1897 N°. 110. Zaterdag 18 September. 8 B" jaargang' De uitgave dezer (Courant geschiedt Maandag», Woensdag- en Vrijdagavond, uitgezonderd op feestdagen. Prjj» per kwartaal, zoo binnen als buiten Goes, f 1,75. Afzonderlijke nommers 5 cent; met bjjblad 10 cent. Behalve aan ons Bureau worden Abonnementen en Advertentiën voor dit blad aangenomen bg de heeren Nijgh Va.n Ditmi» te Rotterdam ex verder bjj alle Boekverkoopers en Brievengaarders. De prjjs der gewone advertentiën is van 1-5 regelE 50 cent, eiken regel meer 10 ets. Bjj directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Geboorte-, huwelgks- en doodberichten en de daarop betrekking hebbende dankbetuigingen worden van 110 regels a f 1,berekend. Dienstaanbiedingen, niet meer dan 4 regels beslaande en contant betaald 20 et Aanvragen om en vermelding van liefdegaven 5 cent pet regeL Insendlng van advertentiHn v4osr 9 uren on den dag der uitgave, G0ESCHE COURANT. Gemeentelasten. li. Uit ons oeiste artikel orer dit onderwerp is ge bleken, d?»t wij het beginsel voorstaan oin, wanneer de Hoofd. Omslag niet meer progressief, maar slechts evenredig mag worden toegepast, deze belasting te verminderen door andore heffingen te verhlogen of nieuwe in 't leven te ropp^n. Allereerst, komen o. i. daarvoor in aanmerking de opcenten op het personeel. Reeds bij de begrooting voor 1898 wordt deze weg ingeslagen. Nu in deze belasting eene matige progressie is toegepast, kan zjj ook door de opcenten uitnemend dienst doen om de belasting naar de draagkracht ook voor onze ge meente toe te passen. Aanvankelijk wordt voorge steld de opcenten op hoogstens 50 te b°palen. Dit hondt verband met de bepaling der wetdat, wan neer het aantal opcenten 50 niet overtreft, zjj op alle aanslagen in de eenvoudige evenredigheid tot de hoofdsom wordt geheven. Tot 50 opcenten zit de progressie dus in de hoofdsom zelf Boven 50 begint een progressie ook der opcenten, in verband met de belastbare huurwaarde der percelen. Hierin kunnen de gemeenten een krachtig hulpmiddel vinden om, door het aantal dezer opcenten te verhoogen, den Hoofi. omslag of ook andere belastingen te ver minderen. Indien b.v. het aantal opcenten werd bepaald op 70, dan zou voor wie de belastbare huurwaarde {te Qoes) niet meer dan f 100 bedraagt, hst aantal toch tot 50 beperkt bljjven, maar men zou dan (om eenige cjjters te noemen) kunnen heffm bg eene huurwaarde van f 101 tot f 150 b.v. 52 opcenten. >151 200 >54 >201 250 >57 >251 300 >60 >301 350 >63 >351 400 >66 >401 500 on hooger >70 Hooger progressie bg boogere belastbare huur waarde is voor Goes niet mogelyk, omdat het hoogste cjjter dor opcenten, krachtens art. 247 der Gemeen tewet, verband houdt met vijfmaal de som van de belastbare huurwaarde, waarbjj de progressie be ginnen mag, en die voor Goes f 100 bedraagt. Men is echter niet aan 70 opcenten gebonden en de op klimming der opcenton tusschen f 101 en f 500 huur waarde kan dus gewgz'gl worden iu verband met het hcojpte aantal, dat men h^ft. Voor den aanslag van hm, die niet naar den grondslag huurwaard» in de personeele belasting zjja aangeslagen, wordt volgons de wet het volle (hoogste) getal opcenten Natuurlgk geren wjj bovenstaande en onder vol gende cijfers niet bg wijze van bepaald voorstel, maar slechts als proeve van de wjjze, waarop de zaak te regelen zou zjjn. Ook kunnen wjj de op brengst ervan niet ramen Immers alles hangt in dezen af van het aaötal perceelen, welke in de ver schillende categorifëi ran de belastbare hu ïrwaarde zonden vallen. Maar de gemeentebesturen kunnen die ramingen natuurljjk wel maken, als zg de ko hieren nagaan. 0 0 Zjjn wij in het algemeen voorstanders van laag c h o o 1 g e 1 d en in h9t bjjzonder bg ean progres- s ven Hoofd omslag, als de progressie verdwjjnt z >u Ion wg tegen eene verhooging tot b.v. f 1 per «m id v»u het schoolgeld op school A niet langer bezwaar hebben. Vooralsnog is het ons uit de be woordingen der wet niet duid fljjk of een ver schillend schoolgeld voor hetzelfde onderwgs mag geheven wordenmaar, zoo niet, dan zal het raadzaam zijn dat schoolgeld niet hooger dan op f 1 te stellen, aangezien er anders wellicht verschei dene leerlingen in de term in zouden vallen om naar school B verplaatst te worden, wat niet zou kunnen zonder uitbreiding van het schoolgebouw en zonder paralelkla889n, want alle lokale i van school B zjjn vol. Het behoeft geen betoog, dat een en ander veel meer kosten na zich sleepen zou dan de gemeente aan schoolgeld zou winnen. Een derde post, waarop eenige verhooging moge- ljjk is, zgn de begrafenisrechten. Vooral voor de eerste klasse en de eigen graven wordt in deze gemeente weinig betaald. Evenwel zou de op brengst niet belangrjjk hooger worden om de een voudige reden, dat het aantal ljjken, dat jaarljjks in de eerste klasse begraven wordt, niet bjjster groot is. Eene verhooging van deze rechten zou dus als middel van inkomst vau oenig belang weinig dienst kunnen doen. 0 0 0 Als nieuwe belastingen zouden in aanmerking kunnen komen eene rioolbelasting en een straatgeld. De naam rioolbelasting is misschien tm minder juiste voor wat onder die belasting verstaan wordt. Zij is eene bjjdrage voor do hulp, die de gemeente aun de ingezetenen verleent door wegvoering van vuilnis enz., en ongetwgfeld '.s er vooral thans veöl voor te zoggen om haar in Goes in te voeren. Was vroeger de inzameling van vuil en mest- epeciën voor de gemeente eene bron van voordeel, zij is thans geworden een tak van dianst, welke de gemeente wjj wat geld kost. Stelt men zich dns op het standpunt, dat de gemeente den ingezetenen een dienst bewjjBt door bg hen te komen weg halen alles wat men uit een oogpunt van rein heid en gezondheid gaarne verwjjderd ziet, dan is het niet ongerjjmd daarvoor eene kleine vergoeding te heffm. En als men bedenkt welk een last het zgn zou, wanneer men voor die verwjjderiDg zelf moest zorg dragen, dan zal ieder gaarne hiervoor zgn offer brengen. Of zulk eene bijdrage van de eigenaars dan wel van de bewoners der perceelen zou moeten geheven worden, vereischt nadere overweging. Aanvankeljjk komt het onB het verstandigst voor, haar van de bewoners te vorderen en haar te regelen naar de belastbare huurwaarde. En als men dan, ten einde de minstgegoeden ook in dezen vrjj te stellen, per ceelen van riet hooger dan f 50 huurwaarde, even als bg de personeele belasting, buiteu de heffing liet en een recht vorderde van b.v. f 1 per jaar bjj f51 huurwaarde, geleideljjk opklimmende tot b.v. f8 per jaar bg eene hnurwaarde van f 500, dan zou dit eene weinig drukkende belasting zgn, die een aardig cijfer in de gemeentekas bracht, en die waarscbjjnljjk com- penseeren zon de uitgaven, die de gemeente thans voor den reinigingsdienst te haren laste heeft. Als eene tweede nieuwe belasting noemden wjj een straatgeld Behoorde dit vroeger tot de retributiën, die volgens art. 238 der gemeentewet voor plaatselijke belas tingen worden gehouden en waarvan bet bepalen van het bedrag gebonden was aan het belemmerend voorschrift van art. 254 derzelfde wet, bij de wjj- ziging van deze is het straatgeld bepaaldelijk onder de bgzondere belastingen gebracht, die de gemeenten kunnen heffm. Ia art. 240 wordt thaDS gesproken van eene be lasting wegens gebouwde eigendommen, die zelve of wier aanhoorigheden aan de openbare straten of wegen der gemeente belenden." De inrichting der be lasting moet berusten op grondslagen, volgens welke van de belastingschuldigen in billgke evenredigheid eene bjjdrage wordt gevorderd in de kosten, ten laste der g 'meente komende voor aanleg en onder houd der straten, voor verlichting, en voor afvoer van water en vuil van de in de belasting vallende eigendommen. In deze omschrijving ligt bereids het rechtvaardige eener dergelijke belasting opgesloten. Straten toch worden mede gemaakt in het belang van de eigenaren van gebouwen en het is een erkend feit, dat de ge meenten thans in den vorm van opcenten op de ge bouwde eigendommen te weinig genieten. Voor de heffing zonden als grondslagen kunnen worden aangenomen de langs den weg gemeten gevel breedte en de kadastrale huurwaarde. Hierbjj zou geene vrijstelling vau perceelen beneden zekere huur waarde kunnen volgen en dit zon ook niet noodig zgn, omdat de belasting van de eigenaars moet worden gevorderd. Maar, wanneer men bjj de laagBte huur waarde aanving met eene heffing b. v. van f 0,25 per meter, geleideljjk met de bunrwaarde klimmende tot b. v. f 2 per meter, dan zou eene niet zware belasting geheven worden van personen, die door het bnzit van de perceelen een zekeren welstand bljj- ken te bezitten, en welke belasting toch ook weder eene welkome inkomst voor de gemeente kon zgn. e 0 In korte trekken hebben wjj hierboven aangegeven in welken geest de gemeentebelastingen óf gewjjzigd óf aangevuld zouden kunnen worden, opdat men niet genoodzaakt zou zgn meerdere soodige uitgaven door verhooging van den Hoofd, omslag te dekken, ja zelfs om dezen te kunnen verminderenwanneer de progressie daaruit zal verdwenen zjjn. Tot die vermin dering zou ook kunnen bgdragen wanneer beBloten werd voortaan de eventuëele overwinsten der Gasfa briek voorden gemeentedienst te bestemmen. Tot dus verre zjju die overwinsten besteed tot verbetering of uitbreiding der fabriek of van het bedrjjf en daarvoor was zeker alleszins aanleiding. Maar het komt ons voor, dat het tegenwoordig geslacht in dezen genoeg heeft gedaan en dat niet alle voordeden ook van deze gemeente-inrichting door het toekomstig geslacht behoeven genoten te worden. Men ver6ta ons wel wjj willen den gasprjjs niet hoog houden om er een bepaalde bron van inkomst voor de gemeente uit te halen; wg willen, dat, als tot nutoe, de begroo ting voor de gasfabriek en daarmede de gasprgs niet hooger opgevoerd worde dan voor een richtige ex ploitatie, waarbg geen winst bedoeld wordt, noodig is. Maar het is gebleken, dat desniettemin de ex ploitatie, door toenemend debiet en door eenige andere gunstige omstandigheden, nu reeds eenige jaren achter- oen een niet onaanzienlgk batig saldo oplevert. Wel is waar is dit dan uitsluitend door de gasverbrui- kers opgebracht, maar wanneer die opbrengst aan den aigem. dienst ten goede komt, genieten ook de gas verbruikers daaraan hun deel in mindere belas ting, en de kosten van eventueels verdere verbete ringen of uitbreiding der fabriek zouden zeer recht matig door eene leening ten hare behoeve kunnen bestreden worden. Hoe dit zg wjj geven onze denkbeelden niet als bepaalde voorstellen, maar eenvondig ter over weging aan de publieke opinie, nu wg voor het feit staan, dat alle belastingverordeningen binnen een paar jaren herzien moeten worden en een even redige Hoofdei. Omslag geheven, waarvan bet per centage, geljjk wjj in ons no. 125 van 1896 aan toonden, vrjj hoog zal zgn en die het meest den middelstand drukken zal. Verplaatsing van dien druk is ons doel. Dit kan geschioden waaneer door verhooging van enkele rechten of door het heffen van eene riool-belasting of straatgeld inkomsten verkregen worden, die bet bedrag, als Hoofdei. Omslag noodig, aanmerkeljjk doen dalen. Mocht iemand zich geroepen gevoelen om zjjne gedachten over een en ander mede te deelen, wg staan hem gaarne in ons blad ruimte toe. En zeker is het voor hen, die geroepen zgn de herziening van da belastingverordeningen ter hand te nemen, niet van belang ontbloot, de publieke opinie te leeren kennen. GOES, 17 September 1897. Een plan. Men zegt gewoonljjk, als het den boer goed gaat, vaart iedereen daarbij wel. De protectionisfen willen daarom den boerenstand door beschermende rechten bevoordeelen. Hiertegen pro testeert de Schager Ct. Men moet de welvaart van den boerenstand, oordeelt zg, niet willen bevorderen ten koste van de andere deelen der maatschappij en hierop zou het bjj beschermende rechten toch neer komen. Als een boer meer koopen kan komt bet de nijverheid ten goede, dcch als de njjverheid de winst moet afstaan om den boer in de gelegenheid te stellen te koopen, komt men niet verder. De Scliager Ct. wil de boeren en iedereen op andere wjjze helpen. Wjj moeten niet den invoer van ons land be lemmeren scbrgft bet blad maar den uit voer naar andere landen bevorderen. Wel zeggen de beschermers, dat gaat immers niet andere landen sluiten hunne grenzen voor ons. Toch niet. Wsl hier en daar, maar lang niet overal. En om nieuwe markten te zoeken is inspanning noodig, maar is die te veel gevergd in het land der we reldontdekkers, die vroeger op alle zeeëa en in alle werelddeelen de eersten en de besten waren Het kost meer moeite dan bescherming, maar het geeft ook betere vruchten. Alleen, behalve onder nemingsgeest is er ook goede trouw en goed in zicht bjj noodig en het spjjt ons dit van onze landgenooten te moeten zeggen, daaraan hapert het maar al te veel. De uitvoer van groenten en aardappelen uit het Westland is grootendeels te niet gegaan door bedrog in de waar. Thans wordt aan onzen veehandel veel kwaad gedaan door be smettelijke veeziekten, doch, als nu de Kegeering pogingen aanwendt om die te weren, dan tracht men hare maatregelen te ontduiken, en wie een ziek beest over de grenzen weet te smokkelen, denkt zich zei ven al e<n heelen kerel. Onze zuivelhandel is verloopen, eensdeels omdat wg ons door andere landen hebben laten overvleuge len in de toepassing van nieuwere en betere werk tuigen, die wetenschap en ervaring aan de hand deden, anderdeels door ook al te veel te willen ver dienen, en dus bjjv. margarine onder de boter te mengen. Dat men op dit gebied door schade wjjs geworden is, bljjkt nog niet, want nu komt weer de klacht uit Engeland, dat het varkensvleeBch en het spek te week en te olieachtig zjjn, wat toege schreven moet worden aan het voeren van maïs in plaats van beter koren. Alweer du9 dreigt de zucht om te veel te verdienen, schade toe te brengen aan een der weinige takken van bet landbouwbedrijf, die nog voordeel gaf en in zekere mate bloeide, een kwaad, dat te meer te betreuren is, omdat de varken8fokkerjj ook onder het bereik was van den kleinen man. In Zuid-Afrika wil men ons vee wel hebben, maar om het er heen te zenden, moeten wjj gebruik maken van stoomschepen, die Engeland aandoen, en Engeland wil ons vee niet toelaten, omdat er mond en klauwzeer onder heerschfc. Waarom wordt nu niet eens een poging aangewend, om een lading vee rechtstreeks van uit een Nederlandsche haven naar Zuid- Al rika te zenden Dit kan een eenvoudige boer of veehouder niet doen. Maar kannen voor zoodanig plan niet eenige beschermers van den landbouw, eenige ondernemende reeder8, eenige flinke veehouders zich vereenigen Voor zulk een plan kon de regeering haar mede werking verleenen en daarmee aan den landbouw eene bescherming verleenen, die de oude geestkracht doet herleven in plaats van haar nog verder uit te dooven Doch om hierbjj te slagen, moeten wjj ons niet langer het verwjjt der EngeRchen waard maken In matters of commerce the fault of the Dutch, Is giving too little and asking too much. Ed in de tweede plaats moeten wjj bedenken, dat, om in den vreemde het vertrouwen te winnen en, het eenmaal gewonnen hebbende, te behouden, het beste niet goed genoeg is, en dat al wat niet aan hooge eischen beantwoorden kan, van zelf is uitgesloten Zoo men dien weg bewandelt, dan bevordert men der boeren welvaart op een wjjze, die het algemeen welzjjn ten goede komt. In zaken van handel begaan de Hollanders de tout ran te weinig te geven en te veel te vragen. De minister van financiën heeft aan de Tweede Kamer medegedeeld dat, ingevolge machtiging van de Koningin-Weduwe, Regentes, door hem wordt ingetrokken o. a. het aanhangige wetsontwerp tot heffing eener rjjwielbelasting. Uit dit bericht volgt echter nog geenszinB dat de tegenwoordige minister van financiën heeft afgezien van het heffen dier belasting. Nog altjjd toch staat in de nieuwe wet op de personeele belasting onder de grondslagen, naar welke deze geheven wordt, als 6o. genoemd>rjjwielen." En art. 31 dier wet schrgit voor: >De belasting naar den zesden grondslag wordt nader bij de wet geregeld." De minister van financiën is dus gehouden, in plaats van het ingetrokken ontwerp, een ander voor stel voor te dragen. Uitstel staat dus hier nog niet galjjk met afstel. Tenzij de minister Pierson mocht voorstellen uit de wet op de personeele belasting den zesden grondslag en dan ook art. 31 te schrappen. De inhuldigingsfeesten. Dcor de cen trale commissie voor de feestviering te Amsterdam is een plan ontworpen, dat de goedkeuring van Hare Majesteiten heeft verworven. Daarvan werd in een vergadering van de feestcommissie mededeeling gedaan. Het N. v. d. D. deelt de volgende, de voor naamste, pnnten van bet programma mede: De feesten zullen drie dagen duren. Er zal een ©erewacht te paard zijn, gedeeltelijk gevormd uit ingezetenen van Amsterdam, gedoelteljjk uit niet-ingezetenen. Reeds hebben zich 70 deelne mers aangemeld. Verder eene eerewacht te voet, gevormd uit leden van het keurvendel Prins Maurits". De intocht zal geschieden van een der beide sta tions, langs een omweg naar het Paleis. Aangeboden zullen worden een feest-album, een prachtwerk (herinneringswerk) en een feestgids. Het voornemen bestaat een herinneringsgedenk- penning (plaque) te doen vervaardigen, waarvoor een prjjsvraag wordt uitgeschreven. Eveneens is het plan ontworpen voor eene ver tegenwoordiging van verschillende gemeenten door versierde schepen, bemand met schepelingen in na tionale kleederdrachten. De eigenljjke feestviering van eiken dag is aldus geregeld 's Morgens bazuingeschal van alle kerktoren transen. E e r 81 e dag. I. Aubade van den Ned. Zangersbond, morgens vroeg. II. Vermoedelijke inhuldiging op den eersten dasr. Bg deze gelegenheid wordt eene cantate van N. Beets in de Nieuwe kerk uitgevoerd. De componist is nog niet aangewezen. III. Namiddag groote rgtocht. IV. Algemeene illuminatie. V. Aan de kinderen der lagere scholen le kl. en daarmede gelijkstaande particuliere scholen wordt een feestuitdeeling gedaan. I VI. Opening van een der drie tentoonstellingen a. voorwerpen met het Oranjehuis in verband staande I b. nationale klederdrachten c. Rem brandt-ten loon - 8tel ling. Tweede dag. VII. Historisch allegorische optocht vanwege de werklieden-vereenigingen. VIIL Volksfeesten op het Museumterrein.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1897 | | pagina 1