1897 N°. 50. Donderdag 29 April. 84ste jaargang. Kermis te Goes. DE ZONDAGSWET. De uitgave dezer Courant geschiedt Maandag-, Woensdag- en Vrijdagavond, uitgezonderd op feestdagen. Prgs per kwartaal, zoo binnen als buiten Goes, f 1,75. Afzonderlijke nomineri 5 cent; met bgblad 10 cent. Behalve aan ons Bureau worden Abonnementen en Advertentiön voor dit blad aangenomen bg de heeren Nijgk Van Ditweau. te Botterdam ea verder b(j alle Boekverkoopei*! en Brievengaarder», De prjj» der gewone advertentiön iB van 1-5 regels 50 cent, eiken regel meer 10 ets. Bg directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prg« slechts tweemaal berekend. Geboorte-, huwelgks- en doodberichten en de daarop betrekking hebbende dankbetuigingen worden van 110 regels a f 1,berekend. Dienstaanbiedingen, niet meer dan 4 regels beslaande en contant betaald 20 ct Aanvragen om en vermelding van liefdegaven 5 cent per regel. lmendln| van advertentiön viar 9 aren op den daf der uitgave. GOËSCHË C0ËRANT. Burgemeester eu Wethouders van Gors zullen op VRIJDAG 4 JUNI 1897 in het openbaar tea stadhuize gelegenheid geven om in te schrijven naar twee staanplaatsen op de Groote Markt te Goes, gedurende de aanstaande kermis van 31 Augustus tot 6 September; en wel één voor een STOOM CAROUSEL of dnarmede gelijk te stellen inrichting, en één voor een HYPODRdVlE, terwijl dan Dergens elders in de gemeente gedureude de kermis inrichtingen als hier bedoeld zullen worden toegelaten. Da inschrijving mi»et geschieden op gezegelde en behoorlijk ondertsekeude biljetten nair het model bij de voorwaarden gevoegd. Deze voorwaarden zijn bij len marktmeester en ter secre tarie der gemeente verkrijgbaar tegen betaling van f 0,50. Goes, 24 April 1897. Burgemeester an Wethouders van Goas, J. G. d. W. HAMER. De Secretaris, VAN REIGERSBERG VERSLUIJS. Het leek wel eenigszins een stem uit het ver leden, toen onlangs de mare tot ons kwam, dat Haar lem's burgemeester eene poging waagde om in de schoone bloemenstad de Zondagswet te bandhaven in al hare gestrengheid. Dat het hem daarbg ernst v?, bljjkt uit de dezer dagen door hem aan de Btu- denten-roeivereeniging geweigerde vergunning om den jaarlyksehen roeiwedstrjjd des Zondags te houden op hei Spaarne. Goethes woorden, Mephistopheles in den mond gelegd, en die wij in een vorig artikel vertaald aan haalden ♦Es erben sich Gesetz und Rechte Wie eine ew'ge Krankheit fort" zgn ook hier van toepassing De considerans van de dusgenaamde Zondagswet, den 1 Maart, 1815 onder de regeering van den Sou- vereinen Vorst gearresteerd, luidt: alzoo Wy in overweging genomen hebben de noodzakelijkheid om, op het voetspoor onzer gods dienstige voorvaderen, die daarop steeds don hoog- Bten prgs stelden, de pligtmatige viering van den dag des Heeren ea andere dagen, den openbaren Chris- telgken godsdienst toegëwgd, door eenparige en voor do geheele uitgestrektheid der Verr-enigde Neder landen algemeen werkende maatregelen te verze keren, zoo is het, dat Wjj enz." In April 1897, dus 82 jaren daarna, bestaat deze wet nog ongewijzigd, eene wet, die, werd zij alge meen en gestreng toegepast, eene geheele stagnatie in onze sociale toestanden veroorzaken zou. De stoommachine verscheen, de locomotief liet haar wild triomfgffluit langs onze velden hooren, oorlogen en revolutiön volgden elkander opde Souvoreine Vorst, die de wet gaf, zijn zoon en klein zoon werden tot het stof hunner vaderen vergaderd, maar da wet heeft allen overleefd. Ean geheel andere geest omtrent godsdienstige en sociale verhoudingen drong door in kerk en school, in huisgezin en fami lieleven; Strauss schreef zijn »Leven van Jezus"; de historische critiek en de Duiteche pbilosophie deden het geloof schudden op zgne grondvesten de Staat zelf begreep, dat elk kerkgenootschap bin nen zyn tempelwanden zgn eigen zaken moest be- heeren, maar nog altgd is het de taak van de Overheid de y pligtmatigeviering van den dag des Heeren te verzekeren. Het was een goede tijd, toen die Zondagswet werd gemaakt, toen zij alom werd gepubliceerd" en ♦geaffigeerd" en op hoog bevel" van de predik stoelen der onderscheidene christelijke kerkgenoot schappen werd afgelezen een tgd, dien wy zelfs terugvinden in het Staatsblad, dat de wet inhoudt en dat door vorm, kleur en lettersoort dat reeds lang afgesloten tgdperk voor den geest terugbrengt een tgd, waarin de wet kon worden uitgevoerd. Maar thans Wg weten het, die wet is niet meer te handhaven en wordt dan ook niet meer gehandhaafd. In kleine gemeenten houdt men in den regel nog de hand aan de bepaling, waarin aan de plaatselyke politie wordt opgedragen ♦alle hinderlijke beweging en gerucht in de nabjjheid der gebouwen, tot den open baren eeredienst bestemd en in het algemeen alles wat dezelve hinderlgk zoude kunnen zgn, voor te komen of te doen ophouden", maar zelfs in die kleine gemeenten in des regel nog alleen bg het kerkgebouw der hervormden (wat zeker een restantje is van den ouien staatsgodsdienst), omdat men voor de andere kerkgenootschappen geen meerdere agenten disponibel heeft. Openbare arbeid wordt echter op vele en vooral in de grootere steden verricht. De trams snorren daar ongestoord voorbjj de kerk gebouwen, winkels en herbergen (de laatste schier overal) zgn geopend en de Zendag is geworden een dag van rust en ontspanning en slechts weinig Neder- landers storen er zich meer aan, dat er in 1815 een landsvader is geweest, die plichtmatige" viering van den dag des Heeren heeft >willen verzekeren", 4 Iedereen is overtuigd, dat do wet eiken Zondag in elke gemrente van ons vaderland talloozo tnalen wordt overtreder, dat de ijzeren noodzakelijkheid van het verkeer dit meebrengt on andermaal wordt bevestigd dat in oude zakken nieuwe wjjn niet kan gegoten worden zonder dat de zakken barsten. In de laatste jaren hfbben zich twee richtingen tot bevordering van Zondagsrust doen kennen. De eene is de streng orthodox4», die geheel onze maatschappij zou willen dwingen tot staking van allen arbeid op Zondag. Alleen de geestelijken en de kosters zullen op dien dag mogen werken en niettegenstaande het gebod, dat >noch uw dienst knecht noch uw vee" op den Sabbath werken zullen, wordt ook het paard van dezen of genen landbouwer gebruikt om den predikant naar eene naburige ge meente te vervoeren, en worden op den Zondag in de kerkgebouwen, ten nadeele van de giften voor de armen, inzamelingen gehouden voor particuliere Bcholen. De tweede richting is eene gewoon menechelgke: verzekering van een wekelyksehen rustdag, zooveel mogelyk op deu Zondag" aan allen, die door arbeid hun brood verdienen. Dat daarvoor bg voorkeur de Zondag wordt genomen ligt uit eeuwenoude gewoonte voor de hand. Aan allen echter op dien dag rust te geven is onmogelgk, omdat de zucht tot ontspanning of verplaatsing bg hen, die zes dagen in de week hard gewerkt hebben, noodzakelijk met zich brengt, dat anderen op dien dag vaak harder moeten werken dan in de week. Langzaam maar zeker gaat het echter den weg op, dat het denkbeeld één rustdag in de week voor iedereen, die werkt, al kan dit dan niet altgd op Zondag zgn, noeer en meer ingang vindt. Naast het denkbeeld der plichtmatige viering van den dag des Heeren is dat van een rustdag, in sociale beteokenis opgekomen. De Souvereine Vorst werd in 1815, uit den aard der zaak, voornamelgk geleid door reli- gieuse overwegingen, wat ook bljjkt uit zgn last om de wet van de predikstoelen der onderscheidene christelijke kerkgenootschappen te doen aflazen. Zij moest doorgevoerd worden, al zouden de sociale toe standen er onder lgden. De tijden zgn sinds in hooge mate veranderd. Men heeft begrepen, dat de dienst des Heeren eene taak van h.t hart is en niet op commando van den Staat kan geschieden. In een Staat als d« onze, die onder zgne inge zetenen duizenden IsraÖ'ieten telt en nog meer dui zenden, voor wie een kerkgenootschappelijk christen lom alle beteekenis heeft verloren, paBt het hoofddenkbeeld der wet niet meer en dient de wetgever zich hoofdza kelijk door maatschappelijke factoren te laten b-heer- schen en leiden. En uil dit oogpunt bnschouwd is de Zondagswet e ne reusachtige abnormaliteit, eone wet, die indruiecht tegen het recht van het individu om in geloofszaken te handelen naar eigen geweten en naar eigen overtuiging. Niemand verhindert de mannen der Zondagsheili ging om den rustdag door te brengen met kerkg3an en psalmgezang; maar bij een onverbiddelijke toe passing van de Zondagswet zouden andoren verhin derd worden hun Zondag door te brengen zooals zjj, in verband met hunne omstandigheden, dit verlangen. Men gevoelt het, dat dit een onrechtmatige en een onuitvoerbare eisch 19. De wet heeft uitgediendzelden of nooit wordt zjj in haar volle gestrengheid toegepast. Maar nu het schgnt, dat enkele kerkelgken het eenigszins verroeste wapen weder uit huu arsenaal halen, nu zjj weer in Kamer en raadszaal zich zullon gaan verheffen op het voetstuk hunner eigen-voortreffe- lijkheid en, niettegenstaande de feiten, die de toe passing der wet onmogelijk maken, hare handhaving zullen vragen, nu dient de wetgever eene nieuwe in het leven te roepen, die aangepast kan worden aan de nieuwe sociale orde, welke uit de veranderde tijdsomstandigheden is geboren. Dat hierbjj de considerans van den Souvereinen Vorst niet meer gebruikt kan worden is duide- ljjk. De viering van den dag des Heeren te ge lasten is niet meer de taak der overheid. Zjj late die viering over aan da eigen consideratie" der ingezetenen. De viering zal dan meer oprecht en overgelaten zjjn aan hen, die daartoe uit eigen aan drift, opgewektheid gevoelen. De Zondag worde door den wetgever gestempeld tot een dag, waarop alleen de noodzakelijke arbeid mag verricht wordende arbeider erlauge daarbg de zekerheid, dat hg buiten die hooge noodzakelgkheid niet worde geëxploiteerd door den wetgever. Dan kan die dag werkeljjk een rustdag wordenvoor den een om dien dag te vie ren naar den aard zijner godsdienstige of kerkeljjke meening; voor den ander tot ontspanning of ge not na een week van harden arbeid. Tevens dient er gewaakt te worden, dat hun, die door hun werkkring genoodzaakt zjjn om op Zondag le arbeiden wjj wjjzen op hen, die betrokken zgn bg de exploitatie der vervoermiddelen, hotels en dergoljjke in de week een rustdag worde ge waarborgd. Nu vermoeden wg wel, dat dit alleB nog lang tot de vrome wenschen zal bljjven beboorendat do wetgever, wetende dat de wet toch niet gehandhaafd wordt, het karretje nog wel geruimen tgd in het oude spoor zal laten loopenmaar wg rekenen op het hoogere motief, dat bestaat om iu dezen de hand aan den ploeg te slaanElke wet, die niet wordt of niet kan worden nageleefd, werkt demoraliBeerend en kan slechts strekken tot ondermijning van het gezag. Vóór alles dient de regeering te zorgen, dat zjj door het doen verdwgnen van niet naleelbare, en het vervangen van deze door billijke en recht vaardige wetten, voorkom?, dat de Staat in zgne voegen verbrokkele. Want de eerbied voor de wet is het cement van den Staat. GOES, 28 April 1897. De Standaard profeteert ten opricht® der aan staande verkiezingen eene electorale worsteling zon der stembus-kannibalisme. Meer dan eens is dat stembus-kannibalisme ook ten onzent toegepast, dat men den caudidaat vau zgn togenpartg (overdrachtelijk altoos) vierendeelde, de vierdeparten aan slukkeu hieuw, en in die stukken de tanden zette, tot er geen vezel gaaf aan bleef. Er heerschfc", zegt het blad, ♦in de wederzjjdsche beoordeeliog thans een schier academische kalmte, en dat danken we aan onze gemeenschappelijke partjj- injluenza. Alle partgen zgn ziek, toe de Roomsche incluis; ook al moet toegestemd, dat de Roomscken ook in de krankekamer het decorum het best vau alle par tgen in acht namen. Maar ziek zgn te gader alle partgen door het insluipen in ons bloed van de democratische bacterie. Dat heeft alle partijen geknakt. Haar eonheid in tweeheid omgezet. Go ziet ze allen op een tandem, twee op één wiel, uitrgden. En als die twee er niet in slagen sa Am de harmonische maat te trappen, dan liggen ze straks beiden voor den grond. Een op elk wiel, zoo als het vroeger ging, liep vlot; in de politiek is de [tandem altoos gevaarljjk." En onder het opschrift Uit Goes naar IJssel- mondescbrgft de Standaard: In Uo38 is dezerzgds tegenover de dissentieerende broederen de meest tegemoetkomende houding aan genomen. Men is, bjj voorloopige bespreking, zóó ver gegaan als uien slechts even gaan kon. En zie, nu reist uit Goes de heer Van Koetsveld naar IJsselmonde, en vuurt daar een speech tegen de Calvinisten en dr. Koyper at, zoo fel en scherp, en met zulk een reeks van valscbe beschuldigingen doorweven, alsof in hoogst eigen persoon de politieke procareur-generaal eener vjjandige tegenpartjj aan het woord was. Ja, sterker nog. Na dit requisitoir genomen te hebben, ontziet hij zich niet, de voorkomende in schikkelijkheid dezerzjjds in Goes betoond, ten eigen bate uit te spelen. Hiervan zouden we geen nota hebben genomen, indien de Nederl. van deze speech niet een zeer breed verslag had opgenomen. Dit toch kon allicht den indruk vestigen, dat men van voornemen was van die zjjde op zulk een manier heel deu stembusstrgd te voerenen voor dat geval willen we er op wyzen, dat de telepho- nische gemeenschap, hoe ook onzerzjjds aangeboden, met het doorknippen van één metalen draad weer afknapt." Kan, zoo vragen wijook van academische kalmte" en ♦influenza" in de antirevolu tionaire partg zelve gesproken worden, als men ziet hoo vinnig de mannen-broeders elkander te lyf gaan En is dat nu geen kannibalisme" In de heden alhier gehouden vergadering van Ingelanden der Breede Watering bewesten I e r 8 e k e waren tegenwoordig 39 personen uit brengende 74 stemmen. Hierin werd vastgesteld do begrooting voor 1897/98 in ontvang en uitgaaf op f 124385,13 met een post voor onvoorziene uitgaven van f 13001,1 Ll'a. Het dgkgeschot bedraagt f 10 per hectare. O. m. komt in de begrooting voorle. het voor zien over 100 M. lengte, ter oppervlakte van 10800 M-. van het onverdedigd oevervak tU98chen de peil- raaien 36 en 50, door het plaatsen en m9t steen bastortea van drie rgs-zinkstuiken tusschen de peil- raaieu 37 en 40 en van em ziukstuk tusschen de peilraaien 49 ea 50en 2e. het aflossen van negen obligatiöu a f 1000 in de geldleening per rest* f 209,000. Naar men ons mededeelt is door den beer E. van den Bosch alhier, wegens drukke bezig heden en daaraan verbonden vele uitstedigheid, ont slag verzocht uit zgne betrekking van ♦generale brandmeester." 'a-Gravenpolder. Gedep. Staten van Zeeland hekben afwyzend beschikt op het request vau den Raad in zake het onderwgs in de gymnastiek, aangezien vóór het gebouw dat openbare lagere school zich een schoolplein uitstrekt, hetwelk met geringe kosten van de openbare straat kan worden afgesloten. Gaat de Raad op dit denkbeeld in, dan krygen wjj midden op het dorp een plaats, op welke het onderwgs ten aanschouwe van het publiek ge geven en genoten wordt. Ook uit K£r*bl>endijke meldt men ons dat Dinsdag bjj het gemeentebestuur het bericht is ont vangen, dat Gedeputeerde Staten geen dispensatie hebben verleend omtrent de invoering van a k j. Aldaar werd Maandag de heer J. van Gorsel benoemd tot onderbrandmeester ter voorziening in de vacature, ontstaan door het vertrek vau den heer L. C. van Doorn. De afdeeliag Zuidelgk Hoatenisse van de katho lieke kiesrereeniging ♦Hulst" heeft mr. F. Walter candidaat gesteld voor de Tweede Kamer. •Botterdam. Tot lid der Tweede Kamer is geko zen mr. E. E. van Raalte (l.) met 1456 van de 1514 geldige stemmen. Voor de stoomtram Hulst Wals oorden hebben thans alle belanghebbende gemeen ten en polders de hun gevraagde subsidie verleend, zoodat men mag aannemen, dat thans de aanleg van de tram verzekerd is. Het was dit jaar de eerste maal, dat Konin gin Wilhelmina met haar moeder bg Haar bezoek, dat zjj deze week aan Amsterdam brengen, voor militaire en civiele autoriteiten audiëntie verleende, zoodat zg de menigte op den Dam moest teleurstellen en niet, evenals de laatste jaren, voor het raam aan den rechtervleugel verscheen, om een huzaar, het monument, eene woning of een straat jongen uit te teekenen. De Koningin is than6 eene volwassen joukvrouwe geworden, en stond Maandag morgen in rouwgewaad, wegens het overljjden harer tante, wglen groothertogin Sophie naast H. M. de Regeutes, ten einde zich da audiöatiegasteu te laten voorstellen. De Regentes had zooals altyd voor een ieder een vriendelyk woord en hare belang stelling in zaken van allerlei aard werd als steeds opgemerkt. Ook de jeugdige Koningin sprak een welwillend woord tot velen, die haar kwamen com* plimentaeren. Gisteravond hebben de Koainginnen in de troon zaal audiöatie verleend aan drie Borneo'sche prinsen, zoons van den vorst van Koetei op Oost-Borneo, die onder geleide van den assistent-resident Eord- mans eene reis naar Europa hebben gedaan en der Koningin eonige geschenken huns vaders kwamen aanbieden. De kroonprins sprak H.M. toe en legde de hulde en eerbied van zgn geslacht en zgn volk aan deu voet van den troon onzer koningin; zgne woorden werden vertolkt door den heer Eerdmans. De plechtige audiöatie werd door het ganscbo hof bygewoond. H.M. dankte minzaam voor de bewyzen van hulde en richtte door bemiddeling van den heer Eerdmans verscheiden vragen tot de Oosterlingen. De drie prinsen vertoonden zich in eene kost bare gala-kleedg voor H.H. M.M. De kroonprins droeg een sluitjas met diamanten knoopen en had een zwaard op zyde ter waarde van vgfduizand gul den 1 (N. 11. Ct.) Bjj de door H.H. M.M. de konioginuen te Amsterdam verleende audiöatie ten paleice meidie zich ook een deputatie van koffiehuis- houders aan, afgevaardigd door den ♦Nederland- schen Slyters- en Bierhuishoudersbond." Deze deputatie overhandigde H. M. een adres, waarby bezwaren ontwikkeld worden tegen de wer king van de drankwet, zooals deze thans vigeert. Adressanten wgzen ar op, dat de voorspelling vau den tegenwoordigen minister van binnenUndsche za ken, dat de wet alleen zou aanleiding geven tot veel schrgvery en plagerg" is uitgekomen. Immers het zjjn alleen de bevoorrechten die vergunnings recht" kunnen krggen en vele anderen worden als

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1897 | | pagina 1