Wat mevïouw Van *t L. betreft, was de commissie
vol van lof over hare bekwaamheden als admini
stratrice men betreurde het echter, dat bij haar
weinig of geen sporen waren van de moederlijke
zorg, die in de eerste plaats voor ouderlooze kinde
ren zoo onontbeerlijk is, en dat aldus van haar niet
de heilzame invloed uitging, die voor de dikwijls
diep verwaarloosde kinderen zoo hoog noodig was.
De commissie zal voorstellen, het getal verpleeg
den voorloopig niet te vergrootenhet streven moet
zijn het maximum van 1000 niet te overschrijden.
Wat de voeding betreft, moet het oordeel over
de laatste jaren verre van ongunstig luidende
commissie is overtuigd dat de overgroote meerder
heid der weezen in dat opzicht in de inrichting in
veel gunstiger conditie kwamen dan zjj voor dien
tijd geweest waren.
Ten slotte acht de commissie in het vervolg een
nauwkeurig geneeskundig onderzoek van de weezen,
vóór zij in de inrichting worden toegelaten, gewenscht,
daar zeer zwakke of ongezonde kinderen niet meer
moeten opgenomen worden.
Men herinnert zich dat bij de behandeling der
Staatsbegvooting de vraag is behandeld, of het. niet
wenschelijk zoude zijn, dat de staat een hypo
theekbank ten dienste van den land
bouw oprichtte. Ook voor «Jüm tijd was, o. a. door
de Rijks-landbouwcommissie in het eind van 1891,
de zaak ter sprake gebracht. De minister heeft ech
ter verklaard het landbouwkrediet aan het particu
lier initiatief te willen overlaten. Gaat, zeide hij,
de Staat geld schieten op landerijen weldra zullen
de eigenaars van huizen hetzelfde vragen, en andeven
zullen volgen. Zorgen wij liever dat het hypotheek
wezen goed geregeld zij, terwijl de vrijheid tot op~
richten van hypotheekbanken gehandhaafd wordt.
Ook in de Staten-Generaal, zegt het Handelsblad
dat deze quaestie ter sprake brengt, zou de meer
derheid waarschijnlijk niet voor een Staatsbypotheek-
bank te winnen zijn. En z. i. niet ten onrechte. De
vergelijking met andere landen gaat niet op, meent
het blad. Men kan ons land niet vergeleken met
de minder rijke Scandinavische landen en met jonge
Stv.ten als Rumenië en Servië.
Ook de meening dat de Staat veel goedkooper
kapitaal aan den landbouw kan verschaffen dan de
hypotheekbanken, acht het blad ongegrond. Immers
ook de Staat zal in de rente, waarvoor hij geld
schiet, een assurantie-premie moeten vinden tegen
verliezen. Rekent men daarvoor en voor admini
stratiekosten pCt., en rekent men dat de Staat
het gel-l zelf tegen 3,/2 pCt. moet opnemen, dan
moet de landbouwer toch minstens 4 pCt. betalen.
Eu als de particuliere hypoteekbankenwier belang
het is tegen elkaar te concurreeren, geen goedkooper
crediet kunnen geven, dan thans het geval is, zou
dat dan niet hoofdzakelijk liggen aan het streven
van solied te big ven
Hierbij denken wij onwillekeurig aan het indertijd
door het Vaderland van zeer bevoegde zijde" ont
vangen en door ons in hoofdzaak medegedeelde ar
tikel, waarin betoogd werd dat dö hooge hypo
theekrente bijna uitsluitend door de bebouwde, de
lage daarentegen voornamelijk door do ongebouwde
eigendommen betaald wordt.
Behartiging verdient wel wat het Ildbld. vraagt
Indien 25 jaren geleden zulk een goedkoope Staats
bank had bestaan, welke sommen zou de schatkist
dan hebban bij te passen gehad, wegens de daling
die na 1870 is voorgekomen. Zoo zou zegt het
blad, de geheele burgerij de verliezen van den land
bouw dragen. En dan zoude ook handel, nijverheid en
winkelstand om gelijke bescherming kunnen vragen.
Eene andere vraag is of niet een onderlinge hy
potheekbank met kleine aandeelen zou kunnen op
gericht worden, en of b. v. niet de gelden der
postspaarbank in ruime mate in pandbrieven konden
belegd worden.
Men schrijft uit 's-Gravenbage aan de N. R. Ct.
In parlementaire kringen wordt verzekerd, dat de
minister van binnenland-che zaken eeno nota van
ant.voord naar aanleiding van het verslag over de
kieswet- amendementen en eene wijziging
der regeeringsvoordracht in bewerking heeft, welke,
na overweging door den ministerraad, tegen of kort
na L Februari aan de Tweede Kamer zal worden
ingezonden.
Het hoofdbestuur van den Oranjebond van Orde
heeft aan den Ned. Journalistenkring te Amsterdam
een adres gericht, bevattende het dringend verzoek,
dat de Kring zijn invloed bij de dagbladpers
aanwende om geen verslagen meer te maken van de
»faits et gestes" der socialisten en anarchisten, om
dat dezen daardoor beginnen »hun geregelde bestrij
ders als welkome bondgenooten te beschouwen, die
voor hen reclame maken", terwijl men aan den an
deren kant bij da rustige burgerij »een gevoel van
afschuw wekt, 't welk ten gevolge heeft, dat men
het den goeden en ordelijken werklieden, die hulp
en belangstelling verdienen, met de kwaden en on-
ordelijken ontgelden laat".
Dezer dagen trof men in verscheidene bladen
het bericht aan, dat in Hongarije het aantal spoor
wegreizigers is toegenomen met 216 pet. en de ont
vangsten met 40, pet.
Als tijdperk voor die vermeerdering werd genoemd
1888 tot 1892. Heel nieuw was die mededeoling dus
niet, want men zal het geheele jaar '93 toch niet
noodig gehad hebben om deze statistiek op te maken.
Wat het feit zelf betreft, een hoofdambtenaar bij
onze spoorwegen zeide ons indertijd, dat Nederland
er wel nooit aan zou denken om het zönestelsel
in toepassing te brengen, en dat de directeur van
de spoorwegen in Hongarije, met wien hg er over
gesproken bad, zelf die navolging eene groote dwaas
heid noemde. Nederland met zijne dichte bevolking,
met zijne tallooze stations, die enkele uren, soms
nog niet eens, van elkander verwijderd liggen, is in
dit opzicht niet te vergelijken met Hongarije, waar
de bevolking zoover uiteenwoont, dat men uren kan
sporen zonder e°n station aan te doen.
Wie het niet gelo'.ft, sla in <"en goeden atlas
Hongarije en Nederland maar eens op.
Terecht merkte de ambtenaar bij de Nederland-
sehe spoorwegen dan ook op indien het zone-stelsel
inderdaad kans gaf op vermeerdering van het verkeer
en bepaaldelijk van de opbrengst, dan is er geen
Staat in Europa, die niet bereid zou zijn om het
in te voeren. Men kan toch niet meenen, dat hetgeen
in Hongarije wordt waargenomen en van daar mee
gedeeld, zoo geheel aan de aandacht van spoorweg-
besturen in andere landen is ontsnapt, dat men nooit
beeft overwogen of ook zij niet 40 pet., of al was
het ook maar 10 pet., meer konden ontvangen.
Kerkelijke Zaken en Onderwijs.
Aangenomen het beroep bij de Ned. Herv.
gemeente te Kadzand door dhr. F. Breen, cand. te
Nieuwer-Amstel.
STATISTIEK
Comité tot wering van Schoolverzuim te Goes,
over December 1893.
Op de School A waren gedurende deze maand
133 kinderen. Onder dezen waren
123 kinderen, die geen enkelen schooltijd verzuimden,
10 van 110 verzuimen, en
0 meer dan 10 verzuimen hadden.
Het gemiddeld verzuim was 0.2 percent op het
geheele aantal scholieren en schooltijden, tegen 1
percent over dezelfde maand 111 1892.
Op de School B waren 288 kinderen, waaronder
278 zonder eenig verzuim,
8 die van 110 verzuimen hadden, en
2 met meer dan 10 verzuimen.
Het gemiddeld verzuim was 0.4 percent, tegen
0.2 percent over dezelfde maand in 1892.
Op de School G waren 173 kinderen, waaronder
152 zonder eenig verzuim,
10 met 110 verzuimen,
11 met meer dan 10 verzuimen.
Het gemiddeld verzuim was 4.8 percent, tegen
4.6 percent over dezelfde maand in 1892.
Op de School B waren 94 kinderen, waaronder
82 zonder eenig verzuim,
9 met 110 verzuimen,
3 boven de 10 verzuimen.
Het gemiddeld verzuim was 2.5 percent, tegen
2.8 percent over dezelfde maand in 1892.
Het verzuim op de openbare scholen te zamen
van 1 Januari af tot uit. December 1893 bedroeg 1.8
pet., tegeu 2 percent over hetzelfde tijdvak in 1892.
Rechtszaken.
Kantongerecht te Goes.
Zitting van 22 Januari 1894.
In deze zitting werden veroordeeld wegensjacht-
delectJ. S. Az. te Iersake, tot 3 maal f 5 b. s.
3 maal 4 d. h., verbeurdverklaring van het niet in
beslag genomen geweer, met bevel tot uitlevering
of te betalen f2 b. 8. 2 d. h.J. M. te Kolijnsplaat,
tot 2 maal f 5 b. s. 2 maal 4 d. h., verbeurdver
klaring van het niet in beslag genomen geweer, met
bevel tot uitlevering of te betalen f 0,75 b. s. 1
d. h.A. Da G. Jz. te Kapelle, tot f 1 b. 8. 1 d.
h.W. M. Hz. ta Oudelande, tot f 5 b. s. 4 d. h., ver
beurdverklaring van den niot in beslag genomen haas,
met bevel tot uitlevering of te betalen f 2 b. s. 1
d. h., bevel tot uitlevering van den knuppel, s. 1 d. h.
bij niet uitlevering en bevel tot vernietiging in geval
van uitleveringL. A. te Driewegen tot f 5 b. s.
4 jd. hechtenis, bevel tot uitlevering van dpn knuppel,
subs. 1 dag hechtenis bij niet uitlevering en bevel
tot vernietiging in geval van uitlevering
ijkwetJ. S., A. W., te Wemaldinga', ieder tot
1 1 b. s. 1 d. h.J. B., W. D« G., K. D., te We-
meldinge, ieder tot f 0,50 b. s. 1 d. h. en verbeurd
verklaring der inbeslaggenomen maten en gewichten
spoorwegwet-overtredingJ. C. P. te Rotter
dam, tot f 2 b. s. 2 d. h.wapenwetP. Q Gz.
te YTlake, tot f5 b. s. 5 d. h. boterwetJ. De
J. te Kruiningen, tot f5 b. s. 5 d. b.Schelde
bevissehen zonder consent: J. De J. Jz., C. De J.
Jz., beiden te IersekeP. M. LLz. te Veere, ieder
tot fl b. s. 1 d. h.brand verord. te Ierseke:
P, V. d. YV., M. P., beiden te Ierseke, ieder tot
f2 b. s. 2 d. h.J. F. S. te Ierseke, vrijspraak;
gemeente-verorden, te KortgeneW. I. Jz. te
Kortgene, tot f 1 b. subs. 1 d. h.straatschen
derij J. K. te Wemeldinge, tot f 0,50 b. s. 1 d. h.
D. K. aldaar, tot, f2 b. s. 2 d. h., L. J. Jz. en J.
J. Jz., beiden aldaar, ieder 'tot f I b. s. 1 d. h.
burengerucht: W. v. K., J. G., J. P., A. W. en
II. J., allen te Ierseke, ieder tot f 1 b. s. 1 d. h.
art. 459 YV. v. S.A. V. Dz. te Wissekerke, tot
f2 b. s. 2 d. h.art. 461 W. v. S. en rapen
van schelpdieren op een vooruitspringend werk van
een waterkeerenden dijk in Zeeland J. De J. Jz.
en T. O. Hz., beiden te Ierseke, ieder tot 2 maal
f 1 b. s. 2 maal 1 d. h.dronkenschap A. v.
d. V. te Kattendijke, P. v. d. D. en J. M., beiden
te Goes, ieder tot f2 b. s. 2 d. h., P. K. te Nisse,
F. J. J. F.Jz. te Goes, ieder tot fl b. s. J d. h.,
J. W. te Krabbendijko, tot 2 maal f2 b. s. 2 maai
2 d. b.
Met de vermelding, dat J. K. v. d. Veer naar
de tavpchtzittiug der rechtbank te Middelburg is
verwezen, inzake beleediging van don burgemeester
van Ierseke, was onze berichtgever voorbarig; van
zulk eene verwijzing is nog geen sprake. Het bericht
was trouwens niet van onzen gewonen correspondent
voor zaken die arr.-rechtb. betreffende.
Ter openbare terechtzitting der Arrondisse-
ments-Reebtbank te Middelburg van Zaterdag den
3 Februari 1894, des namiddags te 12,/'i uur, zal
worden behandeld de zaak tegen VV. 1'., oud 58
jaren, meubelmaker, geboren te Bergen-op-Zoom,
laatst woonachtig to Goes, thans verblijvende te
Amersfoort, ter zake dat hij te Goes koopman zijnde
en bij vonnis dezer Rechtbank van 25 October jl.
in staat van faillissement verklaard, op 19 October
1893 op een tjjdstip, waarop hij wist, dat het fail
lissement niet kon worden voorkomen, ter bedriege-
lijke verkorting van de rechten zijner schuldeischers,
een zijner schuldeischers heeft bevoordeeld, door
aan Maurits YTos en Isidore Yos, handelende onder
de firma J. M. Vos Zoon te 's-Gravenhage, die
van hem, beklaagde, een bedrag van ruim twee dui
zend zeven honderd gulden hadden te vorderen, over
te dragen bij akte van cessie, zijne vordering van
interessen hem komende in hoedanigheid van erfge
naam van den vermoedelijk overleden verklaarden
Th. W. A. Van der Linden du Toy, tot een bedrag
van jaarlijks j 337,76, op de voorwaarden in die
akte vermeld.
In deze zaak zijn vanwege het Openbaar Minis
terie 5 getuigen gedagvaard.
Het door den heer mr. G. W. baron Van Dedem
te Wageningen aangeteekend appèl tegen de uit
spraak van de Arrondissements-Rechtbank te Arn
hem, waarbij zijn eisch tot betaling eener schade
vergoeding van j 25,000 door den uitgever van de
Nieuwe Wageningsche Courant is ontzegd, zal op 7
Februari voor het gerechtshof te Arnhem behandeld
worden.
SCoek van Holland—Harwich.
Dezen morgen werd van de werf van de »Earl
Shipbuilding Companyte Hull met gunstig gevolg
te water gelaten het stalen dubbelschroefstoomschip
Amsterdam" bestemd voorden dienst tusschen den
Hoek van Holland en Harwich.
De afmetingen van dit fraaie schip zijnlengte
302 Eng. voet en breedte 36 Eng. voet.
De machines ontwikkelen 5000 paardenkracht, ter
wijl naar men verwacht eene vaartsnelheid zal be
reikt worden van 18 knopen per uur.
De inhoudsmaat van dit schip is 1700 tons regis
ter en als bijzonderheid wordt er op gewezen dat
dit en het zusterschip »Berlin", hetwelk dd. 10 dezer
van dezelfde werf te water gelaten werd, de grootste
stoomvaartuigen zijn, welke in eenigen passagiers-
dienst tusschen Engeland en het vasteland van Europa
in de vaart zijn.
De kajuiten zijn ingericht voor 214 1ste klasse
en 118 2de klasse passagiers. De lste klasse kajuiten,
welke zich midscheeps en voor de machines bevin
den, munten uit door sierlijkheid en rijkdom en zijn,
wat betimmering betreft, gelijk aan die van de
»Cbelmsford". De 2de klasse bevindt zich geheel
achter.
Door mevrouw Van Hasselt, echtgenoote van den
heer R. Van Hasselt, gedelegeerd lid van den Raad
van Administratie van de Hollandsche IJzeren Spoor
weg-Maatschappij, werd het schip gedoopt en door
doorsnijding van een zijden lint, waarmede de laatste
stut in positie gehouden werd, welke het afloopen
belette, te water gelaten.
Behalve den heer en mevrouw Van Hasselt en
mevrouw Beels van Lennep, bovonden zich onder de
gasten de volgende heeren
Mr. M. W. F. Treub, H. H. Beels, N. H. Nier-
strasz, I. R. Wüste, mr. I. W. Al ting Mees, mr.
D. F. D. Fabius, mr. W. Heineken, I. P. Korthals
Altes, mr. F. J. M. A. Reekers, J. A. Wormser,
I. Becker, C. Ten Brummeler, D. Schut, C. H. Den
Hertog, Cb. R. Kou veld, J. J.Froger, C. DeBruyn,
Van Hasselt Jr.
Voorts waren bij de plechtigheid tegenwoordig,
de Directies van de Great Eastern Railway Com
panyvan Earles Shipbuilding Company en hunne
Engelsehe genoodigden.
Onmiddellijk na het te water laten, werd het
contract gesloten voor den bouw van eene vierde
stoomboot van dit type en naar wij vernemen heeft
de Great Eastern Railway" met den bouw van
deze schepen baar laatste woord nog niet gesproken,
daar genoemde Maatschappij met nog grooter plan
nen omgaat voor de toekomst.
Door deze lijn is tot stand gebracht, behalve eene
versnelde gemeenschap tusschen Londen en de voor
naamste plaatsen van Nederland, eene nieuwe recht-
streeksche verbinding n.l. tusschen de voornaamste
groote plaatsen van Schotland en noordelijk Engeland
en het vasteland van Europa. Exprestreinon, voorzien
van restauratie-wagens loopen in aansluiting op h»t
vertrek en de aankomst van de schepen te Harwich
tusschen laatstgenoemde plaats en Birmingham, Man
chester, Liverpool, Bradford, Newcastle, Glasgow, Edin
burgh enz.
Daardoor wordt de tijd- en geldroovende omweg
over Londen vermeden.
Daar de verbetering van de gemeenschap tusschen
Engeland en Nederland een zaak is van groot belang
voor de betrokken natiën, mag het een heugelijk
feit genoemd worden dat deze onderneming in handen
is van, en ontwikkkeld wordt door een der machtig
ste maatschappijen van geheel Engeland. Om een
klein begrip te geven van het bedrgf dier Maat
schappij, halen wij de volgende cijfers en gegevens
aan uit de Board of Trade Returns van liet jaar
1890. Op het einde van dat jaar bedroeg het kapi
taal van die maatschappij 46,855,166 pd. st. be
staande zoowel uit f ordinary" als debenture shocks"
terwijl het kapitaal van de lijnen welke door ge
noemde Maatschappij gehuurd of geëxploiteerd wor
den, bedraagt 5,859,529 pd. st. In genoemd jaar be
droeg het passagiersvervoer van deze lijnen 80,478,142
personen, terwijl vervoerd werden 4,773,204 tons
koopmansgoederen en 3,530,506 tons mineralen als
steenkolen, erts enz. Het aantal tmnmijlen, in dat
jaar afgelegd, was voor passagiers 10,277,311, voor
goederen, kolen enz. 6,773,766 totaal 17,051,077
treinmglen. De lengte van het net bedroeg 1099
mijlen.
Het rollend materiöel bestond uit 825 locomotieven
en 19056 spoorwegrijtuigen en wagens voor de
verschillende vervoeren bestemd.
Gemengde Berichten.
Door het musschengilda alhier werd Maandag
avond in »de Prins van Oranje" de jaarlijksche
algemeene vergadering gehouden die door 52 van
de 60 led3u bezocht werd. Door 54 leien waren
aan musschen, eitjes, ratten enzalles tot musschen
herleid, ingebracht 7425 stuks.
De drie hoogste inbrengers waren de heeren
J. P. Boshoff met 2880, J. Cornelisse met 1798 en
J. De Jager met 519 stuks. Aan deze drie werd
een blijk van waardeering geschonken.
De volgens rooster aftredende bestuursleden, de
heeren A. J. Hendrikse, P. De Jonge Jz. en M. Rijk
werden bij acclamatie herkozen. De avond werd
verder gezellig doorgebracht met het houden van
een tombola van huishoudelijke voorwerpen.
's-Heer Arendskerfce» In de jongste verga
dering van het musschengilde alhier werd rekening
en verantwoording gedaan. 52 leden moesten geza
menlijk inleveren 2300 musschen, doch met inbegrip
van eieren, duiven, kraaien en mollen werden inge
leverd 3250 stuks. Koning werd de heer M. Van
Iwaarden, die 960 musschen inleverde, dat is 880
boven het verplichte getal.
Middelburg. Gisternacht is ingebroken in het
kantoor der firma Van der Klip Jolmers, scheeps
bouw- en werktuigenfabriek op den Blauwendijk.
De dieven, die daar wel eenigszins bekend schenen
te zijn, hebben een bedrag in geld medegenomen.
De politie, die met bet gebeurde in kennis is gesteld,
zoekt ijverig naar de daders.
Een der werklieden die met de bewaring van den
sleutel is belast, heeft deze gemist en hij vermoedt
dat deze uit zijn zak genomen moet zijn. Met dezen
sleutel hebben de dief of de dieven zich toegang
tot het kantoor verschaft en met een vijl de lessenaar
opengevijld en daaruit een bedrag van 24 ontvreemd.
Van Emmenes zal niet acht, maar zestien jaren
uitlandig moeten blijven, wil hij zijn straf niet uit
zitten.
Men meldt aan de Amsterdammer
Van den kansel der Ned. herv. kerk te Dinksperloo
is het lezen van de Graafschapsbode, een liberaal
blad dat te Deutichem verschijnt en te Dinksperloo
veel verspreid wordt, verboden.
De te Bergen-op-Zoom gevestigde spaarbank
in het Vincentiusgesticht heeft hare betalingen ge
staakt. De heer G., winkelier en zich noemend boek
houder-penningmeester-secretaris der bank, is gear
resteerd en gevankelijk naar Breda overgebracht,
verdacht van verduistering van aanzienlijke sommen.
Het passief bedraagt pl. m. 42,000. (N. R. Ct.)
Wordt in het buitenland geklaagd over de
zwarte bende", die in Nederland op kosten van
den solieden handel tracht te leven door toepassing
van de leuskoopen en niet betalen, wederkeerig
moet onze handel op de hoede zijn tegen de in het
buitenland gevestigde leden van het internationale
flesschentrekkersgild. Een te Utrecht gevestigde firma,
die eene groothandel drijft in koffie, deed dezer dagen
daarvan weder de ervaring op. Zij ontving van H.
Tricnont, te Anthisnes, een verzoek om monsters
koffie te zenden. Om zeker te zijn of men met een
reëelen besteller te doen had, zond zij bericht, dat
vier monsters afgezonden waren, maar liet de ver
zending der monsters achterwege. Per omgaande
kwam toen eene bestelling op twee balen koffie naar
twee van de niet afgezonden monsters.
De bestelling is niet uitgevoerd en tot waarschu
wing van den handel verzocht de firma ons bekend
heid te geven aan naam en adres van dengene, die
de bestelling deed en die, blijkens het gedrukte
brievenhoofd, niet alleen doet in koloniale waren,
maar ook in meel, spiritualiën, sigaren, manufacturen,
kramerijen, mutsen, tafelkleeden, schoenen en pa-
rapluies. (U. D.)
Uit een te Meppel ontvangen particulier schrij
ven uit Grand-Rapids (Michigan) blijkt, dat in die
stad en hare omstreken ruim 20,000 Hollanders
zonder werk zijn. De meeste fabrieken staan stil en
die, waarmede dit nog niet het geval is, werken
met halve ploegen of slechts 2 a drie dagen in de
week. Het gevolg van een en ander is, dat hoeveel
de particuliere liefdadigheid ook doet, groot gebrek
geleden wordt, en het getal misdrijven toeneemt.
Behalve in Michigan heerscht deze betreurenswaar
dige toestand thans in meer of mindere mate over
geheel Noord-Amerika.
En dan zijn er nog menschen, die gelooven, dat
landmaatschappijenagenten en speculanten niet
liegen, als zij een onbezorgd bestaan voorspiegelen
aan hen, die hun land koopen en naar Amerika
emigreeren.
Zou men waarlijk denken, zoo vraagt de H. Ct.,
dat er in Amerika tienduizend menschen broodeloos
zijn, als er daar winstgevend land lag, waarvoor
men tot in Europa liefhebbers moet werven
Men meldt aan de Prov. Nbr. Crt. uit Zeven
bergen
Door den heer C. H. De Keijzer, handelsreiziger
alhier, is Zaterdag jl. eene zeldzame daad van zelf
opoffering voor zijne medereizigers gepleegd in den
trein, welke des morgens 7.45 uit Hasselt naar
Eindhoven vertrekt.
Het station Wgchmael gepasseerd zijnde, bespeurde
hij dat het rjjtuig een verdacht gerammel maakte,
doch niet ernstig genoeg om de noodrem over te
halen. Tot station Exel ging het vrij wel, doch tus
schen de stations Exel en Neerpelt werd de toe
stand dermate, dat hij (na herhaaldelijk seinen te
hebben gegeven buiten de waggon, hetgeen niet
werd opgemerkt door het personeel) onmiddellijk
de noodrem overhaalde, welk middel echter den
trein niet tot stilstand bracht.
Goede raad was duur, niemand durfde den in
vollen vaart zijnden trein te verlaten, om langs de
loopplank een volgend rijtuig te kunnen bereiken,
ten einde opnieuw de noodrem te beproeven. Tijd
om te denken was er niet, dus nam de heer Keijzer
het kloekmoedig besluit het rjjtuig uit te stappen;
hg bereikte gelukkig het volgende, haalt onmiddellijk
de noodrem over, en de trein staat misschien een
100 meter verder stil.
Het treinpersoneel, alsmede de opzichter van weg
en werken komen onmiddellijk te voorschijn, het
defect wordt onderzocht, waarvan de uitslag was,