1873. N°. 15. Dinsdag 4 Februari. 60ste jaargang.
NATIONALE MILITIE.
Vertrek der landmail naar Oosi-Indie,
De nieuwe onderhandeling met België.
GOESSCHE
De uitgave dezer Courant geschiedt Maandag, Woensdag
en Vrijdag avond uitgezonderd op feestdagen.
Prijs per kwartaal zoo binnen als buiten Goes f 1,75.
Afzonderlijke nommers 5 c. met bijblad 10 c.
COURANT.
Gewone advertentiën worden a 10 c. de regel geplaatst.
Geboorte-, huwelijks- en doodberichten met de daarop be
trekking hebbende dankbetuigingen van 1—8 regels h 1,-
Dienst-aanbiedingen, niet meer dan 4 regels bedragende
en contant betaald20, c.
Aan onze abonnés, die hun abonnement over
het afgeloopen jaar nog niet hebben voldaan,
verzoeken we beleefdelijk ons dat bedrag voor
den 15 dezer maand te voldoen. Na dien
datum zal door ons over het niet voldane per
post-quitantie worden beschikt.
DE UITGEVERS.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van GOES
verwittigen den ingeschrevenen voor de Nationale Mi
litie van den jare 1872 voor de lichting van 1873
voor de eerste maal, dat de LOi 8 SI 4* der personen,
die aan de lichting van dit jaar moeten deelnemen,
is bepaald op WOENSDAG DEN 19 EEBRUARI
1873, des voormiddags ten tl1/, ure, te Goes, in de
groote rechtzaal op het Raadhuis.
En worden diegenen, die redenen van vrijstelling
hebben, opgeroepen, om op Woensdag den 12 te voren
des namiddags ten 1 ure, te verschijnen ter secreta
rie der gemeente, tot opmaking van de getuigschrif
ten voor de vrijstelling wegens broederdienst of als
eenige wettige zoon gevorderd; terwijl de lotelingen
of hunne ouders verplicht zijn te gelijkertijd de be
wijzen van broederdienst bij den burgemeester over
te'leggen.
Goes, den 1 Februari 1873.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
M. P. BLAAUBEEN.
De Secretaris,
HARTMAN.
POSTERIJEN.
Via TRIEST 4 Februari per laatsten trein
naar Roosendaal.
Via BRINDISI 7 Februari per tweeden trein
naar Roosendaal.
Via DEN HELDER, meteen stoomschip der
maatschappij Nederland, 8 Februari per tweeden
trein naar Roosendaal.
pgy 1 -~ÜJ^*e*
De bladen hebben in den jongsten tijd mel
ding gemaakt van eenige schikkingen, die onze
regeering met België voorloopig beeft getroffen.
Indien bet opgaat, dat eene overeenkomst tus-
schen twee Rijken juist dan billijk is, wanneer
zich in beide Rijken stemmen verheffen, die
meenen, dat hun eigen land is benadeeld, dan
mag voorzeker op deze overeenkomst wel het
zegel der billijkheid worden gezet.
Immers de Belgische bladen bevatten voort
durend grieven tegen het traetaat. Zij beschul
digen hunne regeering van liet nationaal belang
en de nationale waardigheid tekort gedaan te
hebben.
Mogen nu die klachten al overdreven zijn,
zij leveren toch 't bewijs, dat men in België
van de voordeelen door Nederland bij dit trae
taat bedongen overtuigd, schijnt. Zonderling is
het dan ook, wij zeggen niet in de conserva
tieve bladen, maar in sommige liberale bladen
van ons land te lezen, dat ook Nederland bij deze
zaak benadeeld zou zijn.
Wij zijn van een ander gevoelen.
De Belgische spoorwegmaatschappij „le Grand
Central Beige," zal een lijn van Antwerpen naar
Gladbach aanleggen, om Antwerpen alzoo direct
met Duitsehland te verbinden.
Deze lijn moet over Nederlandsch grondge
bied, namelijk over een gedeelte van Limburg.
Er moest dus concessie gevraagd worden.
Het valt niet te ontkennen, dat deze lijn voor
België van groot belang, en voor de handels
betrekkingen van Antwerpen in 't bizonder zeer
gewenscht is, doch vergissen wij ons niet, dan
kon, volgens de bestaande tractaten, deze con
cessie niet worden geweigerd.
Maar men zal toch bqvendien niet verwach
ten, dat bij eene schikkinjtuisschen twee Rijken
al het voordeel aan de Sine zijde komt; en
't zou geheel in strijd zijn geweest met den
geest des tijds en zeker van een zeer bekrom
pen handels-naijver hebben getuigd, zoo Neder
land die concessie geweigerd had; te meer
omdat die lijn, naar onze meening, niet zooveel
schade aan onze zuiderlijn zal doen als som
migen doen voorkomen. Vlissingen toch heeft
boven Antwerpen zijne directe gemeenschap met
de zee voor; en zoo slechts de belemmeringen,
die thans op onze zuiderlijn bestaan, worden
opgeheven, dan zal Vlissiqgen de concurrentie
van Antwerpen niet te vreezen hebben, maai
de als door de natuur aangewezen weg zijn om
de beide halfronden te verbinden.
Eu juist de opheffing dier belemmeringen zal
uit liet thans aanhangig traetaat volgen, gelijk
we straks zullen zien.
Als vergoeding voor deze concessie krijgt
Nederland de opheffing van den surtaxe op
Nederlandsch gedistilleerd en de kapitalisatie
van de onvervreemdbare rente, die België volgens
traetaat van 5 November 1842 jaarlijks aan
Nederland moet betalen.
Volgens traetaat van 1863 mocht België
als inkomend recht van Nederl. gedistilleerd
niet meer heffen dan 47.50 per H. L. van 50
graden sterkte r-
In 1870 verhoogde Belgie de belasting op
zijn eigen gedistilleerd, en de billijkheid eisohte,
dat ook 't Nederlandsche verhoogd werd. Het
traetaat werd daardoor een doode letter. Belgie
verhoogde 't Nederlandsche gedistilleerd weêr
zooveel, dat 't nagenoeg dezelfde verhouding
tot het Belgische had, als bij het bovengenoemd
traetaat. Daaronder leed natuurlijk de concur
rentie.
Thans staat 't Nederlandsche gedistilleerd gelijk
met 't Belgische; en - moge het al geen milde
bron zijn - eene nieuwe bron van inkomsten
is ons weder geopend.
Het tweede punt der vergoeding is evenwel
van meer belang en daarom de doorn in het
oog der Belgische bladen.
Gelijk wij reeds zeiden, was bij het traetaat
van 5 Nov. 1842 bepaald, dat Belgie jaar
lijks aan Nederland zou betalen eene rente
van 4 ton, voor kosten in 't belang van Belgie
op ons grondgebied gemaakt of te maken. Nu
is eene finaneiëele betrekking als deze altijd
nadeelig voor twee onderling onafhankelijke
Rijken, afgescheiden nog van de voorwendselen,
die Belgie vroeg of laat zou kunnen gebruiken,
om de rente geheel of gedeeltelijk intehouden.
Eene kapitalisatie in eens doet alle mogelijke
voorwendselen ophouden, en 'tis onze regeering
gelukt deze bij dit traetaat te bedingen.
Als maatstaf heeft men blijkbaar aangelegd
den stand der 4 Ned. werk. schuld, waar
van de koers tijdens de onderhandelingen 89
was. Immers vertegenwoordigt 4 rente 89
kapitaal, dan vertegenwoordigen 1000.00 x ƒ4
rente ook 100000 x 89 of 89000000
kapitaal.
Nu zou men kunnen zeggende koers dei-
Belgische fondsen is hooger, we hadden dus
meer moeten ontvangen. Wij merken hierbij
echter op, dat zoo Nederland de 4 Ned. werk.
schuld thans wilde inkoopen, haar dit bij den
tegenwoordigen stand der fondsen tegen den
koers 89 wel gelukken zou, en we alzoo eene
verlichting van ƒ8900000 staatsschuld zouden
kunnen bekomen. Yoor het groote zedelijke voor
deel, dat wij door de kapitalisatie der rente
genieten, hebben we dus geen verlies van ka
pitaal. En bedenken we wel, dat de Staat geen
handelaar is.
De Regeering heeft echter het kapitaal voor
een ander doel bestemd en 't is dit gevolg der
onderhandeling, dat naar onze meening de kroon
zet op het werk en het traetaat begeerlijk
doet zijn voor Nederland.
Een gedeelte der som (7'/« millioen) is be
stemd om de lijnen Roosendaal—Moerdijk, en
RoosendaalBreda aftekoopen van den Grand
Centraal Beige.
Inzonderheid déze schikking, hoewel ze niet
getroffen wordt met de Belgische regeering,
maar met eene Belgische Spoorweg-maatschappij,
is voor Nederland van groot belang.
Nog altijdwij wezen er reeds vroeger op,
waren wij verstoken van eene aansluiting der
lijnen van Vlissingen naar Rotterdam en naar
Venlo. En tot hoeveel ongemak en tijdverlies dit
aanleiding geeft, hebben we herhaaldelijk uit
eengezet en is bekend genoeg.
Daarenboven is voor de toekomst van Vlis
singen een directe verbinding met Duitsehland
door een Nederlandsche lijn eene levensquaes-
tie. Het laat zich toch uit den aard der zaak
begrijpen, dat de Belgische maatschappijdie
de lijnen RoosendaalBreda en Roosendaal
Moerdijk in handen heeftandere belangen
te behartigen heeft, dan die van Nederland.
Men vergete verder niet, dat deze lijnen juist
uit België hun uitgangspunt hebben en dat het
tot eiken prijs gewenscht is, op dat gedeelte
van ons land den vreemdeling door eigen te
vervangen.
Dat de kosten daarvoor hoog zouden zijn
spreekt van zelf, en 't is de vraag of de Bel
gische maatschappij ooit dat recht uit hare han
den zou gegeven hebben, indien ze niet op an
dere wijzedoor de concessie naar Gladbach
in haar belang eeuigszins kon voorzien.
En nu moge men zeggendat de prijs van
7 millioen veel t.e hoog is, en men moge er
op wijzendat een nieuwe lijn Roosendaal
'Terheijden naar het staatsspoor, zoo als dit in
't vorige jaar door de besturen van verschillende
gemeenten in Zeeland en ook door ons is voor
gesteld niet eens de helft van dien prijs zou
beloopen hebbenmen moet daarbij niet ver
geten dat dan nog altijd de „Grand Central
Beige" in ons land zou blijven bestaan, en dus
de vreemde concurrent in ons eigen land meester
van den kortsten weg zou gebleven zijn. 't Is
waar wij hebben nog weinig redenen tot te
vredenheid over de directie der staatsspoorwegen,
maar hierin is reeds eenige verandering gekomen
en we vertrouwen, dat, wanneer eenmaal ons
spoor niet meer afhankelijk zal zijn van eene
vreemde directie, de grootste moeielijkheden zul
len opgeheven zijn.
Bovendien bestaat, als we wel geïnformeerd
zijnhet plan om voor 't resteerende millioen
der kapitalisatie een lijntje aan te leggen van
Zevenbergen naar Zwaluwe, waardoor eene nog
veel Kortere verbinding van België en Zeeland
met Holland in 't leven wordt geroepen. Im
mers komt men dan door eene korte verbinding-
van uit de lijn RoosendaalMoerdijk, bij Ze
venbergen, naar de lijn Breda—Dordt, bij Zwa
luwe, omniddelijk op deze laatste lijn en daar
door schijnt de tijd niet meer ver, dat men van
Vlissingen in 4 uren, van Antwerpen en Goes
in 3 uren tijds te Rotterdam kan zijn.
Een en ander gevoegd bii het onbetwistbaar
algemeen voordeel der directe verbinding van
Vlissingen, als handelshaven, met Oost en Noord,
doet ons een gunstig oordeel vellen over de
aanhangige onderhandeling
Wij vatten onze beschouwing aldus samen.