BUITENLAND.
GEMENGDE BERICHTEN.
De toestand van Spanje blijft rustig. Het
volk en de overheden werken samen, om de
constitutie van den nieuwen regeeringsvorm
gemakkelijk te maken.
De ex-koning bevindt zich nog te Lissabon,
waar hij het slot van Belem bewoont. D6
koningin is nog niet hersteld; de aandoenin
gen van de laatste dagen en de vermoeienissen
van de reis hebben hare gezondheid geschokt.
Waarschijnlijk is dit de reden waarom Ama
deus nog bij zijn zwager vertoeft. Deze, Luis
II, heeft wel is waar geenszins het plan om
van zijne landgenooten, de Portugeezen, afscheid
te nemen op de wijze als de broeder zijner
gemalin afscheid nam van de Spanjaarden,
doch hij moet toch niet teneenenmale ge
rust zijn over hetgeen zou kunnen gebeu
ren, indien de drijvers der beweging naar
een Iberische unie het hoofd opstaken, om
van de gelegenheid, die zich nu voordoet,
gebruik te maken, met het doel Spanje en
Portugal te vereenigen, niet onder een ge
kroond hoofd, maar onder een president
der federatieve republiek; voor het oogenblik
evenwel dreigt zulk een gevaar den koning
niet, en de verzekeringen, door de Portugeesche
regeering aan de Cortes gegeven, zijn zeer ge
ruststellend. Verschillende geruchten zijn ver
spreid met betrekking tot den weg, dien Ama-
deus zal kiezen om huiswaarts te keeren. De
admiraal van het Britsche eskader voor Gibral-
tal is zelf te Lissabon gekomen en heeft zich
bereid verklaard den koning naar Italië te
geleiden. Deze heeft echter de voorkeur ge
geven aan het fregat, hem door zijnen vader,
Victor Emanuelvan Napels gezonden.
Welke de indruk was, dien de abdicatie op
de ex-koningin Isabella maakte, zien wij uit
eene Parijsche correspondentie in de Köln. Zeit.
Daarin lezen wij, dat de koningin Isabella, die
verblijf houdt in het hotel Basilewski te Parijs,
volstrekt niet verheugd was over de abdicatie
van Amadeus. De koningin immers is zeer tegen
Montpensier ingenomendie verdacht wordt
van voortdurend tegen don Alfonso te intriguee-
ren. Nadat zij het bericht der abdicatie ver
nomen had, vond men haar badende in tranen
en klagende, dat deze gebeurtenis te vroeg had
plaats gehad, daar haar zoon nog te jong was
en niet zelf kon handelen. Koningin Isabella
wil dus vooreerst liever passief blijven, ofschoon
zij natuurlijk de Alfonsistische generaals in
Spanje niet verbieden kan eene beweging ten
gunste van haren zoon op touw te zetten. In
geen geval zullen de gebeurtenissen in Spanje
zonder invloed blijven op de plannen van fusie
der Fransche Bourbons, daar de graaf van
Chambord het zeker aan de prinsen van Orleans
kwalijk zal nemen, wanneer zij de plannen der
Carlisten verijdelen, die juist van de Fransche
legitimisten zeer aanzienlijke geldmiddelen ont
vangen hebben voor den aankoop van wapenen
en ammunitie.
In ons vorig nommer maakten wij met een
enkel woord melding van de houding van
Thiers en zijne ministers gedurende de crisis,
die tot de abdicatie van koning Amadeus heeft
geleid. Dienaangaande bevat de Parijsche Patrie
de volgende, zoo zij verzekert, ware mededee-
ling: //Toen de heer Olozaga bij den heer
Thiers kwam om hem het eerste bericht der
crisis over te brengen, had de president juist
een telegram van koning Victor Emanuel ont
vangen, waarin deze zijn advies vroeg over
hetgeen hij zijnen zoon zou aanraden. Thiers
was van oordeel, dat men moest trachten den
koning te overhalen op zijnen post te blijven,
en hij bood de zedelijke medewerking van zijne
regeering aan om koning Amadeus hiertoe te
bewegen. Koningin Victoria en de koning van
Portugal waren van dezelfde meening en deden
gelijk aanbod. Maar op het oogenblik, toen
men gemeenschappelijk tot dezen stap wilde
overgaan, kwam de tijding dat de boodschap
van abdicatie reeds bij de Cortes was ingezon
den, en dat de koning tot het onwrikbare
besluit was gekomen Spanje te verlaten. Het
behoeft nauwelijks vermelding, dat men toen
alle pogingen heeft, achterwege gelaten."
Uit België schrijft men:
Onder de vele quaestiën, ter sprake gebracht
naar aanleiding van het Nederlandsch-Belgisch
tractaat, dat thans aan onze kamers is onder
worpen, wordt het meest gediscussiëerd over
de vraag: of België, door aan Nederland het ka
pitaal van ƒ400,000 rente te betalen, den geest
der vroegere tractaien voorbij ziet. Immers,
men heeft diplomatieke bescheiden ontdekt, die
reeds lang vergeten waren en welke bewij
zen, dat Belgie, toen het een deel der Neder-
landsche schuld ten zijnen laste nam, deze som
voor zich hield, met geen ander doel dan om
ingeval van internationale geschillen, een wa
pen tegenover Nederland in handen te hebben.
Voorts blijkt, naar men zegt, uit die stukken,
dat de Nederlandsche regeering dezen toestand
altoos erkend heeft, zonder er een kenmerk van
beleedigend wantrouwen in te zien. En waar
om vraagt het dan nu de kapitalisatie van deze
rente? En waarom geeft de Belgische regee
ring aan dezen eisch toe? Ziehier, volgens ge
ruchten, de redende maatregel is een voor
waarde om te gedoogen, dat de spoorweg Ant-
werpen-Gladbach over Nederlandsch grondge
bied loope. Maar er bestaau ook documenten,
volgens welke Nederland reeds voor lang be
doelde toestemming gegeven heeft, zonder iets
als voldoening daarvoor te eischen. Al die di
plomatieke stukken, van verschillenden inhoud,
zullen in de kamer van vertegenwoordigers voor
gelezen worden, en daar ongetwijfeld een die
pen indruk maken. Bij voortduring wordt be
weerd, dat de Kamer het tractaat van 13 Januari
in eene zitting met gesloten deuren behandelen
zalhiervan bestaan verscheidene antecedenten
zoo b. v. is het Nederlandsch-Belgisch tractaat
van 5 November 1852 in comité-generaal be
handeld, ondanks de liberalen, die toen, even
als zij nu zijn, in de minderheid waren.
In MciiemarJïen wordt in gereedheid ge
bracht een ontwerp van wet, houdende ver
bod aan openbare ambtenaren als stichters of
bestuurders deel te nemen aan actiën maat
schappijen.
Volgens de dagbladen van Stockholm heeft
de commissie, aan welke is opgedragen het
onderzoek van het voorstel betreffende de kroo
ning des koniugs, met algemeene stemmen
geweigerd zich er mede bezig te houden. De
commissie wil niet adviseeren tot verwerping
van het voorstel en gelooft thans de gebeele
zaak te zullen smoren. In de Tweede Kamer
van den Rijksraad is eene inschrijving geopend
om een borstbeeld van wijlen Karei XV als
grondvester der nieuwe Zweedsehe constitutie,
te doen vervaardigendeze buste zal in de ver
gaderzaal geplaatst worden.
Dinsdag is een trein, van Tilburg komende, kort
bij 't station Breda, gedérailleerd. De passagiers kwa
men allen met een kleinen schok vrij en konden naar
het station wandelen. Locomotief en tender alleen zaten
vrij (liep in den grond; met behulp van locomobilen
is men terstond aan 't werk getogen om ze er uitte
lichten.
Volgens opgave van het Bureau Veritas zijn in
1872 2682 zeilschepen vergaan, waaronder 103 Hol-
landsche, en '244 stoomschepen, waarvan 3 Hollandsche
Aan de loting te Smilde heeft een jongeling deel-'
genomen, die de buitengewone lengte van 1,901 me
ter heeft.
Wat is een soldaat? De Metzer Zeitung beant
woordt deze vraag aldus:
De soldaat is een van vrouwe geboren, tot lij
den verkoren en kaal geschoren, uit de klei gebroken,
in de uniform gestoken, reglementair gevaccineerd,
plichtmatig getaquineerd, veel honger trotseerend,
commiesbrood begeerend, gestaag exerceerend, in de
pas steeds gaande, op commando straks staande, ook
gemarkeerde pas makend, maar nooit zich vermakend,
steeds adem ontbeerend, rechts en links defileerend,
naar erwtensoep happend, de officiertjes opknappend,
twee stuivertjes snappend, verkouden en niezend, des
winters bevriezendzijn wanhoop vermeerendten
laatste avanceerend, dan zijn minderen plagend, in de
wacht een slaapmuts dragend, zich heel wat dan droo-
mend, meer gagie bekomend, korporaaltje dan spelend,
bevelen uitdeelend, generaal zich verbeel'end, demo
craten verachtend, naar dienstmeisjes smachtend, naar
rust straks weer jagend, zijn pensioentjen aanvragend
en in de nederige positie van politieagent, post
bode of nachtwacht zich voegend individu.
Duitsche bladen o. a. de Deutsche Landw. Zeit.
maken melding van den Colorado aardappelkever,
(doryphora decemlineaia), die met ongeloofelijke snel
heid eiken hinderpaal overwinnende, meer en meer
de omstreken van New-York en Boston nadert. Als
die kever eens die steden met hare havens bereikt
heeft, zal zijne overbrenging naar Europa met de sche
pen helaas onvermijdelijk worden. Volgens de berich
ten mogen wij van het klimaat in Europa niet ver
wachten, dat het de verbazende verbreiding tegengaan
zal, want de ervaring heeft in Amerika duidelijk ge
toond, dat deze kever,den ruwsten winter daar even
ongedeerd doorgestaan heeft, als de Mei-regens en
(.nweders met de daaraan verbondene afwisseling van
temperatuur.
Bij zijne ongemeene vruchtbaarheid (het wijfje
legt 700 a 1200 oranjegele eieren en de pop komt
in den tijd van 6 a G dagen uit, als wanneer het insect
zijnen vernielingsarbeid begint) zijn de verwoestingen
des te verschrikkelijker, daar dadelijk na het eerste
opkomen der aardappelen de kever er is, zonder dat
men er tot dus verre iets tegen vermocht. Men be
proefde wel is waar door het bestrooien van de
aardappelplanten met koper- en arsenicgroen de ver
spreiding tegen te gaan, doch moest wegens de ge
vaarlijkheid van dit middel hiervan afzien, zoodat er
niets overbleef, dan dagelijks de eieren, larven en
kevers bijeen te zoeken en te vernietigen. Doch niet
alleen de aardappelvelden hebben van deze insecten
te lijden, maar ook de koolgewassen in Noord-Illinois
en Wisconsin hebben er veel door geleden. De kever
staat, wat zijne grootte betreft, tusschen den Juni-
kever en den Meikever.
Ingezonden Stuif li en.
Zie zoo. De velgen-quaestie is beslist. De land
bouwers en vrachtrijders zullen hunue duiten in den
zak houdende wagen- en karrenfabrikanten, die reeds
stapels breede velgen gereed gemaakt hebben, in het
vaste vertrouwen eene voordeelige aflevering te kun
nen doen, zullen groote schade lijden, en over onze
arme grintwegen zal weldra de doodklok ge
luid worden! 't Is evenwel te hopen, dat de Provin
ciale Staten andere doeltreffende maatregelen zul
len beramen, waardoor onze grintwegen zullen be
schermd en de gemeenten geen erger kanker zal op
gelegd worden dan de tegenwoordige, die al ingrij
pende genoeg is. Ik zal onzen vertegenwoordigers geen
programma opdringen van doelmatige, wettige bepa
lingen, als de quaestie weer eens ter sprake gebracht
wordtofschoon het misschien heel dienstig wezen
kon, wanneer bevoegden hunne stemmen lieten hooren.
Daardoor toch kan de werkkring der Staten verge
makkelijkt worden, en onder vele raadgevingen kan
licht eene goede gevonden worden, die nuttig kon
zijn vooral als de Staten zich het monopolie van
wijsheid op dit punt niet toegeëigend hebben.
Iets moet er gedaan worden, maar om dat iets
zóó interichten, dat de grintwegen voor ruïne bevei
ligd en de particuliere belangen niet te veel bena
deeld worden, dat is waarlijk niet zoo eenvondig.
Maar neemt het geval, dat er eene goede wet in
't leven wordt geroepen en de gemeentebesturen gaan
voort de grintwegen te verwaarloozen en geen doel
matig toezicht te verleenen, zooals zulks in dit najaar
en dezen winter bij velen heeft plaats gehad, dan
is geene wettige bepaling bij machte onze schoone
wegen voor ondergang te behoeden.
Als reiziger trek ik geheel Zuid- en Noord-Beve
land door; als technicus acht ik mij bevoegd een
oordeel over de wegen uittespreken.
Ook als verzamelaar van statistieken van de wegen,
waartoe men mij heeft aangesteld, waardoor ik dan
hier dan daar mijn oog laat rondwaren, zal ik de
gebreken opgeven; maar ook niet nalaten bescheiden
hulpmiddelen aan de hand te doen.
Mogelijk zal ik later iederen grintweg een af
zonderlijk bezoek brengenthans wil ik de hoofd
groep samenvatten en de verklaring afleggen, dat, op
enkele uitzonderingen na, de grintwegen in het alge
meen slecht, schandelijk slecht worden onderhouden.
De meeste werklui aan de kunstwegen, zegt men,
zijn óf dagdieven, óf luie vlegels, die, als zij geen
van beiden zijn, toch geen denkbeeld bezitten, om
de wegen in goeden staat te houden. De gemeente
besturen dragen daarvan de schuld; óf zij schenken
te veel vertrouwen, óf zoogenaamde zuinigheid leidt
er toe, om geen geschikte werklieden te gebruiken,
of hunne eenvoudigheid is nog zoo aartsvaderlijk
(zooals grootvader en vader deden, doe ik ook) dat
er hoegenaamd geen sprake is iets degelijks aan de
wegen te doen verrichten. In enkele gemeenten vind
ik wel eens een goed werkman aan den weg, maar
in vele zal men zelden iemand vinden, zoodat alle
toezicht ontbreekt. De gevolgen daarvan zijn zicht
baar, hier in diepe sporen, daar in hoogten en laag
ten, en bij meest alle grintwegen in te hooge zijkan
ten, waardoor het water belet wordt aftevloeien.
Daardoor worden de wegen zacht. Ik zal voor dit
oogenblik geene besturen signaleeren, die zich m. i.
aan plichtverzuim schuldig maken, ofschoon zij met
den vinger aantewijzen zijn; maar ik zal liever eenige
wenken geven, die nauwkeurig opgevolgd, wel in staat
zullen zijn de schoone kostbare wegen voor'werderen
ondergang te behoeden.
Begint dan allereerst die mooie groene zijranden
van de grintwegen opteruimen, want het zijn juist
die versieringen, welke oorzaak van de groote slecht
heid zijn. Te hoog boven het plat der wegen ver
heven zijnde wordt het afloopen van het regenwater
belet, waardoor poelen gevormd worden, die aanlei
ding geven tot de diepe sporen, welke de wagen
vrachten achterlaten. Laat u niet afschrikken, als
de arbeider, met deze niet gemakkelijke taak belast,
u het onmogelijke wil wijs maken; daar een stevige
schop of desnoods een houweel u zullen overtuigen,
dat dit werk wel uittevoeren is. Door dit te ver
richten zullen de wegen van zelve een meer ronden
vorm erlangen, eene hoedanigheid, die tot behoud
er van noodzakelijk is. Draag verder zorg, dat de
minste oneffenheid worde weggenomen, door een
schop grint van de reservehoop te laten uitstorten.
Laat de slijk en vuilnis van tijd tot tijd wegruimen;
deze voorzorgen in acht nemende, zullen de grint
wegen in beteren staat blijven. Het is een betreu
renswaardig feit, dat de ingezetenen zich moeten
schikken naar de luimen van een onachtzaam bestuur;
iets, dat nog eenigszins dragelijk zoude zijn, ais de
beurzen daarbij buiten spel bleven. Denk maar aan
de 39 cent per bunder, die toch betaald worden om
de wegen in goeden staat te houdenen is die som
ontoereikend, dan moet de hoofdelijke omslag bij-