeningen, de gouden medaille toegekend. Een Eugelschmau over onze Ko ningin. Julian Ralph, de bekende Engelscbe journalist, heeft tijdens de visschersvlootrevue ook de Konin gin gezien en schrijft daarover een artikel»De eenzame Koningin" getiteld in de Daily Mail. De schrijver is vol bewondering over de schoon heid der Koningin. »Zij is van lief kind gegroeid tot frissche, gezonde, flinke, krachtige jonge vrouw", zegt hij, »en zij is langer dan hare moeder, maar slank, zoodat haar schoonheidslijnen niet verloren zijn zij is een schoone, jonge vrouw". Merkwaardig is, wat de heer Ralph vertelt over de weinige uren van vreugde, die ze beeft gehad. Er wordt verteld, dat de uren van werkelijk genot, die Koningin Wilhelmina gekend heeft, wa ren ter gelegenheid vaneen hofbal, toen de jongere broeder van haar moeder, de Prins van Waldeck- 36 en een stoomschip 24 uren noodig om van Algiers naar Tunis te varen". »Maar over land zou toch een trein kunnen De ingenieur wilde juist antwoorden, toen er aan de deur werd geklopt, en de onder-directeur van de Algiersche Oostelijke lijn ontsteld binnen kwam. »Üe treinen rijden niet meer tusscben Saïda en Ben-Kebir" riep hij uit, »de stam der Uled- Sciamahs heeft de spor rstaven op verscheidene plaat sen over een lengte van 10 kilometer doen springen." De militaire gouverneur werd bleek en mompelde met gedempte stem »Maar generaal Logerot moet toch van het voor gevallene bericht worden gezonden en de munitie en levensmiddelen ontvangen, waarom hg heeft ver zocht." »Wie heeft u dit bericht medegedeeld vroeg de ingenieur op koelen toon aan den onder-direc teur der westelijke lijn. >De machinist van trein 78, die op het oogen- blik van Constantine aangekomen is. Hij verzekert, toen hij Ben-Kebir passeerde, ontploffingen gehoord te hebben en in La Verdure, waar de telegraaf nog werkte, beeft hij een depêche uit Saïda ont vangen, waarin de stationschef mededeelde, dat de spoorbaan over een lengte van 25 meter in de nabijheid van het station was gestoord en dat de vijand in grooten getale naar de heuvelen van Tif- fech oprukt." De drie mannen keken elkander zwijgend aan. »Wij moeten een koen besluit nemen", zeide de ingenieur eindelijk en vroeg den ondor-directeur »Hebt gij onder uw trein-personeel ook koene, krachtige, moedige manDen »Zonder twijfel", antwoordde deze, »daaraan ont breekt het niet." »Laat een van hen komen." De onder-directeur boog en verliet de kamer. Na een half uur keerde hij terug, vergezeld van Pyrmont, een bezoek aan het hof bracht. Toen, in plaats van zooals de etiquette meebracht, alleen statig, plechtig en afgemeten de quadrille mee te dansen, heeft de Koningin met haar jongen oom gewalst en wel zoo wild en vroolijk, dat baar dia manten tiara losraakte en een wrong haar los kwam. Zij werd daarover hevig bceritiseerd, doch eigenlijk had 't geval weinig om 't lijf," zegt de schrijver, »en was zij geen Koningin geweest, dan zou er beelemaal geen gewag van zijn gemaakt". »De merkwaardigste en treffendste geschiedenis, die ooit van een koningin verteld werd, zoo zegt de heer Ralph verder, is die van Wilhelmina en haar pop. Het is 't verhaal van de stoute pop, die niet rechtop zitten wou. Ze wilde niet rechtop zitten en 't hielp Diet, met hoeveel geduld dit ge poogd werd en hoe ze werd bekuord en geslagen. »Jou stoute pop", zei haar koninklijke meesteres, »als je je niet goed gedraagt, dan zal ik je koningin maken, en dan heb je niemand om moe te spelen." Dit verhaal is niet nieuw, maar ik herbaal bet, omdat ik er van overtuigd ben, dat het waar is. De Hollandois gelooven twee dingen zeker. Het eerste is, dat Duitschland het plan heeft hun land vroeg of laat op te slokken. En het tweede, wat zij stellig gelooven, is dat Keizer Wilhelm te zeer hecht aan »het heilige recht der koningen", dan dat hij een hand zou uitstrekken naar hot kleine koninkrijk, zoolang daar Oranje regeert. Dat is bet, waarom de eenzaamheid van zijn Koningin ieder Hollander dubbel zoo treft als een vreemde. Zij willen, dat ze trouwt en een opvolger krijgt. En zal ze huwen Zou het waar zijn, dat ze 31 Augustus, op haar twintigsten verjaardag, haar aanstaanden gemaal zal noemen? Toen ze twee jaar geleden gekroond werd, zei zo tot een harer mi nisters, die er op zinspeolde »Spreek me nog niet over een huwelijk, twee jaar van vrijheid heb ik nog noodig." En deze opmerking is bet, die nu velen uit de koogere kringen in Holland groote dingen doet verwachten, hoewel ze niet beweren een partij voor H. M. te kunnen noemen. We laten een en ander natuurlijk gaarne voor rekening van den heer Julian Ralph. Eenige landbouwers te Heer Hugowaard, heb ben geweigerd de tienden te beta len, tengevolge waarvan 0. a. drie van hen ge rechtelijk worden vervolgd. Om dezen niet alleen voor deze kwestie te laten staan, is in eene verga dering, den 16cn gehoudon, daarover van gedachten gewisseld. Bij contract hebben reeds nu een 70 landbouwers zich verbonden, tegen de tiendheffing zich te verzetten, en het is te voorzien dat het een algemeen verzet zal worden. Ten einde de kosten van een mogelijk proces te dekken, is besloten, dat van weiland 25 cent en van bouwland fl per bun der zal bij gedragen worden. Reeds is oen advocaat een man, in een werkpak. Dat was de machinist Laurent. De ingenieur keek hem een oogenblik zwijgend aan en herkende aan zijn mannelijke en vastberaden houding in hem een soldaat, een held in de kleederen van den arbeider. »De telegraafdraden", voegde de ingenieur hem toe, »zijn van Guelma tot Goletta doorgesneden, de rails zijn in stukken van 20 tot 25 meter tus- schen Saïda en Ben-Kebir opgebroken, de vijand rukt naar het station op en generaal Logerot verwacht een trein levensmiddelen en munitie, waarom hij verzocht heeft. Gelooft gij in staat te zijn een trein te rijden tot Mejana »Ja", verzekerde Laurent eenvoudig. »Ik verzwijg niet, dat misschien uw leven op bet spel staat." »Dat weet ik, en ik zweer u de trein, die mij toevertrouwd wordt, zal op zijn plaats van bestem ming aankomen, wat er ook gebeuren moge." »Goed, maak uwe machine gereedvan avond om 8 uur zult gij afrijden." »Ik zal gereed zijn." Laurent verliet de kamer. Toen hii vertrokken was, richtte de ingenieur zich tot den onder-directeur en tot den gouverneur, die bij dit onderhoud waren tegenwoordig geweest: »Goneraal Logerot zal zijn trein hebben", zoide bij tot hen. Een oogenblik later steeg Laurent op het plat form der »Constantine". Hij was vergezeld van zijn stoker, wien hij in een paar woorden alles verteld bad. Lebert had alleen het hoofd geschud en ge vraagd »Hoc zullen wij er over komen, als er stukken spoor van 25 meter lengte ontbreken »Wjj moeten den trein met volle stoom laten loopen," hernam Laurent. »Onze machine kan, in geval van nood, 30 meter per seconde afleggen, 110 kilometer per uurmisschien komen wg met

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1900 | | pagina 1