zouden worden door het bestuur ondersteund en met i algemeene stemmen aangenomen. De heer J. Van der Breggen Az. (Waddingsveen) wenschte het aanhouden en gebruiken van andere stie ren aantemoedigen en tegenover het vrij algemeen heerschende gebruik om stieren, ouder dan 2 jaren, voor de slachtbank te bestemmen, juist op deze Ten toonstelling ook voor stieren van 3 jaren en ouder flinke prijzen uitteloven. Kon aan deze bekroningen de voorwaarde worden verbonden, dat die stieren nog een jaar in hunne af- deelingen gestationeerd moesten blijven, daarmede zou evenals door meer algemeen aanhouden van 3jarige stieren onze veestapel zeer gebaat kunnen worden. Nog werd, daar het rundvee moet geacht worden het glanspunt der tentoonstelling uittemaken, aan de commissie voor die afdeeling in den mond gelegd om nog een specialen wedstrijd van melkkoeien voor alle landen en rassen uitteschrijven en verwacht het comité van uitvoering ook daarvan een aantrekkingspunt te meer. Teneinde ie aanmelding van melkvee, naar die prij zen mededingende, echter niet te omvangrijk te maken, zal een minimum quantiteit melk moeten worden be paald. De heer S. F. Sieuwerts (Oosterbeek) achtte niet al leen bij dezen wedstrijdmaar ook voor de andere mededinging, eene bepaling noodig, dat geene koeien, ouder dan 7 jaren, zullen worden aangenomen, wat in beginsel werd goedgekeurd. De heer Jb. Boeke (Groningen) besprak de verpak king der boter, en wenschte die voor de versche boter facultatief te stellen, al naarmate het de gewoonte is in de verschillende provinciesdie in eene kluit of klomp of in mandjes ter markt te brengen. Dit werd, evenals de opmerking van den heer G. Brongers (Am sterdam), om de gezonden boter in «marktfustage" te vragen, aangenomen. Bij dit artikel werd tevens op voorstel van den heer P. A. Lijcklama a Nyeholt (Franeker) een wedstrijd voor verschillende methoden van verpakking of ver zending toegevoegd. De heer A. H. Van Slooten (Rauwerd) wees op de belangrijke import van Amerikaansche kaas, en slaagde eveneens in zijnen wensch, om daarvoor afzonderlijke prijzen uitteschrijven. Wat de werktuigen betreftzoo werden door het comité voorgesteld verschillende nommers uit het con cept-programma te schrappen, o. a. den wedstrijd van graanmaaiers, zelfbinders, zaaiwerktuigen, grasmaaiers, hooiharken, hooischudders enz. In beginsel werd aan genomen geene werktuigen te bekronen zonder voor afgaande beproeving en voorts twee nieuwe artikels in het programma optenemen, t. w.de beste en volle digste inrichting a. van een paardenstal en b. van een veestal. Nopens de algemeene bepalingen mogen hier nog de volgende ter loops worden aangehaaldzeer zeker zal later nog gelegenheid zijn daaraan een en ander toetevoegen. Standgeld of plaatsruimte zal noch van het vee, noch voor de werktuigen worden geheven. Daarentegen zullen bij de aanmelding moeten wor den gestort zes gulden voor elk dier, welke som ech ter bij de tentoonstelling wordt terugbetaald en alleen bij niet-inzending aan de commissie vervalt. Voor de werktuigen zullen soortgelijke bepalingen worden gemaakt. Dit is toch het eenige middel om vroegtijdig met zekerheid te weten, op welke ruimte men rekenen moet. Vooral is dat noodzakelijk om de hoeveelheid der aantekoopen granen, ter beproeving der dorschwerktuigen, te bepalen, Graanvoer, hooi en stroo zullen gratis voor het vee verstrekt wordenhaver en ander bijvoer echter tegen betaling. Het vee zal gehuisvest worden in de stallen en ten ten volgens het model van de Royal agricultural society van Engeland. De bekroonde dieren zullen eenmaal per dag in den grooten ring voor de tribune worden rondgeleid. Eindelijk en dit is niet het minst belangrijke zullen de verschillende landbouwmaatschappen worden uitgenoodigd om in den loop van het jaar 1883 en het voorjaar van 1884 in overleg met het uitvoerend comité wedstrijden van speciale werktuigen uitteschrij ven, en aan de bekroningen de voorwaarde te verbin den, dat die op de Internationale Tentoonstelling moeten aanwezig zijn. E. Van den BOSCH. Vereeniging van Burgemeesters en Secre tarissen in Zuid- en Noord-Beveland. Buitengewone vergadering op Donderdag den 23 November 1882, des middags te half een uur, in de zaal der Sociëteit «Eensgezindheid", te Goes. Tegenwoordig 29 leden. De vergadering was belegd ter bespreking van het antwoord, dat aan Ged. Staten behoorde gegeven te worden op hunne circulaire van 9 November, no. 6239/108, waarbij, namens den Min. van Waterstaat, Handel en Nijverheid, nadere inlichtingen zijn gevraagd nopens een door bijna alle burgemeesters van Neder land tot Z. M. den Koning gericht adres, om den aan leg of althans subsidiëëring van Staatswege van een systematisch net van stoomtramwegen. Het bestuur leidde de bespreking in door erop te wijzen van welk een gewicht de zaak is, nu der Hooge Regeering kan aangetoond worden, dat het in het algemeen belang dringend noodzake'ijk wordt de hand aan den ploeg te slaan voor het aanleggen van stoom tramwegen. Een overgroot gedeelte toch van ons land is door zijne ligging uitgesloten van de voordeelen, die de van Staatswege aaigelegdc spoorlijnen aan de daar mede begiftigde streken verschuilen, en het bestuur hoopte, dat alle gemeentebesturen bij Ged. Staten zullen aandiingen, om te beproeven den Minister van de wenschelijkheid (waaromtrent Z Exc. blijkens de circu laire nog een onderzoek schijnt noodig te achten) van h-t tot stand komen eener reeks van rij- stoom wegen naar de hoofdaderen te overtuigen. Spoedig zal dan jeker door de Regeering de onmisbaarheid daarvan voor de ontwikkeling van een groot gedeelte van ons land erkend worden. Een langdurig en belangrijk debat werd er gevoerd, dat, wilden wij dit, zij het ook slechts in hoofdtrekken mededeelen, te veel ruimte in ons blad zou innemen. Wij moeten ons bij het verslag beperken. Het bleek dat er drieërlei opvatting was van de circulaire. Zij had enkelen ontstemd, omdat men zich niet verbeelden kon, dat een Minister van Handel en Nijverheid niet zou weten wat een systematisch net van stoomtramwegen is, en men er eene poging in zag, om elke schrede, die men wenscht te zetten op den weg tot het verkrijgen van geschikte middelen voor ontwikkeling en vooruitgang, tegentewerken. An deren geloofden, dat, aangezien de zaak der stoomtram wegen in ons land zulk eene stoute vlucht heeftgenomen, meer dan in eenig land van Europa, de Minister den aanleg liever aan particulier initiatief wil overlaten. Een derde opvatting was, dat de Minister niet direct inlichtingen omtrent het vroeger ingediend adres wil, maar het advies verlangt van Ged. Staten, en dat deze nu de voorlichting van burgemeesters inroepen. In het voorbijgaan werd door een vierde nog de opmer king gemaakt, dat hij den inhoud der circulaire zoo duidelijk vond, dat hij ze dadelijk had beantwoord en niet kon begrijpen hoe het bestuur der vereeniging de leden voor de bespreking daarvan snaar de Groote Markt te Goes" had geroepen. Hem werd echter van verschillende zijden, en o. a. door een lid van het bestuur, op waardige wijze aangetoond, hoe onbetame lijk dergelijke uitdrukking was, en de oproeping der leden ter buitengewone vergadering alleszins gebillijkt. Eene globale begrooting van kosten werd door een der leden medegedeeld, gegrond op de berekening der kosten van een stoomtram tusschen Breskens en Malde- gem en tevens betoogd, dat vooral de polders, maar ook de gemeenten groot belang hebben bij den aanleg van stoomtramwegen, zoodat deze krachtdadig behoor den medetewerken en bijtedragen voor het verkrijgen van het benoodigde kapitaal. Door het bestuur werd een plan voor een stoom- tramnet door Zuid- en Noord-Beveland aangegeven, en wel de volgende lijnen lo. van Goes naar Ellewoutsdijkmet een zijtak van 's-Gravenpolder naar Hoedekenskerke 2o. van Goes (of 's-Heer Arendskerke) naar Bors- sele. Beide lijnen in aansluiting met den stoomboot- dienst op Ter Neuzen en dus de verbinding gevende met Zeeuwsch-Vlaanderen en het achtergelegen België 3o. van Goes naar Wolfaartsdijk en over het veer van Cortgene naar Colijnsplaat en Wissekerke 4o. van Goes naar het Catsche veer in aansluiting met den spoorbootdienst om een verbinding met Schou wen te verkrijgen 5o. van Yerseke naar Vlake of Kruiningen voor de oester-verzending, waarbij zoo mogelijk nog gevoegd zou kunnen worden 6o. van Kruiningen, over Waarde, door den Ema nuel- en den Frederikapolder naar Bath. Ten slotte werd het volgende drieledig voorstel aangenomen: 4 o. het bestuur ontwerpe een concept-antwoord op de circulaire en zende dit aan de leden der vereeni ging, opdat ieder burgemeester daarin een leiddraad (geen voorbeeld) vinde voor zijn advies; 2o. het bestuur neemt in dit concept op het ge- hesle plan der lijnen voor Zuid- en Noord-Beveland, zoodat ieder burg. zoo noodig de wenschelijkheid der lijn voor zijne gemeente kan bepleiten 3o. het bestuur zende namens de vereeniging een adres aan Ged. Staten, waarin het verzoekt, dat ge noemd college den aanleg van stoomtramwegen bij den Minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid met aandrang ondersteune. Hierna hadden nog eenige andere werkzaamheden plaats, die wij in ons volgend nommer mededeelen. Rechtzaken. Kantongerecht te Goes. In de zitting van heden (Vrijdag) werden de volgende vonnissen gewezen en uitgesproken tegen lo J. N., te Wissekerke, wegens 't iemand uit schelden veroordeeld in eene boete van f0,50, subs. 1 dag gev. straf c. e. 2o. H. M., te Goes, wegens als voren, in gelijke boete. 3o. M. J. S., te Baarland, wegens 't aanleggen van een aschbak, veroordeeld in eene boete van f 1, subs, 1 dag gev. straf c. e. 4o. J. Z., te Kwadendamme, ter zake, dat zijn aangespannen hond op weg niet voorzien was van een muilkorf, veroordeeld in eene boete van f 1, subs. 1 dag gev. straf c. e. 5o. M. V., te Colijnsplaat, wegens 't laten loopen van vuil water op de openbare straat te Colijnsplaat, veroordeeld in eene boete van f 1subs. 1 dag gev. straf c. e. 6o. J. M., te Baarland, wegens 't werpen van asoh buiten de daartoe bestemde bakkenveroordeeld in eene boete van f 1subs. 1 dag gev. straf c. e. 7o. D. H., te Heinkenszand, wegens 't niet zuiver houden eener waterleidiug, veroordeeld in eene boete van fl, subs. 1 dag gev. straf c. e. 8o. II. S. en 9o. A. De G., beiden te Goes, we gens 't beschadigen van plantsoen, veroordeeld in eene boete van f3, subs. 2 dagen gev. straf c. e. 1 Oo. D. Baldaar, wegens 't plegen van straat schenderij, veroordeeld in eene boete van f 1, subs. 1 dag gev. straf c. e. Ho. C. K. en 12o. A. P., beiden te Colijnsplaat, wegens 't gaan over eens anders in den oogst staan- den grond, veroordeeld in eene boete van f 3, subs, 1 dag gev. straf c e. In de bekende quaestie der consenten op de Schelde en Zeeuwsche stroomen heeft de rechter de volgende uitspraken gedaan: A. Van O., te Yerseke, vrijgesprokenomdat alleen gebleken is van een verzetten en afspoelen van pannen waarvan niet eens is gebleken of er oesterbroed aan was. A. O., J. M., A. J. II., en F. Bte Yerseke, Aa. H., en M. V., aldaar, en M. P., te Kruiningen, Aa. H. A. J. H., te Yerseke, M. O., aldaar, J. Van de II J. E, A. A., J. G, M. Van N., C. E., W. Van der E., C. G., D. Van der E., A. Van N., J. Van der E., J. S., en J. Van N., allen te Yerseke, allen daar van vrijgesprokenomdat alleen gebleken is van een ver zetten van pannen en niet van afsteken, visschen, rapen, bemachtigen, in een vaartuig brengen, naar den wal voeren van oesters of van het behulpzaam zijn daarbij. J. Van de M., te Yerseke, wegens het behulpzaam zijn bij het overbrengen van met oesters voorziene pannen naar een vaartuig zonder consent, veroordeeld in eene boete van f10, subs 1 dag gev.straf c. e. J. M., te Yerseke, F. Van de H., aldaar, G. S., aldaar, P. Van de V., H. Van B., M. Van de B., P. Van L., C. J. S., N. K., A. H., allen te Krabbendijke, C. Van B., J. T., M. M. en M. H., aldaar en J. De R., te Kruiningen, allen wegens 't rapen van kreu kels en oesters zonder consent, veroordeeld ieder in eene boete van f 10, subs. 1 dag gev.straf c. e., behalve de beklaagden beneden den leeftijd van 16 jaar, die veroordeeld zijn ieder in eene boete van f4,50, ubs. 1 dag gev.straf. E. M., te Yerseke, beklaagd van 't visschen van mosselen zonder consent, daarvan vrijgesproken, om dat gebleken is dat van mosselen geen sprake kan geweest zijn. J. W., J. S., A. De G., C. Van 't V., J. O. en J. Van T., allen te Poortvliet, beklaagd van 't visschen door met oesters voorziene pannen optenemen zonder consent, te dier zake ontslagen van alle rechtsvervolging. De vorige week hebben wij in onze mededeeling eenigszins willen doen uitkomen le dat er verschil van gevoelen bestaat tusschen de twee gezaghebbende colleges op de Schelde en Zeeuwsche stroomen er. dat arme daglooners en visschers daarvan de slacht offers waren2o. dat de ambtenaren der rijkspolitie op aanschrijven, naar het scheen, hunner superieuren, met gestrengheid deze slachtoffers vervolgen en zich niet alleen bepalen tot bekeuringen betreffende het bedoelde verschil, maar ook en bijna vexatoir al les, wat maar eenigszins op eene overtreding gelijkt, verbaliseeren en vervolgen, en 3e dat daardoor ons kantongerecht wordt verlaagd tot eene machine. Wij willen een en ander in het volgend nommer nader ontvouwen. Buitenlandsch Overzicht. Met 383 tegen 88 stemmen is door de Fransche Kamer een suppletoir krediet van 440,000 francs ten behoeve van de slachtoffers van den staatsgreep van 2 December aangenomen. Verder is de begrooting voor binnen- landsche zaken goedgekeurd. De ltaliaansche kamer van afgevaardigden is door den Koning Woensdag geopend. In de troonrede wordt met ingenomenheid melding gemaakt van de uitbreiding van het stemrecht, een lievelingsidee van wijlen Victor Emanuel. De betrekkingen met het buitenland zijn uitstekend. Voor landbouw, nijverheid, spoorwegen, koopvaardij en openbare veiligheid moet nog veel worden gedaan, en daartoe doet de Koning een beroep op de Kamer. De voorzitters van Senaat en Kamer zijn herbenoemd en herkozen. In Engeland hebben de liberalen weer een neerlaag geleden in het district Salisbury. Een conservatief werd in plaats van een liberaal gekozen. De getuigenissen tegen Arabi zijn thans in Engeland's handen. De Khedive keurde de conclusie, waarbij Arabi schuldig verklaard wordt aan medeplichtigheid, goed. Thans moet Engeland over die conclusie rapporteeren. In Petersburg blijven de studenten oproerig. Het universiteitsgebouw is door de politie bezet en een gerucht wil, dat er een mijn onder het gebouw is gevonden. De hoogescholen te Warschau en Charkoff zullen zegt men ook gesloten worden. De Spaansehe minister van binnenlandsche zaken heeft in den ministerraad medegedeeld, dat een dertig socialistische volksmenners in verschillende plaatsen van Andalusië in verzekerde bewaring zijn genomen. Zij waren in gemeenschap met Spaansehe socialisten en anarchisten te Lyon. Overzicht van den stand der koersen. Waar is de tijd van 1821J zuchten houders van aandeelen Ned. Handelmaatschappij in de laatste weken, toen onder den invloed van Willem I voor de oprichting dier maatschappij 80 millioen gulden werd aangeboden, terwijl er sechts 12 tot 24 waren gevraagd? Men zag in deze instelling «eene aanbreng ster van steunpilaren, om de zwakke en tot wanke len nijgende zijden van het nationale handelsgebouw te schragen, om den handel ter hulp te snellen, aan te moedigen, bij te springen, waar die tekort schoot". De maatschappij werd vóór 25 jaren opgericht om, mocht het doel bereikt zijn, den opnieuw in Nederland gevestigden O. I. handel aan vrije ontwikkeling over- telaten. Aan deze grondbeginselen bleef de regeering echter niet getrouw en al spoedig werd tusschen haar en de Handelmaatschappij eene nauwe, te nauwe be trekking in het leven geroepen door eene gesloten overeenkomst, waarbij bepaald werd dat de producten van Nederlandsch Indië, door het zoogenaamde cul tuurstelsel van den inlander voor een spotprijs be machtigd, door de H. maatschappij naar het Moeder land zouden vervoerd worden en aldaar door haar zouden worden verkocht. De provisie, welke de maat schappij doorvoor geniet, is hare voornaamste bron van inkomst, en terecht zou men mogen vragen: Wat moet er van de maatschappij worden zoo haar het monopolie van genoemd' n werkkring werd ontnomen. En daarvan werd in den laatsten tijd nu en dan ge sproken. Thans heeft de Minister aan de wetgevende macht een wetsontwerp ingediend ter bekrachtiging van eene overeenkomst, waardoor de gemiddelde jaar- lijksche winst van ruim een millioen tot bijna 7% ton zou verminderd worden. En nog niet eens is 't zeker dat de wetgever zich daarmee zal kunnen ver eenigen in de overtuiging dat de maatschappij dan nog te veel bevoorrecht zou worden ten koste der schatkist en van andere instellingen, die voor minder loon den Staat even goed zouden bedienen. De goede tijden voor de H. maatschappij zijn voorbij haar monopolie past niet meer in de veranderde han delspolitiek en in de toekomst zal zij dit wel moeten missen, althans tegen genot van onevenredig hooge verdiensten. Op haar goederenhandel leed de maat schappij steeds verlies en zonder de commissie aan den Staat verdiend, zou haar sterfbed wellicht kort zijn. Niet te verwonderen is het dus, dat de aandeelen sedert Januari van 118 pet. tot 104 daalden onder diepe zuchten der eigenaars. De dividenden waren in verhouding tot den koers toch al niet hoog; blijkens de volgende opgave: in 1875 was het uitgekeerde dividend 5,8 1876 5,3 1877 6,1 1878 5, 1879 5, 1880 5,7 1881 4,7 Veel hoop op koersverbetering bestaat er niet om de aangevoerde redenen die we, tot onzen spijt, door plaatsgebrek genoodzaakt worden slechts even aan te stippen. De Amerikaansche spoorwegmarkt was in de laatste dagen weder aan zeer bedenkelijke koersschomme lingen onderhevig. De aandeelen daalden bij procenten en zij, die verkoopen moesten, leden groote verliezen. De oorzaak der aanzienlijke daling, die Maandag en Dinsdag op de New-Yorksche beurs plaats greep, wordt volgens berichten aan de Engelsche bladen aan de samenwerking van verschillende omstandigden geweten: lo. geldscliaarschte, waarbij het geld door kunstmatige middelen duur werd gehouden en in enkele gevallen zelfs 40 pet. bedong; 2o. geruchten omtrent een ta- rievenstrijd tusschen de noordwestelijke spoorwegen 3o. de malaise in de ijzer-industrie als gevolg der overproductie van de laatste jaren en de verwachting dat de aanleg van nieuwe spoorwegen in het volgende jaar zal verminderen. IJzeren spoorwegrails daalden tot pdst. 42 per ton. Enkele ijzerfabrikanten waren reeds genoodzaakt hunne werkplaatsen te sluiten, o. a. is dit geval met de Jolit-ijzerwerken te Chicago, waaraan een personeel van 20,000 man verbonden is. Eergisteren waren de koersen te New-York weder hooger, waardoor ook de markt te Amsterdam gis teren een gedeelte van het koersverlies inhaalde. Doch een nieuwe rechute had gisteren te New-York plaats, zoodat ook heden lagere koersen zijn te wachten. Noodzakelijke verkoopen, tengevolge van hooge geld koersen schijnend« voornaamste aanleiding tot de groote daling te zijn. Verder bepalen we ons tot de mededeeling van het feit, dat de koersen over 't algemeen den stempel dragen van de lustelooze stemming die tegenwoordig op de kapitaalmarkt heerscht. De meest beteekenende variatie is de vermindering der 4 pet. Egyptenaren van 69 tot 66 i&fs pet. En toch zou, hoe ongeloofelijk schier ook, de opbrengst der verpande belastingen voor de publieke schuld zóo zijn toegenomen, dat in de 25 eerste dagen van Oc tober weinig minder zou geïnd zijn dan in het tijd vak van 25 April tot 1 October, dat ongeveer zes maal grooter is Zou de staat van zaken na den oor log zóo spoedig hersteld zijn dat de ontvangsten zóo ruim konden vloeien Houders van recepissen Spanjaarden 4 pet. kunnen deze inleveren ter verwisseling in definitieve stukken, voorzien van coupons, berekend naar 4 pet. interest- Gemengde Beriehten. Vlissinqen. De mailboot «Prinses Elizabeth", com mandant Stasse, arriveerde alhier hedenmiddag te 12,30 uren. De oorzaak van deze late aankomst was dat zij eerst te 5,30 uren 's morgens Queensboro ver laten had. De sneltrein, die van Londen mail en passagiers naar Queensboro moest brengen, was onder weg op gehouden, doordat een brug tusschen Bromley en Brikley nabij Londen in een gevaarlijken toestand ver keerde. Van 11 uren 's avonds, de gewone tijd van aankomst van dan trein, tot 5.30 uren 's morgens wachtte de mailboot vergeefs en vertrok toen zonder passa giers en mail, om van avoud weer op tijd van hier te kunnen varen. De overtocht geschiedde ondanks het onstuimige weer in 7 uren. Het Engelsche stoomschip «Gwendoline", ko mende met eene lading picijzer van Engeland en be stemd naar Ter Neuzen, geraakte hedenmorgen bij het opvaren op de Calootbank. Sleepbooten zijn ter assistentie vertrokken en hebben met hoog water het schip afgetrokken. Het schip had geen rivierloods aan boord. Donderdag had een werkman, in dienst bij de heeren Alberts Co., te Middelburg, het ongeluk, terwijl hij met anderen bezig was zware boomstan; jntt men uit het water op te halen, dat de lier uitschot en een boom tegen zijn linkerbeen aanrolde, waardjpor dit onder de knie is gebroken. De laatste «Rivierberichten" luiden weder ongton- stig. Te Maastricht is de Maas opnieuw buiten haar oevers getreden. Te Amsterdam worden maatregelen beraamd, om in den bestaanden toestand der gasthuizen verbe tering te brengen door het aannemen van gesch,kte ziekenverpleegsters. Maandag jl. is een suppoost lekl. uit het binnen gasthuis weggejaagd, omdat hij zich in verregaanden staat van dronkenschap eerst Maandagochtend in plaats van Zondagavond aanmeldde. Te Amsterdam bevinden zich op dit oogenblik ongeveer een 200tal Italianen, van New-York aange komen, om weder naar hun vaderland terug te keeren. Te Amsterdam zijn 4 gevallen van pokken voorge komen bij jonge kinderen. Diefstallen te Arnhem. Een gehuwd sergeant der infanterie aldaar miste zijn horloge en eenig geld. Hiervan werd verdacht een soldaat, die van de afwe- zigheid der huisgenooten had gebruik gemaakt om die zaken te ontvreemden. Hij werd spoedig tot beken tenis gebracht. Men wil in hem een dief van professi e zien, daar hem thans nog 5 andere diefstallen worden ten laste gelegd.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1882 | | pagina 2