1881 N". 10. Zaterdag 22 Januari. 68ste Jaargang. Watersnood. 0FFÏCIEELE MEDEDEEÜVGEN. Kanaal door Zuid-Beveland. 60ESCHE 9e augave dcser Courant geschiedt Maandag-, Wosnbdag- en Vb.ijdagavonD< uitgezonderd op feestdagen. Pvijs per kwartaal, zoo binnen als buiten Goes, 1.7B, Afzonderlijke nimmer* 5 et." uiet bijblad 10 ct. COURANT. De prijs van gewone advertentiën is van 1-5 regels 50 c'., rilte regel meer 10 Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing dei zelfde advertentie wordt de prijs slech tweemaal berekend. Geboorte-, huwelijks- en doodberichten en de daarop betrekkin? hebbende dankbetuigingen woiden van 18 regels a 1berekend.. Dienstaanbiedingen, niet meer dan 4 regels bedragende en contant betaald, 2C ct. Agenten voor het buitenland zijn: A. STBINBR en HAASENSTBIN VOGLER, te Hamburg. Ln ons land vervoege men zich voor Rotterdam aan het Algemeen Advertentiebureau van NIJGH YAN DITMAR en verder bij alle boekverkoopers en postdirecteuren. Onze geabonneerden, die hun abonne mentsgelden over 1880 nog niet voldeden, melden wij dat de quitantiën gereed liggen en dat na 15 Februari over het bedrag per post zal worden beschikt. Voor den watersnood is in onze bus nog gestort f 3,makende met het vroeger vermelde bedrag een totaal van 15,506. Gedep. Staten van Zeeland hebben bij Prov. blad no. li de aandacht der gemeentebesturen erop geves tigd, dat het uitdrukkelijke voorschrift van art. 6 jto art. 32 der kieswet drie afzonderlijke kiezeislijsten eischt. Hiervan mag niet worden afgeweken, zelfs al mochten alle kiezers voor de tweede kamer tevens kie zer voor de provinciale staten en daardoor het kiezers personeel voor beide collegien geheel hetzelfde zijn. In April a. s. zal te 's-Gravenhage een vergelij kend onderzoek plaatshebben van personen, die wen- schen te dingen naar de betrekking van klerk bij de Rijkstelegraaf. Men zie de St. Ct. no. 16. O.-Indie. Benoemd bij de hoogere burgersch. te Soe- rabaja tot tijd. leeraar in de wisk. de ambt. voorden burg. dienst dr. A. J. Verweij. Ontslagen eervol uit 's lands dienst de hulpon- derwi.jzeres E. L Mulock Houwer; op verzoek, eervol, uit Zr. Ms. militairen dienst, wegens volbrachten dienst tijd, met behoud van recht op pensioen, de luit..kol. der inf. C. J. M. De Wilde. GOES, 21 Januari 1881 Met genoegen vermelden wij dat de ver- eeniging [Jsvcrm vak" weêr, evenals vorige jaren, aucces heeft op haar pogen. Zij ontving vaa leden ea andere ingezetenen, behalve brood, kolen, turf, enkele dekens enz., een som van ƒ210. Wie nog mocht willen bijdrigenkan zoo noodig Zaterdagmorgen, tnssihen 10 en 12 uur, een en ander doen bezorgen in het koffiehuis van den heer Valentijn, waar tevens de prijzen zullen zijn tentoongesteld. Het pu bliek zal zeker niet nalaten daar eens een kijkje te nemen. Het gedeelte vest, waarop de hardrijderij en hardlooperij plaatsheeft, en dat zooals men weet gelegen is tusschen de Ganzepoortbiug enden Dam, is alleen toegankeljjk voor leden der ver- eeniging met hunne dames, een bepaling, die als veiligheidsmaatregel zeker wel te waar- deeren is. Ellewoutsdijk. Verleden Maandig hield de dijkraad der waterkeering vaa Ellewoats-' dijk en Borssele alhier eene vergadering, waarin de jaarwedde van den waterbouwkundige te Borssele, onder nadere goedkeuring, werd vast gesteld op 1000. Een voorstel tot bepaling van het pensioen aan den in November 11. eervol ontslagen ambtenaar werd verworpen. Te Nieuw-Beierlaud is tot geneesheer benoemd de heer A. Huneman, te Wemeluinge. (Vad) De heer J. Voorhoeve H.C.znwakker strjjder voor de anti-revolutionaire beginselen, nieuw benoemd lid vaa den Rotterdamschen gemeenteraad, ia Woensdag plotseling over leden. Aan het surnumerairs examen, Donderdag 13 dezer aan het centraal-burean der Maat schappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen gehouden, namen 32 candidaten deel. Hiervan zjjn o a. geslaagd de heeren C. 11. Filaar, te Zierikzee, C. R. Janssen, te Zwolle en C. N. Janssen, te Esschen ST AT E NKItAAE. EERSTE KAMER. In de Donderdag gehouden titling heeft de Kamer hoofdstuk Justitie met eenparigheid van stemmen aangenomen, nadat de Minister verklaard had zui nigheid in den gevanvetiiagehouw voor te staan, vol strekt geen uitspauningalokalen te willen inrichten in gevangenissen, verbetering ran marechaussee en Rijks- veldwacht voor te staan, alvorens o*er vermenging te beslissen, en regeliug li l' verhouding tusschen Rijks- en G»meei tepolitie niet dan in overleg niet den Mi nister »an Financien en in verhand met de regeling der financieele verhouding tusschen Rijk en Gemeenten te zullen voo dragen. Ook de hoofdstukken Financiën en Marine werden unaniem aangenomen. By hoofds'uk B'-nnenlandsche Ztkeu critiseerde de beer Pické de weelde bij de kweekscholen en de op leiding van k werk'dingenen het Kon, besluit be- trrff nde den schoolbouw, ais leidende tot onnoodbe uitgaven. De heer De Raadt kwam op tegen de hooge kosten der hulpmiddele i hij de Rijks middel bare scholen. Dit hooffstuk werd met 2d tegen 7 en hoofdstuk Oo'loq met 22 legen 9 stemmen aan genomen, De Minister van oorlog verdedigde de nieuwe organisatie als op zichseive uoodig. TWEEDE KAMER. Bij de Kamer is ingekomen een wetsontwerp tot bekrachtiging vau eene grensregeling met verkoop en ruiling van buitengronden inde Oosterechelde, geslo ten met O. J. G. baron fan der f'u'jn van Maas dam eu de overige eigenaren der Huikeleiioortsche schorren en slikken. Hierdoor zijn oigeveer 400 hectaren toekomstige scho ren voor den Staat gc- woiueu. B ykens uiededeeliugen der Eegeering is inden Raad v8n State een ontwerp tot herziening van de wet op het krankzinnigen wezen aanhangig. Ee0 ontwerp tot herziening van de wet op het Middelbaar Onderwys is in bewerking. Voorloopig zal het getal der Rijkskweekscholen (Liger O iderwijs) niet wo-den uitgebreid. Overdekte speelplaatsen t,y de lagere scholen worden van Kegeeriegswege geenzins overal verlangd; men vordert alleen ten gedeeltelik overdekte speel plaats, voor zooveel het beschikbaar terrtin het toelaat. KE RKELIJKhTzAK ËfT jON DER WIJ S Beroepen te Grypskerke (classis Middelburg) de heer J. R. Geselschap Wi., cand., die ook een beroep raar RHand-Ball) ontving. Op het zestal te Schiedam zijn o. a. geplaatst de predikanten J. C. Montijn te Zierikzee, J. 1, A'on- hebei te Middelburg en K. kV. Vethakeie Leeuwarden. Dinsdag leed de gemeeDte Gronde een 'tnff nd verlies door het afsterven van den heer H. J. Janssen, predikant by de hervormde gemeeDte aldaar. Alge meen geacht om zyn diensty»er door zijne gemeente leden, verwierf hy de genegenheid ook van anders denkenden, door zijn beminnelyk, verdraagzaam ka rakter. Zijn verscheiden doet eene leegte ontstaan in de genuente, die noode tel aangevuld worden. Vooral iu deze (lagen van stryd op kerkelyk gebied zal het gemis van den man, die steeds liefde pre dikte en bfOefende en een waar apostel des vredes was, dubbel gevoeld worden. (M. Ct.) RECHTZAKEN. Naar bet Vad. verneemt, zal den 7n Februari a. s. de zaak van De Jongh door den Hoogen Raad behandeld worden. aCHEEPYAARTBEHICHTEN. De spoorboot heeft Woensdag den dienst ver richt van Zerikzee naar Catsebe veer en terug. De gemeenschap tusschen Catsche veer en Goes was totaal gestremd, terwijl de Zandkreek vol ijs en onbevaarbaar was. Thans wordt de dienst ver richt van Zierikzee naar Veere buitenom. Hansweert. De Engelsche stoomboot Scotland, Woensdag van Antwerpen vertrokken, moest Don derdag te Walsoorden gekomen door 't vale ijs terugkeeren en is met behulp van twee sleep- booten weder naar Antwerpen opgestoomd. Zeilschepen, welke het Woensdag nog gewaagd hadden van Antwerpen te vertrekken, moesten, zwaar door 't ijs beschadigd weder derwaarts terugkeeren. Donderdag zijn verscheidene zeebooten de Schelde opgestoomd doch geëscorteerd door sleepbooten welke vermoedelijk Antwerpen zulltn bereiken. Thans zyn hier gestationneerd en onder orders van deu heer De Grooff gesteld vier krachtige sleep booten nl. Concurrent, Qoliath, Succis en Ponneij tot het in mijn vorig bericht vermeld doel en te vens om de steamers, die nog beproeven de Sohelde optestoomen te. assisteeren. 't Is voorzeker van den heer De GrooJ) een flinke en doeltreffende maatregel deze rémorquers telkens oaze buit- nhuven te doen op- en neerstromen en deze al/oo open te honden, hetgeen gelijk ieder wel begriipen zal bij voorkomende gelegenheden van groot gewicht en veel nut kan zijn. Gelijk door mii vermoed werd, heelt de spoorboot Walsoorden—Vlake den dienst gestaakt. De Belgische steamer Daniel Steinmann, op reis van New-York naar Antwerpen, waaromtrent men zich ernstig ongerust begon te maken daar dit prachtig schip reeds tien dagen geleden te Vlissingen luid moeten arriveeren, is volgens ont vangen telegram Dinsdag wegens gebrek aan steenkolen, te Falmoutb binnengeloopen. Verslag der handels- en scheepvaart- beweging over het jaar 1880. Hansweert, Januari 1881. Nu er weer een jaar is vervlogen, is het vooral voor de correspondenten van nieuwsbladen de taak dat in 't verleden gezonken tijdperk af te sluiten en een en ander ruede te deelen van hetgeen cr heeft plaats gevonden. Ia het opmaken eener statistiek een vervelende arbeid en het verzamelen en groeperen van cijfers een allesbehalve opwekkend werk dit wordt er voor den schrijver Diet beter op indien die cijfers moeten to g licht en er omtrent den loop der statistiek nadere opheld ringen medegedeeld moeten wordeD. En toch wordt dié arbeid piet weinig verlicht, ja krijgt men er zelfs genoegen in, wanneer zoo en zooveel lichtpunten zich opdoen die getuigenis geven van een gunstigen in gewenschten toestand. Verblijdend is bet daarom te kunuen constate eren, dat de handels- en scheepsvaartbevveging tusschen Nederland en B«dgie en tusschen België en Pi»i«en Ryn-aiTt langs dit kmad, voor zooveel het betreft tkantooUansiceert, in 1880 zee aanzienlijk is geweest en ng-mover vorige jaren niet alleen gunstig afs eekt, doch van een ge- siadigen voo uitgang getuigt. E'-nige cyh-rs zullen di' bewijzen. lo. Is de schep vaart zeer belangrijk geweest, want in 1880 werden alhier in- en uitgeklaard 12540 schepen, m»t-nde 1303885 ton. Voorwaar een aan zienlijk cijfer en dit wordt nog van meer beteeke- nie, wanne» r men weet dat het tegenover 1879 een vermeerdering geeft van 1589 schepen en 142761 ton. Hi ru t blijkt genoegzaam de groote bedrijvigheid, die er in 1880 ouder de riviervaart heeft gcheerscht. Bij die daikte kan nog het verblijdend feit worden op gesomd, dbt de vrachtprijzen over 't algemeen beter waren en de schippers hoogere cijfirs mochten bedingen dan voorheen. De zeilvaart is bepaald toegenomen in getal schepen zoowel als iu tounenmaat. De s'ooro- vaa-t is s'a'ïo' nair gebleven. De rijnscheepvaart is buiten verwachting gunstig gebleven. Niet alleen dat deze in 1880 niet achteruit is gegaan, iooals door het in werking treden der beruchte Pruisische tolwetten vermoed werd, zij is zelfs toegenomen. Er werden in 1880 meer ingeklaard dan in 1879 99 schepen roet 804388 centenaars uitgeklaard evenwel 51 sch' p n minder doch een meerdere inhoud van 181245 centenaars in rt geheel een toename van 48 schepen en 985633 centenaars. Alzoo kan gerust getuigd wonieo, dat de schippery alle reden tot tevredenheid had en bet jaar 1880 voor haar een goed jaar was. E ke burger deB lauds heeft alhoewel geen (bdslyk voordeel toch indirect belang er bij, dat handel en scheepvaart bloeien en vooruitgaan, daarom is het verblydend dit te kunnen constateeren. 2o. Het handelsverkeer langs hier is in 1880 zeer druk gewerst en het goederenvervo» r was hoogst aan zienlijk. O er 'igeheel genomen beeft de in-, uit-en doorvoer een hooger vlucht genomen dan iu 1879. Dé suikerinvoer nuakt hierop een onguns'ige uit zondering, daar die beduidend kleiner was en tegenover 1 879 in een minderheid komt met ni^-t minder dan 13361652 kilo ruwe beetwortelsuiker; van kandij was de invoer iets grooter. Voor 't overige ziet men uit onderstaande staat, a. Invoer vin België naar Neder- landdat liet graanvervorr weder groot is geweest en steids een eerste plaats blfcft bekleeden. In 1880 was de invoer van granen 66906209 kilo en in 1879 50794404 kilo, alzoo een toename van 16111805 kilo. Voorwaar geen gering voordeelig verschilOliën geven ook een gunstige uitkomst even als de steen. Van mestspeciën guano en straatmest was de invoer ruim 7 mülioen kilo grooter. Metalen en vieeecb geven ook g'Oöter Cijfers. Uit <hze enkele punten b ijkt vol doende, dat de invoer in 1880 een gunstig verloop had. Ook van d«n uitvoer van Nederland naar Be'gie m:ig gez»'gl worden dnl hij vooruitgaande was, en voor de meeste gocder.n aanzieulyk hooger vlucht nam dan in 1879. Ofschoon (le uiUosr vau granen in 1880 een hooger cijfer a*o, wyst met ruim 2 mi- lioan kilo, is deze in deu loop van j »ren toch zeer ve - minderd en in lange na niet meer zoo gewichtig als bv. een tiental jaren herwaarts. Overigens waa de uit voer van alle artikelen voldoende, om slechts enkele te no m*o komt aardappelmeel met een meerderen uitvoer V8n ruim 4 millioen kilok-sas 1 millioen kilo; mest 4 millioen rijst 3 millioen stioop ruim 2 mil ioen enz. De gezamenlijke visohuityoer beliep in 188G ruim It millioen kilo meer dan in 1879. Door de concurrentie der spoorwegen is de uitvoer van visch voornamelijk versche zeevisch langs hier in den loop der tijden zeer vermiudtrd. Ge* lukkig is er thans weer v«rbetering waar te nemen. Uit den doorvoer van Belgie naar Pruisen is te zien, welke machtige fnctoren de granen opleveren voor een drukke rynvaart. De doorvoer van granen bedroeg toch uiet minder dan 145980565 kilo; voo- zeker een nspectabel cijfer! De graneu vo men dau ook de hoofdbvstandeelen van het rijnvervoer. De kolossale doorvoer der granen is een verblydend feit, dat nog meer gewicht verkrijgt als men in aanmer king neemt dat in Januari 1880 Bismarck* tolwetteu deu gebeelen rynhandel bedreigdt-n en vooral deden vreezen voor 't giaanvervo-r. In 1879 was die graan- doorvo^r slechts iéts hooger dau io 1880 dc doorvoer van andere goederen daarentegen b.eef «ich gelijk of vermeerderde in 1880, zooals bv. drogeryen met 1, ertsen met ruim 15, olie met 5 millioen kilo enz. De tabijke rijn vloot mocht dan ook het geheete jaar door zich in een geweuecht emplooi verheugen. Bij den doorvoer van Pruisen naar Belgie spelen steenkolen d* hoofdrol. Da doorvoer van dit artikel is z er aausienlyk en-neemt ges'adig groot-r verhou* dinger» asn. Hij bedroeg in 1880 ru:na 1 millioen kilo meer dan iu 1879 met een totaal cijfer van 157340214 kilo. Spoorstaven g^veirruim 10 en steen (tufstten en cemeut) ;5 millioen kilo méér. Overings bleef deze doorvoer zich -op- haar vorig standpunt hanuhaven. De rynvaart wordt door een steeds sterker wordende v oot zoo stoom- als zeilech^peu uitgeoefend en er is in de laatste tijden zelfs ten geregelde beurtvaart ontstaan. De Nederl. vlag blijft steeds de eerste plaats bei- kleeden in de scheepvaartbtweging langs hier, ofschoon moet erkend worden, dat de Belgische en Pruisisphe vlag meer en meer een werkzaam aandeel in dj vaart neemt en in verhouding sterker toeneemt dan onze driekleur. Van het geheele aantal in-en uitgek aarde schepen neemt Nederland voor zich 9899 echepeu met 935324 ton of rcspectievelyk ruim 79 pc», en ruim 7D./# percent. Over 1879 waren deze cyfers 77 en 707/io pet.; de Nederl. v oot heeft dus alle reden van tevredenheid en toch is het zaak wakker te biyveu. Moge dan dit jaar voor handel en sch-epvaa t gunstig zijn en voor de schipperij rpime siof tot tevredenheid geveu l Ook Hansweert zal daarbij wèl varen. Overzicht van de handelsbeweging langs het ka naal van Zuid Beveland voor zooverre het betreft den in-, 'uit'- en doorvoer der belang.t rijkste artikelen ten kantore Hansweert gedurende het jaar 1880 A. Invoer van Belgie naar Nederland. Kilo. Aardewerk en porselein 46173206 Drogerijen en verfwaren 1803851 Fabriek- en stoomwerktuigen 756319 Glas en glaswerk8402333 Granen. Tarwe25532196 Rogge18500548 Gerst6851238 Haver2090945 Alle andere 3182137 Meel, van. grauen 2701635 Zaad 8047510 66906209 Hout 1035200 Huiden1570604) 2602440 Ra,oen436294 K°ffia116768Ö Kolen, steenkolen2844440 KrUl1224000 Meual, onbewerkt9980450 Mriaa!, werken van metaal1157816

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1881 | | pagina 1