1871. JV? 46,
Dingsdag 13 Junij,
jaargang-,
Ms.C. P. LENSHOEK
1,
II li It l T.
BEKENDMAKINGEN
SCHUTTERIJ.
Verjaardag der Koningin.
Gedenkdag van Waterloo.
■RïrtiKï-o'aoO'fcS-»
De uitgave dezer Courant geschiedt Maandag en Donderdag
avond, uitgezonderd op feestdagen.
Prijs per kwartaal zoo binnen als buiten Goes J 1,75.
Afzonderlijke nommers 5 c. met bijblad 10 c.
Gewone adverlentiën worden 15 c. de regel geplaatst.,
Geboorte-, huwelijks- en doodberiglen van 10 regels 1,
Dienst-aanbiedingen, niet meer dan 4 regels bedragende
en cdntant betaald, 40 c.
De inzending van advertentiën kan geschieden op den dag der uitgave tot vóór drie uren, des namiddags.
Stukken welke men als ingezonden wenscht opgenomen, moeten uiterlijk den vorigen dag aan het hureau bezorgd zijn.
Wij hebben maatregelen genomen om, cnmiddelijk
na de opening der stembussen per telegraaf berigt
te ontvangen van den uitslag der stemmingen voor leden
van de tweede kamer in de verschillende districten.
Voor onze abonné's en lezers der courant stellen wij
die aan ons bureau gr'atis» verkrijgbaar terwijl
aan h n die dezelve aan huis bezorgd verlangen 25 ct.
voor allen in rekening wordt gebragt. l'ranco per
post 50 ct.
'Tot uiterlijk Woensdag morgen tijdig wachten wij
de bestellingen franco. De Uitgevers
Vim
liet Gremeeate-bestruif'.
l
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van GOES verwit
tigen de belanghebbenden
dat de alpbabetische naamlijst van alle de personen
die aan de loting van dit jaar voor de Schutterij dezer
gemeente moeten deelnementer inzage zal liggen
ten raadlinize van Maandag den 12 tot Maandag den 19
dezer loopende maand, van des voormiddags négen tot
des namiddags twee ure, ten einde een ieder in staat
zonde zijn, om, ingeval hem op die lijst eenige per
sonen of omstandigheden mogten voorkomen, die daar
op zouden belmoren te worden aangeteckend of daarvan
moeten worden weggelaten, zulks bij de met het opzigt
over de loting belaste commissie ter kennis te brengen,
dat de tijd tot de Loting is bepaald op Donderdag den
22 dezer 'maand, des voormiddags ten 11 ure, en zal
plaats hebben ten raadhuize alhier.
Goes, den 10 Junij 1871.
Burgemeester en Wetheuders voornoemd,
2°.
geest te doen uitvallen. Is de bewering echter
waar? Zeer zeker niet. Godsdienstzin als grondslag
des levens, godsdienst des "harten
godsdienst
in
de maatschappij en in het leven, worden door de
liberalen evenzeer als door anderen op prijs gesteld.
Wij spreken hier natuurlijk in het algemeen. Som
mige andersdenkenden vindt men toch zoowel bij
conservatieven als bij liberalen. Er zijn echter geen
redenen waarom de staatkundige liberale rigting in
o o «3
strijd zou zijn met het geloof'aan eene geopenbaarde
godsdienst. Zien wij slechts op andere landen, bij
voorbeeld op Engeland, op Amerika, waar men in
het staatkundige liberaal en in het godsdienstige or
thodox is. De liberalen1 hier in Nederland willen
evenzeer de godsdienst als de andere partijen, die ten
eenenmaie het regt missen om' zich het monopolie
van liefde voor Oranje aan ie matigen en om zich
bij uitsluiting voorstanders van godsdienst te noe
men. Wat de liberalen hie# te lande niet willen,
dat is de staatskerk. Zij villen niet meer terug
naar den toestand van vroegere eeuwen, zij willen
niet dat de protestanten hief de roomsehen zullen
onderdrukkenof omgekeerd de róomschen de
protestanten. Integendeel zij willen eèndragt en
verdraagzaamheid onder de zonen van hetzelfde
vaderland, als een eerste ei ch van het christen
dom, zij willen orde en geleidelijken vooruitgang
in het staatkundige en maatschappelijke, met be
vordering van onderwijs en godsdienst, al wordt
de godsdienst niet op de neutrale school door den
onderwijzer geleerd, maar al laat men dit over
aan particulieren, aan de ouders, en vooral aan
de geestelijken en kevkgeuooizchappen, die daartoe
M' iP;„ '"'ftiePP bevoegd zijn, terwijl '"de scnoóllobalen haften
De Secretaris,
H A R T M A N.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van GOES doen,
naar aanleiding van art. 24 van liet Brandreglement in deze
gemeente, te weten:
dat liet in den avond van Zaturdag den 17 dezer, bij
gelegenheid van den jaardag der KONINGIN, geoorloofd
is Voetzoekers en andere Vuurwerken (doch geene vuurpijlen)
aftesteken, uitsluitend op de Grootemarkt, de Vlasmark/, de
Beestenmarkt en de Groote Kaai;
en dat verboden blijft dit elders te doen, zoo mede het
schieten met Vuurpijlen, Kannonnetjes, Snaphanen, Pistolen,
Donderbussen en ander Geweer, op strafte bij voormeld re
glement bedreigd.
Goes, den 10 Junij 1871.
Burgemeester cn Wethouders voornoemd,
M. P. BLAAUBEEN.
De Secretaris,
H A li T M A N.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van GOES herin
neren hiermede de ingezetenen dezer gemeente aan liet be
paalde bij Zijner Majesteits besluit van den 1 Augustus 1881,
no. 72: dat de DANKDAG os GODSDIENSTIGE VIERING
der OVERWINNING te WATERLOO, altijd invalt op den
derden Zondag der maand Junij van ieder jaar, zijnde in
dit jaar den 18 Junij a. s wordende de ingezetenen uit-
genóodigd, om dien gedenkdag te vieren, zooals de aard der
herinnering vordert.
Goes, den 10 Junij 1871.
Burgemeester en Wetliouders voornoemd
M. P. BLAAUBEEN.
De Secretaris,
II A R T M A N.
de schooluren ten behoeve van liet godsdienston
derwijs beschikbaar kunnen worden gesteld. Dit
nu zijn eenige beginselen van de liberale rigting
die o. a. ook door de N. G. Ct. zoo leelijk
wordt gemaakt.
Aan
deze rigting is
vertegenwoordiger
NOG EEN WOORD BIJ DE STEMBUS.
'Voor de aanstaande verkiezingen voor leden
van de Tweede Kamer is men, ook in ons kies
district, wederom bezig, de liberale rigting te mis
kennen en te verguizen. De Nieuwe Goessche Courant,
die hare partij „de nationale" gelieft te noemen,
ofschoon de liberale, volgens hare lezing „radicale"
rigting, bepaaldelijk de meerderheid in Nederland
bezit, heeft zich met enkele andere bladen zelfs
niet geschaamdom de verschrikkelijke gebeur
tenissen te Parijs als de gevolgen der vrijzinnige
rigting te schetsen. Het dwaze, het ongerijmde
en liet onwaardige van deze bewering, uitgevonden
om partijbelangen te dienen, is in liet hoofdartikel
van het jongste no. van ons blad op afdoende wijze
aangetoond. Maar dit daargelaten, trachten de lei
ders der aan de liberale rigting vijandige partijen,
de kiezers telkens wijs te maken, dat de liberalen
naar een staat zonder godsdienst trachten, dat zij de
godsdienst als het ware uit de maatschappij willen
bannen en daarvoor een niensehelijke deugdenleer
in toepassing willen brengen. Die leidevs weten toch
zeer goed, dat niets meer geschikt is 0111 de liberalen
afbreuk te doen, en om de verkiezingen in hun
geheel niet uit
ook onze thans aftredende
vijandig. Is het zaak hem
te herkiezen Deze vraag moet ieder kiezer
zich stellen die eenige zelfstandigheid en door-
zigt heeft. Er rijst dan dadelijk eene tweede vraag,
en welWat heeft de heer Saajmaus Vader ge
durende de jaren dat- hij onze vertegenwoordiger
was. ten nutte van het land, ten nutte van dit
kiesdistrict verrigt? Wij meenen dat dit al bitter
weinig is. De heer Vader toch, hoe gemoedelijk
en achtenswaardig ook, is volstrekt geen practisch
man en heeft bijzonder weinig invloed in de tweede
kamer. Hij trekt steeds tégen de omlerwijs-wet
te velde, terwijl zelfs zijne geestverwanten liet
onderling geheel oneens zijn, zoodra liet er op
aankomt om middelen tot verandering te beramen,
getuige nog de vergaderingen ter bevordering van
christelijk nationaal onderwijs, onlangs en vroeger
te Amsterdam gehouden. Hit is dus zeker geen
vruchtbare werkzaamheid. Al dit protesteren tegeu
de wet op het lager onderwijs is buitendien kunst
matige agitatie maar die in liet
den boezem van het volk voortkomt.
De heer Vader onderscheidt zich voorts, door
bijna alles af te stemmen wat van de vorige en
van de tegenwoordige regering komt, en daardoor
alle goede maatregelen die in liet belang van liet
land zijn, tegen te houden. Dit stemmen tegen alles
wat van liberale zijde komt, gaat bij hem zoover,
dat hij zelfs het wetsvoorstel betreffende de calamilettse
polders verworpen heeft. Ontwijfelbaar was de aanne
ming van deze wet in het belang van onze provin
cie en van ons kiesdistrict. Om maar iets te noemen,
zullen de calamiteuse polders nu niet langer in een
onzekeren, maar in een wettigen toestand verkecren,
zij zullen zelve voortaan hunne zaken beheeren en
hunne batige saldo's in eigen kas houden, terwijl
de meeste achterliggende polders van alle subsidies
bevrijd zullen zijn. En zulk eene wet, in het belang
van ons distriet, stemt de beer Vader af, terwijl zelfs
alle de andere leden der kamer, van de billijk
heid van het voorstel overtuigd, vóór stemmen,
en bij dus bier geheel alleen bleef staan. Moeten
wij nu iemand herkiezen,.die alles wat van deze
regering komt verwerpt, terwijl die regering het
vertrouwen van onzen geëerbiedigden koning en
van de meerderheid der vertegenwoordigers van
bet Nederlandsche volk geniet? Moeten wij een
kamerlid herkiezen dat op dusdanige wijze onze
belangen verwaarloost?
Toch wordt de heer Saajmaus Vader door drie
kiesvereenigingen alhier aanbevolen. De alge-
meene kiesvereeniging in Nederland, afdeeliug
Goes, stelt den lieer Vader met algemeene stem
men lot kandidaat, maar die; geheele afdeeliug
schijnt slechts uit drie leden te' bestaan, waar
onder de schoonzoon van den genoemde, levens
mede-redacteur van de Nieuwe Goessche Courant.
Van meer belang dan de aanbevelingen van die
courant en van die vereeniging van drie leden,
zijn daarom de aanbevelingen van de roomècli-
kalholieke kiesvereeniging en de vereeniging „Sten -
neude op den bijbel" enz. (een goed gekozen
naam, die zoo doet denken dat de tegenstanders
van die partij niet op don bijbel steunen.)
Hoe de rooirisch-kalkolieke kiesvereeniging echter
den heer Sm jmays Vader kandidaat kan stellen, is
bijna onbegrijpelijk. Genoemde lieer is toch zeer
anti roomsch, hetgeen hij onder anderen heeft be
wezen door niet, zoo als alle zijne geestverwan
ten, tegen de motie Cremers te stemmen, ofschoon
hij in de kamer aanwezig was, maar de pre-
sentie-lijst niet had geteekend. Zoo ais békend,
werd door de motie Cremers de houding van de
regering goedgekeurd, om niets ten behoeve van
den Paus te doen. Kunnen de rooinschen nu hunne
stemmen geven aan iemand die bepaald anti-roomsch
is en die eene protestantsche staatskerk zou wen
sclieu, welke veel minder verdraagzaam dan de
liberalen tegenover de katholieken zou zijn? De
roomscne kiezers in ons district mogen dit wel
bedenken en dan onafhankelijk handelen van eene
kiesvereeniging die. kort geleien duur. een paar
heëron te"Goes tot stand is gebragt. Wat de anli-
revolutionaire kiesvereeniging tc Goes betreft, zoo
beeft bet hoofd van die partij, de lieer Groen van
Prins te re r te kennen gegeven, dat hij de herbe
noeming ook van den heer Sa a j mans Vader niet
als wenscbelijk beschouwt, zeker wel omdat de
heer Vader zelfs niet aan de wenschen van zijn
eigen partij schijnt te voldoen. De kiezers die tot,
de anö-revolutiouaire partij belmoren, mogen dit
woord van liun bekwamen leider wel behartigen.
Sedert 1S48 heerscben hier te lande de liberale
beginselen. Die beginselen zijn nedergelegd in
onze grondwet en in onze organieke wetten, en
ons gansehe staatsleven is sedert dien tijd van
die beginselen doordrongen. Die liberale beginselen
hebben ons voorspoed, tevredenheid, vermeerdering-
van welvaart, ontwikkeling op materieel en in
tellectueel gebied bezorgd. Wij gepieten daardoor
vele voovregten en onze toestand, vergeleken niet
de meeste andere landen van Europa (is benijdens
waardig) Moeten wij dien gelukkigen toestand
bestendigen, of moeten wij trachten daarin ver
andering te brengen? Moeten wij vertegenwoor
digers kiezers die eene overheerschende staats
kerk tot stand willen brengen, met tweedragt en
onderdrukking van andersdenkenden, en waarvan
het nog te bezien zal staan, of het een proéestant-
sche of ultraniontaansche staatskerk zal zijn? Wan
neer toch eenmaal de liberalen zijn ten onder
gebragt, dan komt de strijd om de opper heer -
scliappij, en wij worden tot den toestand van
vroegere eeuwen leruggebragt. De keuze kan'
echter voor kiezers die zich niet laten misleiden
en die zelfstandig nadenken, niet twijfelachtig zijn.
Trachten wij dan te blijven wat wij zijn, verdraag
zaam, tevreden en vrijheidlievend en kiezen wij
daarom den lieer Mr. C. P. LENSHOEK van Wol-
faartsdijk, die door vier kiesvereenigingen, op vier
verschillende plaatsen in dit district tot kandidaat
is gesteld. Hij is een man van gematigde denkwijze,
die geen overheerschende staatskerk en niets wat
dwang is, in de liand zal werken, maar die goede
maatregelen in het belang van het vaderland en
van het kiesdistrict zal bevorderen, en die niet
alles wat nuttig is, door voortdurend tegen stem
men, aooals de heer Saajtnans Vaderzal tegen
werken. Mogen de kiezers echter goed ter stem
bus komen en zich niet door den uitslag van
vroegere verkiezingen laten ontmoedigen. Met
den meesten ernst bevelen wij onze medekiezers
aan, bij de groote belangen die bet hier geldt,
dat niemand te huis blijve. Op enkele stemmen
toch kan het aankomen. Stemmen wij dan als
één man, den lieer