rm 1871. M 56. Vrijdag- 14 July. 58 jaargang. ste Mi'. J. II. de Laai (ie Kanlee. 0. J. Besseliug. Me. J. A. van Hoek. W. F. Busing. mmm De uitgave dezer Courant geschiedt Maandag en Donderdag avond, uitgezonderd op feestdagen. Prijs per kwartaal zoo binnen als buiten Goes J 1,75. Afzonderlijke nommers 5 c. met bijblad 10 c. COIÜW Gewone advertentiën worden a 15 c. de regel geplaatst. Geboorte-, huwelijks- en doodberigten van li—6 i egels 5 1,~ Dienst-aanbiedingen, niet ineer dan 1 regels bedragende en contant betaald, 10 c. De inzending van advertentiën kan geschieden op den dag der uitgave tot vóór drie urendes namiddags. Stukken welke men als ingezonden wenscht opgenomen, moeten uiterlijk den vorigen dag aan liet bureau bezorgd zijn. 1H JUL IJ. II. In ons vorig artikel hebben wij gezien, dat door de nieuwe rigting in onzen raad nog niets was gedaandoch dat alleen voor een meisjesschool door jonkhr. Pompe een plan wordt of is gemaakt, een plan, dat voor ieder die erkent dat burger meisjes ontwikkeld mogen zijn, niet erg aanlok kelijk kan wezen. Wat zou er met de andere inrigtingen van on derwijs in onze gemeente kunnen plaats hebben Laten wij er onmiddelijk bijvoegen er is nog niels gedaan, maar er zou iets hunnen gebeuren. Dat «iets' zou kunnen zijn: verhooging van het schoolgeld.Past men dit toe 1° op de lioo- gere burgerschool, dan zou deze school eene in- rigting worden alleen voor de hoogere standen. Op kosten der gemeente zou dan een gebouw zijn opgerigt en worden onderhouden en de gemeente zou zeker .niets minder moeten dragen dan nu het geval is. Wanthoe hooger schoolgeldhoe minder kinderenen zou het rijk de subsidie van f 8500. 's jaars blijven betalen, indien de hoogere burger school eene inrigting werd waarvan de burger kinderen niet meer konden profiteren Maar voorondersteld dat men het schoolgeld zoo hoog kon opvoeren, dat de gemeente geen cent aan de hoogere burgerschool bijdroeg, zou dit dan in het voordeel zijn van de burgers Er wordt, als men over de hoogere burgerschool spreekt, altijd zorgvuldig gezwegen over de burger- avondschoolwaar tot zeer kleinen prijs het onderwijs zeifa aan de minste burgerjongens kan worden verstrekt. Zal men dan een deel der bevolking, met name de ambachtslieden, beletten hun toestand of althans den toestand hunner kinderen te verbeteren? Gebrek aan kennis bestaat onder de werklieden bijna algemeen en juist daaruit dreigt het gevaar, dat langzaam nadert in den vorm der arbeiders kwestie. Zonen van handwerkslieden moeten op 10 of 12 jarigen leeftijd reeds wat bijdragen tot instand houding van het huisgezin. Deze kunnen dus van de dagschool niet lang genoeg gebruik maken. Aan de burgeravondschool vinden zij gele genheid voor zeer weinig geld, wetenschappelijk ontwikkeld te worden en die avondschool kan in vollen zin, evenals te Groningen, een avondschool voor ambachtslieden zijn, eene ambachtschool die zich aansluit aan de lagere school en die het on derwijs in rekenen, meetkunde, beginselen van werktuigkunde en natuurkunde, handteekenen, regt- lijnig en bouwkundig teekenen enz. omvat. In onzen tijd waarin zooveel gesproken en ge schreven wordt over de verbetering van het lot der werkliedenheeft men hier in Goes die verbetering onder zijn onmiddelijk bereik. Er is geen meer afdoend middel dan onderwijs, om dat lot te ver beteren. De werkman die zijn vak grondig verstaat en zich ordelijk gedraagt kan ja, zijn brood verdienen, maar hoe dikwijls hoort men de klagt ■nik werk zoo vlijtig als de beste, maar het hapert mij aan reken- meet- en teekenkunde die deze vakken •t kent wordt voorgetrokken En teregt wordt zoo'n werkman voorgetrokken, want de baas zal veel meer door hem kunnen laten maken en doen dan door zijne andere werklieden. Behoeven wij meer te zeggen om aantetoonen dat eene hoogere burgerschool zooals die thans bestaat, niet is eene inrigting alleen voor de groo- ten, dan zouden wij nog kunnen wijzen op een aantal burger-kinderen die de dagschool dier in rigting bijwonen. En dat alles zou ophouden indien zulk eene inrigting door eigen middelen moest bestaan. Ja de inrigting zou zeer zeker te niet gaan en de Goessche burgerij zou andermaal verstoken worden van het middel om hare kinderen voor weinig geld uitstekend middelbaar onderwijs te doen genieten. Die inrigting geniet eene aanzienlijk subsidie van het rijk het aantal leerlingen is reeds groot en de kosten der vroegere fransche school zijn in de hoogere burgerschool opgelost. Houdt men met *Y dit alles rekening en neemt men nog daarbij in aanmerking dat het gedeelte der kosten dat op den hoofd, omslag wordt gevonden, toch voor verreweg het grootste gedeelte op de rijken drukt, moet men dan niet dankbaar erkennen dat de hoogere burgerschool eene inrigting is van onbe rekenbaar nut voor de 2de en 3de zelfs voor de 4de klasse der burgers en dat de le klasse dei- burgers eigenlijk er toe bijdraagt en veel bijdraagt om het onderwijs aan de mindere standen te be kostigen En kan het dan wenschelijk zijn, dat juist mannen worden gekozen die voorgeven in dien toestand verandering te zullen brengen Moeten wij ons niet veeleer aansluiten bij hen die deze inrigting in het leven hebben geroepen en met hart en ziel voorstanders blijven van dat onderwijs aan burger-kinderen Moeten wij niet juist de kundige en bekwame manfien kiezen, welke die inrigting liefhebben en hun tijd en krachten juist daaraaD willen wijden, dat ook de burger-kinderen ontwikkeld zullen wor den; terwijl zij ook omtrent onze andere gemeente zaken waarborgen geven in het algemeen belang werkzaam te zullen zijn Hoe armzalig staat daartegenover het geroep en geschreeuw van hen, die schijnbaar de gemeente naren van drukkende lasten zullen ontheffen, door hun den loodzwaren last van weinige ontwikkeling, die den burgers allen vooruitgang belet, opteleggen terwijl, zoodra zij behagelijk op de eerezetels zijn gezeten, die mannen den moed, de kennis blijken te missen om eenig werkelijk nuttig plan in toe passing te brengen. Maar genoeg daarover of die mannen iets doen of niets doen, wij hebben genoeg als wij weten wat zij zouden willen doen. Verhooging van schoolgeld zou zeker vrij wat noodlottiger voor ons zijn, dan hun niets doen. Ons rest nog te komen tot de lagere school en daarbij komen wij tot de oude kwestie der gemoeds bezwaren. Wij zullen daarvan niet veel meer zeggen't is reeds zoo dikwijls gedaan. Indien maar het bijzonder onderwijs gelijke «regten had als de neutrale staatsschool, zeggen velen," »dan kon ieder zijne kinderen, naar zijne «overtuiging laten onderwijzen." Maar bemerkt men dan niet, dat men u voor de ééne school, ingerigt volgens 's lands wetten, een tal van scholen, en wel secte-sckolen geven wil, waardoor twist en tweedragt worden gezaaid onder de kinderen van hetzelfde volkwaardoor eendragt en liefde, die oud vaderlandsche deugden, zouden verloren gaau, terwijl men naauwelijks zoo veel scholen zou kunnen oprjgten, dat ieder eene school in zijnen geest zou bezitten En aan hen die ook in deze zaak op het finan- tiëele neerkomen, vragen wijzoudt gij werkelijk gelooveu dat gij minder zoudt betalen als ieder voor zijne eigene school moest opbrengen wat nu door vereende kracht wordt gedragen Of wel neemt eens aan, dat de bijzondere scholen door de gemeente konden gesubsidieerd worden, hoe on eindig veel bezwarender zou dan de last voor ons niet zijn. Of zoo men op de lagere school ook al een verhoogd schoolgeld wilde toepassen, wat zouden de burgers niet veel meer gedrukt wor - denStelt, dat het schoolgeld van 60 tot 100 cents per maand werd opgevoerd en dan op den hoofd, omslag geen kosten voor het lager onder wijs werden gebragt, zou dat voordeelig zijn Dit zou voor ieder kind 40 ets. per maand dus 4,80 in het jaar zijn. Voor een gezin waarin drie kinderen zijn, zou dit eene jaarlijksche ver meerdering geven van 14,40 - En met hoe wei nig zou dan de hoofd, omslag verminderd worden Kiezerswij zijn in een gewigtigen tijd. De verkiezing op 13 Julij zal de schaal bepaaldelijk aan dezen of aan genen kant 'doen overslaan. Wij hebben vrijmoedig gezegd wat wij meenden U te moeten zeggen. Vindt onze tegenpartij goed, tegen beter weten in, u de zaken anders voortestellenwij zullen er niet op antwoorden. Gij rnoogt zeiven oordee- len over wat uw belang medebrengt. Maar nog eenseen gewigtig belang is in uwe handen gelegd. Pleegt raad met uw eigen gezond verstand en de keuze zal alsdan niet moeijelijk zijn. Behoedt de gemeente voor de ramp die haar zou treffen als 't onderwijs van minder omvang en daarbij nog in secte-onderwijs verdeeld en duurder werd. Wenscht ge dit evenmin als wij, kiest dan warme voorstanders van de ontwikkeling. Veelzijdig ontwikkelend onderwijs, toegankelijk voor allen en overeenkomstig de behoeften van eiken stand ingerigt, is de onmisbare voorwaarde voorliet waarachtig welzijn der maatschappij. Wat wij daarvoor eendragtig naar gelang onzer midde len, maar voor alle kinderen zonder onderscheid, bijdragen, keert honderdvoudig tot ons weder als wij letten op de toekomst onzer kinderen. Wijs heid, kennis geeft magt. Die van dit denkbeeld vervuld is, hij wage de toekomst zijner kinderen niet aan eene proeve, die hem jaarlijks welligt een paar gulden minder hoofdei, omslag zal doen be talen, maar hem tegelijk de mogelijkheid zal be nemen om knappe kinderen te krijgen die zich overal in de maatschappij mogen vertoonen. Hoe dikwijls hoort men niet de .klagt: «och, «als ik wat meer geleerd had, zou ik voor dit of «dat in staat zijn." Uwe ouders echter bezaten de inrigtingen niet waarop wij tegenwoordig kun nen bogen en konden 't meestal niet bekostigen u naar dure scholen in den vreemde te zenden. Gij echter hebt dat betere en goedkoope on middelijk onder uw bereik. Zorgt daarom dat uwe kinderen U niets te verwijten hebben en doet niet mede om, ten einde nu een paar .ellendige guldens te besparen, hun gelieele toekomst te bederven. Stemt daarom op a s. Dingsdag mannen waar- vau ge weet, dat zij voorstanders van het tegen woordig onderwijs zijn. Als zoodanig bevelen wij u aan (Wit Stembriefje.) en {Paarsch Stembriefje.) B1NMENLAMPSCHE BER1GTEN. GOES, 13 Julij 1871. De leden van de eerste kamer der staten-geiie- raal zijn ter vergadering bijeengeroepen tegen Dingsdag, den 18 Julij aanstaande, des avonds om half acht ure. In de zitting der provinc. staten van Zeeland van den lldeu is, in de plaats van mr. van der Lek de Clercq, tot lid der eerste kamer benoemd, de heer mr. W. C. Borsius.. De loop der stemming was als volgt Bij eerste stemming verkregen de heeren mrs. C. van der Lek de Clercq 16, W. C. Borsius 12, C. J. Pické 11 stemmen en W. Ph. Vis 1 stem. Er was alzoo geen volstrekte meerderheid verkregen. De uitslag eener tweede vrije stemming was, dat de heeren van der Lek de Clercq 16, W. O. Bor sius 13, Pické 10 stemmen en Vis 1 stem bekwa men zoodat ook thans niemand de volstrekte meerderheid van stemmen verkreeg. Bij herstemming tusscheu de heeren van der Lek de Clercq en Borsius vereenigde laatstgenoemde 23 stemmen op zich en eerstgenoemde 17, zoodat de heer mr. W. C. Borsius tot lid der eerste kamer is gekozen. De heer Borsiusruim 20 jaren advocaat te Mid delburg, en tevens lid der daar gevestigde handels firma den Bouwmeester, Borsius en van der Leijé, is op politiek terrein een geheel onbekend persoon. (Midd. Cf.) In de andere provinciën zijn verkozen: Noordbraband. (Aftredende leden: mr. N. F. C. J. Sassen en jhr. mr. E. P. van Meeuwen). Gekozen mr. C. J. A. van Rijckevorsel en mr. Vos de Wael. Gelderland. Herkozen li. W. baron van Aylva van Pallandt en mr. C. -J. R. Nobel. Zuid Holland. (Aftredende leden: mr. J, A. Philipsedie verzocht had niet weder in aanmerking te komen, en J. W. Hein). Gekozen mr. G. A. de Raadt, burgemeester van Dordrecht en lid van de provinciale staten van Zuid-Holland. Herkozen J. W. Hein.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1871 | | pagina 1