1887, N°. 45. Zaterdag 16 April. 74ste jaargang. rr Koningsfeest in de Hoofdstad. -CÏ*C£<S=«2beï»"- GORöl Da uitgave dezer Courant geschiedt Maandag, Woensdag en Vrijdagavond, uitgezonderd op feestdagen. Prijs per kwartaal, zoo binnen als buiten Goes, f 1,75. Behalve aan ons Bureau worden Abonnementen en Advertentiën voor dit blad - aangenomen bij de heeren NIJGH 8c VAN DITMAR te Rotterdam en verder bij alle Boekverkoopers en Postdirecteuren. B IJ V O COIRAN De prijs der gewone advertentiën is van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Geboorte-, huwelijks- en doodberichten en de daarop betrekking hebbende dankbetuigingen worden van 18 regels a f 1,— berekend. Dienstaanbiedingen, niet meer dan 4 regels beslaande en contant betaald, 20 ct. Aanvragen om en vermelding van liefdegaven 5 cent per regel. GSBL. GOES, 16 April 1887. Door de commissie in zake de zomer-dienstrege- liDg op de lijn RozendaalYlissingen zal het navol gende adres worden verzonden Aan den Minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid. In eene vergadering van een zeventigtal inge zetenen der gemeente Goes, belanghebbenden bij de regeling van het spoorwegverkeer, namen de ondergeteekenden op zich inet verschuldigden eer bied uwe Excellentie mede te deelen, dat kennis neming van de ontworpen nieuwe dienstregeling op het Zuidernet der Staatsspoorwegen algemeen verbazing en verontwaardiging heeft gewekt. In dien de zomerdienstregeling inderdaad outworpen is, overeenkomstig het daaromtrent in de dag bladen medegedeelde, zal opnieuw de treinloop voor het lokaal en nationaal verkeer over de Zeeuwsche lijn worden beperkt, en zullen dit maal twee treinen voor gemeld verkeer verval len, zulks terwijl voltooiing van het met schatten gelds door den Staat bekostigde dubbele spoor dit jaar wordt te gemoet gezien. Werd bij de laatstelijk vastgestelde dienstrege ling de laatste trein in westelijke richting opge heven, daardoor in het bijzonder benadeeld liet verkeer met Holland, Brabant en Belgiëwerd tegen die opheffing te vergeefs geprotesteerd, thans zal met volkomen miskenning van de belangen en de rechten der belanghebbenden opnieuw een diep ingrijpende beperking plaats hebben, tenzij uwe Excellentie hare goedkeuring aan de voor gedragen regeling onthoude. Zonder in bijzonderheden te treden omtrent de benadeeling van de meest verscheidene belangen zonder tal, of in herhaling te treden van het reeds door de Kamer van Koophandel te Middelburg opgemerkte, stippen wij slechts aan, boe bet ver loren gaan voor liet nationaal en lokaal verkeer van den trein, welke thans te 11 uren 59 min. te Goes aankomt, verlaat het uur, waarop deze plaats met omliggende gemeenten van uit Amsterdam bereikt kan worden hoe de gelegenheid voor de gemeenten beoosten Goes, deze gemeente te bezoeken tusschen de uren 11.59 en 2.43 vervalt; hoe door verlating van liet uur van aankomst der met dien trein vervoerde post oesterliandelaren de gelegenheid wordt ontnomen te Krabbendijke en Ierseke gevolg te geven aan ontvangen bestel lingen door verzending met den trein van 5 uren in de richting van Engeland; hoe het bezoeken van de hoofdplaats dezer provincie ter behandeling van zaken voortaan na 12 uren slechts éénmaal meer mogelijk zoude zijn, daar de gelegenheden vervallen, gelijk thans een bezoek te brengen tusschen de uren 11.59 2.43 en 4.558.5, wil men althans den tijd hebben zich uit het stationsgebouw te verwijderen; hoe men door liet vervallen van den laatsten trein 7.36 uit Middelburg, die hoofdplaats niet na 6 uur en de stad Goes niet na half 7 uren in oostelijke richting zal kunnen verlaten, zoowel voor terugkeer naar de gemeenten binnen de provincie, als voor het reizen naar Holland, Brabant of België; hoe daardoor het bezoeken der normaalschool te Goes voor de talrijke leerlingen der gemeenten langs de lijn onmogelijk wordt; hoe het verzenden der Zeeuwsche dagbladen tot den volgenden morgen een half etmaal wordt vertraagd hoe men reeds door het vervallen van den voor- maligen avondtrein niet na 8 uur 20 min. in Goes kan wederkeeren en de postverzending in Weste lijke richting tusschen 's avonds 8 uur en den volgenden morgen 9 uur 13 uur tijds on mogelijk is hoe het verkeer met de beide deelen van Zeeuwsch-Vlaanderen wordt benadeeld; hoe de bezitters van abonnementen op de Staats spoorwegen verkort worden in hunne reisgelegen heid, daardoor in hunne billijke aanspraken hoe ieders belangen, ieders zaken en ieders betrekkingen zich regelen naar en ontwikkelen door het spoorwegverkeer hoe niemand rekent op steeds hernieuwde in krimping; hoe ieder daarentegen verwacht een voortdu rend streven naar uitbreiding van het verkeer, en het zal uwer Excellentie duidelijk zijn, hoe de dreigende hernieuwde beperking van dat ver keer de belangen der Zeeuwen zal benadeeleu. Wordt elders gestreefd door verbetering en vermeerdering der verkeersmiddelen handel en nijverheid te ontwikkelen en de belangen der ingezetenen te bevorderen, hier zoude men het voorbeeld zien, dat inet volslagen terzijdestelling dier belangen hij het steeds moeielijker worden van den strijd om het bestaan en het steeds zwaarder worden der concurrentie in het bizonder van uit België, het verkeer op den staatsspoor weg wordt ingekrompen en verneemt men het werkelijk ongehoorde feit, dat hij de invoering eener zomerdienstregeling, in stede van uitbrei ding, inkrimping der reisgelegenheden wordt voor gedragen. De ondergeteekenden nemen de vrijheid, op grond van het bovenstaande, Uwer Excellentie dringend aan te bevelen de belangen van allen, betrokken bij de dienstregeling op den Zeeuwschen Staatsspoorweg, in de billijke verwachting, dat Uwe Excellentie niet dukle, dat liet lokale en nationale verkeer over dien weg, ter wille van particulier finaneiëele overwegingen, worde opgeofferd aan het internationale verkeer BerlijnLonden. Zij verzoeken eerbiediglijk inet gewettigden aandrang uwer Excellentie te bevorderen, dat in geen geval hij de nieuwe dienstregeling e n e e n k el e reisgelegenheid worde opgeheven, doch daarbij integendeel min stens worde teruggekeerd tot de voor malige regeling met den avondtrein van 10 uur 10 min. 't Welk doende, M. SALBERG. W. J. VAN GORKOM. J. DE VOS. B. QUIST. C. L. M. LAMBRECHTSEN. Van dit adres wordt een afschrift gezonden aan den heer directeur-generaal der maats ;h. tot expl. van staat ssp. met onderstaand schrijven De ondergeteekenden nemen de vrijheid u hiernevens afschrift te doen toekomen van het adres door hen, namens een zeventigtal ingeze tenen van Goes, gericht tot den Minister van W., H. en N. Zij doen zulks in de ineening, dat uwe maatschappij zieh bij het ontwerpen der nieuwe zomerdienstregeling wellicht niet volledig heeft rekenschap gegeven van den omvang van het nadeel, dat hij de voortgezette beperking van den treinloop bij hernieuwing zal worden toegebracht aan allen, betrokken bij het spoor wegverkeer op de Zeeuwsche lijn. Ware toch zulks het geval, dan ware naar de overtuiging van de ondergeteekenden liet voorstel achterwege gebleven. Zij stellen u in kennis inet dat adres, daar in de eerste plaats uwe medewerking wordt ver- eisclit voor liet terugkomen op liet voorstel en voor het bevorderen van het lokale en nationale verkeer over de Zeeuwsche lijn. Niemand kan beter dan u kennis hebben van den invloed van de ontwikkeling van dat verkeer op de belangen van de betrokken streek, terwijl ondergeteekenden zich niet kunnen voorstellen, dat de Directeur-Generaal der maatschappij tot exploitatie van staatsspoorwegen zieh op eenig ander standpunt kan plaatsen, dan dat van den man, welke binnen de grenzen van het mogelijke alles aanwendt, wat kan strekken tot bevordering van de diep ingrijpende belangen, betrokken hij een ontwikkeld spoorweg verkeer. Voorts worden afschriften gezonden aan den Raad van toezicht op de spoorwegen en aan het college van Gedep. Staten van Zeeland met onderstaand begeleidend schrijven De ondergeteekenden nemen de vrijheid uw college een afschrift te doen toekomen van een adres, door hen namens een zeventigtal ingezetenen der gemeente Goes gericht aan den Minister van W., II. en N. Onder verwijzing naar den inhoud van dat adres en naar dat van liet U reeds toegezonden adres van de Kamer van Koophandel te Middel burg, roepen de ondergeteekenden uwe veelver mogende medewerking in ter voorkoming van de goedkeuring der voorgestelde nieuwe zomerdienst regeling voor de Zeeuwsche lijn. De miskenning onzer belangen, waarvan de ont werpregeling blijken draagt, heeft hier algemeene verontwaardiging gewekt, nog verhoogd door de overweging dat reeds verleden jaar de laatste trein in westelijke richting werd opgeheven, als ware zulks de eenvoudigste zaak ter wereld. Ergernis en vrees vervullen allen, wier belangen geheel afhankelijk zijn van het verkeer over den Staatsspoorweg, zoolang het mogelijk blijft, dat bij elke nieuwe zomer- of winterdieiistregeling het verkeer in stede van uitgebreid, worde beperkt en ingekrompen, waar alle belangen door moeielijke tijdsomstandigheden en door buitenlandsche con currentie en krachtsinspanning ten zeerste steun behoeven, waar elke bemoeiebjking, hoe gering ook, het kleine bestaan van velen vernietigen kan. De ondergeteekenden willen niet spreken van den vreemden indruk, welken maakt het beschik baar stellen van tonnen gouds tot verdubbeling der Zeeuwsche lijn nevens de inkrimping der dienstregelingen, doch liever uw college wijzen op het feit, dat bijna allen in de gemeente Goes, gelijk velen in de buitengemeenten, voor hun bestaan verplicht zijn aanhoudend van den spoor weg gebruik te maken en hoe onder deze om standigheden elkeen van eene goede regeling af hankelijk is. Behoud van het bestaande en teruggave van het afgenome, de vroegere laatste trein van 10 uur 10 mill., worden dringend door de ingezete nen van Zuid-Beveland verlangd daar door zoude, gelijk de ondergeteekenden gaarne verklaren, vooreerst aan alle billijke eischen wor den voldaan. In de verwachting, dat uw tussohenkomst niet te vergeefs worde ingeroepen, hebben de onder geteekenden de eer te zijn enz Eindelijk worden nog afschriften verzonden aan de verschillende gemeentebesturen met verzoek om adhaesie, terwijl ook onder toezending van exemplaren van dit nommer der Goesche Courant aan de vertegenwoor digers van dit gewest in (ie Eerste en Tweede Kamer, de hulp en de steun dezer personen zullen worden gevraagd. li. In 1882 schreef Ter Gouwen met reden, dat tot voor weinige jaren er geen stad was, die in haren aanleg zoo duidelijk hare vergrootingen afteekende als Amsterdam. De kaart lag voor de voeten van den wandelaar uitgespreid. Aber jetzt'k Heb vóór mij een plattegrond van 1874, waarop Utrechtsche, Leid- sche. Haarlemmer en misschien nog andere poorten ons leerden dat we genaderd waren aan de giens die ons scheidde van het moeras. Waartoe die herin nering 7 Omdat èn grens èn moeras tot het verledene behoorenomdat uit het moeras een nieuwe stad van kollossalen omvang en van beteekenisvolle bevolking is geboren. Hier geldt niet«het oude is voorbijgegaan, 't is alles nieuw geworden", maar wel»het nieuwe is verrezen, om den luister van het oude te beter te doen uitkomen." En bij ons feest heeft de dochtzr bewijs geleverd niet van de moeder ontaard te zijn. Heeft de bouworde van de nieuwe stad door vormen en lijnen (en nog meerveel tegen zich niemand, ingezeten noch vreemdeling, zal kunnen of durven be weren, dat hare bewoners achterlijk zijn gebleven in 't betonen van warme, innige sympathie met ons feest. Dubbel aardig omdat in de huizen der «nieuwe pijp", zooals men jong Amsterdam heeft gedoopt tal van niet-Amsterdammers, Friezen, Zeeuwen in zeer grooten getale wonen. Eu die duizenden (ik onderschrap) die duizenden hebben op misschien niet genoeg gewaar deerde wijze blijk gegeven van onvervalschte trouw aan 't vorstenhuis. Uw verslaggever is een buitenmodel barometerhij voelde reeds Dinsdagnamiddag, dat het mooie weêr niet lang zou duren. Duizenden wandelaars bewogen zich door den «bloementuil»", de onopgesmukte be naming, aan onze veste toetekennen in deze dagen een onnoemelijk aantal equipages trachtte zich door de versierde straten met hare niet mind-r getooide huizen en in oranje, rood, wit en blauw gekleede be woners een weg te banen. En, dank zij den uitstekend goeden geest, zij vonden een niet moeilijken weg. De Jordaan, het centrum, het brandpunt der kleinere, goedgezinde, in liefde voor 'thuis van Oranje onover troffen burgerij, gaf in zekeren zin den toon aan. 'k Durf wedden, dat niet alleen voorname en minder voorname dames, maar zelfs tal van heeren, dezer dagen den Jordaan bezocht hebben, dien zij anders slechts bij naam kenden. Daarom vervulde die poes van de water en vuurvrouw in de Willemstraat zoo dubbel aardig haar taak, toen zij na een paar weten dressuur ge leerd hebbende niet alleen op te zitten en pootjes te geven, maar met haar kopje een «bevallige buiging" te maken, dit telkens en telkens weer deed bij het passeeren van rijtuigen, alsof zij zeggen wilde«Ge lukkige stervelingen ge behoeft niet, evenals ik, uwe voetzolen te verslijten op slecht plaveisel, op een moeilijk begaanbaar pad Alleen voor db Koningin, toen H M. deze flinke buurt bezocht, heeft die poes niet gebogen. Was 't gebrek aan eerbied Waarachtig niet, maar zij was overstelpt, overbluft door de uiting van geestdrift, die zij alom vernam. Maar nu het weêr, waarvan ik zooeven sprak. Dins dagavond koel, Woensdagmorgen koud, middag en avond guur, ja 's avonds ?óo guur, dat, naar te vreezen is, menigeen zich een ziekte op den hals. beter gezegd in 't lichaam, heeft gehaald. Maar onze Koningin heeft zich daardoor niet laten afschrikken. Haar gemaal verleende aan officieren en corporatiën audiëntie, waar bij de burgemeester de opdracht ontving, om der bur gerij zijn «dankbaarheid" te willen betuigen voor de schitterende ontvangst. Dit was meer dan een frase, 't was blijkbaar, en niet zonder reden, een stem des harten. Inmiddels was de Koningin met gevolg uitgereden. Zij deed door een deel van de versierde stad een waren zegetocht, want de geestdrift gaat alle beschrij ving te boven; vooral in de Jodinbreestraat en de naburige Valkenburgerstraat. In deze laatste zong de liedertafel Onderlinge oefening het Volkslied en voor het gebouw van de Vereeniging Saaré Zion werd II. M. een lied in 't Hebrceuwsch toegezongen. In dien tusschentijd had ik gelegenheid op te merken, dat het huldebetoon aan 't vorstelijk huis zich ook in niet alledaagsche vormen openbaart. Eerst zag ik, niet zonder meesmuilen, voor een raam in de Joden- breestraat drie kippen, waarvan de eeno lood, de andere wit en de derde sterk sprekend blauw was geschilderdmaar enkele huizen verder zag ik bij een handelaar in gevogelte zes kippen en een liaan, allen netjes oranje geveifd, met toepasselijk opschrift! Daar was die bakker op de Prinsengracht, hoek Singel, nog niets bij, die een chassinet had buiten gehangen met de afbeelding van een vakgenoot voor den ge- openden brandenden oven en dit aardig bijschrift: «Die den Koning niet wil minnen «Schiet men zóo den oven binnen.'' Haar tocht voortzettende, bezocht H. M. de volks spelen op het terrein achter het Rijks-museum, die prachtig geslaagd mogen lieeten. Dat muziek allen en alles vervroolijkte behoeft geen betoog, zelfs hen die bezweken in den strijd, die «bloed noch tranen kostte", bij welker nederlaag zelfs II. M. haar gullen lach niet bedwingen kon. Had het Prinsesje in den voormiddag een afzonder lijken rijtoer gemaakt, des middags vergezelde zij haar moeder op den verder door deze voorgenomen tocht door de stad en naar de volksfeesten op het terrein buiten de Haarlemmerpoort, evenzeer door muziek opgeluisterd. In de Willemstraat woonplaats der bekende familie Mens werd H. M. oorverdoovend toegejuicht en haar door schoolkinderen een lied gewijd. In de Wester straat werden H. M. en der prinses door twee jonge juffrouwen bloemruikers aangeboden en met zichtbare erkentelijkheid aanvaard.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1887 | | pagina bijlage 1