Advertentien. Openbare Verkooping. op Donderdag 28 April 1887, eene flinke Dienstbode, en het Gasthuis boven de geldschieters in de leening van 1886. Deze hebben hun geld geleend, •wetende eene soliede leening aantegaan tegen voldoende rente dus om het geld zoo lang mogelijk te laten staan. Zij wisten dat jaarlijks minstens vier duizend gulden zou worden algelost en nu gaat men minstens vijf duizend gulden aflossen. De raad zet het wel niet in zijn besluit, maar hi) doet het toch. De heer Ramondt bestrijdt de meening van den vorigen spreker. De rechten van de eerste leeners worden z. i. volstrekt niet verkort. Immers nergens in het primitieve leeningaplan is bepaald dat de aflossing over 26 jaren zou verdeeld worden. Die 26 jaren zijn een soort plan voor den Kaad, waarin hij zich voorstelt dat de zaak moet afgedaan zijn. Maar voor de nemers der eerste leening geldt slechts de bepaling dat minstens f 4000,wordt afgelost. Dit laat dus vrijheid jaar lijks vijf, zes duizend en meer aftelossen naarmate de inkomsten der fabriek het toelaten. Alzoo liepen de eerste leeners altijd de kans hun geld vroeger, wellicht in 15 of 20 jaar thuis te krijgen, en daarom acht spr. er niets onbillijks in te bepalen, dat de appendix op de leening het laatst zal worden afgelost. De heer Ochtman verklaart het met den heer Flugi eens te zijn en dit gevoelen ook in het college van dag. bestuur te hebben medegedeeld. De Voorzitter zegt geheel de meening van den heer Ramondt te deelen. De bestrijders van het voorstel zien te veel voorbij dat in het leeningsplan het woord minstens voorkomt. Dit woord laat vrijheid tot de hoogere aflossing die zal plaats hebben, maar laat tevens vrij om als het eens een jaar niet anders kan, slechts 4000,aftelossen. Met het voorstel van B. en W. ontgaat men eene eenzijdige verandering in het leeningsplan en het resultaat zal voor de eerste lee ners hetzelfde blijven. Na nog eenige discussie, waarbij de heeren Flugi en Ramondt hun gevoelen handhaven, wordt het voorstel van B. en W. in omvraag gebracht en aan genomen met zeven stemmen. Tegen de heeren Lam- brechtsen. Ochtman en jhr. Flugi Van Aspermont. XII. Op de gewone rondvraag des Voorzitters, zegt de heer jhr. Flugi Van Aspermont te meenen, dat door het Kon. besluit van 6 Januari 1887 (Stbl no. 3) gebleken is, dat er strijd bestaat tusschen art. 30 van het reglement van orde van den raad en art. 51 der gemeentewet en vraagt hij, of de raad een voorstel van B. en W. tot wijziging van bedoeld art. uit het reglement kan tegemoet zien? De Voorzitter zegt deze zaak bij B. en W. in be handeling te zullen brengen. XIII. Door Burg. en Weth. wordt aangebodenhet uitvoerig en beredeneerd verslag van den toestand der gemeente over 1886, dat gedrukt en waarvan aan ieder der leden een exemplaar uitgereikt zal worden. De vergadering is daarna op de gewone wijze ge sloten. GOES, 23 April 1887. Het advies van den Directeur-Generaal der Staatsspoorwegen, waarvan wij gisteren ge waagden, en dat hieronder volgt, was vergezeld van het volgend schrijven Utrecht, 21 April 1887. Aan den heer M. Salbe-g, firma wed. Kakebeeke Sc Co., te Goes. Als antwoord op het ontvangen schrijven dd. 16 dezer strekkende ter begeleiding van een afdruk van een aan Z. E. den Minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid gericht adres, betreffende de aanstaande Zomerdienstregeling op de Zeeuwsche lijn, hebben wij de eer U als eersten onderteekenaar bijgevoegd een afschrift toe te zenden van een door ons aan den Raad van Toezicht op de spoorwegdiensten gericht antwoord betreffende een adres van gelijke strekking van de Kamer van Koophandel en Fabrieken te Mid delburg. Beleefd verzoeken wij U daarvan ook mede- deeling te doen aan de overige onderteekenaars van genoemd schrijven alsmede aan de overige belangheb benden. De Directeur-Generaal, W. VROLIK. Het advies luidt als volgt Utrecht, den 19 April 1887. Het adres van de Kamer van Koophandel te Mid delburg, ons gezonden met 's Raads schrijven van 16 April no. 3297, geeft ons aanleiding tot de volgende opmerkingen I. De trein vertrekkende om 7.36 's avonds van Middelburg is eene van de zwakst bezette op de Staatsspoorwegen. Uit eene opname in de maand Augustus 1886 en in Maart 1887 blijkt dat in de eerste maand van dien trein gebruik maakten gemiddeld per dag 72.6 reizigers of nog niet een reiziger per doorloopende kilometer, terwijl bij aankomst te Rozendaal alsnog gemiddeld 5 reizigers aanwezig waren, bestemd voor S. S. stations verder dan Rozendaal, bijv. in de ge- heele maand 60 voor Rotterdam, 24 voor Dordrecht, 61 voor Breda enz. In de maand Maart 1887 was het eerste getal 31.8 en waren er g'middeld 4.4 reizigers voor S.S. stations verder dan Rozendaal. Voor het reizigers-verkeer is dus die trein niet noodig. Ook voor het postverkeer komt het ons voor, dat aangezien na aankomst te Rotterdam, den Haag en Leiden toch geen distributie meer geschiedt en alle kantoren lang gesloten zijn, de behoefte wel niet zeer overwegend zal zijn. Ware dit wel het geval, dan zou de Regeering gebruik kunnen maken van art. 17 onzer overeenkomst. Misschien willen de Kamers van Koophandel van Vlissingen, Middelburg en Goes in overleg met de gemeentebesturen dier plaatsen wel borg blijven voor de benoodigde opbrengst a 1,20 per treinkilometer. II. De thans te 12.24 aankomende trein zal voor taan om 11.50 te Middelburg stoppen. Het is niet duidelijk dat dit de correspondentie zal slechter maken. Blijkbaar is hier al vast maar geklaagd voor dat men geheel op de hoogte was. UI. De trein, die oen 5.21 uit Vlissingen zal ver trekken, gevolg eener door de Regeering zonder onze voorkennis of advies opgelegde dienstregeling, zal zoo hard moeten rijden dat er zelfs noch te Breda noch te Tilburg gestopt kan worden. De enkele Middelbur ger, die naar Duitschland moet gaan, kan met de vele trammen en stoombootjes, die zich tusschen Mid delburg en Vlissingen bewegen, gemakkelijk op den trein te Vlissingen komen. Wij zijn nl. voornemens, indien de douane hiertegen geen bezwaar maakt, ook reizigers van Vlissingen op dien trein in de hal te laten opstijgen. IV. De trein kwart voo twaalven, zooals bovenge zegd is, wel te Middelburg evenals te Bergen op-Zoom en te Goes stoppende, vervalt deze bemerking van de Kamer van Koophandel. Wij meenen verder dat voor een lijn, zooals die van Vlissingen naar Rozendaal, waarvan met inbegrip van het Engelsche verkeer, de opbrengst van personen en bagage nog geen zes duizend gulden per kilometer bedraagt, eene dienstregeling met zes treinen in iedere richting plus nog een lokaaltrein van Rozendaal naar Bergen-op-Zoom en terug, dus een dagelijksch aantal van 920 personentreinkilometers zeer breed opgezet mag heeten. De juiste opvatting van zaken is dus wat betreft het Zeeuwsche verkeer als voor zoo menig ander geval. Onze Maatschappij heeft door hare proefneming op zeer ruime schaal genomen, om door vele reisgelegenheden ook meerder verkeer te scheppen, het publiek verwend. In plaats van eenige erkentelijkheid jegens de Maatschappij, dat zij zich de zeer belangrijke offers dier proefneming toch getroost heeft, wordt de Zeeuwsche adressen getuigen er wederom van met de grootste onbil lijkheid tegen haar opgetreden, zoodra de buitensporige dienstregelingen binnen de perken teruggebracht worden. Het personenverkeer op de Zeeuwsche lijn ging eerder (in 1885) achteruit dan vooruit. De dagdienst vordert van onze Maatschappij zeer belangrijke nieuwe offersVan af Venloo tot aan Rozendaal een sneltrein meer in iedere richting of per dag meor 2 maal 134 is 268 sneltreinkilometers. Verder van af RotterdamBreda 2 maal 49 is 98 sneltreinkilometers. Totaal 366 sneltreinkilometers. En welke meerdere ontvangst zal daartegenover staan? De dagdienst zal in de eerste plaats van het be staande verkeer van den nachtdienst tot zich trekken. Toename is echter waarschijnlijk. Toch durven wij de opbrengst van dag en nachtdienst zamen niet hooger stellen dan 130 pet. van thans. Mochten wij ons hierin vergissen en de opbrengst medevallen, zoo zoude er te zien wezen of meerdere uitgaven gedekt zouden word n. Doch in afwachting van hetgeen de ondervinding ons zal leeren, meener. wij dat het niet verantwoord zou zijn, op de Zeeuw sche lijn nog meerdere treinen te geven dan 4 snel treinen per dag, waarvan Vlissingen en Middelburg beiden genot hebben en waarvan een bovendien de geheele correspondentie van Duitschland en Holland met Bergen-op-Zoom en Goes aanzienlijk verbetert en acht gewone treinen, plus nog een trein Bergen-op- ZoomRozendaal. De Directeur-Generaal, (get.) W. VROLIK. Hierop is gisteren het navolgende adres aan den Raad van toezicht verzonden Goes, 22 April 1887. Heden mochten adressanten, welke zich dato 16 dezer namens de ingezetenen van Goes tot uwen Raad wendden, ontvangen een schrijven van den Directeur- Generaal van de Expl.-Maatschappij ter begeleiding van een afschrift van het advies dier Maatschappij aan uwen Raad, naar aanleiding van het haar in handen gestelde adres van de K. v. K. te Middelburg. Vreezende, dat deze toezending worde beschouwd als antwoord op de ernstige grieven, welke onderge- teekenden met zooveel aandrang ook ter kennis van de Maatschappij brachten, wenden dezen zich op nieuw tot uwen Raad met bijna overbodige verzeke ring, dat het antwoord der Maatschappij op het adres der K. v. K., in geen enkel opzicht blijken geeft van eene poging tot afwending van den slag, die met de invoering der Zomerdienstregeling alle belangen in Zuid-B?veland bedreigt. Worde der Maatschappij ver gund aan haar voornemen gevolg te geven, dan zal alle tegemoetkoming aan onze klachten bestaan in het doen stoppen van eenen alles voorbijrijdenden snel trein, welke dan te 11 uur 50 min. te Vlissingen zal aankomen Voor alle overige stations in Zuid-Beveland zal deze trein geene waarde hebben, «venmin voor het lokale verkeer tusschen die stations en Goes. Aan de klachten tegen het opheffen van den laatsten avondtrein in oostelijke richting en tegen het niet teruggeven der voormalige avond-reisgelegenheid in westelijke richting wordt volstrekt geen gehoor gegeven. Ondergeteekenden zullen niet in herhaling treden van het uwen Raad reeds medegedeelde, maar vinden toch termen opnieuw met klem hunne belangen u ter be hartiging aan te bevelen, nu de ontvangen brief van den Directeur-Generaal hen doet wanhopen der Maat schappij te doen begrijpen, hoe zeer de voorgestelde dienstregeling aller belangen in Zuid-Beveland met voeten treedt. Aan ondergeteekenden niet, de gegevens aan te wijzen hoe de dienst moet worden geregeld zij begrijpen, dat het sneltrein-verkeer niet tevens kan dienstbaar zijn aan het lokale verkeer. Mocht men echter den avond sneltrein kunnen doen stoppen in Goes, gelijk thans reeds te Middelburg, voorts tusschen 11 en 12 uur 's morgens in westelijke richting een lokaaltrein Roozen- daalVlissingen en 's avonds zoo laat mogelijk een lokaaltrein VlissingenRoozendaal kunnen inleggen, derhalve doen behouden hetgeen ongeveer voor een jaar bestond, zoo zouden allen hier bevredigd zijn. Het voorgestelde blijft volkomen onaannemelijk, daarin berusten onmogelijk. Dat uwe Raad nimmer toestem- me, dat de sneltreinen, in te leggen ten behoeve van den nieuwen dagdienst VlissingenLonden, worden verkregen door versnelling, en daardoor opheffing van bestaande onmisbare treinen voor het lokaalverkeer. Namens de ondergeteekenden van voorgaand schrijven, Uwe dienstwillige dienaren, (get.) M. SALBERG. G. L. M. LAMBRECHTSEN. In de gisteren gehouden vergadering der Goe- sche schietvereeniging werd o. a. rekening en verantwoording gedaan door den penningmeester, waaruit bleek, dat de financiëele toestand der ver- eeniging vrij wat gunstiger was dan ten vorigen jare. De voorzitter, dr. A. Isebree Moens, gaf daarop een kort overzicht over het afgeloopen jaar, vooral ten opzichte van het gemiddeld aantal punten, door elk der leden bij de gewone oefeningen behaald, waarna hij eenige mededeelingen deed omtrent een persoonlijk onderzoek naar geschikte terreinen in de nabijheid der stad voor den aanleg van een schietbaan. Ten slotte werd overgegaan tot de benoeming van een nieuw bestuur, dat, daar dr. A. Isebree Moens en dhr. G. Krol Van der Hoek verklaarden niet voor eene herbenoeming in aanmerking te willen komen, werd samengesteld uit de heeren A. S. Keurschot (aftre dend lid), L. A. Tindal Hallungius en J. Fransen Van de Putte Jr. Nadat een woord van dank ge sproken was tot de afgetreden bestuursleden voor het vele goede in het belang der vereeniging gedaan, werd de vergadering gesloten. De feestcommissie van de St. Anthonies Breestraat te Amsterdam heeft als waardig slot der luisterrijke en onvergetelijke Aprildagen alle behoeftigen der straat en belendende stegen en gangen eene bedeeling van vleesch en brood toen toekomen. Zij wordt hiertoe in staat gesteld door milde bijdra gen harer leden en andere bewoners uit de straat; de commissie heeft zich nog niet ontbonden, maar be raamt plannen om gedurende den winter in dien geest werkzaam te kunnen blijven. Een paar reizigers uit het Noorden, die Woens dag met den extra-trein naar Amsterdam vertrokken, vonden 's avonds met honderden anderen, het Centraal station afgeslotenen nadat zij een uur in de kou gewacht hadden en eindelijk in het gebouw en op het perron waren gedrongen, kwamen zij juist vro»g genoeg om te vernemen, dat de trein naar Groningen reeds een half uur vertrokken was. Het was half één 's nachts zij begaven zich de stad in en vonden alles gesloten. Aan een commissariaat van politie zich vervoegende, werden zij gastvrij ont haald de kachel was aan, stoelen stonden gereed. Terwijl de heeren nog sliepen, verwijderde zich de chef, om een uur of vijf. Om half zes wakker geworden, wilden zij met den vroegtrein van zessen eindelijk ver trekken. Maar jawel, de aanwezige agent had bezwaar. »Ik weet niet, zeide hij, waarvoor de heeren hier zitten." »Wel, we zijn te laat gekomen voor den extra- trein 't station was dicht »Dat zijn maar praatjes, u moet wachten tot de chef komt." En zoo wachtten zij dan tot de chef kwam, die hen op vrije voeten stelde, waarna zij den weg naar 't Noor den weer mochten inslaan. lJselbode Een venter van Recht voor allen gaf Dinsdag avond te Amsterdam aanleiding tot wanordelijkheden. Hij zou door de menigte mishandeld zijn geworden, zoo de politie hem niet, tot zijne eigen veiligheid, in bewaring had genomen. Een knaap te Hedikhuizen slikte al spelende eene groote boon in en was binnen eenige minuten een lijk. Bij kon. besluit is o. a. aan 12 in de strafge vangenis te Leeuwarden gedetineerde tot tuchthuis straf veroordeelden een afslag van 3 maanden ieder verleend, terwijl aan één veroordeelde, aldaar gedeti neerd, ontslag werd verleend. Welk een enorme hoeveelheid hooi te Kampen verhandeld wordt, blijkt hieruit, dat door de be- eedigde hooiwegers in 1886 zijn gewogen 5,790,000 Kgr. Het stoomschip »Bahia" is bij Fernambuco ver gaan. 70 van de 200 passagiers verdronken. Men schat de schade op 3 millioen frs. Te Clermont heeft het deze week gesneeuwd, terwijl de thermometer eenige graden onder nul ge daald is. De vruchtboomen hebben veel geleden. Al de knoppen aan de boomen zijn bevroren. Pranzini, de vermoedelijke bedrijver van den drie- dubbelen moord te Parijs, lijdt 's nachts herhaaldelijk aan nachtmerrie. Verscheidene malen heeft hij reeds' hardop gedroomd. Deze toestand maakt hem ongerust. Hij vreest op deze wijze het vreeselijk geheim, dat hij bewaart, aan de justitie mede te deelen. Hij heeft dan ook verzocht alleen in zijn cel te blijven, maar dit verzoek is hem niet toegestaan omdat men vreest dat hij zelfmoord plegen zal. Ingezonden Stukken. Medekiezers Ongetwijfeld hebben velen met mij het onverwachte ontslag van den heer Schipper als lid van den Raad betreurd. Of hij daartoe om de door hem opgegeven reden recht had, wil ik niet beslissenzeer zeker is •het hoogst onaangenaam aan de uitvoering van een besluit, dat zoo dwars tegen zijn gevoelen indruischt, te moeten medewerken. Maar laat ons die questie ter zijde laten, en ons verheugen, dat de heer Schipper, die zoo zeer in de algemeene achting deelt en dien als ik mij niet vergis bijna iedereen zoo gaarne in den Raad terug zou zien, tot heden den weg daartoe nog niet heeft afgesneden. Nu de aanleiding tot zijn heen gaan is weggenomen, nu het bezwaar dat voor hem een gemoedsbezwaar bleek te zijn, niet meer bestaat, mag men verwachten, dat hij aan de roepstem der kiezers, indien die hem beslist terug verlangen, zal ge hoor geven. Ik heb nog van niemand gehoord, dat hij weigeren zal, hoewel de gelegenheid om zich in on- gunstigen zin te verklaren hem niet heeft ontbroken. Laten wij dus, als eene hulde aan zijne verdiensten en als het eenige middel om een der oudste en wijsste mannen in den Raad en onzen voornaamsten wethouders te behouden, eenparig onze stem uitbrengen op den heer G. SCHIPPER. Ierseke. EEN KIEZER. f) uturn 25/30 27 - 28 28 29 29 2 Mei 2 3 4 - 4 4 5 5 - 6 13 - Verkoopingen en Verpachtingen. Plaats. Voorwerpen. Information. April, Goes, manufacturen, De Vos. Goes, meubilair, Pelle. Baarland, inspan, V. d. Kloes. Middelburg, polders, schorren enz., Verhuist en Tak. Ierseke, oesterpannen enz., Pelle Kloetinge, af braak enz., Mulock Houwer. Biezelinge, bouwhoeve enz., Gallis Merens. Ovezand, inspan, P. Overman. Goes, logement en koffiehuis, Mulock Houwer. Ierseke, woonhuizen en bouwl., Pelle en Lansen Croin. Goes, huish. goederen, Pilaar. Heer Arendsk., boereninspan, De Vos. Oudelande, hofstede, P. Overman Biezelinge, inspan, Gallis Meren». Oudelande, inspan, P. Overman. Ierseke, woonhuizen en erf, Mr. Liebert. Te houden Aanbestedingen. Datum. Plaats. Voorwerpen. Informatiën. 5 h "Wilhelmmadorp, onderhoudswerk, Opzichter Wilhelminapolder. 324e Staatsloterij, 3e kl. Prijzen van 100 en daarboven. Trekking van Donderdag 21 April, 4e lijst. No. 5806 f 2000. Marktberichten. KRUININGEN, den 20 April 1887. Tarwe f7,6,50 Rogge f5,25, 5,Wintergerst f 4,75, 4,50- Zomergerst f 4,50, 4,25, alles per hectoliter. MIDDELBURG, den 21 April 1887 Tarwe en Witte Boonen waren het grootst gedeelte van den neer matigen aanvoer uit Walcheren.^ Tarwe werd voor kleine verzending en verbruik eender ge kocht tot f 7 a 7,10, extra puike daarboven. Rogge f5,40 a 5,50, Wintergerst f5 a 5,10, Zomergerst f4,40 a 4,50, Witte Boonen gevraagd en goed prijshoudend betaald met f 7,80 a 7,90, algemeen wilden houders f 8 en hielden alzoo vast Bruine Boonen weinig be geerd en zeer spaarzaam aangeboden, de noteering is f 11 a 11,25, Paardenboonen f6 a 6,10, Groen# Koofe- erwten f 8 a 8,50 betaald. Koolzaad nominaal f 7,50 a 7,60, Oliën en Koeken zonder veranderde noteering. Boter f 0,85 a f 0,95 per K.G. Eieren f2,80 per 100 stuks. Ter veemarkt van gisteren waren de prijzen als volgtvette ossen 52 a 56 etsvette vaarzen 50 a 56 ets., kalf koeien f100 a 130. kalfvaarzen f100 a 120, ▼arekoeien f 55 a 100, jong vee f 30 a 65, stieren f 125, magere varkens f8 a 15. Heden overleed zacht en kalm, na voorzien te zijn geweest van de H. Sacra menten der stervenden, onze dierbare tante MARIA MENHEERE wed. L. Rijk, in den ouderdom van ruim 85 jaren. 's-Heerenhoek, 21 April 1887. Namens de familie, J. DE BAAR. Bij vonnis der Arrondissements-rechtbank te Middelburg van 22 April 1887 is Ma- rinus Sclieele Senior, koopman en oester handelaar, wonende te Ierseke, verklaard in staat van faillissement, aangevangen 21 April 11. Tot Rechter-commissaris werd be noemd de Edel Achtbare heer SIBRAND GRATAMA Hz. en tot Curator Mr. DIN- GEMAN VAN DER VLIET, Advocaat en Procureur te Middelburg. Alle belanghebbende schuldeisehers wor den opgeroepen tot bijwoning der eerste verificatie-vergadering in dat faillissement, die gehouden zal worden Donderdag 12 Mei 1887, des middags te 2 uren, in het Gerechtsgebouw te Middelburg. De Curator, D. VAN DER VLIET. De Notaris J. VAN DER KLOES zal voormiddags 10 uren, te Baarlandop het hofsteedje van wijlen Marinus Tim merman, in het openbaar verkoopen 1 zwart Ruinpaard, oud 9 jaar, 1 vos Ruinpaard, oud 16 jaar, 2 Kalf koeien, 1 Vaars, 1 eenjaars Kalf. 3 jonge Stieren, 1 Varken en 6 Biggen, 1 Melkgeit, 30 Kippen, 3 Eenden, 1 Rijtuig, Menwagen, Ploegen, Eggen, Windmolen. 1 partij Tarwe, Erwten, Gerst, Platteboonen, Aardappelen, Hooi, Stroo, Mangels en Paardenpeen. Voorts: Bouw-, Melkers-, Zol dergereedschappen, Meubelen en meer andere goederen. In een klein gezin te Middelburg kan terstond geplaatst worden R. C. godsdienst, tegen gosd loon. Adres steendrukkerij DEN DOOP aldaar. Druk F. Kleenwens Zoon Goes.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1887 | | pagina bijlage 2