1891. Nu. 3. Dinsdag 6 Januari. 78*' jiuin Kleinhandel in Sterkedrank Kleinhandel in Sterkedrank i)e rntgave dezer Gourant geschiedt SAandag, Weonsdag en YrydagHTttitd, uitgezonderd op feestdagen. Prijs per kwartaal, zoo binnen als buiten Goes, f 1,75. Behalve aan ons Bureau worden Abonnementen en Advertentiën voor dit blad aangenomen bij de heeren NIJGH VAN DITMAR te Rotterdam sn ves-dei bij alle Boekverkooper» en Postdirecteuren. De prii* der gewone advertentlën is tan 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 eeat. Bi, directe opgaaf tan driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prijs slecht; tweemaal berekend. Geboorte-, h» w slijks- en doodberichten en de daarop betrekking hebbende dankbt tu gingen worden van 18 regels a 1,— berekend. Dienstaanbiedingen, niet meer dan 4 regels beslaande en eontaDt betaald 20 of. Aanvragen om en vermelding vaa liefdegaven 5 cent per regel. Vergunning is gevraagd tot uitoefening van den door JOHANNES DRONKERS Jzop dezelfde wijze en in hetzelfde lokaal wijk B no. 108 als aan Gommert De Leeuwen is verleend Bezwaren kunnen worden ingediend voor den 10 Januari a ides namiddags te 1 uur. Goes, den 3 Januari 1891. Burgemeester en Wethouders van Gees, J. G. d. W. HAMER. De Secretaris, HARTMAN Vergunning is verleend tot de uitoefening van den aan L. RE1TSMA voor dezelfde localiteiten van het perceel wijk A no. 137 en 137a als tot nu toe aan A. Reitsma was verleend Goes, den 3 Januari 1891. Burgemeester en Wethouders van Goes, J G d W HAMER. De Secretaris, HARTMAN. De grafdelver J H JACOBS is in zijne betrekking GESCHORST voor drie maanden, ingaande den 5 Januari aanslaande, zulks met verlies zijner belooning. Goes, den 3 Januari 1891. Burgemeester en Wethouders van Goes, J G. d W HAMER. De Secretaris, HARTMAN. Brieven uit de Ganzestad. ixix. Aan de Eerwaarde Kenkeraden der Ned. Hero., der Christ. Ger. en der Christ. Evangelische gemeenten te Ganzestad. Eerwaarde heeren Io een der in deze provincie verschijnende bladen las ik dezer dagen de bevestiging van een mi] ter oora gekomen gerucht, dat het Ueerw. behaagd heeft bij den burgemeester dezer gemeente een protest In te dienen tegen de vergunning, door hem krachtens de bestaande verordening verleend om in de laatste dagen des nu verloopen jaars een earoussel, door stoom gedreven, op aan der opeobare pleiöen onzer stad te plaatsen. Uw protest moot zieb, naar luid van berichten, gronden op de volgende overwegingen le. dat door zuik eens inriehtiDg de feestdagen geschonden en ontheiligd worden 2i. dat da onzedelijkheid erdoor kan bevorderd worden 3*. dat, met het oog op het strenge winterweer het Ueerw. beter voorkomt, dat zulk eane inrichting geen aanleiding kan geven om geld te verspillon, waar aan soo'n groots behoefte is, wijl door de vorst alles atil ligt en zoo goed als niets verdiend wordt. Uw protest, zoowel als bovenstaande overwegingen, hebben in hooga mate mijne belangstelling gewvkt ea ik veroorloof mij daarom de vrijheid een §n andsr aan •ene korte beschouwing te onderwerpen, omdat Ik, ster tot mijn spijt natuurlijk, ook na ernstige «ver denking niet in allen deele met uw bezwaarschrift kan iostemmen. Hst indienen op zichzelf van dit protest deed mij een oogenbhk twijfelen of we wel leefden in de negentiende eeuw, dat wil zeggen in een tijdperk, dat ieder ingezetene, als bnrger vaa den Staat, het recht heeft sich tot de overheid te wenden met een verzoek, doch waarin het minder juist gezien is van eenige kerkelijks overheid om waarschuwend op te treden tegen hare burgerlijke college. In overoude tijden, ja toen traden soms wijze mannen met opge heven vinger en vermanende woorden voor de vorsten, maar meer toch nog om dezen hunne persoonlijke zonden te verwijten dan om invloed uit te oefenen op hunna regeeringsdadsn. Ik xou Ueerw. b. v. kunnen wijzen op ie geschiedenis van Nathan an David in verband mat de %rouwe Uriah's, ware het niet, dat Ueerw. deze geschiedenis meer in bijzonderheden be kend zal zijn dan mg. Ik weet wel, dat in later eeuwen de hoogste kerkvorsten van Rome het durfden bestaan tot zelfs keizers ter boetedoening voor zich te doen nederknielen, maar aan die overheersching van de Kerk boven den Staat hebben de toch zeker ook door u allen hooggeschatte Luther en zijne volgelingen een einde gemaakt, 't Is waar, ook heden ten dsge zetelen er nog Pausen o. a. éen in de schoone Amstelstad die o, zoo gaarne zouden zien, dat de Kerk over den Staat regeerde, maar ik weet van en- keien uwer te goed hoezeer die man en zijne begin selen door u worden verfoeid, dan dat ik ook maar eenlgszins zou durven bovrosden, dat het aanhankelijk heid aan zijne denkbeelden zou zijn, die a verleid heeft alc keikelijke overheid critisk nit te oefenen op de daden dér burgerlijke macht. Ik verzoek b.lesfd maar driegend hieruit niet af te leiden, d»\t ik Userw. wefcsch te verkorten in uw recht van petitiealken meen ik, dat gu daarvan bater hadt kunnen gebruik makvn in uwe qualiteit van bur gers van Ganzestad dan in die van kerkelijke collegvs. Doch genoeg thans over d«n vorm van uw protest, di«, ik erken het, van ondergeschikt belang is in vergelijking met de overwegingen, die het bevat. Ueerwaarde nu zegt, dat een earoussel da feest,- dageD, namelijk de Christelijke f«e»tdagen, schendt en ontheiligt. Het zij verre van mij U het recht te willen betwisten eene dergelijke meening te keesteren en te veikocdigen, maar toch hoop ik, dat U zult willen erkennen, dat die moeniog eene zuiver per soonlijke is, die door duizenden missehien wel, maar evenzeer door duizenden Biet wordt gedeeld. Uwe kerkelijke betrekkingen moeten mij een waarborg zijn, dat Ueerw. op bet gebied van den godsdienst allen zijt wijze mannen, die veel beter geloof hebben om trent het al of niet ontheiligende van eenige publieke vermakelijkheid dan anderen, maar aangezien diezelfde kerkelijke betrekkingen U eakaurlijk een beletsvl zijn geweest om door persoonlijk onderzoek natesporen wat oen nog wel door stoom gedreven earoussel eigenlijk voor eene inrichting is, daar is, geloof ik, de mogelijkheid niet uitgesloten, dat U^erw. zich de zaak anders voorstelt dan zij is. In werkelijkheid toch zit men daarin op een paard of leeuw of olifant of struisvogel of beer allen van hout en dr.aait daarbij golqkmatig het circus rend in zacht deinendo beweging, terwijl een niet al te fraai orgel zeer auto matisch eenige zoete melody do9t hooren. Mij dunkt, dat het een vrij enschuldig genoegen Is, dat in zulk een earoussel te smaken valt, al erken ik, dat het kunstgevoel or niet door wordt gestreeld en ik er uit dien hoofde en om mijne grijze haren de voorkeur laan geef mij zelf in mijn schommelstoel te wiegen, terwijl mijne dochter iets op de piano ten beste geeft. Maar iets ontheiligende kan ik er ten eenenmale niet in vinden, dat dit deel van het mensch- dom, dat zich gaarne eenige zpublieke" uitspanning veroorlooft, een deinend rilje maakt. Ik weet wel, dat er velen zijn, die er anders over denken of al- thaos beweren dit te doen, en ik heb voor hunne overtuiging als voor de uwe den meest mogelijken eerbied, maar men trachte de overheid niet te belezen om even zoovele andersdenkenden te berooven van een onschuldig genoegen. Niemand, behalve zij, die de Groote Markt bewonen, behoefde ia de nabijheid van den earoussel te komen, wanneer deze hem binder aandoettot na de godsdienstoefeningen bleef de tent gesloten en om elf uur 's avonds werden de lichten nitgedraaid en zon de muziek naar binnen zijn gegaan als ze niet reeds binnen ware geweestuit eerbied voor andersdenkenden wordt zooveel mogelijk aanstoot ver meden dat dan ook dezen uit eerbied voor anders denkenden geen aanstoot zoeken. In de tweede plaats beweert Ueerw., dat door meer bedoelde earoussel de onzedelijkheid ksa be vorderd worden. Het is altoos moeielijk te bewijzen wat kan en wat niet kan op dit ondermaanacbe. Maar zeer waarschijnlijk komt mij uwe bewering niet voor. Het zal u toch van hooren zeggen natuurlijk wel nhfc onbakend zijn, dat de kat het moest in het donker wordt geknepen en dat dit hier bedoeld soort katten ook meestal het aangenaamst is; en aangezien nu de tent op de Groote Markt tot de wel ingerichte on goed verlichte mag worden gerekend, schijnt het mij toe, dat er van kattek waad, laat staan van onzedelijkheid, binnen de tent geen sprake kan zijn. Had nu het daarbinnen gesmaakte genot nog iets prikkelends voor de zinnen, dao zon we'licht daarin eenige grond voor uwe bewering kunnen worden gevonden; maar waar ook daarvan geen sprake is. daar dunkt mij uw tweede argument ^weinig steek houdend. Dat door sommigen, die de earoussel bezocht hebben, daarna onzedelijkheid gepleegd wordt, is mo gelijk maar ook zonder eerstgenoemde uitspanning zou dit dan evenzeer het geval zijn geweest, want het kan U toch Diet onbekend zijn dat, niettegenstaande reeds sinds eeawen door de godsdienstleeraars geijverd en gepredikt wordt tot heil der menschheid, zelfs de christelijke feestdagen bij uitnemendheid door som migen beschouwd worden als eene ongezochte gelegen heid tot minder geknischt genot, ook al is er geen earoussel. En zeker hebt gij er niet aan gedacht, dat wanneer niet da Piotestaotscha kerk den 26 De cember met zijn tweeslachtig karakter van feest en ontspanningsdag in «ere hield, er voor niemand aanleiding zou hebben bestaan op dien dag plaats ruimte voor eene earoussel op het marktplein te vragen. De aanvrage zelve is een protest tegen uw protest I Ia de derde plaats nnent Uaerw., dat ia dezen strengen winter aan eene inrichting als op de Groote Markt staat geen gelden mogen woiden verspild. Deze opmerking kan zoowel den meergrgoeden als don ar- m*D gelde». Voor zooveel de emten betreft mag ech ter tiet worden voorbij gezien, dat men zich waarlijk in de laatste w< ken niet onbetuigd het-ft gelaten in het bijdragen van belangrijke sommen tot leaiging der armoede in cnxe omgering. Hun. die daarmede den aangenamen plicht der naastenliefde betrachtten, nu ook n"g een onschuldig genoegen te ontzeggen en te eische», dat vij ook het geld daaraan besteed op het altaar d-r liefdadigheid zullen offeren, is niet billijk. Eo to meer spriDgt dit in het oog, wanneer men be denkt, dat, ook al werd eens een stuiver of een dub beltje op die wijzo uitgespaard, men toch daarmede niet zal komen aandragen bij de instellingen van liefdadigheid, die dezer dagen geldeüjken steun vragen. Ik vermoed dan ook, dat uw betwaar meer in dien zin moet worden opgevat, dat de armen, voor wie zooveel wordt gegeven, niet hun geld naar de tent op de Groote Markt mogen brengen. Is dit zoo, dan verschil ik tot mijn spijt alweder met Ueerw. van meaning. Vooral den kiaderen der armeD, die reeds zoo vroeg zich aan ontbering moeten gewennen, die steeds zooveel schoone en smakelijks moo ten zien, dat voor hen onbereikbaar is, vooral hun gun ik aoo van harte dit goedkoop genot. Het moge volgens Ueerw. Liestdagontheiligend zijn zulk een genot, ik zou ze bij bekkenslag willen oproepen die arme kindoren om ze te doen genieten, voor een oogonblik slechts, maar toch zooveri. En dan heb ik voor mij de over- tuigirg, dat ik m^er christelijk zou hebben gehandeld dan zij, die het menschdom willen knellen in een keurs lijf van vormen en van godsdienstigheid op hoog bevel, door hun ieder onschuldig genot als goddeloos voortespiegulen. Uwe handelwijze kwam mij belaügrijk genoeg voor om nog eens nader te informeeren naar den inhoud van aw protest en bij dat onderzoek kwam mij onder meer ter o ore, dat Ueerw. ook ervan hebt gewaagd, dat enkele ingezetenen aan ,de nieuwjaarscommissie hunne gaven hebben onthouden, op grond van de verleende vargunning tot plaatsing van de earoussel. Wanneer dit waar is, dan hadde ik wel gewenscht, dat Ueerw. deze zonde van sommige Ganzestadters met den mantel der liefde hadt bedekt. Want zonde noem ik d<e in uw oog op grond van het bo venstaande misschien den naam van Christen onwaar dig ben cp die wqze den arme te doen boeten zonde noem ik het den hongerend* hst brood, den verkleumde warmte te onthouden, omdat de over heid iets toestaat wat meu persoonlijk afkeurtmaar bovenal zonde achter dergelijke drogredenen zich te verschuilen om zijne gierigheid te verbergen. Toch kan het zijne goede zijde hebben, dat Ueerw. weet, dat er zulke onchristelijke Christenen in uwe naaste omgeving zijn. Ik hoop dat ze u bij name bekend zijnwant dan ligt er voor Ueerw. een arbeidsveld braak, waarop ge uithoofde van uw kerke lijk ambt zeker gaarne zult werkzaam zijn. Han te lei den op het rechte pad, hen te doordringen en te over tuigen van de elschen, die de christelijke naastenliefde aan den msnsch stelt, zal een nuttige arbeid zijn en naar ik hoep en verwacht ook een dankbare. Trouwens, aannemende, dat de inhoud van uw pro test de meening vertolkt van velen mijner stadgenooten, dan hebt gij en uwe voorgangers eene reuzentaak in ons midden te vervullan. Want gij allen zult moeten trachten hen te overtuigen, dat de ware godsdienst tich niet openbaart in kerkelijke vormon, noch ook in het zich verschuilen achter gesloten deuren en blinden en den schijn aannemen, dat men dan zijn eigen z>ndon en die zijner melomensohen zit te overpeinzen en te betreurenook niet in h*t verharden van het gemoed tegenover andersdenken, evenmin in het lezen en hor- lezen van den Bijbel en het »ing?n van gewijde liederen zonder dat het hart deelt in da verkwikking, die dit alles den waarlijk vrome brengen kan, maar wel in het zoeken naar het waarachtig goede, het veredelen van zichzelven en anderen, het in toepassing brengen vnn wat men heet te belijd-n. Wanneer Ueerw. met alle kracht die in u is voort gaat die reuzentaak to volvoeren en zoodoende de menschheid op geestelijk gebied helpt brengen m het rechte spoor, dan zalt ge als van zelf da overtuigiog kunnen vestigen, dat niet de maatschappij verdorven wordt door een earoussel, maar dat zij verdorven is door eigenbaat, heerscbzucht, schijnheiligheid en tal van zonden, die ten eenenmalo onvereenigbaar zijn nut waren christenzin. Dan ook zal hot allen duidelijk worden, dat de ware zedelijkheid niet wordt geboren uit onthouding van alle genotmiddelen, maar uit eea verhoogd zadelijk bewustzijn. Iemand, dis neiging heeft tot stelen in ketenen te slaan en dan te zeggen ziet, hij U een eerlijk man" heeft geen zin. Maar als sijn geweten is wakker geschud tot hij een afkeer h?eft van stelen en men goud en goed binnen zijn bereik kan brengau zonder dat hij er zich iets van tosëigent, dan eerst kan men zeggen: »hij is bekeerd". Zoo ook moet de menschheid zedelijk op zulk een peil worden gebracht, dat geea earoussel of wat ook haar verlokken kan te valle», waar zij stond. En haar daartoe te brergan is in het bijzonder de taak van Ueerw.en behoeft ge daarbij steun, dan zal die u worden verleend door zeer velen, die gij wel licht thans niat onder da Christenen telt. Maar daar toe Is Doodigdat Ueerw. zich ook beweegt ia het practischo leven in al zijne kringen met al hunne nooden, maar ook met al hunne cischon, opdat de overtuiging gevestigd worde, dat de wereld met hare zonden zoo slecht niet is als men denktopdat ieder leert besrflen, dat door het inroepen van den sterken arm tegen eenige publieke vermakelijkheid de ware zedelijkheid en godsdienstigheid bewezen noch ver kregen kunnen worden. Hoogachtend heb ik de eer te zijn Van Ueerw. de zeer <*w. dienaar, Adspirant Tweeërlei oordeel. Omtrent de onderteekaniog door Nederland van de Brusselsche Congo-acte zegt De Tijd »Die oaderteakeniog is Nederland ia zekeren zin afgedwongen. Hoezeer ongeneigd om aan het tegen woordige Ministerie critiek te sparen, als daartoe gegroade reden aanwezig is, scharen wq ons in deze geheel aan de zijd-? der Rezeering. Hiar plicht was het, voor de rechten van Nederlandsche onderdanen op te komen en de handhaving te eischeu van een tractaat, waarin die rechten door de oodertoekeniog der onderscheiden Mogendheden heetten gewaar borgd. Alleen om grootere en algemeene belangen niet in gevaar te brengenmoest Nederland einde- lijk toegeven. Reden tot blijdschap bestaat dus vao nationaal standpunt allerminst, evenmin reden tot verheoging van een katholiek of algemeen menscha- lijk standpunt. Door da heffiag v»n invoarrechten zullen ook de missiën aan dan Congo op velerlei wijze worden bemoeilijkt, terwijl meer en meer, vreezen wij, aan het licht zal komen, hoe de be doelde maatregel mat de bestrijding der slavernij niets heeft nil te staan, maar eigenlijk alleen moet dieoen ter begunstiging van zekere fiaanciëale be langen, welke ons, Nederlanders, volstrekt niet aangaan". De radicale Amsterdammer Dv. N.) daarente gen schrijft: Het Congo-schandaal, zoo noemde de heer Rut gers v. Rozenburg te recht den eisGh aan Neder land gesteld, om zich bereid te verklaren invoer rechten te betalen, ofschoon bij internationaal trac taat zulk eene heffiog was uitgesloten voor nog 15 jaren. De Regeering had voor Nederland, dat In deze hoofdbelanghebbende was, geweigerd. Het vond daarbij goedkeuring en steun bij schier de geheele natie. En nu, op eens, legt de Regaering het hoofd den schoot. Omdat het verzet van Nederland geen wee: klank vond, m. a. w., omdat Nederland alleen stond. Maar Nederland stond op zijn goed recht. Een maal zich op dieo grond verzat hebbende, mocht het, met behoud van zijn eer, niet toegeven, tenzij het voor ieder duidelijk werd, dat het zwichtte voor dwang. Dit had moeten worden afgewacht. Eo nu er niets van dien dwang gebleken is, dient mon te sproken van een nieuw Cjngo-schandaal, maar thans van een dat de R<*g«eriag op hare rekening heeft. Nederland heeft zichzelf vernederd. Dat de R^geering zich verantwoorde." 0.18 dunkt, dat zoolang de Regenring zich niet heeft kunnen verantwoorden od de redeneD, waarvoor zij gezwicht is, voor het publiek onbekend zijn, het voorzichtiger is elk oordeel opteschorten. Het benieuwt ons echtir of de antirevolutionnaire pers, die het radicale Aaasterdamsche blad zoo gaarne tegen de liberalen uitspeelt, wanneer die door dat orgaan worden gelaakt waarbij dan de Amster dammer een liberaal bUd wordt genoemd nu ook dit oordeel van het D. v. N. oader de oogen van hare lezers zal brengen. GOES, 5 Januari 1891. Volgens des middags te 12 uren gedane weer kundige waarnemingen, is de wind over het afgeloopen jaar 92 dagen Zuid-West; 80 dagea West; 50 dagen Noord-Oost; 41 dagen Noord-West; 40 dagen Oost24 dagen Zuid-Oost22 degen Noord en 16 dagen Zuid geweest. 184 dagen was het be stendig mooi weer, met heldere of bewolkte lucht 127 dagen betrokken of sterk bewolkte lucht, waar van het op 116 dagea vee! of weinig regende; op 85 dagen vroor het of waren er nachtvorsten34 dagen wind met regen, of hagelbuien22 dagen onwser met of zonder regen21 dagsn mist; 11 dagen sneeuw

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1891 | | pagina 1