23 algemeene termen, waarin de bezwaren gekleed werden, valt niet te spreken. Men zegt: de menscben, die voor hunne kinderen het bijzonder onderwijs verlangen, verkiezen geen gebruik te ma ken van de openbare school, en moeten toch bijdragen voor have instandhouding. Dat is niet de schuld der begrootingde oor zaak daarvan ligt in de belasting. Art. 238 der gem. wet is niet van toepassing. Dit art. ziet op voorwerpen die belast worden voor hun gebruik. De wet verpligt tot goed onderwijs en men moet het peremptoire voor schrift der wet naleven, en de kosten daarvoor voldoen. Mr. Tkorbecke heeft de H. O. besproken, toen meD nog niet had ingezien, dat aecijnsen de pest waren voor Nederland. Onver minderd dat ik niet geloof, dat het in de Tweede Kamer gesprokene hier van toepassing is, acht ik het voorbarig en noem het on juist, te zeggen, dat de heffing en verhooging dier belasting hoofd zakelijk voor het onderwijs is. Ik ben in staat op voldoende wijze aan te toonen, dat, sedert de invoering van het middelbaar onderwijs in deze gemeente de comptabiliteit bezwaard is met eene vermeerdering yan 5520,aan uitgaven 's jaars voor andere zaken; dat, sedert 1864 aan buitengewone rampen en herstellin gen (kaaimuren, stormschade aan het sas en andere eigendommen, toren enz.) is besteed eene som van 29000,Wel is van deze som een bedrag van 14000,gedekt door eene geldlee- ning, maar in werkelijkheid is dan toch uitgegeven 15000, boven hetgeen bij mogelijkheid was te ramen. Het is onbillijk alles alleen te werpen op het onderwijs. De heer jhr. mr. Fompe van Meer&ervoort vraagt en erlangt voor de derdemaal het woord. Hij zegt: ik ben er opgesteld een enkel woord te spreken, omtrent hetgeen de geachte voorzitter heeft aan gevoerd, vooral aan het slot van zijne rede, dat ik eene onwaar heid zou hebben gezegd. De onwaarheid zou daarop slaan, dat de verhoogde belastingen niet voor het onderwijs zijn besteed. Ik blijf volhouden, dat de verhooging der belastingen dagteeke- nen van de invoering van het middelbaar onderwijs. Ik wil niet tegenspreken, dat ook andere en onvoorziene omstandigheden tot die verhooging hebben medegewerkt, maar sedert de stichting der Iioogere Burgerschool is de belasting telkens vermeerderd. Een tweede reden, waarom ik het woord gevraagd heb is, dat men een voorbeeld vraagt, waardoor het bijzonder onderwijs gedrukt wordt. Welnu, ik wil dit noemenbet lage schoolgeld voor het openbaar onderwijs. Ik versta door onderdrukken niet, het wil lens en wetens tegenwerken, maar bedoelde, dat het bijzonder

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1869 | | pagina 14