Wat mevïouw Van *t L. betreft, was de commissie vol van lof over hare bekwaamheden als admini stratrice men betreurde het echter, dat bij haar weinig of geen sporen waren van de moederlijke zorg, die in de eerste plaats voor ouderlooze kinde ren zoo onontbeerlijk is, en dat aldus van haar niet de heilzame invloed uitging, die voor de dikwijls diep verwaarloosde kinderen zoo hoog noodig was. De commissie zal voorstellen, het getal verpleeg den voorloopig niet te vergrootenhet streven moet zijn het maximum van 1000 niet te overschrijden. Wat de voeding betreft, moet het oordeel over de laatste jaren verre van ongunstig luidende commissie is overtuigd dat de overgroote meerder heid der weezen in dat opzicht in de inrichting in veel gunstiger conditie kwamen dan zjj voor dien tijd geweest waren. Ten slotte acht de commissie in het vervolg een nauwkeurig geneeskundig onderzoek van de weezen, vóór zij in de inrichting worden toegelaten, gewenscht, daar zeer zwakke of ongezonde kinderen niet meer moeten opgenomen worden. Men herinnert zich dat bij de behandeling der Staatsbegvooting de vraag is behandeld, of het. niet wenschelijk zoude zijn, dat de staat een hypo theekbank ten dienste van den land bouw oprichtte. Ook voor «Jüm tijd was, o. a. door de Rijks-landbouwcommissie in het eind van 1891, de zaak ter sprake gebracht. De minister heeft ech ter verklaard het landbouwkrediet aan het particu lier initiatief te willen overlaten. Gaat, zeide hij, de Staat geld schieten op landerijen weldra zullen de eigenaars van huizen hetzelfde vragen, en andeven zullen volgen. Zorgen wij liever dat het hypotheek wezen goed geregeld zij, terwijl de vrijheid tot op~ richten van hypotheekbanken gehandhaafd wordt. Ook in de Staten-Generaal, zegt het Handelsblad dat deze quaestie ter sprake brengt, zou de meer derheid waarschijnlijk niet voor een Staatsbypotheek- bank te winnen zijn. En z. i. niet ten onrechte. De vergelijking met andere landen gaat niet op, meent het blad. Men kan ons land niet vergeleken met de minder rijke Scandinavische landen en met jonge Stv.ten als Rumenië en Servië. Ook de meening dat de Staat veel goedkooper kapitaal aan den landbouw kan verschaffen dan de hypotheekbanken, acht het blad ongegrond. Immers ook de Staat zal in de rente, waarvoor hij geld schiet, een assurantie-premie moeten vinden tegen verliezen. Rekent men daarvoor en voor admini stratiekosten pCt., en rekent men dat de Staat het gel-l zelf tegen 3,/2 pCt. moet opnemen, dan moet de landbouwer toch minstens 4 pCt. betalen. Eu als de particuliere hypoteekbankenwier belang het is tegen elkaar te concurreeren, geen goedkooper crediet kunnen geven, dan thans het geval is, zou dat dan niet hoofdzakelijk liggen aan het streven van solied te big ven Hierbij denken wij onwillekeurig aan het indertijd door het Vaderland van zeer bevoegde zijde" ont vangen en door ons in hoofdzaak medegedeelde ar tikel, waarin betoogd werd dat dö hooge hypo theekrente bijna uitsluitend door de bebouwde, de lage daarentegen voornamelijk door do ongebouwde eigendommen betaald wordt. Behartiging verdient wel wat het Ildbld. vraagt Indien 25 jaren geleden zulk een goedkoope Staats bank had bestaan, welke sommen zou de schatkist dan hebban bij te passen gehad, wegens de daling die na 1870 is voorgekomen. Zoo zou zegt het blad, de geheele burgerij de verliezen van den land bouw dragen. En dan zoude ook handel, nijverheid en winkelstand om gelijke bescherming kunnen vragen. Eene andere vraag is of niet een onderlinge hy potheekbank met kleine aandeelen zou kunnen op gericht worden, en of b. v. niet de gelden der postspaarbank in ruime mate in pandbrieven konden belegd worden. Men schrijft uit 's-Gravenbage aan de N. R. Ct. In parlementaire kringen wordt verzekerd, dat de minister van binnenland-che zaken eeno nota van ant.voord naar aanleiding van het verslag over de kieswet- amendementen en eene wijziging der regeeringsvoordracht in bewerking heeft, welke, na overweging door den ministerraad, tegen of kort na L Februari aan de Tweede Kamer zal worden ingezonden. Het hoofdbestuur van den Oranjebond van Orde heeft aan den Ned. Journalistenkring te Amsterdam een adres gericht, bevattende het dringend verzoek, dat de Kring zijn invloed bij de dagbladpers aanwende om geen verslagen meer te maken van de »faits et gestes" der socialisten en anarchisten, om dat dezen daardoor beginnen »hun geregelde bestrij ders als welkome bondgenooten te beschouwen, die voor hen reclame maken", terwijl men aan den an deren kant bij da rustige burgerij »een gevoel van afschuw wekt, 't welk ten gevolge heeft, dat men het den goeden en ordelijken werklieden, die hulp en belangstelling verdienen, met de kwaden en on- ordelijken ontgelden laat". Dezer dagen trof men in verscheidene bladen het bericht aan, dat in Hongarije het aantal spoor wegreizigers is toegenomen met 216 pet. en de ont vangsten met 40, pet. Als tijdperk voor die vermeerdering werd genoemd 1888 tot 1892. Heel nieuw was die mededeoling dus niet, want men zal het geheele jaar '93 toch niet noodig gehad hebben om deze statistiek op te maken. Wat het feit zelf betreft, een hoofdambtenaar bij onze spoorwegen zeide ons indertijd, dat Nederland er wel nooit aan zou denken om het zönestelsel in toepassing te brengen, en dat de directeur van de spoorwegen in Hongarije, met wien hg er over gesproken bad, zelf die navolging eene groote dwaas heid noemde. Nederland met zijne dichte bevolking, met zijne tallooze stations, die enkele uren, soms nog niet eens, van elkander verwijderd liggen, is in dit opzicht niet te vergelijken met Hongarije, waar de bevolking zoover uiteenwoont, dat men uren kan sporen zonder e°n station aan te doen. Wie het niet gelo'.ft, sla in <"en goeden atlas Hongarije en Nederland maar eens op. Terecht merkte de ambtenaar bij de Nederland- sehe spoorwegen dan ook op indien het zone-stelsel inderdaad kans gaf op vermeerdering van het verkeer en bepaaldelijk van de opbrengst, dan is er geen Staat in Europa, die niet bereid zou zijn om het in te voeren. Men kan toch niet meenen, dat hetgeen in Hongarije wordt waargenomen en van daar mee gedeeld, zoo geheel aan de aandacht van spoorweg- besturen in andere landen is ontsnapt, dat men nooit beeft overwogen of ook zij niet 40 pet., of al was het ook maar 10 pet., meer konden ontvangen. Kerkelijke Zaken en Onderwijs. Aangenomen het beroep bij de Ned. Herv. gemeente te Kadzand door dhr. F. Breen, cand. te Nieuwer-Amstel. STATISTIEK Comité tot wering van Schoolverzuim te Goes, over December 1893. Op de School A waren gedurende deze maand 133 kinderen. Onder dezen waren 123 kinderen, die geen enkelen schooltijd verzuimden, 10 van 110 verzuimen, en 0 meer dan 10 verzuimen hadden. Het gemiddeld verzuim was 0.2 percent op het geheele aantal scholieren en schooltijden, tegen 1 percent over dezelfde maand 111 1892. Op de School B waren 288 kinderen, waaronder 278 zonder eenig verzuim, 8 die van 110 verzuimen hadden, en 2 met meer dan 10 verzuimen. Het gemiddeld verzuim was 0.4 percent, tegen 0.2 percent over dezelfde maand in 1892. Op de School G waren 173 kinderen, waaronder 152 zonder eenig verzuim, 10 met 110 verzuimen, 11 met meer dan 10 verzuimen. Het gemiddeld verzuim was 4.8 percent, tegen 4.6 percent over dezelfde maand in 1892. Op de School B waren 94 kinderen, waaronder 82 zonder eenig verzuim, 9 met 110 verzuimen, 3 boven de 10 verzuimen. Het gemiddeld verzuim was 2.5 percent, tegen 2.8 percent over dezelfde maand in 1892. Het verzuim op de openbare scholen te zamen van 1 Januari af tot uit. December 1893 bedroeg 1.8 pet., tegeu 2 percent over hetzelfde tijdvak in 1892. Rechtszaken. Kantongerecht te Goes. Zitting van 22 Januari 1894. In deze zitting werden veroordeeld wegensjacht- delectJ. S. Az. te Iersake, tot 3 maal f 5 b. s. 3 maal 4 d. h., verbeurdverklaring van het niet in beslag genomen geweer, met bevel tot uitlevering of te betalen f2 b. 8. 2 d. h.J. M. te Kolijnsplaat, tot 2 maal f 5 b. s. 2 maal 4 d. h., verbeurdver klaring van het niet in beslag genomen geweer, met bevel tot uitlevering of te betalen f 0,75 b. s. 1 d. h.A. Da G. Jz. te Kapelle, tot f 1 b. 8. 1 d. h.W. M. Hz. ta Oudelande, tot f 5 b. s. 4 d. h., ver beurdverklaring van den niot in beslag genomen haas, met bevel tot uitlevering of te betalen f 2 b. s. 1 d. h., bevel tot uitlevering van den knuppel, s. 1 d. h. bij niet uitlevering en bevel tot vernietiging in geval van uitleveringL. A. te Driewegen tot f 5 b. s. 4 jd. hechtenis, bevel tot uitlevering van dpn knuppel, subs. 1 dag hechtenis bij niet uitlevering en bevel tot vernietiging in geval van uitlevering ijkwetJ. S., A. W., te Wemaldinga', ieder tot 1 1 b. s. 1 d. h.J. B., W. D« G., K. D., te We- meldinge, ieder tot f 0,50 b. s. 1 d. h. en verbeurd verklaring der inbeslaggenomen maten en gewichten spoorwegwet-overtredingJ. C. P. te Rotter dam, tot f 2 b. s. 2 d. h.wapenwetP. Q Gz. te YTlake, tot f5 b. s. 5 d. h. boterwetJ. De J. te Kruiningen, tot f5 b. s. 5 d. b.Schelde bevissehen zonder consent: J. De J. Jz., C. De J. Jz., beiden te IersekeP. M. LLz. te Veere, ieder tot fl b. s. 1 d. h.brand verord. te Ierseke: P, V. d. YV., M. P., beiden te Ierseke, ieder tot f2 b. s. 2 d. h.J. F. S. te Ierseke, vrijspraak; gemeente-verorden, te KortgeneW. I. Jz. te Kortgene, tot f 1 b. subs. 1 d. h.straatschen derij J. K. te Wemeldinge, tot f 0,50 b. s. 1 d. h. D. K. aldaar, tot, f2 b. s. 2 d. h., L. J. Jz. en J. J. Jz., beiden aldaar, ieder 'tot f I b. s. 1 d. h. burengerucht: W. v. K., J. G., J. P., A. W. en II. J., allen te Ierseke, ieder tot f 1 b. s. 1 d. h. art. 459 YV. v. S.A. V. Dz. te Wissekerke, tot f2 b. s. 2 d. h.art. 461 W. v. S. en rapen van schelpdieren op een vooruitspringend werk van een waterkeerenden dijk in Zeeland J. De J. Jz. en T. O. Hz., beiden te Ierseke, ieder tot 2 maal f 1 b. s. 2 maal 1 d. h.dronkenschap A. v. d. V. te Kattendijke, P. v. d. D. en J. M., beiden te Goes, ieder tot f2 b. s. 2 d. h., P. K. te Nisse, F. J. J. F.Jz. te Goes, ieder tot fl b. s. J d. h., J. W. te Krabbendijko, tot 2 maal f2 b. s. 2 maai 2 d. b. Met de vermelding, dat J. K. v. d. Veer naar de tavpchtzittiug der rechtbank te Middelburg is verwezen, inzake beleediging van don burgemeester van Ierseke, was onze berichtgever voorbarig; van zulk eene verwijzing is nog geen sprake. Het bericht was trouwens niet van onzen gewonen correspondent voor zaken die arr.-rechtb. betreffende. Ter openbare terechtzitting der Arrondisse- ments-Reebtbank te Middelburg van Zaterdag den 3 Februari 1894, des namiddags te 12,/'i uur, zal worden behandeld de zaak tegen VV. 1'., oud 58 jaren, meubelmaker, geboren te Bergen-op-Zoom, laatst woonachtig to Goes, thans verblijvende te Amersfoort, ter zake dat hij te Goes koopman zijnde en bij vonnis dezer Rechtbank van 25 October jl. in staat van faillissement verklaard, op 19 October 1893 op een tjjdstip, waarop hij wist, dat het fail lissement niet kon worden voorkomen, ter bedriege- lijke verkorting van de rechten zijner schuldeischers, een zijner schuldeischers heeft bevoordeeld, door aan Maurits YTos en Isidore Yos, handelende onder de firma J. M. Vos Zoon te 's-Gravenhage, die van hem, beklaagde, een bedrag van ruim twee dui zend zeven honderd gulden hadden te vorderen, over te dragen bij akte van cessie, zijne vordering van interessen hem komende in hoedanigheid van erfge naam van den vermoedelijk overleden verklaarden Th. W. A. Van der Linden du Toy, tot een bedrag van jaarlijks j 337,76, op de voorwaarden in die akte vermeld. In deze zaak zijn vanwege het Openbaar Minis terie 5 getuigen gedagvaard. Het door den heer mr. G. W. baron Van Dedem te Wageningen aangeteekend appèl tegen de uit spraak van de Arrondissements-Rechtbank te Arn hem, waarbij zijn eisch tot betaling eener schade vergoeding van j 25,000 door den uitgever van de Nieuwe Wageningsche Courant is ontzegd, zal op 7 Februari voor het gerechtshof te Arnhem behandeld worden. SCoek van Holland—Harwich. Dezen morgen werd van de werf van de »Earl Shipbuilding Companyte Hull met gunstig gevolg te water gelaten het stalen dubbelschroefstoomschip Amsterdam" bestemd voorden dienst tusschen den Hoek van Holland en Harwich. De afmetingen van dit fraaie schip zijnlengte 302 Eng. voet en breedte 36 Eng. voet. De machines ontwikkelen 5000 paardenkracht, ter wijl naar men verwacht eene vaartsnelheid zal be reikt worden van 18 knopen per uur. De inhoudsmaat van dit schip is 1700 tons regis ter en als bijzonderheid wordt er op gewezen dat dit en het zusterschip »Berlin", hetwelk dd. 10 dezer van dezelfde werf te water gelaten werd, de grootste stoomvaartuigen zijn, welke in eenigen passagiers- dienst tusschen Engeland en het vasteland van Europa in de vaart zijn. De kajuiten zijn ingericht voor 214 1ste klasse en 118 2de klasse passagiers. De lste klasse kajuiten, welke zich midscheeps en voor de machines bevin den, munten uit door sierlijkheid en rijkdom en zijn, wat betimmering betreft, gelijk aan die van de »Cbelmsford". De 2de klasse bevindt zich geheel achter. Door mevrouw Van Hasselt, echtgenoote van den heer R. Van Hasselt, gedelegeerd lid van den Raad van Administratie van de Hollandsche IJzeren Spoor weg-Maatschappij, werd het schip gedoopt en door doorsnijding van een zijden lint, waarmede de laatste stut in positie gehouden werd, welke het afloopen belette, te water gelaten. Behalve den heer en mevrouw Van Hasselt en mevrouw Beels van Lennep, bovonden zich onder de gasten de volgende heeren Mr. M. W. F. Treub, H. H. Beels, N. H. Nier- strasz, I. R. Wüste, mr. I. W. Al ting Mees, mr. D. F. D. Fabius, mr. W. Heineken, I. P. Korthals Altes, mr. F. J. M. A. Reekers, J. A. Wormser, I. Becker, C. Ten Brummeler, D. Schut, C. H. Den Hertog, Cb. R. Kou veld, J. J.Froger, C. DeBruyn, Van Hasselt Jr. Voorts waren bij de plechtigheid tegenwoordig, de Directies van de Great Eastern Railway Com panyvan Earles Shipbuilding Company en hunne Engelsehe genoodigden. Onmiddellijk na het te water laten, werd het contract gesloten voor den bouw van eene vierde stoomboot van dit type en naar wij vernemen heeft de Great Eastern Railway" met den bouw van deze schepen baar laatste woord nog niet gesproken, daar genoemde Maatschappij met nog grooter plan nen omgaat voor de toekomst. Door deze lijn is tot stand gebracht, behalve eene versnelde gemeenschap tusschen Londen en de voor naamste plaatsen van Nederland, eene nieuwe recht- streeksche verbinding n.l. tusschen de voornaamste groote plaatsen van Schotland en noordelijk Engeland en het vasteland van Europa. Exprestreinon, voorzien van restauratie-wagens loopen in aansluiting op h»t vertrek en de aankomst van de schepen te Harwich tusschen laatstgenoemde plaats en Birmingham, Man chester, Liverpool, Bradford, Newcastle, Glasgow, Edin burgh enz. Daardoor wordt de tijd- en geldroovende omweg over Londen vermeden. Daar de verbetering van de gemeenschap tusschen Engeland en Nederland een zaak is van groot belang voor de betrokken natiën, mag het een heugelijk feit genoemd worden dat deze onderneming in handen is van, en ontwikkkeld wordt door een der machtig ste maatschappijen van geheel Engeland. Om een klein begrip te geven van het bedrgf dier Maat schappij, halen wij de volgende cijfers en gegevens aan uit de Board of Trade Returns van liet jaar 1890. Op het einde van dat jaar bedroeg het kapi taal van die maatschappij 46,855,166 pd. st. be staande zoowel uit f ordinary" als debenture shocks" terwijl het kapitaal van de lijnen welke door ge noemde Maatschappij gehuurd of geëxploiteerd wor den, bedraagt 5,859,529 pd. st. In genoemd jaar be droeg het passagiersvervoer van deze lijnen 80,478,142 personen, terwijl vervoerd werden 4,773,204 tons koopmansgoederen en 3,530,506 tons mineralen als steenkolen, erts enz. Het aantal tmnmijlen, in dat jaar afgelegd, was voor passagiers 10,277,311, voor goederen, kolen enz. 6,773,766 totaal 17,051,077 treinmglen. De lengte van het net bedroeg 1099 mijlen. Het rollend materiöel bestond uit 825 locomotieven en 19056 spoorwegrijtuigen en wagens voor de verschillende vervoeren bestemd. Gemengde Berichten. Door het musschengilda alhier werd Maandag avond in »de Prins van Oranje" de jaarlijksche algemeene vergadering gehouden die door 52 van de 60 led3u bezocht werd. Door 54 leien waren aan musschen, eitjes, ratten enzalles tot musschen herleid, ingebracht 7425 stuks. De drie hoogste inbrengers waren de heeren J. P. Boshoff met 2880, J. Cornelisse met 1798 en J. De Jager met 519 stuks. Aan deze drie werd een blijk van waardeering geschonken. De volgens rooster aftredende bestuursleden, de heeren A. J. Hendrikse, P. De Jonge Jz. en M. Rijk werden bij acclamatie herkozen. De avond werd verder gezellig doorgebracht met het houden van een tombola van huishoudelijke voorwerpen. 's-Heer Arendskerfce» In de jongste verga dering van het musschengilde alhier werd rekening en verantwoording gedaan. 52 leden moesten geza menlijk inleveren 2300 musschen, doch met inbegrip van eieren, duiven, kraaien en mollen werden inge leverd 3250 stuks. Koning werd de heer M. Van Iwaarden, die 960 musschen inleverde, dat is 880 boven het verplichte getal. Middelburg. Gisternacht is ingebroken in het kantoor der firma Van der Klip Jolmers, scheeps bouw- en werktuigenfabriek op den Blauwendijk. De dieven, die daar wel eenigszins bekend schenen te zijn, hebben een bedrag in geld medegenomen. De politie, die met bet gebeurde in kennis is gesteld, zoekt ijverig naar de daders. Een der werklieden die met de bewaring van den sleutel is belast, heeft deze gemist en hij vermoedt dat deze uit zijn zak genomen moet zijn. Met dezen sleutel hebben de dief of de dieven zich toegang tot het kantoor verschaft en met een vijl de lessenaar opengevijld en daaruit een bedrag van 24 ontvreemd. Van Emmenes zal niet acht, maar zestien jaren uitlandig moeten blijven, wil hij zijn straf niet uit zitten. Men meldt aan de Amsterdammer Van den kansel der Ned. herv. kerk te Dinksperloo is het lezen van de Graafschapsbode, een liberaal blad dat te Deutichem verschijnt en te Dinksperloo veel verspreid wordt, verboden. De te Bergen-op-Zoom gevestigde spaarbank in het Vincentiusgesticht heeft hare betalingen ge staakt. De heer G., winkelier en zich noemend boek houder-penningmeester-secretaris der bank, is gear resteerd en gevankelijk naar Breda overgebracht, verdacht van verduistering van aanzienlijke sommen. Het passief bedraagt pl. m. 42,000. (N. R. Ct.) Wordt in het buitenland geklaagd over de zwarte bende", die in Nederland op kosten van den solieden handel tracht te leven door toepassing van de leuskoopen en niet betalen, wederkeerig moet onze handel op de hoede zijn tegen de in het buitenland gevestigde leden van het internationale flesschentrekkersgild. Een te Utrecht gevestigde firma, die eene groothandel drijft in koffie, deed dezer dagen daarvan weder de ervaring op. Zij ontving van H. Tricnont, te Anthisnes, een verzoek om monsters koffie te zenden. Om zeker te zijn of men met een reëelen besteller te doen had, zond zij bericht, dat vier monsters afgezonden waren, maar liet de ver zending der monsters achterwege. Per omgaande kwam toen eene bestelling op twee balen koffie naar twee van de niet afgezonden monsters. De bestelling is niet uitgevoerd en tot waarschu wing van den handel verzocht de firma ons bekend heid te geven aan naam en adres van dengene, die de bestelling deed en die, blijkens het gedrukte brievenhoofd, niet alleen doet in koloniale waren, maar ook in meel, spiritualiën, sigaren, manufacturen, kramerijen, mutsen, tafelkleeden, schoenen en pa- rapluies. (U. D.) Uit een te Meppel ontvangen particulier schrij ven uit Grand-Rapids (Michigan) blijkt, dat in die stad en hare omstreken ruim 20,000 Hollanders zonder werk zijn. De meeste fabrieken staan stil en die, waarmede dit nog niet het geval is, werken met halve ploegen of slechts 2 a drie dagen in de week. Het gevolg van een en ander is, dat hoeveel de particuliere liefdadigheid ook doet, groot gebrek geleden wordt, en het getal misdrijven toeneemt. Behalve in Michigan heerscht deze betreurenswaar dige toestand thans in meer of mindere mate over geheel Noord-Amerika. En dan zijn er nog menschen, die gelooven, dat landmaatschappijenagenten en speculanten niet liegen, als zij een onbezorgd bestaan voorspiegelen aan hen, die hun land koopen en naar Amerika emigreeren. Zou men waarlijk denken, zoo vraagt de H. Ct., dat er in Amerika tienduizend menschen broodeloos zijn, als er daar winstgevend land lag, waarvoor men tot in Europa liefhebbers moet werven Men meldt aan de Prov. Nbr. Crt. uit Zeven bergen Door den heer C. H. De Keijzer, handelsreiziger alhier, is Zaterdag jl. eene zeldzame daad van zelf opoffering voor zijne medereizigers gepleegd in den trein, welke des morgens 7.45 uit Hasselt naar Eindhoven vertrekt. Het station Wgchmael gepasseerd zijnde, bespeurde hij dat het rjjtuig een verdacht gerammel maakte, doch niet ernstig genoeg om de noodrem over te halen. Tot station Exel ging het vrij wel, doch tus schen de stations Exel en Neerpelt werd de toe stand dermate, dat hij (na herhaaldelijk seinen te hebben gegeven buiten de waggon, hetgeen niet werd opgemerkt door het personeel) onmiddellijk de noodrem overhaalde, welk middel echter den trein niet tot stilstand bracht. Goede raad was duur, niemand durfde den in vollen vaart zijnden trein te verlaten, om langs de loopplank een volgend rijtuig te kunnen bereiken, ten einde opnieuw de noodrem te beproeven. Tijd om te denken was er niet, dus nam de heer Keijzer het kloekmoedig besluit het rjjtuig uit te stappen; hg bereikte gelukkig het volgende, haalt onmiddellijk de noodrem over, en de trein staat misschien een 100 meter verder stil. Het treinpersoneel, alsmede de opzichter van weg en werken komen onmiddellijk te voorschijn, het defect wordt onderzocht, waarvan de uitslag was,

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1894 | | pagina 2