het diens^jfflh' secretarie kunnen worden afgehaald Aanj&'f fPingsdqjB&i 29 Junij 1869 tot Dings- dag den 0 \hf)j d^raariSfuende, uitgenomen de3 Zon dags, dageb^s d^»)i6rmiddags,trêgen lol 'dqs na middags twee rasg©*"-^ .-.O:!, Wordende den b'efanghebbenden vermaand, om'die afhaling in persoon te verrigten en zich den bepaal den tijd ten nutte te maken, ten einde, van alle kosten bevrijd te blijven, vermits volgenè*jrré. 7.yah Zijner Majesteits besluit van den 17 October 18 Mg de onaf gehaalde patenten of de afschriften van dezelve, door eenen deurwaarder der directe belastingen, onverwijld aan de patentpligtigen moeten worden uitgereikt, tegen betaling van tien cent, waartoe dan ook den 1 Juij en volgende dagen zal worden overgegaan. Goes, den 26 Junij 1869. Burgemeester en wethouders voornoemd M. P. BLAAÜBEEN. De secretaris HARTMAN. Hebt ge u soms gevleid, lezers! dat nude verkiezingen gelukkig voorbij zijner ook eeni gen tijd rust komen zou van den strijd over al die vraagpunten waarmede men, in de laatste weken vooral de hoofden weder zoo warm heeft gemaakt? Gij hebt u bedrogen. Dacht ge misschien, dat zoo al de school wet-agitatie niet ophield, de schoolkwestie voor eerst buiten behandeling blijven zou? Gij hebt buiten den waard gerekend. De heer van Wassenaar Catwijck heeft, in de vorige week, in de kamer gezegdbij gelegen heid, dat hij nog eens de oude grieven voor den dag bragt. »gij zult, gij moet er van hooren of gij wilt of niet." De geachte spreker heeft de illusien van alle vreedzamen in den lande onmeedoogend weg- O O geroofd, door die aankondiging, dat hij en zijne medestanders zullen voortgaan het vuur aan te blazen, en dat zij 's lands vergaderzaal zul len doen weergalmen van hunne klagten tot datja, waarschijnlijk lot dat ze ademloos hun klagen en dwingen zullen moeten eindigen. 't Vooruitzigt is niet verkwikkend. Toch heeft het eene goede zijde. Hoe meer de zaak van het onderwijs besproken wordt, besproken ook voor het volkdes te meer hoop voeden wij, dat het volk ertoe komen zal, om de zaak goed te leeren inzien, om tot eene eigen overtuiging te geraken. Met het oog daarop achten wij het dan ook goed, dat het volk wete, wat over dat onder werp in de kamer gesproken wordt. Daar toch ontmoeten wij hen, die wij als organen van de klagende menigte mogen beschouwen; daar ontbreken ze niet, die met kracht van rede nen voor de tegenwoordige inrigting van het onderwijs optreden. Wij hebben ditmaal te spreken van de eersten, van de bestrijders onzer schoolwet, die de be dreiging van den heer van Wassenaer al aan stonds tot vervulling bragten. Zij hebben nog eens dingen verkondigd, die, schoon verre van nieuw, nog niet afgehandeld zijn en die bij menigeen weerklank vinden. Het waren voornamelijk de heeren Ge/ken en Saaijmans Vader, die hunne stem verhieven, om het kosteloos onderwijs te bestrijden. De heer Saaijmans Vader noemde het ge wetensdwang, als men de menschen laat bij dragen in de kosten van een onderwijs, dat zij voor hunne kinderen niet verlangen. Maar zou niet de beurs hier meer gedwongen worden dan het geweten? Immers dan alleen werd het geweten geweld aangedaan, wanneer de ouders gedwongen waren hunne kinderen naar eene school te zenden, waar het onderwijs met hunne godsdienstige overtuiging in strijd is. Die dwang bestaat niet. .De ouders zijn vol komen vrij hunne kinderen te zenden waar ze willen. Maar zij moeten toch betalen voor die school." Toegestemd. Doch zal men ook zijn geweten bezwaard kunnen achtenals men de lasten door de wettig gestelde magt opgelegd, draagt? Indien men ons maar niet vergde om bijte- dragen voor zaken, die wij verderfelijk achten, dus zeggen de bezwaarden. liet oordeel dat de school verderfelijk is, is eene bijzondere meening, waartegen die van duizenden over staat. Indien de staat geene lasten mogt opleggen dan voor datgene, waar mede allen genoegen nemen, dan zoude de schat kist niet veel te wachten hebben. De heer Saaijmans Vader heeft eene andere oplossing en zegt: »eene gemeente-inrigting moet bekostigd worden door hen, die er ge bruik van maken." Dat wil in dit geval zeg gen die van de school gebruik maken, moeten er alleen aan betalen. Laat ons eens aajui^men dat de stelling van den heer S. V. waarheid is. Tot de gemeente-inrigtingen behoort ook bijv. een armen apotheekwaar geen enkele gegoede een recept ter bereiding brengt of brengen kan. Volgens den stelregel van den heer Saaijmans Vader zullen dus de armen, die er gebruik van makendie inrigting moeten bekostigen Er zijn meer vooi boelden te gevenals wij eens in de onderscheidene gemeenten rondzien. Maar 'tis, dunkt ons niet noodig, want het is duidelijk, dat nu deze dan gene met klagten optreden zou, wanneer de stelling van den heer Saaijmans V. consequent werd toegepast. Dhr. Gefken heeft weder eene andere varia tie op het thema: kosteloos onderwijs," zegt hij »kan geen andere reden 'hebben dan om de bijzondere school zooveel mogelijk te weren," Dat noemen wij eene hatelijke insinuatie, die de edelste bedoelingen miskent en slechts on edele drijfveeren doet zien in het goede werk, dat door de vrienden des volks wordt bevorderd. Of wordt het kosteloos onderwijs niet gegeven om den armen ook gelegenheid te geven voor zijne kinderen onderwijs te ontvangen? Is goedkoop of kosteloos onderwijs niet het middel, om allen zonder onderscheid te doen deelen in de voorregten der beschavinghen door de wetenschap te ontwikkelen en nuttige staatsburgers te vormen? Wij staan hier weder voor een paar van die magtspreukendie in onzen tijd kwistig wor den uitgegotenmaar die van nabij bezien noch te bewijzennoch in toepassing te bren gen zijn. Men stelle zich eens voor, dot overal hooge schoolgelden geheven werdende bijzondere school zou er niets goedkoopsr door zijn en waar zou dan de mingegoede het noodigste voor zijne kinderen moeten vinden? Subsidieer dan de bijzondere scholen en zij zullen goedkooper ouderwijs kunnen verschaffen. Schoone oplossingMaar bereken eerst eens hoevele bijzondere scholen er wel zouden moe ten zijn, om elk geweten te bevredigen zet dan de sommen eens bij .elkaardie daarvoor gevor derd werden en vraag ten slotte, van waar de fondsen komen moeten om die kosten te be strijden. Zal de burgerij dien last moeten dragen, dan zal de beurs wel veel gebaat worden met zulk een veranderde staat van zaken. En dan moet immers ten slotte toch ieder mede helpen beta len aan dat onderwijs, waarvan hij geen ge bruik' maken kan, zij het ook onder eenen ande ren vorm. Wij hopendat de leden der tweede kamer, die gezegd hebben, dat zij de schoolwet-agitatie zullen blijven aanwakkeren en bereids daarmede begonnen, als ze weder op hun stokpaard rijden, het een en ander wel eens zullen willen ophel deren. BIMNEMLANDSCHE BERIGTEN. GOES, den 28 Junij. De leden der eerste kamer zijn tegen Woens dag 7 Julij ter vergadering bijeengeroepen. De tweede kamer heeft Donderdag al de aan de orde gestelde wetsontwerpen en daar onder dat tot goedkeuring der bepalingen van eene overeenkomst, door Is'ederlandsche en Bel gische commissarissen, op 15 Maart jl. aan gegaan, omtrent de grensscheiding tusschen de beide rijken in het Zwin aangenomen. Bij de behandeling van het wetsontwerp tot wijziging en aanvulling der wet van 1 Junij 1861, houdende bepalingen omtrent den door- togt en het vervoer van landverhuizers, heeft de minister van binnenlandsehe zaken zijne ingenomenheid betuigd met het plan, door den heer M. H. Jansen ontwikkeld, van eene stoom vaart op Amerika. Vrijdag heeft de discussie, over het wetsont werp tot onteigening van perceelen noodig voo den spoorweg van Dordrecht naar Rotterdam, een aanvang genomen. Door de heeren Viruly en Blom werd daarop een amendement voor gesteld, strekkende om den spoorweg niet door Rotterdam te doen loopen, maar te Fijenoord te doen eindigen. De minister van binnenl. zaken had daartegen onoverkomelijke bezwaren en verklaarde genoodzaakt te zijn, de wet in te trekken, zoo dit amendement mogt worden aangenomen. De heer fransen van de Putte deed nog eene inotie, ten doel hebbende aan den spoorweg de rigting te geven door den Alblasserwaard. Die motie van de Putte is, nadat nog onder scheidene leden aan het debat hadden deelge nomen verworpen met 50 tegen 15 stemmen. Daarna werd ook het amendement Blom en Viruly verworpen met 51 tegeu 11 stemmen, eu eindelijk het geheele wetsontwerp aangeno men met 49 tegeu 16 stemmen, waardoor nu beslist is, dat de spoorweg door Rotterdam ko men zal. De kamer heeft in dezelfde zitting ook nog aangenomen het ontwerp tot verandering der grenzen tusschen Rotterdam en Ysselmonde, Charlois en Katendrechf40 stemmen verklaar den zich daarvoor en 11 daartegen. Per telegraaf.) Bij de opening der discussien over de spoorweg-verbinding ZaandamAmsterdam, werd he den in de vergadering der tweede kamer van de staten generaal door het lid Insinqer als motie voorgesteld de zuidelijke verbinding. Hij, 's Gravesande en Godefroi waren tegen het regeringsplandat -door dhrn. Heems kerk Az., Catwijk, Pijnappel en van Naamen verdedigd werd. Morgen voortzetting'. Met 26 tegen 26 stemmen werd besloten het punt betreffende liet onderwijs aan de militaire academie, nog voor het rejes te behandelen. Bij beschikking van den minister van bin nenlandsehe zaken is, met ingang van 1 Julij a. s. bevorderd tot opzigter van deu waterstaat 3e klasse A. Uollestellethans opzigter 4e klasse Nog is bij gelijke beschikking met 1 Juli a s. aan. den opzigter van den waterstaat 3 klasse J. Schraver op zijn verzoek eervol ont slag verleend. De berigten, met de laatste mail, uit Indie aangebragt, behelzen geene bijzonderheden van algemeen belang. Uit Hellevoetsluis schrijft men van 21 Junij Naar men verneemtzal Zr. Ms. ramtorenschip de scorpioen, na kolen ingenomen te hebben spoedig van deze reede naar de Zeeuwsch stroomen vertrekken. Men schrijft ons uit Ellewoutsdijk van jl. ZaturdagHeden werd de eerste steen gelegd voor het nieuw te bouwen schoollokaal waar aan sinds lang groote behoefte bestond. Dit geschiedde onder eene toepasselijke en krachtige toespraak door den opzigter dhr. Augustein door den jongenheer J. T. van Hattum klein zoon van den wethouder den heer J. T. Pru- mers. Het is een verblijdend teeken dat ook in onze gemeente het openbaar onderwijs meer en meer op prijs wordt gesteld en van de ge legenheid gebruik gemaakt om onze jeugd tot nuttige leden der maatschappij te vormen.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1869 | | pagina 2