1881 N°. 87.
Zaterdag 26 Maart.
68ste Jaargang
Bij dit nummer behoort een bijvoegsel.
Een enkel woord naai' aanleiding van
den postpakkettendienst.
0FFICIEELË MEI)EI)EELI-\GE\.
Mededeelingen op verschillend gebied.
GOESCIIE
l)f uitgave defer Coarant geschiedt MLaajtdag-, Wobmbdag- en V bi/dag avond i
uitgezonderd op feestdagen.
Prijs per kwartaal, zoo binnen als bniten Goes, 1.76.
Aikonderlijke nouauaera 5 ct. met bijblad 10 ct
COURANT.
De prijs van gewone advertentiën is van 1—5 regels 50 ct., elke regel meer 10 cis.
Bij directe opgaal' vun driemaal pluatsing deizelfde adverlentie wordt de prijs slechts
tweemaal berekend.
Geboorte huwelijks- en doodberichten en de daarop betrekking hebbende
dankbetuigingen woiden ven 1—8 regels a 1.berekend-
Dienstaanbiedingen, niet meer dan 4 regele bedragende en contant betaald, 20 c
Aanvragen om en vermelding van lieidegaven 5 cents per^regel.
Agent voor het buitenland: A. STEINER, te Hamburg.
In ons land vervoege men zich voor Rotterdam aan het Algemeen Advertentiebureau van NIJGH VAN DITMAR en verder bij alle boekverkoopera en postdirecteuren.
Wie zich tegen I April op de Goesche
Courant abonneert, ontvangt de in deze
maand nog verschijnende nommers kosteloos.
Ma lang wachten, ja zelfs na eenige dreigende
wolken, is dan eindelijk de post-spaarbank zoover,
dat met 1 April deze nuttige instelling in
werking zal treden.
Weinigen zullen zeker twijfelen aan het groote
nut, dat deze instelling zal stichten èn om de
zekerheid, die zij den inbrengers verschaft, èn
door de uitgebreidheid, waardoor zelfs gelegen
heid tot sparen zal worden gegeven daar, waar
het voor particulier initiatief niet mogelijk is
zulk eene gelegenheid te openen.
Het door ons opgenomen werkje van den
directeur der postspaarbank geeft trouwens op
zeer bevattelijke wijze alles aan, wat belang
hebbenden moeten weten, en met de uitgave
deed bet Rijk voorzeker een practisch werk.
Zoo gaan wij steeds vooruit op dat gebied,
maar breiden zich ook de werkzaamheden van
het dienstdoend personeel der posterijen meer
en meer uit. Wanneer die uitbreiding, zooals
hierbij, in het wezenlijk belang van het alge
meen is; wanneer er, zooals op het gebied van
sparen, behoefte bestaat aan staatsbemoeiing,
zal ieder zeker erkennen, dat de Staat zijn plicht
goed begrijpt en uitbreiding van personeel, ver
meerdering van traktement bij toeneming van
bezigheden een alleszins gewettigd offer is, dat
desnoods de Staat zich mag getroosten voor zulk
een goede zaak.
Wat vermeerdering van personeel nu betreft,
zal de ervaring zeker den weg wel aanwijzen,
dien men in dezen moet volgen in een percents
gewijze belooning voor de ambtenaren voorziet
de wet zelve.
Toch dienen wij een en ander in aanmerking te
nemen met het oog op het nieuwe ontwerp,
door den Minister van Waterstaat ingediend tot
invoering van den postpakkettendienst.
Wij hebben reeds enkele bepalingen daarvan
in ons blad opgenomen, maar willen hierbij
eenigen nog even herhalen, wijl het ontwerp
na de eerste indiening gewijzigd is.
Het Rijk zal zich belasten met de verzending
van pakjes tot een gewicht van hoogstens 5
kilo. Binnenslands bedraagt de vracht, die in
postzegels voldaan kan worden, door het geheele
land 15 cent voor pakjes van 1 kilo of minder,
20 ct. voor die van 1 tol 3 k.25 ct. voor
die van 3 tot 5 k. Pakketten van waarde kun
nen aangegeven worden tot een bedrag van
hoogstens ƒ500, tegen een recht van 10 ct.
voor elke 100 De waarde dezer pakketten
wordt, indien zij verloren of beschadigd raken,
geheel, die van niet-aangegeven pakketten tot
een bedrag van hoogstens f 2,50 per kilo vergoed.
Deze vergoeding heeft niet plaats, indien de
schade of het verlies het gevolg is van overmacht,
of van een gebrek aan het vervoerde zelf.
Volgens de nieuwe wet zou het vervoeren
van die pakketten plaatshebben binnen twee
jaren na het in werking treden dier wet.
Zoodra die pakketpost is ingevoerd ondergaat
ook de berekening van de gewone brievenver-
zending wijziging. Pakketten boven de 500 gram
mogen dan niet meer als brieven per poBt
worden verzonden. Het port van brieven, die
zwaarder zijn dan 15 gram, wordt verlaagd,
zoodat voortaan brieven tan 16100 gram 10
cent, die van 101 —250 g 15, die van 261500
g. 15 cent zullen kosten. Het toegelaten gewicht
der drukwerken wordt zoodanig gewijzigd, dat
de verzending van deze met de brievenpost, bij
meer dan 500 gram gewicht, duurder wordt
dan hun verzending per pakketpost.
Het laat zich voorzien dat, wordt deze dienst
in het leven geroepen, er veel gebruik van ge
maakt zal worden en het publiek, over het
geheel genomen, daarvan veel gemak en waar
borgen omtrent goede verzending en zekerheid
zal ondervinden.
Het buitenland België en Duitsehland
levert ons daarvan de voldoendste bewijzen, en
het argument, dat aoderer belangen zullen wor
den benadeeld, mag zeker niet gelden, wanneer
het bewezen is, dat in het algemeen belang het
in het leven roepen van zulk een dienst drin
gend noodig is. Toch rijzen er bij ons voor
het oogenblik een paar bezwaren. In de eerste
plaats doen wij ons zeiven de, in veler oogen
wellicht doodnuchtere, vraagof de Staat, in
zake de posterijen, thans niet te veel hooi op
zijn vork neemt En als gevolg daarvan een
tweede: of de vraag naar zulk een pakketten-
dienst zoo dringend is, dat daarin nu reeds moet
worden voorzien
Het is waar: het particulier initiatief kan niet
de verzending, wat zekerheid, goedkoopte en
spoed betreft, bevorderen, zooals de Staat dat
doet, maar over het geheel wordt toeh vrijwel,
door de concurrentie onder vrachtrijders, boden
of andere middelen van vervoer voorzien in de
behoeften en voldaan aan de verschillende eischen,
die men billijkheidshalve kan stellen.
En waar tekortkomingen zijn aantewijzen,
daar zouden wij eerst eens, juist met het oog
op de nieuwe verplichting, die de Staat op zich
neemt, willen vragen of het brievenvervoer, door
het gansche land, reeds zoo uitstekend is ge
regeld, dat nieuwe lasten en plichten met ge
rustheid door den Staat op zich genomen kunnen
worden
Hoe talrijk zijn omtrent dat vervoer de klach
ten En niet het minst doet Zeeland vooral
Zeeuwsch-Vlaanderen meè in het aanheffen
daarvan. Ook in onze eigen omgeving zou
somtijds de termijn tusschen het vertrek der
verschillende posten naar de buitengemeenten
wel eens verkort en de verzending zelf bespoe
digd kunnen worden. Misbruiken zijn er nog
voldoende te verbateren. Daarin te voorzien zou,
dunkt ons, plicht wezen van den Staat, en van
zelf voortkomen uit het recht van monopolie,
dat hij zich terecht heeft toegekend.
Bij de vermeerdering van werkzaamheden, èn
uit de rijkspostspaarbank voortkomende èn vooral
bij de inwerkingtreding van den pakkettendienst
zich voordoende, valt er nog minder aan verbe
tering in dien toestand te denk6n, ja gelooven wij
dat op vele drukke dagen wij hebben slechts
St.-Nicolaas en Nieuwjaar te noemen het
brievenvervoer daaronder lijden zal en daar,
waar het slecht is, nog slechter zal worden.
Wij zouden dus er voor wezen om eerst, zij
het met opotfering van eenige baten, die de
posterijen ons nu opleveren, in dien gebrekki-
gen toestand verbetering te brengen.
Die baten, uit den gewonen postdienst voort
vloeiende, maken voorzeker den Minister ook
belust op voordeelen, uit dien pakkettendienst
te behalen.
En toch, wij vleien ons niet, dat daarvan vele
vruchten voor onze schatkist te plukken zijn.
De Minister meent, dat in de meeste gemeenten
het personeel bij de post zal kunnen voorzien
in den nieuwen pakkettendienst Stel, dat dit
waar is, dan diende toch verhooging van trak
tement het gevolg ervan te wezen maar wij
houden ons vast overtuigd dat na eenigen tijd,
juist omdat het publiek veel gebruik ervan maken
zal, men den weg zal moeten opgaan van Duitseh
land en een afzonderlijken tak van dienst zal
moeten maken van dien pakkettendienst. Dit
zal men te eer moeien doen, wijl het na korter
of langer tijd blijken zal dat het brievenvervoer
er wel degelijk door wordt belemmerd.
En wanneer men in Duitsehland ter school
gaat, zal men bemerken dat waarlijk die tak
van dienst niet voordeelig, ja zelfs eer nadeelig
is voor de schatkist, en wij meenen dat Duitseh
land dien dienst nooit zou iu het leveu houden,
wanneer niet bijzondere redenen hadden genoopt
op den weg voort te gaan, dien men bij wijze
van proef was ingeslagen.
Uit het oogpunt van baten behoeft de Mi
nister zicli dus, in onze oogen, niet te haasten
die uitbreiding iu ons postwezen in te voeren.
Vóór dat hij verder meer werk op de schouders
van het personeel legt, is verbetering van hun
inkomsten zeker niet ongewenscht en onnoodig.
Wij zouden wel willen vragen aan den Minister,
of het niet beter ware eerst zijn aandacht te
wijden, behalve aan die geweuachte verbeterin
gen op het gebied van den tegenwoordigen
postdienst, aan de verbetering en vermeerde
ring der middelen van vervoer, ook met het
oog op onze provincie vooral, waar tramways
steeds in de lucht blijven hangen. Kon de
Minister in die richting Zeeuwsch-Vlaanderen
en Zierikzee vragen er sedert lang des te drin
gender om een handje helpen, hij zou tevens
in het belang van zijn postpakkettendienst werk
zaam zijn en het brievenvervoer daardoor ook
bespoedigen.
Maar tevens zou het algemeen verkeer er door
verbeterd worden en aan een voor het oogenblik
ten minste dringender belang voldaan zijn dan
de bewuste nieuwe dienst, waaraan, volgens ons
idee, op het oogenblik nog niet zoo dringend
behoefte bestaat, dat andere zaken daarvoor
zouden moeten wachten, te minder, wanneer
deze zoo nauw daaraau verbonden zijn en hunne
totstandkoming voorat aan dien dienst tot voor
deel kan strekkeu.
Bij koninklijk besluit van 16 Maart no. 15 zijn
goedgekeurd de gewijzigde statuten der sociëteit ^Eens
gezindheid" te Goes.
GOES, 25 Maart 1881.
Uit achterstaande annonce bljjkt dat de vroe
ger vermelde lezing van den heer B. II. Heldt,
van Amsterdam, Dinsdag avond te 8 uren zal plaats
hebben in hot koffiehuis „De Prins van Oranje".
Dinsdag 5 April, des namiddags te 1 uur,
zal te Goes eene algemeene vergadering gehouden
worden van de centrale liberale kiesvereeniging in
het hoofdkiesdistrict Goes ter definitieve behande
ling van de voorgestelde wijziging van art. 4 der
statuten en ter voorloopige bespreking van de a.
s. verkiezing voor een lid der Tweede Kamer.
De afdjelingen zijn opgeroepen tot het benoe
men van afgevaardigden. De afdeeling Goes be-
legde tegen Maandagavond te 8 uren eene verga
dering in het Hotel Zoutkeet.
Door de Rederijkerskamer Voorwaarts te Co-
lijnsplaat is eene som van 42,05, als netto-op
brengst eener opvoering ten voordeele der Trans
vaal, aan het Itoode Kruis overgemaakt.
Biervliet. Namens Zijne Majesteit is den kiezers
adressanten om een eigen burgemeester geant
woord. dat hun verzoek niet ingewilligd kan worden.
Het besluit van den raad der gemeente Zie
rikzee, om kinderen van bedeelde ouders niet toe
te laten in het weeshuis, is aan den Koning ter ver
nietiging voorgedragen.
Door de Geneeskundige Staatscommissie te
Utrecht is toegelaten voor het geneeskundig ge
deelte de heer H. A. Janssen, med. doctorandus.
Het Belgisch Gouvernement heeft de plannen
voor de nieuwe sluis te Sas-van-Gent goedgekeurd.
De sluis zal worden gebouwd voor rekening van
België, onder toezicht van onzen Waterstaat.
Dagbl
SCHEEPVAARTHERICHTEN.
Hanswf.ert. Dat de gezagvoerders van zee
schepen die, uit een of andere oorzaak, uit zee
komende te Vlissingen moeten binnenvallen, doch
wier lading bestemd is voor Rotterdam, Dordrecht
of Schiedam bij het opgaan derwaarts alsook
der schepen, die van eene der genoemde koopste
den komende om te Vlissingen hunne lading te
completeeren de route langs het kanaal van
Zuid-Beveland boven eenige andere verkiezen bleek
wederom Woensdag. Alhier kwam toen nl. aan
van Java, na van de lading, bestaande uit: 22124
balen koffie, 3073 balen tabak, 3488 bossen rot
ting, 2256 kisten olie, 560 collis en 122 kisten
koopmanschappen, een gedeelte te Vlissingen te
hebben gelost het Nederl. fregat Cornelia, groot
1456 ton en gevoerd door kapitein S. Le Clerq.
Het kanaal, ofschoon eigenlijk bestemd voor de
riviervaart, heeft genoeg ruimte en diepte voor
zeeschepen en biedt hun veel gemak en voordeel
aan. Jammer slechts dat de buitenhaven zoo on
diep is en, bij vroeger vergeleken, toen zeesche
pen van 20 voet diepgang bij halvloed ongehin
derd konden binnenkomen thans voor diepgaande
schepen niet zoo gemakkelijk is binnen te loopen.
Althans de Cornelia kon bij aankomst alhier, met
een diepgang van ruim 18 voet (55 d. m), niet
binnenkomen en was genoodzaakt te wachten tot
een paar uren vóór hoogwater, 't Is te wenschen,
dat de stoombaggermolen, die nog steeds druk aan
't werk is, zooverre de modder en 't zand zal weg
ruimen, dat de haven in den vroegeren gunstigen
toestand geraakt en hare oude reputatie zal kun
nen handhaven.
De Cornelia lag hier Donderdag nog aan de
dukdalven gemeerd, aangezien door het stormach
tige weer het binnenscbutten niet raadzaam was.
LANDBOUW EN VEETEELT.
Uit het verslag omtrent den toestand van het
kroondomein over 1880 bljjkt, dat de afkoop van
tienden in dat jaar slechts in drie provinciën, Zuid-
Hólland, Gelderland en Utrecht, gezamenlijk tot het
onbeduidend badrag van 10,102,30, heeft plaats
gehad
De administrateur, de heer II, Hooft, verklaart in
zijn verslag het le betreuren: „dat de door het polder
bestuur gedane aanvraag aan de Provinciale S'.aten
van Zeeland om calamiteus-ver klaring van den Sopbia-
polder (het kroondomein bezit in dezen polder eenige
hectaren land) in de najaarsvergadering dier S'.aten,
in de maand November II., is gewezen van de hand,
want niettegenstaande de verhooging van de inlaag
kade bljjft de toestand van den polder hachelijk, omdat
ook op verscheidene andere punteo van den uitgestrektrn
zeedijk het gevaar dreigende is."
In den vorigen zomer had de landbouwer O*
Kooittra, bjj Leeuwarden, 150 wagens hooi tot éen
blok opgehoopt, ter grootte van 28 bjj 36 vierk. voet
en 26 voet hoogte. Drie dagen later de broeiing
onderzoekende, was de broei reeds derwjjze ontwikkeld,
dat een ingeschoven staaf jjzer in 3 minuten te heet
werd om in de hand te kunnen vasthouden. Hg heeft
toeu bjj den smid Minkema te Oosterliltens een werk
tuig ontboden, zooals deze voor 2 jaren op de ten
toonstelling te Leeuwarden bad gebracht. Met dit
werktuig heeft K. 9 gaten ter diepte van 20 a 22
voet in bet blok hooi gemaakt op 1 meter afstands
van eikaar en door die gaten is de warmte uit het
hooi geweken, het hooi is in 't minst niet verslagen
en bad zjjn geurigbeid volkomen bewaatd. Dit werk
tuig, van dood eevoudige constructie, is zeer goedkoop.
KERKELIJKE ZAKEN ONDERWIJS.
Kattendijke. Ds. E. M. Van IJsendijk alhier
is beroepen naar St.-Anna ter Muiden.
Kruimnoen. Door stemgerechtigde lidmaten der
hervormde gemeente alhier is met 34 tegen 24
stemmen beslist, dat de verkiezing van predikan
ten, ouderlingen en diakenen aan een kiescollege
blijft opgedragen.
Op het drietal voor Aalten (cl. Zutfenj staat
ook ds. W. J. Pijzei, te Goënga c. a.
Kruininben. Door den gemeenteraad alhier zijn
tot tijdelijke onderwijzeressen in de nuttige hand
werken, op eene belooning van f3 's weeks, aange
steld voor de school op het dorp mej, N. M Mes
man Schot en voor de school te Hans weert mej. M.
Den Herder.
Te Sluis zijn van de vjjf sollicitanten, die
zich hadden aangegeven voor het vergelijkend exa
men van hoofdonderwijzer, slechts twee opgeko
men, zoodat het examen niet is gehouden.
Bij koninklijk besluit van 12 Maart is vrijdom
van zegel- en registratie-rechten verleend voor de
getuigschriften, bedoeld bij art, 636 der wet van
den 17 Augustus 1878, Staatsblad no. 127 (ge
tuigschriften van zedelijk gedrag, over te leggen
door hen, die zich aan het examen lager onderwijs
onderwerpen) mits uit die stukken de bestemming
daarvan bljjke en daarop gesteld worde nVrij van
zegel en tan het recht van registratie ingevolge
koninkljjk besluit vauden 12en Maart 1881 no. 6."