1897 N°. 83. Zaterdag 17 Juli. 84sle jaargang, BIJVOEGSEL. De uitgave dozer jOourant geschiedt Maandag-, Woensdag- en Vrjjdagavond, uitgezonderd op feestdagen. Prjj* per kwartaal, zoo binnen als buiten Goes, f 1,75. Afzonderlijke nommeri 5 centmet bjjblad 10 cent. Behalve aan ons Bureau worden Abonnementen en Advertentiën voor dit blad aangenomen bjj de lieoren Nijoh Va.n Ditmae te Rotterdam e» verder bjj alle Boekverkoopers en Brievengaarders. Iniendlni vtn adverteatiën tóbï 9 uren op den dag der uitgave. De pips der gewone advertentiën is van 1-5 regels 50 cent, eiken regel meer 10 ets. Bjj directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prjjs slechts tweemaal berekend. Geboorte-, huweljjka- en doodberichten en de daarop betrekking hebbende dankbetuigingen worden van 110 regels a f 1,berekend. Dienstaanbiedingen, niet meer dan 4 regels beslaande en contant betaald 20 c. Aanvrage* om e* vermelding van liefdegaven 5 cent per regel. G0ESCHE COIIIAVT. Provinciale Staten van Zeeland. Zitting van Donderdag 15 Juli 1897. Tegenwoordig de Commissaris der Koningin, voor zitter, 39 leden en de griffier. Afwezig met kennisgeving de heeren J. A. Bolle en Van der Lek de Clereq. Een vacature. De notulen der vorige bijeenkomst worden goed gekeurd. De Voorzitter deelt mede, dafc benoemd zjjn tot voirzitters der atdeelingen de heeren Kakebeeke, Hejjse en Dronkers, tot onder-voorzitters de heeren Pompe van Meerdervoort, De Jonge en Hammacher. De Voorzitter stelt aan de oide de benoeming van het lid der Staten, bedoeld in art. 89 der Provin ciale wet. Tot stemopnemers worden aangewezen de heeren Van der Have, Hennequin, Van Buren en Hombach. De uitslag der stemming is, dat wordt herbenoemd de heer J. M. Kakebeeke met 34 stemmen, tegen 1 op ieder der heeren Pompe, Frujjtier en Kloppers en 2 in blanco. De heer Kakebeeke verklaart onder dankbetuiging de benoeming aan te nemen, waarna het stembureau wordt ontbonden. Aan de orde is een adres van de afd. Zeeland van het Nederlandsch Paardenstamboek, om het subsidie, tot dusver aan de Maatschappij tot be vordering van landbouw en veeteelt in Zeeland gegeven voor de aanmoediging der paardenfokkerij, voortaan ter beschikking van de genoemde afdeeling te stellen. Overeenkomstig het voorstel des voorzitters wordt besloten dit adres aan Ged. Staten te zenden tot ondeiLoak. Daarna is aan de orde het in de vorige najaars vergadering aangehouden voorstel van Gedeputeerde Staten tot afwjjzing van het verzoek van W. Moelker c. 8. om subsidie ad f 1111 voor een wagendienst tusschen Tolen en St. Maartensdijk. De heer Van Buren meent, dat voor af wij zing van het verzoek geen voldoend motief ligt in de omstan digheid, dafc voor wagendiensten tot dusver geen sub sidie werd verleend. Hier is sprake van een vervoer middel, dat voor Tolen onmisbaar is, en dat zonder subsidie niet kan bestaan. De vrees, dat bij bet verleenen van dit subsidie zeer vele aanvragen zullen volgen, deelt spr. nieter wordt subsidie gegeven voor ambachtsscholen enz., maar het getal der gesub sidieerde inrichtingen vermeerdert niet. Voor den wagendienst Goes-Wolfertsdijk is subsidie geweigerd, omdat de gemeenten niet bijdroegen hier wordt door de gemeenten wel gegeven. Meent men, dat niet alle gemeenten in Tolen door dezea dienst gebaat zjjn, dan wijst spr. er op, dat een dienst, die alle gemeenten zou aandoen, de krachten verre zou te boven gaan. Tolen iB echter door dezen dienst verbondea aan de tram naar Bargen-op-Zoom en daardoor aan het spoorwegnet. Andere deelen der provincie genieten subsidiën Tolen niet. De heer Pompe acht het wenscheljjk, het gevraagde subsudie althans voor een deel te verleenen. Terwgl voor communicatie-middelen in andere deelen der provincie duizenden worden verleend, is Tolen daar van verstoken, hoewel de toestand achteruitgegaan is, nadat eerst de weg naar Antwerpen verlegd is en later de spoorboot den dienst op Tolen heeft geBtaakt. Het geldt hier een voortzetting van een bestaand communicatie-middelde tram naar Bergen- op-Zoom. Spr. moest erkennen, dat de betrokken gemeenten meer kunnen doen, dan zjj tot das ver dedenhg wil daarom gedurende twee jaar een subsidie van f 600 per jaar toestaan. Stellen nu de gemeenten er zooveel belang in, dan kunnen zjj het ontbrekende geven. Den termjjn van twee jaar wil spr. stellen, omdat in dien tjjd de ljjn Brouwers havenSteenbergen wellicht tot stand zal gekoann zjjn; het postvervoer over Stavenisse zal dan ver vallen en kan dan misschien aan dezen diligencedienst worden toevertrouwd, waardoor de toestand dan geheel verandert. De heer De Caeem.broot verdedigt nader het ver leenen van subsidie. Met het voorstel-Pompe zou spr. zich wel kunnen vereenigen, indien het cjjfer van f 600 hem niet te laag voorkwam. Spr. be schouwt de cjjfers der overgelegde raming en wil met het oog daarop liever een' bedrag van f 800 geven. Sedert 1865 heeft Tolen geen beroep op de provinciale kas gedaanook dit is een argument voor inwilliging. De heer Lucasse verdedigt het voorstel van Gedep. Staten. Aan wagendiensten werd nog nooit een sub sidie verleend, als alleen in 1884 voor een dienst BreskensIJzendjjko; dit werd toen gedaan omdat die dierst in verbinding stond met den Provinci alen stoombootdieDst. Spreker betwjjfelt, of de dienst Goes—Wolfertsdijk zou zijn gesubsidiëard als de gemeenten bijdragen verleend haddendit is niet bewezen. De dieüst strekt niet in het belang van het geheele eiland ToIbd, maar slechts voor een deel daarvan. Het is wel ongelukkig, dat, nu Tolen eindeljjk iets vraagt, dit juist is voor een doel, waarvoor de Provincie niets geefi, maar dat is nu eenmaal niet anders. Scherpenisse geeft niets; de drie andere gemeenten slechts f 115, welk cijfer niet in verhouding staat tot het van de Provincie ge vraagd bedrag, en bewijst, dat de gemeenten het hooge belang van den dienst niet erkennen. Geeft men een bedrag slechts voor twee jaar, dan zal het mieiljjk zijn, na verloop van dien ter mijn verder subsidie te weigeren. De raming der aanvragers komt aan spr. vreemd voorer bljjkt niet, of zij op winst en risico hebben gerekend. De inwilliging van het voorstel zou zijn een eer- Bfce stap op een nieuwen wegen waar tal van wagendieneten in de Provincie bestaan, zou dat lei den tot een aanval op de Provinciale kas, die moei lijkheden zou kunnen veroorzaken. Ged. Staten handhaven dus hun voorstel. De heer Pomps doet nader uitkomen, dat deze dienst eene voortzetting is van den dienst Tolen Bergen-op-Ziom. Niet geheel Tolen wordt gebaat, zegt men, maar zoo is het ook met de andere ver voermiddelen. Tolen is vroeger wel eens gekomen om subsidie voor communicatie-middelen, en altjjd is dit afgewezen. Dat de gemeenten te weinig be langstelling toonea, is waar; maar jaist. daarom wil spreker slechts ongeveer de heljt van het gevraagd subsidie geven, dan moeten de gemeentebesturen de rest doen. De heer Lucasse verdedigt nader het voorstel van Gad. Staten. De heer Van Waesbarghe Janssens kon met dat voorstel ook medegaan, op grond van een besluit van 1876, waarbjj is goedgevonden, wagendieneten te subsidiëeren, die in verband stonden met den stoombootdienst op de Wester-Schelde en die het postvervoer hiddan. Maar in aanmerking nemende de ligging van Tolen en de gelegenheid, die nu ge boden wordt aan de gemeenten, om van hu-ine be langstelling te doen bljjken, zal spr. ia afwjjking van zjjne medeleden thans met het voorstel-Pompe medegaan. Nadat nog de heeren Lucasse en De Casembroot het woord gevoerd hebben, merkt de heer Heijse op, dat het geen adat is, dat de Staten nooit sub sidie aau een wagendienst zonden geven. Ware dit zoo, dan had men het verzoek voor den dienst Goes—Wolfartsdjjk indertjjd direct moeten afwjjzen men heeft dit niet gedaan, maar inlichting gevraagd, waaruit volgt, dat, als de inlichting voldoende zou zjjn, men op de aanvraag had ingegaan. Het argu ment, dat spr. het meest aantrekt, is dit, dat wjj in alle deelen der provincie de verkeermiddelen steunen het inwilligen van het verzoek zou spr. beschouwen als een proef om te zien of men te Tolen mettertjjd ook niet kan komen tot een goed middel van vervoer, tot een tram. Het sub-amendement-De Casembroot, om f 800 te geven, wordt daarna verworpen met 23 tegen 16 stemmen. Het amendement-Pompe om f 600 te geven voor twee jaar wordt daarna aangenomen met 37 tegen 2 stemmen, die der heeren Van Ljjnden en Lucasse. Daarna worden behandeld de algemeene verslagen der afdeeling en omtrent de verschillende voorstellen van Gedep. Staten. I. Voorstel om aan de ambachtsschool te Zierilcsee opnieuw een subsidie van f600 per jaar gedurende vjjf jaren te verleenen, onder voorwaarden, dat onder- wjjs gegeven worde in timmeren, smeden en huis- schilderen, en dat de gemeente, behalve kosteloos gebruik van lokalen en terrein, f 400 subsidie per jaar geve. De heer Van Lijnden licht toe, waarom aan deze school geen schoolgeld geheven wordt. Bjj de eerste aanvraag om subsidie voor eene ambachtsschool te Goes in 1875 is uitdrukkeljjk bepaald dat geen schoolgeld zou worden gehevende Staten hebben daarmede genoegen genomen. Later is wel eens ge vraagd naar schoolgeld, maar nooit is daarvan eene voorwaarde gemaakt. Gedep. Staten zijn nog steeds van meening, dat schoolgeld niet als eisch mag worden gesteld voor het toekennen van subsidie, maar dat dit aan plaatseljjke toestanden moet worden over gelaten. Het schoolgeld is voor de ouders der jon gens, die de ambachtsscholen bezoeken, dikwjjls j bezwarend, vooral ook, omdat de burger-avondschool moot worden bezocht en daarvoor moet worden betaald. Het voorstel wordt daarna zonder stemming aan genomen. H. Voorstel om aan den conducteur bjj den pro vincialen stoombootdienst op do Wester-Schelde C. Delzenne een pensioen van f 300 per jaar te ver leenen. Do beei' Van der Meer acht het pensioen van f 300 te laag in verhouding tot de jaarwedde van f 726, daar indertijd aan een kapitein en een ma chinist, die f 990 jaarwedde hadden, f 500 verleend werd. Hij zou daarom het pensioen op f 350 willen stellen, in dezelfde evenredigheid. De heer Van Rompu antwoordt, dat de vroeger gepensioneerden meer dienstjaren hadden. Het voorstel wordt daarna zonder stemming aan genomen. III. Voorstel, om een adres van het hoofdbestuur der Nederlandsche vereeniging tot. afschaffing van sterken drank, te Amsterdamom drankgebruik op de werken te verbieden en hot loon in gepast geld t.e doen uitbetalen, over te laten aan Gedep. Staten, daar deze volgens de wet de plannen en voorwaar den der bestekken mieten vaststellen. Bij onderzoek ia aan Gedep. Staten gebleken, dat gebruik of misbruik van sterken drank op de van wege de Provincie aanbestede werken niet of zeer zelden voorkomt en dat de wjjze van uitbetalen van het loon tot geene klachten aanleiding geeft. Zonder beraadslaging of stemming aangeno nen. IV. Voorstel, om een adres van de „Vereeniging van Nederlansche steenfabrikanten," om bjj de aan besteding van werken arbitrage toe te passen, over te laten aan Gedep. Staten, daar deze de bestekken moeten vaststellen. Gedep. Staten achten het niet wenschelgk, voor alle gevallen arbitrage toe te la ten dit zou h. i. voeren op een gevaarljjken weg de klem voor eene goede uitvoering der werken zou h. i. verloren gaan. Zonder beraadslaging of stemming aangenomen. V. Voorstel, om in de instructie voor Gedep. Staten te schrappen h9t voorschrift, dit dit college bij aanbesteding van Provinciale werken in acht moet nemen de algemeene voorwaarden, bjj de aanbeste ding van rijkswerken in gebruik, op grond dat ver schillende Departementen verschillende voorschriften hebben, waaronder ook minder aanbevelenswaardige voorkomen. Zonder beraadslaging of.stemming aangenomen. VI. Voorstel tot wijziging van het besluit tot regeling van den Provincialen waterstaatsiienst. Gedep. Staten willen de onderscheiding der opzich ters in eerste en tweede klasse doen vervallen en de jaarwedden der ambtenaren aldus regelen: voor de opzichters van f 1200 tot f 1800 (maximum thans voor de eerste klasse f 1600, voor de tweede f 1400), voor de teekenaars-schrijvers en klerken van f 500 tot f 1500 (maximum thans f 1200j. Zonder beraadslaging of stemming aangenomen. VIL Voorstel om bet besluit der Staten tot het verleenen van een subsidie voor den stoomtramweg Brouwershaven—Steenbergen te wjjzigen in dien zin, dat dit zal worden verleend aan eene Nederlandsche maatschappjj of, bjj naasting van den tramweg door den Staat der Nederlanden, aan dezen. De heer Van Deinse vraagt, of de voorgestelde omschrjjving wel geheel juist is. De heer Lucasse verklaart, de bedoeling der op merking niet te begrjjpen en licht het ontstaan der redactie toe, waarna de heer Van Deinse verklaart, zich bjj de redactie neer te leggen, als Ged. Staten er geen bezwaar in zien. De heer Lucasse verklaart, dat dit het geval is, waarop het voorstel zonder stemming wordt aan genomen. VIII. Voorstel om voor den stoomboot- en wagen dienst Walzoorden Vlake en Hulst Walzoorden voor vjjf jaren, ingaande 1 Januari 1898, een subsidie te verleenen van f 11500 per jaar, waarvan wordt gerekend f 3000 voor den stoombootdienst met stei gers, f 6500 voor den wagendienst Rulst Walzoor den en f2000 voor den wagendienst Vlake—Hans- weerd, en met bepaling, dat het subsidie naar dien maatstaf verminderen zal, waaneer een der wagen diensten ophoudt. Da heer Pompe stelt voor dit voorstel te verda gen tot de najaarsvergadering in verband met het verzoek van de ficma Braakman en Co. om een sub sidie voor geljjken dienst. Evenmin als op dit oogen- blik de aanvrage vau Braakman voor beoordeeling vatbaar is, omdat zjj pas is ingekomen, evenmin kan spr. tkais oordeelon over het subsidie voor de boot Vlake-Walsoorden, waarvoor f 1500 meer wordt ge vraagd en voorgesteld dan vroeger. De heer Van Rompu merkt op, dat tusschen de najaarsvergadering en den dag, waarop het tegen woordig subsidie eindigt, slechts ongeveer zeven we ken verloopen. Die termjjn is te kort. Daarom moet nu een beslissing vallen. Wjj behoeven ons echter niet te binden voor vjjf jaar, maar kunnen het sub sidie desnoods voor twee jaar verleenen. De heer Fruijtier laat hetzelfde bezwaar wegen en wjjst er op, dafc de stoomboot niet op zich zelf staat, maar in verbinding staat met twee wagendiensten. De ondernemer van den stoombootdienst moet dus contracten sluiten met de ondernemers vau wagen- diensten. Geeft men hem te korten termijn, dan is hjj aan die ondernemers met handen en voeten ge bonden. De heer Heijse wijst er op, dat, als de motie wordt aangenomen, men waarschijnlijk voor het feit zal staan, dafc er op 1 Jan. 1898 niets is. De tegen woordige ondernemer van den stoombootdienst Wal zoorden—Vlake zal dan niet meer klaar kunnen komen, en een nieuwe dienst nog veel minder. De heer Van Waesberghe Janssens verklaart zich ook tegen uitstel, omdat dan in November de Skaten met handen en voeten gebonden zullen zjjn aau de ondernemers. Spr. meent, dat men thans het voor stel moet behandelen, maar dat men dan het sub sidie moet verleenen voor twee jaar. In dien ziu doet hjj een voorstel. Nadat nog de heeren PompeVan Waesberghe en Fruijtier gesproken hebben, wordt de nfotie-Pompe ver worp 3n met 31 tegen 8 stemmen. Het amendement van den heer Van Waesberghe, om het subsidie voor niet m9er dan twee jaar toe te staan, wordt daarna zonder stemming aangeno men, evenals het aldas gewijzigde voorstel vau Gedep. Staten. De heer Hammacher stelt daarna voor, mit het oog op het vergevorderde uur de vergadering te verdagen tot den volgenden morgei 10 uur. Dit wordt zonder stemming aangenomen en de verga dering gesloten. Het verslag van de zitting van Vrijdag 16 Juli komt voor in het Bijvoegseldat morgen wordt verzonden. Wjj deelen echter reeds nu mede lo. dat het voorstel om afwijzend te beschikken op een verzoek van H. Braakman Co. om een subsidie voor een stoombootdienst tusschen Ter- Neuzen Hoedekenskerke Hansweerd Walzoorden is aangenomen. 2o. dat ook hat verzoek van I. J. Porrejj om subsidie voor een overzetveer Iersekedam—(jrorishoek is afgewezen. 3o. dat eveneens is aangenomen om afwijzen l te baschikken op het verzoek van den Raad van Krui- ningen om een renteloos voorschot voor begrinding van den achterweg tujschen Kruiningen en Hans weerd. 4o. dat op h9t verzoek van den Raad van Krab- bendjjke eveneens om een renteloos voorschot voor bekeiing van een gedeelte grindweg naar Kruinin gen afwijzend is beschikt. Gemengde Berichten. Wilhelininadorp. Terwgl op de veehoeve de werkman K. eene koe, die gemolken moest worden, aan een daarvoor bestemde omrastering wilde vast binden, sloeg de koe met den kop achterwaarts. Hierdoor geraakte K. met de hand tusschen het touw en de heining zoo in de klem, dat hem den hal ven duim en een stuk vinger werden atgerukt. Krabbend ij ke« Begunstigd door prachtig weder deed de zangvereeniging Harmonie" Donderdag jl. een reisje naar de Dordtsche tentoonstelling. Velen der leden, die nimmer zoo ver reisden, smaakten dien dag voorzeker een waar genot en des avonds bij den terugkeer in de gem lente, onder het zingen van opgeruimde marschen, leverde het gezelschip weer een bewijs, dat jongelui gelukkig ook op andere wjjze van hunne vrooljjkheid kunnen doen bljjken, dan door dronkemansgezwaai en straatgeschreeuw, dat, jammer genoeg, ook hier nog niet uit de mode is. Kwartendamme. Terwgl de arbeiders van den landbouwer G. bezig waren een wagen met hooi te pongeren, schoof een touw uit een dor katrollen met het gevolg, dat een knecht in de hoogte werd geslingerd. De paarden, hierdoor geschrokken, sloegen op hol en eveneenB een span paarden, gespannen voor een ledigen wagen. Het voer hooi sloeg weldra om en de paarden renden in dolle vaart naar de hof-

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1897 | | pagina bijlage 1