1871. JV? 3. Dingsdag 10 Jannarij. 58s(e jaargang. Beperking van het met voertuigen -berijden van Kunstwegen. Vertrek der Landmail. BINNENLANDSCHE BERICTEN. De uitgave dezer Courant geschiedt Maahdag en Donderdag avond, uitgezonderd op feestdagen. Prijs per kwartaal zoo binnen als buiten Goes 1.75. Afzonderlijke nommers 5 c. met bijblad 10 c. HUM. Gewone advertentiën worden èi 15 c. de regel geplaatst. Geboorte-, huwelijks- en doodberigten van 16 regels 1,- Dienst-aanbiedingenniet meer dan 4 regels bedragende en contant betaald, 40 c. De inzending van advertentiën kan geschieden op den dag der uitgave tot vóór drie urenJ, des namiddags. Stukken welke men als ingezondenwenscht opgenomen, moeten uiterlijk den vorigen dag aan het bureau bezorgd zijn. Plaatsgebrek noopt ons een en ander voor ilit nommer bestemd, terug te houden, om dit in eene op morgen uittegeven eoli ra n t op te nemen. J dvsrten tien ens. wor den tot twee uren ingewacht. BEKENDMAKINGEN van het Gemeente-bestuur. AAN KONDIGING. De BURGEMEESTER der gemeente GOES, Gezien het besluit van de Staten dezer provincie de dato 4 November 1870, no. 7, Provinciaal blad no. 155, luidende als volgt: 1Het met voertuigen berijden der kunstwegen in deze provincie, ter openbare dienst bestemd, en in onderhoud bij de provincie, gemeenten, waterschappen of bijzondere ligeha- men en personen, is bij invallend dooiweder verboden. Dit verbod geldt telkens en in elke gemeente, zoodra dit, na invallend aooiweder, is aangekondigd door den betrok ken burgemeester, op last van Gedeputeerde Staten. (Het verbod in deze gemeente geldt, te beginnen met middernacht tusschen den 7 en 8 Japuarij 1871.) (Vervolg hierna.) VERKIEZING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van GOES, brengen ter openbare kennis, dat de verkiezing voor twee leden van den Gemeenteraad bij herstemming uit de navol gende dubbeltallen, te weten: 1BERNARDUS MEILINK en Mr. JEAN HENRI de LAAT de KANTER. 2". GERARDUS JOHANNES BESSELING en Mr. ALPHON- SUS BERNARDUS MARIA HANLO. zal plaats hebben op Woensdag aen 11 Januarij a. s. tusschen des morgens 9 en des namiddags 4 ure: dat de oproepingsbrieven daartoe bij ae Kiezers zijn be zorgd op den 3 dezer en dat de Kiezer, die geen billet ontvangen of het zijne verloren heeft, een ander kan be komen ter Secretarie der gemeente, op eiken werkdag tus schen des morgens 9 en des namiddags ten 2 ure. Goes den 7 Januarij 1871. Burgemeester en Wethouders voornoemd: M. P. BLAAUBEEN. De Secretaris, H A R T M A N. Vl£, RK1EZING. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van GOES bren gen ter openbare kennis, dat zij van het stembureau alhier ontvangen hebben de processen-verbaal van inleve'ring en opening der stembriefjes ter verkiezing van een lid der Provinciale Staten, bij herstemming, op 4 en 5 Januarij jl. en dat deze ter Secretarie voor een ieder ter inzage zijn "nedergelegd, terwijl afschriften ter gewone plaatse zijn aan geplakt. Goes den 7 Januarij 1871. Burgemeester en Wethouders voornoemd, M. P. BLAAUBEEN. De Secretaris HARTMAN. POSTERIJEN. Yia TRIEST den 11 Januarij en via BRINDISI den 13 Januarij. De kiezers voor de vacatures in den gemeente raad, welke op a. s ffo nsdag moeten vervuld wordenbevelen wij eene aandachtige lezing aan van de bierachter volgende ingezonden stukken, waarvan wij het laatste, uit kracht van ons beginsel om ook de tegenpartij in de gelegenheid te stellen het woord te voeren, hebben geplaatst. Vooruitgang en ontwikkeling is de voortzetting van het scheppingswerk. Als men acht geeft op de natuur rondom ons, blijkt, dat planten en in secten verhevener worden. Zou die kiem, dat goddelijk beginsel ook niet in den mensch liggen? En hoe kan men beter zijne bestemming bevat ten begrijpen dan door te trachten ontwikkeld te zijn? Stand of geld is geene grootheid; wijs heid en ontwikkeling vormen de hoogte of laagte waarop wij als mensch staan. De ontwikkelde arme staat hooger dan de domme rijke. Alleen door ontwikkeling kan de afstand tus schen ons en liet redelooze dier worden vergroot. Ons bestaan is een overgang tot eene hoogere bestemming. De mensch die niet ontwikkeld zoekt te geraken, weêrstaat. het goddelijk plan en zij die ontwikkeling belemmeren zijn schuldig aan een zedelijken moord op hunnen medemensch. Schuwt dus lien die tegen het bestaande on derwijs zijn. Al bekomt ook uw zoon door bij wonen van het onderwijs niet juist een ,/vet baantje", het zal hem voordeel doen als hij zich later vestigt. Het aanleeren van vreemde talen vergemakkelijkt voordeelige connexies met het bui tenland; de wiskunde scherpt zijn denkvermogen de natuurkunde leert hem beter den Schepper kennen en bijgeloof overwinnen en bovenal, hij zal beter leeren begrijpen wat zijne bestemming is als mensch. En zoo men u wijs wil maken dat de kosten te zwaar zijn leest het hierachter volgend stuk van den hr. Bartelseeen burgermandie eene stem laat hooren uit uw eigen standen het zal u blijken dat het onderwijs thans veel minder kost, dan het kosten zal als de nieuwe partij aan het roer komt. En wat kan dus anders het stre ven dier nieuwe partij zijn, dan u in onkunde te houden en juist daardoor te beter over u te kun nen heerschen Er is geene andere gevolgtrek king denkbaar. Sommigen zeggen het onderwijs is niet chris telijk niet gegrond op den bijbelmaar moet de godsdienst niet zetelen in het hart? Wat is meer godsdienst: iederen dag den bijbel te lezen, bij een orthodoxen predikant ter kerk te gaan, of in het huisgezin, in het hart godsdienstig te zijn? Is het geen godsdienst dat men tracht door ont wikkeling te geraken tot het juiste besef van wat onze roeping is? En kan het bijbelsch ondemgt niet veel beter in de catechisatiein de kerkin het huisgezin worden behandeld? Hoe gaarne zouden wij zien dat de kiezers blijk gaven dat onderscheid te begrijpen en inzagen dat het ons niet te doen is hen te vervreemden van wat hun heilig is, maar alleen alles op de juiste plaats en op den juisten tijd te doen geschieden en de zaken van het hartals het heilig eigendom van ieder mensch ze!ven,, afgescheiden te houden van die zaken waarbij de eerste niet te huis behooren. De godsdienst kan er niet anders dan bij winnen, wanneer zij vrij blijft van heerszuchtvan de wereldsche beslui.;rs-aangelegenheden. En nu r wat is de toestand op 11 Januarij a. s.? Er moet gekozen worden tusschen 2 voorstanders en 2 tegenstanders van de ontwikkeling, In -de eerste plaats tusschen mr. de Kanter en dhr. Meijlink Mr. de Kanter, bekend als de opbouwer van ons onderwijs, als iemand waaraan Goes eene onschat bare verpligting heeft, als bekwaam, als iemand die mede wil werken tot alles wat den mensch in de daad veredelt en tot het begrip brengt van de volkomenheid des Scheppers; mr. de Kanter een waardigkalm persoondie teregt leerstellige godsdienst aan uw eigen inzigt overlaat en u niet hinderen wil in uwe kerkelijke vrijheid. De heer Meijlink van wien niets anders te ver wachten isdan dat hij in alles het tegenover gestelde van den heer de Kanter zal zijn! In de 2e plaatsde heeren Besseling en Hanlo. De eerste, een gezeten burger, die met ons het lief en leed der gemeente deeltdie zeker niet zal medewerken om lasten uit te breiden, maar zich naast den heer de Kanter schaart om uwe ontwik keling te verhoogen. Men legt hem, met vossen- arglistigheid ten laste dat hij /vrijdenker" is. Voorondersteld dat hij dit is, wat nadeel kan dat u geven? Hij zal juist daarom niet willen heer schen over uw geweten, maar u vrijlaten in uwen godsdienst en zooals het behoort in een lid voor den gemeentferaad, zich alleen bepalen tot de be hartiging van uwe maatschappelijke belangenen, uit kracht van zijn eigen zienswijze, u door ont wikkeling trachten te brengen tot het juiste be- oordeelen van wat gij gelooven wilt en kunt. Mr. Hanlo daarentegen is nog slechts kort hier, ijverig roomsch en heeft reeds eenige bewijzen gegeven van wat hij wilde Paus boven den Ko ning. Van hem is dus alleen datgene te wachten wat een protestant niet goedkeuren kan. Hoe kan een protestant zijne stem uitbrengen op zulk een man, een voorstander van datgene waartegen onze vaderen 80 jaren lang hebben gestreden? Kan een protestant op dergelijke wijze de geschiedenis verloochenen en het bloed onzer vaderen, op het veld tegen Rome gestortoneer aan doen En boezemt het geen wantrouwen in, dat nu de or thodoxen zich met dien heer vereenigen? Blinkt niet- door dat. alles heendat heerschzucht over het geweten de grootste bedoeling is zelfs met verloochening van eigen godsdienstig beginsel. En daarenboven welk een houding heeft dhr. Hanlo in de zaak van het. onderwijs aangenomen Hij is lid der commissie van toezigt op het mid delbaar onderwijs en tegelijk tegen dat onderwijs. Is die houding met eene eerlijke overtuiging te rijmen? In den heer Besseling heeft men een bekend rondborstig en neutraal man, die zonder omwegen zegt wat hij is; in den heer Hanlo een secte-ijveraar, dubbelzinnigheid en geen den minsten waarborg voor eenige werkelijke behartiging onzer gemeente belangen. Hoe gaarne wij een Roomsch lid in den raad zou den ondersteunen, kunnen wij dit niet doen voor iemand die dergelijke ultramontaansche beginse len voorstaat. Kiezers van Goes! het is nog tijd om u te be raden. Wij meenen u uit goede bron te kunnen verzekeren dat, wanneer de heer de Kanter met Besseling wordt verkozen óok de eerste de be noeming zal aannemen, omdat hij daarin de stem des volks zal zien en tijd en moeite gaarne voor het volk beschikbaar heeft. Komt dus trouw op, den 11 Januarij, alles staat op het spel. Uwe verhevene bestemming loopt gevaar. Laat u niet vervaard maken, door het geroep van Oranje en Vaderland. 'tZijn niets dan groote woorden die om den wille der victorie woi-den aangevoerd. Oranje en Vaderland loopen geen het minste gevaar bij de verkiezing van de heeren de Kanter en Besseling. Integendeel waar de bestuurders onzer gemeente ons willen ontwikkelen, daar zal de burger juist beseffen kunnen welken pligt hij jegens Oranje en Vaderland heeft te vervullen. En godsdienst! Wij roepen 'tu toe: Laat u ontwikkelen opdat gij u zeiven kentopdat gij weet wat de Schepper met u voorheeft, opdat gij weet wat godsdienst is. Om te kunnen gelooven moet gij wetenmoet gij eenjgzins kunnen bevat ten wat gij gelooft. Gelooven op gezag van an deren is geene overtuiging en gij zijt niet ver antwoord als gij hebt kun nen weten en toch niet hebt willen wéten. Komt dus trouw op en stemt met ons Mr. J. H. DE LAAT DE KANTER 0briefje. G. J. BESSELING {yaarsch briefje.) GOES 9 Januarij 1871. (Per telegraaf) Men verzekert, dat bij de regering berigt is ontvangen van Batavia, dat de gouv.-generaal de uitvoe ring van den maatregel betrekkelijk de Preanger-regent- scbappen lieeft geschorscht. Dat uit de crisis een liberaal kabinet zou voort komen, was te verwachten. Er bestond geenerlei reden voor een conservatief kabinet om op te treden; behalve in het geval, dat het onmogelijk bleek, onder de liberalen zeven mannen te vinden die zich met eene portefeuille wilden belasten. Voor deze eventualiteit heeft men een oogenblik vrees gekoesterd die vrees is niet verwezenlijkt. Inte gendeel, wij hebben een liberaal kabinetzamen- gesteld uit staatslieden, die bijna allen in de po litieke wereld zich hebben doen kennenen wier bekwaamheden algemeen worden gewaardeerd. Zij zijn evenzeer voor hunne taak als ministers als voor den parlementairen strijd opgewassen; zij vor men een krachtig ministerie, en de oppositie, die het wacht, zal het eer versterken dan verzwakken. Dat de heer Thorbeclce zich heeft laten bewegen, weder op te treden, is een offer aan de publieke zaak maar het bewijs tevensdat hij zich nog geenzius versleten acht, gelijk zijne tegenstanders zoo gaarne zouden doen gelooven. Van hem ver wachten wij integendeel veel; ook da wet op het hooger onderwijs en op de schutterijen. Nu de heer de Waal agrarische wetten tot stand bragt, rust op den heer van Bosse voorloopig slechts de taak, voor de toepassing en invoering er van te

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1871 | | pagina 1