zouden worden door het bestuur ondersteund en met i
algemeene stemmen aangenomen.
De heer J. Van der Breggen Az. (Waddingsveen)
wenschte het aanhouden en gebruiken van andere stie
ren aantemoedigen en tegenover het vrij algemeen
heerschende gebruik om stieren, ouder dan 2 jaren,
voor de slachtbank te bestemmen, juist op deze Ten
toonstelling ook voor stieren van 3 jaren en ouder
flinke prijzen uitteloven.
Kon aan deze bekroningen de voorwaarde worden
verbonden, dat die stieren nog een jaar in hunne af-
deelingen gestationeerd moesten blijven, daarmede zou
evenals door meer algemeen aanhouden van 3jarige
stieren onze veestapel zeer gebaat kunnen worden.
Nog werd, daar het rundvee moet geacht worden
het glanspunt der tentoonstelling uittemaken, aan de
commissie voor die afdeeling in den mond gelegd om
nog een specialen wedstrijd van melkkoeien voor alle
landen en rassen uitteschrijven en verwacht het comité
van uitvoering ook daarvan een aantrekkingspunt te
meer.
Teneinde ie aanmelding van melkvee, naar die prij
zen mededingende, echter niet te omvangrijk te maken,
zal een minimum quantiteit melk moeten worden be
paald.
De heer S. F. Sieuwerts (Oosterbeek) achtte niet al
leen bij dezen wedstrijdmaar ook voor de andere
mededinging, eene bepaling noodig, dat geene koeien,
ouder dan 7 jaren, zullen worden aangenomen, wat in
beginsel werd goedgekeurd.
De heer Jb. Boeke (Groningen) besprak de verpak
king der boter, en wenschte die voor de versche boter
facultatief te stellen, al naarmate het de gewoonte is
in de verschillende provinciesdie in eene kluit of
klomp of in mandjes ter markt te brengen. Dit werd,
evenals de opmerking van den heer G. Brongers (Am
sterdam), om de gezonden boter in «marktfustage" te
vragen, aangenomen.
Bij dit artikel werd tevens op voorstel van den heer
P. A. Lijcklama a Nyeholt (Franeker) een wedstrijd
voor verschillende methoden van verpakking of ver
zending toegevoegd.
De heer A. H. Van Slooten (Rauwerd) wees op de
belangrijke import van Amerikaansche kaas, en slaagde
eveneens in zijnen wensch, om daarvoor afzonderlijke
prijzen uitteschrijven.
Wat de werktuigen betreftzoo werden door het
comité voorgesteld verschillende nommers uit het con
cept-programma te schrappen, o. a. den wedstrijd van
graanmaaiers, zelfbinders, zaaiwerktuigen, grasmaaiers,
hooiharken, hooischudders enz. In beginsel werd aan
genomen geene werktuigen te bekronen zonder voor
afgaande beproeving en voorts twee nieuwe artikels in
het programma optenemen, t. w.de beste en volle
digste inrichting a. van een paardenstal en b. van een
veestal.
Nopens de algemeene bepalingen mogen hier nog
de volgende ter loops worden aangehaaldzeer zeker
zal later nog gelegenheid zijn daaraan een en ander
toetevoegen.
Standgeld of plaatsruimte zal noch van het vee,
noch voor de werktuigen worden geheven.
Daarentegen zullen bij de aanmelding moeten wor
den gestort zes gulden voor elk dier, welke som ech
ter bij de tentoonstelling wordt terugbetaald en alleen
bij niet-inzending aan de commissie vervalt.
Voor de werktuigen zullen soortgelijke bepalingen
worden gemaakt. Dit is toch het eenige middel om
vroegtijdig met zekerheid te weten, op welke ruimte
men rekenen moet. Vooral is dat noodzakelijk om de
hoeveelheid der aantekoopen granen, ter beproeving der
dorschwerktuigen, te bepalen,
Graanvoer, hooi en stroo zullen gratis voor het vee
verstrekt wordenhaver en ander bijvoer echter tegen
betaling.
Het vee zal gehuisvest worden in de stallen en ten
ten volgens het model van de Royal agricultural
society van Engeland.
De bekroonde dieren zullen eenmaal per dag in den
grooten ring voor de tribune worden rondgeleid.
Eindelijk en dit is niet het minst belangrijke
zullen de verschillende landbouwmaatschappen worden
uitgenoodigd om in den loop van het jaar 1883 en
het voorjaar van 1884 in overleg met het uitvoerend
comité wedstrijden van speciale werktuigen uitteschrij
ven, en aan de bekroningen de voorwaarde te verbin
den, dat die op de Internationale Tentoonstelling moeten
aanwezig zijn.
E. Van den BOSCH.
Vereeniging van Burgemeesters en Secre
tarissen in Zuid- en Noord-Beveland.
Buitengewone vergadering op Donderdag den 23
November 1882, des middags te half een uur, in de
zaal der Sociëteit «Eensgezindheid", te Goes.
Tegenwoordig 29 leden.
De vergadering was belegd ter bespreking van het
antwoord, dat aan Ged. Staten behoorde gegeven te
worden op hunne circulaire van 9 November, no.
6239/108, waarbij, namens den Min. van Waterstaat,
Handel en Nijverheid, nadere inlichtingen zijn gevraagd
nopens een door bijna alle burgemeesters van Neder
land tot Z. M. den Koning gericht adres, om den aan
leg of althans subsidiëëring van Staatswege van een
systematisch net van stoomtramwegen.
Het bestuur leidde de bespreking in door erop te
wijzen van welk een gewicht de zaak is, nu der Hooge
Regeering kan aangetoond worden, dat het in het
algemeen belang dringend noodzake'ijk wordt de hand
aan den ploeg te slaan voor het aanleggen van stoom
tramwegen. Een overgroot gedeelte toch van ons land
is door zijne ligging uitgesloten van de voordeelen, die
de van Staatswege aaigelegdc spoorlijnen aan de daar
mede begiftigde streken verschuilen, en het bestuur
hoopte, dat alle gemeentebesturen bij Ged. Staten zullen
aandiingen, om te beproeven den Minister van de
wenschelijkheid (waaromtrent Z Exc. blijkens de circu
laire nog een onderzoek schijnt noodig te achten) van
h-t tot stand komen eener reeks van rij- stoom wegen
naar de hoofdaderen te overtuigen. Spoedig zal dan
jeker door de Regeering de onmisbaarheid daarvan
voor de ontwikkeling van een groot gedeelte van ons
land erkend worden.
Een langdurig en belangrijk debat werd er gevoerd,
dat, wilden wij dit, zij het ook slechts in hoofdtrekken
mededeelen, te veel ruimte in ons blad zou innemen.
Wij moeten ons bij het verslag beperken.
Het bleek dat er drieërlei opvatting was van de
circulaire. Zij had enkelen ontstemd, omdat men zich
niet verbeelden kon, dat een Minister van Handel en
Nijverheid niet zou weten wat een systematisch net
van stoomtramwegen is, en men er eene poging in
zag, om elke schrede, die men wenscht te zetten op
den weg tot het verkrijgen van geschikte middelen
voor ontwikkeling en vooruitgang, tegentewerken. An
deren geloofden, dat, aangezien de zaak der stoomtram
wegen in ons land zulk eene stoute vlucht heeftgenomen,
meer dan in eenig land van Europa, de Minister den
aanleg liever aan particulier initiatief wil overlaten.
Een derde opvatting was, dat de Minister niet direct
inlichtingen omtrent het vroeger ingediend adres wil,
maar het advies verlangt van Ged. Staten, en dat
deze nu de voorlichting van burgemeesters inroepen. In
het voorbijgaan werd door een vierde nog de opmer
king gemaakt, dat hij den inhoud der circulaire zoo
duidelijk vond, dat hij ze dadelijk had beantwoord
en niet kon begrijpen hoe het bestuur der vereeniging
de leden voor de bespreking daarvan snaar de Groote
Markt te Goes" had geroepen. Hem werd echter van
verschillende zijden, en o. a. door een lid van het
bestuur, op waardige wijze aangetoond, hoe onbetame
lijk dergelijke uitdrukking was, en de oproeping der
leden ter buitengewone vergadering alleszins gebillijkt.
Eene globale begrooting van kosten werd door een der
leden medegedeeld, gegrond op de berekening der
kosten van een stoomtram tusschen Breskens en Malde-
gem en tevens betoogd, dat vooral de polders, maar
ook de gemeenten groot belang hebben bij den aanleg
van stoomtramwegen, zoodat deze krachtdadig behoor
den medetewerken en bijtedragen voor het verkrijgen
van het benoodigde kapitaal.
Door het bestuur werd een plan voor een stoom-
tramnet door Zuid- en Noord-Beveland aangegeven, en
wel de volgende lijnen
lo. van Goes naar Ellewoutsdijkmet een zijtak
van 's-Gravenpolder naar Hoedekenskerke
2o. van Goes (of 's-Heer Arendskerke) naar Bors-
sele. Beide lijnen in aansluiting met den stoomboot-
dienst op Ter Neuzen en dus de verbinding gevende
met Zeeuwsch-Vlaanderen en het achtergelegen België
3o. van Goes naar Wolfaartsdijk en over het veer
van Cortgene naar Colijnsplaat en Wissekerke
4o. van Goes naar het Catsche veer in aansluiting
met den spoorbootdienst om een verbinding met Schou
wen te verkrijgen
5o. van Yerseke naar Vlake of Kruiningen voor
de oester-verzending, waarbij zoo mogelijk nog gevoegd
zou kunnen worden
6o. van Kruiningen, over Waarde, door den Ema
nuel- en den Frederikapolder naar Bath.
Ten slotte werd het volgende drieledig voorstel
aangenomen:
4 o. het bestuur ontwerpe een concept-antwoord op
de circulaire en zende dit aan de leden der vereeni
ging, opdat ieder burgemeester daarin een leiddraad
(geen voorbeeld) vinde voor zijn advies;
2o. het bestuur neemt in dit concept op het ge-
hesle plan der lijnen voor Zuid- en Noord-Beveland,
zoodat ieder burg. zoo noodig de wenschelijkheid der
lijn voor zijne gemeente kan bepleiten
3o. het bestuur zende namens de vereeniging een
adres aan Ged. Staten, waarin het verzoekt, dat ge
noemd college den aanleg van stoomtramwegen bij den
Minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid met
aandrang ondersteune.
Hierna hadden nog eenige andere werkzaamheden
plaats, die wij in ons volgend nommer mededeelen.
Rechtzaken.
Kantongerecht te Goes.
In de zitting van heden (Vrijdag) werden de volgende
vonnissen gewezen en uitgesproken tegen
lo J. N., te Wissekerke, wegens 't iemand uit
schelden veroordeeld in eene boete van f0,50, subs.
1 dag gev. straf c. e.
2o. H. M., te Goes, wegens als voren, in gelijke
boete.
3o. M. J. S., te Baarland, wegens 't aanleggen van
een aschbak, veroordeeld in eene boete van f 1, subs,
1 dag gev. straf c. e.
4o. J. Z., te Kwadendamme, ter zake, dat zijn
aangespannen hond op weg niet voorzien was van een
muilkorf, veroordeeld in eene boete van f 1, subs. 1
dag gev. straf c. e.
5o. M. V., te Colijnsplaat, wegens 't laten loopen
van vuil water op de openbare straat te Colijnsplaat,
veroordeeld in eene boete van f 1subs. 1 dag gev.
straf c. e.
6o. J. M., te Baarland, wegens 't werpen van asoh
buiten de daartoe bestemde bakkenveroordeeld in
eene boete van f 1subs. 1 dag gev. straf c. e.
7o. D. H., te Heinkenszand, wegens 't niet zuiver
houden eener waterleidiug, veroordeeld in eene boete
van fl, subs. 1 dag gev. straf c. e.
8o. II. S. en 9o. A. De G., beiden te Goes, we
gens 't beschadigen van plantsoen, veroordeeld in eene
boete van f3, subs. 2 dagen gev. straf c. e.
1 Oo. D. Baldaar, wegens 't plegen van straat
schenderij, veroordeeld in eene boete van f 1, subs. 1
dag gev. straf c. e.
Ho. C. K. en 12o. A. P., beiden te Colijnsplaat,
wegens 't gaan over eens anders in den oogst staan-
den grond, veroordeeld in eene boete van f 3, subs,
1 dag gev. straf c e.
In de bekende quaestie der consenten op de Schelde
en Zeeuwsche stroomen heeft de rechter de volgende
uitspraken gedaan:
A. Van O., te Yerseke, vrijgesprokenomdat alleen
gebleken is van een verzetten en afspoelen van pannen
waarvan niet eens is gebleken of er oesterbroed aan was.
A. O., J. M., A. J. II., en F. Bte Yerseke, Aa.
H., en M. V., aldaar, en M. P., te Kruiningen, Aa. H.
A. J. H., te Yerseke, M. O., aldaar, J. Van de II
J. E, A. A., J. G, M. Van N., C. E., W. Van der
E., C. G., D. Van der E., A. Van N., J. Van der E.,
J. S., en J. Van N., allen te Yerseke, allen daar van
vrijgesprokenomdat alleen gebleken is van een ver
zetten van pannen en niet van afsteken, visschen,
rapen, bemachtigen, in een vaartuig brengen, naar den
wal voeren van oesters of van het behulpzaam zijn
daarbij.
J. Van de M., te Yerseke, wegens het behulpzaam
zijn bij het overbrengen van met oesters voorziene
pannen naar een vaartuig zonder consent, veroordeeld
in eene boete van f10, subs 1 dag gev.straf c. e.
J. M., te Yerseke, F. Van de H., aldaar, G. S.,
aldaar, P. Van de V., H. Van B., M. Van de B.,
P. Van L., C. J. S., N. K., A. H., allen te Krabbendijke,
C. Van B., J. T., M. M. en M. H., aldaar en J.
De R., te Kruiningen, allen wegens 't rapen van kreu
kels en oesters zonder consent, veroordeeld ieder in
eene boete van f 10, subs. 1 dag gev.straf c. e.,
behalve de beklaagden beneden den leeftijd van 16
jaar, die veroordeeld zijn ieder in eene boete van f4,50,
ubs. 1 dag gev.straf.
E. M., te Yerseke, beklaagd van 't visschen van
mosselen zonder consent, daarvan vrijgesproken, om
dat gebleken is dat van mosselen geen sprake kan
geweest zijn.
J. W., J. S., A. De G., C. Van 't V., J. O. en J.
Van T., allen te Poortvliet, beklaagd van 't visschen
door met oesters voorziene pannen optenemen zonder
consent, te dier zake ontslagen van alle rechtsvervolging.
De vorige week hebben wij in onze mededeeling
eenigszins willen doen uitkomen le dat er verschil
van gevoelen bestaat tusschen de twee gezaghebbende
colleges op de Schelde en Zeeuwsche stroomen er.
dat arme daglooners en visschers daarvan de slacht
offers waren2o. dat de ambtenaren der rijkspolitie
op aanschrijven, naar het scheen, hunner superieuren,
met gestrengheid deze slachtoffers vervolgen en
zich niet alleen bepalen tot bekeuringen betreffende
het bedoelde verschil, maar ook en bijna vexatoir al
les, wat maar eenigszins op eene overtreding gelijkt,
verbaliseeren en vervolgen, en 3e dat daardoor ons
kantongerecht wordt verlaagd tot eene machine.
Wij willen een en ander in het volgend nommer
nader ontvouwen.
Buitenlandsch Overzicht.
Met 383 tegen 88 stemmen is door de Fransche Kamer
een suppletoir krediet van 440,000 francs ten behoeve
van de slachtoffers van den staatsgreep van 2 December
aangenomen. Verder is de begrooting voor binnen-
landsche zaken goedgekeurd.
De ltaliaansche kamer van afgevaardigden is door
den Koning Woensdag geopend.
In de troonrede wordt met ingenomenheid melding
gemaakt van de uitbreiding van het stemrecht, een
lievelingsidee van wijlen Victor Emanuel.
De betrekkingen met het buitenland zijn uitstekend.
Voor landbouw, nijverheid, spoorwegen, koopvaardij
en openbare veiligheid moet nog veel worden gedaan,
en daartoe doet de Koning een beroep op de Kamer.
De voorzitters van Senaat en Kamer zijn herbenoemd
en herkozen.
In Engeland hebben de liberalen weer een neerlaag
geleden in het district Salisbury. Een conservatief
werd in plaats van een liberaal gekozen.
De getuigenissen tegen Arabi zijn thans in Engeland's
handen. De Khedive keurde de conclusie, waarbij Arabi
schuldig verklaard wordt aan medeplichtigheid, goed.
Thans moet Engeland over die conclusie rapporteeren.
In Petersburg blijven de studenten oproerig. Het
universiteitsgebouw is door de politie bezet en een
gerucht wil, dat er een mijn onder het gebouw is
gevonden.
De hoogescholen te Warschau en Charkoff zullen
zegt men ook gesloten worden.
De Spaansehe minister van binnenlandsche zaken
heeft in den ministerraad medegedeeld, dat een dertig
socialistische volksmenners in verschillende plaatsen
van Andalusië in verzekerde bewaring zijn genomen.
Zij waren in gemeenschap met Spaansehe socialisten
en anarchisten te Lyon.
Overzicht van den stand der koersen.
Waar is de tijd van 1821J zuchten houders van
aandeelen Ned. Handelmaatschappij in de laatste
weken, toen onder den invloed van Willem I voor
de oprichting dier maatschappij 80 millioen gulden
werd aangeboden, terwijl er sechts 12 tot 24 waren
gevraagd? Men zag in deze instelling «eene aanbreng
ster van steunpilaren, om de zwakke en tot wanke
len nijgende zijden van het nationale handelsgebouw
te schragen, om den handel ter hulp te snellen, aan
te moedigen, bij te springen, waar die tekort schoot".
De maatschappij werd vóór 25 jaren opgericht om,
mocht het doel bereikt zijn, den opnieuw in Nederland
gevestigden O. I. handel aan vrije ontwikkeling over-
telaten. Aan deze grondbeginselen bleef de regeering
echter niet getrouw en al spoedig werd tusschen haar
en de Handelmaatschappij eene nauwe, te nauwe be
trekking in het leven geroepen door eene gesloten
overeenkomst, waarbij bepaald werd dat de producten
van Nederlandsch Indië, door het zoogenaamde cul
tuurstelsel van den inlander voor een spotprijs be
machtigd, door de H. maatschappij naar het Moeder
land zouden vervoerd worden en aldaar door haar
zouden worden verkocht. De provisie, welke de maat
schappij doorvoor geniet, is hare voornaamste bron
van inkomst, en terecht zou men mogen vragen:
Wat moet er van de maatschappij worden zoo haar
het monopolie van genoemd' n werkkring werd ontnomen.
En daarvan werd in den laatsten tijd nu en dan ge
sproken. Thans heeft de Minister aan de wetgevende
macht een wetsontwerp ingediend ter bekrachtiging
van eene overeenkomst, waardoor de gemiddelde jaar-
lijksche winst van ruim een millioen tot bijna 7%
ton zou verminderd worden. En nog niet eens is 't
zeker dat de wetgever zich daarmee zal kunnen ver
eenigen in de overtuiging dat de maatschappij dan
nog te veel bevoorrecht zou worden ten koste der
schatkist en van andere instellingen, die voor minder
loon den Staat even goed zouden bedienen.
De goede tijden voor de H. maatschappij zijn voorbij
haar monopolie past niet meer in de veranderde han
delspolitiek en in de toekomst zal zij dit wel moeten
missen, althans tegen genot van onevenredig hooge
verdiensten. Op haar goederenhandel leed de maat
schappij steeds verlies en zonder de commissie aan den
Staat verdiend, zou haar sterfbed wellicht kort zijn.
Niet te verwonderen is het dus, dat de aandeelen
sedert Januari van 118 pet. tot 104 daalden onder
diepe zuchten der eigenaars. De dividenden waren
in verhouding tot den koers toch al niet hoog; blijkens
de volgende opgave:
in 1875 was het uitgekeerde dividend 5,8
1876 5,3
1877 6,1
1878 5,
1879 5,
1880 5,7
1881 4,7
Veel hoop op koersverbetering bestaat er niet om
de aangevoerde redenen die we, tot onzen spijt, door
plaatsgebrek genoodzaakt worden slechts even aan te
stippen.
De Amerikaansche spoorwegmarkt was in de laatste
dagen weder aan zeer bedenkelijke koersschomme
lingen onderhevig. De aandeelen daalden bij procenten
en zij, die verkoopen moesten, leden groote verliezen.
De oorzaak der aanzienlijke daling, die Maandag en
Dinsdag op de New-Yorksche beurs plaats greep, wordt
volgens berichten aan de Engelsche bladen aan de
samenwerking van verschillende omstandigden geweten:
lo. geldscliaarschte, waarbij het geld door kunstmatige
middelen duur werd gehouden en in enkele gevallen
zelfs 40 pet. bedong; 2o. geruchten omtrent een ta-
rievenstrijd tusschen de noordwestelijke spoorwegen
3o. de malaise in de ijzer-industrie als gevolg der
overproductie van de laatste jaren en de verwachting
dat de aanleg van nieuwe spoorwegen in het volgende
jaar zal verminderen. IJzeren spoorwegrails daalden
tot pdst. 42 per ton. Enkele ijzerfabrikanten waren
reeds genoodzaakt hunne werkplaatsen te sluiten, o.
a. is dit geval met de Jolit-ijzerwerken te Chicago,
waaraan een personeel van 20,000 man verbonden is.
Eergisteren waren de koersen te New-York weder
hooger, waardoor ook de markt te Amsterdam gis
teren een gedeelte van het koersverlies inhaalde.
Doch een nieuwe rechute had gisteren te New-York
plaats, zoodat ook heden lagere koersen zijn te wachten.
Noodzakelijke verkoopen, tengevolge van hooge geld
koersen schijnend« voornaamste aanleiding tot
de groote daling te zijn.
Verder bepalen we ons tot de mededeeling van het
feit, dat de koersen over 't algemeen den stempel
dragen van de lustelooze stemming die tegenwoordig
op de kapitaalmarkt heerscht.
De meest beteekenende variatie is de vermindering
der 4 pet. Egyptenaren van 69 tot 66 i&fs pet. En
toch zou, hoe ongeloofelijk schier ook, de opbrengst
der verpande belastingen voor de publieke schuld zóo
zijn toegenomen, dat in de 25 eerste dagen van Oc
tober weinig minder zou geïnd zijn dan in het tijd
vak van 25 April tot 1 October, dat ongeveer zes
maal grooter is Zou de staat van zaken na den oor
log zóo spoedig hersteld zijn dat de ontvangsten zóo
ruim konden vloeien
Houders van recepissen Spanjaarden 4 pet. kunnen
deze inleveren ter verwisseling in definitieve stukken,
voorzien van coupons, berekend naar 4 pet. interest-
Gemengde Beriehten.
Vlissinqen. De mailboot «Prinses Elizabeth", com
mandant Stasse, arriveerde alhier hedenmiddag te
12,30 uren. De oorzaak van deze late aankomst was
dat zij eerst te 5,30 uren 's morgens Queensboro ver
laten had.
De sneltrein, die van Londen mail en passagiers
naar Queensboro moest brengen, was onder weg op
gehouden, doordat een brug tusschen Bromley en
Brikley nabij Londen in een gevaarlijken toestand ver
keerde. Van 11 uren 's avonds, de gewone tijd van
aankomst van dan trein, tot 5.30 uren 's morgens wachtte
de mailboot vergeefs en vertrok toen zonder passa
giers en mail, om van avoud weer op tijd van hier
te kunnen varen. De overtocht geschiedde ondanks
het onstuimige weer in 7 uren.
Het Engelsche stoomschip «Gwendoline", ko
mende met eene lading picijzer van Engeland en be
stemd naar Ter Neuzen, geraakte hedenmorgen bij
het opvaren op de Calootbank. Sleepbooten zijn ter
assistentie vertrokken en hebben met hoog water het
schip afgetrokken. Het schip had geen rivierloods
aan boord.
Donderdag had een werkman, in dienst bij de
heeren Alberts Co., te Middelburg, het ongeluk,
terwijl hij met anderen bezig was zware boomstan; jntt
men uit het water op te halen, dat de lier uitschot
en een boom tegen zijn linkerbeen aanrolde, waardjpor
dit onder de knie is gebroken.
De laatste «Rivierberichten" luiden weder ongton-
stig. Te Maastricht is de Maas opnieuw buiten haar
oevers getreden.
Te Amsterdam worden maatregelen beraamd,
om in den bestaanden toestand der gasthuizen verbe
tering te brengen door het aannemen van gesch,kte
ziekenverpleegsters.
Maandag jl. is een suppoost lekl. uit het binnen
gasthuis weggejaagd, omdat hij zich in verregaanden
staat van dronkenschap eerst Maandagochtend in plaats
van Zondagavond aanmeldde.
Te Amsterdam bevinden zich op dit oogenblik
ongeveer een 200tal Italianen, van New-York aange
komen, om weder naar hun vaderland terug te keeren.
Te Amsterdam zijn 4 gevallen van pokken voorge
komen bij jonge kinderen.
Diefstallen te Arnhem. Een gehuwd sergeant der
infanterie aldaar miste zijn horloge en eenig geld.
Hiervan werd verdacht een soldaat, die van de afwe-
zigheid der huisgenooten had gebruik gemaakt om
die zaken te ontvreemden. Hij werd spoedig tot beken
tenis gebracht. Men wil in hem een dief van professi e
zien, daar hem thans nog 5 andere diefstallen worden
ten laste gelegd.