1892 N°. 10. Zaterdag 23 Januari. 79ste jaargang. NATIONALE MILITIE, 15> FEUILLETON. Dit bet dagboek vau een Koloniaal. De uitgave dezer Courant geschiedt Maandag-, Woensdag- en Vrijdagavond, uitgezonderd op feestdagen. Prijs per kwartaal, zoo binnen als buiten Goes, j 1,75. Afzonderlijke nommers 5 centmet bijblad 10 cent. Behalve aan ons Bureau worden Abonnementen en Advertentiën voor dit blad aangenomen bij de heeren Nijgii Van Ditmar te Rotterdam en verder bij alle Boekverkoopers en Brievengaarders. De prijs 'der gewone advertentiën is van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie word de prijs slechts tweemaal berekend. Geboorte-, huwelijks- en doodberichten en de daarop betrekking hebbende dankbetuigingen worden van 18 regels a 1,berekend. Dienstaanbiedingen, niet meer dan 4 regels beslaande en contant betaald, 20 ct. Aanvragen om en vermelding van liefdegaven 5 cent per regel. Inzending van advertentiën voor 8 uren op den dag der uitgave. liet Register van inschrijving -met de daaruit opgemaakte Alphabetisclie lijst voor de over 1891, voor de lichting vau 1892 liggen van lipden t-1 en en met 31 Januari e k. ter in/age. Gedurende dien tijd kunnen tegen register en lijst bezwaren worden ingebracht bij den beer Coinmi saris der Koningin in dit gewest, door tus- schenkomst van den burgemeester dezer gemeente, zulks op on gezegeld papier, maar door de noodige bewijsstukken gestaafd Goes, den 2L Januari 1892. Burgemee-ter en Wethouders van Goes, J. G. d. W. HAMER. De Secretaris, HARTMAN. Jl. Maandag werd ons van bekende zijde een exemplaar van »de Bode", het orgaan van den bond van Nederlandsche onderwijzers, toegezonden, waarin door een potloodstreep was aangeduid, welk deel van den inhoud het meest onze aandacht verdiende, misschien wel tevens met de bedoeling dat deel in onze kolommen over te nemen. Het was namelijk het ook in enkele andere bladen voorkomende ver zoek aan onderwijzers met hoofdakte om niet te soli- eiteeren naar Heiloo, waar de onderwijzer Smit is ontslagen, omdat aan de school het onderwijzend personeel voltallig was en er een onderwijzer met hoofdakte volgens de wet moet worden aangesteld. Het orgaan van den Bond beweert tevens, dat de heer Smit, reeds 12jaar te Heiloo werkzaam, is ontslagen en niet een jonger onderwijzer, omdat hij een salaris van 700 genoot. Ziehier wat thans uit Heiloo omtrent deze zaak aan de iV. R. Ct. wordt gemeld Met niet weinig bevreemding verneemt men hiel de proclamatie van het hoofdbestuur van den Bond van Nederlandsche onderwijzers aan «We onderwijzers in zake den onderwijzer A. Smit. Men diene te bedenken, dat de heer Smit eervol" is ontslagen, en zulks niet op grond dat hij geen hoofdakte bezit, maar omdat, wanneer de gemeente voldaan zal hebben aan het bepaalde bij art. 24 en 89 der onderwijswet, er twee onderwijzers boven het vereischte getal zullen zijn. Dat het gemeentebestuur, dat nu reeds tiénen onderwijzer meer heeft dan het vereischt getal, en in dit opzicht ten voorbeeld aan menig gemeente bestuur mag dienen, er de weelde van een surplus van twee onderwijzers niet op na kan houden, schijnt de verontwaardiging gaande te maken. Te meer verwondering verwekt de proclamatie, als men weet, dat de heer Smit heel rustig zijne klasse blijft waarnemen en het gemeentebestuur zich niet haast de benoeming van eenen plaatsvervanger te doen geschiedenwaarschijnlijk om den heer Smit gelegenheid te geven, naar eene nieuwe betrekking om te zien. Of het van gevoel van eigenwaarde getuigt, een ge meentebestuur, dat behalve met onderwijzers met nog andere belangen rekening te houden heeft, te boycotten, valt te betwijfelen. Voor den onderwij zersstand is het te hopen, dat het hoofdbestuur van den Bond daarin alleen staat. GOES, 22 Januari 1892. Gisteravond trad voor de afdeeling Goes van den Nederlandschen Protestantenbond in »de Prins van Oranje" alhier op ds. H. C. L o h r predikant bij de Luthersche gemeente te Rotterdam, om te Men heeft hier en daar nog bamboe-kampementen. Ze zijn van bamboe gemaakt en niet zoo geriefelijk ingericht als die van steen. Ze zijn ook niet zoo zuiver. Er schuilt meer ongedierte in, o. a. de wand luis. Nu, deze is in Indië maar al te zeer bekend, zoowel in steenen als in houten huizen, 's Avonds, wanneer het licht aangestoken is, ziet men uit de hoeken der kamer tegen den zolder de »tjekko" te voorschijn komen. Hij is de vijand van alle kleinere insecten, zooals wandluizen, muskieten, mieren, nachtvlinders, enz., en mag daarom niet gedood worden. Er is dan ook niemand die dit doen zal, want het is een onschuldig beest en tevens onze medestrijder in den oorlog tegen die kleine, bijtende, stekende, kruipende en vliegende vijanden. We gaan nu eens buiten de kazerne kijken en richten onze schreden naar de can tine, die op een 100 M. van de kazerne staat. Voor we de Pijp (militaire uit drukking) binnentreden, moeten we door een soort tuin, als men het ten minste zoo noemen wil, want de met zorg aangelegde en onderhouden bloem- en grasperken, de heesters en boompjes in groote pot ten, de slingerpaden enz., dit alles doet ons aan een tuin denken, 't Is dan ook of we een villa binnen- spreken over den oorsprong en de b e - teekenis der nieuwe richting." Spr. begon met te wijzen op het verzet, dat het, katholieke begrip als zouden geestelijke en leek twee verschillende klassen van menschen zijn, waar van de eerste op geestelijk en ander gebied de meerdere is van de tweede en daarom voorschrijft wat er geloofd en gedaan moet worden, ondervond in het begin der 16e eeuw, in het bijzonder bij Luther, die in de periode van 15171522 werkelijk vrijzinnig was. Doch geheel vrijmaken van het oude begrip kon Luther zich niet en toen Calvijn en an dere Protestanten evenzeer de Kerk boven den mensch stelden (de Kerk daarbij vertegenwoordigd door de predikanten) kwam het oude beginsel weder boven. De Dordtsche kerkvergadering van 1618 en de katholieke conciliën gelijken dan ook als twee druppels water op elkander, in zooverre, dat op beide eenvoudig werd vastgesteld wat men te gelooven had. Dit alles kon niet beletten, dat zoowel in do ka tholieke als in de protestantsche kringen, maar vooral in de laatste, enkelen met de vraag optraden waaraan de geestelijken de macht ontleenden om over het geloof van anderen te heerschen Vooral in Engeland, Frankrijk en Duitschland kwam men op dat gebied tot onderzoek en ontstond er eene steeds wassende partij, die de katholieke en de orthodox-protestantsche leer verwierp en er een zoogenaamden redelijken" godsdienst of godsdienst der rede voor in de plaats stelde. Deze partij ging uit van den stelregel, dat ook op godsdienstig gebied alles moest kunnen begrepen worden met het verstand en zij leidde tot de vaak onzinnigste verklaringen van verschillende gedeelten uit den Bijbel. Spr. noemde dezen godsdienst, die zooveel kwaad berokkend heeft en nog berokkent aan de nieuwe richting, omdat hare tegenstanders steeds voortgaan de modernen met de aanhangers van den redelijken godsdienst te vereenzelvigen, de verfoeielijkste dien hij kende, omdat hij kil is en dor, alles overlaat aan het verstand zonder het hart ergens in te doen deelen en die de bron is geweest van die bourgeoisie satisfaite, die op godsdienstig, zedelijk, maatschappelijk en politiek gebied met het gruwelijkst egoïsme slechts aan zichzelf denkt en voor zichzelf zorgt, zonder te vragen wat de maat schappij van hem te eischen heeft. Hoewel maar al te veel daarmede verward en vereenzelvigd, staat lijnrecht daartegenover de nieuwe richting, die meent dat alle waarachtige godsdienst van den mensch zelf moet uitgaan en hem een prikkel moet zijn om te streven naar iets hoogers. De zucht daartoe is het deel van ieder mensch, als een aangebox-en eigenschap. Wanneer iemand een prachtige schilderij ziet of een fraaie compositie hoort kan hij die bewonderen, maar hij zal niet de meening koesteren, dat hij moet trachten vóór zijn dood iets dergelijks voort te brengen. Maar wanneer hij leest of hoort van een edel karakter, dat uitmunt door daden van rechtvaardigheid en liefde, dan is er eene stem in zijn binnenste, die hem opwekt dat voorbeeld na te volgen en die hem er op wijst, dat eerst dan zijn leven zat renten. Niet de stem van den predikant ot den geestelijke, maar de stem van het beste in den mensch moet ons zeggen, wat we te gelooven, te doen en te laten hebben om waaiTijk godsdienstig, waarlijk Christe lijk te zijn, wat niet wegneemt, dat samenkomsten als de Protestanten-bond organiseert uitstekend kun- treden in plaats van een cantine. Het is een groot wit gebouw, met witte pilaren, gladden steenen vloei en een veranda of corridor er rond. In die gaanderij staan hier en daar tafeltjes met schommel- en leu ningstoelen er rond. Binnen vindt men een biljart, de leestafel, waarop allerlei tijdschriften liggen, enz., in één woord, alles is zoo gemakkelijk en geriefelijk mogelijk ingericht. Achter het gebouw de muziek tent en de kolfbaan in een schildei-achtige omgeving. We gaan eans zien op den groeten weg waai den geheelen dag zeer veel drukte heerscht. De weg wemelt van voetgangers en rijtuigjes (karetta's of dos a dos). De meeste drukte heerscht natuurlijk in den namiddag als de grootste hitte wat over is alles wat dan vrij is, wil van de hier zoo heerlijke avonden profiteeren. Ieder doet het op zijn manier; deze neemt een dos a dos, die doet het te paard, gene maakt weer gebruik van den tram, het grootste gedeelte echter doet het te voet. Het is een bonte mengeling van allerlei standen, rangen en rassen. Militairen bij hoopen natuurlijk, inlanders, deftige burgerlui, zooals ambtenaren enz., Europeesche da mes, Chineezen, Arabieren enz. Met hunne koop waren aan een draagstok over de schouders loopen inlanders en Chineezen op een sukkeldrafje om een standplaats op te zoeken. Alles woelt dooreen, wat nog erger gemaakt wordt door honderden rijtuigen, die heen en weder rijden en elkander in vliegende vaart passeeren. Toch gebeuren hier zelden onge- nen werken om dat besef in ons te verlevendigen en levendig te houden. Met een opwekkend woord ora den Bond te steunen en aan de verbreiding van zijne beginselen krachtig mede te werken, eindigde spr. het eerste gedeelte zijner rede. Na de jiauze sprak de heer Lohr over de wijze waarop men volgens de nieuwere theologie verschil lende gedeelten des Bijbels, inzonderheid de wonder verhalen van Jezus, had op te vatten en hij kwam daarbij tot de conclusie, dat die verhalen even zoo vele gelijkenissen zijn, die allen strekken moeten om de grootheid, de majesteit en het vehevene van Jezus in een helder daglicht te stellen. Een klein maar aandachtig gehoor volgde den genialen spreker met de grootste belangstelling en dankte hem door applaus aan het einde voor zijne boeiende rede. Ovezand. Maandag a. s. zal het 25 jaar gele den zijn, dat onze gemeente-ontvanger, de heer J. G. P. T i m a n s in functie trad. De loting voor de nationale mi- li t i e in het loopende jaar zal plaats hebben in de navolgende gemeenten op de dagen en uren als hieronder zijn aangewezen TolenVrijdag 19 Febr., des voorm. te 9 uren voor Tolen, Oud-Vosmeer, St. Philipsland, Stave- nisse, St. Annaland, St, Maartensdijk, Scherpenisse en Poortvliet. Kapelle, Zaterdag 20 Febr., des voorm.-te 9 uren voor Kapelle en Wemeldinge en te 10 1/2 voor Ier- seke en Ki-uininge en des nam. te 11/2 uur voor Krabbendijke, Schore, RillandBath en Waarde. Kortgene, Donderdag 25 Febr., des voorm. te 10 uren voor Wissekerke en te 11 uren voor Kortgene, Kats en Kolijnsplaat. Goes, Zaterdag 27 Febr., des voorm. te 9 uren voor Goes en te 10 1/2 uren voor Borsele, Kloetinge, Heinkenszand en 's-Heer Arendskerke. Goes, Maandag 29 Febr., des voorm. te 9 uren voor 's-Gravenpolder, 's-Heer Abtskei-ke, Kattendijke en Wolfertsdijk, en te 10 1/2 uren voor Hoedekens- kerke, Baarland, Oudelande en Ellewoudsdijk en te 111/2 uren voor 's-Heerenhoek, Driewegen, Nisse en Ovezand. Het hulpkantoor Hoedekenskorke is aangewezen voor de behandeling van aangeteekende brieven, eene aangegeven waarde van ƒ600 te boven gaande. Bij koninklijk besluit van 19 Januari is aan C. Constandse enJ. De Jonge, commiezen te water van de 2e kl. te Bath, vergunning ver leend tot het aannemen en dragen der versierselen van het Burgerlijk Kruis le klasse, hun door Z. M, den Koning der Belgen geschonken. De geagreëerde klerk der posterijen G. J. V r 01 ij k te Middelburg, is benoemd tot klerk der telegraphie 2e klasse. Naar men verneemt, worden door burgemeester en wethouders van Vlissingen bij de regeering po gingen gedaan, om het oostelijk deel van het zoo genaamde eiland, ter groette van ongeveer 3.1825 üectaren, van het rijk te koopen. Aan het programma voor de Tentoonstel- lukken door botsing of overrijden, want de weg is een 20 M. breeder is dus ruimte genoeg om elkander te passeeren. Langs de kanten hebben zich overal kooplui opgesteld, het meest met ververschin- genijs, limonade, hier, enz. Ze zitten geduldig te wachten tot ér koopers komen, 't Is niet erg duur hier, want voor een paar centen heeft men een glas limonade met ijswater. Doch de zon is nu ondergegaan en na verloop van een kwartier is het donker, we keeren dus naai de kazerne terug. Het is den volgenden morgen reeds vroeg reveille. De troepen moeten naar Batavia om parade te makenom 7 uur begint ze. Alle diensten worden hier zoo vroeg mogelijk verricht, omdat het op den middag te warm is. Nauwelijks ben ik 's morgens (2 Augustus) opge staan of ik hoor in de verte, dat is aan de andere zijde van het kampement, muziek, ting, tang, tong, enz. Ik denk direct aan een piano, doch ik vergis me. Een oogenblik later komen in onze nabijheid eenige Javanen zitten en ik hoor weer dezelfde mu ziek als daar straks. Het is de gamelang, het gelief koosd instrument van den Inlander. In alle kampe menten waar Javanen zijn, is een gamelang aan wezig en deze wordt uit de menage betaald of door het Gouvernement aangeschaft. Bij alle feestelijke gelegenheden wordt ze bespeeld, natuurlijk door Javanen. De gamelang is een verzameling van in- ling van Zaaigranen enz., te houden op Donderdag 18 Februari 1892 te Zieriksee, door de Centrale Tentoonstellings-vereeniging Landbouw belang", is het volgende ontleend De tentoonstelling wordt gehouden te Zieriksee in de zaal der sociëteit Landbouw en Handel", op Donderdag 18 Februari 1892, van des voormiddags 11 uur tot des namiddags 3 uur. Op deze tentoonstelling worden gevraagd monsters van zornerzaaigranen, peulvruchten, pootaardappelen, uien- en lijnzaad, klaver- en graszaden en verzame lingen gedroogde grassen en planten. Om op deze tentoonstelling te kunnen mededingen moeten de inzenders vóór of op 10 Februari 1892 bij den secretaris, den heer M. C. Mulock Houwer te Zieriksee, eene schriftelijke opgaaf inzenden van a. Het product dat zij wenschen in te zenden b. de hoeveelheid die zij van het in te zenden graan of zaad ten verkoop beschikbaar hebben c. den prijs, franco Zieriksee en met inbegrip van emballage d. het netto gewicht per hectoliter, de streek waar, en de soort grond waarop het verbouwd is e. de namen van drie personen door hen geschikt geacht en gewenscht als leden der jury. De inzendingen moeten vrachtvrij bij den secre taris zijn aangekomen vóór 16 Februari 1892. De monsters moeten verpakt zijn in linnen of katoenen zakken of in flesschen, waarop naam en woonplaats van den inzender, en moeten de hoeveelheid bevatten bij iedere groep gevraagd. Die van granen, lijnzaad en pootaardappelen moeten 2 liter groot zijn, die van zaden 1/2 liter. Monsters of voorwerpen, welke door de inzenders terug verlangd worden, zullen, mits hiervan bij de opgave van deelneming kennis gegeven is, voor rekening van belanghebbenden worden teruggezonden. De beoordeeling geschiedt door eene jui*y, bestaande uit minstens drie pei-sonen, hiertoe door liet bestuur uitgenoodigd op voordracht der inzenders. Aan de jury wordt eene instructie verstrekt volgens welke zij te handelen heeft. Alle eigendomskenmerken worden vóór de beoor deeling verwijderd. De Londensche correspondent der N. R. Ct. schrijft nog nader In mijnen brief over de postgemeenschap tusschen Engeland en Nederland heb ik vergeten op éen belangrijk punt klem te leggen. Ik schreef gisteren reeds, dat niemand er aan denkt de tegenwoordige sneltrein-faciliteiten voor plaatsen als Goes en Bergen-op-Zoora in te krimpen. Ik had daarbij kunnen voegen, dat zelfs zulke ste den de voordeelen van een sneller vervoer der brie ven uit Engeland zouden kunnen deelachtig worden, ook al vond het plan verwezenlijking om eenen post wagen met eene locomotief noordwaarts af te zenden terstond na de aankomst van den internationalen trein te Rozendaal. Daartoe zou het slechts noodig wezen èn den postwagen in dien trein, èn den alleengaanden post wagen te voorzien van de toestellen, welke reeds sinds jaar en dag hier toepassing vinden, bovenal bij nachtsneltreinen. Die toestellen zijn in hoofdzaak tweeërlei. Met den éenen worden postpakketten op een perron neergelaten, terwijl de trein, welke ze vervoert, hard doorrijdt. Bij gevolg krijgen alle plaatsen, waar de strumenten en bestaat uittwee groote metalen bekkens of ketels, waarop een man met een houten hamertje slaatvervolgens breede koperen staafjes, die op een hol houten blok liggen en eveneens met een hamertje of houtje bespeeld worden, waardoor verschillende tonen ontstaaneindelijk uit een soort houten bak, waarin op twee rijen latten een twaalf tal koperen potten staan, deze worden ook met stokjes bespeeld en ten laatste nog een soort ti-om zij gelijkt veel op een botervaatje, waar een vel over gespannen is. Deze wordt met de hand bespeeld en geeft ongeveer hetzelfde geluid als een Turksche trom. Een hoop nieuwsgierigen bestaande uit Javaansche vrouwen, kinderen en Europeanen ontbreekt niet. Een groote kring is rondom de muzikanten gevormd, deels uit belangstelling naar de muziek, deels om de Javaansche danseres te zien, die inmiddels in den kring is getreden om te tandakken (dansen). Yoor ze begint spreidt ze een matje uit op den grond en zet daarop een paar koperen potten, waarvan de eene dienst doet om de opgezamelde centen in te werpen en de andere voorwant de danseres pruimt. Voor een Nederlandsche vrouw is dit iets ongehoords, maar bij de Javaansche is dit regel. Ze kauwen nl. sirih (gedroogde, fijn gesneden bladeren der sirih- plant). Zonder dit gevoelen ze zich niet lekker. Het gevolg van dat pruimen is donkerroode lippen en zwarte tanden, juist hun ideaal en dus precies het omgekeerde van wat wij, blanken, wenschen, nl. witte

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1892 | | pagina 1