1893 N". 140.
Zaterdag 25 November.
80sle jaargang.
33 XJ "V O lEE G- S 3EC Xj.
de firma Wed. M. VAN DER REIT
THEE
A D Y S R T B N T I E N
Bedden- en Matrassen-fabriek,
F. J. BOONE, Goes.
Wollen, Sitsen en Molton Dekens.
NIEUW!! NIEUW!!!
J. F. v. d. Leeuw,
STOOM WASSCHSftIJ
BLEEKSRÏJ
P, l Asselbergs.
F. KLEEUWENS ZOON.
Gek. SNEL,
Alle soorten
SOGIETÉ
CHAiiËNTAISË.
Cognac Fin Bois
Jacobus Baljé, Goes.
G, Bergervoet, te Goes.
De uitgave dezer Courant geschiedt Maandag-, Woensdag- en Vry dagavond,
uitgezonderd op feestdagen.
Prijs per kwartaal, zoo binnen als buiten Goes, j 1,75.
Afzonderlijke nommers 5 cent; met bijblad 10 cent.
-Behalve aan ons Bureau worden Abonnementen en Advertentiën voor dit blad
aangenomen bij de heeren Nijgh Van Ditmar te Rotterdam en verder
bjj alle Boekverkoopers en Brievengaarders.
De prijs der gewone advertentiën is van 15 regels 50 cent, elke regel meer. 10 ets.
Bjj directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prijs
slechts tweemaal betekend.
Geboorte-, huweljjks- en doodberichten en de daarop betrekking hebbende
dankbetuigingen worden van 110 regels a 1,berekend.
Dienstaanbiedingen, niet meer dan 4 regels beslaande en contant betaald, 20 ct.
Aanvragen om en vermelding van liefdegaven 5 cent per regel.
Intending; van advertentiën voor 9 uren op den dag der uitgave.
GOES, 24 November 1898.
Het door de provincie Zeeland te dragen aan
deel in de lichting der nationale militie
voor 1894 bedraagt 514 man. Het aantal inge
schrevenen in Zeeland is 2007het aandeel
van Goes, met 72 ingeschrevenen zal dus 18 a
19 bedragen.
Volgens beweren van X. in het Haagsehe
Dagblad zou de onlangs vermelde verordening, dat
voortaan op de buitenlandsche paspoor
ten de godsdienstige gezindte van den
houder en zijn onderhebbend personeel vermeld moet
staan, een bedekte medewerking zijn om Nederland-
sche Israëlieten te treffen, die zich in Rusland zouden
willen vestigen.
Reeds verleden jaar werden, volgens zeggen van
X., de burgemeesters aangeschreven, dat Israëlieten
voor het visum op paspoorten naar Rusland, zich
niet tot den Minister van Buitenlandsche Zaken,
maar tot een der Russische consulaten moesten
wenden.
En naar hij zegt, moet aan onze Regeering niet
onbekend zijn, »dat aldaar dat visum zal worden
geweigerd op geen anderen grond dan dat de aan
vrager Israëliet is."
Dezen nieuwen toestand acht X. kwalijk te rijmen
met het tusschen Nederland en Rusland in 1846
gesloten handels- en scheepvaarttractaat, waarin aan
de onderdanen van beide Kronen vrijheid van be
weging in beide Staten is toegezegd.
Provinciale Staten van Zeeland.
Vergadering van Woensdag 22 Nov. 1893.
Tegenwoordig de Commissaris der Koningin, Voor
zitter, 38 leden en de Griffier.
Afwezig de heeren Kakebeeke en W. J. Vader
met, Risseeuw en Thomaes zonder kennisgeving.
De notulen der vorige vergadering worden ge
lezen en goedgekeurd.
De Voorzitter deelt mede, dat de heer Van Waes-
berghe Janssens de benoeming tot lid van Gedep.
Staten heeft aangenomen.
De Voorzitter deelt mede, dat is ingekomen een
adres van den heer J. A. Geill te Nisse, om wijzi
ging te brengen in het reglement op de wegen, in
dien zin, dat de rijtuigen 's avonds lichten moeten
branden, en stelt voor, dit adres te zenden aan
Gedep. Staten tot onderzoek. Dit wordt aangenomen.
Daarna wordt aan de orde gesteld het algemeen
verslag der afdeelingen betreffende het voorstel van
Gedep. Staten tot het verleenen van een subsidie
tot een bedrag van ten hoogste 250000, te betalen
in twintig jaarlijksche termijnen met bijberekening
van enkelvoudige rente, aan eene Nederlandsche
maatschappij voor den aanleg van een stoomtram
weg van Brouwershaven naar Steenbergen.
De heer De Smidt stelt voor het verslag niet
voor te lezen.
De heer Heyse verklaart zich daartegenhet niet-
lezen zou een antecedent stellen, wat spr. niet wen-
schelijk zou voorkomen.
Na nog eene korte discussie, waaraan de Voor
zitter en de heeren Snijders en Van Deinse deel
nemen, trekt de heer De Smidt zijn voorstel in.
Daarna wordt het verslag gelezen en de beraad
slaging geopend.
De heer J. A. %Bolle rectificeert een paar onjuist
heden in het verslag en houdt daarna eene uitvoerige
rede tot verdediging van het voorstel.
't Bevreemdt spreker dat onder de tegenstanders
zich iemand bevindt uit het district. Algemeen acht
men daar den tram wenschelijk, om op één dag heen
en weer te kunnen naar Holland, Brussel enz. Aan
twee tramwegondernemingen is reeds subsidie ver
leend met het stelsel der rentelooze voorschotten
is dus reeds gebroken. Dat Noord-Brabant geen
subsidie verleent, ligt daaraan, dat de gemeenten
in die provincie weigerachtig bleven. De drie stoom
bootdiensten op Rotterdam kunnen niet in alle be
hoeften voorzien mist en ijsgang beletten nog al
eens het vinden der haven te Zieriksee. In den
winter moeten de booten veel te vroeg uit en naar
Zieriksee. Dat men dezen tram met overgang aan
het Zijp© niet zou willen, omdat men daar geen
vaste brug kan krijgen, begrijpt spreker niet. Men
zal altijd aan Zijpe en aan don Anna-Jacobapoldor
kunnen aankomen en dus altijd eene vaste verbinding
hebben.
De verschillende bijdragen der gemeente worden
door spreker nagegaan en verdedigd met het oog
op de financiëele toestanden dier gemeenten. Het
postvervoer, zelfs al kreeg men dat niet over de
geheele lijn, zou toch'; zeker voor een deel aan den
tram ten goede komentrouwens, al is nu het ver
voer over Viane in den regel goed, bij ijsgang is
het gebrekkig. De besparing op de route Viane-
Stavenisse zal wel opwegen tegen de meerdere uit
gaven voor den post, aan den tram te geven.
De raming van de ontvangsten is niet geflatteerd,
maar gegrond op de ondervinding in andere streken
per i-it behoeft slechts 18 te worden ontvangen
om het geraamde cijfer te bereiken. Een bekend
financiëel huis heeft de rekening goed gevonden en
kans gegeven op het plaatsen der leening. En aan
den steun van het Rijk behoeft niet te worden ge
twijfeld, zooals spr. met voorbeelden aanwijst. Waar
Rijk en provincie, o. a. in Zuid-Holland, samen
werken in het algemeen belang, kan dit dan ook
hier niet geschieden? Schouwen en Duiveland zijn
het eenige deel van Zeeland, dat bij storm en mist
geïsoleerd is. Kan en mag dat zoo blijven? De
Staten van Zeeland zullen een te groote verant
woordelijkheid op zich laden, als zij 't voorstel af
stemmen.
De heer Hammacker stelt in het licht dat, hoe
meer de verbinding met het spoor- en tram wegennet
toeneemt, hoe meer de noodzakelijkheid daarvan voor
Schouwen stijgt. Spr. bespreekt verder de levens
vatbaarheid der lijn, die, naar hij op grond der onder
vinding met de lijn BreskensMaldeghem opmerkt,
moeilijk zeker onder cijfers te brengen is. In Schou
wen zal, evenals bij Breskens—Maldeghem, het lokaal
verkeer hoofdzaak zijn. Het goederen-ver voer per
tram in Z.-Vlaanderen verdringt bijna geheel het
verkeer per as; dit zal ook hier zoo zijn. Een ver
voermiddel als dit moet men niet scheppen omdett
er vervoer is, maar opdat er vervoer zal komen.
Ook de bewering, dat door de gemeenten te wei
nig subsidie zou worden verleend, weêrlegt spr. met
herinnering aan de subsidiën bij den tram Breskens
Maldeghem, en aan de intriges, die soms achter de
coulissen worden afgespeeld.
Met de berekening der aanlegkosten hebben wij
niet te makendaar het subsidie tot een maximum
wordt verleend, komt dit er niet op aan.
Met een herinnering aan het »Luctor et Emergo"
spoort spr; zijn medeleden aan, mede te helpen om
den eersten steen te leggen voor een groot werk.
De heer Van der Meer komt op tegen eene zin
snede in het verslag, waarin de heer Havers van
ironie beschuldigd wordt. Verder komt spr. op tegen
de bewering, dat de tram zou zijn de kortste ver
binding met den waldit is eene overdrijving met
het oog op de vele havens, die Schouwen heeft, en
met het oog op de vele communicatiemiddelen, die er
reeds zijn. Eene nieuwe verbinding is dus niet nood
zakelijk. Bovendien is de verbinding met eene boot
niet vastbij ijsgang kan ook 't Zijpe verstopt zijn.
Ook betwijfelt spr. of het Rijk zal te vinden zijn
voor de uitgaven voor een ijshreker, stoomboot,
haven enz., plus onderhoud en nog een subsidie
voor postvervoer. Nog bestrijdt spr. de raming dei-
ontvangsten; z. i. is die f 26000 te hoog. Ook in
het belang van de bevolking van Schouwen en
Duiveland moet het voorstel verworpen worden;
want de inwoners zouden aan aandeel in de belas
ting, die voor de subsidie zou noodig zijn, en aan
de subsidie voor den tram pl. m. f 6000 moeten
opbrengen, en daarmeö wil spr. ze niet belasten.
Bovendien, als nu de subsidiën worden toegestaan,
zal men niet kunnen weigeren als Noord-Beveland,
noordelijk Walcheren, westelijk Zuid-Beveland enz.
komen.
De vergadering wordt voor een kwartier geschorst.
Na heropening doet de heer M. Bolle, onder her
innering aan het »tijd is geld", opmerken, dat voor
eene reis naar Holland drie volle dagen noodig zijn.
De booten hebben soms veel oponthoud aan het
Zijpe, waardoor de reis soms 8 uren duurt. Boven
dien zijn soms de booten zoo vol goederen en vee,
dat men er nauwelijks op kan. Een deel van dat
vee, dat voor België is bestemd, zal niet meer als
tot dusver over Rotterdam, maar met den tram
vervoerd worden. Bij vorst kan nu het vee niet
vervoerd worden dat geeft belangrijke schade, soms
van duizende guldens.
De overtocht kan aan het Zijpe volgens bevoegde
deskundigen altijd plaats hebbende verbinding zal
dus niet half, maar afdoende zijn.
Spr. wijst verder op de herleving van de Schouw-
sche graanmarkt, die het gevolg van den tram zal
zijn; de landbouwers verlangen daar ook naar den
tram. Waren ze in zoo goeden doen als eenige jaren
geleden, dan zouden ze zelf, en ook de gemeenten,
hoogere bijdragen gegeven hebben. Dit kan nu echter
niet, zooals spr. met een beroep op de gemeentebe-
grootingen en de kohieren van den hoofdelijken
omslag aantoont.
De heer Huvers vraagt 't woord voor een per
soonlijk feit; hij komt op tegen de beschuldiging
van ironie, hem toegeslingerd, en vraagt, die met
bewijzen te staven. Is hij ironisch geweest, dan is
het comité het ookmaar spr. ontkent ten stelligste,
dat hij van zijn zijde de zaak belachelijk wilde voor-
Handel in:
VEEREN, KAPOK en HAASHAAR,
VEEREN BEDDEN,
van i'241 en h ooger
ÜOVTWOL MATRASSÏEW,
van f5 en hooger;
ZËEGRM MATRASSEN,
van f t,50 en hooger;
STEOO MATRASSEN,
van ta,7s en hooger.
GROOTE KEÜZE IN:
Voorts: Spreien, Wiegen van
af f 2, Ledikanten en Zieken
stoelen in alle soorten verkrijg
baar.
Krenten10 ets.
Rozijnen zonder pitten 10
Pruimen13
Sukade35
Vijgen10
Dadels (prima voor dessert) 20
Pruimedanten25
Kastanjes171/2>
Rozijnen voor boerejongens 17
Kraak-Amandelen per H. G. (ons) 10
Zoete gepelde Amandelen 14
Cocosnoten per stuk 20
Groote Citroenen t> 5
Haagsehe Winkel.
Papegaaistraat.
EN
„He 2üooin" aan de rivier >de Zoom"
XE
BERGM-OP-ZOOM;
Droge en opgedane wasschen onover
troffen.
Per stuk en per abonnement.
Inlichtingen enz. worden op aanvrage
gratis verstrekt bij den ondergeteekende
De door ons geleverde
voldoen uitstekend.
IS STEEDS RUIM VOORZIEN VAN
'met nevenstaand fabrieksmerk, waarbij men ter onderscheiding
van alle namaak vooral lette op het woord MJSSUM op iedere bruine*
TRADE MARK
van
AMSTERDAM.
Verkrijgbaar bij de hee
ren te Goes
I. LU TEUN Az.,
Confiseur
te s-Heerenhoek, H. v. 'tWESTEINDE;
te Krabbendijke, M. TOLLENAAR
te KruiningenJ. LINDHOUT
te Ovezand, W. v. 'tWESTEINDE;
te WemeldingeD. HUIJSSE en
J. VERMEULEN;
te Ierseke, C. ORANJE
te WoensdrechtP. E. DIETVORST.
Probeer s. v. p. de Souchon-thee
no. 3 a ƒ1,85 per J/2 Kilo.
Inlichtingen te bekomen bij den Hoofd-
Agent voor de Prov. Zeeland Victor
Geulen, Middelburg.
Koek, Banket, Kleingoed, Chocolaad, Ca
cao, Pepermunt, Suikerwerken, Koffie,
Thee, Suiker, Gember, Spaansche Fruit,
Comestibles, Specerijen, Gort, Rijst, Eau
de Cologne enz. enz. worden in 't klein
aan grossiersprijzen verkocht in den
HAAGSCHENT WINKEL.
J. F. v. d. LEEUW,
Papegaaistraat C 72, GOES.
f 1*410 de letter.
Deze Cognac om hare
Frankrijk en Holland
sedert jaren gezocht
wordt nu geleverd in
bemande jlesschenv an
5 Liter inhoud, voor
zien van scheikundig
Depose. attest. Men gelieve op
verzegeling nauwkeurig acht te geven.
Verkrijgbaar a contant bij
Alleen verkrijgbaar bij