1877. Nü. 152. Dinsdag 25 December. 64slc Jaarga De Slee-collecte. Hieuwjaarswensch. Met 't oog op het aanstaande Kerst feest zal het nommer der Goesche Courant dat Woensdagavond het licht moest zien, niet verschijnen. Nationale Militie. Slee-Oolleote Leden Commissie van Classificatie. Commissiën en bestaren van Gemeente-instellingen. Verleek der brievenmail naar OcsHmlie. VREDE OP AARDE! GOESCHE De uitgave dezer Courant geschiedt Maandag-, Woensdag- en Vrijdagavond, uitgezonderd op feestdagen. Prijs per kwartaal, zoo binnen als buiten Goes, 1.75. Afzonderlijke nommers 5 ct., met bijblad 10 ct. COURANT. Gewone advertentiën worden a 10 ct. per regel geplaatst».. Geboorte huwelijks- en doodberichten «n de daarop Oetrekaiug hebbende dankbetuigingen van 18 regels a 1. Dienstaanbiedingen, niet meer dan 4 regels bedragende en contant betaald, 20 ct. Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Agenten voor het buitenland zijn: G. L. DAUBE Co., te Parijs. A. STEINER en HAASENSTEIN VOGLER, te Hamburg. In ons land vervoege men zich voor Rotterdam aan het Algemeen Advertentiebureau van NIJGH VAN DITMAR, en verder bij alle boekverkoopers en postdirecteuren. Zij, die zich met 1 Januari op <le Goesche Courant abonneeren, ont vangen de nu nog verschijnende nommers kosteloos. Teneinde te voldoen aan het dit jaar tot ons gericht verzoek, zal in het eerste nommer van de Goesche Courant voor het volgend jaar, dat Dinsdagmorgen 1 Januari zal verschijnen, in navolging van andere bladen, een ieder gelegen heid gegeven worden om tegen contante be taling van 10 cents onder éen zelfden HIEVWJAARSWEMCH zijn naam te doen zetten. Die namen zullen alphabetisch wor den geplaatst, en tevens van elke gemeente op Noord- en Zuid-Bevelaud afzonderlijk. In Goes gelieve men, met betaling van het verschuldigde, zijn naam aan ons bureau optegevenvan de bewoners der overige gemeenten verwachten wij met de naamsopgave tevens de tien cents aan postzegels. DE ADMINISTRATIE. '2*. 3». BURGEMEESTEE en WETHOUDERS van GOES, gezien art. 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 en 24 der wet op de Nationals Militie, dd. 19 Augustus 1861, (Staatsblad no. 72); brengen bij deze voor de TWEEDE MAAL ter ken nis der ingezetenen: dat het register van INSCHRIJVING voor de NATI ONALE MILITIE dagelijks, gedurende de inaand Janu ari (uitgenomen des Zondags) van des morgens 9 tot des namiddags 2 uren, ter secretarie der gemeente zal gereed liggen, dat tot de inschrijving verplicht zijn alle mannelijke ingezetenen, die op den lsten Januari aanstaande hun 19e jaar zullen ingetreden, en dus in het jaar 1859 geboren zijn, alsmede diegenen, welke na het intreden van hun 19e doch voor het volbrengen van hun 20ste jaar ingezetenen zijn geworden; dat volgens art. 15 voor ingezeten wordt gehouden: 1°. hij, wiens vader, of, is deze overleden, wiens moe der, of, zijn beiden overleden, wiens voogd ingezeten is, volgens de wet van den 28 Juli 1850 (Staatsblad no. 44), hij, die, geen ouders of voogd hebbende, gedurende de laatste aan het in de eerste zinsnede van dit artikel vermelde tijdstip voorafgaande, achttien maanden in Nederland verblijf hield; hij, van wiens ouders de langstlevende ingezetene was, al is zijn voogd geen ingezeten, mits hij binnen het rijk verblijf houdt. Voor ingezeten wordt niet gehouden de vreemdeling, behoorende tot eenen staat, waar de Nederlander niet aan den verplichten krijgsdienst is onderworpen, of waar, ten aanzien der dienstplichtigheid, het beginsel van wederkeerigheid is aangenomen dat volgens art. 17 niet behoeven te worden ingeschre ven de in een vreemd rijk achtergebleven zoon van een ingezeten, die geen Nederlander is en in de een vreemd rijk verblijf houdende ouderlooze zoon van een vreem deling, al is zijn voogd ingezeten, alsmede de zoon van een Nederlander, die ter zake van 's lands dienst in 's rijks overzeesche bezittingen of koloniën woont; dat volgens art. 16 de inschrijving moet plaats hebben 1". van een ongehuwde in de gemeente, waar de vader, of, is deze overleden, de moeder, of, zijn beiden overleden, de voogd woont: van een gehuwde en van een weduwnaar in de gemeente, waar hij woont; van hem, die geen vader, moeder of voogd heeft of door deze is achtergelaten, of wiens voogd buitens lands gevestigd is, in de gemeente waar hij woont; van den buitenslands wonenden zoon van een Ne derlander, die ter zake van 's lands dienst in een vreemd land woont, in de gemeente, waar zijn vader of voogd het laatst in Nederland gewoond heeft. Terwijl eindelijk, volgens art. 18, eik, die behoort ingeschreven te wordeD, verplicht is zich tusschen den lsten en 31sten Januari daartoe aantegeveD bij bur gemeester en wethouders ter plaatse en op de uren, hiervoren aangewezen, terwijl bij ongesteldheid ot af wezigheid zijn vader, of, is deze overleden, zijne moeder of, zijn beiden overleden, zijn voogd, tot het doen van die aangifto verplicht is. Goes, den 22 December 1877. Burgemeester en Wethouders voornoemd, M. P. BLAAUBEEN. De Seeretaris, HARTMAN. 2°. 3». 4°. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van GOES maken bekend, dat Diakenpn der Hervormde Gemeente alhier het voornemen hebben, om op den tweeden Kerstdag, zijnde Woensdag den 26 dezer, na het eindigen der voormiddag-godsdienstoefening, een buitengewone of zoogenaamde SLEE-CCLLECTE te houden aan de huizen der ingezetenen, ten behoeve van hunne bedeelden. Burgemeester en Wethouders vertrouwen, dat deze gelegenheid gretig zal worden aangegrepen, om ruime bijdragen uit te reiken aan genoemd college, teneinde zijne taak te vergemakkelijken, waartoe de inzameling gunstig wordt aanbevolen. Goes, den 22 December 1877- Burgemeester en Wethouders voornoemd, M. P. BLAAUBEEN. De Secretaris, HARTMAN. BEAfOEimAKl BURGEMEESTER en WETHOUDERS van GOES brengen ter algemeene kennis, dat de Raad dier ge meente in zijne openbare vergadering van den 20en December jl. tot leden der Commissie tot Classificatie der minvermogende schoolkinderen heeft benoemd de heeren: J. A. A.FRANSEN Van de PUTTE, Wethouder—Voorz. G. Van der HOEK, Lid van den Baad. B. M. Den BOER, Lid van het Burgerl. Armbest. W. DE BESTE, E. F. VANKALMTHOUT, F. S. A. KNITEL, de Herv. Diaconie, het R. C. Par. Arm best. de Comm. voor de (Kcon, Spijsuitdeeling. Voorzitter. Swinderen van en J. Goes, den 22 December 1877 Burgemeester en Wethouders voornoemd. M. P. BLAAUBEEN. De Secretaris, HARTMAN. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van GOES brengen ter openbare kennis, dat de Raad der gemeente in zijne openbare vergadering van den 20 December jl. ter vervulling der vacatures, die door de periodieke aftreding met 1 Januari 1878 zullen ontstaan, heeft benoemd: a. tot leden der vaste raadscommissie voor het financiewezen de heeren W. 7'. Busing, tevens Jhr. M.-J. Be Marees A. Bevier De Fouw. b. tot leden der vaste raadscommissie voor het ont werpen der strafverordeningen, waarvan de Burgemeester ambtshalve lid en voorzitter is, de heeren Jhr. Al. J. De Marees van Swinderen en Jhr. L. C, Van der Feltz c. tot leden van het burgerlijk Armbestuur de heeren Dr. J. Koonian Az. en Dr. N. ,J. F. Verschoor. d. tot regentes van het weeshuis Mevr. de wed Vervenne Burger. e. tot lid der plaatselijke schoolcommissie den heer J. M. Kakebeeke f. tot leden der openbare gezondheidscommissie de heeren Dr. G. T Callenfels en Mr J. G. De Witt Hamer. g. tot lid der commissie van toezicht op de inrich tingen voor Middelbaar Onderwijs den heer J. J. Ochtrnan Goes, den 22 December 1877. Burgemeester en Wethouders voornoemd, M. P. BLAAUBEEN. De Secretaris, H A RT M A N. Via MARSEILLE, 28 Dec., 9.20 's morgens De Eransche pakketbooten doen Riouw, Banka en Palembang niet aan. schüler Fast mocht' ich nun Theologie studiren. Mephistopheles Ich wünschte nicht euchirre zu führen. Was diese Wissenschaft betrifft, Es ist so schwer, den falschen Weg zu meiden, Fs liegt in ihr so viel verborgnes Gift, Und von der Arzenei ist's kaum zu unter- (icheiden. Am besten ist's auch hier, wenn ihr nur (Einen hört, Und auf des Meisters Worte schwört. Goethe's Faust, De gansche christelijke wereld viert hoogtijd. Allerwege buigen millioenen Katholieken neder voor de kribbe des stichters van hun godsdienst, en evenzoovele Hervormden luisteren met aan dacht naar het verhaal van de geboorte van Hem, dien zij eerbiedigen als hun meester. En dat immer schoone verhaal, gekleurd door Oos- terschen gloed, waarnaar men als kind reeds met eerbied hoorde, maar dat men ook als volwas sene nog wel lezen mag, omdat het zoo schoon de indrukken weergeeft, welke die geboorte heeft gemaakt, dat verhaal inoet ons thans des ta meer treffen, nu het Vrede op Aarde" weer evenals in 1870 1871 zulk een schril contrast levert met de werkelijkheid. ii De wereldgeschiedenis is het wereldgericht" Wie zal ooit, toen de Christelijke godsdienst zich verder verspreidde, anders die woorden beschouwd hebben dau als eene profetie, die verre, zeer verre in 't verschiet nog ligt verborgen? Negentien eeuwen zijn voorbijgegaanen er zullen nog misschien driemaal negentien eeuwen moeten heenspoeden, vóór zij worden vervuld. Het is wezenlijk niet de schuld van den stichter zeiven hij, de groote menschenkenner, de man van overtuiging, die daarvoor alles opofferde, die in zijn leven de schoonste figuur te aan schouwen heeft gegeven, welke er ooit heelt geleefd, hij teekeude later protest aan tegen die woorden door zeiven te verkondigendat zijn komst geen vrede zou brengen. Maar toch staren wij met ernst de figuren aan, die rond zijn kribbe zulke schoone droomen droomden van vrede op aarde. Kan dat dan nooit verwezenlijkt worden Twee woorden liefde en verdraagzaamheid heeft het kerstkind, man geworden nagelaten en zijn volgelingen hebben hem niet begrepen, evenmin als zij hem nu begrijpen. De wereldgeschiedenis kan spreken. In de eerste eeuw van het Christendom haalden de Christenen zeiven zich zware vervolgingen op den hals door tegenover het Heidendom een scherpe houding aan te nemen. En de Romeinen waren tegenover de heidensche godsdienstvormen van andere volken zeer verdraagzaam. Zij namun niet alleen de Grieksehe goden, maar ook de vereering en heilige gebruiken van het Oosten, der Chaldaeërs, Perzen, Egyptenaren en Syriërs, in hun staatsgodsdienst op. De Christenen wensehten zulk eene vereeniging niet, stelden zich heftig partij, outtrokken zich aan heiden sche feesten en godsdienstgebruiken, waaraan zij gelijk hadden, maar weigerden ook standvas tig krijgsdienst of slaatsambten te vervullen. Het volk verbitterden zij daardoor, en zij zei ven moesten toen ondervinden, dat dit de weg niet was oin de leer van hun meester ingang te doen vinden. Doch toen waren zij nog slechts in hun geboorte, wellicht later zou 't beter gaan? Helaas, de nieuwe geschiedenis leert 't ons anders. De Hervorming heeft 't bewezen; leerstellingen wer den ontworpen, waarvoor brandstapels en pij nigingswerktuigen te baat werden genomen om ze te verbreiden of de ketterij tegen te gaan. Kloosters werden bestormd, heilige beel den vernield banbliksems werden geslingerd. En de groote oorlogen, de hevigste beroeringen zijn voortgekomen uit den christelijken gods dienst. Priesters en vorsten werkten samen om het vrede op aarde" tegen te houden, teneinde eigen belangzuchtige oogmerken te bereiken. Een Hendrik VUT, eerst vurig aanhanger van den Paus, veranderde zijn geloof in haat, toen paus Clemens Vil weigerde de scheiding uit te spreken tusschen zijne gemalin en hem, en die echtscheiding vond alleen grond in de zucht van dien vorst, om Anna Boleyn te huwen. Eu aan zulke oogmerken werd de godsdienst opgeofferd. Hendrik dwong de geestelijkheid hem als opperhoofd der Engelsche kerk te erkennen, en de zelfstandige Engelsche kerk was daarvan het. gevolg. Kloosters werden opgeheven, en monniken en nonnen nauwelijks voor gebrek en honger bewaard. Roomscheu en Lutheranen wer den verbrand En de strijd onzer dagen, zij getuigt ervan, dat men nog verre verwijderd is van het hoogste ideaal, dat door Jezus' leer wordt beoogd. Liefde en verdraagzaamheid De strijd in het oosten ge tuigt wel van het tegendeel. In naam van den christelijken godsdienst trekt men ten strijde en offert men duizenden menscheulevens op De gansche wereld wordt in beroering gebracht. Spanje heeft jaren lang gebukt onder jammer en ellende, en een Don Carlos, met zijne quasi godsdienstige beginselen, tot, speelbal verstrekt ter bereiking van zijne schijnheilige bedoelingen. Frankrijk's rust is langen tijd verstoord, ook onder het schoonklinkend woord van den gods dienst tegen het radicalisme te willen beveiligen. Duitschland biedt nog dagelijks het schouwspel aan van scheuring, tengevolge der godsdienstige quaestien. Liefde en verdraagzaamheid? Men werpt elkaar de kerk uit; men twist over in en tot, men neemt eereplaatsen in alleen om andersden kenden te verkett-ren, terwijl de tfiaukheid der witte dassen veelal een treurig contrast levert met de zwartheid der bedoelingen, waarmee meu strijdt En in onze Kamer eiseiit men nog voorrechten voor datzelfde Christendom Maar toch, zullen wij wanhopen aan de toe komst? Zullen wij niet evenals zij die de ge boorte van den stichter bijwoonden, vol vertrouwen nog hunne verwachting lot de onze maken en uitroepen, dat er eenmaal vrede op aarde zal heerschen? Ja, waarom niet? Een jaar is immers niets en een eeuw zoo weinig, dat er vele nóodig zijn vóór misplaatste eerzucht, heerschzuclit en andere hinderpalen voor de verwezenlijking van dit ideaal zullen overwonnen zijn, en vóór men eindelijk zich slechts door den geest van die twee grondslagen van den christelijken godsdienst zal laten Ieide.i en besturen. Wij, die de wereld doorgaan met de banier van ontwikkeling en vooruitgang in de hand, die de wetenschap als hoogste priesteresse hul digen, wij blijven ons rond haar troon scharen, en zullen haar blijven beschermen. Er is voor uitgang ondankbaar zou 't wezen, dat niet te erkennen maar de wetenschap zal ons nog meer vooruitvoeren op de rechte baan van den Christelijken godsdienst, zooals de groote Stichter dat heeft bedoeld. Maar nooit toch stellen wij ons een vrede voor, die tot niets doen, tot stil zitten voert. Want zulk een vrede zou in onze oogen zijn als de dood. Neen, kanonnen zullen zwijgen; het zwaard zal rusten, en al die werk tuigen, waarvoor vorsten en diplomaten nu nog in aanbidding neerzinken, zullen slechts als oud heden bewaard blijven, om het. volk des te meer te doen waardeeren, hoe gelukkig het dan is vergeleken bij het verleden, dat nu het heden is Maar het volk zelf worde aangespoord om mee te werken aan de verwezenlijking van dat ideaal! Wat raakt 't zijn geluk, of iiet tot deze of gene secte behoort, wanneer het hoofdbe ginsel van den godsdienst nog zoo met voeten wordt getreden? Leer het denken, meer denken, weten, kennen, het zal zelf dan gaan gruwen van de draaikolk van seetegeest, waarin het is verdwaald. Het zal zelf dan zich er boven verheffen, en het aan tal dienaren van de wetenschap zal er door toenemen. En waar de domheid wijkt, daar zijn wij dan op weg naar dien vrede, die ons aansporen zal om steeds meer voorwaarts te gaan, en om, zouder elkaar te verketteren over dingen, waar van wij niets weten, en waar't gelooven hoofd- toon is, meer en meer vorderingen te maken op den weg van het weten Onder dit opschrift wordt weer, evenals vorige jaren, door burgemeester en wethouders bij publicatie de inzameling aanbevolen, welke dia kenen der Nederduitsch Hervormde gemeente op tweeden Kerstdag aan de huizen der inge zetenen zullen houden. Wij zouden ku >uen vol staan met eene verwijzing naar die aanbeveling

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1877 | | pagina 1