minder werd gezegd, dan dat zijn prachtig huis iri 1
deasch zou worden gelegd. Wraak, omdat die heel
den schrijver vroeger niet geholpen had, was de oor
zaak van dit schrijven. Aan het voornemen tot
brandstichting zou geen gevolg worden gegeven, als
hem jaarlijks 300 werd uitgekeerd, benevens eene
som van 150. Eenige soortgelijke brieven en brief
kaarten volgden. En de politie, hiermede in kennis
gesteld, mocht het genoegen smaken den schrijver
spoedig in handen te krijgen, liet bleek tê zijn zeke: e
J. B., een ontslagen kolonist, die ook reeds vroeger
wegens diefstal was veroordeeld geweest.
Volgens het Handelsblad heelt een oud-koopvaar-
dij-kapitein een plan ontworpen voor een halfmaande-
lijkschen dienst met 4 stoomschepen van 750 ton
laadruimte, die op den len en 16en van elke maand
van Amsterdam en van Suriname vertrekken en de
reis in 3 weken afleggen, waaronder de tijd voor het
aandoen van Engeland en Demerara is begrepen en
overlading van goederen te St. Nazaire (Fransche mail),
of vervoer slechts van en tot Demerara met de Engelsche
mail overbodig wordt.
Zondagavond kreeg in een publiek huis te Leiden
eene vrouw ongenoegen met zekeren K. uit Amster
dam, met wien zij in den laatsten tijd een minne
handel had aangeknoopt. In dien twist nam K een
revolver en schoot haar dood. Daarna trachtte hij zich
zelf van het leven te berooven, doch kon, hoewel doo-
delijk getroffen, nog eene volledige bekentenis aan den
commissaris van politie afleggen, waarna hij naar een
Ziekenhuis is overgebracht.
Met instemming nemen wij het volgende over
uit de N. R. Ct. Waarom moet toch elk bezoeker of
bezoekster eener tentoonstelling in ons goede land ge
noodzaakt worden zijne parapluie, stok of parasol bij
den ingang af te geven of zooals men het noemt in
bewaring? Heeft men bij het verlaten der tentoon
stelling geen fooitje voor dat bewaren op bevel, dan
trekt de bewaarder nog een zuur gezicht op den koop
toe. Wat is toch eigenlijk de bedoeling van dezen
maatregel Denken de besturen van tentoonstellingen,
dat men geen parapluie, parasol of stok in de hand
kan hebben zonder daarmede naar de tentoongestelde
voorwerpen te slaan of te steken Zijn wij zóo ruw,
zóo onbeschaafd In de Louvre te Parijs, waar heel
wat te bederven valt en heel wat raar volkje binnen
treedt, denkt "men er niet aan, u stok of parapluie
tijdelijk af te nemen. Laat ons dat Chineesachtige toch
zooveel mogelijk vermijden. Waartoe elkander brevetten
van onmondigheid uitgereikt?
Zondag nam te 's-Hage een man, hoewel reeds
hevig beschonken, nog een glas, dat hij echter slechts
gedeeltelijk ledigde, want nauwelijks had hij den drank
binnen of hij zakte ineen en gaf den geest.
Bij den Dinsdag gehouden zeilwedstrijd tusschen
Antwerpen en Walzoorden en terug, 46 zeemijlen,
behaalde de Admiraal de Ruyter, reeder W. A. Van
Maenenden eersten prijs.
Te Marseille heeft een verschrikkelijk ongeluk
plaats gehad. Er was nabij het station van den Rouet-
tramweg een circus opgericht voor een soort van
hondengevecht. Tweeduizend personen waren op de
galerij om het schouwspel bij te wonen, toen de galerij
plotseling instortte. Twaalf personen zijn hierbij omge
komen en een 300tal gewond.
De Petit Marseillais meldt in een telegram,
dat er ernstige onlusten uitgebarsten zijn te Salurni,
een klein plaatsje nabij Cagliari. De vorige burgemeester
had namelijk de openbare kas te kort gedaan voor
eene som van 25000 lire. De nieuwe burgemeester,
het te kort willende goed maken, stelde nieuwe belastin
gen voor. Het volk, reeds verbitterd door den slechten
oogst, kwam in opstand en viel het huis van den
vorigen burgemeester aan, dien zij als de oorzaak van
hunne ellende beschouwden, en mishandelden hem zoo
danig, dat hij voor dood in zijne woning liggen bleef.
De karabiniers, toegeschoten om de orde te herstellen,
kwamen in een geregeld gevecht met de ontembare
bevolking. Niet minder dan zeven personen werden
gedood en veertig zwaar gewond. De soldaten namen
vervolgenseen zeventig personen in verzekerde bewaring.
De Duitsche Keizerin is weder zoover hersteld,
dat zij herhaaldelijk in den tuin van het paleis te
Coblentz heelt gewandeld.
-De eigenaar der te Kiel geconfisceerde schepen
Socrates en Diogenes komt in de dagbladen er tegen
op, dat ze voor rekening van Peru zouden zijn ge
bouwd. Een particulier had ze bij hem besteld; de
naam van den persoon, voor wien ze eigenlijk zijn,
zou eerst later genoemd worden.
Laatste en telegraphische berichten.
PARIJS, 17 Aug. Gisteravond zou Gambetta in
Belleville spreken. Tienduizend personen waren bijeen.
Gambetta werd met gejuich maar ook met zoodanig
gebrul en gefluit ontvangen, dat hij niet was te ver
staan. Vergeefs trachtte hij het tumult te over
schreeuwen, hij sloeg met zijn stok op tafel, maar
het oorverdoovend leven hield aan en een kwartier
later vertrok Gambetta.
NEW-YORK, 17 Aug. Garfield kan hoegenaamd
geen voedsel meer inhouden. Men verwacht een spoe-
digen afloop.
Overzicht van den stand der koersen.
Het zal den lezers wel eens gaan als ons, bij het
voortdurend lezen van verlenging van spoorwegen,
waarmede een gedeelte van de Vereenigde Staten
reeds tamelijk bezet is.
Ons dringt zich nu en dan de vragende uitj-oep op:
hoe zullen al die spoorwegen op den duur kunnen
rendeeren
Bij een eenigszins nauwkeurige beschouwing ortt-
waart men, dat het schier onmetelijke gebied der Ver
eenigde Staten nog maar betrekkelijk schraal van
spoorwegen is voorzien; het dichtste gedeelte van het
spoorwegnet vindt men in de Oude Staten en Zuid-,
West- en Noordwaarts van het Michigan-meer en het
Boven-meer (Lake Superior). Bij de voortdurende
snelle toeneming der bevolking (door een veel geringer
sterfte-cijfer dan in Europa en vermeerderende land
verhuizing) gaat de uitbreiding van het spoorwegnet
in het Westen nog een ongeloofelijke uitbreiding te
gemoet als ware 't voor een Dauaiden-vat (bodem
loos vat uit de fabel-geschiedenis), zoo zal de vraag
naar kapitaal daarvoor in de toekomst aanhouden.
Om zich daaromtrent een duidelijk begrip te vormen,
moet men zich goed vertrouwd maken met het nut
der spoorwegen in landen als Amerika en Rusland,
waar zij dikwijls het eenige middel van vervoer zijn.
Menige streek in het verre Westen ware volstrekt
onbewoonbaar, werd zij niet door een spoorweg door
sneden. Immers wat baat het, of men uitmuntende
gronden bezit, die een rijken overvloed van koren
kunnen leveren, zoo de kosten, die het vervoer daar
van veroorzaakt, de opbrengst meer dan verslinden?
Vóór eenige jaren heeft men een opgaaf samenge
steld, waaruit het voordeel, ja de onmisbaarheid van
de spoorwegen, bij de toeneming van den landbouw
in Amerikaduidelijk blijkt. Daaruit zien we, wat
er van de opbrengst eener hoeveelheid tarwe, die te
Chicago voor 50 dollars is verkocht, nog overblijft,
na aftrek der kosten van vervoer, wanneer zij van
verschillende afstander per spoorweg of per wagen is
aangebracht
Afstand per spoorweg per wagen
10 Eng. mijlen 49,25 dollars 48 dollars
50 fi 48,75 42
100 48,34,5
200 46,50 19,5
300 45,4,4
350 44,25 nihil.
Men ziet hieruit dat de productie op de beste gronden,
om niet verkregen, dikwijls geen rekening zou geven,
bestond er geen spoorweg, die den landbouwer ver
gunt om zijn oogst met geringe kosten ter markt te
brengen.
Daarom, zeiden we, mag in de toekomst nog een
enorme vraag naar kapitaal voor spoorwegen worden
verwacht. Voorzichtigheid behoort evenwel bij de uit
breiding in acht genomen te worden; hoe onmisbaar
toch de spoorweg in een streek moge zijn, waar de
bevolking een zekere uitbreiding heeft genomen en
waar genoegzame landontginning heeft plaats gehad
om reeds dadelijk den spoorweg, al is het niet veel,
te doen rendeeren, eene treurige ervaring kan niet uit
blijven zoo men met den aanleg van spoorwegen de
behoefte daaraan is voorbijgestreefd. Ontbreekt de
bevolking en de landontginning, dan zal het verkeer
in de naaste toekomst niet toenemen en ondervindt
men dezelfde teleurstelling, in den vorm van onbetaalde
coupons, als die stad welke slechts éen poort bezat
en waardoor veel in- en uitvoer, veel vertier plaats
had en die nu er nog drie poorten liet bij maken in
de meening, dat de poorten de oorzaak waren van
den handel en daarom de omzet ook zou toenemen.
Bij het schieten van kapitaal voor nieuwe spoorwegen
of verlenging van bestaande lijnen behoort men op
de meegedeelde omstandigheden te letten waaruit ook
blijkt dat voortdurende vraag naar kapitaal ons niet
onheilspellend behoeft te verwonderen. Opkooping van
reusachtige kapitalen in enkele handen leidt ook daar
tot ongunstige uitkomsten, ons plaatsende op sociaal
standpunt; immers lijden thans de Amerikaansche
Spoorwegwaarden onder den spoorwegoorlog in de
Unie, in het leven geroepen door spoorweg-koningen
als Gould e. a. Deze, bezitters van het grootste ge
deelte der aandeelen van verschillende hoofdspoorwegen,
kunnen den oorlog verklaren aan andere lijnen door de
tarieven te verlagen geheel naar hun behagen om
dezen of genen weg »er onder te helpen" of en dit
is waarschijnlijker om speculaties te doen slagen. Bij
verlagingen der tarieven nemen de ontvangsten, en
met haar de prijzen, afde spoorweg-koningen koopen
in om te verkoopen wanneer de vrede gesloten is en
de tarieven, gevolgd door de koersen, zijn verhoogd!
Zou de regeering dergelijk beursspel waarvoor wij
den spoorwegoorlog houden niet kunnen tegengaan
door de vaststelling der tarieven door een minister
te doen plaatshebben z. a. bij ons, volgens de wet,
het geval is? Van ethisch standpunt moge alle beurs
spel te veroordeelen zijn, van dergelijk spel, waarbij
de eene partij zich van het grootste aantal troeven
voorziet, zonder dat dit der andere partij mogelijk
is, zal men toch, alle sentimenteele theorieën daarge
laten, walgen.
De vermindering der oblig. 3 pet. Louisville en
Nachville Spoorwegmaatschappij staat in verband
met den prijs van uitgifte der nieuwe 6 pet. obligatiën,
waarvan we de vorige week spraken. De overigens
flauwe tint der Amerikaansche waarden zal met het
eindigen van den oorlog, wat sommigen spoedig voor
zien, wel in een gunstige kleur veranderen. Veel
invloed van den oorlog ondervinden de aandeelenvoor
de obligatiën heeft deze over 't algemeen uit den aard
der zaak minder te beduiden. Men ziet het opnieuw,
dat men in Amerikaansche waarden vooral bij aandeelen
en zwakke obligatiën aan allerlei voetangels en klim
men is blootgesteld; daarom dat terrein niet voorbij
gegaan, maar zich slechts bewogen in de rustige lanen
en dreven, die voor kinderen zelfs niet gevaarlijk zijn.
Turken konden ietwat avanceerennu de aller
eerste onderhandelingen over schuldregeling begonnen
zijn, kan men verwachten, dat deze papieren allengs
meer voor «kaarttrekken" zullen gebruikt worden
Mochten de onderhandelingen van eenigen duur zijn,
dan zullen we nu eens optimistische, dan weer pessi
mistische tijdingen vernemen, al naar gelang het der
speculatie dienstig kan zijn.
Door het bestuur der Vereeniging voor den Effecten
handel te Amsterdam waren de houders van Turken
uitgenoodigd tot het bijwonen eener vergadering op
Dinsdag 11., ter behandeling van een voorstel, betrek
king hebbende op de eventueele aanst. schuldregeling,
waarvan ons de afloop nog niet bekend is; zou het
gewaagd zijn te voorspellen, dat die vergadering ge
leid heeft tot het besluit, dat de heeren Bourke en
Valfrexj ook de Nederlandsche houders zullen verte
genwoordigen om ook hunne belangen te behartigen?
Aan deze laatste opdracht zouden ze al voor een
groot deel beantwoorden, zoo ze van tijd tot tijd, b. v.
ééns per maand, verslag uitbrachten van den stand
van zaken, waardoor niet alleen zij en hunne naaste
omgeving, maar alle tegenwoordige houders zouden
kunnen profiteeren van hunne bijzondere bekendheid,
zoo noodig in dezen om met eenigen grond dc naaste
toekomst te berekenen.
De Nederlandsche Cenlradl-Spoorwegmaatschappij
gestempelde obligatiën konden iets klimmen. Wellicht
hopen de koopers eenigen gunstigen invloed van den
te verwachten stoomtram in de omstreken van Zwolle
z. a. onze lezers zullen weten, loopt de Ned. Centraal
over het traject Utrecht, Amersfoort, Zwolle en Kampen.
Ten slotte kunnen we nog meedeelen, dat de in
schrijving op de Westlandsche Stoomtramaandeelen
(zie vorig overzicht) een prachtig succes heeft gehad,
daar er ongeveer 200maal meer ingeschreven dan
gevraagd is.
Ook de leening der Nederlandsche Zuid-Ooster-
Spooinveg maatschappij (zie hetzelfde overzicht) is best
geslaagd aan de inschrijvers wordt slechts ongeveer
75 pet. van het ingeschreven bedrag uitgekeerd.
De Polder „de Breede Watering bewesten
Yerseke."
Vergadering, gehouden in de „Prins van Oranje",
op heden, Woensdag 17 Augustus 1881.
Voorzitter de heer mr. B. V. Van der Bilt, dijk
graaf secretaris de heer G. H. Van der Meer Mohr,
penningmeester-griffier.
Tegenwoordig waren 59 personen, uitbrengende 137
stemmen.
De voorzitter deelde mede, dat de notulen der ver
gadering van 4 Mei 1881, door de daartoe uit In
gelanden benoemde commissie, zijn goedgekeurd en
vastgesteld.
Voorts dat bij kon. besluit aan den heer J. Trimpe,
op diens verzoek, eervol ontslag is verleend als ge
zworen der Watering.
Op voorstel van den voorzitter werden benoemd
commissiën ter resumptie der notulen en tot het na
zien der begrooting dienst 1882/3 en de rekening
1881/2; voorts stemopnemers voorde te doene voor
dracht en benoemingen.
De commissie voor het nazien der rekening 1880/1
deed verslag van hare bevindingovereenkomstig haar
advies en voorstel werd die rekening vastgesteld
in ontvangst op f 176,186,79
uitgaaf - 163,411,05
Alzoo sluitende met een goed slot van f 12,775,74
Daar na die vaststelling de beheervoering van den
voormaligen ontvanger-griffier geëindigd is, besloot
de vergadering tot opheffing van zijn borgtocht.
Vervolgens werden uitgeloot 3 f 500-oblig., lee
ning 1852, 34 f 1000-oblig., leening 1876/7 en 2
f 1000-oblig., leening 1877/8.
Naar de vaceerende betrekking van gezworen in
plaats van den heer J. Trimpe is gesolliciteerd door
de heeren J. Q. C. Peman Kakebeeke Az., C. Caboort,
P. Wisse en C. Koole.waaruit door de vergadering
werden benoemdJ. Q. C. Peman Kakebeeke Az. tot
len candidaat met 94, C. Caboort tot 2en candidaat
met 86 en P. Wisse tot 3en candidaat met 98 stemmen.
Deze voordracht zal Z. M. den Koning worden aan
geboden, om daaruit eene benoeming te doen.
Eindelijk werden tot leden van den dijkraad voor
"den calamiteusen polder «Willem Anna" herbenoemd
de heer Ad. Nijsse Az. en benoemd de heer J. Oele,
in plaats van den heer J. Trimpe, die eervol ont
slag heeft gevraagd.
De vergadering werd daarna gesloten.
Burgerlijke Stand Goes
van 15 tot 17 Aug. 1881.
Geboren: den 16, Willemina Elisabeth, d. v. Jan
Cornelis De Buck en Maria Den Herder; Alida
Cornelia, d. v. Adriaan Jacobus Van Aken en Alida
Boer.
Posterijen.
Staat van brieven, verzonden door het postkantoor
te Goes, waarvan de geadresseerden op de plaats van
bestemming onbekend zijn.
Over de 2e helft der maand Juli 1881.
Verzonden geweest naar Amerika.
1. Q. De WaardMontreal. 2. W. Vogel,
Belgie.
1. J. H. Boet, Antwerpen. 2. A. Pevold
3. J. H. Wiersma, Brussel.
Engeland.
1G. Bowman Londen.
Oost-Indie.
1. J. K. C. Fehr, Batavia.
Marktberichten.
GOES, 16 Augustus 1881.
De markt was heden zeer schaars voorzien van alle arti-
kelen. Oude Tarwe, met veel vraag, werd tot f 10,50,10,75,
11,50 genomen. Paarde nboonen aangeboden tot f8 a
'8,25; evenwel bestond er tot die prijzen geen kooplust. Wegens
Waarschijnlijk gedane verkoopen bestond er voor 't oogenblit
groote vraag voor nieuwe Win tergerst en Erwten,
welke artikelen tot successievelijk 25 cent en fl hooger dan
onze vorige noteering werden genomen. Nieuwe Rogge werd
naar qualiteit van f7,75 tot 8,25 gekocht. Nieuwe Zo m er
ge r s t f 5,25 a 5,75.
OUDE TaRWE per hectoliter 10.50 a 11,25
NIEUWE TARWE - - - 10,60 a - 11,—
ROGGE - 8,25 a - 8,50
WINTERGERST - - 6,20 a - 6,40
ZOMERGERST - - 5,80 a - 6,—
HAVER - 0 a
BOEKWEIT - a
KARWIJ - - a -
BRUINE BOONEN a
PAARDENBOONEN - a
BLAUWE ERWTEN - 11,50 a - 12,—
WINTERKOemAAD - 11,50 a - 11,65
BOTER per K. G. (Ned. ff.) - 1,45 a - 1,50
EIEREN per 100 stuks - 3,40 a - 3,60
ROTTERDAM, 15 Augustus 1881.
Tarwe. Van inlandsche witte was de aanroer wederom
niet ruim, en onder den invloed van het ongunstige weder
sedert vorige week, dat nadeel kan toebrengen aan het nog
buitenstaande gewas, bestond er meer kooplust en was 75 cent
meer te bedingen. Zeeuwsche, de beste f 10,70 a 11,50, dito
goede f10 a 10,60, dito mindere f8 a 9,90
Van het nieuwe gewas waren eenige partijtjes aangevoerd,
meerendeels van goede wichtige, doch ook van mindere qualiteit,
die verkocht zijn van f 10,50 tot 11,50, hij uitzondering nog
daarboven.
per 100 kilo,
zakken
inbegrepen.
100 kilo netto.
z.k. inb.
Rogge. Nieuwe inlandsche iets meer ter markt met rede
lijken kooplust tot vorige prijzenvoor den zaai werd wel
iets meer besteed. Zeeuwsche, de beste f 8,10Ja 8,50, dito
mindere f 7,50 a 8.
Gerst. De aanvoer van nieuwe Zeeuwsebe Winter- was
ruimer dan de vorige week en deze ruimde 10 a 20 cent hooger
goed op; dito Zomer- nog weinig aan, onveranderd. Nieuwe
Zeeuwsche Winter-, de beste f6,20, 6,50, dito mindere f 5,50,
6,10, dito Zomer-, de beste f 5,60, 5,80, dito mindere f 5,30,
5,50.
Haver, die weinig aangevoerd was, zonder prijsveranderin-
gen; de beste inlandsche f4,50 a 5,30, mindere f3,40 a 4,40.
Van Boek weitgrntteii is niets opgegeven.
Paardenboonen bij kleinigheden van f7 a 8.
Duivenboonen weinig gevraagd, te noteeren van f 8,25
a 9.
Bruine en Witte Boon en aan beuoodigden, de beste
f 11 a 12,50, mindere f 7,50 a 10,80.
Blauwe Erwten werden van 't nieuwe gewas meer aan
geboden, waarvoor tot verhoogde prijzen veel kooplust bestond
en opruimden van f 11 tot 12.
Koolzaad met afnernenden aanvoer, ging tot vorige prij
zen langzaam van de hand, van 55 tot 60 naar qualiteit.
L ij n z a a d zonder handel.
Hennepzaad van f 6,50 a 7,50.
Kanariezaad met kleinen aanvoer als voren. Het beste
f9 a 9,50, goed en minder f7,70 a 8,75. Voorts per 100
kilo f10,50 a 11,50 naar qualiteit.
Meelbericht. Overzicht 13 Augustus. Gedurende deze
week wa9 de stemming voor Meel zeer vast, en bielden fa
brikanten hunne merken gemiddeld een halven gulden hooger,
consumenten waren echter niet zeer tot koopen geneigd. Hon
garije kwam ook hooger af.
Heden 15 Augustus. Prijzen wederom hooger, wat echter
op consumenten geen invloed scheen te hebben, want er kwamen
geen belangrijke verkoopen tor stand.
NOTEERINGEN.
Tarwemeel.
la qualiteit Inlandsch f 173/4a f 181/4 p. 100 kilo netto,
la Dnitsch 18
Extra Poolscb enz. 19
2de qual. 14
3de 12
Hongaarsch Tarwemeel.
Pijne nummers f 28
Gewone 231/* a
Ordinaire 203/4 a
Amsrikaansch qual. prima 18*/a a
Zeeuwsch en Inlandsch wit 18 a
Zeenwsch ongebuild 14 a
Roggemeel gebuild.
Zeeuwsch en Inlandsch f 17 tot
Duitsch v 177, - "18
Fransch 16l/a "17
Aardappelen. Overmaascke witte f3,80 a 4,20, West
landsche zand- f3,20, a 4,20, Geldersche kralen f 3,25 a f 3,50,
alles per hectol.
In Geldersche kralen vlugge handel tot hoogere prijzen
overige soorten met weinig vraag.
Meekrap zonder eenige verandering.
Zeeuwsche eieren f3,80 a 3,90 de 100 stuks.
ROTTERDAM, 15 Augustus 1881.
Op de Veemarkt waren gisteren en heden aangevoerd
1263 runderen, 204 vette» en graskalveren, 5 nuchtere kalv.,
1119 schapen of lammeren, 214 varkens, 131 biggen.
De prijzen van het vee, besteed ter markt van heden, waren
als volgtRunderen 1ste qual. 87 c., 2de quai. 70 c., 3de qual.
48 c.; kalveren 1ste qual 95 c., 2de qual. 75 c., schapen 90
e., alles per kilo.
De handel in het magere vee was iets vlugger.
De prijzen der boter waren heden als volgt1ste qual. f 60,
2de qual f 56, 3de qual. f 50.
AMSTERDAM, 15 Augustus 1881.
Op de Veemarkt waren heden aangevoerd 540 runderen,
waarvan de prijzen waren: vette 1ste qttal. f0,88, 2de qual.
f0,80, 3de qual. f0,72 per kilo; 58 nuchtere kalveren f 6
a 1189 schapen en lammeren f29 a 18, 327 vette Varkens,
52 a 57c. per kilo; 19 biggen f 15a 10.
Tarwe in loco zonder noteering op levering f 4 hooger
per November f306.
Rogge in loco iets hooger; Petersh. f 228, dito van boord
230; op levering hooger; Oct. f209, 210, 211, 210, 209,
210Maart f 198, 199, 200, 199, 198Mei f 195.
Koolzaad onveranderd dadelijk f 360Oct. f 360
April f370.
Van Lijnzaad niets verkocht.
Raapolie traag. Vliegend f 34, 33Sept. f33*/g;
Sept./Dec. f33:{/4; Mei f341/3. Lijnolie- flauw. Vliegend
f 3030Sept. 30»/4, 30; Sept./Dec. f29*/,, 29'/.; Jan./
Mei f291/,, 29
AMSTERDAM 16 Augustus 1881.
Petroleum onveranderd; loco f97», Oct./Dec. f 97a
betaald.
LONDEN, 15 Augustus 1881.
Veemarkt. De handel in Runderen was geregeld, maar
de prijzen bleven onveranderd, deukelijk zal alles wel worden
verkocht. In Schapen ging niet veel om, maar de prijzen zijn
2 d. per steen hooger voor alle soorten. Kalveren en Varkens
ferm in prijs
PRIJZEN PER KILOGRAM:
Runderen prima f 0.90 a 0.80; infer, f 0.74 a 0.66
Schapen 1.10 a .99; 0 90 a 0.83
Kalveren 0.93* a .83; 0.83 a 0.66
Varkens 0.88 a 0.77 a
PETROLEUMBERICHT
van de makelaars Overgaauw De Blaauw, te Rotterdam.
16 Augustus. Niettegenstaande eene vaste stemming was
de handel in het artikel, vooral' voor termijnen niet levendig
en zelfs de omzet tamelijk beperkt.
Voor loco was de vraag vrij geregeld en werden dagelijks
partijtjes tot f9'/k en later f 93/s afgedaan; onder laatstgenoem
den prijs zijn thans geen verkoopers aan de markt.
Zeilend en Augustus-clearance is tot f 9*/, te koop.
Aangevoerd werden 5241 vaten per Bremen en 4180 vaten
per Gustav Adolf, deze laatste wordt geheel transito overge
laden.
De noteering van Amerika bleef nagenoeg gelijk, heden 7
cent te New-York, 7*/8 cent te Philadelphia, ruwe 79 cents.
Termijnen tot f97» minder ruim aaugeboden en meestal
f 9*/, gehouden, de kooplust was echter klein en kwamen alleen
eenige partyen September/December en ook October December
tot f97„ tot afdoening, waarvobr nog te koop blijft.
De voorraad bedroeg op 13 Aug. 12,585 Vaatjes.
Aan boord of op den wal 12,068
Verwacht per Oscar (zeilkl. 15 Juli) 4,643
f (ladend) 29,800
Totaal 59,096 Vaatjes.
Tegen 14 Aug. 1880 65,350
16 Aug. 1879 35,511
17 1878 60,633
Afgeleverd 6/13 Aug. 4,741
De voorraden waren in de onderstaande havens, met inbe
grip van hetgeen verwacht wordt, te
Bremen 12 Aug. 605,377 Vaatjes.
Antwerpen 12 421,002 <r
Hamburg 12 209,258
Rotterdam 13 59,096
Amsterdam 13 >r 116,364
Totaal 1,411,097 Vaatjes.
Tegen vorige week 1,431,266
vorig jaar 1,517,783
De uitvoer uit alle havens van Noord-Amerika bedroeg van
1 Januari tot 3 Augustus
1881 6,314,900 Vaatjes. I 1878 3,771,200 Vaatjes.
1880 4,623,000 - 1 1877 4,677,900
1879 5,111,600 - J 187$ 3,321,30Q