BINNENLANDSCHE BERICTEN. i
engen kring, geroepen zijp algemeene belan-
lifeeft ziek stéeds een voor
standster betoond san alles wat de ontwik
keling des volks bevorderen kan. Mogen wij
daaraan de ondersteuning toeschrijven die ons
blad ondervindt? j n -
Zoo ja dan knoopt zich aan die door
ons hoog gewaardeerde ondersteuning als van
zelve de gedachte vast, dat de beginselen waar-
voor óns-blad opkomt in deze stad en prb-
vincie gewild zijn. Dit is van belang. Wij
verkeeren toch in deze gemeente in een zeer
bijzonderen toestand. Geheel Nederland houdt
de oogen op ons gevestigd.
Wij willed de dooden, dus ook het jaar Ï87lj
maar liefst laten rusten. Wij herinneren aan
den strijd, omdat een courant meer dan iemand
in zulk een strijd is betrokken. Volgens onze
meening moet een dagblad de geleibuis zijnv
waardoor aller belangen aan de regte plaats
kunnen gehoord worden. G
~Nü valt het niet te ontkennen, wanneer
de strijd zoo scherp afgetfeekénd is als in deze
gemeente, dan verliest een codrant ligtelijk
dat karakter en wordt langzamerhand een
gehoorbuis voor païtijhartstogten. Dit bovenal
hopen wij te blijven vermijden.
Maar daarom mogen en kunnen wij niet
vergeten, dat, zal een dagblad werkelijk aan
de höoge roeping beantwoorden die op de dag
bladpers rust, het moet arbeiden aan de faak
om het publiek voor te lichten in den strijd
onzer dagen en dat het een vaandel moet
kiezen en getrouw blijven. De Goessche courant
nu streed en wil blijven Strijden onder het
vaattdel r Vooruitgang. En dat onze lezers ons
op dien weg willen volgen, daarvan is de uit
breiding, die Ons blad op dezen dag ondèt-
gaat, eén aangenaam bewijs.
En daarom herhaten wij bét thans, wij
wenschen een Vrijzinnig staatsbestuur, inge
volge den geest onzer vrijzinnige grondwet.
Wij zijn dus ingenomén met het tegenwoordig
kabinet, aan welks hoofd de staatsman staat
aan wien Nederland zoo oneindig veel heeft
te danken. Maar daarom onze nummers van
het vorige jaar hebben het dikwijls getuigd
juichen wij niet toe of volgen wij niet blin
delings.
Wij kunnen dan ook onzeo staatkundigen
toestand op nieuwjaarsdag niet al te roos
kleurig beschouwen.
In den loop van het vorig jaar was de al-
gemeene politiek van Nederland dikwijls be
neveld en latfen wij het gerustelijk erkennen,
dat, niettegenstaande een sterke liberale meer
derheid in de He kamer bestaat, het ministerie
niet de sympathie dier meerderheid heeft weten
te verwerven. Nogtans staat vooral in de vaan
van het liberalisme de ontwikkeling des volks,
de vooruitgang geschreven. Die leus loopt ge
vaar een ijdele klank te worden als er geen over
eenstemming bestaat tusschen de regering en de
meerderheid der kamer. Voor welke dier beiden
wij dan partij zullen kiezen? Voor die partij,
welke eene duidelijke, eerlijke, vrijzinnige
politiek voorstaat, voor die partij welke de
ontwikkeling des volks beoogt, maar ook op
finantieel gebied, in verband tot de behoef
ten van het land, een wijs en vooral duide
lijk beheer voert.
En dan moeten wij eerlijk bekennen, dat ons
vertrouwen in bet tegenwoordige ministerie,
vooral door zijne houding in den laatsten tijd,
wel wat geschokt is, en dat het van nadere op
helderingen zal afhangen, of wij al of niet een
ministerie onzer eigene rigting zullen bestrijden.
Wij komen hierop terug in een volgend no.
Ook in onze gemeente is in 1871 veel ver
anderd. Wij zullen 't niet opsommen. Het
gezond verstand is tijdelijk bij velen door drog
redenen in slaap gesust. Maar reeds ontwaakt
weder bij sommigen dat gezond verstand en
wanneer eenmaal allen weder ontwaakt zullen
zijn, dan zal deze slaap het middel zijn geweest
om wakker en waakzaam te blijven, en gesterkt
en vastberaden zal men den weg volgen, die tot
duurzame welvaart, tot ware kennis, tot be
veiliging van het mijn en dijn leidt.
Terwijl wij gaarne het goede zullen erken
nen dat in onze gemeente wordt gewrocht,
zullen wij mede voortgaan onze stem te ver
heffen tegen alles wat eene lichtschuwe meer
derheid in onzen raad besluit strijdig met de
ontwikkeling en de ware belangen der menigte.
Als altijd zullen wij den Godsdienst, dat
heilig goed van ieder mensch zeiven, afge
scheiden houden van de politiek, te meer daar
|k in ons oog scheiding van kerk en staat
een goed beginsel is. Voor unu fijn de u.-
hangers van iedere» godsdienstvorili gelijk en
waar wij ons slechts onpolitiek gebied be
wegen, zijn voor ons het talent, de bekwaam
heid, de politieke rigting en het goede doel,
de eenige toetssteenen voor de beoordeeling
van hen, die over ons zijn gesteld.
Maar ook zullen wij voortgaan er onmeê-
doogend op te wijzen, wanneer zij, die onder
eenige kerkelijke leuze (wel te ondersclieide^i
van godsdienstige lenze) gekozen zijn, die leuze
verzaken om te coquetteren met hunne te
genvoeters. Voor hen geen consideratie. Die
de kerk, den vorm misbruikt, als hefboom in
de politiek, kan geene algemeenheid huldigen.
Hij viudt ons onder zijne bestrijders.
En biermede-geachte lezers, meenen wij
genoeg gezegd tb'hebben, om aan te toonen,
dat bij de uitbreiding onzer Courant de rig-
(O ting dezelfde blijft, eene rigting die de ent - i
Wikkeling des volks voorstaat, als de be^e
bazis voor eene welgeordende maatschappij.
En terwijl we U in den nieuwen jaarkring
welvaart en tevredenheid toe wenschen, bevelen
wij de Goessche Courant, die thans reeds 58
jaren tot IT eh Uw voorgeslacht kwam, bij
vernieuwing bij U aan.
Aan al onze lezers, heil'! V b i
ti;f! '.r. 'fthfiS;?
GOES, 1 Januarij 1872;
Ie KAMER.
De Eerste Kamer der Staten-Generaal heeft
in hare jongste zittingen al de overige ont
werpen der Staatsbegrooting voor 1872 aan
genomen.
De behandeling van de tractaten en van
het wetsontwerp tot amortisatie, is uitgesteld
tot 15 Januarij a. s.
Het wetsontwerp betreffende de staatsspoor
wegen gaf den heer van de Putte aanleiding
om bij de aanstaande voltooijing van den Zeeuw-
schen spoorweg, de aandacht der regering op
nieuw te vestigen op de noodzakelijkheid, om
de verbinding van Vlissingen met Duitsekland
te verzekeren. De bestaande lijn van de Grand
Central Beige is daarvoor een struikelblok.
Evenzeer achtte hjj het noodig eene losplaats
aan den overgang van het kanaal van Zuid-
Beveland te maken.
De minister van financiën was van meening
dat de aansluitingen behoorlijk zullen geregeld
worden. Het medegedeelde omtrent de aan
sluiting met de buitenhaven te Vlissingen en
de aanlegplaats in het kanaal door Zuid-Beve
land zal hij aan zijn ambtgenoot voor binnen-
landsche zaken overbrengen.
De Dordr. Ct. bevat de volgende beschrijving
van de beproeving der overbrugging over het
Hollandsch Diep
»De trein, bestaande uit vijf aan elkander
verbonden locomotieven met tenders en zes
waggons, te zamen een gewigt uitmakende van
342,000 kilogrammen, beslaande juist een span
ning, gaf bij verblijf van zes minuten op ieder
een doorbuiging van 27 tot 32 strepen, welke,
na vertrek van den trein, een blijvende door
buiging heeft achtergelaten van 0 tot 1 streep.
Bij het overrijden van dezen trein met een
snelheid van 36,000 el of ongeveer 7 uren af-
stands per uur, bedroeg de doorbuiging slecbts
van 23 tot 32 strepen, respeetivelijk voor
iedere spanning.
»Als men nn nagaat dat de zwaarste goe
derentreinen, die over een der spanningen ver
voerd worden, slechts 230,000 kgr. zullen wegen,
dan mag men gerust zeggen, dat de beproeving
de beste te verwachten uitkomsten heeft opge
leverd en niemand eenige vrees voor den over
gang behoeft te koesteren.
»Alle eer verdienen de kundige staats-inge-
nenrs die deze brug ontworpen hebben, en met
het toezigt op de uitvoering zijn belast. Ook
de kon. fabriek van stoom- en andere werk
tuigen te Amsterdam die den bovenbonw
der thans beproefde brug vervaardigd heeft,
verdient de beste aanbeveling van deze soort
van werken. Zij heeft doen blijken dat zij
niet alleen zeer op de hoogte der constructie
van dergelijke werken is, maar veel dank is
het publiek haar ook verschuldigd, dat zij dit
grootscbe werk ruim vijf maanden vroeger heeft
opgeleverd, dan waartoe zij verpligt was, en
zonder eenige officiële uitnoodiging om daaraan
te voldoen.
Wij mogen ons verslag niet eindigen zonder
gepaste hulde te brengen aan de 'directie der
koninklijke fahrïèk vau stoom- en "andere werk
tuigen te Amsterdam, die door de hulp, kunde
en ijver vau hare bóffwmaesters, de heeren
Ceuvel en Bee'enkamp. als belast geweest zijnde
met de vervaardiging van dit grootsche werk,
iu staat zijn geweest deze brug zoo vervroegd
voor het publiek verkeer te kunnen oj
Blijkens èen berigt in de Staats Courant heeft
de commissie voor de beproeving der brug
verklaard dat zij veilig voor het publiek verkeer
kan worden opengesteld. >(t
lagsfiiaeaï «o Imlmosijpiir .imore ozenaV no
De, Vereeniging tot bevordering van den
tuinbouwin de provincie Zeeland, zal van
1820 April 1872 in de concertzaal te Mid
delburg haar 19de bloemententoonstelling hou
den, waarvan het programma reeds verschenen
is. Daarin worden uitgeloofd: 4 zilveren ver
gulde, 28 zilveren en 23 bronzen medailles,
voor 28 verschillende prijsvragen. 'Vruchten
en groenten worden niet gevraagd.
rfiaAuOü lalilBUcfiaY 4A oA
Blijkens liet verslag van de commissie, bb-
last met het onderzoek naar de oorzaak van
dé ramp het stoomschip Willem III overkomen,
helt de commissie over tot de meening dat het
ongeluk is veroorzaakt door zelfontbranding dei-
lading. Onder de goederen waren er toch, die
daaraan onderhevig waren. Echter kan de com
missie niet ontveinzen dat men bij het laden
soms onvoorzigtig is te werk gegaan en over
het algemeen dat de uitrusting van het schip
met te veel overhaasting heeft plaats gehad.
Woensdag 11. waren twee personen, moeder
en zoon, nabij Utrecht bezig, vee naar die plaats
te drijven onderweg kwam het tot een twist,
waarbij de moeder tot den zoon zeide verz
je maar. Aan de Witten vrouwen barrière sprong
de zoon werkelijk iu den Singel en werd er
eenige minuten later levenloos uitgehaald.
Vrijdag morgen had nabij de Woeste Hoef
halfweg Arnhem, een treffend ongeval plaats.
Een jong mensch, een zekere 5. uit Epe, be
proefde zich achter op een der veeren der dili
gence te plaatsen, hoewel men hem reeds
daarvoor gewaarschuwd had. ten einde zijne reis
voort te zetten. Dit gelukte hem echter niet,
zoodat hij voorover of ter zijde onder het wiel
en den wagen geraakte. De hierdoor ontstane
schok dped een der passagiers het hoofd door
het portier steken en toen werd het ongeluk
ontdekt. De wagen hield stil en de ongelukkige
viel nn op den grond. Hij had reeds opgehou
den te leven. De ongelukkige begaf zich naar
Arnhem, om daar een maand gevangenisstraf
te ondergaan.
Men leest iu de Groninger Ct.
Ik wenschte dezer dagen mijn buurman (een
smidsknecht, die 1 daags verdient) geluk met
de feestdagen van de a. s. week. Ik dacht,
in mijne onnoozelheid, de man iets goeds te
zeggen. Maar hij antwoordde mij»Och, meneer,
de andere week brengt mij in plaats van/6
maar ƒ4; en ja, twee feestdagen, op welke
mijne vrouw en vijf kinderen wel moeten eten,
maar waarop ik niets verdien. En Zaturdag
moet toch de huishuur voor zeven dagen ér
af, terwijl ik drie daarvan geen cent heb mogen
verdienenDe man drukte zoo zonder
ling op dat mogen"
Zou men inderdaad niet kunnen besluiten
om alle (zegge: alle!) feestdagen in de week
af te schaffen? De Zondagsviering zou er bij
winnen. De 25ste December is uiet de ge
boorte- of verjaardag vau den Zaligmaker dei-
wereld. Men neme, oin die geboorte (niet ge
boortedag) te vieren, den laatsten of voorlaat-
sten Zondag des jaars; nien gedenke kerke
lijk den dood van Jezus op Palm-Zondag; men
viere het Hemelvaartsfeest op Zondag vóór
Pinksteren en men schaffe voorts alle kerkelijke
of zoogenaamde Christelijke feestdagen, behalve
den Zondag, in eens en voor goed af.
Men doe dat niet met klagten of verzuch
tingen, zooals mijn buurman of de burger
vrouwtjes van uwen inzender, maar men wende
zich met mannenkracht, met eene ferme de
monstratie tot kerkeraden, regeringen, enz.
Men zette eene bewging op touw, eene »anti-
kerkelijke-week-feestdagen-viering-vereeniging,
make eene zooveel mogelijk aigemeene, indruk
wekkende demonstratie tegen een oud gebruik,
dat uu, zoo niet een misbruikdan stellig een
voor velen nadeelig gebruik is geworden.