1872. N°. 92. Dingsdag 6 Augustus. 59ste jaargang. Kuabbendijke 2 Augustus 1872. Vertrek der Oost-Indische landmail. Half Werk. BIN1MENLANDSCHE BERIGTEN. GOESSCHE De uitgave dezer Courant geschiedt Maandag, Woensdag en Vrijdag avonduitgezonderd op feestdagen. Prijs per kwartaal zoo binnen als buiten Goes ƒ1,75. Afzonderlijke nommers 5 c. met bijblad 10 c. COURMT. Gewone advertentiën worden a 10 c. de regel geplaatst. Geboorte-, huwelijks- en doodberigten van 1—8 regels 5, J1, Dienst-aanbiedingen, niet meer dan 4 regels bedragende en contant betaald, 20 c. Advertentiën voor dit blad worden voor ROTTERDAM aangenomen door het algemeen advertentie-bureau van NIJGH V. DITMAR, Wijnstraat Rotterdam.. Voor DUITSCHLAND door de heeren HAASENSTEIN VOGLER, te llamlurg. De inzending van advertentiën kan geschieden op den dag der uitgave tot vóór twee uren, des namiddags. Stukken welke men als ingezondenwenscht opgenomen, moeten uiterlijk den vorigen dag aan het bureau bezorgd zijn. OPENBARE VERGADERING van den H A A JU der GXtMKMHTK «fOJBS, op WOENSDAG den 7 AUGUSTUS 1872, des avonds ten 7 ure. PUNTEN VAN BEHANDELING: 1. Onderzoek der geloofsbrieven van de nieuw be noemde leden. 2. Aanvrage om crediet voor herstel van het locaal tot verpleging van lijders aan epidemische ziekten. 3. Aanvrage om crediet voor het schoonhouden der Zoete vest en het modderen in de Brakke vest. 4. Aanvrage van A. van de Visse om grond in gebruik. 5. Berigt van Ged. Staten omtrent het kohier van den hoofdelijken omslag voor 1872. Het GEMEENTE-BESTUUR van KRABBEN- DIJKEvraagt voor de openbare school een Hulponderwijzer. De jaarwedde bedraagt f 400. Sollicitanten wenden zich, onder overlegging der vereischte stukken, tot den burgemeester, vóór den 22 dezer. DOMINICUSBurgemeester. C. C. van den BRINK, Secretaris. POSTERIJEN. Via TRIEST, den 6 Augustus, per laatsten trein naar Roosendaal. Via BRIND1SI, den 9 Augustusper eersten trein naar Roosendaal. Via DEN HELDERper Stoomboot van de Maatschappij Nederland23 Augustus per eersten trein naar Roosendaal. De zuiderspoorweg nadert meer en meer zijne voltooijing. Nog slechts weinige maan den, spoedig, naar wij hopen nog slechts weinige dagen en onze Vlissingsche zeeha ven is aan het overig Nederlandaan het overig Europa, verbonden. Dat Vlissingen daardoor eene schoone toe komst te gemoet gaat, wie zal het betwij felen P En die verder nadenkten de bui tengewoon gunstige ligging van Vlissingen in aanmerking neemt, zal het ook gereedelijk toestemmen, dat die plaats de als 't ware door de natuur aangewezen weg is van Engeland en Amerika naar gansch Europa, zoodat niet alleen Vlissingenmaar ons land door deze aansluiting zich rijke bronnen van welvaart en handel ziet geopend, waardoor de groote sommen aan spoorwegwerken besteedook aan deze zijde de gewenschte renten zullen afwerpen. Maar het spreekt wel van zelf datwil men al de voordeelen genieten die de tran sitohandel ons kan aanbrengen, wil men de zuiderspoorweg-lijn tot een der meest winst gevende van geheel ons land maken, het noo- dig is om alle hinderpalen weg te nemen, die aan de ontwikkeling van een en ander in den weg kunnen staan. En 't is met het oog daaropdat wij de bevoegde autoriteiten op iets opmerkzaam wil len makendat een ernstig bezwaar kan worden en het gewenschte resultaat in den weg kan staan. Wij wenschen de aandacht te vestigen op de onvoldoende dieptewelke aan de Vlis singsche buitenhaven wordt gegeven. Uit een brief van de kamer van koophandel en fabrieken te Dordt aan den minister van binnenl. zaken, dd. 24 September 1869 (uit gegeven bij Giltay aldaar) blijktdat de geladen stoomschepen, die in de trans-atlanti- sche vaart worden gebezigd, de navolgende af meting en diepgang hebben. lengte. diepgang, m. m. Van de compagnie CUNARÜ, 81,30—86,90 6,04—6,10 Paquebots Americains 85.40—87,23 6,10 Ligne des Etats Unis 76,25—88,45 4,35—5,50 k Compagnie Royal mail 82,35-96,07 6,40 u Comp. Peninsul. Orient 63,4494,55 4,88—5,40 Hamburg-Amerika Pakketvaart 4,86—7,30 Nord-Deutscher Lloyd Bremen 5,47—6,68 a Oostcnr. Lloyd te Triest 5,47 h Comp. Russe te Odessa 5,476,68 h d°. gener. transatl. te Havre 5,47—6,68 d°. de navigat. a vapeur te Havre 5,77 Société géncr.- de transp. marit. a Marseille 5,17 tbc Pacific mail steam company te New-York, 4,867,00 y New-York mail steamship-comp. 4,86—5,77 De minste diepgang dus dezer stoomschepen is 4,35 de grootste diepgang 7,30 m., bij eene lengte van 63 tot 96 meter. De Kamer van Koophandel beweertdat de stoomschepen van 2000 tot 2200 ton be tere zaken zullen maken dan de schepen van grooter charter; maar ook die schepen van 2000 ton hebben een diepgang van 54 tot 58 decimeters. De meeste zeilschepen der koopvaardijvloot hebben een diepgang van 50 tot 60 decim er worden er zelfs aangetroffen van 60 tot 65, enkelen van 66—70 of 80 decimeter. Wij mogen dus gerustelijk aannemen dat de gemiddelde diepgang der schepen en sloom- booten, die Vlissingen zullen trachten te be reiken, 6,50 m. bedraagt. En laten wij nu eens zien hoe het met de mogelijkheid staat, dat dergelijke schepen te Vlissingen binnen komen. De buitenhaven aldaar verkrijgt eene diepte van 6,50 m. beneden Amsterd. peil. Het gewoon hoog water stijgt tot 1.70 m. boven A. P., terwijl het gewoon laag water daalt tot 2 m. beneden A. P. De buitenhaven te Vlissingen zal dus bij hoog water 8.20, doch bij laag water slechts 4.50 m. diepte hebben. En als wij nu in aanmerking nemen dat de gemiddelde diepgang der schepen 6.50 m. is, dan volgt uit een en ander van zelf', dat de buitenhaven te Vlissingenzooals die thans wordt gemaakt, slechts gedurende de Icleinste helft van ieder etmaal door de groote schepen kan worden binnengeloopen. Wanneer dus de zeeschepen gedurende de andere helft van het etmaal voor Vlissingen komen met bestemming voor de nieuwe haven, dan zullen zij op de reede moeten blijven liggen. En 't is bekend, dat deze in den win ter bijna nimmer, in den zomer niet altijd eene veilige ligplaats aanbiedt. Ook voor stoomschepen, die alleen de ha ven aandoen om hunne lading te lossen en zoo spoedig mogelijk weder te vertrekken is •de ongenoegzame diepte van de haven zeer bedenkelijk, terwijl zij ongetwijfeld geduren de het lossen door de eb zeer dikwijls droog zullen vallen. Wanneer men dus werkelijk alle belem meringen voor Vlissingen's toekomst en voor de exploitatie van den zuider-spoorweg wil opheffen wanneer men geen half werk wil doen dan zal het noodig zijn de haven óp 7 m. beneden gewoon laag water te bren gen en haar alzoo 2.5 in. dieper te maken dan zij nu wordt. Wij erkennen dat dit geld, veel geld zal kosten, maar het is niettemin noodzakelijk dat de haven van den beginne af aan goed zij. Anders toch zal zij spoedig eene slechte reputatie krijgen, welke concurrerende, en bijgevolg naijverige, havens niet weinig zullen exploiteren in eigen voordeel. En wanneer de haven te Vlissingen een-*- maal in een slechten naam was geraakt, dan zou het groote doel waarmede al het geld voor de havenwerken is uitgegeven, verijdeld worden; ja, liet zou te vreezen zijn dat de zuider-spoorweglijn lang niet beantwoordde aan de daarvan gekoesterde verwachting. Maar bovendien, wanneer men de keuze heeft tusschen een gebrekkigen toestand, die de groote ontwikkeling, de groote bereikbare voordeelen in den weg staat, en tusschen een toestand waarin alle belemmeringen verval len zijn en handel en scheepvaart zich vrije lijk en gerust kunnen bedienen van eene haven, die aan alle vereischten voldoet, dan zal het wel onder de hoogst nuttige en pro ductieve uitgaven kunnen gerekend worden, wanneer voor de meerdere diepte der haven te Vlissingen eene grootere som wordt besteed. Wij moeten alle krachten inspannen om ons land die regtmatige voordeelen te ver schaffen waarop het door zijne ligging kans heeft, en zeker is het, dat menig schip, aan vankelijk voor Antwerpen bestemd, bij ge noegzame diepte der Vlissingsche haven daar en niet te Antwerpen zal binnenvallen, gelijk wij bovendien, wanneer geene belemmeringen in den weg staan verreweg het grootste gedeelte van den transito-handel door ons land kunnen brengen. Wij drukken daarom de hoop uit, dat de tegenwoordige minister van binnenl. zaken zich deze zaak zal aantrekken, een onderzoek zal doen instellen en medewerken om een der eerste voorwaarden om door Vlissingen's haven ons land een rijke bron van welvaart te verzekeren, te helpen vervullen. Wanneer het dezen minister mogt gelukken de voor name hinderpaal, welke de ongenoegzame diepte der Vlissingsche buitenhaven aan het nationaal belang dreigt in den weg te stellen, op te heffen, dan zou reeds daardoor zijne regering niet vruchteloos zijn geweest. GOES, 5 Augustus 1872. De Min. van Binnenlandsche Zaken heeft bij Kabinets-sclirijven de aandacht van Com missarissen des Konings, gemeentebesturen, ge- zondheids-comniissiën enz., gevestigd op de

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1872 | | pagina 1