1871. JV? 46, Dingsdag 13 Junij, jaargang-, Ms.C. P. LENSHOEK 1, II li It l T. BEKENDMAKINGEN SCHUTTERIJ. Verjaardag der Koningin. Gedenkdag van Waterloo. ■RïrtiKï-o'aoO'fcS-» De uitgave dezer Courant geschiedt Maandag en Donderdag avond, uitgezonderd op feestdagen. Prijs per kwartaal zoo binnen als buiten Goes J 1,75. Afzonderlijke nommers 5 c. met bijblad 10 c. Gewone adverlentiën worden 15 c. de regel geplaatst., Geboorte-, huwelijks- en doodberiglen van 10 regels 1, Dienst-aanbiedingen, niet meer dan 4 regels bedragende en cdntant betaald, 40 c. De inzending van advertentiën kan geschieden op den dag der uitgave tot vóór drie uren, des namiddags. Stukken welke men als ingezonden wenscht opgenomen, moeten uiterlijk den vorigen dag aan het hureau bezorgd zijn. Wij hebben maatregelen genomen om, cnmiddelijk na de opening der stembussen per telegraaf berigt te ontvangen van den uitslag der stemmingen voor leden van de tweede kamer in de verschillende districten. Voor onze abonné's en lezers der courant stellen wij die aan ons bureau gr'atis» verkrijgbaar terwijl aan h n die dezelve aan huis bezorgd verlangen 25 ct. voor allen in rekening wordt gebragt. l'ranco per post 50 ct. 'Tot uiterlijk Woensdag morgen tijdig wachten wij de bestellingen franco. De Uitgevers Vim liet Gremeeate-bestruif'. l BURGEMEESTER en WETHOUDERS van GOES verwit tigen de belanghebbenden dat de alpbabetische naamlijst van alle de personen die aan de loting van dit jaar voor de Schutterij dezer gemeente moeten deelnementer inzage zal liggen ten raadlinize van Maandag den 12 tot Maandag den 19 dezer loopende maand, van des voormiddags négen tot des namiddags twee ure, ten einde een ieder in staat zonde zijn, om, ingeval hem op die lijst eenige per sonen of omstandigheden mogten voorkomen, die daar op zouden belmoren te worden aangeteckend of daarvan moeten worden weggelaten, zulks bij de met het opzigt over de loting belaste commissie ter kennis te brengen, dat de tijd tot de Loting is bepaald op Donderdag den 22 dezer 'maand, des voormiddags ten 11 ure, en zal plaats hebben ten raadhuize alhier. Goes, den 10 Junij 1871. Burgemeester en Wetheuders voornoemd, 2°. geest te doen uitvallen. Is de bewering echter waar? Zeer zeker niet. Godsdienstzin als grondslag des levens, godsdienst des "harten godsdienst in de maatschappij en in het leven, worden door de liberalen evenzeer als door anderen op prijs gesteld. Wij spreken hier natuurlijk in het algemeen. Som mige andersdenkenden vindt men toch zoowel bij conservatieven als bij liberalen. Er zijn echter geen redenen waarom de staatkundige liberale rigting in o o «3 strijd zou zijn met het geloof'aan eene geopenbaarde godsdienst. Zien wij slechts op andere landen, bij voorbeeld op Engeland, op Amerika, waar men in het staatkundige liberaal en in het godsdienstige or thodox is. De liberalen1 hier in Nederland willen evenzeer de godsdienst als de andere partijen, die ten eenenmaie het regt missen om' zich het monopolie van liefde voor Oranje aan ie matigen en om zich bij uitsluiting voorstanders van godsdienst te noe men. Wat de liberalen hie# te lande niet willen, dat is de staatskerk. Zij villen niet meer terug naar den toestand van vroegere eeuwen, zij willen niet dat de protestanten hief de roomsehen zullen onderdrukkenof omgekeerd de róomschen de protestanten. Integendeel zij willen eèndragt en verdraagzaamheid onder de zonen van hetzelfde vaderland, als een eerste ei ch van het christen dom, zij willen orde en geleidelijken vooruitgang in het staatkundige en maatschappelijke, met be vordering van onderwijs en godsdienst, al wordt de godsdienst niet op de neutrale school door den onderwijzer geleerd, maar al laat men dit over aan particulieren, aan de ouders, en vooral aan de geestelijken en kevkgeuooizchappen, die daartoe M' iP;„ '"'ftiePP bevoegd zijn, terwijl '"de scnoóllobalen haften De Secretaris, H A R T M A N. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van GOES doen, naar aanleiding van art. 24 van liet Brandreglement in deze gemeente, te weten: dat liet in den avond van Zaturdag den 17 dezer, bij gelegenheid van den jaardag der KONINGIN, geoorloofd is Voetzoekers en andere Vuurwerken (doch geene vuurpijlen) aftesteken, uitsluitend op de Grootemarkt, de Vlasmark/, de Beestenmarkt en de Groote Kaai; en dat verboden blijft dit elders te doen, zoo mede het schieten met Vuurpijlen, Kannonnetjes, Snaphanen, Pistolen, Donderbussen en ander Geweer, op strafte bij voormeld re glement bedreigd. Goes, den 10 Junij 1871. Burgemeester cn Wethouders voornoemd, M. P. BLAAUBEEN. De Secretaris, H A li T M A N. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van GOES herin neren hiermede de ingezetenen dezer gemeente aan liet be paalde bij Zijner Majesteits besluit van den 1 Augustus 1881, no. 72: dat de DANKDAG os GODSDIENSTIGE VIERING der OVERWINNING te WATERLOO, altijd invalt op den derden Zondag der maand Junij van ieder jaar, zijnde in dit jaar den 18 Junij a. s wordende de ingezetenen uit- genóodigd, om dien gedenkdag te vieren, zooals de aard der herinnering vordert. Goes, den 10 Junij 1871. Burgemeester en Wetliouders voornoemd M. P. BLAAUBEEN. De Secretaris, II A R T M A N. de schooluren ten behoeve van liet godsdienston derwijs beschikbaar kunnen worden gesteld. Dit nu zijn eenige beginselen van de liberale rigting die o. a. ook door de N. G. Ct. zoo leelijk wordt gemaakt. Aan deze rigting is vertegenwoordiger NOG EEN WOORD BIJ DE STEMBUS. 'Voor de aanstaande verkiezingen voor leden van de Tweede Kamer is men, ook in ons kies district, wederom bezig, de liberale rigting te mis kennen en te verguizen. De Nieuwe Goessche Courant, die hare partij „de nationale" gelieft te noemen, ofschoon de liberale, volgens hare lezing „radicale" rigting, bepaaldelijk de meerderheid in Nederland bezit, heeft zich met enkele andere bladen zelfs niet geschaamdom de verschrikkelijke gebeur tenissen te Parijs als de gevolgen der vrijzinnige rigting te schetsen. Het dwaze, het ongerijmde en liet onwaardige van deze bewering, uitgevonden om partijbelangen te dienen, is in liet hoofdartikel van het jongste no. van ons blad op afdoende wijze aangetoond. Maar dit daargelaten, trachten de lei ders der aan de liberale rigting vijandige partijen, de kiezers telkens wijs te maken, dat de liberalen naar een staat zonder godsdienst trachten, dat zij de godsdienst als het ware uit de maatschappij willen bannen en daarvoor een niensehelijke deugdenleer in toepassing willen brengen. Die leidevs weten toch zeer goed, dat niets meer geschikt is 0111 de liberalen afbreuk te doen, en om de verkiezingen in hun geheel niet uit ook onze thans aftredende vijandig. Is het zaak hem te herkiezen Deze vraag moet ieder kiezer zich stellen die eenige zelfstandigheid en door- zigt heeft. Er rijst dan dadelijk eene tweede vraag, en welWat heeft de heer Saajmaus Vader ge durende de jaren dat- hij onze vertegenwoordiger was. ten nutte van het land, ten nutte van dit kiesdistrict verrigt? Wij meenen dat dit al bitter weinig is. De heer Vader toch, hoe gemoedelijk en achtenswaardig ook, is volstrekt geen practisch man en heeft bijzonder weinig invloed in de tweede kamer. Hij trekt steeds tégen de omlerwijs-wet te velde, terwijl zelfs zijne geestverwanten liet onderling geheel oneens zijn, zoodra liet er op aankomt om middelen tot verandering te beramen, getuige nog de vergaderingen ter bevordering van christelijk nationaal onderwijs, onlangs en vroeger te Amsterdam gehouden. Hit is dus zeker geen vruchtbare werkzaamheid. Al dit protesteren tegeu de wet op het lager onderwijs is buitendien kunst matige agitatie maar die in liet den boezem van het volk voortkomt. De heer Vader onderscheidt zich voorts, door bijna alles af te stemmen wat van de vorige en van de tegenwoordige regering komt, en daardoor alle goede maatregelen die in liet belang van liet land zijn, tegen te houden. Dit stemmen tegen alles wat van liberale zijde komt, gaat bij hem zoover, dat hij zelfs het wetsvoorstel betreffende de calamilettse polders verworpen heeft. Ontwijfelbaar was de aanne ming van deze wet in het belang van onze provin cie en van ons kiesdistrict. Om maar iets te noemen, zullen de calamiteuse polders nu niet langer in een onzekeren, maar in een wettigen toestand verkecren, zij zullen zelve voortaan hunne zaken beheeren en hunne batige saldo's in eigen kas houden, terwijl de meeste achterliggende polders van alle subsidies bevrijd zullen zijn. En zulk eene wet, in het belang van ons distriet, stemt de beer Vader af, terwijl zelfs alle de andere leden der kamer, van de billijk heid van het voorstel overtuigd, vóór stemmen, en bij dus bier geheel alleen bleef staan. Moeten wij nu iemand herkiezen,.die alles wat van deze regering komt verwerpt, terwijl die regering het vertrouwen van onzen geëerbiedigden koning en van de meerderheid der vertegenwoordigers van bet Nederlandsche volk geniet? Moeten wij een kamerlid herkiezen dat op dusdanige wijze onze belangen verwaarloost? Toch wordt de heer Saajmaus Vader door drie kiesvereenigingen alhier aanbevolen. De alge- meene kiesvereeniging in Nederland, afdeeliug Goes, stelt den lieer Vader met algemeene stem men lot kandidaat, maar die; geheele afdeeliug schijnt slechts uit drie leden te' bestaan, waar onder de schoonzoon van den genoemde, levens mede-redacteur van de Nieuwe Goessche Courant. Van meer belang dan de aanbevelingen van die courant en van die vereeniging van drie leden, zijn daarom de aanbevelingen van de roomècli- kalholieke kiesvereeniging en de vereeniging „Sten - neude op den bijbel" enz. (een goed gekozen naam, die zoo doet denken dat de tegenstanders van die partij niet op don bijbel steunen.) Hoe de rooirisch-kalkolieke kiesvereeniging echter den heer Sm jmays Vader kandidaat kan stellen, is bijna onbegrijpelijk. Genoemde lieer is toch zeer anti roomsch, hetgeen hij onder anderen heeft be wezen door niet, zoo als alle zijne geestverwan ten, tegen de motie Cremers te stemmen, ofschoon hij in de kamer aanwezig was, maar de pre- sentie-lijst niet had geteekend. Zoo ais békend, werd door de motie Cremers de houding van de regering goedgekeurd, om niets ten behoeve van den Paus te doen. Kunnen de rooinschen nu hunne stemmen geven aan iemand die bepaald anti-roomsch is en die eene protestantsche staatskerk zou wen sclieu, welke veel minder verdraagzaam dan de liberalen tegenover de katholieken zou zijn? De roomscne kiezers in ons district mogen dit wel bedenken en dan onafhankelijk handelen van eene kiesvereeniging die. kort geleien duur. een paar heëron te"Goes tot stand is gebragt. Wat de anli- revolutionaire kiesvereeniging tc Goes betreft, zoo beeft bet hoofd van die partij, de lieer Groen van Prins te re r te kennen gegeven, dat hij de herbe noeming ook van den heer Sa a j mans Vader niet als wenscbelijk beschouwt, zeker wel omdat de heer Vader zelfs niet aan de wenschen van zijn eigen partij schijnt te voldoen. De kiezers die tot, de anö-revolutiouaire partij belmoren, mogen dit woord van liun bekwamen leider wel behartigen. Sedert 1S48 heerscben hier te lande de liberale beginselen. Die beginselen zijn nedergelegd in onze grondwet en in onze organieke wetten, en ons gansehe staatsleven is sedert dien tijd van die beginselen doordrongen. Die liberale beginselen hebben ons voorspoed, tevredenheid, vermeerdering- van welvaart, ontwikkeling op materieel en in tellectueel gebied bezorgd. Wij gepieten daardoor vele voovregten en onze toestand, vergeleken niet de meeste andere landen van Europa (is benijdens waardig) Moeten wij dien gelukkigen toestand bestendigen, of moeten wij trachten daarin ver andering te brengen? Moeten wij vertegenwoor digers kiezers die eene overheerschende staats kerk tot stand willen brengen, met tweedragt en onderdrukking van andersdenkenden, en waarvan het nog te bezien zal staan, of het een proéestant- sche of ultraniontaansche staatskerk zal zijn? Wan neer toch eenmaal de liberalen zijn ten onder gebragt, dan komt de strijd om de opper heer - scliappij, en wij worden tot den toestand van vroegere eeuwen leruggebragt. De keuze kan' echter voor kiezers die zich niet laten misleiden en die zelfstandig nadenken, niet twijfelachtig zijn. Trachten wij dan te blijven wat wij zijn, verdraag zaam, tevreden en vrijheidlievend en kiezen wij daarom den lieer Mr. C. P. LENSHOEK van Wol- faartsdijk, die door vier kiesvereenigingen, op vier verschillende plaatsen in dit district tot kandidaat is gesteld. Hij is een man van gematigde denkwijze, die geen overheerschende staatskerk en niets wat dwang is, in de liand zal werken, maar die goede maatregelen in het belang van het vaderland en van het kiesdistrict zal bevorderen, en die niet alles wat nuttig is, door voortdurend tegen stem men, aooals de heer Saajtnans Vaderzal tegen werken. Mogen de kiezers echter goed ter stem bus komen en zich niet door den uitslag van vroegere verkiezingen laten ontmoedigen. Met den meesten ernst bevelen wij onze medekiezers aan, bij de groote belangen die bet hier geldt, dat niemand te huis blijve. Op enkele stemmen toch kan het aankomen. Stemmen wij dan als één man, den lieer

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1871 | | pagina 1