1881 N°. 87. Zaterdag 26 Maart. 68ste Jaargang Bij dit nummer behoort een bijvoegsel. Een enkel woord naai' aanleiding van den postpakkettendienst. 0FFICIEELË MEI)EI)EELI-\GE\. Mededeelingen op verschillend gebied. GOESCIIE l)f uitgave defer Coarant geschiedt MLaajtdag-, Wobmbdag- en V bi/dag avond i uitgezonderd op feestdagen. Prijs per kwartaal, zoo binnen als bniten Goes, 1.76. Aikonderlijke nouauaera 5 ct. met bijblad 10 ct COURANT. De prijs van gewone advertentiën is van 1—5 regels 50 ct., elke regel meer 10 cis. Bij directe opgaal' vun driemaal pluatsing deizelfde adverlentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Geboorte huwelijks- en doodberichten en de daarop betrekking hebbende dankbetuigingen woiden ven 1—8 regels a 1.berekend- Dienstaanbiedingen, niet meer dan 4 regele bedragende en contant betaald, 20 c Aanvragen om en vermelding van lieidegaven 5 cents per^regel. Agent voor het buitenland: A. STEINER, te Hamburg. In ons land vervoege men zich voor Rotterdam aan het Algemeen Advertentiebureau van NIJGH VAN DITMAR en verder bij alle boekverkoopera en postdirecteuren. Wie zich tegen I April op de Goesche Courant abonneert, ontvangt de in deze maand nog verschijnende nommers kosteloos. Ma lang wachten, ja zelfs na eenige dreigende wolken, is dan eindelijk de post-spaarbank zoover, dat met 1 April deze nuttige instelling in werking zal treden. Weinigen zullen zeker twijfelen aan het groote nut, dat deze instelling zal stichten èn om de zekerheid, die zij den inbrengers verschaft, èn door de uitgebreidheid, waardoor zelfs gelegen heid tot sparen zal worden gegeven daar, waar het voor particulier initiatief niet mogelijk is zulk eene gelegenheid te openen. Het door ons opgenomen werkje van den directeur der postspaarbank geeft trouwens op zeer bevattelijke wijze alles aan, wat belang hebbenden moeten weten, en met de uitgave deed bet Rijk voorzeker een practisch werk. Zoo gaan wij steeds vooruit op dat gebied, maar breiden zich ook de werkzaamheden van het dienstdoend personeel der posterijen meer en meer uit. Wanneer die uitbreiding, zooals hierbij, in het wezenlijk belang van het alge meen is; wanneer er, zooals op het gebied van sparen, behoefte bestaat aan staatsbemoeiing, zal ieder zeker erkennen, dat de Staat zijn plicht goed begrijpt en uitbreiding van personeel, ver meerdering van traktement bij toeneming van bezigheden een alleszins gewettigd offer is, dat desnoods de Staat zich mag getroosten voor zulk een goede zaak. Wat vermeerdering van personeel nu betreft, zal de ervaring zeker den weg wel aanwijzen, dien men in dezen moet volgen in een percents gewijze belooning voor de ambtenaren voorziet de wet zelve. Toch dienen wij een en ander in aanmerking te nemen met het oog op het nieuwe ontwerp, door den Minister van Waterstaat ingediend tot invoering van den postpakkettendienst. Wij hebben reeds enkele bepalingen daarvan in ons blad opgenomen, maar willen hierbij eenigen nog even herhalen, wijl het ontwerp na de eerste indiening gewijzigd is. Het Rijk zal zich belasten met de verzending van pakjes tot een gewicht van hoogstens 5 kilo. Binnenslands bedraagt de vracht, die in postzegels voldaan kan worden, door het geheele land 15 cent voor pakjes van 1 kilo of minder, 20 ct. voor die van 1 tol 3 k.25 ct. voor die van 3 tot 5 k. Pakketten van waarde kun nen aangegeven worden tot een bedrag van hoogstens ƒ500, tegen een recht van 10 ct. voor elke 100 De waarde dezer pakketten wordt, indien zij verloren of beschadigd raken, geheel, die van niet-aangegeven pakketten tot een bedrag van hoogstens f 2,50 per kilo vergoed. Deze vergoeding heeft niet plaats, indien de schade of het verlies het gevolg is van overmacht, of van een gebrek aan het vervoerde zelf. Volgens de nieuwe wet zou het vervoeren van die pakketten plaatshebben binnen twee jaren na het in werking treden dier wet. Zoodra die pakketpost is ingevoerd ondergaat ook de berekening van de gewone brievenver- zending wijziging. Pakketten boven de 500 gram mogen dan niet meer als brieven per poBt worden verzonden. Het port van brieven, die zwaarder zijn dan 15 gram, wordt verlaagd, zoodat voortaan brieven tan 16100 gram 10 cent, die van 101 —250 g 15, die van 261500 g. 15 cent zullen kosten. Het toegelaten gewicht der drukwerken wordt zoodanig gewijzigd, dat de verzending van deze met de brievenpost, bij meer dan 500 gram gewicht, duurder wordt dan hun verzending per pakketpost. Het laat zich voorzien dat, wordt deze dienst in het leven geroepen, er veel gebruik van ge maakt zal worden en het publiek, over het geheel genomen, daarvan veel gemak en waar borgen omtrent goede verzending en zekerheid zal ondervinden. Het buitenland België en Duitsehland levert ons daarvan de voldoendste bewijzen, en het argument, dat aoderer belangen zullen wor den benadeeld, mag zeker niet gelden, wanneer het bewezen is, dat in het algemeen belang het in het leven roepen van zulk een dienst drin gend noodig is. Toch rijzen er bij ons voor het oogenblik een paar bezwaren. In de eerste plaats doen wij ons zeiven de, in veler oogen wellicht doodnuchtere, vraagof de Staat, in zake de posterijen, thans niet te veel hooi op zijn vork neemt En als gevolg daarvan een tweede: of de vraag naar zulk een pakketten- dienst zoo dringend is, dat daarin nu reeds moet worden voorzien Het is waar: het particulier initiatief kan niet de verzending, wat zekerheid, goedkoopte en spoed betreft, bevorderen, zooals de Staat dat doet, maar over het geheel wordt toeh vrijwel, door de concurrentie onder vrachtrijders, boden of andere middelen van vervoer voorzien in de behoeften en voldaan aan de verschillende eischen, die men billijkheidshalve kan stellen. En waar tekortkomingen zijn aantewijzen, daar zouden wij eerst eens, juist met het oog op de nieuwe verplichting, die de Staat op zich neemt, willen vragen of het brievenvervoer, door het gansche land, reeds zoo uitstekend is ge regeld, dat nieuwe lasten en plichten met ge rustheid door den Staat op zich genomen kunnen worden Hoe talrijk zijn omtrent dat vervoer de klach ten En niet het minst doet Zeeland vooral Zeeuwsch-Vlaanderen meè in het aanheffen daarvan. Ook in onze eigen omgeving zou somtijds de termijn tusschen het vertrek der verschillende posten naar de buitengemeenten wel eens verkort en de verzending zelf bespoe digd kunnen worden. Misbruiken zijn er nog voldoende te verbateren. Daarin te voorzien zou, dunkt ons, plicht wezen van den Staat, en van zelf voortkomen uit het recht van monopolie, dat hij zich terecht heeft toegekend. Bij de vermeerdering van werkzaamheden, èn uit de rijkspostspaarbank voortkomende èn vooral bij de inwerkingtreding van den pakkettendienst zich voordoende, valt er nog minder aan verbe tering in dien toestand te denk6n, ja gelooven wij dat op vele drukke dagen wij hebben slechts St.-Nicolaas en Nieuwjaar te noemen het brievenvervoer daaronder lijden zal en daar, waar het slecht is, nog slechter zal worden. Wij zouden dus er voor wezen om eerst, zij het met opotfering van eenige baten, die de posterijen ons nu opleveren, in dien gebrekki- gen toestand verbetering te brengen. Die baten, uit den gewonen postdienst voort vloeiende, maken voorzeker den Minister ook belust op voordeelen, uit dien pakkettendienst te behalen. En toch, wij vleien ons niet, dat daarvan vele vruchten voor onze schatkist te plukken zijn. De Minister meent, dat in de meeste gemeenten het personeel bij de post zal kunnen voorzien in den nieuwen pakkettendienst Stel, dat dit waar is, dan diende toch verhooging van trak tement het gevolg ervan te wezen maar wij houden ons vast overtuigd dat na eenigen tijd, juist omdat het publiek veel gebruik ervan maken zal, men den weg zal moeten opgaan van Duitseh land en een afzonderlijken tak van dienst zal moeten maken van dien pakkettendienst. Dit zal men te eer moeien doen, wijl het na korter of langer tijd blijken zal dat het brievenvervoer er wel degelijk door wordt belemmerd. En wanneer men in Duitsehland ter school gaat, zal men bemerken dat waarlijk die tak van dienst niet voordeelig, ja zelfs eer nadeelig is voor de schatkist, en wij meenen dat Duitseh land dien dienst nooit zou iu het leveu houden, wanneer niet bijzondere redenen hadden genoopt op den weg voort te gaan, dien men bij wijze van proef was ingeslagen. Uit het oogpunt van baten behoeft de Mi nister zicli dus, in onze oogen, niet te haasten die uitbreiding iu ons postwezen in te voeren. Vóór dat hij verder meer werk op de schouders van het personeel legt, is verbetering van hun inkomsten zeker niet ongewenscht en onnoodig. Wij zouden wel willen vragen aan den Minister, of het niet beter ware eerst zijn aandacht te wijden, behalve aan die geweuachte verbeterin gen op het gebied van den tegenwoordigen postdienst, aan de verbetering en vermeerde ring der middelen van vervoer, ook met het oog op onze provincie vooral, waar tramways steeds in de lucht blijven hangen. Kon de Minister in die richting Zeeuwsch-Vlaanderen en Zierikzee vragen er sedert lang des te drin gender om een handje helpen, hij zou tevens in het belang van zijn postpakkettendienst werk zaam zijn en het brievenvervoer daardoor ook bespoedigen. Maar tevens zou het algemeen verkeer er door verbeterd worden en aan een voor het oogenblik ten minste dringender belang voldaan zijn dan de bewuste nieuwe dienst, waaraan, volgens ons idee, op het oogenblik nog niet zoo dringend behoefte bestaat, dat andere zaken daarvoor zouden moeten wachten, te minder, wanneer deze zoo nauw daaraau verbonden zijn en hunne totstandkoming voorat aan dien dienst tot voor deel kan strekkeu. Bij koninklijk besluit van 16 Maart no. 15 zijn goedgekeurd de gewijzigde statuten der sociëteit ^Eens gezindheid" te Goes. GOES, 25 Maart 1881. Uit achterstaande annonce bljjkt dat de vroe ger vermelde lezing van den heer B. II. Heldt, van Amsterdam, Dinsdag avond te 8 uren zal plaats hebben in hot koffiehuis „De Prins van Oranje". Dinsdag 5 April, des namiddags te 1 uur, zal te Goes eene algemeene vergadering gehouden worden van de centrale liberale kiesvereeniging in het hoofdkiesdistrict Goes ter definitieve behande ling van de voorgestelde wijziging van art. 4 der statuten en ter voorloopige bespreking van de a. s. verkiezing voor een lid der Tweede Kamer. De afdjelingen zijn opgeroepen tot het benoe men van afgevaardigden. De afdeeling Goes be- legde tegen Maandagavond te 8 uren eene verga dering in het Hotel Zoutkeet. Door de Rederijkerskamer Voorwaarts te Co- lijnsplaat is eene som van 42,05, als netto-op brengst eener opvoering ten voordeele der Trans vaal, aan het Itoode Kruis overgemaakt. Biervliet. Namens Zijne Majesteit is den kiezers adressanten om een eigen burgemeester geant woord. dat hun verzoek niet ingewilligd kan worden. Het besluit van den raad der gemeente Zie rikzee, om kinderen van bedeelde ouders niet toe te laten in het weeshuis, is aan den Koning ter ver nietiging voorgedragen. Door de Geneeskundige Staatscommissie te Utrecht is toegelaten voor het geneeskundig ge deelte de heer H. A. Janssen, med. doctorandus. Het Belgisch Gouvernement heeft de plannen voor de nieuwe sluis te Sas-van-Gent goedgekeurd. De sluis zal worden gebouwd voor rekening van België, onder toezicht van onzen Waterstaat. Dagbl SCHEEPVAARTHERICHTEN. Hanswf.ert. Dat de gezagvoerders van zee schepen die, uit een of andere oorzaak, uit zee komende te Vlissingen moeten binnenvallen, doch wier lading bestemd is voor Rotterdam, Dordrecht of Schiedam bij het opgaan derwaarts alsook der schepen, die van eene der genoemde koopste den komende om te Vlissingen hunne lading te completeeren de route langs het kanaal van Zuid-Beveland boven eenige andere verkiezen bleek wederom Woensdag. Alhier kwam toen nl. aan van Java, na van de lading, bestaande uit: 22124 balen koffie, 3073 balen tabak, 3488 bossen rot ting, 2256 kisten olie, 560 collis en 122 kisten koopmanschappen, een gedeelte te Vlissingen te hebben gelost het Nederl. fregat Cornelia, groot 1456 ton en gevoerd door kapitein S. Le Clerq. Het kanaal, ofschoon eigenlijk bestemd voor de riviervaart, heeft genoeg ruimte en diepte voor zeeschepen en biedt hun veel gemak en voordeel aan. Jammer slechts dat de buitenhaven zoo on diep is en, bij vroeger vergeleken, toen zeesche pen van 20 voet diepgang bij halvloed ongehin derd konden binnenkomen thans voor diepgaande schepen niet zoo gemakkelijk is binnen te loopen. Althans de Cornelia kon bij aankomst alhier, met een diepgang van ruim 18 voet (55 d. m), niet binnenkomen en was genoodzaakt te wachten tot een paar uren vóór hoogwater, 't Is te wenschen, dat de stoombaggermolen, die nog steeds druk aan 't werk is, zooverre de modder en 't zand zal weg ruimen, dat de haven in den vroegeren gunstigen toestand geraakt en hare oude reputatie zal kun nen handhaven. De Cornelia lag hier Donderdag nog aan de dukdalven gemeerd, aangezien door het stormach tige weer het binnenscbutten niet raadzaam was. LANDBOUW EN VEETEELT. Uit het verslag omtrent den toestand van het kroondomein over 1880 bljjkt, dat de afkoop van tienden in dat jaar slechts in drie provinciën, Zuid- Hólland, Gelderland en Utrecht, gezamenlijk tot het onbeduidend badrag van 10,102,30, heeft plaats gehad De administrateur, de heer II, Hooft, verklaart in zijn verslag het le betreuren: „dat de door het polder bestuur gedane aanvraag aan de Provinciale S'.aten van Zeeland om calamiteus-ver klaring van den Sopbia- polder (het kroondomein bezit in dezen polder eenige hectaren land) in de najaarsvergadering dier S'.aten, in de maand November II., is gewezen van de hand, want niettegenstaande de verhooging van de inlaag kade bljjft de toestand van den polder hachelijk, omdat ook op verscheidene andere punteo van den uitgestrektrn zeedijk het gevaar dreigende is." In den vorigen zomer had de landbouwer O* Kooittra, bjj Leeuwarden, 150 wagens hooi tot éen blok opgehoopt, ter grootte van 28 bjj 36 vierk. voet en 26 voet hoogte. Drie dagen later de broeiing onderzoekende, was de broei reeds derwjjze ontwikkeld, dat een ingeschoven staaf jjzer in 3 minuten te heet werd om in de hand te kunnen vasthouden. Hg heeft toeu bjj den smid Minkema te Oosterliltens een werk tuig ontboden, zooals deze voor 2 jaren op de ten toonstelling te Leeuwarden bad gebracht. Met dit werktuig heeft K. 9 gaten ter diepte van 20 a 22 voet in bet blok hooi gemaakt op 1 meter afstands van eikaar en door die gaten is de warmte uit het hooi geweken, het hooi is in 't minst niet verslagen en bad zjjn geurigbeid volkomen bewaatd. Dit werk tuig, van dood eevoudige constructie, is zeer goedkoop. KERKELIJKE ZAKEN ONDERWIJS. Kattendijke. Ds. E. M. Van IJsendijk alhier is beroepen naar St.-Anna ter Muiden. Kruimnoen. Door stemgerechtigde lidmaten der hervormde gemeente alhier is met 34 tegen 24 stemmen beslist, dat de verkiezing van predikan ten, ouderlingen en diakenen aan een kiescollege blijft opgedragen. Op het drietal voor Aalten (cl. Zutfenj staat ook ds. W. J. Pijzei, te Goënga c. a. Kruininben. Door den gemeenteraad alhier zijn tot tijdelijke onderwijzeressen in de nuttige hand werken, op eene belooning van f3 's weeks, aange steld voor de school op het dorp mej, N. M Mes man Schot en voor de school te Hans weert mej. M. Den Herder. Te Sluis zijn van de vjjf sollicitanten, die zich hadden aangegeven voor het vergelijkend exa men van hoofdonderwijzer, slechts twee opgeko men, zoodat het examen niet is gehouden. Bij koninklijk besluit van 12 Maart is vrijdom van zegel- en registratie-rechten verleend voor de getuigschriften, bedoeld bij art, 636 der wet van den 17 Augustus 1878, Staatsblad no. 127 (ge tuigschriften van zedelijk gedrag, over te leggen door hen, die zich aan het examen lager onderwijs onderwerpen) mits uit die stukken de bestemming daarvan bljjke en daarop gesteld worde nVrij van zegel en tan het recht van registratie ingevolge koninkljjk besluit vauden 12en Maart 1881 no. 6."

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1881 | | pagina 1