BINNENLANDSCHE BERICTEN. i engen kring, geroepen zijp algemeene belan- lifeeft ziek stéeds een voor standster betoond san alles wat de ontwik keling des volks bevorderen kan. Mogen wij daaraan de ondersteuning toeschrijven die ons blad ondervindt? j n - Zoo ja dan knoopt zich aan die door ons hoog gewaardeerde ondersteuning als van zelve de gedachte vast, dat de beginselen waar- voor óns-blad opkomt in deze stad en prb- vincie gewild zijn. Dit is van belang. Wij verkeeren toch in deze gemeente in een zeer bijzonderen toestand. Geheel Nederland houdt de oogen op ons gevestigd. Wij willed de dooden, dus ook het jaar Ï87lj maar liefst laten rusten. Wij herinneren aan den strijd, omdat een courant meer dan iemand in zulk een strijd is betrokken. Volgens onze meening moet een dagblad de geleibuis zijnv waardoor aller belangen aan de regte plaats kunnen gehoord worden. G ~Nü valt het niet te ontkennen, wanneer de strijd zoo scherp afgetfeekénd is als in deze gemeente, dan verliest een codrant ligtelijk dat karakter en wordt langzamerhand een gehoorbuis voor païtijhartstogten. Dit bovenal hopen wij te blijven vermijden. Maar daarom mogen en kunnen wij niet vergeten, dat, zal een dagblad werkelijk aan de höoge roeping beantwoorden die op de dag bladpers rust, het moet arbeiden aan de faak om het publiek voor te lichten in den strijd onzer dagen en dat het een vaandel moet kiezen en getrouw blijven. De Goessche courant nu streed en wil blijven Strijden onder het vaattdel r Vooruitgang. En dat onze lezers ons op dien weg willen volgen, daarvan is de uit breiding, die Ons blad op dezen dag ondèt- gaat, eén aangenaam bewijs. En daarom herhaten wij bét thans, wij wenschen een Vrijzinnig staatsbestuur, inge volge den geest onzer vrijzinnige grondwet. Wij zijn dus ingenomén met het tegenwoordig kabinet, aan welks hoofd de staatsman staat aan wien Nederland zoo oneindig veel heeft te danken. Maar daarom onze nummers van het vorige jaar hebben het dikwijls getuigd juichen wij niet toe of volgen wij niet blin delings. Wij kunnen dan ook onzeo staatkundigen toestand op nieuwjaarsdag niet al te roos kleurig beschouwen. In den loop van het vorig jaar was de al- gemeene politiek van Nederland dikwijls be neveld en latfen wij het gerustelijk erkennen, dat, niettegenstaande een sterke liberale meer derheid in de He kamer bestaat, het ministerie niet de sympathie dier meerderheid heeft weten te verwerven. Nogtans staat vooral in de vaan van het liberalisme de ontwikkeling des volks, de vooruitgang geschreven. Die leus loopt ge vaar een ijdele klank te worden als er geen over eenstemming bestaat tusschen de regering en de meerderheid der kamer. Voor welke dier beiden wij dan partij zullen kiezen? Voor die partij, welke eene duidelijke, eerlijke, vrijzinnige politiek voorstaat, voor die partij welke de ontwikkeling des volks beoogt, maar ook op finantieel gebied, in verband tot de behoef ten van het land, een wijs en vooral duide lijk beheer voert. En dan moeten wij eerlijk bekennen, dat ons vertrouwen in bet tegenwoordige ministerie, vooral door zijne houding in den laatsten tijd, wel wat geschokt is, en dat het van nadere op helderingen zal afhangen, of wij al of niet een ministerie onzer eigene rigting zullen bestrijden. Wij komen hierop terug in een volgend no. Ook in onze gemeente is in 1871 veel ver anderd. Wij zullen 't niet opsommen. Het gezond verstand is tijdelijk bij velen door drog redenen in slaap gesust. Maar reeds ontwaakt weder bij sommigen dat gezond verstand en wanneer eenmaal allen weder ontwaakt zullen zijn, dan zal deze slaap het middel zijn geweest om wakker en waakzaam te blijven, en gesterkt en vastberaden zal men den weg volgen, die tot duurzame welvaart, tot ware kennis, tot be veiliging van het mijn en dijn leidt. Terwijl wij gaarne het goede zullen erken nen dat in onze gemeente wordt gewrocht, zullen wij mede voortgaan onze stem te ver heffen tegen alles wat eene lichtschuwe meer derheid in onzen raad besluit strijdig met de ontwikkeling en de ware belangen der menigte. Als altijd zullen wij den Godsdienst, dat heilig goed van ieder mensch zeiven, afge scheiden houden van de politiek, te meer daar |k in ons oog scheiding van kerk en staat een goed beginsel is. Voor unu fijn de u.- hangers van iedere» godsdienstvorili gelijk en waar wij ons slechts onpolitiek gebied be wegen, zijn voor ons het talent, de bekwaam heid, de politieke rigting en het goede doel, de eenige toetssteenen voor de beoordeeling van hen, die over ons zijn gesteld. Maar ook zullen wij voortgaan er onmeê- doogend op te wijzen, wanneer zij, die onder eenige kerkelijke leuze (wel te ondersclieide^i van godsdienstige lenze) gekozen zijn, die leuze verzaken om te coquetteren met hunne te genvoeters. Voor hen geen consideratie. Die de kerk, den vorm misbruikt, als hefboom in de politiek, kan geene algemeenheid huldigen. Hij viudt ons onder zijne bestrijders. En biermede-geachte lezers, meenen wij genoeg gezegd tb'hebben, om aan te toonen, dat bij de uitbreiding onzer Courant de rig- (O ting dezelfde blijft, eene rigting die de ent - i Wikkeling des volks voorstaat, als de be^e bazis voor eene welgeordende maatschappij. En terwijl we U in den nieuwen jaarkring welvaart en tevredenheid toe wenschen, bevelen wij de Goessche Courant, die thans reeds 58 jaren tot IT eh Uw voorgeslacht kwam, bij vernieuwing bij U aan. Aan al onze lezers, heil'! V b i ti;f! '.r. 'fthfiS;? GOES, 1 Januarij 1872; Ie KAMER. De Eerste Kamer der Staten-Generaal heeft in hare jongste zittingen al de overige ont werpen der Staatsbegrooting voor 1872 aan genomen. De behandeling van de tractaten en van het wetsontwerp tot amortisatie, is uitgesteld tot 15 Januarij a. s. Het wetsontwerp betreffende de staatsspoor wegen gaf den heer van de Putte aanleiding om bij de aanstaande voltooijing van den Zeeuw- schen spoorweg, de aandacht der regering op nieuw te vestigen op de noodzakelijkheid, om de verbinding van Vlissingen met Duitsekland te verzekeren. De bestaande lijn van de Grand Central Beige is daarvoor een struikelblok. Evenzeer achtte hjj het noodig eene losplaats aan den overgang van het kanaal van Zuid- Beveland te maken. De minister van financiën was van meening dat de aansluitingen behoorlijk zullen geregeld worden. Het medegedeelde omtrent de aan sluiting met de buitenhaven te Vlissingen en de aanlegplaats in het kanaal door Zuid-Beve land zal hij aan zijn ambtgenoot voor binnen- landsche zaken overbrengen. De Dordr. Ct. bevat de volgende beschrijving van de beproeving der overbrugging over het Hollandsch Diep »De trein, bestaande uit vijf aan elkander verbonden locomotieven met tenders en zes waggons, te zamen een gewigt uitmakende van 342,000 kilogrammen, beslaande juist een span ning, gaf bij verblijf van zes minuten op ieder een doorbuiging van 27 tot 32 strepen, welke, na vertrek van den trein, een blijvende door buiging heeft achtergelaten van 0 tot 1 streep. Bij het overrijden van dezen trein met een snelheid van 36,000 el of ongeveer 7 uren af- stands per uur, bedroeg de doorbuiging slecbts van 23 tot 32 strepen, respeetivelijk voor iedere spanning. »Als men nn nagaat dat de zwaarste goe derentreinen, die over een der spanningen ver voerd worden, slechts 230,000 kgr. zullen wegen, dan mag men gerust zeggen, dat de beproeving de beste te verwachten uitkomsten heeft opge leverd en niemand eenige vrees voor den over gang behoeft te koesteren. »Alle eer verdienen de kundige staats-inge- nenrs die deze brug ontworpen hebben, en met het toezigt op de uitvoering zijn belast. Ook de kon. fabriek van stoom- en andere werk tuigen te Amsterdam die den bovenbonw der thans beproefde brug vervaardigd heeft, verdient de beste aanbeveling van deze soort van werken. Zij heeft doen blijken dat zij niet alleen zeer op de hoogte der constructie van dergelijke werken is, maar veel dank is het publiek haar ook verschuldigd, dat zij dit grootscbe werk ruim vijf maanden vroeger heeft opgeleverd, dan waartoe zij verpligt was, en zonder eenige officiële uitnoodiging om daaraan te voldoen. Wij mogen ons verslag niet eindigen zonder gepaste hulde te brengen aan de 'directie der koninklijke fahrïèk vau stoom- en "andere werk tuigen te Amsterdam, die door de hulp, kunde en ijver vau hare bóffwmaesters, de heeren Ceuvel en Bee'enkamp. als belast geweest zijnde met de vervaardiging van dit grootsche werk, iu staat zijn geweest deze brug zoo vervroegd voor het publiek verkeer te kunnen oj Blijkens èen berigt in de Staats Courant heeft de commissie voor de beproeving der brug verklaard dat zij veilig voor het publiek verkeer kan worden opengesteld. >(t lagsfiiaeaï «o Imlmosijpiir .imore ozenaV no De, Vereeniging tot bevordering van den tuinbouwin de provincie Zeeland, zal van 1820 April 1872 in de concertzaal te Mid delburg haar 19de bloemententoonstelling hou den, waarvan het programma reeds verschenen is. Daarin worden uitgeloofd: 4 zilveren ver gulde, 28 zilveren en 23 bronzen medailles, voor 28 verschillende prijsvragen. 'Vruchten en groenten worden niet gevraagd. rfiaAuOü lalilBUcfiaY 4A oA Blijkens liet verslag van de commissie, bb- last met het onderzoek naar de oorzaak van dé ramp het stoomschip Willem III overkomen, helt de commissie over tot de meening dat het ongeluk is veroorzaakt door zelfontbranding dei- lading. Onder de goederen waren er toch, die daaraan onderhevig waren. Echter kan de com missie niet ontveinzen dat men bij het laden soms onvoorzigtig is te werk gegaan en over het algemeen dat de uitrusting van het schip met te veel overhaasting heeft plaats gehad. Woensdag 11. waren twee personen, moeder en zoon, nabij Utrecht bezig, vee naar die plaats te drijven onderweg kwam het tot een twist, waarbij de moeder tot den zoon zeide verz je maar. Aan de Witten vrouwen barrière sprong de zoon werkelijk iu den Singel en werd er eenige minuten later levenloos uitgehaald. Vrijdag morgen had nabij de Woeste Hoef halfweg Arnhem, een treffend ongeval plaats. Een jong mensch, een zekere 5. uit Epe, be proefde zich achter op een der veeren der dili gence te plaatsen, hoewel men hem reeds daarvoor gewaarschuwd had. ten einde zijne reis voort te zetten. Dit gelukte hem echter niet, zoodat hij voorover of ter zijde onder het wiel en den wagen geraakte. De hierdoor ontstane schok dped een der passagiers het hoofd door het portier steken en toen werd het ongeluk ontdekt. De wagen hield stil en de ongelukkige viel nn op den grond. Hij had reeds opgehou den te leven. De ongelukkige begaf zich naar Arnhem, om daar een maand gevangenisstraf te ondergaan. Men leest iu de Groninger Ct. Ik wenschte dezer dagen mijn buurman (een smidsknecht, die 1 daags verdient) geluk met de feestdagen van de a. s. week. Ik dacht, in mijne onnoozelheid, de man iets goeds te zeggen. Maar hij antwoordde mij»Och, meneer, de andere week brengt mij in plaats van/6 maar ƒ4; en ja, twee feestdagen, op welke mijne vrouw en vijf kinderen wel moeten eten, maar waarop ik niets verdien. En Zaturdag moet toch de huishuur voor zeven dagen ér af, terwijl ik drie daarvan geen cent heb mogen verdienenDe man drukte zoo zonder ling op dat mogen" Zou men inderdaad niet kunnen besluiten om alle (zegge: alle!) feestdagen in de week af te schaffen? De Zondagsviering zou er bij winnen. De 25ste December is uiet de ge boorte- of verjaardag vau den Zaligmaker dei- wereld. Men neme, oin die geboorte (niet ge boortedag) te vieren, den laatsten of voorlaat- sten Zondag des jaars; nien gedenke kerke lijk den dood van Jezus op Palm-Zondag; men viere het Hemelvaartsfeest op Zondag vóór Pinksteren en men schaffe voorts alle kerkelijke of zoogenaamde Christelijke feestdagen, behalve den Zondag, in eens en voor goed af. Men doe dat niet met klagten of verzuch tingen, zooals mijn buurman of de burger vrouwtjes van uwen inzender, maar men wende zich met mannenkracht, met eene ferme de monstratie tot kerkeraden, regeringen, enz. Men zette eene bewging op touw, eene »anti- kerkelijke-week-feestdagen-viering-vereeniging, make eene zooveel mogelijk aigemeene, indruk wekkende demonstratie tegen een oud gebruik, dat uu, zoo niet een misbruikdan stellig een voor velen nadeelig gebruik is geworden.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1872 | | pagina 2