Advertentien.
Openbare Verkooping.
op Donderdag 28 April 1887,
eene flinke Dienstbode,
en het Gasthuis boven de geldschieters in de leening
van 1886. Deze hebben hun geld geleend, •wetende
eene soliede leening aantegaan tegen voldoende rente
dus om het geld zoo lang mogelijk te laten staan.
Zij wisten dat jaarlijks minstens vier duizend gulden
zou worden algelost en nu gaat men minstens vijf
duizend gulden aflossen. De raad zet het wel niet in
zijn besluit, maar hi) doet het toch.
De heer Ramondt bestrijdt de meening van den
vorigen spreker. De rechten van de eerste leeners worden
z. i. volstrekt niet verkort. Immers nergens in het
primitieve leeningaplan is bepaald dat de aflossing over
26 jaren zou verdeeld worden. Die 26 jaren zijn een
soort plan voor den Kaad, waarin hij zich voorstelt
dat de zaak moet afgedaan zijn. Maar voor de nemers
der eerste leening geldt slechts de bepaling dat minstens
f 4000,wordt afgelost. Dit laat dus vrijheid jaar
lijks vijf, zes duizend en meer aftelossen naarmate de
inkomsten der fabriek het toelaten. Alzoo liepen de
eerste leeners altijd de kans hun geld vroeger, wellicht
in 15 of 20 jaar thuis te krijgen, en daarom acht
spr. er niets onbillijks in te bepalen, dat de appendix
op de leening het laatst zal worden afgelost.
De heer Ochtman verklaart het met den heer Flugi
eens te zijn en dit gevoelen ook in het college van
dag. bestuur te hebben medegedeeld.
De Voorzitter zegt geheel de meening van den heer
Ramondt te deelen. De bestrijders van het voorstel
zien te veel voorbij dat in het leeningsplan het woord
minstens voorkomt. Dit woord laat vrijheid tot de
hoogere aflossing die zal plaats hebben, maar laat
tevens vrij om als het eens een jaar niet anders kan,
slechts 4000,aftelossen. Met het voorstel van B.
en W. ontgaat men eene eenzijdige verandering in het
leeningsplan en het resultaat zal voor de eerste lee
ners hetzelfde blijven.
Na nog eenige discussie, waarbij de heeren Flugi
en Ramondt hun gevoelen handhaven, wordt het
voorstel van B. en W. in omvraag gebracht en aan
genomen met zeven stemmen. Tegen de heeren Lam-
brechtsen. Ochtman en jhr. Flugi Van Aspermont.
XII. Op de gewone rondvraag des Voorzitters, zegt
de heer jhr. Flugi Van Aspermont te meenen, dat
door het Kon. besluit van 6 Januari 1887 (Stbl no. 3)
gebleken is, dat er strijd bestaat tusschen art. 30 van
het reglement van orde van den raad en art. 51 der
gemeentewet en vraagt hij, of de raad een voorstel
van B. en W. tot wijziging van bedoeld art. uit het
reglement kan tegemoet zien?
De Voorzitter zegt deze zaak bij B. en W. in be
handeling te zullen brengen.
XIII. Door Burg. en Weth. wordt aangebodenhet
uitvoerig en beredeneerd verslag van den toestand der
gemeente over 1886, dat gedrukt en waarvan aan
ieder der leden een exemplaar uitgereikt zal worden.
De vergadering is daarna op de gewone wijze ge
sloten.
GOES, 23 April 1887.
Het advies van den Directeur-Generaal der
Staatsspoorwegen, waarvan wij gisteren ge
waagden, en dat hieronder volgt, was vergezeld van
het volgend schrijven
Utrecht, 21 April 1887.
Aan
den heer M. Salbe-g, firma wed. Kakebeeke Sc Co.,
te Goes.
Als antwoord op het ontvangen schrijven dd. 16
dezer strekkende ter begeleiding van een afdruk van
een aan Z. E. den Minister van Waterstaat, Handel
en Nijverheid gericht adres, betreffende de aanstaande
Zomerdienstregeling op de Zeeuwsche lijn, hebben wij
de eer U als eersten onderteekenaar bijgevoegd een
afschrift toe te zenden van een door ons aan den
Raad van Toezicht op de spoorwegdiensten gericht
antwoord betreffende een adres van gelijke strekking
van de Kamer van Koophandel en Fabrieken te Mid
delburg. Beleefd verzoeken wij U daarvan ook mede-
deeling te doen aan de overige onderteekenaars van
genoemd schrijven alsmede aan de overige belangheb
benden. De Directeur-Generaal,
W. VROLIK.
Het advies luidt als volgt
Utrecht, den 19 April 1887.
Het adres van de Kamer van Koophandel te Mid
delburg, ons gezonden met 's Raads schrijven van 16
April no. 3297, geeft ons aanleiding tot de volgende
opmerkingen
I. De trein vertrekkende om 7.36 's avonds van
Middelburg is eene van de zwakst bezette op de
Staatsspoorwegen.
Uit eene opname in de maand Augustus 1886 en
in Maart 1887 blijkt dat in de eerste maand van
dien trein gebruik maakten gemiddeld per dag 72.6
reizigers of nog niet een reiziger per doorloopende
kilometer, terwijl bij aankomst te Rozendaal alsnog
gemiddeld 5 reizigers aanwezig waren, bestemd voor
S. S. stations verder dan Rozendaal, bijv. in de ge-
heele maand 60 voor Rotterdam, 24 voor Dordrecht,
61 voor Breda enz.
In de maand Maart 1887 was het eerste getal 31.8
en waren er g'middeld 4.4 reizigers voor S.S. stations
verder dan Rozendaal. Voor het reizigers-verkeer is
dus die trein niet noodig. Ook voor het postverkeer
komt het ons voor, dat aangezien na aankomst te
Rotterdam, den Haag en Leiden toch geen distributie
meer geschiedt en alle kantoren lang gesloten zijn, de
behoefte wel niet zeer overwegend zal zijn. Ware dit
wel het geval, dan zou de Regeering gebruik kunnen
maken van art. 17 onzer overeenkomst.
Misschien willen de Kamers van Koophandel van
Vlissingen, Middelburg en Goes in overleg met de
gemeentebesturen dier plaatsen wel borg blijven voor
de benoodigde opbrengst a 1,20 per treinkilometer.
II. De thans te 12.24 aankomende trein zal voor
taan om 11.50 te Middelburg stoppen. Het is niet
duidelijk dat dit de correspondentie zal slechter maken.
Blijkbaar is hier al vast maar geklaagd voor dat men
geheel op de hoogte was.
UI. De trein, die oen 5.21 uit Vlissingen zal ver
trekken, gevolg eener door de Regeering zonder onze
voorkennis of advies opgelegde dienstregeling, zal zoo
hard moeten rijden dat er zelfs noch te Breda noch
te Tilburg gestopt kan worden. De enkele Middelbur
ger, die naar Duitschland moet gaan, kan met de
vele trammen en stoombootjes, die zich tusschen Mid
delburg en Vlissingen bewegen, gemakkelijk op den
trein te Vlissingen komen. Wij zijn nl. voornemens,
indien de douane hiertegen geen bezwaar maakt, ook
reizigers van Vlissingen op dien trein in de hal te
laten opstijgen.
IV. De trein kwart voo twaalven, zooals bovenge
zegd is, wel te Middelburg evenals te Bergen op-Zoom
en te Goes stoppende, vervalt deze bemerking van de
Kamer van Koophandel.
Wij meenen verder dat voor een lijn, zooals die van
Vlissingen naar Rozendaal, waarvan met inbegrip
van het Engelsche verkeer, de opbrengst
van personen en bagage nog geen zes duizend gulden
per kilometer bedraagt, eene dienstregeling met zes
treinen in iedere richting plus nog een lokaaltrein van
Rozendaal naar Bergen-op-Zoom en terug, dus een
dagelijksch aantal van 920 personentreinkilometers
zeer breed opgezet mag heeten. De juiste opvatting
van zaken is dus wat betreft het Zeeuwsche verkeer
als voor zoo menig ander geval. Onze Maatschappij
heeft door hare proefneming op zeer ruime schaal
genomen, om door vele reisgelegenheden ook meerder
verkeer te scheppen, het publiek verwend. In plaats
van eenige erkentelijkheid jegens de Maatschappij, dat
zij zich de zeer belangrijke offers dier proefneming
toch getroost heeft, wordt de Zeeuwsche adressen
getuigen er wederom van met de grootste onbil
lijkheid tegen haar opgetreden, zoodra de buitensporige
dienstregelingen binnen de perken teruggebracht worden.
Het personenverkeer op de Zeeuwsche lijn ging
eerder (in 1885) achteruit dan vooruit.
De dagdienst vordert van onze Maatschappij zeer
belangrijke nieuwe offersVan af Venloo tot aan
Rozendaal een sneltrein meer in iedere richting of per
dag meor 2 maal 134 is 268 sneltreinkilometers.
Verder van af RotterdamBreda 2 maal 49 is 98
sneltreinkilometers. Totaal 366 sneltreinkilometers.
En welke meerdere ontvangst zal daartegenover staan?
De dagdienst zal in de eerste plaats van het be
staande verkeer van den nachtdienst tot zich trekken.
Toename is echter waarschijnlijk. Toch durven wij de
opbrengst van dag en nachtdienst zamen niet hooger
stellen dan 130 pet. van thans.
Mochten wij ons hierin vergissen en de opbrengst
medevallen, zoo zoude er te zien wezen of meerdere
uitgaven gedekt zouden word n. Doch in afwachting
van hetgeen de ondervinding ons zal leeren, meener.
wij dat het niet verantwoord zou zijn, op de Zeeuw
sche lijn nog meerdere treinen te geven dan 4 snel
treinen per dag, waarvan Vlissingen en Middelburg
beiden genot hebben en waarvan een bovendien de
geheele correspondentie van Duitschland en Holland
met Bergen-op-Zoom en Goes aanzienlijk verbetert en
acht gewone treinen, plus nog een trein Bergen-op-
ZoomRozendaal.
De Directeur-Generaal,
(get.) W. VROLIK.
Hierop is gisteren het navolgende adres aan den
Raad van toezicht verzonden
Goes, 22 April 1887.
Heden mochten adressanten, welke zich dato 16
dezer namens de ingezetenen van Goes tot uwen Raad
wendden, ontvangen een schrijven van den Directeur-
Generaal van de Expl.-Maatschappij ter begeleiding van
een afschrift van het advies dier Maatschappij aan
uwen Raad, naar aanleiding van het haar in handen
gestelde adres van de K. v. K. te Middelburg.
Vreezende, dat deze toezending worde beschouwd
als antwoord op de ernstige grieven, welke onderge-
teekenden met zooveel aandrang ook ter kennis van
de Maatschappij brachten, wenden dezen zich op
nieuw tot uwen Raad met bijna overbodige verzeke
ring, dat het antwoord der Maatschappij op het adres
der K. v. K., in geen enkel opzicht blijken geeft van
eene poging tot afwending van den slag, die met de
invoering der Zomerdienstregeling alle belangen in
Zuid-B?veland bedreigt. Worde der Maatschappij ver
gund aan haar voornemen gevolg te geven, dan zal
alle tegemoetkoming aan onze klachten bestaan in het
doen stoppen van eenen alles voorbijrijdenden snel
trein, welke dan te 11 uur 50 min. te Vlissingen
zal aankomen
Voor alle overige stations in Zuid-Beveland zal deze
trein geene waarde hebben, «venmin voor het lokale
verkeer tusschen die stations en Goes.
Aan de klachten tegen het opheffen van den laatsten
avondtrein in oostelijke richting en tegen het niet
teruggeven der voormalige avond-reisgelegenheid in
westelijke richting wordt volstrekt geen gehoor gegeven.
Ondergeteekenden zullen niet in herhaling treden van
het uwen Raad reeds medegedeelde, maar vinden toch
termen opnieuw met klem hunne belangen u ter be
hartiging aan te bevelen, nu de ontvangen brief van
den Directeur-Generaal hen doet wanhopen der Maat
schappij te doen begrijpen, hoe zeer de voorgestelde
dienstregeling aller belangen in Zuid-Beveland met
voeten treedt.
Aan ondergeteekenden niet, de gegevens aan te wijzen
hoe de dienst moet worden geregeld zij begrijpen, dat
het sneltrein-verkeer niet tevens kan dienstbaar zijn
aan het lokale verkeer. Mocht men echter den avond
sneltrein kunnen doen stoppen in Goes, gelijk thans
reeds te Middelburg, voorts tusschen 11 en 12 uur
's morgens in westelijke richting een lokaaltrein Roozen-
daalVlissingen en 's avonds zoo laat mogelijk een
lokaaltrein VlissingenRoozendaal kunnen inleggen,
derhalve doen behouden hetgeen ongeveer voor een
jaar bestond, zoo zouden allen hier bevredigd zijn.
Het voorgestelde blijft volkomen onaannemelijk, daarin
berusten onmogelijk. Dat uwe Raad nimmer toestem-
me, dat de sneltreinen, in te leggen ten behoeve
van den nieuwen dagdienst VlissingenLonden, worden
verkregen door versnelling, en daardoor opheffing van
bestaande onmisbare treinen voor het lokaalverkeer.
Namens de ondergeteekenden van
voorgaand schrijven,
Uwe dienstwillige dienaren,
(get.) M. SALBERG.
G. L. M. LAMBRECHTSEN.
In de gisteren gehouden vergadering der Goe-
sche schietvereeniging werd o. a. rekening
en verantwoording gedaan door den penningmeester,
waaruit bleek, dat de financiëele toestand der ver-
eeniging vrij wat gunstiger was dan ten vorigen jare.
De voorzitter, dr. A. Isebree Moens, gaf daarop een
kort overzicht over het afgeloopen jaar, vooral ten
opzichte van het gemiddeld aantal punten, door elk
der leden bij de gewone oefeningen behaald, waarna
hij eenige mededeelingen deed omtrent een persoonlijk
onderzoek naar geschikte terreinen in de nabijheid
der stad voor den aanleg van een schietbaan.
Ten slotte werd overgegaan tot de benoeming van
een nieuw bestuur, dat, daar dr. A. Isebree Moens en
dhr. G. Krol Van der Hoek verklaarden niet voor eene
herbenoeming in aanmerking te willen komen, werd
samengesteld uit de heeren A. S. Keurschot (aftre
dend lid), L. A. Tindal Hallungius en J. Fransen
Van de Putte Jr. Nadat een woord van dank ge
sproken was tot de afgetreden bestuursleden voor het
vele goede in het belang der vereeniging gedaan,
werd de vergadering gesloten.
De feestcommissie van de St. Anthonies Breestraat
te Amsterdam heeft als waardig slot der luisterrijke
en onvergetelijke Aprildagen alle behoeftigen der straat
en belendende stegen en gangen eene bedeeling van
vleesch en brood toen toekomen.
Zij wordt hiertoe in staat gesteld door milde bijdra
gen harer leden en andere bewoners uit de straat;
de commissie heeft zich nog niet ontbonden, maar be
raamt plannen om gedurende den winter in dien geest
werkzaam te kunnen blijven.
Een paar reizigers uit het Noorden, die Woens
dag met den extra-trein naar Amsterdam vertrokken,
vonden 's avonds met honderden anderen, het Centraal
station afgeslotenen nadat zij een uur in de kou
gewacht hadden en eindelijk in het gebouw en op het
perron waren gedrongen, kwamen zij juist vro»g genoeg
om te vernemen, dat de trein naar Groningen reeds
een half uur vertrokken was.
Het was half één 's nachts zij begaven zich de stad
in en vonden alles gesloten. Aan een commissariaat
van politie zich vervoegende, werden zij gastvrij ont
haald de kachel was aan, stoelen stonden gereed.
Terwijl de heeren nog sliepen, verwijderde zich de
chef, om een uur of vijf. Om half zes wakker geworden,
wilden zij met den vroegtrein van zessen eindelijk ver
trekken. Maar jawel, de aanwezige agent had bezwaar.
»Ik weet niet, zeide hij, waarvoor de heeren hier
zitten."
»Wel, we zijn te laat gekomen voor den extra-
trein 't station was dicht
»Dat zijn maar praatjes, u moet wachten tot de
chef komt."
En zoo wachtten zij dan tot de chef kwam, die hen
op vrije voeten stelde, waarna zij den weg naar 't Noor
den weer mochten inslaan. lJselbode
Een venter van Recht voor allen gaf Dinsdag
avond te Amsterdam aanleiding tot wanordelijkheden.
Hij zou door de menigte mishandeld zijn geworden,
zoo de politie hem niet, tot zijne eigen veiligheid, in
bewaring had genomen.
Een knaap te Hedikhuizen slikte al spelende
eene groote boon in en was binnen eenige minuten
een lijk.
Bij kon. besluit is o. a. aan 12 in de strafge
vangenis te Leeuwarden gedetineerde tot tuchthuis
straf veroordeelden een afslag van 3 maanden ieder
verleend, terwijl aan één veroordeelde, aldaar gedeti
neerd, ontslag werd verleend.
Welk een enorme hoeveelheid hooi te Kampen
verhandeld wordt, blijkt hieruit, dat door de be-
eedigde hooiwegers in 1886 zijn gewogen 5,790,000
Kgr.
Het stoomschip »Bahia" is bij Fernambuco ver
gaan. 70 van de 200 passagiers verdronken. Men schat
de schade op 3 millioen frs.
Te Clermont heeft het deze week gesneeuwd,
terwijl de thermometer eenige graden onder nul ge
daald is. De vruchtboomen hebben veel geleden. Al
de knoppen aan de boomen zijn bevroren.
Pranzini, de vermoedelijke bedrijver van den drie-
dubbelen moord te Parijs, lijdt 's nachts herhaaldelijk
aan nachtmerrie. Verscheidene malen heeft hij reeds'
hardop gedroomd. Deze toestand maakt hem ongerust.
Hij vreest op deze wijze het vreeselijk geheim, dat
hij bewaart, aan de justitie mede te deelen. Hij heeft
dan ook verzocht alleen in zijn cel te blijven, maar
dit verzoek is hem niet toegestaan omdat men vreest
dat hij zelfmoord plegen zal.
Ingezonden Stukken.
Medekiezers
Ongetwijfeld hebben velen met mij het onverwachte
ontslag van den heer Schipper als lid van den Raad
betreurd. Of hij daartoe om de door hem opgegeven
reden recht had, wil ik niet beslissenzeer zeker is
•het hoogst onaangenaam aan de uitvoering van een
besluit, dat zoo dwars tegen zijn gevoelen indruischt, te
moeten medewerken. Maar laat ons die questie ter
zijde laten, en ons verheugen, dat de heer Schipper,
die zoo zeer in de algemeene achting deelt en dien
als ik mij niet vergis bijna iedereen zoo gaarne in den
Raad terug zou zien, tot heden den weg daartoe nog
niet heeft afgesneden. Nu de aanleiding tot zijn heen
gaan is weggenomen, nu het bezwaar dat voor hem
een gemoedsbezwaar bleek te zijn, niet meer bestaat,
mag men verwachten, dat hij aan de roepstem der
kiezers, indien die hem beslist terug verlangen, zal ge
hoor geven. Ik heb nog van niemand gehoord, dat hij
weigeren zal, hoewel de gelegenheid om zich in on-
gunstigen zin te verklaren hem niet heeft ontbroken.
Laten wij dus, als eene hulde aan zijne verdiensten
en als het eenige middel om een der oudste en wijsste
mannen in den Raad en onzen voornaamsten wethouders
te behouden, eenparig onze stem uitbrengen op den
heer G. SCHIPPER.
Ierseke.
EEN KIEZER.
f) uturn
25/30
27 -
28
28
29
29
2 Mei
2
3
4 -
4
4
5
5 -
6
13 -
Verkoopingen en Verpachtingen.
Plaats. Voorwerpen. Information.
April, Goes, manufacturen, De Vos.
Goes, meubilair, Pelle.
Baarland, inspan, V. d. Kloes.
Middelburg, polders, schorren enz., Verhuist en Tak.
Ierseke, oesterpannen enz., Pelle
Kloetinge, af braak enz., Mulock Houwer.
Biezelinge, bouwhoeve enz., Gallis Merens.
Ovezand, inspan, P. Overman.
Goes, logement en koffiehuis, Mulock Houwer.
Ierseke, woonhuizen en bouwl., Pelle en Lansen Croin.
Goes, huish. goederen, Pilaar.
Heer Arendsk., boereninspan, De Vos.
Oudelande, hofstede, P. Overman
Biezelinge, inspan, Gallis Meren».
Oudelande, inspan, P. Overman.
Ierseke, woonhuizen en erf, Mr. Liebert.
Te houden Aanbestedingen.
Datum. Plaats. Voorwerpen. Informatiën.
5 h "Wilhelmmadorp, onderhoudswerk, Opzichter
Wilhelminapolder.
324e Staatsloterij, 3e kl.
Prijzen van 100 en daarboven.
Trekking van Donderdag 21 April, 4e lijst.
No. 5806 f 2000.
Marktberichten.
KRUININGEN, den 20 April 1887.
Tarwe f7,6,50 Rogge f5,25, 5,Wintergerst
f 4,75, 4,50- Zomergerst f 4,50, 4,25, alles per hectoliter.
MIDDELBURG, den 21 April 1887
Tarwe en Witte Boonen waren het grootst gedeelte
van den neer matigen aanvoer uit Walcheren.^ Tarwe
werd voor kleine verzending en verbruik eender ge
kocht tot f 7 a 7,10, extra puike daarboven. Rogge
f5,40 a 5,50, Wintergerst f5 a 5,10, Zomergerst f4,40
a 4,50, Witte Boonen gevraagd en goed prijshoudend
betaald met f 7,80 a 7,90, algemeen wilden houders
f 8 en hielden alzoo vast Bruine Boonen weinig be
geerd en zeer spaarzaam aangeboden, de noteering is
f 11 a 11,25, Paardenboonen f6 a 6,10, Groen# Koofe-
erwten f 8 a 8,50 betaald. Koolzaad nominaal f 7,50
a 7,60, Oliën en Koeken zonder veranderde noteering.
Boter f 0,85 a f 0,95 per K.G. Eieren f2,80 per 100 stuks.
Ter veemarkt van gisteren waren de prijzen als
volgtvette ossen 52 a 56 etsvette vaarzen 50 a
56 ets., kalf koeien f100 a 130. kalfvaarzen f100 a 120,
▼arekoeien f 55 a 100, jong vee f 30 a 65, stieren f 125,
magere varkens f8 a 15.
Heden overleed zacht en kalm, na
voorzien te zijn geweest van de H. Sacra
menten der stervenden, onze dierbare tante
MARIA MENHEERE wed. L. Rijk, in den
ouderdom van ruim 85 jaren.
's-Heerenhoek, 21 April 1887.
Namens de familie,
J. DE BAAR.
Bij vonnis der Arrondissements-rechtbank
te Middelburg van 22 April 1887 is Ma-
rinus Sclieele Senior, koopman en oester
handelaar, wonende te Ierseke, verklaard
in staat van faillissement, aangevangen 21
April 11. Tot Rechter-commissaris werd be
noemd de Edel Achtbare heer SIBRAND
GRATAMA Hz. en tot Curator Mr. DIN-
GEMAN VAN DER VLIET, Advocaat en
Procureur te Middelburg.
Alle belanghebbende schuldeisehers wor
den opgeroepen tot bijwoning der eerste
verificatie-vergadering in dat faillissement,
die gehouden zal worden Donderdag 12
Mei 1887, des middags te 2 uren, in het
Gerechtsgebouw te Middelburg.
De Curator,
D. VAN DER VLIET.
De Notaris J. VAN DER KLOES zal
voormiddags 10 uren, te Baarlandop
het hofsteedje van wijlen Marinus Tim
merman, in het openbaar verkoopen
1 zwart Ruinpaard,
oud 9 jaar, 1 vos
Ruinpaard, oud 16
jaar, 2 Kalf koeien, 1
Vaars, 1 eenjaars Kalf. 3 jonge
Stieren, 1 Varken en 6 Biggen,
1 Melkgeit, 30 Kippen, 3 Eenden,
1 Rijtuig, Menwagen, Ploegen,
Eggen, Windmolen.
1 partij Tarwe, Erwten, Gerst,
Platteboonen, Aardappelen, Hooi,
Stroo, Mangels en Paardenpeen.
Voorts: Bouw-, Melkers-, Zol
dergereedschappen, Meubelen en
meer andere goederen.
In een klein gezin te Middelburg kan
terstond geplaatst worden
R. C. godsdienst, tegen gosd loon. Adres
steendrukkerij DEN DOOP aldaar.
Druk F. Kleenwens Zoon Goes.