1887, N°. 45.
Zaterdag 16 April.
74ste jaargang.
rr
Koningsfeest in de Hoofdstad.
-CÏ*C£<S=«2beï»"-
GORöl
Da uitgave dezer Courant geschiedt Maandag, Woensdag en Vrijdagavond,
uitgezonderd op feestdagen.
Prijs per kwartaal, zoo binnen als buiten Goes, f 1,75.
Behalve aan ons Bureau worden Abonnementen en Advertentiën voor dit blad -
aangenomen bij de heeren NIJGH 8c VAN DITMAR te Rotterdam en verder
bij alle Boekverkoopers en Postdirecteuren.
B IJ V O
COIRAN
De prijs der gewone advertentiën is van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent.
Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prijs slechts
tweemaal berekend.
Geboorte-, huwelijks- en doodberichten en de daarop betrekking hebbende
dankbetuigingen worden van 18 regels a f 1,— berekend.
Dienstaanbiedingen, niet meer dan 4 regels beslaande en contant betaald, 20 ct.
Aanvragen om en vermelding van liefdegaven 5 cent per regel.
GSBL.
GOES, 16 April 1887.
Door de commissie in zake de zomer-dienstrege-
liDg op de lijn RozendaalYlissingen zal het navol
gende adres worden verzonden
Aan den Minister van Waterstaat,
Handel en Nijverheid.
In eene vergadering van een zeventigtal inge
zetenen der gemeente Goes, belanghebbenden bij
de regeling van het spoorwegverkeer, namen de
ondergeteekenden op zich inet verschuldigden eer
bied uwe Excellentie mede te deelen, dat kennis
neming van de ontworpen nieuwe dienstregeling
op het Zuidernet der Staatsspoorwegen algemeen
verbazing en verontwaardiging heeft gewekt. In
dien de zomerdienstregeling inderdaad outworpen
is, overeenkomstig het daaromtrent in de dag
bladen medegedeelde, zal opnieuw de treinloop
voor het lokaal en nationaal verkeer over de
Zeeuwsche lijn worden beperkt, en zullen dit
maal twee treinen voor gemeld verkeer verval
len, zulks terwijl voltooiing van het met schatten
gelds door den Staat bekostigde dubbele spoor dit
jaar wordt te gemoet gezien.
Werd bij de laatstelijk vastgestelde dienstrege
ling de laatste trein in westelijke richting opge
heven, daardoor in het bijzonder benadeeld liet
verkeer met Holland, Brabant en Belgiëwerd
tegen die opheffing te vergeefs geprotesteerd, thans
zal met volkomen miskenning van de belangen
en de rechten der belanghebbenden opnieuw een
diep ingrijpende beperking plaats hebben, tenzij
uwe Excellentie hare goedkeuring aan de voor
gedragen regeling onthoude.
Zonder in bijzonderheden te treden omtrent de
benadeeling van de meest verscheidene belangen
zonder tal, of in herhaling te treden van het reeds
door de Kamer van Koophandel te Middelburg
opgemerkte, stippen wij slechts aan, boe bet ver
loren gaan voor liet nationaal en lokaal
verkeer van den trein, welke thans te 11 uren
59 min. te Goes aankomt, verlaat het uur, waarop
deze plaats met omliggende gemeenten van uit
Amsterdam bereikt kan worden
hoe de gelegenheid voor de gemeenten beoosten
Goes, deze gemeente te bezoeken tusschen de uren
11.59 en 2.43 vervalt;
hoe door verlating van liet uur van aankomst
der met dien trein vervoerde post oesterliandelaren
de gelegenheid wordt ontnomen te Krabbendijke
en Ierseke gevolg te geven aan ontvangen bestel
lingen door verzending met den trein van 5 uren
in de richting van Engeland;
hoe het bezoeken van de hoofdplaats dezer
provincie ter behandeling van zaken voortaan na
12 uren slechts éénmaal meer mogelijk zoude
zijn, daar de gelegenheden vervallen, gelijk thans
een bezoek te brengen tusschen de uren 11.59
2.43 en 4.558.5, wil men althans den tijd
hebben zich uit het stationsgebouw te verwijderen;
hoe men door liet vervallen van den laatsten
trein 7.36 uit Middelburg, die hoofdplaats niet
na 6 uur en de stad Goes niet na half 7 uren
in oostelijke richting zal kunnen verlaten, zoowel
voor terugkeer naar de gemeenten binnen de
provincie, als voor het reizen naar Holland,
Brabant of België;
hoe daardoor het bezoeken der normaalschool
te Goes voor de talrijke leerlingen der gemeenten
langs de lijn onmogelijk wordt;
hoe het verzenden der Zeeuwsche dagbladen tot
den volgenden morgen een half etmaal
wordt vertraagd
hoe men reeds door het vervallen van den voor-
maligen avondtrein niet na 8 uur 20 min. in Goes
kan wederkeeren en de postverzending in Weste
lijke richting tusschen 's avonds 8 uur en den
volgenden morgen 9 uur 13 uur tijds on
mogelijk is
hoe het verkeer met de beide deelen van
Zeeuwsch-Vlaanderen wordt benadeeld;
hoe de bezitters van abonnementen op de Staats
spoorwegen verkort worden in hunne reisgelegen
heid, daardoor in hunne billijke aanspraken
hoe ieders belangen, ieders zaken en ieders
betrekkingen zich regelen naar en ontwikkelen
door het spoorwegverkeer
hoe niemand rekent op steeds hernieuwde in
krimping;
hoe ieder daarentegen verwacht een voortdu
rend streven naar uitbreiding van het verkeer,
en het zal uwer Excellentie duidelijk zijn, hoe
de dreigende hernieuwde beperking van dat ver
keer de belangen der Zeeuwen zal benadeeleu.
Wordt elders gestreefd door verbetering en
vermeerdering der verkeersmiddelen handel en
nijverheid te ontwikkelen en de belangen der
ingezetenen te bevorderen, hier zoude men het
voorbeeld zien, dat inet volslagen terzijdestelling
dier belangen hij het steeds moeielijker worden
van den strijd om het bestaan en het steeds
zwaarder worden der concurrentie in het bizonder
van uit België, het verkeer op den staatsspoor
weg wordt ingekrompen en verneemt men het
werkelijk ongehoorde feit, dat hij de invoering
eener zomerdienstregeling, in stede van uitbrei
ding, inkrimping der reisgelegenheden wordt voor
gedragen.
De ondergeteekenden nemen de vrijheid, op
grond van het bovenstaande, Uwer Excellentie
dringend aan te bevelen de belangen van allen,
betrokken bij de dienstregeling op den Zeeuwschen
Staatsspoorweg, in de billijke verwachting, dat Uwe
Excellentie niet dukle, dat liet lokale en nationale
verkeer over dien weg, ter wille van particulier
finaneiëele overwegingen, worde opgeofferd aan het
internationale verkeer BerlijnLonden.
Zij verzoeken eerbiediglijk inet gewettigden
aandrang uwer Excellentie te bevorderen, dat in
geen geval hij de nieuwe dienstregeling
e n e e n k el e reisgelegenheid worde
opgeheven, doch daarbij integendeel min
stens worde teruggekeerd tot de voor
malige regeling met den avondtrein
van 10 uur 10 min.
't Welk doende,
M. SALBERG.
W. J. VAN GORKOM.
J. DE VOS.
B. QUIST.
C. L. M. LAMBRECHTSEN.
Van dit adres wordt een afschrift gezonden aan
den heer directeur-generaal der maats ;h. tot expl.
van staat ssp. met onderstaand schrijven
De ondergeteekenden nemen de vrijheid u
hiernevens afschrift te doen toekomen van het
adres door hen, namens een zeventigtal ingeze
tenen van Goes, gericht tot den Minister van
W., H. en N. Zij doen zulks in de ineening,
dat uwe maatschappij zieh bij het ontwerpen der
nieuwe zomerdienstregeling wellicht niet volledig
heeft rekenschap gegeven van den omvang van
het nadeel, dat hij de voortgezette beperking
van den treinloop bij hernieuwing zal worden
toegebracht aan allen, betrokken bij het spoor
wegverkeer op de Zeeuwsche lijn. Ware toch
zulks het geval, dan ware naar de overtuiging
van de ondergeteekenden liet voorstel achterwege
gebleven.
Zij stellen u in kennis inet dat adres, daar
in de eerste plaats uwe medewerking wordt ver-
eisclit voor liet terugkomen op liet voorstel en
voor het bevorderen van het lokale en nationale
verkeer over de Zeeuwsche lijn.
Niemand kan beter dan u kennis hebben van
den invloed van de ontwikkeling van dat verkeer
op de belangen van de betrokken streek, terwijl
ondergeteekenden zich niet kunnen voorstellen,
dat de Directeur-Generaal der maatschappij tot
exploitatie van staatsspoorwegen zieh op eenig
ander standpunt kan plaatsen, dan dat van den
man, welke binnen de grenzen van
het mogelijke alles aanwendt, wat kan
strekken tot bevordering van de diep ingrijpende
belangen, betrokken hij een ontwikkeld spoorweg
verkeer.
Voorts worden afschriften gezonden aan den Raad
van toezicht op de spoorwegen en aan het college van
Gedep. Staten van Zeeland met onderstaand begeleidend
schrijven
De ondergeteekenden nemen de vrijheid uw
college een afschrift te doen toekomen van een
adres, door hen namens een zeventigtal ingezetenen
der gemeente Goes gericht aan den Minister van
W., II. en N.
Onder verwijzing naar den inhoud van dat adres
en naar dat van liet U reeds toegezonden adres
van de Kamer van Koophandel te Middel
burg, roepen de ondergeteekenden uwe veelver
mogende medewerking in ter voorkoming van de
goedkeuring der voorgestelde nieuwe zomerdienst
regeling voor de Zeeuwsche lijn.
De miskenning onzer belangen, waarvan de ont
werpregeling blijken draagt, heeft hier algemeene
verontwaardiging gewekt, nog verhoogd door de
overweging dat reeds verleden jaar de laatste trein
in westelijke richting werd opgeheven, als ware
zulks de eenvoudigste zaak ter wereld.
Ergernis en vrees vervullen allen, wier belangen
geheel afhankelijk zijn van het verkeer over den
Staatsspoorweg, zoolang het mogelijk blijft, dat
bij elke nieuwe zomer- of winterdieiistregeling het
verkeer in stede van uitgebreid, worde beperkt en
ingekrompen, waar alle belangen door moeielijke
tijdsomstandigheden en door buitenlandsche con
currentie en krachtsinspanning ten zeerste steun
behoeven, waar elke bemoeiebjking, hoe gering
ook, het kleine bestaan van velen vernietigen kan.
De ondergeteekenden willen niet spreken van
den vreemden indruk, welken maakt het beschik
baar stellen van tonnen gouds tot verdubbeling
der Zeeuwsche lijn nevens de inkrimping der
dienstregelingen, doch liever uw college wijzen
op het feit, dat bijna allen in de gemeente Goes,
gelijk velen in de buitengemeenten, voor hun
bestaan verplicht zijn aanhoudend van den spoor
weg gebruik te maken en hoe onder deze om
standigheden elkeen van eene goede regeling af
hankelijk is.
Behoud van het bestaande en teruggave van
het afgenome, de vroegere laatste trein van 10
uur 10 mill., worden dringend door de ingezete
nen van Zuid-Beveland verlangd daar
door zoude, gelijk de ondergeteekenden gaarne
verklaren, vooreerst aan alle billijke eischen wor
den voldaan.
In de verwachting, dat uw tussohenkomst niet
te vergeefs worde ingeroepen, hebben de onder
geteekenden de eer te zijn enz
Eindelijk worden nog afschriften verzonden aan de
verschillende gemeentebesturen met verzoek om adhaesie,
terwijl ook onder toezending van exemplaren van dit
nommer der Goesche Courant aan de vertegenwoor
digers van dit gewest in (ie Eerste en Tweede Kamer,
de hulp en de steun dezer personen zullen worden
gevraagd.
li.
In 1882 schreef Ter Gouwen met reden, dat tot
voor weinige jaren er geen stad was, die in haren
aanleg zoo duidelijk hare vergrootingen afteekende als
Amsterdam. De kaart lag voor de voeten van den
wandelaar uitgespreid. Aber jetzt'k Heb vóór mij
een plattegrond van 1874, waarop Utrechtsche, Leid-
sche. Haarlemmer en misschien nog andere poorten
ons leerden dat we genaderd waren aan de giens
die ons scheidde van het moeras. Waartoe die herin
nering 7 Omdat èn grens èn moeras tot het verledene
behoorenomdat uit het moeras een nieuwe stad van
kollossalen omvang en van beteekenisvolle bevolking
is geboren. Hier geldt niet«het oude is voorbijgegaan,
't is alles nieuw geworden", maar wel»het nieuwe
is verrezen, om den luister van het oude te beter te
doen uitkomen." En bij ons feest heeft de dochtzr
bewijs geleverd niet van de moeder ontaard te zijn.
Heeft de bouworde van de nieuwe stad door vormen
en lijnen (en nog meerveel tegen zich niemand,
ingezeten noch vreemdeling, zal kunnen of durven be
weren, dat hare bewoners achterlijk zijn gebleven in
't betonen van warme, innige sympathie met ons feest.
Dubbel aardig omdat in de huizen der «nieuwe pijp",
zooals men jong Amsterdam heeft gedoopt tal
van niet-Amsterdammers, Friezen, Zeeuwen in zeer
grooten getale wonen. Eu die duizenden (ik onderschrap)
die duizenden hebben op misschien niet genoeg gewaar
deerde wijze blijk gegeven van onvervalschte trouw
aan 't vorstenhuis.
Uw verslaggever is een buitenmodel barometerhij
voelde reeds Dinsdagnamiddag, dat het mooie weêr
niet lang zou duren. Duizenden wandelaars bewogen
zich door den «bloementuil»", de onopgesmukte be
naming, aan onze veste toetekennen in deze dagen
een onnoemelijk aantal equipages trachtte zich door
de versierde straten met hare niet mind-r getooide
huizen en in oranje, rood, wit en blauw gekleede be
woners een weg te banen. En, dank zij den uitstekend
goeden geest, zij vonden een niet moeilijken weg. De
Jordaan, het centrum, het brandpunt der kleinere,
goedgezinde, in liefde voor 'thuis van Oranje onover
troffen burgerij, gaf in zekeren zin den toon aan. 'k Durf
wedden, dat niet alleen voorname en minder voorname
dames, maar zelfs tal van heeren, dezer dagen den
Jordaan bezocht hebben, dien zij anders slechts bij
naam kenden. Daarom vervulde die poes van de water
en vuurvrouw in de Willemstraat zoo dubbel aardig
haar taak, toen zij na een paar weten dressuur ge
leerd hebbende niet alleen op te zitten en pootjes te
geven, maar met haar kopje een «bevallige buiging"
te maken, dit telkens en telkens weer deed bij het
passeeren van rijtuigen, alsof zij zeggen wilde«Ge
lukkige stervelingen ge behoeft niet, evenals ik, uwe
voetzolen te verslijten op slecht plaveisel, op een
moeilijk begaanbaar pad
Alleen voor db Koningin, toen H M. deze flinke
buurt bezocht, heeft die poes niet gebogen. Was 't
gebrek aan eerbied Waarachtig niet, maar zij was
overstelpt, overbluft door de uiting van geestdrift, die
zij alom vernam.
Maar nu het weêr, waarvan ik zooeven sprak. Dins
dagavond koel, Woensdagmorgen koud, middag en
avond guur, ja 's avonds ?óo guur, dat, naar te vreezen
is, menigeen zich een ziekte op den hals. beter gezegd
in 't lichaam, heeft gehaald. Maar onze Koningin heeft
zich daardoor niet laten afschrikken. Haar gemaal
verleende aan officieren en corporatiën audiëntie, waar
bij de burgemeester de opdracht ontving, om der bur
gerij zijn «dankbaarheid" te willen betuigen voor de
schitterende ontvangst. Dit was meer dan een frase,
't was blijkbaar, en niet zonder reden, een stem des
harten.
Inmiddels was de Koningin met gevolg uitgereden.
Zij deed door een deel van de versierde stad een
waren zegetocht, want de geestdrift gaat alle beschrij
ving te boven; vooral in de Jodinbreestraat en de
naburige Valkenburgerstraat. In deze laatste zong de
liedertafel Onderlinge oefening het Volkslied en voor
het gebouw van de Vereeniging Saaré Zion werd
II. M. een lied in 't Hebrceuwsch toegezongen.
In dien tusschentijd had ik gelegenheid op te merken,
dat het huldebetoon aan 't vorstelijk huis zich ook
in niet alledaagsche vormen openbaart. Eerst zag ik,
niet zonder meesmuilen, voor een raam in de Joden-
breestraat drie kippen, waarvan de eeno lood, de
andere wit en de derde sterk sprekend blauw was
geschilderdmaar enkele huizen verder zag ik bij
een handelaar in gevogelte zes kippen en een liaan,
allen netjes oranje geveifd, met toepasselijk opschrift!
Daar was die bakker op de Prinsengracht, hoek Singel,
nog niets bij, die een chassinet had buiten gehangen
met de afbeelding van een vakgenoot voor den ge-
openden brandenden oven en dit aardig bijschrift:
«Die den Koning niet wil minnen
«Schiet men zóo den oven binnen.''
Haar tocht voortzettende, bezocht H. M. de volks
spelen op het terrein achter het Rijks-museum, die
prachtig geslaagd mogen lieeten. Dat muziek allen en
alles vervroolijkte behoeft geen betoog, zelfs hen die
bezweken in den strijd, die «bloed noch tranen kostte",
bij welker nederlaag zelfs II. M. haar gullen lach niet
bedwingen kon.
Had het Prinsesje in den voormiddag een afzonder
lijken rijtoer gemaakt, des middags vergezelde zij
haar moeder op den verder door deze voorgenomen
tocht door de stad en naar de volksfeesten op het
terrein buiten de Haarlemmerpoort, evenzeer door
muziek opgeluisterd.
In de Willemstraat woonplaats der bekende familie
Mens werd H. M. oorverdoovend toegejuicht en
haar door schoolkinderen een lied gewijd. In de Wester
straat werden H. M. en der prinses door twee jonge
juffrouwen bloemruikers aangeboden en met zichtbare
erkentelijkheid aanvaard.