BIJVOEGSEL GOESCHE COURANT. DINSDAG 19 FEBRUARI 1884. No. 22. Gemengde Berichten. Hedenmiddag geraakte de knaap A. De G. alhier in de Manhuisstraat onder een der paarden van een voorbijrijdenden wagen en werd dientengevolge nogal ernstig aan het been en aan het hoofd gekwetst. Het carillon in onzen toren zal morgen, terge legenheid van 's Konings jaardag, bespeeld worden door den heer Kleijn uit Middelburg. Kapelle. De ongehuwde moeder van het door de justitie uit Middelburg onderzochte kinderlijkje, die jl. Dinsdagavond van hier gevankelijk werd wegge voerd, is Zaterdag weder op vrije voeten gesteld en dientengevolge in haar dienst teruggekeerd. Ellewondsdijk. Naar men verneemt is de herstel ling der stormschade, in Januari op verschillende plaatsen aan de zeewering ontstaan, bij onderhandsche aanbesteding opgedragen aan den aannemer der onder houdswerken. Daar de uitvoering dezer laatste nog geen einde heeft genomen en de herstelling van vroeger veroorzaakte schade in vollen gang is, heerscht aan den zeedijk een buitengewone bedrijvigheid, die door eerstgemeld werk verlenging kan vinden totdat de nieuwe werken aan de beurt komen. Middelburg. Gisteren ontspoorde de Stoomtram tnsschen Vlissingen en hier op vrij ernstige wijze. Een tweetal reizigers bekwamen kneuzingen, doch overigens was de schade slechts van materiëelen aard. De ont sporing had plaats tusschen den Abeele en Middelburg. De dienst uit Vlissingen had geregeld plaats tot op het punt van het déraillement. In de laatste veertien dagen zijn uit Bergen-op- Zoom 832 balen mosselen naar het buitenland verzonden tegen den prijs van 2.70 per baal. De verzendingen zijn zoo goed als geëindigd. Oesters werden verhan deld tegen 65. Het D. v. Z. H. bericht dat de heer Brinkman, de thans herstelde bisschop van Munster, gedurende de eerste anderhalfjaar van zijne verbanning in eene Zuid-Hollandsche gemeente heeft vertoefd, waar een huisje, naast de pastorie staande, door hem was gehuurd. Het geheim bleef zoo wel bewaard, dat zelfs de kapelaan er onwetend van wasop zekeren dag werd het evenwel door de hooge geestelijkheid hier te lande noodzakelijk geacht, een ander verblijf voor den bisschop te zoeken, en toen viel de keus op het Limburgsche gehucht Straebeek. Sedert eenige weken verschaft de reservekas te Nieuw-Appelscha aan vele arbeiders werk en daardoor brood. In de uitgestrekte bosschen, aan deze corporatie toebehoorende, worden de paden schoongemaakt, en hoewel de daghuur a 40 ct. klein te noemen is, bereikt men toch met dit werk het groote doel, dat de arbeiders teruggehouden worden van de bedeeling. Zaterdag geraakte een bleeker, onder Loosduinen woonachtig, onder de Westlandsche stoomtram en bekwam daardoor zoodanige verwonding, dat de dood onmiddellijk volgde. Door den kapitein van eene der van Leiden op Gouda varende booten der stoombootmaatschappij «De Volharding" is Vrijdagavond omstreeks 7 uur 15 tus schen Boskoop en Waddingsveen een vuurbol van ovalen vorm waargenomen, die zich ia de richting O.N.Oosten naar het W.Z.Westen voortbewoog en in de nabijheid der boot op het land, zonder uit elkander te spatten, nederviel, en daar nog eenigen tijd zichtbaar bleef. Gelijktijdig hoorde men in het vertrekje, waar het buffet geplaatst was en waarvan het raampje niet ge heel gesloten was, een hevigen slag, waardoor de zich in de kajuit bevindende passagiers verschrikt opspron gen. Bij onderzoek bleek, dat de in het buffet geplaatste lamp was uitgebluscht en twee karaffen benevens het petroleumtoestel omver waren geworpen. Daar niemand in dit vertrekje aanwezig was, meent men verband te mogen zoeken tusschen het aldaar voorgevallene en den voorbijzwevenden vuurbol. Vrijdagnacht is er brand ontstaan in de werk plaatsen van de bekende pianofabriek van den heer Cnypers in Den Haag. Zoowel het achterhuis als een gedeelte van het voorhuis hebben door den brand veel geleden. Ook een paar woningen nabij de werkplaats hebben schade bekomen. De brandweer had de handen vol om den brand te blusschen. De oorzaak is onbekend. Van de in aanmaak zijnde piano's en den voorraad in de werkplaatsen is zoo goed als niets gered kun nen worden. De kostbare ofgewerkte stukken, in het magazijn voorhanden, hebben echter weinig schade geleden, De derde verdachte. Schepop, in zake den moord te Heinoo gepleegd, zal binnen enkele dagen worden uitgeleverd. Eenige ingezetenen van Raalte, vóór een paar jaren door de heeren Kuipers van Steggerda tot land verhuizing naar Dacota overgehaald, zullen, naar men verneemt, spoedig doodarm naar Nederland terugkeeren. vVeer is te Amsterdam in een winkel brand ontstaan tengevolge van onvoorzichtigheid met petro leum. Binnen enkele oogenblikken stond de geheele winkel in brand en kon van den inboedel niets meer gered worden. Bij het lossen van de eerste salvo's bij aankomst van het lijk van den Russischen gezant op het kerk hof in Den Haag schrikten de paarden van een drietal binnen de begraafplaats aanwezige rijtuigen en gingen op hol. Een der koetsen viel met koetsier en al om, waardoor het rijtuig gedeeltelijk verbrijzeld werd? De koetsier kwam gelukkig met den schrik vrij. Van een ander tijtuig werd tuig en voorstel geheel vernield. Als een bewijs hoe de halve cent als pasmunt gebruikt wordt, deelt men aan het U. D. mede, dat sedert Januari tot 3 Februari jl, aan de verschillende betaalmeesters door 's rijks munt waren afgeleverd 30,000 aan halve centen en den 7 Februari bij allen bijna geen enkele meer aanwezig was. Men herinnert, dat men den ambtenaren der posterijen bij het opplakken van postzegels den grootsten dienst bewijst, wanneer het postzegel steeds rechts van boven op den brief wordt bevestigd. Zij stempelen natuurlijk met de rechterhand en hebben dan de hand het minst te bewegen. Te De Leek is de vorige week weder een per soon, een jongen van 12 jaren, aan typhus overleden. Een paar dagen te voren bezweek een jonger broertje. In't zelfde gezin zijn thans nog de vader, demoeder en 6 kinderen door de ziekte aangetast. De toestand is daar verschrikkelijk. In eene armzalige woning, eens de romp van een klein schuitje, wonen daarlOmen- schen samen De ouders moeten door veenarbeid in hun onderhoud voorzien intusschen groeien de kinderen in 't wilde op. Het gemeentebestuur laat thans met loffelijken ijver eiken dag krachtig voedsel aan dat gezin verschaffen. Velen onzer lezers hebben ongetwijfeld, wanneer ze zich op de dijken langs de Wester-Schelde bevonden, meermalen de groote stoombooten van de Red Star Line zien voorbijvaren, kenbaar aan de roode ster op de schoorsteenen. De nieuwe Postboot «Westernland" dier maatschappij werd voor rekening der Red Star Line in Antwerpen, aan de werf van de firma Laird, te Birkenhead, aan de Mersey gebouwd, en is niet alleen de grootste boot, welke tot dusverre aan de Mersey gebouwd werd, maar neemt bovendien eene eerste plaats in, wat grootte betreft, onder de passagiersbooten van het vaste land varende. De Westernland", een viermaster, met 2 schoor steenen, is geheel van staal gebouwd, met 4 dekken, waarvan 3 eveneens van staal en 8 waterdichte afdee- lingen; de lengtemaat van voor- tot achtersteven is 455 voet, bij eene breedte van 47 voet, diepte der laadruimen 35 voet en heeft, na aftrek der machine ruimte, ketels en bergplaats voor steenkolen, nog een laadvermogen van circa 5000 ton van 1015 kilogrammen. De machine heeft 2 cylinders en ontwikkelt 4000 paardenkracht, de hoogedruk cylinder heeft 52 duim, en de lagedruk cylinder 93 duim doorsnedede ketels, 4 in getal, hebben ieder 6, dus te zamen 24 stook plaatsen, welke, behalve de machines, de verwarmings buizen door 't geheele schip, zoowel als stoomstuur- toestel den vereischten stoom toevoeren. Betreffende nadere bijzonderheden is er op ieder gebied van de nieuwste verbeteringen en van iedere ondervinding ge bruik gemaakt en niets gespaard om den hoogsten graad van veiligheid te bereiken, welke men op trans atlantische passagiersbooten met mogelijkheid verzeke ren kan. Wat de inrichting voor passagiers aangaat, gelijkt die geheel aan het model der «Belgenland" en «Rliyn- land", welker voortreffelijkheid genoegzaam bewezen is door den bijval die deze booten gedurig genieten. Op het hoofddek, dat 7 voet en 6 duim huog is, bevinden zich in het 'midden, waar de bewegingen van het schip allerminst waarneembaar zijn, de slaapkamers van le en 2e klasse, welker ruimte circa 1/3 van de geheele lengte inneemt, en waar zich tevens badkamers, barbierswinkel, stewardesskamer enz. bevinden. De slaapkamers van le klasse zijn, sommige met 2 bedden, andere dubbel zoo groot als eene gewone kajuit en hebben een gewoon en een dubbel bed. De slaapka mers van 2e klasse, hoewel door eenen wand gescheiden, grenzen onmiddellijk aan die der le klasse; zij zijn voorzien van vier bedden en uiterst ruim. De slaap kamers zijn allen hoogst elegant, gerieflijk ingericht en van electrische schellen voorzieneene speciale machine verzekert eene geregelde ventilatie, hetgeen bij storm achtig weder, als alles gesloten moet worden, zeer aan genaam is. De op het hoofddek overblijvende ruimte dient voor passagiers van 3e klas en is ingericht voor 608 pas sagiers. Het is voor 3e klasse passagiers per «Red Star Line" een groot voordeel, dat, voor zoover het getal passagiers zulks toelaat, zij allen op het hoofd dek gehuisvest worden, en dat alléén bij grooten aandrang, het ondere tusschendek gebruikt wordt alsdan wordt het hoofddek nog bestemd voor gezin nen en alleenreizende vrouwen, terwijl slechts de mannen van het tusschendek gebruik makendaar entegen wordt in den regel, op stoombooten van an dere lijnen, het hoefddek alleen ingericht voor passa giers Ie en 2e klasse, en voor de 3e klasse slechts het ondere tusschendek gebruikt. De inrichting voor de 3e klasse op de «Westernland" is, even als die op de andere booten der Red Star Line, verdeeld in afgescheiden sectiën en afsluitbare slaapvertrekken voor 24 personen, waardoor eene betere verdeeling der passagiers, zoowel wat nationaliteit als geslacht aangaat, daargesteld wordt, en welvoeglijkheid en zedelijkheid streng in acht genomen worden. De slaapvertrekken zijn aan beide zijden, over de geheele lengte, en de middenruimte bl'jft vrij voor tafels en banken. De waschkamers zijn voor mannen en vrou wen afzonderlijk het tusschendek en het hoofddek hebben doorloopend eene hoogte van 7 voet en 6 duim, zijn verlicht'door zijvensters en er is bijzonder zorg gedragen voor verwarming en luchtververscliing. Op het bovendek, in het midden van 't schip, be vinden zich de prachtige en weelderig ingerichte salons van Ie en 2e klasse, alsook eene menigte andere lo kalen alsvestibule, aanrechtkamer, buffet, keukens, brood- en banketbakkerij enz. Eene dubbele rij trap pen, in de vestibule, verbinden de slaapkamers op het hoofddek met het dekhuis, langs welke men binnen door toegang heeft tot het promenade-dek, 't welk voor de salon-passagiers gereserveerd blijft, en waar men, geheel vrij, op het beste van het schip, beschut tegen wind en regen, ongehinderd door het scheeps volk en afgescheiden van de tusschendekspassagiers, de vrije open lucht genieten kan op het promenade dek bevindt zich nog een 2e dekhuis van 125 voet lengte met dames- en rooksalons, de navigatiekamer, en, boven deze laatste, de kommandantenbrug. De ge zamenlijke inrichtingen voor passagiers van Ie en 2e klassen zijn dus in 't midden van 't schip door breede sierlijke trappen met den bovenbouw en met de pro menade-dekken in verbindingpassagiers, die de reis medemaken, zullen het weten te waardeeren, dat zij over in de vrije en luchtig gelegen ruimte op dek en op dag de wandeling, beschut tegen storm en regen, geheel vrij en ongehinderd door de scheepswerkzaamheden, zich bewegen kunnen, terwijl terzelfdertijd de slaap vertrekken op het hoofddek de gewenschte stilte en rust aanbieden. Hebben de salonpassagiers een bijzon der promenade-dek, zoo blijft er voor de passagiers van 3e klasse het hoofddek als wandelplaats beschik baar, over de geheele lengte van het schip. Daardoor wordt er eene behoorlijke afscheiding der verschillende klassen in achtgenomen, zonder dat door zekere af sluiting op dek sommigen zich benadeeld achteniedere klasse kan zich dus vrij en naar welgevallen op een bestemd terrein bewegen. Een kleiner dekhuis, op 't voordek, bevat de ver trekken voor officieren en de hospitalen der 3e klasse een ander, op 't achterdek, voor dokter, administra teur, de post en bedienden. De «Westernland" is ingericht voor 80 passagiers van Ie klasse, 56 van 2e klasse en 1200 van 3e klasse, en kan met de bemanning meegerekend 1500 personen huisvesten, zonder de minste ongerieflijkheid, dewijl alle inrich tingen op het maximum getal in evenredigheid zijn gebracht. Nog blijft te vermelden dat alle lokalen door 't ge heele schip voorzien zijn van electrisch licht, van de beroemde firma Siemens. Bij de proefvaart maakte de «Westernland" in volle zee 1454 mijl per uur. Op dezelfde werf van de firma Laird, te Birkenhead, is nog eene stoomboot voor de Red Star Line ge- gebouwd, volgens het model der «Westernland", wel ke den naam «Noordland" draagt. Het te water laten van dit stoomschip heeft reeds plaats gehad den 1 November 1883dus kan zijne indienststelling in 't voorjaar van 1884 verwacht worden. In de Belgische gemeente Lokeren moesten dit jaar niet minder dan vier zoons uit éen gezin loten voor de militiehet waren vier tweelingen, die in een en hetzelfde jaar aan de gelukkige ouders werden ge schonken. Alle vier de jongelingen hebben vrijgeloot; zij trokken bovendien nummers, die op elkander bijna volgden. Men heeft berekend dat er in Londen 60,000 huisgezinnen zijn, die zich met een enkele kamer moe ten behelpen. De verhouding van het aantal goede scholen tot dat der herbergen is thans van éen tot twaalf. Commentaar overbodig. De dader van den postdiefstal te Leipzig is ge vat. Het grootste gedeelte van het geslotene werd nog in zijn bezit gevonden. De overstroomingen in Amerika houden aan. Te Cincinnati heeft de rivier eene hoogte bereikt van 69 voet, dat is van 2 voet hooger dan in het vorige jaar. Vijftig plaatsen, langs de' rivier gelegen, ver- keeren in den allertreurigsten toestand. Dinsdag woed den hevige stormen boven de overstroomde streken, waardoor de rampen nog grooter werden. Te Law- renceburg, in Ohio, werden tal van huizen omverge worpen Evansville, in Indiana, is door een zee van water omgeven, over vele mijlen in den omtrek. Door het Congres werd eene wet aangenomen, waar bij 300,000 dollar beschikbaar wordt gesteld tot leniging der rampen. Er woont in het Russische dorp Iwanowka, district Petrowsk, zoo verhaalt de Ssar Dwewnik, een vrouw die 131 jaren oud is. Haar oogen zijn nog zeer sterk, haar geheugen onverzwakt en zij heeft nog al hare tanden. Zij kan niet, als verscheidene andere bijzonder oude menschen, een voorbeeld van matigheid heetenwant zij was een groote liefhebster van bran dewijn en liet het drinken pas twee jaren geleden. Zij heeft 20 kinderen gehad, waarvan nog slechts twee kleinzoons, van 70 en 80 jaren, in leven zijn. De Keizer van Brazilië heeft den professor La- cerda, die een tegengif heeft ontdekt tegen den beet van slangen, dat bestaat uit overmangaanzure kali en gezegd wordt met het beste gevolg te zijn aangewend, een geschenk van 20,000 dollars gegeven. Landbouw en Veeteelt. Er is in den laatsten tijd veel geschreven over de wijnbiet van Deleuil. Volgens mededeeling in de Landbouw-Courant is die biet ook door den heer G. J. Van den Bosch te Wilhelminadorp verbouwd, doch niet als grondstof tot wijnbereiding maar tot veevoeder. Met drie kilo zaad heeft de heer Van den Bosch een halve hectare bezaaid, in vergelijking met 5 andere Engelsche soorten van Sutton en van Gibbs. Ofschoon de opbrengst van alle soorten niet groot was, bracht de wijnbiet, die goed was opgekomen, op hetzelfde land en bij dezelfde behandeling niet meer dan 32 vrachten (a 1000 tot 1200 kilo) per hectare op, terwijl de andere soorten 47, 50, 52, 52 en 53 vrachten oplever den per hectare. Daarenboven behoorden de vrachten der biet niet tot de zwaarste. Ofschoon waarschijnlijk minder waterbevattende dan de mammouth en andere verbouwde lange ronde soorten, zal de voederwaarde enorm veel grooter moeten zijn om de veel kleinere hoeveelheid van de opbrengst te kunnen compenseeren. Daar de wijnbiet nog niet vervoederd is, kon omtrent de prak tische voederwaarde nog geen uitspraak worden gedaan. De heer Van den Bosch zal vermoedelijk het volgende jaar de proef nog eens herhalen. Meer voor de veeteelt dan voor den wijnbouw is deze mededeeling van belang. Laatste en telegraphische berichten. 's-Gravenhage. Bij de Tweede Kamer is ingekomen een wetsontwerp tot wijziging der wet nopens de instel ling der orde van den Nederlandschen Leeuw. Op geheven wordt de broederorde, doch de tegenwoor dige bezitters blijven evenals hunne weduwen behou den wat hun is toegekend of verzekerd. Voorts wordt ingesteld een ridderorde 4e klasse, met passende on derscheiding in de versierselen, ter verruiming der gelegenheid tot het beloonen van verdiensten. Bevorderd tot officier van de Eikenkroon jhr. mr. P. H. Gevers Deynoot, referendaris van 's Konings kabinet. Verleend de zilveren medaille dier orde aan W. Scheppers, kamerbewaarder van genoemd kabinet. Londen, 18 Febr. Gordon is hedenochtend behou den te Khartoem aangekomen. Vrijdagavond hebben de Arabieren het Engelsche kamp bij Soeakim geducht beschoten. Zij zijn door cavalerie verdreven. Spionnen uit Tokar berichten, dat Arabieren met de op Baker veroverde Krupp-kanonnen dagelijks de stad beschieten, waardoor velen sneuvelen. De Arabieren bieden bij overgaaf lijfsbehoud aan. Burgerlijke Stand Goes van 15 tot 18 Februari 1884. De eerste huwelijksafkondiging heeft den 17n plaats gehad van Joannes Franciscus Jodocus Huijgens, 45 j., jm., en Johanna Jacoba Schrijver, 36 j., jd., beiden te Antwerpen, de laatste vroeger te Goes. Geboren: denl6n, Catharina, dochter van Johannes Cornelisse en Poulina Keukelaar. Weerkundige Waarnemingen. GOES, Maandag 18 Februari 1884. Uur. Barometer stand. Wind richting. Toestand van de lucht. Thermom. stand Celsius Regen in mM (hoogte) sedert giaterm. 8 nar. 's morgens 8 763.5 Oost. Helder. +1.5 's midd. 12 762 s> +2 's avonds 5 761.5 +3 Waarneming van hedenochtend acht uur Een depressie, waarvan het centrum buiten het ge bied onzer waarneming valt, doch waarin de laagst bekende barometerstand ongeveer 745 m.M. is, bevindt zich ver van ons en Westwaarts. Een gebied van hoogen druk bevindt zich ver van ons en Noordoostwaarts. Het grootste barometerafwijkingsversehil was Gisteravond acht uurGroningen 7.5 m.M. boven Vlissingen. Hedenochtend acht uurGroningen 6.5 m.M. boven Vlissingen. Hedenmiddag half een: het verschil werd kleiner. Barometerstand te Utrecht om half een: 763 mM. Er is sedert Vrijdag weinig verschil in de lucht- verdeeling boven Europa gekomen, zoodat dit mooie weder nog wel eenigen tijd zal aanhouden. VerwachtingOostelijke windgoed, frisch weder. Posterijen. Staat van brieven, verzonden door het postkantoor te Goes, waarvan de geadresseerden op de plaats van bestemming onbekend zijn. Over de le helft der maand Januari 1884. 1. Van de Vegt Co., Amsterdam. 2. Mej. J. Brombagger, Bergen-op-Zoom 3. A. F. v. d. Boom, Groningen. 4. M. Westdorp, 's-Heerenhoek. 5. Willem Nieuwdorp, Kapelle. 6. Mej. G. Schipper, Rotterdam. 7 en 8. Teunis Boreel, Rotterdam. Van de hulpkantoren B o r s e 1 e. 9. Adriaan Cazee, Kapelle. Kolijnsplaat. 10. Cornelis Mersel, Rotterdam. 11. J. De Croo, Zonnemaire. 's-G ravenpolder, 12. A. Van Breemen, Amsterdam. Hansweerd. 13. Hilbrecht Nukt, Ovezand. IC o r t g e n e. 14. M. Van Daalen, Papendrecht. N i s s e. 15. C. Staal (onderwijzer), Kortgene. Wissekerke. 16. Hillus Bouwterse, Amsterdam, Wolfertsdijk. 17. Frood De Back, Abbekerk Druk van F. Kleeuwcns Zoon, Goes.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1884 | | pagina bijlage 1