1893 N". 140. Zaterdag 25 November. 80sle jaargang. 33 XJ "V O lEE G- S 3EC Xj. de firma Wed. M. VAN DER REIT THEE A D Y S R T B N T I E N Bedden- en Matrassen-fabriek, F. J. BOONE, Goes. Wollen, Sitsen en Molton Dekens. NIEUW!! NIEUW!!! J. F. v. d. Leeuw, STOOM WASSCHSftIJ BLEEKSRÏJ P, l Asselbergs. F. KLEEUWENS ZOON. Gek. SNEL, Alle soorten SOGIETÉ CHAiiËNTAISË. Cognac Fin Bois Jacobus Baljé, Goes. G, Bergervoet, te Goes. De uitgave dezer Courant geschiedt Maandag-, Woensdag- en Vry dagavond, uitgezonderd op feestdagen. Prijs per kwartaal, zoo binnen als buiten Goes, j 1,75. Afzonderlijke nommers 5 cent; met bijblad 10 cent. -Behalve aan ons Bureau worden Abonnementen en Advertentiën voor dit blad aangenomen bij de heeren Nijgh Van Ditmar te Rotterdam en verder bjj alle Boekverkoopers en Brievengaarders. De prijs der gewone advertentiën is van 15 regels 50 cent, elke regel meer. 10 ets. Bjj directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prijs slechts tweemaal betekend. Geboorte-, huweljjks- en doodberichten en de daarop betrekking hebbende dankbetuigingen worden van 110 regels a 1,berekend. Dienstaanbiedingen, niet meer dan 4 regels beslaande en contant betaald, 20 ct. Aanvragen om en vermelding van liefdegaven 5 cent per regel. Intending; van advertentiën voor 9 uren op den dag der uitgave. GOES, 24 November 1898. Het door de provincie Zeeland te dragen aan deel in de lichting der nationale militie voor 1894 bedraagt 514 man. Het aantal inge schrevenen in Zeeland is 2007het aandeel van Goes, met 72 ingeschrevenen zal dus 18 a 19 bedragen. Volgens beweren van X. in het Haagsehe Dagblad zou de onlangs vermelde verordening, dat voortaan op de buitenlandsche paspoor ten de godsdienstige gezindte van den houder en zijn onderhebbend personeel vermeld moet staan, een bedekte medewerking zijn om Nederland- sche Israëlieten te treffen, die zich in Rusland zouden willen vestigen. Reeds verleden jaar werden, volgens zeggen van X., de burgemeesters aangeschreven, dat Israëlieten voor het visum op paspoorten naar Rusland, zich niet tot den Minister van Buitenlandsche Zaken, maar tot een der Russische consulaten moesten wenden. En naar hij zegt, moet aan onze Regeering niet onbekend zijn, »dat aldaar dat visum zal worden geweigerd op geen anderen grond dan dat de aan vrager Israëliet is." Dezen nieuwen toestand acht X. kwalijk te rijmen met het tusschen Nederland en Rusland in 1846 gesloten handels- en scheepvaarttractaat, waarin aan de onderdanen van beide Kronen vrijheid van be weging in beide Staten is toegezegd. Provinciale Staten van Zeeland. Vergadering van Woensdag 22 Nov. 1893. Tegenwoordig de Commissaris der Koningin, Voor zitter, 38 leden en de Griffier. Afwezig de heeren Kakebeeke en W. J. Vader met, Risseeuw en Thomaes zonder kennisgeving. De notulen der vorige vergadering worden ge lezen en goedgekeurd. De Voorzitter deelt mede, dat de heer Van Waes- berghe Janssens de benoeming tot lid van Gedep. Staten heeft aangenomen. De Voorzitter deelt mede, dat is ingekomen een adres van den heer J. A. Geill te Nisse, om wijzi ging te brengen in het reglement op de wegen, in dien zin, dat de rijtuigen 's avonds lichten moeten branden, en stelt voor, dit adres te zenden aan Gedep. Staten tot onderzoek. Dit wordt aangenomen. Daarna wordt aan de orde gesteld het algemeen verslag der afdeelingen betreffende het voorstel van Gedep. Staten tot het verleenen van een subsidie tot een bedrag van ten hoogste 250000, te betalen in twintig jaarlijksche termijnen met bijberekening van enkelvoudige rente, aan eene Nederlandsche maatschappij voor den aanleg van een stoomtram weg van Brouwershaven naar Steenbergen. De heer De Smidt stelt voor het verslag niet voor te lezen. De heer Heyse verklaart zich daartegenhet niet- lezen zou een antecedent stellen, wat spr. niet wen- schelijk zou voorkomen. Na nog eene korte discussie, waaraan de Voor zitter en de heeren Snijders en Van Deinse deel nemen, trekt de heer De Smidt zijn voorstel in. Daarna wordt het verslag gelezen en de beraad slaging geopend. De heer J. A. %Bolle rectificeert een paar onjuist heden in het verslag en houdt daarna eene uitvoerige rede tot verdediging van het voorstel. 't Bevreemdt spreker dat onder de tegenstanders zich iemand bevindt uit het district. Algemeen acht men daar den tram wenschelijk, om op één dag heen en weer te kunnen naar Holland, Brussel enz. Aan twee tramwegondernemingen is reeds subsidie ver leend met het stelsel der rentelooze voorschotten is dus reeds gebroken. Dat Noord-Brabant geen subsidie verleent, ligt daaraan, dat de gemeenten in die provincie weigerachtig bleven. De drie stoom bootdiensten op Rotterdam kunnen niet in alle be hoeften voorzien mist en ijsgang beletten nog al eens het vinden der haven te Zieriksee. In den winter moeten de booten veel te vroeg uit en naar Zieriksee. Dat men dezen tram met overgang aan het Zijp© niet zou willen, omdat men daar geen vaste brug kan krijgen, begrijpt spreker niet. Men zal altijd aan Zijpe en aan don Anna-Jacobapoldor kunnen aankomen en dus altijd eene vaste verbinding hebben. De verschillende bijdragen der gemeente worden door spreker nagegaan en verdedigd met het oog op de financiëele toestanden dier gemeenten. Het postvervoer, zelfs al kreeg men dat niet over de geheele lijn, zou toch'; zeker voor een deel aan den tram ten goede komentrouwens, al is nu het ver voer over Viane in den regel goed, bij ijsgang is het gebrekkig. De besparing op de route Viane- Stavenisse zal wel opwegen tegen de meerdere uit gaven voor den post, aan den tram te geven. De raming van de ontvangsten is niet geflatteerd, maar gegrond op de ondervinding in andere streken per i-it behoeft slechts 18 te worden ontvangen om het geraamde cijfer te bereiken. Een bekend financiëel huis heeft de rekening goed gevonden en kans gegeven op het plaatsen der leening. En aan den steun van het Rijk behoeft niet te worden ge twijfeld, zooals spr. met voorbeelden aanwijst. Waar Rijk en provincie, o. a. in Zuid-Holland, samen werken in het algemeen belang, kan dit dan ook hier niet geschieden? Schouwen en Duiveland zijn het eenige deel van Zeeland, dat bij storm en mist geïsoleerd is. Kan en mag dat zoo blijven? De Staten van Zeeland zullen een te groote verant woordelijkheid op zich laden, als zij 't voorstel af stemmen. De heer Hammacker stelt in het licht dat, hoe meer de verbinding met het spoor- en tram wegennet toeneemt, hoe meer de noodzakelijkheid daarvan voor Schouwen stijgt. Spr. bespreekt verder de levens vatbaarheid der lijn, die, naar hij op grond der onder vinding met de lijn BreskensMaldeghem opmerkt, moeilijk zeker onder cijfers te brengen is. In Schou wen zal, evenals bij Breskens—Maldeghem, het lokaal verkeer hoofdzaak zijn. Het goederen-ver voer per tram in Z.-Vlaanderen verdringt bijna geheel het verkeer per as; dit zal ook hier zoo zijn. Een ver voermiddel als dit moet men niet scheppen omdett er vervoer is, maar opdat er vervoer zal komen. Ook de bewering, dat door de gemeenten te wei nig subsidie zou worden verleend, weêrlegt spr. met herinnering aan de subsidiën bij den tram Breskens Maldeghem, en aan de intriges, die soms achter de coulissen worden afgespeeld. Met de berekening der aanlegkosten hebben wij niet te makendaar het subsidie tot een maximum wordt verleend, komt dit er niet op aan. Met een herinnering aan het »Luctor et Emergo" spoort spr; zijn medeleden aan, mede te helpen om den eersten steen te leggen voor een groot werk. De heer Van der Meer komt op tegen eene zin snede in het verslag, waarin de heer Havers van ironie beschuldigd wordt. Verder komt spr. op tegen de bewering, dat de tram zou zijn de kortste ver binding met den waldit is eene overdrijving met het oog op de vele havens, die Schouwen heeft, en met het oog op de vele communicatiemiddelen, die er reeds zijn. Eene nieuwe verbinding is dus niet nood zakelijk. Bovendien is de verbinding met eene boot niet vastbij ijsgang kan ook 't Zijpe verstopt zijn. Ook betwijfelt spr. of het Rijk zal te vinden zijn voor de uitgaven voor een ijshreker, stoomboot, haven enz., plus onderhoud en nog een subsidie voor postvervoer. Nog bestrijdt spr. de raming dei- ontvangsten; z. i. is die f 26000 te hoog. Ook in het belang van de bevolking van Schouwen en Duiveland moet het voorstel verworpen worden; want de inwoners zouden aan aandeel in de belas ting, die voor de subsidie zou noodig zijn, en aan de subsidie voor den tram pl. m. f 6000 moeten opbrengen, en daarmeö wil spr. ze niet belasten. Bovendien, als nu de subsidiën worden toegestaan, zal men niet kunnen weigeren als Noord-Beveland, noordelijk Walcheren, westelijk Zuid-Beveland enz. komen. De vergadering wordt voor een kwartier geschorst. Na heropening doet de heer M. Bolle, onder her innering aan het »tijd is geld", opmerken, dat voor eene reis naar Holland drie volle dagen noodig zijn. De booten hebben soms veel oponthoud aan het Zijpe, waardoor de reis soms 8 uren duurt. Boven dien zijn soms de booten zoo vol goederen en vee, dat men er nauwelijks op kan. Een deel van dat vee, dat voor België is bestemd, zal niet meer als tot dusver over Rotterdam, maar met den tram vervoerd worden. Bij vorst kan nu het vee niet vervoerd worden dat geeft belangrijke schade, soms van duizende guldens. De overtocht kan aan het Zijpe volgens bevoegde deskundigen altijd plaats hebbende verbinding zal dus niet half, maar afdoende zijn. Spr. wijst verder op de herleving van de Schouw- sche graanmarkt, die het gevolg van den tram zal zijn; de landbouwers verlangen daar ook naar den tram. Waren ze in zoo goeden doen als eenige jaren geleden, dan zouden ze zelf, en ook de gemeenten, hoogere bijdragen gegeven hebben. Dit kan nu echter niet, zooals spr. met een beroep op de gemeentebe- grootingen en de kohieren van den hoofdelijken omslag aantoont. De heer Huvers vraagt 't woord voor een per soonlijk feit; hij komt op tegen de beschuldiging van ironie, hem toegeslingerd, en vraagt, die met bewijzen te staven. Is hij ironisch geweest, dan is het comité het ookmaar spr. ontkent ten stelligste, dat hij van zijn zijde de zaak belachelijk wilde voor- Handel in: VEEREN, KAPOK en HAASHAAR, VEEREN BEDDEN, van i'241 en h ooger ÜOVTWOL MATRASSÏEW, van f5 en hooger; ZËEGRM MATRASSEN, van f t,50 en hooger; STEOO MATRASSEN, van ta,7s en hooger. GROOTE KEÜZE IN: Voorts: Spreien, Wiegen van af f 2, Ledikanten en Zieken stoelen in alle soorten verkrijg baar. Krenten10 ets. Rozijnen zonder pitten 10 Pruimen13 Sukade35 Vijgen10 Dadels (prima voor dessert) 20 Pruimedanten25 Kastanjes171/2> Rozijnen voor boerejongens 17 Kraak-Amandelen per H. G. (ons) 10 Zoete gepelde Amandelen 14 Cocosnoten per stuk 20 Groote Citroenen t> 5 Haagsehe Winkel. Papegaaistraat. EN „He 2üooin" aan de rivier >de Zoom" XE BERGM-OP-ZOOM; Droge en opgedane wasschen onover troffen. Per stuk en per abonnement. Inlichtingen enz. worden op aanvrage gratis verstrekt bij den ondergeteekende De door ons geleverde voldoen uitstekend. IS STEEDS RUIM VOORZIEN VAN 'met nevenstaand fabrieksmerk, waarbij men ter onderscheiding van alle namaak vooral lette op het woord MJSSUM op iedere bruine* TRADE MARK van AMSTERDAM. Verkrijgbaar bij de hee ren te Goes I. LU TEUN Az., Confiseur te s-Heerenhoek, H. v. 'tWESTEINDE; te Krabbendijke, M. TOLLENAAR te KruiningenJ. LINDHOUT te Ovezand, W. v. 'tWESTEINDE; te WemeldingeD. HUIJSSE en J. VERMEULEN; te Ierseke, C. ORANJE te WoensdrechtP. E. DIETVORST. Probeer s. v. p. de Souchon-thee no. 3 a ƒ1,85 per J/2 Kilo. Inlichtingen te bekomen bij den Hoofd- Agent voor de Prov. Zeeland Victor Geulen, Middelburg. Koek, Banket, Kleingoed, Chocolaad, Ca cao, Pepermunt, Suikerwerken, Koffie, Thee, Suiker, Gember, Spaansche Fruit, Comestibles, Specerijen, Gort, Rijst, Eau de Cologne enz. enz. worden in 't klein aan grossiersprijzen verkocht in den HAAGSCHENT WINKEL. J. F. v. d. LEEUW, Papegaaistraat C 72, GOES. f 1*410 de letter. Deze Cognac om hare Frankrijk en Holland sedert jaren gezocht wordt nu geleverd in bemande jlesschenv an 5 Liter inhoud, voor zien van scheikundig Depose. attest. Men gelieve op verzegeling nauwkeurig acht te geven. Verkrijgbaar a contant bij Alleen verkrijgbaar bij

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1893 | | pagina bijlage 1