6
Zoodat, buiten bezwaar der ingezetenen door ver
mindering der uitgaven en vermeerdering der in
komsten de finantien der gemeente zijn verbeterd met 9161,60,
De vermeerdering der uitgaven door de invoering
van het middelbaar onderwijs bedraagt, zooals hier-
voren is aangetoond, slechts- 7100,
zoodat, na aftrek daarvan nog eene bate overblijft van 2061,60.
Trouwens, indien tegenover de vermeerdering van uitgaven
geene vermeerdering van inkomsten van anderen aard had overge-
staan zouden zij natuurlijk door verhooging van belastingen moeten
zijn gevonden.
Vóór 1868 (waarop ik nader terugkom) heeft geene verhooging
plaats' gehad.
In 1860 is betaald:
Aan opcenten op de rijks directe belastingen 5489,80».
Aan hoofdelijken omslag- 22716,08
Zamen f 28205.88,.
In 1867 is betaald:
Aan opcenten op de rijks directe belastingen 88860,50.
Aan hoofdelijken omslag - 19708,17».
Zamen 28594,67».
Wel verre dus, dat in dat tijdvak de fiuantien der gemeente
zouden zijn achteruitgegaan zijn ze niet onbelangrijk verbeterd en
is bovendien voor de gemeente eene instelling verworven van
onberekenbaar nut voor alle standenzonder onderscheid der
gansche burgerij.
Of zou men het nut daarvan willen in twijfel trekken
Om te kunnen concurreren met anderen, zal het toch wel een
eerste vereischte zijn dat men in kennis en ontwikkeling hij an
deren niet achtersta. Overal elders ziet men middelbare scholen
oprigtenzou het in het belang onzer ingezetenen zijn, indien
Goes alleen achter bleef? Indien de zonen onzer burgers verstoken ble
ven van het onderwijs, dat weldra iedereen overal elders voor zijne
kinderen zal kunnen bekomen? Deze gemeente bezit, bij een zwaren
schulde.nlast uit den ouden tijd (waarvoor wij nog jaarlijks t 5000,
aan rente en aflossing moeten betalen) geene buitengewone bron
nen van vertier. Het fabriekwezen is onbeduidend de scheep
vaart evenzeer; onder zulke omstandigheden, kan eene gemeente
zich alleen op haar standpunt staande houden of in bloei toenemen
do®r de energie en de ontwikkeling van de nijvere burgerij.
En om dit doel te bereiken is goed veelzijdig ontwikkelend