1892 N°. 24. Donderdag 25 Februari. 79ste jaargang. Vacciueeren of Hervaccineeren. VERKIEZING De PATENTEN De uitgave dezer Courant geschiedt Maandag-, Woensdag- en Vrijdagavond, uitgezonderd op feestdagen. Prijs per kwartaal, zoo binnen als buiten Goes, 1,75. Afzonderlijke nommers 5 centmet bijblad 10 cent. Behalve aan ons Bureau worden Abonnementen en Advertentiën voor dit blad aangenomen bij de heeren Nijgij Van Ditmak, te Rotterdam en verder bij alle Boekverkoopers en Brievengaarders. De prijs der gewone advertentiën is van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Geboorte-, huwelijks- en doodberichten en de daarop betrekking hebbende dankbetuigingen worden van 18 regels a ƒ1,berekend. Dienstaanbiedingen, niet meer dan 4 regels beslaande en contant betaald, 20 ct. Aanvragen om en vermelding van liefdegaven 5 cent per regel. Inzending van advertentiën voor 3 uren op den dag der uitgave* l)e heer A. F. LASONDER, genees- en heelkundige dezer gemeente, zal Donderdag den 25 Februari en Don derdag den 3 Maart a s. telkens des namiddags te half drie uren in het Gasthuis zitting houden tot het gratis Vooral met het oog op het heerseheu der pokken-epidemie te Groesbeek, worden de ingezetenen dringend uitgenoo digd om van de aangeboden gelegenheid gebruik te maken. Goes, 23 Februari 1892. Burgemeester en Wethouders van Goes, J. G. d. W. HAMER. De fd Secretaris, VAN DELLEN. Vau het stembureau voor de vau een lid van de Provinciale Staten zijn ontvangen de pro cessen-verbaal van inlevering en opening der stembriefjes, welke stukken ter secretarie voor een ieder ter inzage zijn nedergelegd, terwijl afschriften daarvan yjja aangeplakt. Uit het proces-verbaal van opening blijkt, dat van de 2734 geldig uitgebrachte stemmen o. a. op zich verccuigd heeft de heer M. DE JONGE Jz 1582 stemmen, zoodat deze is gekozen. Goes, 23 Februari 1892. Burgemeester en Wethouders van Goes, J. G d W. HAMER. I)e fd. Secretaris, VAN DELLEN. over het 3e kwartaal van het dienstjaar 1891/92 kunnen ter secretarie afgehaald worden van af lieden tot en met Dinsdag den 9 Maart daaraanvolgende, uitgenomen des Zondags, dage lijks van des voormiddags 9 tot des namiddags 2 uren. Goes, 24 Februari 1892. De Burgemp ester van Goes, J. G. d. W. HAMER. Het maatschappelijk vraagstuk. Daartoe uifcgenoodigd door het bestuur der R. K. kiesvereeniging alhier trad gisteravond in bet »Café Hartm'an" dr. A r i n s uit Enschedé als spreker op. Als onderwerp voor zijne lezing had hij gekozen het maatschappelijk vraagstuk. Na eene korte inleiding, waarin spr. er op wees hoe het maatschappelijk vraagstuk inderdaad de quaestie van den dag was, waaraan mannen als de Duitsche Keizer en Gladstone, maar bovenal ook de Paus met allen ernst hunne aandacht wijden, stelde spr. zich voor in de eerste plaats te behandelen den toestand der maatschappij, zooals die is en in de tweede plaatsden weg, dien het op moet om dien toestand te verbeteren. Spr. schetste de maatschappij als een berg, waarop de verschillende standen langs de glooiingen zijn gelegerd, een berg, die voortdurend van gedaante verwisselt, en wiens gedaante niet het minst is ver anderd sedert stoom en wereldverkeer hun invloed doen gelden. Een beeld ontleenende aan zijne om geving schilderde hij den invloed van den stoom op de weverijnijverheid, waardoor de handwever zijn bestaan zag bedreigd, zoodat hij zich tevreden moest stellen met bij den stoomwever in dienst te treden. Een zelfde lot viel den blauwverver, den bleeker, den spoelmaker ten deel. Allen kwamen in dienst bij het kapitaal. Maar ook dat kapitaal bad van de concurrentie te lijden. Wie geluk, talent en kapitaal in voldoende mate had, dien ging bet goeddoch de kleine kapi talen en de minder gelukkigen moesten aan de concurrentie hun bestaan offeren, het werd een wedloop tusschen de grooteren. Als voorbeeld noemde spr. de Ned. gist- en spiritusfabriek te Delft, die aan 75 branderijen het Jeven kostte, waardoor de achteruitgang van Schiedam wordt verklaard. Zoo komen landbouw, handel en industrie lang zamerhand in handen van het groot-kapitaal en vraag en aanbod roepen een toestand van maat schappelijk verval in het leven. Daarbij komt dat de teugellooze kapitaalvorming het peil van gezond heid en van zedelijkheid in het huisgezin doet dalen. Zondagsrust en Zondagsheiliging, vrouwen- en kinder arbeid doen hun grooten schadelijken in voed gelden, het gemoedsleven verarmt en vooral ook de woning des arbeiders vermindert door de geringe verdiensten in gehalte, zoodat in de goedkoopste woningen voor talrijke gezinnen huisvesting moet worden gezocht, waardoor onzindelijkheid en onzedelijkheid in hooge mate toenemen. De statistiek bewijst, dat de menschelijke natuur deze ellende niet zonder schade kan doorstaan. Met talrijke voorbeelden toonde spr. aan, dat het aantal gebrekkigen en ongezonden steeds stijgende is onder de arbeidersklassedat de sterfte toeneemt en dat de gemiddelde levensduur in vel© streken afneemt. De groote kapitalen daarentegen nemen schrikbarend toe en drukken hoe langer hoe meer op de lagero klassen. Dat is de sociale toestand, dien wij tegemoet gaan. Wijzende op het oude Egypte, Babylonië en Rome toonde spr. uit de geschiedenis aan, dat alle staten, waarin het kapitaal in weinige handen geraakte, hun ondergang nabij zijn. De sociaal-democratische arbeider verzet zich tegen die kapitaalophooping en verwacht alles van den socialistisehen staat, waarin allen hun arbeid zullen vinden, en waarin de staat, als loon voor dien arbeid, ieder zooveel zal geven als een mensch behoeft voor zijn bestaan. De roeping van bet individu wordt dan niet meer door den menscb zelf bepaald maar door den staatde wil van de helft plus éen is de hoogste wet. Maar op die wijze is men vrijgemaakt van den druk van het kapitaal om nog zwaarder ketenen te torsen. Een zoodanige socialistische staat echter kan geene middelen aangeven om de liefde tot God en tot den naaste te betrachten. Spr. wees als tegenstelling op de kloosters, waar een dergelijke toestand heerscht. Op éen wenk van de overste leeren de zusters aan de kin deren het a, b, c, plaatsen ze zich aan het ziekbed, of begeven ze zich ter verpleging naar het slagvelden toch allen vereenigen zich aan denzelfdon disch. Maar daarbij blijft de vrijheidszon allen bestralen en blijven geluk en liefde bloeien. De socialistische staat daaren tegen vormt éene groote kazerne, waarin levenslange persoonlijke dienstplicht wordt opgelegd. Maar al mogen we hopen, dat de socialistische staat wel nooit zal gesticht worden, toch blijft de vrees, dat men alvast zal trachten bet bestaande omver te werpen. Wat willen daartegen de katho lieken V Zij houden in de eerste plaats vast aan het eigendomsrecht, maar daarmede gaat gepaard eene veroordeeling van een vooral door woeker op- eenhoopen van groote kapitalen, waardoor op den top van den maatschappelijken berg een goudzuil wordt opgericht. Zulk een zuil moet worden geknot en het afrollend goudstof moet ten deel vallen aan de lagere standen, waardoor deze zich kunnen op heffen, zoodat de nu zoo dikwerf steile helliDg we der zacht glooiend kan worden. Dan zullen scherpe tegenstellingen verdwijnen. Wel zullen ook in de samenleving bergen en dalen elkander blijven afwis selen, maar beiden zullen toch door Gods zonneschijn beschenen blijven; de stralen van voorspoed, wel vaart en geluk moeten tot alle klassen kunnen door dringen. Daartoe moet eene organisatie in het leven worden geroepen, waarbij de vierde stand geen aalmoes meer behoeft te vragen en waarbij de zedelijke en stoffe lijke belangen van den arbeider worden gewaarborgd. Veel is er op dat gebied reeds gedaaneen mini mum-leeftijd is er bepaald, waarop het kind den arbeid mag aanvangenin sommige landen is de mijnarbeid voor vrouwen verboden en is ook de nachtarbeid voor baar niet langer toegestaan het aantal werkuren voor kinderen en zwakken is ge regeld verzekeringen worden ingevoerd enz. Maar toch is dit nog niet alles. De groote kardinaal Manning heeft gezegd, dat er nooit eene vreedzame verhouding zal komen tus schen werkgever en arbeider, wanneer niet eene andere loonregeling wordt ingevoerd, waardoor vol daan kan worden aan bepaalde eiscben, die door een gezin mogen worden gesteld. Ook de Paus gaf in zijne bekende encycliek Rerum Novarum een derge lijk voorschrift. Maar vooral moet de christelijke liefde worden betracht om een beteren toestand in het leven te roepen. De katholieke arbeidersvereenigingen, die voortdurend toenemen, kunnen veel daartoe bij brengen en met bare hulp zal bet gelukken om lijn voor lijn een gebouw te doen verrijzen, waarin een betere toestand zal kunnen worden in 't leven geroepen. Terecht beschouwt daarom de sociaal-democraat het katholicisme als zijn grootsten vijand. Maar dit moet juist voor de katholieken eene aansporing zijn om krachtig de hand aan den ploeg te slaan en door verbetering der maatschappelijke verhoudingen de sociaal-democratie te wéerstaan. Bovenal is daartoe de christelijke godsdienst een betrouwbaar wapen, want hij is de olie voor de maatschappelijke machine, hij is de ziel van het maatschappelijk lichaam. Er is maar écne plek, waar elk christen, dus ook de arbeider, tevredenheid kan verwerven aan den voet van het Kruiser is maar ééne kracht, die het zweet van den arbeider kan veranderen in parelen de macht van den christelijken godsdienst. De ongeloovige sociaal-de mocraat kan nooit tevreden zijn, want waar de godsdienst gaat kwijnen, daar kwijnt ook 't geluk. De christelijke liefde heeft een ruim arbeidsveld, want er zal altijd een breede zoom van menschen blijven, die niet tot maatschappelijken welstand kunnen worden opgevoerdweezen, ouden van dagen, blinden enz., allen ongelukkigen, die onbekwaam zijn voor de vervulling van een levenstaak. Achtereenvolgens ging spr. na wat Charitas van- den christen eischtgoud en goed om de nooden der armen te lenigen, ontzegging van huiselijk genot om onder heidenen door het licht van het Evaugelie hulp en troost te brengenopoffering van persoon lijke vrijheid om bij weezen, kranken, verwaarloosde knapen en melaatschen in den dienst van Charitas werkzaam te zijn. PhiJantropie heeft met hare die naren ongetwijfeld veel goeds verricht, maar Charitas heeft opeenvolgende generaties geschapen van helden en heldinnen, die zich zelf geven en opofferen ter wille van hun naasten in den dienst van Christus. Met een opwekkend woord aan katholieke werk gevers en arbeiders om krachtig saam te werken, teneinde het socialisme, dat terecht het katholicisme als zijn grootsten vijand beschouwt, te weerstaan, daarbij herinnerende aan de gruwelen deregroote revo lutie, die herhaald zullen worden, wanneer het socialisme mocht overwinnen, sloot de spreker zijne boeiende rede. De voorzitter der R. K. kiesvereeniging, de heer M. A. Stieger, dankte aan het eind den eerw. heer Ariëns voor zijn optreden en riep hem een welge meend tot weërziens toe, waarmede het vrij talrijk publiek luide instemde. Op verzoek van den geachten spreker bepalen wij ons tot bovenstaand verslag, dat slechts een dor geraamte geeft van de dikwerf indrukwekkende rede door hem gehouden, die uitmuntte door sierlijkheid van stijl en gloed van voordracht en die het bewijs leverde, dat hij, wonende te midden van eene arbei dersbevolking, zich door eigen aanschouwing zoowel als door groote studie geheel op de hoogte heeft gesteld vau het belangrijke vraagstuk, dat hij gisteravond tot onderwerp zijner lezing heeft gekozen. GOES, 24 Februari 1892. Zooals we gisteren aan onze lezers per bulletin mededeelden ia tot lid der Prov. Staten van Zeeland in bet boofdkiesdistrict Goes gekozen de heer M. DE JONGE Jz. (antir.) met 1582 st.dhr. P. Dekker Jz. (liberaal) verkreeg 911 en dhr. J. G. P. Tiinans (kath '207 stemmen. Bij de jongste Statenverkiezing in dit district ver kreeg de antir. candidaat, dhr. W. J. Vader, 1723 stemmen en de liberaal, dhr. P. Dekker Jz., 1206 stemmen. Voor de verkiezing van een lid der Provinciale Staten in het hoofdkiesdistrict Middelburg zijn inge komen 3164 geldige biljetten. Gekozen is de heer mr. P. J. F. VAN VOORST VADER (antirevolutio nair], met 1642 stemmen. De beer jhr. mr. A. A. Van Doorn (liberaal) bekwam er 1508. Wij waren tot onzen spijt door de lezing van den eerwaarden beer dr. Ariëns niet in de gelegenheid zelf de tooneelvoorstelling m de Prins van Oranje" alhier bij te wonen, alwaar het gezelschap der Nieuwe Rotter da msche Schouwburg maatschap pij optrad met het tooneelspel »de jonggehuwden." Met genoegen vernemen we echter, dat de voor stelling zeer goed heeft voldaan, zoowel wat betreft bet spel der acteurs en actrices als wat den inhoud van het stuk aangaat. Ook het nastukje, hoewel onbeduidend van inhoud, was zeer aardig en het vrij talrijk opgekomen publiek heeft zich dan ook goed geamuseerd. Wanneer dit tooneolgezelschap het Goesche publiek een volgenden winter nog eens op een paar degelijke voorstellingen wil onthalen, durven we het wel succes voorspellen. We zijn op dat punt niet verwend. Naar wij vernemen zal in den loop der vol gende maand in de afdeeling Goes der Maatschappij tot Nut van het algemeen alhier de heer Justus Van Maurik eene lezing komen houden. Maandagavond had in »de Prins van Oranje" alhier de demonstratie plaats van het muziekkorps der stadskolonie van het Leger des Heils te Amsterdam, ten bate van het toevluchtsoord voor dakloozen aldaar. Tot dat doel traden een zestal muzikanten op met koperen instrumenten en bliezen liederen, die voor de bijzondere bijeenkomsten met het muziekkorps van het Leger zijn gemaakt. Ka pitein Clark, die de bijeenkomst leidde, stelde het publiek in korte trekken op de hoogte van het doel dezer bijeenkomst en wekte het op tot het geven van bgdragen om het Leger te steunen in haar moeilijk en veeleischend werk om al de dak loozen te voeden en te herbergen. De genoemde liederen werden intusschen bij de aanwezigen rond gevent en nu werd beurtelings gespeeld, gesproken en gezongen. Genoemde kapitein noodigde het publiek alras uit tot meezingen, waaraan eerst schoorvoetend voldaan werd, doch na herhaald verzoek, gaf men aan de uitnoodiging gehoor, door de liederen mede te galmen, waardoor er een vroolijke stemming ont stond, waarmede de kapitein blijkbaar zeer ingeno men was. Uit de mededeelingen van de muzikanten, die ook dakloozen waren, bleek dat zij nog maar sedert 12 weken zich geoefend hadden en dat er behalve deze zes, nog zeven thuis waren, die zich ook in het blazen oefenden. In het geheel zijn opgenomen 208 zwervelingen, waarvan een honderdtal reeds als zede lijk hersteld in de maatschappij waren teruggekeerd thans werden nog 110 zwervelingen geherbergd, die zich bezighouden met hout zagen en hakken en dat in bosjes gebonden uitventen tegen zes om een stuiver. De voeding en bet nachtverblijf, dat een voudig is, wordt niet voor niets gegeven, maar er moet voor gewerkt worden en zelfs wordt er al een aanvang gemaakt met het maken van meubelen en het schilderen. Het loon dat er verdiend wordt is gering, van 15 cent tot een gulden per week, doch het geld wordt zeer op prijs gesteld, zelfs zóo dat éen verklaarde met enkele centen nu veel rijker te zijn dan vroeger met veel geldwant het geld had hem ongelukkig gemaakt, hij had alles doorgebracht, zijn vroegere vrienden verlieten hem en ook zijn familie trok de hand van hem af, zoodat hg een zwerveling werd en eindelijk onder de dakloozen werd opgenomen en hij dankte den hemel dat hij daar gekomen was, want dit had hem tot den gelukkigste der menschen gemaakt. Dergelijke verklaringen werden ook door anderen afgelegd. Onder degenen, die reeds onder de dakloozen waren opgenomen, behoorde een inspecteur van politie, een onderwijzer, een zeekapitein, een boekhouder, een surnumerair der Staatsspoorwegen en anderen. Doch om het bedelen niet in de band te werken, worden niet anders dan zwervelingen, die te Amsterdam vertoeven, opgenomen. Het Leger heeft ook reeds te Rotterdam een der gelijk toevluchtsoord in het leven geroepen en is al op weg met het koopen van een tuin om dit te Dordrecht te doen, ja het stelt zich zelfs voor om zooveel mogelijk op alle plaatsen dergelijke in richtingen te stichten om de armoede te lenigen en het bedelen tegen te gaan, zoodat als men een bedelaar aan de deur krijgt, men hem kan verwijzen naar het gebouw van dakloozen. Iedereen kan opge nomen worden, want er wordt niet naar godsdienst gevraagd. Te Amsterdam bestaat de inrichting uit drie gebouwenéen voor dakloozenéen voor ge huwden en kinderen, en éen dat meer is ingericht voor logement. Daar kan ook het publiek logeeren voor een matigen prijs. De heer Elzinga werd door kapitein Clark uitge- noodigd, daaromtrent iets aan het publiek mee te deelen, die hieraan bereidwillig gevolg gaf. Hij begon met te zeggen dat zijn naam gebruikt was in de courant om zich te belasten met het bespreken van plaatsen voor dezen avond. Hij had daar niets tegen want bij een kennismaking te Amsterdam met het Leger, waar hij ten gunste van de inrichting voor dakloozen sprak, meende men dat hij zich niet zou verzetten wanneer men een dienst van hem vraagde en nadat reeds zijn naam vermeld was, heeft kapitein Clark hem daarover geschreven. Hij is geen heilsol daat al was hij dit, hij zou er zich niet voor schamen en het publiek, dat zoo licht verkeerde conclusies trekt, meende hij dit toch te moeten zeg gen. Maar hij heeft zich persoonlijk overtuigd van het sociaal streven van het Leger en hij zelf heeft in de Vredeark gelogeerdhij durft dit aanbevelen, want logies met morgen- en avondeten kost 40 en het middageten 30 cent. Hij gaf de verzekering dat, wanneer het Leger zijn hulp noodig had, het op hem kon rekenen. Nadat de bijeenkomst, die in de volmaaktste orde twee uren duurde, gesloten was met het spelen en het staande zingen van het bekende lied van Luther »Een vaste burg is onze- God", werd nog medege deeld, dat de muzikanten een piston bier hadden geleend, omdat hun instrument te Breda in het ge drang was vertrapt. Door een kwaadwillige, die niet goed bij het hoofd was, was de geheele bijeenkomst, na twee stukjes gespeeld te hebben, aldaar in de grootste wanorde Zondagavond uiteengespat, en daarom werd hier aan de deur bij het uitgaan een collecte gehouden tot het repareeren van dit instru ment. De opkomst werd geschat op 200 personen en bij het verlaten der zaal werd het Volkslied ge speeld. Rillaii<l-Batli. In plaats van C. Sentse is tot sluiswachter in den Zimmermanpolder benoemd J. Van W e e 1 e. De gemeenteraad van Wissenkerke (N.-B.) heeft besloten, de noodige stappen te doen tot deq, aanleg eener telepboonlijn Wissenkerke-Cara- p e r 1 a n d. Door den aanleg dezer lijn (in het vorige jaar kwam de verbinding Wissenkerke-Kortgene tot

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1892 | | pagina 1